A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Kíváncsi lennék arra, hogy miért nem voltak ott jó helyen.
Különös állatfaj mind a szolgáltató, mind a megrendelői oldal Budapesten. Belebetegednének az 1, legfeljebb 2 típus/viszonylat kiosztáson. Értem én, hogy futás, meg teljesítmény, de mind csak szövegelés...
Sokszor ki lett fejtve, hogy sajnos össze-vissza állapotok vannak, ahol új busz nincs, csak használt, máshonnan selejtezett, tűzoltó jelleggű.
Csak az a baj, hogy nem látom, mikor érne véget a tűzoltás, nagyon nem.
Üzemeltetés-kultúra tekintetben is lenne mit javítani, PZX-ek a 23-ason köszönik, mennek, PRM-ek cinkotai vonalakon köszönik, még mennek, de egy idő után az agyonhajtás, a 0-24 üzemelés (=tehát a kb. 0% idő a karbantartásra) tönkrevágja ezeket, s jönnek a hibák, az úton való lerohadás és a csere. Arról nem beszélek, hogy míg az Ikarus (nem az Egyedi!) budapesti körülményekre (utakra) voltak specializálódva, addig egy pl. Mercedes Connecto nem, s valljuk be, írtó gáz az, hogy szivacsokkal, újságpapírokkal van kibélelve egy csuklós Citaro vagy egy csuklós Connecto, hogy ne essen szét
Csak ehhez retek sokat segítene, ha a buszoknak segítenénk azzal, hogyha nem kátyúföldön kellene menniük 0-24, hanem rendberakott aszfalton. Papíron szép, hogy mondjuk M3 Lehel-Újpest pótlón csakis 1-2 éves csúcsszuper Connectok vannak légkondival (+ pár Volvo cinkotáról, de őket most nem említem), de csavar kiesik belőlük, beltérben oldalsó dobozok utasok fejére csapódnak (mert szétverődik a zárótechnika, s kinyílik), újságpapírral van kibélelve, stb... Sokat nem segít az se, hogy DVI csatlakozósak a monitorok... Vibrál, ki-be kapcsol, felnagyít, elszíneződik...
Az sima emberi vagy szűkös idő miatti igénytelenség, hogy ezek a dobozok retek olajkézfoltosak.
Volt valakinek felvetése, hogy nem csettintésre kell azt mondani, hogy oké, mostantól nincs magaspadlós kiadás (mert van 1040 alacsonypadlós buszunk és ebből 1000 simán kijön valakinek a marha feje szerunt), hanem szétosztani, hogy mondjuk 10 forgalmiból egy vagy kettő magaspadlós és ennyi vonalanként. Teljesen igaza van. Belehalni nem halok bele, ha pl. 4-6 pótlón 50-ből 5-10 busz magaspadlós (de jól átszellőztethető) Ikarus 280 vagy 435.
Sokkal feljebbi probléma, de az is probléma, hogy ezeken a kocsikon az ablakkiosztást sokszor úgy gondolták, hogy ha baj van, megy a klíma. Csuklós vanhoolokon meg lehet dögölni, s holnaptól még melegebb jön. M3 hétvégi pótlásra napközben sok newAG van, kb. zéró ablakkal, s persze már nem működő klímával. Tömeges rosszullét lesz, mert Köki fele meg vannak ezek a metrópótlók rendesen telve.
Én azt mondom, a Mercedes Connectok és Citarok nagyon jó vételek voltak, csak míg a VTA Connectói a leszarom takarítás miatt már hányadékok (műszaki részt nem tudom megítélni, de ha az is ilyen, akkor nagy a baj, mert jó kocsik), az óbudai Connectók meg az M3 pótlás miatti terhelésben fognak tönkremenni (nem tisztaság miatt, körülményekhez képest ég és föld a különbség VTA Connecto és óbudai Connecto között Óbuda javára).
Illetve kényszerből a már régóta kihajítást érdemlő (elöregedett) alacsonypadlósokat kényszerből benn kell tartani, mert a tisztelt megrendelő alacsonypadlóbuzi...
Totál más felsőbbi gondolkodásmód kellene (főleg pénzeloszlási tekintetben, s nézni, ne csak papíron legyen így), hogy itt tiszta, műszakilag is jó állapotban lévő, alacsonypadlós buszok legyenek.
Csak ehhez először utakat fel kellene újítani, rengeteg új és nem szériahibás alacsonypadlós kell, megfelelő felszereltséggel és stb...
Bocsánat, hosszú lett, csak elkalandoztam...
