A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Ha dolgoztál is volna egy percet állami cégnél, nem fontos a BKV-nál, lehet bármi, csak közszféra legyen, akkor nem tennél fel ilyen kérdéseket. Elfogadnád a 2.0-s cocializmus sajátosságait.
Nézzünk példát. Patron kell a nyomtatóba. Hiába kérsz, hiába írod be a havonkénti különféle "kívánságlistákba", hogy: patron kell! Leszarják. Ott fenn épp nem patronban gondolkodnak. De helyette kapsz WC papírt a mosdóba! Most épp az van. De nem a normál mennyiséget, hanem beállit a teherautó, s ömlik ki a takarítószer raktárból. Egy tuti, vagy 10 évig lehet sz@rni biztosan. Jó... de patron kell! Mindegy, szarjunk bele, van legalább papír.
Összegezve, ott fenn senkit se érdekel, mit kérsz. Megmondják mit kapsz. Egyre kell csak figyelni, a számok mindig stimmeljenek, mert a tervet mindig teljesíteni kell elvtársak. S ha jól sikerült a terv, akkor lehet jön még egy teherautónyi WC papír.
Kételkedj máshol, mert eddig mindig a tudatlanságodról tettél tanúbizonyságot. Fogalmad nincs miről beszélek. A demagóg kulcsszavakra senki nem kíváncsi, hanem a probléma valós okára lennénk kíváncsiak. Ez nem egy szappanopera, hogy erre meg arra fogjuk és bemagyarázunk dolgokat, hanem a realitás talaján kellene élni.
Metrópótlás előtt volt olyan terv, hogy a BKV a főváros segítségével belső forrásokból 110 új Solaris csuklós kocsit beszereznek a metrópótlás apropóján (miután a főpolgármester nemet mondott a kiszervezős "bulira"). A BKV-nak most is van pénze, és amit én kérdezek az arról szól, hogy 20-30 csuklós árát össze tudná kaparni jelenleg ha nagyon akarja (a politika magasról tesz arra, hogy 30 új Conecto csuklós vagy 30 használt 15-20 éves C1G jön a céghez). Az érdekelne, hogy hol akadnak el a dolgok, és hogy miért nem lehet a buszágazatra többet költeni egy kis átcsoportosítással vagy banki hitel segítségével. Szükség lenne több száz új kocsira, de még egyszer írom, hogy 20-30 új kocsit ha a BKV akarna betudna szerezni jelenleg, csak valamiért ezt a felsőbb vezetés nem tartja szükségesnek (még).
Atyaúristen! Te (vagy inkább ti) tényleg nem érted ...
Ha olyan kulcsszavakat leírok ide, hogy politika, a kormány és a főpolgármester viszonya, hogy Nemzeti Autóbuszgyártási Stratégia, hogy Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Terv, hogy korrupció, hogy Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság ,hogy Lektorna Kft. , kiszervezési lobbi, a metrópótló buszos bohózat, meg ilyenek, akkor összeáll a kép?
És ezeket mind csak az elmúlt évek során ide belinkelt cikkek alapján. A BKV egy lófaszjancsi ebben a sztoriban. Azon belül a buszos ágazat pedig méginkább.
Ha észreveszed az utóbbi időben valahogy mindig oda lyukadunk ki, hogy új kocsik kellenek. De valahogy sosem jön egy darab sem. A BKV 2006 óta nem szerzett be új csuklós buszt (kivéve az egyetlen MDD-721-t leszámítva és a mostani PMP-ket), ami elég nagy szégyen. Azóta annyi történt, hogy 54 csuklós Conectót a BKV bérel az ITK-tól, de a BKV nem birtokolja azokat a kocsikat sem. Ez azért bosszantó, mivel kötött pályára valahogy mindig akad pénz (lásd újulnak százasával a Tátrák, az összes KCSV, és az ICS-k is), illetve nagypaneles ideiglenes felújításokra és sok más egyéb dologra akad pénz. De 20-30 új csuklósra nincs, holott tényleg jelentéktelen összeget emészt fel, ha megnézzük azt, hogy a kötött pályás ágazatra hány száz millió megy el (néha feleslegesen is).
