A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
"Elég szomorú, hogy most sem azért megy a lobbizás, hogy jöjjenek új kocsik, hanem azon, hogy jövőre költsünk még az amúgy sem túl fényes állapotú lassan 20 éves használt kocsikra."
Vajon neked mennyi fogalmad lehet arról, hogy ott bent ki mennyit és miért lobbizik? Ettől válnak a hozzászólásaid sok esetben teljesen hiteltelenné, mert a végét mindig megfűszerezed némi feltételezgetéssel, amit azután annyiszor elszajkózol, hogy a végén már magad is - és a többi kis követőd is - elhiszel, mitöbb, tényként kezeltek.
Lehet, hogy célravezetőbb volna megkérdezni az illetékest, hogy érinti-e negatívan új járművek beszerzését ez a tervezett akció, vagy nem? Van-e a kettő között összefüggés, vagy nincs? Stb.
Egyetértek, nagyon. A szóló Citarókra felszerelt 2-3 nyitható ablak gyakorlatilag semmit nem ér. A titok nem csak a darabszám, hanem az elhelyezés. Van valahol egy indiai tanulmány a neten, hogy hogyan szellőzik egy busz természetes szellőzéssel, nyitható ablakokkal: https://www.ias.ac.in/article/fulltext/sadh/032/04/0347-0363
A lényeg, hogy a levegő áramlása nagyon nem lineáris és nem elölről hátulra, hanem pont fordítva, a kocsi belsejében hátulról előre történik. A legnagyobb áramlási sebességek a kocsi széleihez közel eső ablakokon, a legkisebb a kocsi közepéhez közel lévő ablakokban mérhető. Tehát ha a kettes ajtóhoz tettünk két-3 ablakot, az a szarnak egy pofon.
Ami részemről tapasztalati és a fentivel összevág: Megmosolyogtató, ha Laci bácsi leírja, hogy szigorúan előre kell kinyitni a tetőszellőzőket. Nem így a leghatékonyabb, hanem ha teljesen nyitva vannak, vagy ha hátrafelé vannak nyitva. Továbbá az is mindegy, hogy az ablak első része nyílik-e, vagy a hátsó, lásd gyári Lion's City, az is jól szellőzik a hátsó részek nyitásával. A lényeg, hogy mindkét oldalon legyenek ugyanolyan méretű ablakok, csak akkor lesz megfelelő huzatot eredményező nyomáskülönbség. Ez ellenőrizhető: a pici ablakos salzbugi VanHoolokban sokkal jobb huzat van, mint az itteni LOV-okban vagy újabb VanHoolokban, hiába vágtak az egyik oldalra nagy ablakokat.
Az elfogadható mennyiségű elhúzható ablak értelmezéséhez segítségül szeretném elmondani, hogy a budapesti közforgalmú közlekedésben - jelenleg - egy ilyen jármű közlekedik, a TATRA villamos.
Azon elegendő az ablak és elég a nagysága is.
Más kérdés, hogy azt meg +40 fokban is, az utasok csukogatják be, a végállomásról való indulástól a hatodik megállóig.
Leszarják az ottaniak... Már a volánosok is (pedig eleinte...). Inkább kerülgetnek, vagy borítanak a sáv közepén. Aztán ha arrafele téved az M2 pótlóval DP-i, vagy cinkotai akkor megy a kürt koncert és a nevelés. :))))))))
Az elfogadható mennyiségű elhúzható ablak értelmezéséhez segítségül szeretném elmondani, hogy nem elfogadható mennyiség a szóló buszon 3, csuklóson 4-5 elhúzható tábla - mint amilyen látszatmegdásokat a KV az elmúlt években sajnálatosan rendre megengedett magának.
A megfelelő szellőzéshez az összes, erre méreténél fogva alkalmas ablakban (vészkijáratoknál értelemszerű eltéréssel) kell legalább fele magasságú eltolható résznek lennie - azt hiszem, ezt a villamosos múltaddal, talasztalatoddal pontosan tudod. Érdemes végignézni a Ganzokba, TW6000-esekbe beépített új ablakok evolúcióját a Volvo, Van Hool és végül Merci buszokon át számban és méretben egyaránt, a történet vége siralmas, egy zsákutca.
Ami azt jelenti, hogy a 100 fölötti darabszámú Citaro-flotta jó része, a szintén 100+ db Van Hool mindegyike, továbbá az MAN-trolik, a genfi Volvók és a még erdeti ablakos első szériás 7700 csuklósok, vagyis nagyjából 250 jármű érintett a további részleges ablakcserében.
Sok sikert hozzá, komolyan!
