Keresés

Részletes keresés

morgó mh. Creative Commons License 2024.11.14 -2 5 166333

"ha valaki ennek ellenére vállalja a rizikót és a konfrontálódást az utasokkal, az az ő dolga"

Qrvára nem csak az ő dolga, hanem az utastérben puhára fővő utasoké is...

Előzmény: torqmatic (166331)
morgó mh. Creative Commons License 2024.11.14 -3 4 166332

Nagyon egyszerű ez. Legyen minden buszon megbízhatóan, gyakorlatilag kivétel nélkül normálisan tartható a hőmérséklet és a páratartalom. Ne menjen ki olyan busz forgalomba, ami erre nem képes, és vállaljuk fel, hogy amelyiken kint elromlik a klímaberendezés, azt ki kell állítani emiatt a forgalomból. Nyeljük le a békát, hogy az átmeneti időszakban is légkondícionálni kell az utasteret. Ha ezek megvannak, akkor nem lesz megalapozott a siránkozás a nagy nyitható felületek hiánya miatt.

Előzmény: torqmatic (166330)
torqmatic Creative Commons License 2024.11.14 -6 1 166331

Nincs már olyan, hogy "bekapcsoltatják" a klímát: mint írtam, amikor beindítod a buszt, akkor indul automatikusan a klíma is, tehát ha a sofőr nem kapcsolja ki direkt, akkor a rendszer intéz szépen magának mindent. Cégen belül egyébként rendszeresen fel van hívva a figyelem a hűtés/fűtés használatára és a BKK ellenőrzésekre, ha valaki ennek ellenére vállalja a rizikót és a konfrontálódást az utasokkal, az az ő dolga, de ez már megint egy másik témakör, nem a járműspecifikáció kérdése...

Előzmény: Adamis Gusztáv (166327)
torqmatic Creative Commons License 2024.11.14 -6 2 166330

Engem viszont zavar, mert:

 

- Állandóan kinyitja valami jóképességű, akkor is ha hibátlan a klíma/fűtés. Nagyobb forgalmú vonalakon ezt annó minden menet után csukogattam vissza, még meg nem untam

- Különösen akkor "kellemes", ha télen jön rá valakire a "légszomj", te meg mögötte ülsz és kapod a huzatot a pofádba

- Néhány típuson a baszott vastag keret pont szemmagasságban van (pl Volvo 7900A), így legalább ki se látsz tőle normálisan

- A régi Conectókon már annyira szar állapotban vannak, hogy maguktól kirázódnak, illetve zárhatatlanok

- Miután a klíma rendszeresen az "utcát hűti", így idő előtt szarrá, aztán akkor majd tényleg lehet nyitogatni az ablakokat ("róka fogta csuka...")

- Egy egyedi elhúzható ablaknak 100.000+ HUF körül van a felára, akkor lehet számolgatni, hogy egy busznál és egy komplett flottánál ez mekkora plusz kültség

- Ha valami miatt cserélni kell, akkor ilyen jó eséllyel nem lesz raktáron sehol, így hetekig áll a busz

Előzmény: 18-09 (166323)
torqmatic Creative Commons License 2024.11.14 -7 0 166329

OK, akkor Citaroból van pár száz Kelet-Európában -  ez a 30.000+ legyártott példányhoz képest azért elég sovány - és ha jól értem, akkor új Lion's cityből neked se sikerült találnod egyet se.. Az eCitarós megoldást én mondjuk nem nevezném nagy nyitható ablaknak, mert az kb akkora, mint ami a Volánbuszos Conectókon van. 

