A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Csak a közelmúltból szeretnék egy fontos momentumot megemlíteni. Amikor tavaly októberben 8 new AG-t ki kellett vonni és el kellett vázjavításra küldeni, akkor a kiadásban nem okozott problémát, hogy 8 ap fordát mp-re hirdettek meg hirtelen, és ez június 15-ig ígyis maradt a tanszünet kezdetéig.
Nyilván érthető az is, hogy a megrendelő ezt kívánja kiadás terén, viszont nyilván senkinek sincsenek irracionális vágyai, hogy 20-30 ap kocsival csökkentsék a kiadást, hanem már 5-6 kocsi is sokat segítene. Annak mi értelme, hogy reggel kirugdossuk a kocsikat és nap végére egy közel 30-as állományból 6-8 kocsi rendszeresen kihullik? Vajon mi megy helyette, hát tudjuk a választ... Azt látom, hogy a hibridek és a C1G-k kiadását jól határozták meg és hagytak tartalékot a rendszerben, miközben több használt és problémásabb típus esetén ez nem mondható el és eléggé feszített kiadásokat szabtak rájuk.
Idei nyáron az is érthetetlen kiadásokat tekintve, hogy hivatalosan nincs szóló mp kiadás, de munkanapokon 10-15 db, de előfordult, hogy 20 db 260-as/263-as valahogy mindig kiadásra került. Ha a megrendelő látja, hogy sajnos ez egy általános tendencia, és egyelőre ez egy probléma, akkor miért nem lehet mondjuk 3-4 mp-s szóló számot a kiiktatási 282E/284E-n meghirdetni, amikor úgyis ott van a full ap-s 182/184? Értem én, hogy nem ti találjátok ki, de a megrendelő hiába mondja azt, hogy ő nem rendeli meg a 260-ast, akkor is kint van nyáron és nem kis mennyiségben. Ennek a homokba dugom a fejem álláspontnak nincs értelme a megrendelő szemszögéből, mert BKV sem viccből ad ki cserére amit, és több vonalon a meghirdetett ap-s indulások mutatóban vannak kint, mert a valóság egészen más.
Az utóbbi 3 évből kiindulva a kiszervezős témakör eléggé lecsengett, és nem látszik, mintha ilyen szándékok lennének VD távozása óta (jelenleg már a BKK léte is kérdéses a jelenlegi főpolgármester kijelentése miatt). Lehet a megrendelőre mutogatni kiadás szervezés kapcsán, mert a példád is szépen statuálja azt, hogy például 1-2 mp-s kocsit a 36-oson/148-ason/151-esen észre sem venné az utas a sok új VT-s kocsi között, és ezáltal több jó új kocsi járhatna a 23-astól a 85-ösön át sok más vonalon is. De mondjuk az is sokat segítene, ha kétrészes és egésznapos számokat ésszerűbben osztanák el.
Roppant jó ötlet, szerinted ezzel jó ajtónál kopogtatsz? Mit gondolsz ki határozza meg a járműkiadást?
Ok, tegyük fel azt mondjuk a liláknak - így a déli metrópótlás előtt ki tudja hány hónappal - hogy holnaptól nem adunk ki 10 mercit és 20 lovacskát. Kötbérrel vagy anélkül mi menne helyette? 260-280? Ezt ki engedné meg? (Nincs is annyi) Ha meg is engednék, öngóllal egyenes út lenne egy újabb operátori átcsoportosításhoz.
És van még egy rossz hírem: azt hiszitek, hogy amit itt kb 10-15-en irogattok, az általános vélekedés és átlépi ott az ingerküszöböt, ahol döntési körrel rendelkeznek?
Vihar egy pohár vízben.
Csak ma kb 15 panaszválaszt kellett megírnom, ebből kb a harmada volt műszaki problémával kapcsolatos.
És nem emlékszem, hogy azt írták volna, hogy legyen megint 280-as, mert az szebb jobb és egyébként is. Viszont azt sokan írták, hogy pl a 148-ason miért új buszok és a 23-ason meg miért nem.
Új busz beszerzésére nincs lehetőség? Amiatt kérdezem, mivel anno még metrópótlás előtt volt olyan terv, hogy a BKV belső források átcsoportosításával megvesznek 110 Solarist (+ 40 Ikarust visszavettek volna). 2 éve még volt arról szó, hogyha a BKV nagyon akar, akkor tud új kocsikat beszerezni. Nem vagyok naiv, és nyilván nem is gondolok arra, hogy 110 új kocsira írjon ki a BKV, de mondjuk már 30-40 darab új kocsi is rettentően jól jönne és rengeteget segítene. Belső forrásokból erre még össze is lehetne kaparni a pénzt.