Ugyanitt hozzátenném, hogy a legutóbbi időkben alkalmazott, csak az egyik felén nyitható kivitelnél a jármű első ablakában helyesen az üveg menetirány szerinti első felének kell nyithatónak lennie (az eddigi több tucat kocsin következetesen a hátsó fele nyitható, helytelenül), valamint az A-tengely fölött üzemanyagtöltő nyílással rendelkező ablakok cseréjét sem szabad kihagyni. Lévén ezek hiányában az utastér első 1,5-2 méteres szakaszában ugyanúgy áll a levegő, mintha egyáltalán nem is lenne nyitható ablak a buszon, vagyis félmegoldásról van szó.
"Miért voltak zárva az ablakok? Mert a klíma működött, és az egész busz műszakilag teljesen rendben volt. Rikta, jó lenne ha mindegyik ilyen lenne."
Az a baj, hogy ez kivétel, holott ennek általános tendenciának kéne lennie. Sajnos valóban ritka ez, és azért örülünk, ha a szolgáltató végzi a dolgát és normális állapotba kerül kiadásra a kocsi. A 31 darab LOV-s kocsiból körülbelül 5-6 olyan van, amiben jó a klíma. A többségben nincs, és nem valószínű már, hogy lesz.
"Mikor várhatjuk, hogy az első vadnyulak bevonulnak ablakcserére?"
Első sorban tisztázni kellene, hogy melyik VH-s kocsikra érdemes költeni. A new AG-kra értelem szerűen célszerű és érthető is, viszont a brüsszeli LOV-s kocsikra tényleg ne. Már így is az üzembemaradás és a FEFE között lebegnek szó szerint. Ma éppen Aron_son írt az egyik LOV-s darab elég borzasztó állapotáról, amely sajnos egyre több kocsin jelen van, de én is és Lucky76 is írta, hogy nézzenek rá bizonyos LOV-s kocsikra, de nem igazán sikerült. New AG-k kapnak vázfelújítást, emiatt jobb állapotúak és korszerűbbek is, mint a brüsszeli LOV-k. Meglátszik az, hogy az LOV-k nem kaptak az utóbbi időben semmit, és a csuklószerkezet, illetve C tengely körül jönnek elő a problémák. A legrosszabb darabokat lassan már el kéne engedni, mert napi szinten rohadnak le (kedden 2 darabot is láttam meghalva az útszélén Kőbányán, lassan előjönnek a 2010 előtti emlékek...), és üzemeletetési költésük magasra fog rúgni.
A genfis 7000A-s kocsikon talán még fontosabb lenne az ablakcsere, mert ott bukóablakon kívül nincs más (azt is sok esetben nem lehet kinyitni dekoritok vagy egyéb okok miatt). Jó lenne tudni azt, hogy a genfieknél mennyire érné meg, hogy az összes ablakukat kicserélik mindegyik kocsi esetén. Elég szomorú, hogy most sem azért megy a lobbizás, hogy jöjjenek új kocsik, hanem azon, hogy jövőre költsünk még az amúgy sem túl fényes állapotú lassan 20 éves használt kocsikra.
És a LOV873-at nem tesztelted 6-17 VP-n? Délután 14 órától én voltam vele. Miért voltak zárva az ablakok? Mert a klíma működött, és az egész busz műszakilag teljesen rendben volt. Rikta, jó lenne ha mindegyik ilyen lenne. Bár rövid a pótló és nem nagyon lehet benne kiszállni, a menetrend menetidő egész jól el volt találva. Széll Kálmán téren viszont kidudáltam egy hölgyet a megállóból, aki teljes természetességgel beszélgetett a vészvillogóval parkolt kocsi mellett egy családdal. Mikor csak szinuszosan / binárisan, akkor ingerülten mondta nekem, hogy dudáljak csak. Ahogy kérte, onnantól folyamatos üzemmódra kapcsoltam, pillanatok alatt észrevette, hogy lehet mégsem itt kellene beszélgetnie parkolnia. Van Hool kürt nem egy erőtlen szerkezet. Széll Kálmán téri kollégák, nem szoktatok útmutatást adni? Aki csak pár pillanatra állt meg, azzal semmi baj szerintem.
El kell fogadni, hogy minőséget jelenleg a hazai cégek egy-két kivétellel nem tudnak letenni több száz darabos nagyságrendben.
Pontosabban el kell fogadni, hogy egy-két kivétellel (ma már csak egy) a hazai cégek nem tudnak több száz darabos nagyságrendben buszt gyártani. Minőséget meg konkrétan egyetlen hazai sem tud több száz darabos tételben.
Korrekt teszt, bár jó lett volna egy dán példányt is kifogni.