Előzmény: Johnny433 (166316)
neodd Creative Commons License 2024.11.14 -2 5 166328

Ez az egész klímás-elhúzható ablakos történet eleve ott rossz, hogy az elhúzható ablak feláras extra (legalábbis így vettem ki a korábbi hsz-ekből), ellenben a sofőrök ellenőrzése nem lenne egy nagy történet, főleg, hogy a sofőrök nem is érdekeltek abban, hogy kikapcsolják az egyébként teljesen automatán minden motorindításkor elinduló rendszert. Nem érdekeltek, mert a BKV-nál és az off Arrivánál sem származik semmilyen hátránya a klímázásból az üzemanyagmegtakarítást illetően (a menetlevélen/forgalmi munkalapon perc pontossággal kell vezetni a klíma ki-be kapcsolását, amit tapasztalatom szerint figyelembe is vesznek az elszámoláskor). Arról nem beszélve, hogy ha az utastérben meleg van, akkor a fülkében még melegebb, hiába van egy nagyobb nyitható ablak, én sosem szoktam szivatni magamat, még az említett 20-25 fokos napsütéses időben is megy a klíma (nagy üvegfelület - nagy meleg). 

A karbantartás ismét egy másik kérdés, bár azért itt inkább azt tapasztalom, hogy az újabb buszoknál rendben szokott lenni a klíma, a huszonéves sokadikországból levedlett vackoknál meg nincs értelme ilyesmiről beszélgetni. 

 

Én érzek némi felelősséget ebben az egészben a BKK oldaláról, mert az, hogy nyáron elküldik pár óránként a Futár üzenetet mindenkinek, hogy klímázzon, még semmilyen motivációt nem fog jelenteni sem annak a néhány renitens kikapcsolgatós sofőrnek, sem az ezeréves buszokat karbantartó szolgáltatóknak.

 

Szóval egy picit olyan ez, mint amikor a rendőrség kitalálja, hogy ha nem kötöd be a biztonsági övet, megbüntetnek, ezért az ember elkezd inkább mindenféle öv-helyettesítő vackokat vásárolni és pluszt pénzt kiadni rájuk, ahelyett, hogy bekötné az övet, mint mindenki, akinek 3-nál több IQ-ja van... Nevetséges... :) 

Adamis Gusztáv Creative Commons License 2024.11.13 0 5 166327

Ha a klima megy, tok mindegy, mekkora a nyithato ablak. Az ablak akkor szamit, ha MÉG nincs olyan meleg kint, h a klimat bekapcsoltassak, de a napsutes miatt bent mar nagyon meleg van, vagy nem megy a klima. En speciel emlekszem arra, mikor ujak voltak a MAN-ok, pont ilyen ido volt, 3 megallot birtam. Vagy mikor LOV-ok jartak az Infoparkig meno 1-es potlon nyaron, klima nelkul. Es az is teljesen veletlen, h az elso sorozat tapasztalata miatt a masodik szeria Volvo mar nem kis ablakkal jott.

Előzmény: torqmatic (166315)
Johnny433 Creative Commons License 2024.11.13 0 0 166326

Mármint a torqmatic által hangoztatott milliós megtakarításra gondoltam, de ez a klímás dolog is akkor hasonló.

Előzmény: Johnny433 (166325)
Johnny433 Creative Commons License 2024.11.13 0 3 166325

Én is pont így gondolom... nem értem, miért baj egyeseknek, hogy ott van... ne nyissák ki, ha nincs szükségük rá. (Jönnek állandóan ezzel a spórolásos szöveggel is.)

Előzmény: 18-09 (166323)
Johnny433 Creative Commons License 2024.11.13 0 0 166324

Rémlett ez a havannai dolog, de most így utánanézve... ez az igénytelenség netovábbja.

https://www.lesrails.com/en/Cuba/Havana/3536

Előzmény: 18-09 (166321)
18-09 Creative Commons License 2024.11.13 -1 6 166323

Engem nem zavar a nagy nyitható ablak, inkább legyen, mint nem. Kifejezetten utálom, amikor posvány melegben a jóember 0,2 cl üzemanyag-megtakarítás miatt valami alapjáraton búgatja a klímát. Akkor nyitok, bár a huzatot nem szeretem. De megrohadni sincs kedvem a buszon. 

Előzmény: Johnny433 (166322)
Johnny433 Creative Commons License 2024.11.13 0 1 166322

Igen, már torqmatic is említette Kubát (cinikusan).

