A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Sajnos nagyon elbeszélünk egymás mellett. Megpróbálok tömörebben fogalmazni.
Sok esetben nem a klíma rossz (készülünk rá nem csak nyáron), hanem választani kell aközött, hogy megfőzzük-e a motort/váltót, vagy klímázunk. Ennek sok oka van, de vadonatúj buszoknál is előfordul. Ha megfőzöm a motort, vagy a váltót, akkor az egyrészt drága muri, másrészt még meleg busszal sem tudok szolgáltatni.
Ha a személyautódban percenként kinyitod a két oldalsó ajtót, vagy lehúzott ablakkal klímázol, abban is fülledt, meleg levegő lesz. Ehhez akár egy BMW 7-est, Vagy egy Merci S-t is tesztelhetsz, nem kapsz más eredményt. Ha öten utaztok a BMW-ben/Merciben még rosszabb lesz a levegő. Tehát kisebb követési idővel és kihasználtsággal jobban jársz nem klímás buszon is, mint ritkábban járó, de arányosan nagyobb kihasználtságú klímáson.
Igen, jól látod, az elvárás a magasabb szolgáltatási színvonalra megszületett, de ennek - nem feltétlenül csak anyagi - következményei nem teljesen kerültek figyelembe vételre. (Az előbbinél maradva; mindenki kobe steak-et akar enni rántott hús "áron".)
Bár meggyőződésem, hogy nem a szolgáltatói szemlélet hiánya a kulcs, az átfogóbb strukturális és egyéb problémákat a továbbiakban nem kívánom pedzegetni, láthatóan nincs rá affinitás - közkívánatra maradunk "a drága bérletért jár a megkülönböztetett figyelem, meg a lusta menedzsment úgyis klímás autókban pöffeszkedik" című körhintán.
Valóban, de 2011 óta folyamatosan egyre jobban megy, fejlődik úgymond. Emlékszel a menetkimaradásos táblázatra? Ott hüledeztünk a genfiek alacsony menetkimaradásán. Mellette pedig én legalábbis hüledeztem a kőbányás 263-asok magas számain. Ez most csak azért fontos, mert ezek garázsspecifikus típusok, nagyon jól lehet belőlük következtetni egy garázs össz állapotára, ebből a szempontból. A Conectok szempontjából pedig konteó hívő vagyok, szerintem azért adták Ci-re őket, mert már akkor tudtak a hibridekről.
Óbuda: de már nincs ilyesmi égő dolgokhoz közelítőről sem szó, pedig a használt Citarok is csak korosodnak. Meg ott vannak a Cívisek... Fejlődik ez a garázs is.
Trolit és Kelenföldet bevallom egy kicsit másképp nézem. A kőbányai garázst én a trolik alapján ítélem meg. Kelenföldet pedig az újító kedve, a beruházásai, a busztesztjei és csak aztán az üzemeltetés alapján ítélem meg. Így tartom, hogy elvan. Arról lehetne vitázni, hogy egy buszgarázson belül érdemes-e ilyesmikkel inkább foglalkozni, hisz alapból az üzemeltetés kéne a fő profilja legyen, de ezt nincs hova kiszervezni. Szóval marad az, hogy egy buszgarázs kapacitásából vesznek el az ilyen dolgokkal, mint a... mondjuk egy aktuális példa sem jut eszembe így hirtelen...
1. Jogos, de a klímát arra találták ki, hogy a meleg ellen védjen. Ha az utast a tömegközlekedés nem viszi el kényelmesen, akkor az autót fogja választani, ha a lehetőségei engedik. Személyautók esetén is szerelőhiány van, de valamiért a márkaszervizek után már elég sok helyen lehet klímát javíttatni. Mivel megfizetik, megérte nekik megtanulni. Nahát.
2: A személyautókban úgy van méretezve a klíma, hogy a bezárt, napon otthagyott, 80 fokos kocsit is le tudja hűteni. Megemeli ehhez kissé a motorfordulatot, de még csak nem is 2000-ig... Jól méretezett buszklímának sem okoz gondot a gyakori ajtónyitás, hát még ha az engedélyező használata sem ment volna ki a divatból...
A BKV állami cég, nincs megfelelően ösztönözve vagy kötbérezve (ki-ki ízlés szerint) ezek szerint a megfelelő klímahasználathoz. A piaci szemlélet totális hiánya. Kicsit át kellene gondolni a költségtérítést. Például: Közlekedik a busz menetrend szerint? 400 Ft / km. Nem világít semmi piros a műszerfalon, nem sípol rajta semmi? 500 Ft/km. Tiszta is? 550 Ft/km. Van rajta hűtés/fűtés? 800 Ft/km. Mindjárt más lenne a helyzet.
