A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
A minap egy német oldalon egy srác felháborodottan írt (talán Lipcse ?, vagy Drezda ?) régi világáról.
Mert egy pöpecül felújított Warszava pick up kocsit, a helyi gázművek színeiben annyiért adtak el, mint amennyiért egy '60-as évekbeli BMW-t lehet venni.
Nem tudok annyira németül, hogy jól értsem, de valahogy arról ment a vita, hogy az NDK-ban nem volt túl elterjedt az 1960-as évek elején a Warsawa pick up, de a városi gázszolgáltató (szervíz autónak) egyszerre kapott 10 db-t és majd 10 évig a város arculatához tartoztak a speciális, helyi festésű autók.
Mára már egy sincs.
Ezt is Lengyelországból importálták és festették át, az akkori városi gázszolgáltató színeire.
Azt bizonygatta egy-két hozzászóló, hogy az akkori BMW-nek komoly piaca van most is, de a kicsi pick upból már nincs egy se ezért a magas ár.
Sajnos a cikk megírása óta az átlagjárművek még nagyobb veszélybe kerültek azáltal, hogy kihalóban a rendes, tisztességes munkát végző karosszérialakatos, meg a régi járművekhez általában konyító szakember. Aki maradt, az egyre leterheltebb, egyre magasabb óradíjért, ami oda vezet, hogy egyre inkább csak a ritka luxus és/vagy sportautókat éri meg hozzájuk vinni, ugyanis egy rendes restaurálás ára bőven az átlagautók piaci értéke felett van már...
Csikós Zsoltnak volt egy cikke erről, amiben az volt, hogy az átlagautókat kell menteni, mert azok tűnnek el a leghamarabb, a ritka kocsik a számarányukhoz képest abszolút kiemelkedően, de nominálisan is nagyobb eséllyel maradnak meg, mint a mezítlábas szériák. Kicsit ilyen talán a Nohab is, ami unikálissága miatt is nagy becsnek örvend, eközben a megnézném, hogy a nyomi Bz-k kb. 600 példányából mennyi lesz tíz év múlva, holott azon biztosan többen utaztak, mint Nohabon :-)
1. A jármű technikatörténeti jelentősége mérnöki szempontból (az adott kor technikai színvonalához képest kiemelkedő, újító, ideális esetben magyar gyártmány)
Nálam ez az első pont valószínűleg a tizennegyedk lenne.
Hiába no.
Különbözőek vagyunk.
Hála Istennek.
Ha az 1950-es éveket, akár BKV (FAÜ) szempontból vagy bármelyik magyar város helyi közlekedése szempontjából kellene jellemeznem nem jutna eszembe a 11.-es VOLÁN (fiataloknak Gemenc) Ikarus-30-as kabrió busza.
Pedig technika történeti szempontból valószínűleg újdonság volt.
Aztán majd nézünk, mint Rozi a moziban, mint az OFF topik CAF villamosok esetében, hogy 6-9 hónapig áll majd a jármű alkatrészre várva, mert a villamos tulajdonosa meg az üzemeltető nem ugyanaz a jogi személy?
A főváros viszont beemelt az új BMT-be egy olyan pontot is, ami szerint szeretné rendezni a nosztalgiaflotta üzemeltetését (troli, busz és villamos szinten), ezeket valahol közösen elhelyezni a megfelelő karbantartási háttérrel és állandó kiállítóteret nyitni amellett, hogy aktívan üzemeltetik is a kocsikat. Ilyen kvázi múzeumként.
A járműmegőrzés intézményét azért nem lehet ennyire leegyszerűsíteni. A teljesség minden igénye nélkül ami megőrzési szempont most eszembe jut:
1. A jármű technikatörténeti jelentősége mérnöki szempontból (az adott kor technikai színvonalához képest kiemelkedő, újító, ideális esetben magyar gyártmány)
2. A jármű technikatörténeti jelentősége az adott vállalat vagy adott szektor szempontjából (mérnöki szempontból lehet kiemelkedő vagy jelentéktelen, de az adott vállalatnál vagy szektornál azzal indult el valami korszakos dolog).
3. A jármű közlekedéstörténeti jelentősége (=vagy egyedi feladatra volt képes, vagy mindenki ült rajta az életében legalább egy, legfeljebb néhány tízezer alkalommal, pl. Ik211, Ik266)
4. A jármű mit jelent az átlagembernek, milyen emlékek fűzik hozzá, mennyire eladható nekik
5. Fenntarthatóság. Ha van kettő, a szempontrendszer alapján hasonló összparaméterekkel bíró autó, akkor szempont lehet az is, hogy melyiket milyen költségszinten lehet (ha lehet) fenntartani. Lásd pl. a vasúton a rengeteg gőzöst, most éppen a 109.109-et, amelyek a közforgalomból való kivonásuk után még éveket, jobb esetben évtizedeket mentek, de eljön az a pont, amikor nincs éppen ott a következő 100+ millió amit fel kellene itatni velük, ilyenkor elmennek statikus kiállítási tárgynak. Pl. buszos szempontból mondjuk egy Agora és egy 200-as alapokra épülő 556 fenntartási költsége ég és föld.
6. A jármű nemzetközi jelentősége.
Szerintem kb. egy ilyen lista az ami alapján pontozni lehet a projekteket tetszőleges szorzóval a pontoknál, nyilvánvalóan sok szubjektivitással, de azért tudatosabban annál mint azzal, hogy azért azt mentjük, mert nekem az tetszik, vagy azért, mert a főnök 1964-ben ilyennel járt udvarolni a Rózsikájának.
Létezik olyan jármű ami Jolly Joker, pl. a MÁV M61-ese minden pontot kipipál, de az Ikarus 200-as család is közel áll hozzá. Ha innen nézed, akkor az emeletes 556 is megérdemli azt amit végül meg is kapott, és látszik az is, hogy a mostanában sokat emlegetett Agora talán egy negyed pontot összevakar a 2. pontnál mint első és egyetlen csuklós (félig) AP, de közel 4 évvel az első 412 után és alig másfél évvel az 50 FJX előtt ezt is inkább csak kegyelemből.
Megint g*cire OFF leszek, de számomra tök vicces arról olvasni, hogy (még) mennyi buszt kellene megmenteni nosztalgia célra, amikor a már megmentett járművekkel is bőven lehetne egy rendes nosztalgia üzemet bonyolítani mondjuk a nyári időszakokra, s akkor ott tartunk, hogy erre a célra vannak noszi villamosok, noszi buszok, noszi fogas, noszi HÉV-járművek... éppen csak mi, metrósok maradunk ki a jóból valamiért... Pedig van egy üzemképes Ev szerelvény, csak nem tudják mikor és hol közlekedtethessék, már ha egyáltalán szándék lenne rá; valamint nálunk is van egy üzemképessé tehető 6 kocsis Ev3 vonatunk (persze, volna azzal is munka, hogy újra utasokat szállíthasson). Az idei évre eső 3 éves minősítő vizsgákon kb. mindenkinek -akinek volt- megmaradt a típusismerete az Ev3 -ra, ne kelljen már újabb 3 évet várni arra hogy néha-néha azt is vezethessük...
Szerintem addig igenis BKV (és egyéb KV) a nosztalgia - ahogy bármely másik égtájon is - amíg olyan készül, ami arra a cégre jellemző volt, vagy épp egy érdekesség kerül elrakásra. A BKVnak azonban soha nem voltak 55-ösei, 300-asai... A három hónap alatt összehányt "Tr5-ös" BKVs a trizs féle Tr3.5-ös BKVs - a másik kettő (roncs+felújított) kérdéses MÁVAUT féle 620-as - ami roncsként megjárta Tatát -, az a gányoldában (Lanta) rohad elvileg, a gányoldja saját, ex.FAÜs kocsija megvan...
Az egyedi 480-as vagy 481-es (?) helyett én inkább FAÜ csuklóst mentettem volna meg a Múzeum helyében.
Szerintem a jármű mentés nem BKV feladat.
Talán annyiban igen, hogy ha kifut egy sorozat (mondjuk a 405-ös) akkor egy még úgy-ahogy működő képes példányt adjon át a múzeumnak.
Slussz.
Se a szentendrei VK múzeum se a közlekedési múzeum fenntartása nem közlekedési társaság feladata.
Ezek állami feladatok.
Dávid munkájának egyik pozitívumaként fogom fel, hogy a Közlekedési Múzeum, Czére-Katona korszakának mintegy lezárásaként, a vasúti múzeumból megpróbált közlekedési múzeumot csinálni.
A BKV jármű mentő tevékenysége az én olvasatomban csak dícséretet érdemel.
Sokkal többet tesznek abban ez ügyben mint ami dolguk lenne.
Ez a kettősség, - Közl.Múzeum- BKV illetve most már hármasság, mert ugye ha jól tudom a Tr5 és a Tr 3,5 is magán kézben van (meg talán 620+pót is ?) kicsit rendezetlenné teszi az ügyet.
Az emeletes szerintem van akkora ipartörténeti kuriózum és Volán-ikon, hogy anno keveset futtatott egykeként is megérdemelte az újjáépítést.
A többi régi típust jogosan hiányolod, talán még lesz belőlük valami így az utolsó utáni órákban is.
Ugyanakkor azt se felejtsd el, hogy a kihaló buszos dolgozói generációval kihalóban vannak azok is, akiknek ez jelent valamit. El fog telni még húsz-harminc év és a majdani fanoknak egy faros, vagy egy panorámás pont annyira nem lesz érdekes, mint nekünk a háború előtti csőrös járgányok. Tudjuk mi az, elismerjük őket, de semmilyen emlék nem köt hozzájuk, zéró a nosztalgiafaktor.
Ez az egyik fő gondom a civile ál-szakmai beleszólásaival.
Amiből 1 db volt, pár évig hol ment, hol nem, inkább nem, az megmarad az emlékezetben és azokat a buszokat (nem csak az emeletesről van szó) elsőnek mentik meg, állíttatják helyre, mutatják be, villognak veleük.
Amiből 300-500-800 db volt az meg elmúlik minden nélkül.
Még egy modell sincs róla.
Pláne nincs egy tárgyszerű leírás.
Például az ÁMG-407 számomra pont 100x fontosabb mint az egyetlen emeletes.
Mostanában halnak meg azok a volt Volános dolgozók akik végig élték a bódés/ponyvás vagy fakaruszos váltásról buszra váltás időszakát.
Melyikükkel készítenek interjút a ma buszrajongói?
Mostanában halnak meg azok a volt Volános dolgozók akik végig élték az egy megyeszékhelyen lévő 5-6sáros udvarból az új, korszerű gépjárműtelepre való költözés örömét, feladatait.
Melyikükkel készítenek interjút a ma buszrajongói?
Mostanában halnak meg azok a volt Volános dolgozók akik végig élték a kalauz nélküli közlekedésre való átállást, az első ALMEX korszakot, a távolsági járatok kialakulásának új rendszerét, az egységes forma ruhával való ellátás rendszerét.