 

Egyébként Észak- és Nyugat-Európában is közlekednek ilyen buszok: épp Belgiumba kerültek volt budapesti Citarók, illetve Oslóban is forgalomba állnak MYK-k, amelyek még a negyedik ajtó mögött is van kis nyitható ablakuk. :)

Előzmény: 18-09 (166321)
18-09 Creative Commons License 2024.11.13 0 2 166321

+ Havanna

 

Az ex-brüsszeli Citarók kaptak méretre vágott Gíron nyitható ablakokat :D 

Előzmény: Johnny433 (166316)
Johnny433 Creative Commons License 2024.11.13 -1 2 166320

Pedig nagyon jó lenne, ha az MHU-khoz hasonló ablakok kerülnének beléjük.

Előzmény: négyszázas (166304)
Johnny433 Creative Commons License 2024.11.13 0 2 166319

Igen, ez igaz, de attól még az őszi, tavaszi, esetleg téli időszakban szükség lehet a nyitható ablakokra.

Előzmény: John Howard (166318)
John Howard Creative Commons License 2024.11.13 0 2 166318

"Más típusoknál is bőven közlekednek nagy elhúzható ablakos buszok ... főleg a kelet-európai országokban "divat" ez."

 

Nem lehet, hogy pont azért, mert ezekben a "kelet-európai országokban" a klímák üzemeltetése ... khm ... gondot jelent, míg a "fejlettebb nyugaton" meg jól végzik a dolgukat mind a karbantartók, mind a klímák? :-)

Előzmény: Johnny433 (166316)
Johnny433 Creative Commons License 2024.11.13 0 1 166317

Ehhez a témához még: érdekes, hogy a Mercedes már a faceliftes Citaro bevezetésekor áttért a ragasztott nyitható (bukó- vagy elhúzható) ablakokra, ahogyan az MAN is, viszont a Volvo csak a 7900-as megjelenésekor, a Scania a 2019-es modellnél, a Solaris pedig csak az utóbbi években kezdi folyamatosan bevezetni, de például a legújabb budapesti Trollinók is még a régi változattal lettek készítve.

 

Az elhúzható ablak Nyugat-Európában valóban nem jellemző, Hollandiában és Skandináviában pedig sokszor semmilyen nyitható felülete nincs az ablakoknak.

Előzmény: Johnny433 (166316)
Johnny433 Creative Commons License 2024.11.13 -1 7 166316

Szeretnél nagy elhúzható ablakos Citarókra példát?

  • Bukarest (130 db Mercedes-Benz Citaro C2 Hybrid, 2020)
  • Krakkó (56 db Mercedes-Benz Citaro C2 és 30 db Mercedes-Benz Citaro C2 Hybrid, 2018)
  • Brassó (10 db Mercedes-Benz Citaro C2 Hybrid, 2021)
  • Gdańsk (5 db Mercedes-Benz Citaro K, 2016/17)

A bukaresti, krakkói és gdański példányok az MHU-kkal megegyező ablakokkal rendelkeznek, míg a brassóiak a budapesti eCitarókhoz hasonlókat kaptak.

Más típusoknál is bőven közlekednek nagy elhúzható ablakos buszok:

  • Budapesten kívül Debrecenben is közlekedik jó néhány ilyen Conecto
  • Łódźban 2022-bebn adtak át 17 olyan elektromos Volvo 7900-ast, amelyek nagy elhúzható ablakokkal vannak szerelve
  • a miskolci és a tatabányai régi Lion’s City-k is ilyenek, ahogyan a szegedi Scaniák is
  • számos szlovák, cseh, lengyel, lett, litván városban közlekednek nagy elhúzható ablakos trolik (persze ugye főleg Solarisok és SOR-ok, ezek pedig kelet-európai gyártók)
  • a volános BYD-kon is elhúzható ablak van, igaz, kisebbek

Ennél persze bőven hosszabb a lista, de látszik, hogy főleg a kelet-európai országokban "divat" ez. Magyarországon a nagyobb városokban sokáig ilyen buszok érkeztek; manapság kezdett el ez eltűnni, főleg a kisebb városokban (Kaposvár, Szombathely, Veszprém stb.), de már ugye a tavalyi budapesti Lion’s City-kben sem ilyenek vannak, és a debreceni új Conectók nagy része sem nagy nyitható ablakos.