Tudom, hogy mekkora küzdés megy a garázsokban, hogy kirugdoshassák reggelre a kocsikat. Sohasem vitattam az ott dolgozók teljesítményét, és minden elismerésem, hogy ilyen körülmények közepette is kitartanak és teszik a dolgukat. Viszont a jelenlegi problémákra sürgősen kellene megoldást találni. Az egyik ilyen racionális döntés az a kiadások módosítása. Tudom nem állt még az összes hibrid forgalomba, de kifejezetten egy tartható kiadás, hogy a 40 kocsiból 32-t kell majd kiadni. Jelenleg a 28 hibridnek 21 darab a kiadása, és őket is kell cserélni, de mivel van tartalék a rendszerben, emiatt nem feltűnő jelenség. Vagy a csuklós PCC-k esetén is említhetem, hogy a 11 darab állományi kocsiból 7 darab a kiadás, és bár őket is cserélgetni kell napközben, legalább van mire cserélni... Ugyanezt a szisztémát kellene a problémás 7000A-s genfi, LOV-s és CNG-s VH és Mercedes típusok esetén bevezetni. Egy mérsékeltebb kiadást, amelyet biztosan tudnak tartani a garázsok, és ha cserélni kell, akkor legyen ap cserére és ne az Ikarus menjen. Nyilván ezáltal nőne némileg az Ikarus kiadás, de legalább az ap-s fordákon tényleg ap-s menne és nem lenne az, hogy 8-9 LOV vagy NJV kihullik egy nap és cserére meg mennek tömegével az Ikarusok. Mivel visszafogottabb lenne a kiadás, emiatt némileg a kocsik állapota is javulna. Nemrég Lacus is megosztotta véleményét itt, hogy az LOV-k visszafogottabb kiadása segíthetne a jelenlegi problémákon.
Illetve jelenleg elindult a BKV ezen az úton, és ez is segíthet, hogy a legrosszabb állapotú és legidősebb használtakat nem kell pátyolgatni és hónapokig a garázsokban javítgatni (ez is humán erőforrást lefoglal), hanem nyugodtan kilehet őket vonni. Alkatrészbányának amúgy is tökéletesek, mivel a használt kocsik esetén az alkatrészbeszerzés nem egy olcsó és könnyű folyamat.
A legrosszabb állapotú használtak elengedésével, a problémás használt típusok kiadásának csökkentésével, új buszok beszerzése akár kis mennyiségben is nagyban segítene a garázsok jelenlegi állapotán. Ezáltal kevésbé történne olyan, hogy egy ablaktalan genfi kocsi kiadásra kerül hőségriadó esetén klíma nélkül és olykor még fűtéssel megspékelve is. Sajnos a mai nap szomorú tapasztaltat volt, hogy a 9-esen PCC-924-ben semmi klíma, és fűtött rendesen kánikula idején. Azt viszont jóhiszeműen sem lehet elnézni, ha kánikula idején kiadnak kis ablakos, klímátlan kocsit a délelőtti és délutáni órákban. Az meg még rátesz egy lapáttal, ha még fűt is (eddig csak Volvók esetén tapasztaltam, de most már PCC-924 kapcsán bővültek ismereteim).
Lényegében igazad van. A gumikerekű rész sokkal rugalmasabb a BKV egészénél, de ugye az tulajdonosi döntés, hogy szabadon engednek e minket egyszer. Régóta visszatérő téma.
Ezekre a zárványokra az egyik nagyon jó megoldás lehetne, ha a csapat gumikerekes része leválhatna a BKV-tól, és egy VT-hez hasonló külön szervezet lenne, ahol saját maga döntheti el, hogy a meglévő erőforrásokkal és gazdálkodási kerettel mit tesz, kiket milyen szolgáltatásokkal bíz meg, kitől milyen eszközöket és alkatrészeket szerez be, mennyire becsülheti meg anyagilag és motiválhatja a munkavállalóit. Amíg egy járműbeszerzésről vagy más alapvető lényegi kiskanálnyi elemekről olyan emberek döntenek, akik nincsenek érdekeltetve a folyamatban - rosszabb esetben nem is értenek hozzá, jobb esetben pedig csak teljesen irreleváns - addig nehéz.
50 évvel ezelőtt pont egységé alakult az, ami ma a végpontokon kínlódik, mert meg van kötve a keze.
Van aki a kiszervezésben látja az utat, mivel az új operátorokkal nem kell annyit kínlódni, mint a mamutvállalattal, nincsenek szakszervezetek és egyéb örökölt és elavult beidegzések az elmúlt 30-50 évből. Amit mondanak neki, azt végrehajtja. Az utast nem érdekli, hogy ki és melyik cég járművezetője ül a volánnál, ha a busz jön és megbízhatóan működik, nyáron jegesmedvét csinál az utasból, télen pedig szaunát. Ez mondjuk mindenkinek így megy, csak sajnos van ahol az ellenkező évszakban.