Melyikükkel készítenek interjút a ma buszrajongói?
Még egy VOLÁN forma ruha képet is nehezen találsz a neten.
Nem ez volt a kérdés, és nem is az, hogy ki mit hányszorosan teljesít túl.
A kérdés az, hány százalékát teszi ki az értékmentés, a nosztalgiaüzem fenntartása, működtetése, beleértve a szentendrei múzeumot, a BKV teljes éves költségvetésének?
Egy százalék, öt százalék, ennél több, kevesebb...?
A másik kérdés pedig az lenne, mennyit lehetne javítani a BKV működésén, ha ezt az összeget az általános működésbe irányítanák át?
Az, hogy az AUTOKER-ről vagy a megyei volánokról jóformán semmi sem maradt fenn, nem bűn, hiba, és az akkori általános szemléletet lehet hibáztatni érte.
(Megjegyzés: a Volánbusz is létrehozta a maga értékmentő programját, hogy maradjon fenn valami fizikai is az utókornak a működéséről.)
És 10-15 esőemberen kívül amúgy mégis kit érdekel, hogy mi volt az első? Főleg, hogy világ életében alig volt utcán, nem is lett folytatása a dolognak. Technikatörténeti szempontból sincs semmi jelentősége, hiszen csak egy átmatricázott Agora, amiből gyártottak több mint tízezret. Aki ilyet akar nézegetni, az párszáz kilométert utazva biztos talál majd hasonlót.
Azt meg kimondottan bírom, hogy itt az ilyen százezres, milliós, tízmilliós tételekre mindig csak legyintenek a fanok, hogy az semmi, aztán csodálkoznak, hogy milliárdos veszteséget termel a cég, meg ugye mééééé' nem ad még többet a kormány... Van már elég nosztalgiabusz, feleslegesnek tartom mindenféle jelentéktelen szarral bővíteni a flottát, elsőként inkább a már meglévők megfelelő tárolását és üzemeltetését kellene megoldani. Nem tudom mi abban a jó, hogy valami rohad a szabad ég alatt folyamatosan, aztán 2-3 évente egyszer esetleg előhozzák egy fél nap erejéig.
Ha volna fölös pénzem, ami nincs, szívesen megvenném, visszamázoltatnám az eredeti fényezésére és járnék vele magánvállalkozóként vagy lakóbusszá alakítanám, de mivel nem álomvilágban élünk, ez sosem fog bekövetkezni.
Akinek hiányérzete van, mint időnként nekem is, még kimehet a franciákhoz buszozni, amíg közlekedik a fogyatkozó Agora flotta.
Ennél híresebb(nek vélt) buszokat is vágtak már össze, a néhány fanon kívül mást nem fog érdekelni.
OFF Nálunk a 316-os psz. 81-es vezérkocsi állt sok-sok éven át, s már eléggé le lett rabolva... jómagam amilyen állapotban láttam, nem is számoltam vele hogy ezt még valaha vezetni is fogom.
2012 május
2012 december végére átkerült a vizsgálóépület egyik vágányára
2013 júniusára pedig már készre volt szerelve
Majd végül 2013 szeptemberében sikerült forgalomban lefotóznom először
Sok hülyének sajnos nem sikerül értelmezni a sárga sraffozást, csak a buszvezetőkön múlott/múlik, hogy nincs több ilyen eset, pedig nem valami bonyolult szakasz...
A 180/556 ajtajain eleve háromféle fényezési séma élt együtt: ezüst; alul kék; csíkos. Ezen a képen mindhárom megfigyelhető, némelyiknél (második 1-es) még egy kocsin belül sem egységes. Ez a próbálgatás a 200-asok ajtajaira is átöröklődött, a két protó ajtaja alul még szintén kék volt, aztán az Ezstnyilaknál ez ismét visszatért.
Szerintem ugyanolyan szürke felül, mint az előtte álló 260-as. Lehet, hogy tényleg a 200-asok mintájára próbálták ki ezt az egyszerűbb sémát, a meglevő 180-as is volt ilyen fényezésű a legutolsó - már nem közforgalmú - állapotában.
Nem csak a 65-ös volt ilyen, több is. Bár tény, hogy az egy igen szerencsétlen jármű volt az első két évében.
Egy megbontott jármű látványa a fotelszakértőkből igen negatív érzelmeket vált ki, ezért ódzkodnak annyira mostanság a járműjavítók a fényképezkedésektől.
Ellenben pl. a 36-os KISS-ről van már valakinek vonali fotója?
A 65-ös volt állítólag megbontva donornak nullkilométeresen Istvántelken. Az tény hogy sokáig benn állt és már nyolcvanasok futottak mikor forgalomba állt.
Off Flirt tartósan egységesítés és etcs szerelés miatt áll jelenleg, nem donornak de ismét sikerült barokkos túlzásokba esni, de tény hogy a déli üvegbódéba nem jutnak el az infók oly tisztán, gondolom nem véletlenül...
Nem írtam, hogy most állna egy FLIRT is megbontva, de úgy tudom, volt ilyen eset, konkrétan egy példány üzembe helyezése húzódott el nagyon, arról állította több forrás is, hogy alkatrészbánya volt a többihez.
A KISS-ekről pedig azt állították, hogy amíg meg nem jött az összes, legalább egy példány alaposan megbontva állt, kvázi csontváz volt, és ha valami kellett a többihez, arról szerelték le.
Egész addig nem érdekel ez senkit, amíg nem lesz belőle baleset.
Pár éve a 4 es Szolnoki elkerülő részén egy felüljárón volt egy hatalmas kráter, ami konkrétan kivette a kormányt a gkv kezéből és átdobta a szembejövő sávba... A fedélzeti kamerás videó senkit nem érdekelt, addig amíg pár nappal később nem történt meg ez. Érdekes módon, napokon belül nekiláttak a javításnak. Persze ez városon belüli szakasz, itt azért nincs akkora tempo, mint főúton, de akkor is problémás.
Melyik FLIRT is áll így? Mert ismét sikerült valami nagyot mondani ami nem igaz... KISSből pedig a 4 balesetes helyreállításának szervezése zajlik, tény hogy lassan, de nincs donorjármű.
Azért mindent nem kell eltenni. Csak néhány évig néhány darab volt velünk. E91-es a KM őrizzen meg.
Azt viszont meg akartam kérdezni - lévén a hétvégén jártam Szentendrén a Múzeumban - hogy 260/280-as múzeumi megőrzése tervben van? Azért szomorú volt látni a Ziu-k, meg Tr 3,5 mellett azt a nagy ürességet. Mégiscsak 50 évig a mindennapok részei voltak. Ha már itthon marad az a maradék 280-as, nem illene egyet begurítani oda is? Annak még talán túl sok költség vonzatta sem lenne.
Csakhogy a többszázmilliós, adott esetben milliárdos értékű eszközt nem alkatrészbányának vesszük.
Nem tudom, külföldön mi a gyakorlat, de erősen kétlem, hogy az, hogy veszünk x darab járművet, és abból párat félreállítunk alkatrész-utánpótlás céljára.
Ezzel alapvetően semmi baj nincs, ha felelősen van csinálva.
Ismerjük mindannyian a mai kor alkatrészellátását, speciális vagy már kevésbé speciális dolgokra is sokszor hosszú hónapokat kell várni. Ha egy üzemelő gép megáll "x" hibával és kell neki egy "y" alkatrész, te megrendeled az "y" alkatrészt amire rámondanak 2 hónapot, de van egy "Z" alkatrész miatt álló jármű, amelynek a "Z" alkatrésze 3 hónap múlva érkezik, akkor ha szűken vagy járművel, akkor pont az az üzemvitel szempontjából felelős magatartás, hogy az "y" alkatrésszel nem rakod félre 2 hónapra a frissen megállt gépet, hanem megrendeled az "y" alkatrészt és azt majd a kiszerelt helyére építed be (vagy fordítva, a frissen megállt gépből támasztod fel az alkatrészre várót). Persze minden körülményt látni kell, meg nagyon figyelni kell arra, hogy ne legyen szabadrablás, de amilyen járműhiány a vasúton van teljesen normális, hogy az új kocsikból ami tud az megy, akár ilyen áron is.
Nagyon-nagyon OFF, amit most írok, s csak azért teszem, hogy semmin se csodálkozz:
A Volán Tröszt 1973-76. között Csehszlovákiából szerzett be Karosa SM-11 és SL-11 típusú városi és elővárosi autóbuszokat. A 9. sz. kecskeméti Volán is kapott 1973-75-ben összesen 21 db SM-11-est és 3 db SL-11-est. E buszok alkatrész-utánpótlása macerás és bonyolult bürokratikus folyamat volt (ezt egyszer trizs tt nagyon szépen leírta), komoly gondok adódtak ebből. Mégis kisebb fajta botrány tört ki, amikor '76. februárjában napvilágra került, hogy Kecskeméten már ekkor voltak teljesen szétbontott szinte új kocsik, amiket alkatrész-donornak használtak, hogy a többit működtetni tudják. Szóval a történet nagyon nem új.
Valószínűleg az érti, aki szándékosan így döntött, vagy véletlen blama, nem tudom. Mindenesetre nem emlékszem pontosan, de talán ez már a licit lejárta után derült ki, és ez így ráerősített, hogy jó döntést hoztunk.
Ha már szóba került, számomra az az érthetetlen, hogy a kolléga "eredeti" buszából meg tudtommal csacsi lesz... Úgy, hogy tavaly újították fel és utána használva volt kb fél évet, vagy még annyit se. (Arra az évi ~80 km-es futásteljesítményre (bár lehet, hogy még sokat is mondtam) szerintem a régi is bőven jó lett volna, vagy ha már mindenképpen cserélni kell, akkor valami régebben felójított példányra.)
Hu, egy barátom, topictársam (aki szintén csak a fórumról és a facebookról értesült a 17-79-ről) akaratán kívül felhívta a figyelmem egy lehetséges félreértésre, ezt jobb tisztázni most. Nem is annyira miattunk, inkább a vélt érintettek részéről lehet fontosabb.
Igen, szoktam rinyálni; az is igaz, hogy imádok szándékosan terelni, polgárt pukkasztani, beszélgettünk is itt "Lacus"-sal, másokkal dolgokról, de nem susmutoltunk a busz ügyében senkivel, hidegvérrel előre eltervezett normál licitálás keretében lett megvásárolva a kocsi mindenféle hátszél nélkül.
Nyilván, barátunk, segítő kollégánk tudása az autóról nagyban segített a kiválasztásban, hiszen tavalyi évét majdnem ezen a kocsin dolgozta le, eléggé képben volt, hogy műszakilag mit végeztek el az autón. De pl. aknán, a -véleményem szerint leglényegesebb kérdést - a váz állapotát ő is, én is az átvételkor láttuk először, mikor lehetőségünk volt még a garázsban aknára állni. Ez is gondolom inkább az ő személyének szólt, nem az én érdemem.