Előzmény: torqmatic (166315)
torqmatic Creative Commons License 2024.11.13 -11 8 166315

A MAN-okat új koruk óta vezetem és néha utazok is rajtuk, soha nem találkoztam rossz klímás busszal és soha nem is jött oda hozzám senki, hogy meleg vagy hideg van. A Conectókról pedig az előző hozzászólásomban írtam.

 

Egyébként ragozhatjuk ezt most megint még vagy 100-150 hozzászóláson át, de már a múltkor is írtam, hogy mutassatok nekem olyan Citarót (a budapestieken kívül) vagy olyan új Lion's Cityt-t, amin nagy elhúzható ablakok vannak.. Azóta se jött ilyen, valószínűleg azért, mert nincs.

 

Az a vicc, ugye megvan, amikor egy ember forgalommal szemben hajt az autópályán? Sikerül levonni a konzekvenciát vagy segítsek?

Előzmény: Adamis Gusztáv (166314)
Adamis Gusztáv Creative Commons License 2024.11.13 -2 6 166314

Javaslom, tegyel egy kort egy LOV-val, vagy egy uj MAN-nel, amikor kint 22-23 fok, tuzo napsutes van. De egy kisablakos Volan Connecto is megteszi a Hatar uttol kifele.

Előzmény: torqmatic (166311)
morgó mh. Creative Commons License 2024.11.13 -1 5 166313

A 22-es szaunaval pl. elég sokat, és te?

Előzmény: torqmatic (166311)
négyszázas Creative Commons License 2024.11.13 -1 0 166312

Irreleváns, hogy a csuklós Conecton milyen idő van, ha azon végig elhúzható ablakok vannak.

Előzmény: torqmatic (166310)
torqmatic Creative Commons License 2024.11.13 -10 3 166311

Nem tudom, te miken utazol, de amiken én megyek, azokon mindig megy a klíma vagy a fűtés normálisan.

Még szerencse, hogy nem a légi közlekedés a hobbitok, mert a repülőkre is elhúzható ablakokat tetetnétek... :D

Előzmény: morgó mh. (166307)
torqmatic Creative Commons License 2024.11.13 0 0 166310

És?

Előzmény: négyszázas (166304)
Obus Creative Commons License 2024.11.13 0 1 166309

Az indításjelző hangjára is hallottam már ezt, aztán ott vannak az Ikarus villanybuszok, amikbe dallamcsengő került (kellemesebb is).

Előzmény: Unatkozó rendszergazda (166305)
zsig Creative Commons License 2024.11.12 0 0 166308

Az off KISS vonatokban is volt nyitáskor sípolás, de eltűnt azokból is. 

Előzmény: Unatkozó rendszergazda (166305)
morgó mh. Creative Commons License 2024.11.12 -4 5 166307

Mármint a hátrányt azon kívül érted, hogy az utasok qrvamelegben szpnak az utastérben, vagy ez is számít? Mert a kék Volánbuszokon -tisztelet a kivételnek- ez a rendszer.

Előzmény: torqmatic (166302)
Mr. SziD Creative Commons License 2024.11.12 0 5 166306

Akkor az AA-GL-eken miért nincs? 

Előzmény: Unatkozó rendszergazda (166305)
Unatkozó rendszergazda Creative Commons License 2024.11.12 0 0 166305

Az a gyanúm, hogy a nyitáskori sípolás EU-s esélyegyenlőségi előírás lesz, mert a VB 415-ösein is megvan már pár éve.

Előzmény: torqmatic (166303)
négyszázas Creative Commons License 2024.11.12 -1 1 166304

Csak a Citaro K esetében gyárilag nem elhúzható van, hanem oldalanként max. 2 billenőablak. 

Előzmény: torqmatic (166302)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!