Nekem is az a véleményem, hogy a svájci hibridek a legjobbak: általában végigdolgozzák a napot és keményebb, sűrűbb forgalmikat is simán bírnak.
Aron_son tesztjénél meglepett a frankfurti kocsi jó szereplése, de valóban, azok is tűrhetően bírják a munkát.
A legproblémásabbak a dán és különösen a hamburgi kocsik. PHG-621-gyel utaztam hétfőn a 46-oson, majd rögtön utána a 624-gyel a 162A vonalon. 621 esetében Fő tér-Városközpont, posta megállók között NULLA, a 624 esetében a Rákoskeresztúr városközpont és az Élessarok között egyetlen motorleállás. Továbbá mindkét dán kocsi kettes ajtajával problémák voltak.
A hamburgi kocsikból pedig több is megint a Volvoban betegeskedik hosszabb ideje.
Kíváncsi leszek a 7905H-k szereplésére, ha azok is forgalomba állnak végre.
Ugyan elég kis mintáról beszélünk a teszt esetén (a forgalomra képes 25 darabból 4-et próbáltam ki), ennek ellenére már ilyen kis darabszámból is körvonalazódott pár dolog:
a hibrideket minél nagyobb megállóközzel bíró viszonylatokra érdemes tenni,
nem alkalmasak feszített tempójú viszonylatokra, inkább „lötyögős külvárosi” vonalakon tudnak érvényesülni,
a klímaberendezés még éppen hogy képes megbirkózni a kánikulával (zsúfoltabb járaton már nem biztos, hogy elegendő),
a villany-dízel átmenet a 7700-asoknál még kissé "szögletesre" sikerült, szemben a 7900-asokkal, ahol jóval szebb és kevésbé markáns váltás van a hajtásmódok között,
a 12-fokozatú I-Shift esetenként lassan reagál a járművezető kérésére (hirtelen, "nagy gázzal" elindulni körülményes),
a járművezetőknek meg kell ismerniük a hibridek igényelte vezetési „stílust” (kifuttatás, "hol" indul el a dízelmotor, etc) és ezt azonnal lehet is érezni utasként, ha valaki „érzi a gépet”,
a hátsó, motorsátor melletti (és ha van, akkor hármas ajtó utáni) üléstriónál a klímaberendezés egyáltalán nem érezhető + a motor is fűt, ez egy igen gyenge pontja a teljes konstrukciónak,
Mondtam valamit, ami szerintem, nem áll messze a valóságtól, ugyanis annyi mindent meg kellene csinálni ezeken a kocsikon, hogy ennyi pénzt simán betudnak nyelni.
Ez azért nagy vállalás selejtezés nélkül: genfik, CNG Citarok, csuklós VH-k, stb. Ez így kapásból jó 100 kocsi. Anyagilag ez húzós lehet. És felmerül az is, hogy komolyan megéri ezekre költeni? Jó, hogy jobb lenne utazni rajtuk, de mennyi ideig kéne még tolniuk magukat az utcán ahhoz, hogy az ablakcsere megtérüljön?
Miért, ha tízmilliót költötök darabjára, akkor az tök rendben van? Ha nem költötök rájuk 20-30 misit, akkor új futóművei lesznek a kocsiknak? Nem fognak letörögetni az alkatrészek, lesz cellakiegyenlítés... stb. stb. Ha pedig ezeket nem csináljátok meg, akkor nem sok értelme van az egésznek. Valahogy már látom lelki szemeim előtt, hogy ez is egy csodálatos sztori lesz...
Kérném szépen tisztelettel a Dél-pesti műszakot (vagy amennyiben onnan nem olvassák a fórumot, akkor továbbítódjon feléjük), hogy a LOV-866-os AG318-as C tengelyének:
bekötéseit,
lengéscsillapítását,
rugózását
lehetőleg a mai dolgavégeztével soron kívül nézzék át. És ha már aknára állnak vele, a csuklószerkezetet is ellenőrizzék le, mert valami nagyon nincs rendben utóbbi két részegység környékén. Recseg-ropog-nyikorog még jobb útburkolaton is a busz hátsó fele (jó, tudom, sajnos melyik nem; de ez abnormális módon), a C tengely - nem kifejezetten rossz minőségű úton is - "ki akar szakadni a helyéről".
Nem vagyok benne biztos, hogy nem a használt ap-okkal kéne foglalkozni klímamérés terén, amikor a hőérzet sokkal jobb egy 280-ason, mint egy LOV-on (páratartalom meg pláne). Meg mondjuk a motor felett a napon tartva a hőmérőt sem biztos, hogy reprezentatív adat jön ki, de lehet nem is az a cél.