A kocsi elsőre licitáláson el sem kelt, második alkalommal egyedüli licitáló voltunk. A folyamat egyébként nagyon flottul, kidolgozattan ment, kevés adminisztrációval, felkészült kollégákkal, előre megbeszéltek szerint zajlott minden, senki nem lett bevonva, akinek ebben nem volt dolga, szándékosan nem vertük nagy dobra, amíg el nem hagyja a garázst.
Az itt közreműködő nagyágyúkkal sajnos személyesen nem is ismerjük egymást, egyszerűen nem volt olyan ügy, amelyben összehozott volna minket a sors. Nohab kollégával valószínűleg találkoztunk néhány fotótúrán, de az utcán nem biztos, hogy megismerném, ez mondjuk rám nézve elég ciki, de szerintem élőben nem beszéltünk ezeken az eseményeken.
A személyes szála a storynak egyébként annyi, hogy nagyon szerettem volna egy BKV-s csuklóst, de úgy döntöttem, hogy már az eddigi állományunk is túl van a saját teherbírásomon, így inkább eltemetem ezt a kérdést. Ettől függetlenül nagyon csalódott voltam az ukrán adagnál is, meg úgy általában mindig mozgatott ez a kérdés. Láttam azt is, hogy a baráti körömben van nyitottság a témában, és az is tény, hogy az általam elképzelt koncepcióban a személyes vágyaimon túl is szükség lenne egy kék-szürke csuklósra. Több más tényező mellett, az, hogy a kocsi nem kelt el elsőre, úgy éreztem, hogy ez ránk vár. A többes szám indokolt, mert ezt az autót azért jó néhány barátom, kollégám "terhére" vállaltam be, aktív részvételük ehhez a buszhoz elengedhetetlen segítség, úgyhogy jogos a kijelentés, hogy az ő farvizükön evezek ebben a projektben (is).
A Csömöri úti felüljáró csúcsán is van csúcsán is van pár kurva nagy kráter, amit busszal még kikerülni se nagyon lehet, mert ugye 2x1 sáv (és egyébként is záróvonal). Nem friss, és nem hiszem, hogy soha nem tűnt még fel senkinek és soha nem jelentette senki...
Újpalotán a hupli megvan a Fő tér és a Vásárcsarnok között a Mexikói út felé?
És be is jelentetted? :) Érdekes, hogy senkit nem zavar, nem szól róla se csoportvezetőnek, se menetirányítónak... jaj és ne gyertek azzal, hogy nem fognak foglalkozni vele, mert halomban állnak mindig az ilyen ügyek. Csak hát szólni kéne a dolgokról.
OFF: az egy dolog, hogy kritikán aluliak az utak, de azért néhány "kollégának" se ártana jobban vigyázni rájuk: pl az bevett szokás, hogy a jobb első kerékkel felkaptatunk a járdára, hogy oda tudjuk tenni a végét is a padkához, de ezt "gyökkettővel" szokás, nem kb 30-cal, ahogy tegnap tette egy csodagyerek az Örsön...
Sziasztok! Valakinek van egy jó minőségű képe a SIE-954 műszerfaláról? Jelenleg egyik projektemhez lenne rá szükség. Köszönöm előre is a segítséget és a válaszokat! : D
1. A gyakorta meghibásodás azért túlzás, azthiszem június útolsó hétfőjén 0 százalékos műszaki menetkimaradás volt amikor megindult a full SST üzem (a közel 100 éves trolis sztoriban ilyen nem volt még tippem szerint, nem is lesz egyhamar).
2. 3 GVM kocsi marad megállapodás szerint karácsonyig (ha csak nem változik), a fô ok a tervezett és folyamatos SST vázjavítások segítese es a tervezett (de jelenleg nem ismert programú) troli fejlesztékesek miatt.
Olyan kérdésem lenne, hogy az Ikarus 280-as trolik várhatóan meddig lesznek még forgalomban?
Tudomásom szerint a Solaris 18-asok gyakorta műszaki hibái, és eleve gyenge konstrukciója miatt nem váltották a teljes 280-as állományt ki és még olyan 10 db Ikarus csuklós forgalomba van. Nos, ezek kivonása mikorra tehető?
A melegedést, erőtlenséget okozhatják eltömődött hűtők, szűrők, rossz minőségű (esetleg olajos) gáz.
Nem vagyok mérnök, de a problémákat a karbantartás elmaradására, és hajtóanyaggal kapcsolatos anomáliákra vezetném vissza (anno a BKV is szenvedett a CNG minőségével kapcsolatos zavarok miatt).
Nézd, èn bármely kb. kétjegyű pozitív egész számot akkor azt mondják h a nagyfogyasztású öreg buszokat kínálgatom. De ha tényleg ahogy nohab kollegàm írta kell a kocsi rövid időre, akkor meg fogjuk oldani.
használnak-e máshol ilyen típusú buszt (MAN Lion's City A21 vagy A23 CNG), és ott mik a tapasztalatok velük?
Nem feltételezem, hogy csak és kizárólag Miskolcra az MAN konstrukciós hibás (horribile dictu selejtes) buszokat szállított, ha mégis, akkor perre kell menni.
Valamit fogni fog kelleni lépni az MVK-nak mert ez tarthatatlan. Az országban jelenleg jóformán nálatok vannak "kb azonnal forgalomba állítható" csuklósok. Jó lenne tudni hány db állhatna rendelkezésre ami azért tudna még teljesíteni.
Nem vagyok szakértő. Feltételezésem szerint a csuklósok gyári hibásak. Rendellenes módon melegszik mind, ezáltal jön a többi probléma. Hallomásból értesülve volt kint az egyik donor még egyben lévő állapotában a közeli Tiszaújvárosi MAN szervizben ahol nem tudták megmondani mitől lett kakukk.
A szólók úgy ahogy mennek, ott is előfordul időnként durva melegedés, de azokat immel-ámmal tudják kezelni. Szóval sajnos ezek a buszok ennyit tudtak/tudnak. Sokszor nézem a sofőröket, kereszteződésben nem mernek megindulni mert egy örökkévalóság áthaladni rajtuk amikor üvölt a motor a hőtől.
Pár hónapja jöttek ezek a csodás Iveco midik. Olyan sikersztori, gyakorlatilag egy sem jár. :)
A két cég között létezik szakmai kapcsolat, amennyiben az MVK menedzsmentje úgy gondolja, hogy a BKV egyes leállított buszai segítséget jelenthetnének nekik, abban az esetben tudni fogják, hogy merre induljanak el. Én nem gondolom, hogy a BKV leállított Volvói bárkit kihúznának a vízből, ezzel együtt kifejezetten rövid távon, kifejezetten tűzoltásra van köztük olyan ami jelen állapotában akár alkalmas is lehet.
A képen szereplő példány az 5 közül a legrosszabb. Ez már mikor ide került elindulni alig bírt. Nyílt napon a C híd ki volt szedve alóla, gondolom difi, volt is egy hangja... 3 utcáról arrébb lehetett hallani amikor jött.
Fél off Amire te gondolsz azok a CNG MAN-ok, immár 7 évesek. A csuklósok gyakorlatilag már most a belüket húzzák, forralják a vizet, durva módon melegednek, földöntúli hangokat adnak ki, menni nem bírnak (klíma nélkül se). Van is már belőlük pár donor... :/
Minden üzemképes busz utcán van. Csak egyre több a leálló, a régi Neoplanok meg egytől egyig kohó kategória.
A bérelt veszprémi és pesti buszok is csak arra voltak jók, minimálisan enyhítsék a durva járműhiányt. Most viszont már ott tartunk az abszurd ritka tanszüneti menetrendhez sincs elég jármű, elsősorban csuklós.
Tudnátok nekem abban segíteni jelenleg mennyi leállított ám üzemképes csuklós Volvótok van? Sajnos Miskolcon irdatlan buszhiány (főként csuklós) van a folyamatosan romló állomány miatt. Ezért nem tartanám elképzelhetetlennek ha esetleg jó néhány példány átkerülne Miskolcra. Nyilván 5 db nem oldana meg semmit.
Bakker ott állnak a két-hároméves buszaitok a telepen. Agyameldobom.
Biztos volt már, de nem merült fel a TTP és termékei felé az érdeklődés csuklósfronton? Nekik is volt öt (eredetileg hat) kék MAN-jük, ott volt a V-Busz négy Neoplanja, illetve egy ötödik Ajkán (SKN-802), ami azóta eltűnt (vagyis úgy néz ki, hogy az TTP-s bérlés lehetett).
Tudnátok nekem abban segíteni jelenleg mennyi leállított ám üzemképes csuklós Volvótok van? Sajnos Miskolcon irdatlan buszhiány (főként csuklós) van a folyamatosan romló állomány miatt. Ezért nem tartanám elképzelhetetlennek ha esetleg jó néhány példány átkerülne Miskolcra. Nyilván 5 db nem oldana meg semmit.
Nem pénzért hanem saját magadért az utolsó ilyen/hasonló letérést 1991-ben (?) csináltam a BKV 55-ös buszvezetőjeként.
A Hungária krt még 2x1 sávos volt a Thököly és a Mogyoródi között.
Vasárnap délutánonként - úgy két órára - úgy beállt mint a szög.
Azon a rövid kb. 1100 méteres szakaszon helyben átfordultál.
Soxor volt, hogy azt az 1100 métert 30-40 perc alatt tettük meg.
Az 55-t a Récsei adta.
De egy számot, nem tudom miért a KILIÁN adott.
A Kiliános kolléga mutatta meg, hogyan kell ezt csinálni.
A felső végállomás az Erzsébet királyné-Hungária sarkon volt.
Onnan indultunk a Népliget felé.
Már a Vakok intézete előtti Hungária krt-i megállóba se álltunk be hanem felhajtottunk az 1-es villamos síneire ami akkoriban a Thökölyig járt.
Ott a villamos megállóban cseréltünk utast.
A Thökölynél szintén nem a busz/troli megállóban álltunk meg, hanem beljebb a villamos megállóban.
Majd onnan belülről egy erőteljes jobb kanyarral kikanyarodtunk a Thökölyre a Kelet felé.
Ilyenkor mikrofonba be :
Kedves utasaink !
A Forgalmi diszpécser utasítására a Hungária körúton előttünk lévő balesetet kikerüljük (nem is volt baleset) és a Stefánia úton át visszatérünk a Hungária körútra. A BNS-nél (ma Stadionok) már az eredeti megállóban fogunk megállni.
Köszönöm a figyelmüket.
Szóval a Thökölyn irány a Keleti felé.
55-ös busszal !
A Stefániát elérve balra nagy ívben (volt ám csodálkozás a szemből jövő 7-es busz vezetőfülkéjéből) rá a Stefániára.
Balra nagy ívben miközben ott balra kanyarodni tilos.
A Stefánia Egressy sarkon a megállóban utascsere.