Üdv: egy sokszor észak-dél Budapestet átutazó fizető közösségi közlekedő
Egyetértek maximálisan. Például nálunk is a PCC-k a 109-es két részes számaira alkalmasak voltak, végig dolgozták ott napjukat és elvoltak ott csendben. De amióta a 9-esre és a 30-asra adnak belőle, azóta kész katasztrófa. Korábban volt is itt szó, hogy a 30-asra nem kellene a PCC-t erőltetni több ok miatt. Két részes számokra jók lennének és nem sok vizet zavarnának, de így, hogy bedobják terhelt vonalak fordáira így valóbban nagyon hamar elhullanak majd.
A használtakat úgy kéne kezelni, ahogy azt "illik". Sok nyugati üzemeltetőnél landolnak ilyen kocsik, de nem a napi alapkiadásra használják ezeket, ha nem hosszabb idejű pótlásokra, rendkívüli eseményekre, stb... nézzünk meg egy német vasúti, vagy városi kötöttpályás pótlást. Sokszor ilyen gépek vannak bevetve mindenféle "honosítási" procedúra nélkül. Használják 1-2, legfeljebb 3 évig ezeket, aztán heló.
Mivel a legidősebb PCC-k is 1 éve álltak forgalomba, a másik része pedig idén májusban, emiatt valóban egy utas számára a honosításnak köszönhetően nem tűnik lepukkantnak. Bár ahhoz képest, hogy 18 évesek elég drágán lettek beszerezve, emiatt sohasem fogom megérteni, hogy miért a 18 éves kocsikra kell kocsinként 25-30 milliót rákölteni.
Ha lenne arra egy garancia, hogy ezek a kocsik maximum 3 év múlva ki lesznek vonva, akkor nem bánná senki sem. Csak pont ez a probléma. Anno amikor az LOV-k jöttek 2009-ben (azok, akkor 8 éves létükre fiatalnak számítottak) senki sem tervezte, hogy 2018-ban is itt lesznek. Lett az LOV-ra is bőven költve, csak 9 év alatt elég szépen lerohadtak budapesti körülmények mellett. Bár a PCC-k kapcsán elég sok kritika felmerült és lehet most már a klímájukat sikerült beüzemelni jóra, de ez nem volt mindig így idén és ha a PCC-k itt lesznek még 3-4 év múlva abban nem sok köszönet lesz és akkor már szépen le lesznek harcolva.
Használt beszerzések esetén, ha maximum 4-5 évig tervezzük üzemeltetni, addig nincs is annyi gond. Viszont nálunk átment az érem másik oldalára, és csodálkozunk, ha 8-10 év Budapesten szolgált év után a használtak el kezdenek kihullani. Genfiek sem azért lettek beszerezve, hogy 10-15 évig üzemeltessük. A rosszabb darabokat már most kellene kidobni az MHK-s kocsik közül, de nyilván ez irreális, mivel még az LOV-k is bent vannak a rendszerben és megy a küzdés nap, mint nap. Bár az MHK-s kocsik sem örvendenek jó állapotnak, ők is elkezdtek lerohadni és 1-2 év múlva velük is kezdeni kellene valamit. 2018-ban legalább azt a szintet el lehetne várni, hogy minimum 2005-ös gyártású és Euro 3-as legyen, szerintem ez nem nagy elvárás. Egyébként nem is kell ezt magyarázni össze lehet hasonlítani egy PCC-s/NKA-s szóló C1-est egy NGC-s kocsival, mert van különbség. Legjobban az a probléma, hogy beszerezzük, de nem tudjuk, hogy meddig kell még ezeket üzemeltetni és egy idő után megadják magukat koruknál és leterheltségüknél fogva.
Ehelyett az állandó délpestezés helyett inkább vegyél egy 10-15 éves autót (találsz-e egyáltalán olyat, ami vállalható állapotban van, reális áron), aztán nézd meg, hogy folyamatos, intenzív használat során, állandó babusgatás mellett mennyit kell rákölteni. Itt rohad, ott rohad, most kuplungot kell cserélni, holnap kettőstömegűt, utána lengőkarokat, aztán a gyertyákat, trafót, stb, stb, hosszan lehetne folytatni a sort, valószínűleg mindig lesz rajta mit csinálni, mert egyszerűen elhasználódik, nem ilyen hosszú élettartamra vannak tervezve. Ha ezeket megtapasztalnád, akkor utána lehet, hogy nem délpesteznél.