Rossz látni, hogy a jó szakemberek lassan belefáradnak ezekbe a körülményekbe - már aki még maradt -, legyen az járművezető vagy szerelő, és még halvány reményt sem lehet adni az illetőnek, hogy miért ne váltson. Persze az ilyen kollégák hiányát sajnos nem érzik meg azok, akik tehetnek róla.
A szobádat úgy hűtöd és szellőzteted, ahogy akarod ill. ahogy tudod. Egy tömegközlekedési járművön a 35 fok csak jó szellőzés mellett viselhető el hosszabb távon. Megj. a dinnye és/vagy sör fogyasztását az utazási szabályzat tiltja.
A BKV azt lép, amit tud. Új busz nincs, közvetlen konkurenciával lépést tartó karbantartói bérezés nincs, gyors és hatékony beszerzés (termékre, szolgáltatásra) nincs, szarból meg nem lehet ostort fonni, vagy ha mégis, pattogtatni már nem igazán lehet. Kötbér által fenyegetve sem, legfeljebb akkor még kevesebb jut a buszokra. Fenyegetheti a város jobb zsebe a város bal zsebét, de ennek mi az értelme? A balból áttesszük a jobb-ba? Attól lesz új busz, lesz több karbantartó, létrejönnek emberi idő alatt a szerződések?
Én is most autóra gyűjtök, aztán ha meglesz, akkor az életben többet nem veszek bérletet. Mert most itt a nyár és megfőlünk a buszokon, metrón (M2-őn sem találkoztam még olyan Alstommal a nyáron, amin ment volna a klíma, bezzeg télen), meg úgy nagyjából mindenen, ami BKV. Aztán jön a csapadékosabb ősz, amikor beázik az összes kocsi. Aztán jön a tél, amikor nincs kocsi, ami fűtene. Bezzeg nyáron, ugye... de mint mondtam, a többségnek ez így pont tökéletes, szóval akkor nincs is gond. És ennyi.
A 260-asokat (fizikailag a 00-51-et) is egyedül búcsúztattam Ci-ről, mert miért mondom, hogy nem lesznek kiadva többet innen? Meg miért gondolom, hogy egy kultikus típust csak úgy elengednek majd innen, minden nélkül? Hát, azt hiszem nem árulok el újdonságot, ha azt mondom, hogy végül nekem lesz igazam.
Á. A formázás elszállt az éterbe elküldés közben. :)
Nekem nem ez kell, de felteszem, nem rám gondoltál. De lehet, hogy részemről is kerékpár lesz ebből, ha lesz kedvem, energiám még éjjel haza is jönni vele munka után...bár lehet, hogy még az is jobb lenne...
990-esen - ami egyes indulásaiban a 931-essel egyetemben lehetne nyugodtan csuklós - is meg lehet dögleni rajtuk.
És éjszaka nem sok lehetőség van - vagy hazamegy az ember aludni a fossal levegőtlen kocsin, vagy vár félórát, és reménykedik, hogy a Volános 7900-ason megy majd a klíma, vagy nem lesz akkora tömeg, hogy az idiótáktól levegő- és huzatérzékeny utastársaktól ablakot lehessen nyitni.
(Ezt egyébként nem hiszem el, hogy az éjszakai járatok, és kifejezetten a korai éjfél-egy körüli indulások törzsközönsége ennyire érzékeny lenne a huzatra...)
Én szerintem a Soros ezekkel a használt kocsikkal próbál beavatkozni az önkormányzati választásokba. Csak ezért jöhetnek még mindig csak és kizárólag ilyen lefutott nyugati vackok, nem? Mi más oka lenne... ;)
Vagy a 20E-ről néhány Citarót áttenni. Ami egyébként is sűrűbben jár, így nem lenne akkora gond egy két genfi Volvo sem a 20-ason. A 30-ason sokszor van olyan, hogy egy órában csak genfi jön, ami biztos nem normális.
(Mondjuk nekem mindegy, már lassan 2 éve nem utaztam ezeken a szarokon)
Ha a megrendelő (BKK) normális lenne, és foglalkoznának az üggyel, akkor nekik ez lenne a feladatuk (szolgáltatás ellenőrzés). Ha kilépnének az ap-s rózsaszín ködből, akkor olyan kocsikat, amelyeken sem klíma, sem normális méretű nyitható ablak felület hőségriadó idején úgy megkötbéreztetni kocsinként, hogy a BKV lépjen valamit (vagy klímát megcsinálják vagy ablakokat kicserélik vagy kiengedik a 280-ast, mert azon még mindig elviselhetőbb állapotok vannak).
5 éve itt vannak az MHK-s Volvók és egyikben sem sikerült ablakot cserélni, és hőségriadóban kiengedik úgy, hogy klíma sincs a kocsik egy részén. Tényleg nem értem, hogy a BKV miért asszisztál ehhez az egészhez, mert egy rossz incidens következtében, eléggé megüthetik a bokájukat...