Majd a Stefánia végén vissza az eredeti útvonalra.
Régen volt, talán igaz se volt.........................:-)))
Igen, volt egy másik, de nem jut most eszembe, melyik.
Illetve egy darabig a 12-10 is járt ilyen ráccsal, ha lett volna akarat, pótalkatrész, és még rá is bólint valaki, akár lehetett is volna valami belőle.
Ja, meg kidurrantjuk az OBU-t, aztán eltérünk az útvonaltól, mert sokan kérik és/vagy a vonalcica ott lakik. Az így keletkezett 15 perces késés belefér a fordába. A -5 sima ügy, az a mondás, hogy menj ki 5 perccel előbb a megállóba, ha utazni akarsz.
A jelenleg létező buszos cégek közül az országban is a fehér/sárga volán a legtrógerebb, nagyon nem vagyok boldog, hogy használnom kell. Órás-kétórás ütemben járó buszok mennek el -5 -10-ben, és nem ritkán hagynak megállóban utast.
Külön érdekesség, hogy a képen látható busz valójában szimpla fényszórós, csak az (egyébként igencsak tetszetős) látvány kedvéért kettőzték meg a lámpáit.
A jogdíj megfizetésének kötelezettsége alól mentesítő körülmények:
• ha csupán a vezetőállásban vannak gyári, alacsony teljesítményű hangszórók
• ha az autóbusz menetrend szerinti személyszállítást végez
• ha vannak utastéri hangfalak ugyan, de azok kizárólag az utastájékoztató (idegenvezető) mikrofonnal vannak jelkapcsolatban, és műsorlejátszó berendezéssel sem fizikai, sem más jelkapcsolatuk nincsen
Így már érthető a hozzáállásod az egész BKK iránt. A BKK valaha volt legtrógerebb szolgáltatója a Volánbusz volt, minden szabályra nagy ívben tojtak a rádióhallgatástól kezdve a menetrendig.
A rádióhallgatással alapvetően két nagy probléma van:
1. "Elfedi" a közlekedés hangjait, amit viszont meg kell hallani sok esetben;
2. A "mások által hallható módon" üzemeltetett rádió (walkman, mp3, stb.) nyilvános műsorsugárzásnak minősül, s mint ilyen, szerzői jogdíj köteles. Nem véletlen, hogy ez a kitétel az utasra is vonatkozik, az utazási feltételekben is benne van. Mivel ilyen esetben a műsor kibocsátója az a cég (tulajdonos), amelynek a területén történik, a BKK/BKV/Arriva követ el szerzői jogsértést.
Ne terelj, pont leszarom miben tekergeti a kormányt. Csak éppen a zenei ízlésére amúgy senki sem kíváncsi. Nem sokkal különb, amikor Rikrdóék bömböltetik a telefont.
Jaj,isten ments.Sőt,be kéne vezetni hogy szmokingban kell vezetni,és ha te fölszállsz akkor tekintetes úrnak szólítson.Rádió?Maga az ördög találmánya:D
Mondjuk ez a hétköznapokra is vonatkozik... nem egy nézi bazári kirakatnak a szélvédőt. Remélem nem jön vissza a rádiót üvöltetek korszak, mert az Arrivánál már betette a lábát.
Mondjuk a BPI829 pont feladta idő előtt és nem jött a helyére semmi, így az utolsó 2-3 órában már csak 3 busz volt kint a 4-ből. (BPI979 gondolom nem ért rá, napozott a garázsban :) ) Ezek alapján, ha 1 busz kiesik továbbra se lesz helyettesítve. A BPI415-nek is volt reggel valami gondja, de az szerencse nem volt ennyire vészes, a BPO301 pedig végre visszakapta a futárt, de semmi nem látszott a kijelzőn és online se lehetett mindig követni. Én most csak nézőként voltam kint hűvösvölgyi végállomáson, de azt láttam, hogy tényleg sokakat érdekelt, mindegyik jármű tele volt, bár ez betudható az idő szűkösségének is és annak, hogy 200-as típusból 1 maradt a végére, de valószínűleg a jó idő is sokat tett hozzá, mert 415-ösön ennyi ember biztos nem volt a májusi retró napon. :)
A tegnapi, ahogy hallottam, egyébként alapvetően sikeresen lezajlott retrózás kapcsán muszáj ezt sajnos leírnom, mert -azon túl, hogy engem is rendkívül zavar - számos fórumon olvastam ezzel kapcsolatos komoly kritikát, amit személy szerint jogosnak tartok...
Kérlek, kérlek valahogy próbáljátok meg megértetni a meg nem nevezett, de nyilván a Topiktársak között jól ismert óbudai kollégával, hogy azzal, ha 36 db. rózsaszín plüssvalamivel cirkuszi lakókocsit csinál az éppen aktuális nosztalgiajárműből, azzal nem emeli az esemény retro-mivoltát, ellenben sok ember számára teljesen tönkreteszi azt.
Ahogy tudom, ezzel a régóta azonosítható jelenséggel már a felsőbb köröknek is volt problémája, de ennek ellenére még is, továbbra is...
Az nem donor váz volt, hanem egy teljesen másik busz.
Abban az volt igazán a legszebb, hogy egy tervezett, de soha forgalomba nem álló másik berlini rendszámát kapta meg végül, és ehhez párosultak a leégett berlini papírjai.
Nem tudom törtènt e bármi olyasmi amit írtatok. Ha történt volna, az oka prózai. A BKV adminisztratív rendszere olyan, hogy ha egy eszköz benne van, akkor azt csinálsz vele napnyugtáig meg tovább, amit akarsz. Viszont új eszközt bevinni adminisztratív oldalon is nehéz (engedélyek) ès a beruházási dolgok miatt (ami új az beruházás kell legyen) több mint nehéz.
Vajon milyen reális magyarázat lehet ezekre? Az EWS is forgalomba volt már helyezve itthon, az LJZ is, papírgondok nem hiszem hogy lettek volna, átírási ktg nincs, ha végleg ki is volt vonva valamelyik az NKH műszakival visszahelyezhető.
Tényleg nem kötekedésből kérdezem, csak kíváncsi vagyok: nálad az LZZ-328 miért ex. BPI-411, viszont a KPY-757 miért ex. EWS-895 (bár ott a megjegyzés, hogy elvileg a 07-84)? Minden más releváns forrás az ex. somlós kocsit írja az LZZ-328-nak.
Ebben az állapotában volt eredetvizsgán és megfelelt a jszp szerint. Amúgy nem értem, mert szerintem rendezett papírokkal került a BKV-hoz, hogy miért kellett trükközni.
Egész egyszerűen tákolt valami volt az nkh oldaláról nézve. Papiron a bkvs volt összerakva, amúgy pedig a somlós kocsi lett körbetüsszentve és összerakva. Bárki megvette volna az egyedi azonosítókkal akadt volna fenn az első eredetvizsgán. Szétvágva meg így elvitte a titkát a sírba :/
A lakossági negatív visszajelzéseknek a lakossági volta is fenntartásokkal kezelendő.
Értsd: a fenntartó fenntartójánál 1-2 homo sapiens úgy érzi, hogy csorba esik szép frizuráján, ha ... és ennek pozíciójából adódóan eredménnyel ad hangot.
Asszem, elég világosan le lett írva többször, hogy a túl sok negatív visszajelzés hatására kicsit óvatosabban kell bánni ezekkel a retró napokkal a jövőben. Igen, valószínű nem az IK/közlekfanoktól jött, hanem átlag utasoktól. A cég azt is mondhatta volna, hogy itt a vége(hiszen elvégre is az átlag utasért van, és nem a "grillPistikért"), ehhez képest született egy jó kompromisszum. Örüljünk annak, ami van, lehet, 5-10 év múlva talán rugalmasabbak lesznek a keretek. (Mindezt úgy írom,hogy imádom az Ikarusokat :))
Az a "banyatankos hadosztály " téged és korosztályodat babakocsival együtt emelgetett fel - morgás nélkül - azokra a magaspadlós buszokra évtizedeken át.
Egyetértek azzal kapcsolatban, hogy a májusi retró nap nekem is azt az érzést hozta vissza, mintha járna még mp. busz, bár tény, ha kritikát nézzük, akkor nem volt ez teljesen lekommunikálva a publikummal, így várható volt, hogy lesz jó pár panasz olyan vonalakon, ahol már jó ideje nem járt ilyen busz, de ha ez korábban meg lett volna hirdetve, nem 4 nappal előtte, ahogy kb. most, akkor fel lehetne valamennyire készülni, de talán az R jelzéssel már érteni fogja mindenki.
A BPI979-et én is sajnálom, mert elég nagy felújítást kapott tavaly, aztán vizsga után dolgozott kb. 10 napot és azóta a betont védi, de miután nyílt napon láttam, hogy hátra van téve futár kiszerelve rögtön sejtettem, hogy vele már nem találkozunk, hiába egyéb állomány, aztán jött a hír BPO801, BPO851 sincs már többé, így a tavaly 4 elrakott buszból, papíron kettő maradt az utolsó forgalmi állapotban lévő 280-as közül.
Köszönjük az infót és azt, hogy legalább ennyit sikerült elérni. Gondolom, hogy a rendes forgalmi számokban történő magaspadlós kiadás nem tetszett a banyatankos hadosztálynak, a BKK-nak vagy a városvezetésnek. Biztos vagyok benne, hogy ha a BKV-n múlt volna, hasonló lenne most is, mint május 14-én. Retróhétvégének viszont túlzás nevezni az egy szem csonka szombatot, maradhatunk a retrónapnál.
Amilyen jó volt a májusi retrónap, a júliusi akkora csalódás lesz. Persze tudom, jobb mint a semmi. A középrésszel két dolgot lehet elérni:
1. Tömve lesznek a járatok, nem lesz meg a lehetőség a nyugalmas ikarusozásra, ami májusban hajnalban, reggel és este adott volt.
2. Csak világosban lehet a buszokról képet készíteni.
Az már csak hab a tortán, hogy – nekem legalábbis – sokkal többet ad az, ha nem R meg N járatokon, hanem rendes járatokon járnak a magaspadlósok, mert kizárólag az hozza vissza a 2022. november előtti időket maradéktalanul. (Példa: a BPO147 a jelenlegi BKK-betűtípusú új táblákkal járt, semmi nosztalgiajárat, retrójárat és egyéb marhaság táblákkal, ezzel hamisítatlanul azt mutatva, hogy 2023-ban – ha csak egy napra is – de magaspadlós, táblás busz járt vonalon, rendes fordán.)
A BPI829 meg már rohadt unalmas, a plüssparádét meg hagyjuk is… Persze tudjuk, miért folyton az közlekedik, de ez már szánalmas, hogy más 280-ast nem ad ki Óbuda, miközben ott az I979 is. De májusban is az I829 ment, amikor még az O801, O851 is állományban volt.