Egyébként oké, de azért értsük már meg, hogy nem ez az első év, amikor meg kell főni és változás csak nyomokban látszik. Nem is azokkal van baj, akik az ívet kapják, hanem a felettük lévőkkel, akik a pénz teljesen rossz helyre osztják.
Egyébként azt is fel lehet(ne) vállalni, hogy minden kocsiba honosításkor kerüljön elég sok felerészt nyitható ablak és csókolom.
De egyébként tévedsz a 8-12 héttel. Vegyük a 12-t, az szűk három hónap. De egy nagy ablakfelületű, szellőztethetetlen kocsiban minimum május elejétől szeptember végéig, de volt már olyan év is, hogy április elejétől október végéig volt még rövidnadrágos idő nap közben.
Ilyenkor #üvegházhatás a belső hőmérséklet gyorsan kúszik az egekbe..
A BKV klíma ügyben ott tart, mint a hazai közútkezelők, akik 11,5 hónapon keresztül készülnek a télre, de mindig meglepi őket 2 centi hó leesése éjszaka.
"sírnak dp-n hogy nem ők kapták a Concikat. Hát még jó hogy nem, mára a felük kiadhatatlan lenne."
Én vagyok az a személy, aki már többször leírtam elismerésemet Cinkota iránt, mert valóban érzésre ők fejlődnek a legtöbbet és üzemeltetésükkel kapcsolatban teljesen elégedett vagyok velük (tiszta járművek, fűtés/hűtés mindig megbízhatóan működik stb.). Viszont ne tegyünk már olyan kijelentéseket, hogy Délpest nem tudna új buszt üzemeltetni. Cinkotán is biztos vagyok abban, hogy a legkevesebb gond a Conectoval van. Abban egyetért a legtöbb szakmabeli, hogy ha egy garázs kap vadi új minőségi buszokat, akkor azáltal többet tud foglalkozni az ilyen tizenéves használt kocsikkal, amik nagyobb törődést/oda figyelést igényelnek az újakhoz képest. Cinkotán sem volt rózsás helyzet 5-7 éve, az utóbbi években jött fel és tényleg követendő példa lehetne a többi garázsnak is. Délpesten az sokat segítene, ha kapna új járműveket, és egy kis lelkesedést kapna.
"Vagy Óbuda: hol jönnek olyan hírek a C1-esekről, mint egy NJV-170-ről?"
Óbudán is rengeteget javult a helyzet pár év alatt. Ne tegyük homokba a fejünket, emlékezzünk, hány óbudai C1-es kapott lángra az elmúlt néhány év alatt. Óbudán is történt egy néhány érdekes dolog a C1-el kapcsolatban, szerencsére ez mostanra javulni látszik. Jót tett Óbudának, hogy az ITK oda költözött.
"Kelenföld: ő is elvan."
Kelenföld kapcsán nem lennék ilyen visszafogott. Sajnos úgy érzem, hogy náluk zuhan a színvonal. Nem sok olyan FJX-es Volvón utaztam, ahol lett volna érdemi klíma idén. A lelakott Volvókhoz pedig hozzá sem nyúlnak (még kisebb javításokat/esztétikát sem csinálnak rajtuk), és néha úgy forgalomba adják egy-két lelakott kocsit, hogy a pofám leszakad helyettük is. Ezek az FJX-ek olyan fő vonalakon közlekednek, mint az 5, 7, 9, ahol rengeteg turista kifoghatja ezeket a romokat. Nekem mások is leírták, hogy már a 2 éves Modulokkal küszködnek, és néhányban a klímát sem tudják normálisan üzemeltetni 2 éves létükre és meleg levegőt fúj. Kelenföld korábban sokkal jobb színvonalon üzemeltetett, már egy ideje Cinkota átvette a stafétát felette. Ha összehasonlítanák hőségriadóban az FJX-es kocsikon a hőmérsékletet, tisztaságot és a délpesti FKU-on is, akkor láthatnák, hogy semmivel nem üzemeltet jobban Kelenföld Délpesthez képest. A különbség annyi, hogy Kelenföld kedvezőbb járműállománnyal rendelkezik Délpesthez képest, ami által jobban tud üzemeltetni összességében.
