A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Nagyon egyszerű ez. Legyen minden buszon megbízhatóan, gyakorlatilag kivétel nélkül normálisan tartható a hőmérséklet és a páratartalom. Ne menjen ki olyan busz forgalomba, ami erre nem képes, és vállaljuk fel, hogy amelyiken kint elromlik a klímaberendezés, azt ki kell állítani emiatt a forgalomból. Nyeljük le a békát, hogy az átmeneti időszakban is légkondícionálni kell az utasteret. Ha ezek megvannak, akkor nem lesz megalapozott a siránkozás a nagy nyitható felületek hiánya miatt.
Nincs már olyan, hogy "bekapcsoltatják" a klímát: mint írtam, amikor beindítod a buszt, akkor indul automatikusan a klíma is, tehát ha a sofőr nem kapcsolja ki direkt, akkor a rendszer intéz szépen magának mindent. Cégen belül egyébként rendszeresen fel van hívva a figyelem a hűtés/fűtés használatára és a BKK ellenőrzésekre, ha valaki ennek ellenére vállalja a rizikót és a konfrontálódást az utasokkal, az az ő dolga, de ez már megint egy másik témakör, nem a járműspecifikáció kérdése...
- Állandóan kinyitja valami jóképességű, akkor is ha hibátlan a klíma/fűtés. Nagyobb forgalmú vonalakon ezt annó minden menet után csukogattam vissza, még meg nem untam
- Különösen akkor "kellemes", ha télen jön rá valakire a "légszomj", te meg mögötte ülsz és kapod a huzatot a pofádba
- Néhány típuson a baszott vastag keret pont szemmagasságban van (pl Volvo 7900A), így legalább ki se látsz tőle normálisan
- A régi Conectókon már annyira szar állapotban vannak, hogy maguktól kirázódnak, illetve zárhatatlanok
- Miután a klíma rendszeresen az "utcát hűti", így idő előtt szarrá, aztán akkor majd tényleg lehet nyitogatni az ablakokat ("róka fogta csuka...")
- Egy egyedi elhúzható ablaknak 100.000+ HUF körül van a felára, akkor lehet számolgatni, hogy egy busznál és egy komplett flottánál ez mekkora plusz kültség
- Ha valami miatt cserélni kell, akkor ilyen jó eséllyel nem lesz raktáron sehol, így hetekig áll a busz
OK, akkor Citaroból van pár száz Kelet-Európában - ez a 30.000+ legyártott példányhoz képest azért elég sovány - és ha jól értem, akkor új Lion's cityből neked se sikerült találnod egyet se.. Az eCitarós megoldást én mondjuk nem nevezném nagy nyitható ablaknak, mert az kb akkora, mint ami a Volánbuszos Conectókon van.
Ez az egész klímás-elhúzható ablakos történet eleve ott rossz, hogy az elhúzható ablak feláras extra (legalábbis így vettem ki a korábbi hsz-ekből), ellenben a sofőrök ellenőrzése nem lenne egy nagy történet, főleg, hogy a sofőrök nem is érdekeltek abban, hogy kikapcsolják az egyébként teljesen automatán minden motorindításkor elinduló rendszert. Nem érdekeltek, mert a BKV-nál és az off Arrivánál sem származik semmilyen hátránya a klímázásból az üzemanyagmegtakarítást illetően (a menetlevélen/forgalmi munkalapon perc pontossággal kell vezetni a klíma ki-be kapcsolását, amit tapasztalatom szerint figyelembe is vesznek az elszámoláskor). Arról nem beszélve, hogy ha az utastérben meleg van, akkor a fülkében még melegebb, hiába van egy nagyobb nyitható ablak, én sosem szoktam szivatni magamat, még az említett 20-25 fokos napsütéses időben is megy a klíma (nagy üvegfelület - nagy meleg).
A karbantartás ismét egy másik kérdés, bár azért itt inkább azt tapasztalom, hogy az újabb buszoknál rendben szokott lenni a klíma, a huszonéves sokadikországból levedlett vackoknál meg nincs értelme ilyesmiről beszélgetni.
Én érzek némi felelősséget ebben az egészben a BKK oldaláról, mert az, hogy nyáron elküldik pár óránként a Futár üzenetet mindenkinek, hogy klímázzon, még semmilyen motivációt nem fog jelenteni sem annak a néhány renitens kikapcsolgatós sofőrnek, sem az ezeréves buszokat karbantartó szolgáltatóknak.
Szóval egy picit olyan ez, mint amikor a rendőrség kitalálja, hogy ha nem kötöd be a biztonsági övet, megbüntetnek, ezért az ember elkezd inkább mindenféle öv-helyettesítő vackokat vásárolni és pluszt pénzt kiadni rájuk, ahelyett, hogy bekötné az övet, mint mindenki, akinek 3-nál több IQ-ja van... Nevetséges... :)
Ha a klima megy, tok mindegy, mekkora a nyithato ablak. Az ablak akkor szamit, ha MÉG nincs olyan meleg kint, h a klimat bekapcsoltassak, de a napsutes miatt bent mar nagyon meleg van, vagy nem megy a klima. En speciel emlekszem arra, mikor ujak voltak a MAN-ok, pont ilyen ido volt, 3 megallot birtam. Vagy mikor LOV-ok jartak az Infoparkig meno 1-es potlon nyaron, klima nelkul. Es az is teljesen veletlen, h az elso sorozat tapasztalata miatt a masodik szeria Volvo mar nem kis ablakkal jott.