Július 1-én kerül megrendezésre a következő buszos retróhétvége. Ezúttal Hűvösvölgy térségében tűnnek majd fel a retró Ikarus buszok, amelyek az R29-es, R57-es, R157-es, R257-es és az R56-os vonalon közlekedve várják majd napközben kb. 9 és 17 óra között az érdeklődőket.
Az eseményen négy retró busz teljesít majd szolgálatot:
* BPO301 – a térségben korábban jellemző Ikarus 260-as ezüstnyíl festéssel az R57-157-257 vonalakon * BPI415 – utolsó forgalmi állapotban lévő Ikarus 415-ös az R29 vonalon * BPI829 – utolsó forgalmi állapotban lévő Ikarus 280-as az R56 vonalon * BPI923 – utolsó forgalmi állapotban lévő Ikarus 435-ös az R56 vonalon
A járművek közlekedésének részletei a BudapestGO utazástervező felületein lesznek elérhetők.
Lehet, hogy elkerülte a figyelmemet és már írtatok róla, de most nem találom. Finoman érdeklődnék, hogy a július első napjára Hűvösvölgybe tervezett 200-as mókát meg tudjátok tartani? Vagy éltek a változás jogának fenntartásával?
Jó lenne néhány veterán soffer arcot visszakérni azokra a napokra, hátha bírnak még gurulni a 260-asok "N" fokozatban a Csatlós utcától a Nagyrét utcáig. :)
Az 50-es években ezek a fékszerkezetek, egyéb megoldások nem általánosak voltak az iparban? Úgy tudom, a Tr5 és az Ik60 az egykörös fék miatt nemszeretem kocsi, bár a Tr5-ben van valami rögzítőfék is.
Nem tudok rá olyan választ adni amivel a környezetemet nem sérteném meg illetve nem ítélkeznék a hajdani buszgyártásunk technikai színvonalán, úgyhogy hagyjuk.
És az orosz verzióban ott ül a kaller keresztben (hogy nem fő ki az agya).
Télen a legnagyobb latyakban is szürkére volt száradva kívül, és fodrozódott alatta a pocsolya. Ha csak ott vol állóhely (alsós iskolásként nem akadályoztam a hátralátást), akkor 20 perc után kb. pólóban szálltam le télen.
De amúgy mérnökileg megsüvegelem az ilyen egyszerű-de-nagyszerű, méretezett megoldásokat.
"...a ZiU-9-est viszont szabályszerűen megrohamozták, heringparty volt rajta (és még a fűtése is üzemelt a 30+ fokban)."
Csak a műszaki hűség kedvéért: a ZIU9-en nincs utastérfűtés. Az indító- és fékellenállásokon felmelegedett levegőt a generátor hűtőventilátora nyomja be az utastérbe a második ajtó előtt jobb oldalon, ha a terelőlemez téli üzemmódban van (nyári üzemmódban a meleg levegő a kocsi hasa alá távozik) - ha nincs berohadva a lemez a csúszkába...
A 415-ösre sajnos nem nagyon van érdeklődés, ülőhely mindig akad rajta - hallottam a személyzetétől, amikor az N109-en körözött.
Ami a kulturáltságot illeti, ezt is, és szombaton az N36-oson ingázó F1A villamost is szépen lehetett fotózni, és az utasok is rendben voltak - a ZiU-9-est viszont szabályszerűen megrohamozták, heringparty volt rajta (és még a fűtése is üzemelt a 30+ fokban).
Az én kontaktjaimnál az a szokás, h ha nagyon lukas akkor nem állnak bele, hanem bontják. De ha itthon kiderül h kicsit lukas akkor foltozzák. Persze ehhez háttér kell az biztos.
Nekem megfordulna a fejemben, de olyan szemrevételezés lenne érdekes, ahol egy elég pontos képet lehetne kapni pl. a váz állapotáról, amit csak aknáról lehet megnézni. Erre viszont általában nem alkalmas a biztosított helyszíni szemle.
Kimaradt a felsorolásból a V187 egyedi kékje. A Skybluenál sötétebb, és a szürkével együtt a klasszikus volt a szándék... De a klasszikusnál meg világosabb kék. (Olyat is hallottam hogy ez egy elirás miatt lett ilyen... RAL 5002 az 5003 helyett...
Éppen ma utaztam a PDB-716-tal, gusztustalanul koszos volt a 4-es ajtó környékén minden, láthatóan ezeréves kosz keveredett hanyag takarítással, az ablakokon szét volt kenve a kosz, az ülőpárnákon vastag fekete rétegben csillogott a retek. Ezt az ITK takarítja, vagy ez BKV-s feladat?
Nekem személyesen sokkal jobban tetszik bilikékben, mint amilyen sötétkékben lenne. Így sokkal jobb a kontraszt, pattan a szín, a sötétkékes verzió nekem túlságosan egybeolvad, olyan komorrá teszi.
De természetesen ez személyes véleményem, csak gondoltam jelenjen meg a másik oldal is a fórumon :)
Azt is hozzáteszem, hogy ikarusokon szerintem is gyönyörű a sötétkék szín, de szerintem ott sokat számít, hogy az ablakok nem sötétek.
Még a legelején, mielőtt a VT visszadobta volna a 168E-t a BKV-nak, gyakorlatilag szétverték a buszokat a Hungaropharma és a kollégium közötti szakaszon.
A 3.kerületi csoportokban nem a zörgésre panaszkodnak elsősorban, hanem, hogy a PCC-ken nem működik a klíma, cserébe meg van néhány lőrésnyi bukóablak. Zörögni bőven tudtak az MHU-k is.
Ok nélkül vagy bunkó. Szerintem igenis rosszabbak a PDZ-k, de látom ti ezt nem akarjátok elfogadni, legyen így. A hallásommal meg semmi baj nincsen (római katolikus). Ami még kifejezetten zavaró tud lenni, az a PCC-k hangja, messziről is beazonosítható némelyik.
Azért titkon bíztam benne, hogy a rendelkezésre tartós szolgáltató legalább egy alapos tisztítást, takarítást megejt ezeken az M3 pótlózás után. Vagy történt hasonló?
Ez az, a PDZ kocsik jobb állapotban (kulturáltabbak), mint az ITK-s rendelkezésre tartós Conectók (korkülönbség ellenére). Az ülésük se tiszta retek, az NNE-PDB esetén már érne egy csere, mert némelyikre le se lehet ülni.
Amikor kiderült, hogy szolgáltató váltás lesz nyilvánvaló volt, hogy mit fog adni Óbuda a vonalra. Ez a vonal is szép csendben "átvészelte" a metrófelújítást. Kicsit eltúlozva a vonalon már 24 nap alatt több lerobbanás/kocsicsere volt, mint a metrópotlás 6 éve alatt. Elgondolkodtató, hogy pl. egy 61vp-re és 5-re csak conectot lehet adni. Kiváncsian várom, hogy lesz-e elég lobbi a vonal vissza Arrivásítására.
Pont a napokban gondoltam rá, hogy a 34/106-oson szépen visszaesett a szolgáltatás színvonala az új kocsik érkezésével, és az Arriva távozásával. Jobban jártak volna az utasok a háromajtós buszokkal, mint a 20+ éves kocsikkal, a PDB-k még szódával elmennek, de közel sem csak azok járnak ott.
Vagy nekem van szerencsém, vagy ennyire elfogult vagyok (már abban, hogy a Citaro, az 20 évesen is Citaro), de a PDZ-k kifejezetten bejönnek, ill a múltkor PCC923-at fogtam ki 7E-n, az meg a régi időket idézte, amikor valóban gyorsjárat volt. :) Ment, mint a golyó, klíma is oké volt rajta, nyilván csörög, zörög, nem mai darab, de egyáltalán nem volt vészes. Az NNE-PDB-k többségén meg nagyon érződik a több éves metrópótlózás, sajnos semmivel nem komfortosabbak, meg kevésbé lelakottak, mint az öregek... Az MHU-k viszont tényleg hiányoznak, ill fognak, miután az utolsók is elmennek.
Időnként szóba kerül itt, hogy az átlag utas mennyire nem tudja megkülönböztetni a buszokat, csak kék legyen és menjen.
A minap volt szerencsém a fészbuk egyik 3. kerületi csoportjában egy poszthoz, miszerint a 34/106 vonalon "régi, tartaléknak való Mercedesek járnak, lóg a dekorit az utastérben és az üléselrendezés is rossz, reggel a csúcsidőben lerobbannak" stb. A posztoló szerint a "Volvók szervizben vannak", vissza kell őket hozni a vonalra. Persze ment a nagy egyetértés a hozzászólók között, mígnem valaki le merte írni, hogy az NNE-PDB szériára nem feltétlen igaz minden, amit a posztoló írt, többségben pedig ezek járnak. Neki is estek és elküldték szebb éghajlatokra, meg persze hazugnak nevezték.
Az tény, hogy a PCC-PDZ szériából is adnak ki a vonalra, amik valóban hangosak és csörögnek-zörögnek, de ez van, ezt kell elfogadni, valóban idősebb, használt autóbuszok. NNE-PDB rendelkezésre állása meglátásom szerint rendben van (1-2 kivétellel). Volvo már jó ideje nincs kiadva menetrend szerint, így nem is értem, honnan jött ez az idea, hogy "szervizben vannak", egyszerűen más garázsba és vonalakra kerültek, de nem most. Ja, hogy fröcsögni könnyű.... Közben meg azt sem tudják, hogy a BKK-nak nincs busza. Érdekes módon azt viszont senki nem akarta, hogy az MHU-k jöjjenek vissza, biztosan nem jutott eszükbe.
Lehet, hogy az új MAN-on csak az orrán kellene az az ezüst csík, és oldalt viszont csak az ablakmező feletti fekete sávban is elég lenne, szerintem a Budapesti kékkel is jól nézne ki, bár nekem a München-i kék szín is jobban tetszik.
Ami még nagy truváj lenne, ha a füstüveget valamilyen technológiával (nem kilátást zavaró külső fóliázással természetesen, hanem önmagában) BKV-indigókék-szerű árnyalatúvá lehetne tenni és azzal rendelni a járműveket. De ez attól félek, csak sci-fi.
Nekem ez a képek is egy dizájn elöregedését, elinflálódását jelzik.
Kezdetben vala (kis túlzással, mert a kék árnyalata is változott) a tényleg elegáns sötétkék a hozzáillő elegáns és harmonikus ezüsttel/alumíniummal). Aztán az ezüstöt a jóárasítás miatt lecserélték a matt(hatású) betonszürkére, pedig a két szélvédőfelet továbbra is aluprofil osztotta ketté. Ez szerintem már önmagában csökkentette a dizájn szépségét és az új szürkéhez már kevésbé illett a régi korok kékje. Aztán jött a zöldmerénylet, amikor a környezetvédelemre hivatkozással mindenféle - teljesen stílusidegen - zöld sávokkal egészítették ki a dizájnt, majd végleg megtetézve jöttek a szörnyű neonzöld és citromsárga korlátelemek, ami számomra végképp bazárivá, harmadikvilágbelivé változtatta az eredetileg tényleg tetszetős színtervet.