Az a gond, hogy a BKV-s buszüzemeltetés kifújt ott, hogy skyblue fényezésű ap-s kocsi, de a többi levan sz@rva... Lehet 20 éves is, klíma, de ablak se kell benne, lényeg, hogy BKK specifikus legyen. Szóló és csuklós kocsi is kéne már és tényleg nem értem hol akad el a dolog, mert pénz lenne rá, inkább akarat nincs. Nem vádolok senkit sem, hogy miért nem jönnek új kocsik, inkább az érdekelné az emberek nagy részét, hogy miért nem jön. Már adósságállománya sincs a BKV-nak, emiatt hitelképes és a banktól is kaphatna hitelt új kocsik vásárlására.
Selejtezni nem tervezünk, de 19-e után már csak a 339 és a 946 maradnak forgalmi kocsik, ill. a 263 egyéb állományként. A maradék többsége várhatóan járműként kerül értékesítésre.
"Elég szomorú, hogy most sem azért megy a lobbizás, hogy jöjjenek új kocsik, hanem azon, hogy jövőre költsünk még az amúgy sem túl fényes állapotú lassan 20 éves használt kocsikra."
Vajon neked mennyi fogalmad lehet arról, hogy ott bent ki mennyit és miért lobbizik? Ettől válnak a hozzászólásaid sok esetben teljesen hiteltelenné, mert a végét mindig megfűszerezed némi feltételezgetéssel, amit azután annyiszor elszajkózol, hogy a végén már magad is - és a többi kis követőd is - elhiszel, mitöbb, tényként kezeltek.
Lehet, hogy célravezetőbb volna megkérdezni az illetékest, hogy érinti-e negatívan új járművek beszerzését ez a tervezett akció, vagy nem? Van-e a kettő között összefüggés, vagy nincs? Stb.
Egyetértek, nagyon. A szóló Citarókra felszerelt 2-3 nyitható ablak gyakorlatilag semmit nem ér. A titok nem csak a darabszám, hanem az elhelyezés. Van valahol egy indiai tanulmány a neten, hogy hogyan szellőzik egy busz természetes szellőzéssel, nyitható ablakokkal: https://www.ias.ac.in/article/fulltext/sadh/032/04/0347-0363
A lényeg, hogy a levegő áramlása nagyon nem lineáris és nem elölről hátulra, hanem pont fordítva, a kocsi belsejében hátulról előre történik. A legnagyobb áramlási sebességek a kocsi széleihez közel eső ablakokon, a legkisebb a kocsi közepéhez közel lévő ablakokban mérhető. Tehát ha a kettes ajtóhoz tettünk két-3 ablakot, az a szarnak egy pofon.
Ami részemről tapasztalati és a fentivel összevág: Megmosolyogtató, ha Laci bácsi leírja, hogy szigorúan előre kell kinyitni a tetőszellőzőket. Nem így a leghatékonyabb, hanem ha teljesen nyitva vannak, vagy ha hátrafelé vannak nyitva. Továbbá az is mindegy, hogy az ablak első része nyílik-e, vagy a hátsó, lásd gyári Lion's City, az is jól szellőzik a hátsó részek nyitásával. A lényeg, hogy mindkét oldalon legyenek ugyanolyan méretű ablakok, csak akkor lesz megfelelő huzatot eredményező nyomáskülönbség. Ez ellenőrizhető: a pici ablakos salzbugi VanHoolokban sokkal jobb huzat van, mint az itteni LOV-okban vagy újabb VanHoolokban, hiába vágtak az egyik oldalra nagy ablakokat.
Az elfogadható mennyiségű elhúzható ablak értelmezéséhez segítségül szeretném elmondani, hogy a budapesti közforgalmú közlekedésben - jelenleg - egy ilyen jármű közlekedik, a TATRA villamos.
Azon elegendő az ablak és elég a nagysága is.
Más kérdés, hogy azt meg +40 fokban is, az utasok csukogatják be, a végállomásról való indulástól a hatodik megállóig.
Leszarják az ottaniak... Már a volánosok is (pedig eleinte...). Inkább kerülgetnek, vagy borítanak a sáv közepén. Aztán ha arrafele téved az M2 pótlóval DP-i, vagy cinkotai akkor megy a kürt koncert és a nevelés. :))))))))
Az elfogadható mennyiségű elhúzható ablak értelmezéséhez segítségül szeretném elmondani, hogy nem elfogadható mennyiség a szóló buszon 3, csuklóson 4-5 elhúzható tábla - mint amilyen látszatmegdásokat a KV az elmúlt években sajnálatosan rendre megengedett magának.