Szerintem nem minden a kocsik kora. Ami PCC-vel én utaztam, teljesen vállalható állapotban volt, nem tudtam volna a korát annyiból megtippelni. Persze, kérdés, hogy hogyan fognak 5-10 év múlva kinézni.
Viszont végignézve a flottán, azért nem egy és nem kettő van rettenetes, vállalhatatlan állapotban pl. a Volvo 7700A-k meg a régi VanHool-ok közül. Azok is, amik már átestek jelentősebb ráncfelvarráson.
Amíg ez a helyzet, addig én nem bánkódnék annyira ezeken a beszerzéseken. Nem mint hosszú távú megoldás, de mint addig is a flotta szinten tartására irányuló lépés, szerintem elfogadható.
"Igaz levegőtlen, klíma nincs benne, szaunaként üzemelnek, de legalább ap-s kocsik"
Tegnap PCC-922 és PCC-934 (9-es busz): kellemes hőmérséklet, nem a jéghideg, hanem a kellemes idő,934-esen talán tényleg hűsős volt, de egyiken se volt szauna. Kellemes volt.
Feltéve, hogy aztán jött FKU-913 (szintén 9-es), ahol a klímazörgést hallani lehetett, de klímaérzetnek hűlt helye volt. Szerencsére csak 2 megállót mentem vele.
Még viccnek is rossz. A legrosszabb az egészben, hogy anno volt egy színvonal és a genfieket követően húztak egy határt a használt beszerzéseknél, hogy minimum 2005-ös gyártásnak kell lennie a kocsinak és Euro 3-asnak (lásd: new AG-k, CNG-s kocsik, hibridek, MMM-s és NGC-s Mercedesek). Azóta teltek az évek és ebből még jobban sikerült leadni most tartunk minimum 2000-es gyártás és Euro 2-nél, lassan már a C1-es prototípusát is beszerezhetjük, mert ennél lejjebb már tényleg nincs. Mindegy mikori gyártás, csak ap legyen. Most már eljutottunk oda, hogy már a 18 éves PCC-s kocsik is jók. Igaz levegőtlen, klíma nincs benne, szaunaként üzemelnek, de legalább ap-s kocsik. Most pedig jön egy újabb 6 darab közel 20 éves kocsi, elég szomorú, hogy a színvonalat ennyire sikerült leadni, mert még használt kocsik esetén is lehetne igényesebb, megkíméltebb darabokat beszerezni.
Inkább nem mondok semmit, de ezek után már várhattunk arra, hogy hátha kiírnak új kocsikra tendert. Erre megint jön a használt, de nem is akármilyen. 2000 utáni gyártás + Euro 2 a kritérium, illetve 3 típus van meghatározva lehetőségként. Tényleg nem lehet erre mit mondani, hogy lehet megint ide kerül valamilyen 16-18 éves használt szemét. Pont az LOV-s kocsik, amikkel rengeteg a gond és már kidobásukra lenne szükség, azokat is 2000-ben gyártották. Illetve a beszerzett PCC-s kocsik is 16-18 évesek, és azokkal is gond van (nyilván honosítás ad nekik néhány évet, de 3 év múlva, csakúgy mint jelenleg az LOV-k ki fognak hullani). Ahogy nézem klíma elő sincs írva, nyitható ablakfelület is lehet bármekkora. Arra vagyok kíváncsi, hogy mikor jön el az, amikor új kocsikért ír ki a BKV tendert.
A minap például az egy éves C2G egyik csuklóborítása volt szépen szétvágva. És ez nem zavart senkit. De minimum 14 éves CNG buszok is vígan szaladgálnak.
Párizs fog selejtezni kocsikat páréven belül, de azok tőbbségében kétajtós szólók és háromajós csuklósok. Illetve ahol négyajtós csuklós megy, az a Tvm vonal, de onnan nem fog egyhamar selejtezésre kerülni a C2G.
Nagy öröm, hogy Franciaországból, a hazai közszolgáltatók nem importálnak használt buszokat.
Franciaországban még a komolyabb városokban is, olyan a buszok fenntartási, üzemeltetési kulturája, hogy azt még a bivalyröcsögei Kókadt-Kalász MgTSz is szégyellné.
Egyetlen francia születésű közforgalmú buszról tudok, mely nem okozott csalódást az elmúlt 15 évben, a Bajára került midi Heliuez.
A Sibra-nál is volt eladó 6 2006-os gyártású 7700A tavaly télen. Azok mentek Bordeaux-ba, bár nem tudom üzemeltetésileg mennyi volt jó ötlet, tekintettel arra, hogy CNG meg hibrid a teljes flotta :D