De ha ezek a torzulások nem is történtek volna meg, a már korábban említett gyári feketítések miatt akkor is váltani kellett volna. Nagyon OFF, de az ÖBB színtervei jutnak eszembe analógiaként: a motorkocsik klasszikus zafírkék(majd indigókék)-elefántcsont, majd a többi járművek vérnarancs-elefántcsont színterve a legjobb dizájnok közé tartozik evör (korát megelőzően élénk, mégis elegáns némi békebeliséggel), mégis ma már a füstüveg mellett nem működne jól az elefántcsontszín. Ez persze nem azt jelenti, hogy a mai ÖBB-dizájn tetszik, mert kicsit sem.
Tudom, izlesek es pofonok. De szerintem a regi sotetkek szin (meg ha a szurket le is szamitjuk) ezeknek is kifejezetten jol allt, olyan elegans volt. A bilikek meg olyan gagyi. Az elobbi volt valamilyen, ez meg teljesen jellegtelen. Az elobbi Budapest volt, ez meg kb. barhol lehet a vilagon.
A korábbi (indigó?) BKV-kék szerintem azon túl, hogy a rengeteg feketítéssel túl sötét és komor* összképet adott volna, kicsit anakronisztikusan is hatna a mai hájtek-szerű, szinte már fekete alapszínűnek tekinthető korszerű járműveken. A sok nyomasztó feketét mindenképpen egy üdébb színnel érdemes kiegyensúlyozni. Azzal értek egyet, hogy ennyi fekete mellett több alapszín már nem működne rendesen, egyszerűen zsúfolt, nyugtalan lenne dizájn. A lejjebb, képeken mutatott dizájnok is némi erőltetettséget, izzadságszagot, csakazértisfessükfelarégiszíneket-, nemveszektudomástafeketéről-érzést mutatnak.
Sőt most már nem csak hogy fekete az alapszín, de a gyári feketítés válik a döntő színdizájn-elemmé, lásd új Arriva-MAN-ek. Ha azokat felületeket, amik feketén kívül ami maradnak, még tovább aprózzuk más színekre, akkor még jobb háttérbe szorítjuk a kéket.
Lehet, hogy volt anyagi oka is a konkrét égszínkék választásának, de ez megint csak a mai világ: amikor az Adidas nem hajlandó nemzeti színű mezeket gyártani a különféle országok nemzeti válogatottjainak, hanem kijelenti, hogy érjék be néhány alapszínnel, amiben a zöld (bármilyen zöld) benne sincsen.
* Az élénk, sárga-fehér volán-színekhez szokott vidékiként egyébként a tényleg szép BKV-sötétkék mellett a BKV-betonszürke szörnyen komornak és depressziósnak hatott, úgyhogy konkrétan azért az árnyalatért egy könnycseppet nem ejtek - ellentétben a korábbi alu/ezüstszínnel, ami tényleg jól harmonizált vele.
Érdemes összevetni a mögötte álló Citaróval. A Mercedesre ránézel, és azt mondod, ez kék. Az M.A.N. meg, hát, a fene tudja.
Persze az MVG pont ugyanazzal a problémával küzd e téren, mint mindenki más. Hagyományosan világoskék-fehér fényezést használtak:
Ami aztán az alacsonypadlós járműveknél nem jött ki jól, ezért egy időben a telikéket választották (és a kék árnyalatán is változtattak), esetleg húztak egy ezüst csíkot rá:
(Nem saját képek, a sajátjaimhoz momentán nem férek hozzá, ez mind a Wikipediáról van).
Mostanság meg megint kísérleteznek, ld. az általad is linkelt képet.
Akkor lehetett volna az egyszinu sotetkek. (Egyebkent nem az az oka a bilikeknek, h az elso ilyen szeria igy kocsinkent x forinttal olcsobb volt, mivelhogy ebbol a szinbol tobbet adnak el, mint majdhogy az osszes tobbibol egyuttveve, az fiatalos/lenduletes/megujulo stb. ideologia meg ezt leplezendo szuletett?)
Én őszintén megmondom, hogy nekem az egynél több szín ennyi fekete mellett már sok, a példákon is. De ízlések és pofonok, maga a skyblue nekem sem kedves.
Szerintem az a legnagyobb akadály színtervileg, hogy ha kéri valaki, ha nem, egyre inkább minden új busz, troli, villamos gyakorlatilag fekete, itt-ott egy kis szabadon választható színű flekkel. Olyan kortünet ez, mint a BMW "vesék" szélsőségessé váló evolúciója. Pl. egy ilyennel elég nehéz bármit kezdeni, mint valami kontrasztos, tehát világosabb árnyalatot alkalmazni, és azt a kicsit már nem nagyon tovább osztva. Pedig én a hagyományos színtervet tartom a legszebbnek (főleg transzformátorszürke helyett ezüsttel), és legszívesebben azt látnám ma is.
Jáááj, azért csak ne kezdjük már el ismét más színűre fényezgetni a járműveket! Pl. egy teli fehér esetén is ugyanúgy kellene fekete/szürke festés itt-ott a járművön. Eleinte valóban fura volt ez az új kék, de megszokta mindenki és azt sem lehet elmondani, hogy rosszabbak így, mint a régi sötétkékek. (Azokon meg aztán annyira látszott, hogy nem mindig volt rá lehetőség pont ugyanolyanra lefényezni a járművet, ráadásul az időjárási viszonyok is jobban "amortizálták" a sötétkéket. Most azért legalább eléggé egységes kinézetű a járműpark.)
Nekem is az a gondom a bilikékkel, hogy teljesen jellegtelen és sok-sok város használja ezt a színt. Szerintem eleve nagyon rosszul álltak neki ennek az átszinezésnek, a sötétkék-szürke kombót kellett volna frissíteni mai viszonyokhoz, vagy egyszerűen fehérre fényezni a kocsikat és vinillel megoldani a dekorációt. Hagyományok ide vagy oda, szerintem a legjobb (városképi szempontból is) az lenne, ha a teljes járműállomány egyszínű lenne, a trolik és villamosok is. Esetleg annyira lehetne utalni a hagyományokra, amit Tarlósék lazán felrügtak, amikor egyszínűsítették a járműveket, hogy valamilyen fehér, vagy törtfehér alapon, piros, kék, sárga csíkokkal jelene meg az utalás a hagyományokra.
Csak jelzem, hogy a legtöbb BKV járműhöz most is kettő vagy több színt használnak, hiszen a szürke és fekete részeket is ki kell takarni, szóval ez egyáltalán nem indok.
Hogy az 1992-93-ban érkezett utolsó 200-as szériát, amiből a récseiseket volt alkalmam gyakran látni új korukban, ne is említsük a kissé lilás kékükkel. Legalábbis pl. az akkori 08-28, 08-29 ilyen volt.
Szvsz. a WL és az MVG egész szépen és ízlésesen oldotta meg a fényezést, de azt értem, hogy üzemeltetői oldalról, ha a BKV lehetőségeit nézzük, akkor a minél egyszerűbb, azaz a tele egyszínű megoldás a célszerű.
A regi szinterv legalabb volt valamilyen. Arra ranezve tudtad, h ez pesti busz. Az uj tokeletesen jellegtelen. Van egy jo csomo mas varos, ahol pontosan u.ilyen van.
A szürke mindkét esetben lényegesen kisebb tért kap, mint a klasszikus fényezésnél. Az Ikarus 556/180-nak még alul is volt egy szürke sávja, az ablakkeretek is szürkék voltak. A 260/280-asoknál a szürke sáv már eltűnt, de szürkék voltak nagy felületek az ajtón, az ajtók felett, és az ablakok körül is. A ti képeiteken, a Van Hool és a Mercedes busznál is, ezek a felületek jórészt feketék, a világoskék és a sötétkék-szürke fényezésnél is. Szóval már azok sem felelnek meg a hagyományos kék-szürkének.
Ez egy szubjektív kijelentés. Nekem pl. tetszik a "Tarlós kék" és a letisztultabb megjelenésű, egyszínű járművek, ami részemről egy szintén szubjektív kijelentés.
De a régi flotta színt is lehetett volna használni modernebb anyagokkal és újra értelmezett színekkel, pl egy kis metál vagy gyöngyház hatást belevinni és máris fiatalosabbnak látszódott volna az is.
Ízlések és pofonok.
A 200-as családot a 415/435-ösket is nehezen tudtam volna világoskékben elfogadni, még a 412-ek is furcsák a mai napig.
Viszont az új Solaris trolikat és CAF villamosokat pedig a régi szín tervben tudom elképzelni.
Nem vitatva annak jogosságát, hogy a spéci színezések javítására számos helyen nincs kompetencia, nem szabad figyelmen kívül hagyni a munkaerőhiányt. Minél kevésbé komplikált a javítási folyamat (2-3-4-akárhány szín helyett csak 1, nagyon max 2, de a 2 színnél már nagyon számít a hogyan), annál hamarabb végez vele a melós. És így pedig nem, vagy kevésbé kezd el torlódni a munka.
A bilikék olcsó szín (vilàgos, nincs spéci pihmentje, se egyéb alkotója) és egyszín, nem kell kitakarni. Ezt ismerjük el avval együtt h bárkinek joga van nem szeretni.
Mennyivel szebb és igényesebb volt a régi flottaszín a mostani bilikéknél, beleértve az utastér megjelenését is. Az új módi (már a trolinál is), kívül-belül egy színű. Azért a 80/90-es években az "elavult" technikával milyen flottaszíneket sikerült alkotni, ma a modern technológia mellett csak egyszínű festésre futja..:(
A SZAÜ kék közelebb volt a skyblue-hoz, mint a királykékhez. A kék arnyalatai gyakran változtak, elég széles skálán. 1998 után meg elszabadult a pokol e téren.
Az old-ikarus.hu-n lévő szöveg (ami halovány emlékeim szerint a Főváros tömegközlekedésének másfél évszázada című biblia vonatkozó részeiből van összeollózva, de most nincs előttem a könyv hogy ellenőrizzem) szerint:
A közgyűlés a környéki hálózat kialakítására készített tervet, és a 100 új aútóbusz beszerzését megrendelte. Száz helyett 110 új autóbusz érkezett 1929-ben a SZAÜ-hőz. (...) A régi beszerzésű autóbuszok és a próbakocsik eltérő típusúak, a járműpark színét tekintve is hihetetlenül tarkák voltak. Az új autóbuszokat az ablak alatti szoknyarészen kékre, a sárvédőn feketére, felül pedig krémszínűre festették. (Ezt később világosszürkére, majd ezüst színűre változtatták). A SZAÜ eredetileg piros színt akart alkalmazni, a főváros ezt politikai okból nem engedélyezte.