Laci bá, egy normális világban igazad lenne, de ez itt korunk BKV-ja.
Párduc nagyon rendes ember, biztos szép is, de nem hiszem hogy sok női műszakos lenne délpesten, akiket egy csók lehelletével munkára tudna ösztönözni (meg innen könnyű eljutni oda, hogy menjen be mindennap két órával előbb és vágja gerincre a műszakot). Nem, ez nem rajta múlik.
És nem azon, hogy milyen kevés az ember. És akkor most jöhet a helyettesezős duma, de nem izgat: Cinkotán a genfi romhalmokkal miért megy? Olvastátok a klímamérős cikket? Hol van hozzá képest egy VH? Sehol! Pedig bucira bántottuk azt a típust (pláne én), de mára el kell ismernem, hogy felhozták őket. Szóval van ahol megy, van ahol nem. És minden mutató, ami méri a buszágazat teljesítményét, alapján Ci a legjobb garázs. Oszt milyen típusok vannak itt is azt a 45 új autót leszámítva? És sírnak dp-n hogy nem ők kapták a Concikat. Hát még jó hogy nem, mára a felük kiadhatatlan lenne. Amúgy majd idejönnek a hibridek is, az gondolom nem hiányzik majd, de lehet kárörvendeni, hogy hogy fog lyukra futni Ci a kiadással úgy másfél-két hónap múlva.
Vagy Óbuda: hol jönnek olyan hírek a C1-esekről, mint egy NJV-170-ről? Sehol. Kelenföld: ő is elvan. És akkor marad valami, akit mindig tutujgatni, meg védeni kell, meg listázással fenyegetni a Dp-t szidókat. Pedig ez nálam is pajkos, kedves hsz-ekből indult, csak múlt hétre egy szörnnyé fejlődött. Ci-n ha kocsihibát írok, berendelik és megcsinálják. Ha Dp-ről írod, akkor nincs alkatrész. Nem munkaerő, alkatrész nincs. Ez a hivatalos kommunikáció. Nincs kipufogó? Egy alap fogyó alkatész egy VH-hoz, egy hónapja? Vagy az új indok most jön még csak?
Egy biztos, ha te, vagy én, vagy akármelyikünk így dolgozna a munkahelyén, már nem lenne ott. De nem a BKV-nál. És ez a bajom, egyedül. És erre csak egy mód maradt. Jobb nem lesz, csak rosszabb és én köszönöm, listázódni se vágyom. És ezzel mosom kezeimről délpestet.
És az utast ez mit érdekli? Fizet egy szolgáltatásért, szeretné megkapni azt az ellenértéket, amit egy másik, hasonló fővárosban közel ugyanennyiért megkap. Pont.
Szóval talán nem az utasnak a feladata, hogy a feletteseinek jelezze, hogy több pénz kell. Különben a választópógár dühös lesz, és szavaz. Nem oda, ahova kéne. Ezekkel szerinted az utas van kapcsolatban? Szerintem nem csak ő lehet. De ő is lehet.
Akkor vegyenek fel másikat, többet, ha arra nem kapnak pénzt ?
Pusziért ?
Nem ismerem (vagy azt hiszem nem ismerem) Rózsaszín Párduc urat, de ha szép ember, ha nem, az Ő által adott napi pusziért nem megy lakatos/klímaszerelő se Dél-Pestre se máshová buszt javítani.
----------------
a minap volt a TV Híradóban egy másik BKV alágazatról három riport.
Elhangzott egy kulcsmondat, amit - gondolom én - a nézők 99,9%-a meg se hallott.
Valahogy így hangzott :....."...A BKV év közbeni, folyamatos költségvetési csökkentései miatt, a híradóban jelzett probléma (az nem ide tartozik) elvégzésének pontos idejét, nem tudja meghatározni..."
Tehát nem elég, hogy nem finanszírozzák arányosan a BKV-t immár huszon éve, még év közben is csökkentik a rendelkezésükre álló pénzt.
Nehéz úgy toborozni munkavállalót Dél-Pestre és máshová is, hogy ha kínkeserves munkával végre sikerül valakit szerezni aki már látott élőben busz kipufogót, akkor a megbeszélt időben mégsem vehetem fel, mert időközben a bérkeretet elvonták.
Reméljük nem, hisz azert jópár koztes megálló van köki Ferihegy között, amit el kell látni, és nem fog mindenki külön fizetni a 100e-re, ráadásul még mindig van aki a vonatról pl kökin száll le, majd onnan óhajt a reptérre jutni. A Bkk csak nem veri szét teljesen a 200e-T...legalábbis jó lenne hinni benne...