A megfelelő szellőzéshez az összes, erre méreténél fogva alkalmas ablakban (vészkijáratoknál értelemszerű eltéréssel) kell legalább fele magasságú eltolható résznek lennie - azt hiszem, ezt a villamosos múltaddal, talasztalatoddal pontosan tudod. Érdemes végignézni a Ganzokba, TW6000-esekbe beépített új ablakok evolúcióját a Volvo, Van Hool és végül Merci buszokon át számban és méretben egyaránt, a történet vége siralmas, egy zsákutca.
Ami azt jelenti, hogy a 100 fölötti darabszámú Citaro-flotta jó része, a szintén 100+ db Van Hool mindegyike, továbbá az MAN-trolik, a genfi Volvók és a még erdeti ablakos első szériás 7700 csuklósok, vagyis nagyjából 250 jármű érintett a további részleges ablakcserében.
Sok sikert hozzá, komolyan!
Ugyanitt hozzátenném, hogy a legutóbbi időkben alkalmazott, csak az egyik felén nyitható kivitelnél a jármű első ablakában helyesen az üveg menetirány szerinti első felének kell nyithatónak lennie (az eddigi több tucat kocsin következetesen a hátsó fele nyitható, helytelenül), valamint az A-tengely fölött üzemanyagtöltő nyílással rendelkező ablakok cseréjét sem szabad kihagyni. Lévén ezek hiányában az utastér első 1,5-2 méteres szakaszában ugyanúgy áll a levegő, mintha egyáltalán nem is lenne nyitható ablak a buszon, vagyis félmegoldásról van szó.
"Miért voltak zárva az ablakok? Mert a klíma működött, és az egész busz műszakilag teljesen rendben volt. Rikta, jó lenne ha mindegyik ilyen lenne."
Az a baj, hogy ez kivétel, holott ennek általános tendenciának kéne lennie. Sajnos valóban ritka ez, és azért örülünk, ha a szolgáltató végzi a dolgát és normális állapotba kerül kiadásra a kocsi. A 31 darab LOV-s kocsiból körülbelül 5-6 olyan van, amiben jó a klíma. A többségben nincs, és nem valószínű már, hogy lesz.
"Mikor várhatjuk, hogy az első vadnyulak bevonulnak ablakcserére?"
Első sorban tisztázni kellene, hogy melyik VH-s kocsikra érdemes költeni. A new AG-kra értelem szerűen célszerű és érthető is, viszont a brüsszeli LOV-s kocsikra tényleg ne. Már így is az üzembemaradás és a FEFE között lebegnek szó szerint. Ma éppen Aron_son írt az egyik LOV-s darab elég borzasztó állapotáról, amely sajnos egyre több kocsin jelen van, de én is és Lucky76 is írta, hogy nézzenek rá bizonyos LOV-s kocsikra, de nem igazán sikerült. New AG-k kapnak vázfelújítást, emiatt jobb állapotúak és korszerűbbek is, mint a brüsszeli LOV-k. Meglátszik az, hogy az LOV-k nem kaptak az utóbbi időben semmit, és a csuklószerkezet, illetve C tengely körül jönnek elő a problémák. A legrosszabb darabokat lassan már el kéne engedni, mert napi szinten rohadnak le (kedden 2 darabot is láttam meghalva az útszélén Kőbányán, lassan előjönnek a 2010 előtti emlékek...), és üzemeletetési költésük magasra fog rúgni.
A genfis 7000A-s kocsikon talán még fontosabb lenne az ablakcsere, mert ott bukóablakon kívül nincs más (azt is sok esetben nem lehet kinyitni dekoritok vagy egyéb okok miatt). Jó lenne tudni azt, hogy a genfieknél mennyire érné meg, hogy az összes ablakukat kicserélik mindegyik kocsi esetén. Elég szomorú, hogy most sem azért megy a lobbizás, hogy jöjjenek új kocsik, hanem azon, hogy jövőre költsünk még az amúgy sem túl fényes állapotú lassan 20 éves használt kocsikra.