Bevallom őszintén, az FLR-748-at nem igazán értem, miért nem lehet átkenni bilikékre (ha már amúgy nem tök mindegy...). Sokkal jobb állapotban van, mint sok egyéb csuklós Volvó.
"Búcsúznak a kék-szürke buszokÚjabb korszak zárul le a BKV történetében, 2023. június 23-án közlekednek utoljára a cég arculatát évtizedeken keresztül meghatározó sötétkék-szürke színű autóbuszok.A búcsúzó járművekkel június 22-én, csütörtökön a 7-es, 9-es, 44-es, 97E, valamint reggel a 161E, délután a 276E viszonylatokon találkozhatnak az érdeklődők, 23-án pénteken pedig egységesen a 45-ös viszonylaton teljesítenek szolgálatot a sötétkék-szürke festésű Volvo buszok, amelyek több, mint tizenöt évig hűségesen szolgáltak Budapest utcáin.A korábban meghatározó színvilág a 2010-es évek környékének használt autóbuszbeszerzései során kezdett igen sokrétűvé válni, így a Budapesti Közlekedési Központ a létrejötte után nem sokkal a tömegközlekedési járművek színtervének egységesítése, egyúttal megújítása mellett döntött, amelynek nyomán 2012 nyarától megjelentek a ma már a főváros utcáit jellemző égszínkék autóbuszok. Az arculatváltás nem egyszerre történt, az új festést az újonnan állományba kerülő buszokon kívül a már meglévő alacsonypadlósok költségtakarékossági megfontolásból csak felújításukkor vagy egyéb okból szükséges újrafényezésükkor kapták meg, a magaspadlósok pedig az akkor tervezett rövidebb idejű továbbüzemeltetésük miatt nem is kerültek az új színre átfestésre. Az éveken át tartó folyamat eredményeként – a régi Ikarusok tavaly év végi búcsúzása után – mára már csak 6 db csuklós Volvo 7700A autóbusz (rendszám szerint: FLR-718, FLR-720, FLR-726, FLR-729, FLR-744 és FLR-748) maradt sötétkék-szürke, ezek közlekednek utoljára június 23-án pénteken. Az évtizedes hagyományok ápolása érdekében a járművek egyike megőrzésre kerül eredeti színösszeállításában, emléket állítva a közlekedéstörténet egy korábbi korszakának, amely még modernebb autóbuszokon is visszaköszönt egészen napjainkig. Érdekesség, hogy a BKV buszokat korábban jellemző sötétkék-szürke színkombináció egyébként az első Ikarus 260-asok és 280-asok érkezésekor vált általánossá a 70-es évek elején, váltva a korábban alkalmazott kék-ezüst arculatot, és néhány hónappal az Ikarusok 2022 év végi napi forgalomból való kivezetését követően az ezekkel bevezetett flottaszín is búcsúzik."
Három hete hétvégén én is így jártam Zugló vasútállomásnál éjszaka. A 979 sofőrje nem várta meg sem a 907-et, sem a 918-at, és ott álltunk kb. 10-en a megállóban. Szerencsére jött egy 973 kb. 15 perc múlva, de bicskanyitogató -főleg éjszaka-, ha a sofőrök az átszállópontokon is sietnek. Háros vasútállomásnál kimegyek 2 perccel hamarabb, mert benne van a pakliban, hogy 0 utas miatt sehol sem áll meg, és hogy 1 perccel hamarabb elmegy a busz, amiért még nem is anyázok,de könyörögöm ne szívassuk már szándékosan az utasokat.
Nyilván csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. Az rémlik hogy X percet (mennyit is?) alapból kell várni az éjszakai buszoknál a csatlakozó pontokon, ha meg nagyon nagy a késés akkor nyilván a forgalomirányítás rendelkezik.
Amikor Lehel-Újpest közt jártunk, este a 10 perces követésben nekem is sikerült 5 perccel korábban indulnom Lehelről, mert full elnéztem a menetrendet. Természetesen a Dózsán már hívott a menetirányító, hogy hát mi újság... :| aztán még az instruktor is, hogy azért erről egy pár sort írhatnék az üzemvezetőm felé...
Tök fontos ez amit írtál, mert az látszik belőle, hogy a rendszer ugyan hibázik, de ha kap visszajelzést (amiért köszönet illet téged, hogy nem csak anyáztál, hanem megfelelően kanalizáltad is a véleményed), akkor igyekszik azt a működésbe visszacsatolni.
A menetrend tájékoztató jellegű, lehet, hogy nem ér oda a busz addigra. Ezt nem lehet kivédeni.
Azt, hogy korábban menjen el, ki lehet.
Pár hete, Határ úttól mentem a 914-es éjszakaival Dél-Pesti garázshoz, hogy ott átszállok a 994-re, és azzal haza Pestszentimrére. A 914-ről tudom persze, jó hosszú útvonal, érthető ha X perc késést összeszedve esik be DP-re; így is lett. A 994-nek 2 (kettő) percet kellett volna várnia rá ott... neeem, az pontosan elhúzott a garázstól kifele, minek biztosítson csatlakozást.
40 (negyven...) percet vártam ott a következő 994-re. Természetesen felhívtam a BKK vagy a FUTÁR diszpécsert /fogalmam sincs, melyik volt az és nem is igazán érdekel/, hogy hát ez nem volt túl szép dolog. Pár perc múlva visszahívott, sűrű elnézést kért, új kolléga, nem tudta hogy azért X percet illene várni.
Slusszpoén, hogy végül a 40 perc múlva induló 994-es sofőrjének már kiszólt a mikrofonon, hogy az ahhoz csatlakozó 914-es IS késik 3 percet, várja már meg az átszállókat...
"Az 5-ös befelé menet a Mexikóin az Erzsi királyné sarkán időkiegyenlít."
Atya ég, ott is? Gyanítom valami nagyon nem stimmel annak a járatnak a menetidejével. Rendszeresen látom a Keletinél 2-3 perceket állni, múltkor szándékosan nem arra szálltam fel emiatt hanem a mögötte jövőre, majd a Blahán leszállva kisvártatva megérkezett az 5-ös is, és ott is állt egy adagot. (Addig biztosan, amíg én a villamoshoz értem.)
Jogos elvárás, hogy ne menjen el idő előtt a busz, de akkor az is, hogy ekkora anomália azért ne legyen a rendszerben.
Az sem kevésbé fura, hogy ezt sok esetben olyan megállókban teszik meg, ahonnan nem lehet átszállni másra.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ez az egyik jó megoldás.
Az 5-ös befelé menet a Mexikóin az Erzsi királyné sarkán időkiegyenlít.
Jó helyen.
Van buszöböl.
Nem zavar senkit.
Ha tovább jönne a Hingária -Thököly sarokra - ami kíváló átszálló hely - és ott kellene időkiegyenlíteni, a Thökölyn mögötte érkező másik 5-6 viszonylat vezetői és utasai ideggörcsöt kapnának, hogy haladnának de nem teheti, mert előttük az 5-ös épp időkiegyenlít.
Nem. Egyetlen megállóból sem indulhat előbb, mint ahogy a Futár fedélzeti kijelzőjén (OBU) megjelenik. Az pedig - jó eséllyel - ugyanazt az időértéket mutatja, mint a menetrendi tájékoztatón levő. Jópár éve nincs már ilyen "kiemelt megálló".
Az időkiegyenlírő megálló szerepe nem az, hogy sietés esetén ott (csak ott) várja meg az idejét, hanem az, hogy késés esetén, hosszú vonalon, ne halmozódjon a késés, hanem az időkiegyenlítő megállóból "tiszta lappal" induljon tovább.
Van olyan, hogy borul minden, és annak is örülni kell, hogy valami tud közlekedni.
De nem ez az alapeset.
Főszabály szerint késni lehet, tudjuk, hogy közbejöhet akármi, de tudatosan sietni nem, akkor sem, ha ez a BKK előtt gyakorlat volt (az indulási idő legyen kb. betartva, aztán nem számít semmi, a busz akkor érinti a megállót, amikor odaér, utasnak pofa súlyba, ez köz-szol-gál-ta-tás, értem?).
Persze. A saját cégével szerződött minden járművezető. A szolgáltató cég meg a megrendelővel. Megrendelő megmondja, mit akar, cég elvállalja és utasítja a járművezetőt, mit csináljon. Tiszta sor.
Nem kell ugrálni senkinek. De azt kell csinálni, amit mondanak. Minden munkahelyen így megy ez, ha alkalmazott vagy.
Mikor a 46-os pl a sorompó miatt random jár,az egyik 15,a másik 34 percet késik,a többi meg már átfordult olyankor nem gond hogy a 30 mp-el az indulás előtt a megállóba eső utas ott áll fél órát?Vagy mikor a 7e épp nem jár mert pótolgatni vannak?Csak akkor lesz nemzethalál ha elmegy 1 perccel előbb a busz?Felmerülő forgalmi helyzeteket képtelenek normálisan kezelni a szent cégnél,de az megy hogyha -1.0 elgurul valaki a megállónál akkor mind meghalunk.
Bele lehetne menni ebbe a ki kivel szerződött dologba is.Pl egyik jv/gkv sem a bkk-val szerződött hogy ugráltassa,nem munkáltatója,pláne aki már a kolhoz létrehozását megelőzően ott volt.
Ezt a nyugati multis mázas maszlagot el kéne engedni,ez nem egy piaci alapú versenyszektorbeli tevékenység,hanem közszolgáltatás.Magas veszteséggel,amit az is fiananszíroz az adójából aki nem használja.Nem tesz szivességet az utas hogy utazik...
Bocsánat, ez még a "BKV buszai" topic, vagy a "Mindenki (BKK, utas) hülye, csak én vagyok helikopter" kibeszélő?
Miért van az, hogy folyamatosan az antiBKK (és most már hülye utas) irányba megy el ez a topic? Akkor már inkább legyen "a fujj-fujj minden, csak a 200-as az isten" a téma, az is rohadtul unalmas ennyi idő után, de legalább nem offtopic.
Ha egy busz kiesik és a másikat hamarabb indítják el, hidd el hogy a járművezetőt nem fogja érdekelni, hogy az utas mikor fog kiállni a megállóba. Így is meg lehet közelíteni a kérdést.
Amit jó lenne megtanulni, az utas vár a buszra, nem a busz az utasra. Ne a keverjük a taxival.
A menetrend tájékoztató jellegű, lehet, hogy nem ér oda a busz addigra. Ezt nem lehet kivédeni.
Azt, hogy korábban menjen el, ki lehet.
És igen, ahol a busz nem 3 percenként jár, hanem 10, vagy annál több, ott az utasok elég nagy része az utolsó percben ér a megállóba. És nem különösebben érdekli őket, hogy te ezt hogyan minősíted.
Ha végigutazom a vonalat, eleve a menetrendben írt értékkel számolok, nem azzal, hogy 25 perc helyett 20 alatt ott leszek, mert a sofőr "nyomja neki". Vidéken ezt, kontroll hiányában, meg lehet csinálni (meg adott esetben ki lehet hagyni pár megállót, mert "ott úgyse száll fel/le senki"), szerencsére Budapesten már nem.