Én is pont így gondolom... nem értem, miért baj egyeseknek, hogy ott van... ne nyissák ki, ha nincs szükségük rá. (Jönnek állandóan ezzel a spórolásos szöveggel is.)
Engem nem zavar a nagy nyitható ablak, inkább legyen, mint nem. Kifejezetten utálom, amikor posvány melegben a jóember 0,2 cl üzemanyag-megtakarítás miatt valami alapjáraton búgatja a klímát. Akkor nyitok, bár a huzatot nem szeretem. De megrohadni sincs kedvem a buszon.
Igen, már torqmatic is említette Kubát (cinikusan).
Egyébként Észak- és Nyugat-Európában is közlekednek ilyen buszok: épp Belgiumba kerültek volt budapesti Citarók, illetve Oslóban is forgalomba állnak MYK-k, amelyek még a negyedik ajtó mögött is van kis nyitható ablakuk. :)
"Más típusoknál is bőven közlekednek nagy elhúzható ablakos buszok ... főleg a kelet-európai országokban "divat" ez."
Nem lehet, hogy pont azért, mert ezekben a "kelet-európai országokban" a klímák üzemeltetése ... khm ... gondot jelent, míg a "fejlettebb nyugaton" meg jól végzik a dolgukat mind a karbantartók, mind a klímák? :-)
Ehhez a témához még: érdekes, hogy a Mercedes már a faceliftes Citaro bevezetésekor áttért a ragasztott nyitható (bukó- vagy elhúzható) ablakokra, ahogyan az MAN is, viszont a Volvo csak a 7900-as megjelenésekor, a Scania a 2019-es modellnél, a Solaris pedig csak az utóbbi években kezdi folyamatosan bevezetni, de például a legújabb budapesti Trollinók is még a régi változattal lettek készítve.
Az elhúzható ablak Nyugat-Európában valóban nem jellemző, Hollandiában és Skandináviában pedig sokszor semmilyen nyitható felülete nincs az ablakoknak.
Szeretnél nagy elhúzható ablakos Citarókra példát?
Bukarest (130 db Mercedes-Benz Citaro C2 Hybrid, 2020)
Krakkó (56 db Mercedes-Benz Citaro C2 és 30 db Mercedes-Benz Citaro C2 Hybrid, 2018)
Brassó (10 db Mercedes-Benz Citaro C2 Hybrid, 2021)
Gdańsk (5 db Mercedes-Benz Citaro K, 2016/17)
A bukaresti, krakkói és gdański példányok az MHU-kkal megegyező ablakokkal rendelkeznek, míg a brassóiak a budapesti eCitarókhoz hasonlókat kaptak.
Más típusoknál is bőven közlekednek nagy elhúzható ablakos buszok:
Budapesten kívül Debrecenben is közlekedik jó néhány ilyen Conecto
Łódźban 2022-bebn adtak át 17 olyan elektromos Volvo 7900-ast, amelyek nagy elhúzható ablakokkal vannak szerelve
a miskolci és a tatabányai régi Lion’s City-k is ilyenek, ahogyan a szegedi Scaniák is
számos szlovák, cseh, lengyel, lett, litván városban közlekednek nagy elhúzható ablakos trolik (persze ugye főleg Solarisok és SOR-ok, ezek pedig kelet-európai gyártók)
a volános BYD-kon is elhúzható ablak van, igaz, kisebbek
Ennél persze bőven hosszabb a lista, de látszik, hogy főleg a kelet-európai országokban "divat" ez. Magyarországon a nagyobb városokban sokáig ilyen buszok érkeztek; manapság kezdett el ez eltűnni, főleg a kisebb városokban (Kaposvár, Szombathely, Veszprém stb.), de már ugye a tavalyi budapesti Lion’s City-kben sem ilyenek vannak, és a debreceni új Conectók nagy része sem nagy nyitható ablakos.
A MAN-okat új koruk óta vezetem és néha utazok is rajtuk, soha nem találkoztam rossz klímás busszal és soha nem is jött oda hozzám senki, hogy meleg vagy hideg van. A Conectókról pedig az előző hozzászólásomban írtam.
Egyébként ragozhatjuk ezt most megint még vagy 100-150 hozzászóláson át, de már a múltkor is írtam, hogy mutassatok nekem olyan Citarót (a budapestieken kívül) vagy olyan új Lion's Cityt-t, amin nagy elhúzható ablakok vannak.. Azóta se jött ilyen, valószínűleg azért, mert nincs.
Az a vicc, ugye megvan, amikor egy ember forgalommal szemben hajt az autópályán? Sikerül levonni a konzekvenciát vagy segítsek?
Javaslom, tegyel egy kort egy LOV-val, vagy egy uj MAN-nel, amikor kint 22-23 fok, tuzo napsutes van. De egy kisablakos Volan Connecto is megteszi a Hatar uttol kifele.
Mármint a hátrányt azon kívül érted, hogy az utasok qrvamelegben szpnak az utastérben, vagy ez is számít? Mert a kék Volánbuszokon -tisztelet a kivételnek- ez a rendszer.