Az is érdekes, hogy a 100e suritese sem történik meg, pedig egyre tobbszor olvasni a zsufoltsagarol...
(Á,hülye Tablet és ékezetes betű önhatalmú átírása...)
Azt hiszem heti igeként ezt be kell másolni újra és újra. Idézem a BKV buszágazata vezetőjének szavait. Van akinek ebből az jön le, hogy csípőből idiótának néz mindannyiunkat itt a fórumon (meg a te hsz-ed alatt öttel lévő megszólalásáról is), de nekem ez is azt bizonyítja, hogy minden a legnagyobb rendben dp-n:
A délpesti tevékenységet számos kritika érte a közelmúltban itt. Nem kezdeném el minősíteni a jogosságot, annyi biztos, hogy a becsületesen dolgozó műszaki munkatársaknak rosszul esik.
De nem is ez a lényeg itt: úgy gondolom, hogy érdemes szeptemberben egy üzemlátogatást a topiklakóknak szervezni. Ha lehet nem sajtónyilvános módon (most nem ez a cél, bár lehet ez rugalmas), és persze regisztráltan (részletek később).
Amit tennénk: adnák egy rövid szóbeli tájékoztatást a műszaki helyzetről, külön kitérve a klíma kérdéskörre.
Utána raktár és üzemátogatás, nem patyomkinfalut szeretnénk bemutatni hanem a jelen helyzetet.
SzL
Ugye? Ha ez neked nem elég és még azt is akarod, hogy javítsák a kocsikat, akkor te valami külföldi ügynök vagy. Én inkább elfogadtam és most már leszarom az egészet. És innen üzennék a kedves "jóakaró" kollégának az altesti végekről:
Nem azért mérnek olyan sokat az OFF VT-s C2-eseken, mert nem működik a klíma, hanem mert a BKK rosszul specifikálta a buszt és és alulméretezték a klímát. Erről elég sokszor volt szó akkoriban.
Nem állítom, hogy minden ok nélkül, de az utóbbi időben több sajtóorgánum is kritikus hangon szól a légkondik hatékonyságáról, azonban a fellengzősen offenzív hangnemű divathullám továbbra sem engedi meg azt, hogy a gyökerüknél fogjuk meg a problémákat. Ezért aztán engedjetek meg néhány gondolatébresztő sort.
1, A hőségben nem csak az embereknek van melegük, de a gépeknek - esetünkben a fődaraboknak - is. Ilyenkor különösebb extra terhelés nélkül is szembe kell néznünk a hűtőkörök, kenőanyagok, motorok, váltók túlhevülésével. Különösen emelkedik az eseti meghibásodások kockázata olyan járműveknél, amelyeken - khmm... - a gyári fődarabok jellemzői nem tökéletes optimumpontokban szolgálják ki az utólagosan telepített kényelmi perifériákat. Ennek a problémának a történelmi hagyományairól lehet vitatkozni, de nem nagyon érdemes. (A rántott húst fűszerezhetjük a legkiválóbb hozzávalókkal is, attól abból még soha nem lesz kobe steak.)
Ilyen esetekben tehát hiába működnek a perifériák önmagukban, elszigetelt rendszerként vizsgálva jól, a szolgáltató kénytelen azon a kötélen egyensúlyozni, ami az alaptevékenység elláthatósága és a magasabb szolgáltatási igények kiszolgálása között feszül. (Magyarán vagy elviszi az utasokat más helyváltoztatási módnál rövidebb idő alatt, vagy egyáltalán el sem viszi.)
2, Köztudomású, hogy Budapesten a megállóközi távolságok igencsak rövidek - egyébként ebből a szempontból világszinten is kiváló hálózatunk van. Ennek eredménye, hogy az ajtók gyakori nyitása a legnagyobb teljesítményű légkondikat is próbára teszi. Hovatovább ez a probléma gyűrűzteti mélyebbre az 1. pont nehézségeit is. A nagyobb megállóközi távolságok egyébként nagyobb hőkibocsátással járó egyidejű kihasználtságot is eredményeznének, tehát ha feltennénk, hogy teljes mérnöki szabadságot kapunk a hálózat újratervezésére, akkor is igencsak nehéz dolgunk lenne az optimumpontok megtalálásában.