A menetrend kiszámítását a BKK végzi, ha nehéz tartani bármelyik irányban, azt nekik kell jelezni, nem a járművezetőnek felülbírálni.
És a járművezetőnek nem feladata az utast minősíteni sem.
(Kérdés: némely járművezető vajon hogyan boldogulna a vasútnál, ahol nem lehet sietni - vagyis épp lehet, csak nem érdemes...)
Nem 22 lesz az,a céget ismerve,hanem pl üzemkezdéstől 7.59-ig 22,75 fok, 8.00-tól 13.00-ig 21,5 fok 13.0-tól 18 .15-ig 21,75 fok.És lesz erre külön alosztály 87 fővel,100 új skodával meg egy-egy kétmilliós hőmérővel/ember aki ellenőrizni fogja.
Egy utasnak nem jó,a végállomás környékéig utazóknak meg az nem jó hogy tökölni kell,meg ácsorogni,mert a menetidőt csak végletesen tudnak kiszámolni a)akárhogy igyekszik pluszban megy b) akárhogy tököl minuszban van.Mellesleg aki olyan laza hogy 30 mp-el előbb megy ki egy -a példád szerint-30 percező viszonylathoz az meg is érdemli hogy csak a fenekét nézze a busznak.
Ezért van kiírva, hogy a menetrend TÁJÉKOZTATÓ jellegű, tehát nem szentírás. Eltérések előfordulhatnak. Nem azt mondom, hogy el kell húzni 5 perccel előbb, de ez a 30 másodpercen belüli sietés ez a bicskanyitogatás határa. Az az utas, aki meg másodpercre pontosan áll ki a megállóba, nem tudom a jó ízlés határain belül minősíteni, hogy hova menjen.
de a sietést nem tudom tolerálni.
A járművezetők se tudnak sokmindent szart tolerálni, mégis le van nyomva a torkukon.
Felteszem a kérdést: a BKV magának, l'art pour l'art szolgáltat, vagy Budapest lakosságának?
Mert ha az utóbbiaknak, akkor lesznek szívesek tartani a menetrendet, és nem elmenni a megállóból mínusz eggyel. Az a papír ugyanis a megállóban nem dísznek van.
Készséggel elhiszem, hogy egyeseknek jobb, ha 20 perc helyett 15 alatt abszolválnak egy vonalat, de az utasnak mocskosul nem tetszik, ha kimegy a megállóba, és a busznak csak a hátulját látja - főleg, ha a következő kocsi mondjuk fél óra múlva jön.
A késést megértem, de a sietést nem tudom tolerálni.
Szerintem tök gyagyasag bármely érát a másikkal összehasonlítani. A lényeg az -hogy az elmúlt 5 évben pl deasztikusan változó - vilàghoz hogyan alkalmazkodunk.
Pedig megmagyarázzák simán a bkk-nál hogy a ritkább,nagyrészt lassabb menetidejű,zsúfolt utasteres,eaf-os,ne menjen előbb a busz egy perccel sem a megállóból tötymörgős jelenlegi "aranykor" sokkal jobb mint akár a módszerváltás előtti...
Vagy az a szent Ikarus idöszak, akkor minden jó volt?
Nem tudom, hogy szent volt e, nem vallási szempontból közelítettem meg a dolgot, és nem is minden volt jó, de nagyságrendekkel jobb volt az a BKV, mint a mostani. Ezt a létszámhiány is igazolja, ami csak rosszabb lesz. Bár ez egy több összetevős dolog.
Amit àtvevők meséltek, minden szemetet a 80-as èvek vége után belelapàtoltak a kocsikba.
Nem tudom miket meséltek, de egy utolsó szériás 280 (1993) vagy egy már D10-esített 260-assal álom volt dolgozni.
Igen, tudom Európa közepén vagyunk (maximum geográfiailag) és eljárt felettük az idő, csak nem érzem a minőségi fejlődést.
Szerintem olyannal gyártják, amivel kérik; tudtommal az utastéri nagy nyitható ablakok is a BKV-nak lettek "kifejlesztve"... Mondjuk érthetetlen, hogy ha a régebbieknél ezt meg tudták csinálni normálisan, akkor itt már miért nem.
Hát én például jobban örültem volna, ha a Conectók kevésbé lennének egységesek, de legalább azokat az ordenáré hibákat (hátul nyíló fülkeablak, "kizárós" fülke, stb) az RVY széria után korrigálják, ha már elsőre nem sikerült...
A 435 egységes volt még? Vagy az a szent Ikarus idöszak, akkor minden jó volt? Amit àtvevők meséltek, minden szemetet a 80-as èvek vége után belelapàtoltak a kocsikba. Mint ma is sok gyàrtó. Külföldön is.
Egyébként azért jàrnak a TTP-hez legfőképp a Citarók, mert ők tudjàk a leggyorsabban és költséghatekonyan (kb 1,5 m ft) meghegeszteni és javítani a B tengely környezetét vizsgaképesre, hogy szerkezetileg rendben legyen, és làthatóan ne rozsdás legyen. Se többet se kevesebbet nem tesznek, mindenki más lassabb de drágább ( a mi házi megoldásunk is, persze van amikor mi is csináljuk ha kell darabra kapacitásilag).
Gondolom ki lesz mosdatva. Gondolom inkább azok(nak) kellene mosakodniuk akik oda jutatták hosszú évtizedek szorgos munkájával a BKV-t h nincs pénz és igény tmk-ra. Ja, ha nem cseréljük a generatort akkor megáll. Kilencszer füstöl, egyszer lángol.
Valószínű generátor csapágy szorult meg és letépte a generátor magát, letestelt, jól felgyulladt. Fogmaker müködött, csak sajnos bizonyos okból újragyulladt.
Hát ez így a gombhoz a kabátot esete lett volna; nem a duplacsuklósból született a szimpla, hanem fordítva. A régi típusból csak két protó duplacsuklós készült, de az újból is csak néhány tucat, szóval nem volt valami jelentős történet.
A fontosabb szempont inkább a becsuklásgátló megspórolása, a filigránabb csuklószerkezet (ezáltal kisebb saját tömeg), és a kormányozható C tengely lehetősége volt, arról nem is beszélve, hogy a menettulajdonságai is jobbak (egy régi prospektuson volt is a Van Hoolnak valami olyasmi szlogenje, hogy ha arrébb akarunk rakni egy láncot, akkor húzzuk, nem toljuk :))
"Igaz a 27-es vonalán a Búsuló juhásztól mindjárt jobbra mentünk a Citadella felé.
Nem csináltuk meg a kiskört a Kelenhegyi-Szirtes utca felé."
Akkor még maga a 27-es is így járt, fel a Citadellához, azt megkerülve az emlékmű mögött, nem?
Tényleg, mikortól nem jár fel a Citadellához a busz? Ha jól rémlik, volt egy átmeneti időszak, amikor (talán 127-es) már a "hurokban" járt (de talán még nem ment le egészen a Hegyalja útig), és a 27-es még felment a Citadellához. Aztán valamikor megszüntették a körbemenet lehetőségét fönt, parkoló lett előtte, és talán akkortól lett a 27-es az addigi 127-es útvonalára "kibővítve"... (?)
a 16-oson semmi olyan nincs ahol ne férne el akár a csuklós is, ott ugye csak a súly miatt van midi (hogy lazán járnak a 40 tonnás négytengelyes billencsek gond nélkül az nem gond ugye)
A 280-as a maga 16.5 méter hosszával és a kormányzott "C" tengelyével még a jobbik eset.
A modern alacsonypadlós kocsik 1.5-2 méterrel hosszabbak (18 750 mm a legnagyobb engedélyezett hossz, ugye?), és csak egy tengelyük kormányzott... nem egy kifejezett kanyarvadász egyik sem.
Ha szerencsénk van, akkor AA BP-907 testvérgépei lehetnek. Tudtommal szó is volt róla hogy a 907 a kísérleti nyúl és ha beválik és lesz rájuk forrás, akkor jöhet több is.
Csak ha így folytatódik a midik hullása, előbb-utóbb tényleg csak annyi- vagy még annyi se- marad, hogy a Várba és a 27-esre jusson, aztán lehet ritkítani jelentősen a 16-os családot, meg a 27-est :( ...
Csak a szükséges esztétikát kapta, sokkal elfogadhatóbbak így utas szempontjából. Kérdés eddig ilyenre miért nem került sor, kb pont 10 éve lettek arculasítva, bár mindenre nem került sor például dekoritok cseréje, ha jól emlékszem. Most erre is sor került, illetve ahogy néztem a klímához is hozzányúltak.
Mennyi Volvó lesz összesen selejt végül? Mert a világoskékek között is van olyan, ami a fényezésen kívül semmit nem kapott az évek folyamán, pl. FLR-722, 749. Ők sincsenek már a legjobb bőrben.
Selejt, bontàsra. Nincs pénz a felújításra, kb 1:3 a vh: volvo csuklós fu. költség aràny
. Meg pragmatiksuan nézve, senkinem a Volvo vs VH érzelmeit megbántva a Volvo baromi sokat fogyaszt, ezért is engedjúk el. De vita nincs, a LOV-oknak se kellene menni…
Hétfőtől, augusztus 29-étől ugyanis már a Budapestről kapott „kék buszokkal” működnek a járatok, miután az önkormányzati testület megszavazta, hogy az Urbanára ruházzák a közszállítás szolgáltatási jogát.
Annak idején voltak külön MaViTÉ-s napok gizgazolásra, rendrakásra meg ganyézásra, pontosan a tűz- és mocsokveszély miatt, lehet most is jól jönne egy ilyen Istvántelekre, VEKE / VTTE / MÁV HB szervezésben.
Amellett, hogy igazad van (hisz álhír volt a többi jármű megsemmisülése) lássuk be, földrajzilag nem sok kellett volna ahhoz, hogy Flirt, KISS, BVmot és egy kocúr is áttüzesedjen. Iszonyatosan elhanyagolt dzsungel az az Istvántelek és a MÁV-Start nagyértékű járművei alig 50...100 méterre voltak a leégett műhelytől.
Megbízható a NEO ? 😅, Hát le nem zuhan az biztos, de az 1-2 éves NEO k többet rohadnak le a betonon amikor indulni kéne mint egy 20 on éves Genfi Volvo. A példa pont nem jó.
Modulo delejes az jó választásnak tűnik,hiszen abszolút megbízható az elődje is,nem is kellett sokat utólag rájuk költeni meg eleve olcsók voltak és fantasztikus a rendelkezésre állásuk.Ha még ezt a csodát továbbfejlesztették az maga lesz a kánaán.Mondjuk ahonnan lopták a neo nevet (airbus) az a világ legjobb meg legmegbízhatóbb masinája a maga iparágában,pont az ellenkezője ennek a doboznak.