Zárójeles, mert a legkevésbé sem szeretnék provokatív lenni, de meggondolandó, hogy ilyen megállóközi távolságokra van-e értelme olyan légkondikat szerelni, amelyek hasznosságát gyökereiben ássuk alá (gyakori ajtónyitások, utascsere, nagyobb nyitható ablakok), miközben a ballasztjukat annak ellenére is egész évben cipelik a buszok, hogy az évben szumma 8-12 héten használjuk őket. Talán a lentebbi cikk is tanulságos a tekintetben, hogy a légkondi nélküli kocsikon akár kedvezőbb hőérzet is előállt.
3, Amennyiben a légkondik hibásak, azokat természetesen meg kell javítani. Ez azonban akkor lehetséges a lehető legjobb minőségben és leggyorsabban, ha:
az alkatrészek, anyagok időben és térben rendelkezésre állnak;
a javításra elegendő idő áll rendelkezésre;
a szükséges szakértelem, humán kapacitás rendelkezésre áll.
Azt hiszem, mindenki érzékeli, hogy ezek közül melyikeknek korlátja külső, vagy belső szabályozó, vagy nemzetközileg is ható probléma, amelyek nem feltétlenül a szolgáltatóknak róhatóak fel.
Összefoglalóan tehát a lényeg az, hogy csak az utolsó probléma az, hogy nem működnek a légkondik, az csak a jéghegy szabad szemmel jól látható csúcsa, amit alulról úgy lehetne olvasztani, hogy szerzünk új, a nemzetközi negatív HR trendek ellensúlyozására karbantartásra és felújításra minél igénytelenebb buszokat, azokhoz szerzünk időben pontosan érkező, megfelelő minőségű anyagokat, tartósan lekötünk hozzájuk szakértelmet és szerzünk támogatást az olyan arányú kiadásra, ami még a szükséges és átfogó javításoknak is teret engedhet. Előnyös meg az lenne, ha addig az ezeken dolgozó embereket nem nyomnánk víz alá a jéghegy csúcsának "váratlan" megpillantásakor.
(És akkor az olyan finomságokba nem mentem bele, hogy olyan elhelyezkedésű mérési pontokra állítunk minőségi mércét, amikre aztán vezérlési bemeneti mérőpontokat csak űrhajóval lehetne állítani. :-) Lehet, de ezt inkább majd csak a fenti utópia megvalósulása után...)
Elnézést ha volt már, de a hotel Berlin előtt álldogáló BPI-191 kié lett, mi célt szolgál? "Munkagép" papír van az első szélvédő mögött, rendszám nincs rajta.
Az MHU-750-nél a páratartalom az izgalmasabb. Meg az, hogy ide is beírtam még mikor mértem az NJV-vel együtt. A VT-sek a Citarót hétfőre megcsinálták, az NJV meg még ma is ugyanúgy jár, mint másfél hete.
Azért a felmérésből már látható, hogy az off VT is tojik a buszaira. A 4 éves Mercedes Citarokon (MHU-950) 34,6 fokot mérnek klímával. Pár év és semmivel nem lesz jobb a szolgáltatása a BKV-hoz képest.
Kristófék Indexes felmérésén két délpesti Volvo érte el a "legjobb" helyezést mindkettő a 85(E)-s vonalon szolgált(FKU-939 -> 39,1 fok, FKU-940 -> 37 fok).
Metrópótlás befejeztéig ne nagyon várd, hogy egy darab VH-t is leselejteznének. Főleg, hogy a megrendelő egy kiemelt álláspontja az ap-s szolgáltatás biztosítása minden áron, és ezen az állásponton úgy sem képesek változtatni, hogy a hőségriadóban döglenek a levegőtlen ap-s buszokon az utasok. A LOV-ok egy része, és az MCA-k erősen selejtezésre szorulnak.
"Egyébként akkor többé-kevésbé ténynek tekinthető, hogy a DZD-345, a 86-67 és az étkeztetőbusz tulajdonképpen egy darabban fog megújulni?"
Nem tekinthető ténynek. Mint ahogyan az sem, amit tegnap írt itt valaki, hogy az étkeztető busz váza valami más 280-as váza. Nem az, az eredeti, Csepel alvázszámos vázszerkezetet gyógyíttatta fel az eddigi tulajdonosa. De visszatérve az eredeti kérdésre: a DZD beltartalma az étkeztető kocsi feltámasztásához nyújt kiegészítést, a 86-67 pedig tovább várja sorsa jobbra fordulását. Nem mondtunk le róla, de egyelőre nem élvez prioritást.