A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Én csak a balesetveszélyre reagáltam, nem mondtam, hogy helyes, hogy kint vannak ezek a buszok. De ha nem lennének kint, akkor meg jönnének azok, akik azon fanyalognának, hogy miért nincsenek kint. :) Kirakatban van a BKV. De alapvetően gyártói felelősség a kialakult helyzet. Normális gyártó nem indul olyan típussal a tenderen, amit még meg sem tervezett, vagy tervezés alatt van. Normális gyártónál nem merül fel komoly szerkezeti hiba a tervezésnél. Normális gyártó - ha ez mégis megtörténne - még a prototípus legyártása előtt kiküszöböli. Normális gyártó a prototípust rendesen teszteli. Normális gyártó nem kezd el sorozatban gyártani olyan típust, amit nem tesztelt. Normális gyártó ilyen járművet nem ad át a megrendelőjének. Normális gyártó, ha ilyet mégis elkövetne, a buszt visszahívná és átépítené vagy újat építene helyette. Az, hogy a BKV-nak kell tesztelgetnie, módosítania, átterveznie a buszt, az nem normális. Hogy a BKV miért járatja őket, azt ők tudják. Mint ahogyan azt is, hogy érdemes-e a gyártóra várni (de sztem eddig sem vártak, eddig is kényszerűségből ők vitték a hátukon ezt az egész szerencsétlen projektet).
Félreértés ne essék, a járművet nem akarom védeni, mert komoly szerkezeti hibákkal küzd és valószínűleg az sem segít, hogy sok tekintetben szélsőséges beállítások szükségesek ahhoz, hogy biztonságos legyen (szintező-futómű, becsuklásgátló-teljesítménykorlát stb., de nem ismerem pontosan, miket érint a dolog). De az biztos, hogy a csukló alja olykor leér, a szintező össze-vissza dolgozik, a futómű úthibákon nagyokat üt, és amiről még nem is volt szó, hogy - nem tudom, hogy egyedi eset-e, én a 916-on tapasztaltam - olykor a kanyarok után a csuklószerkezetnél a két harmonika között lévő keret nem áll vissza a jármű hossztengelyével merőleges vonalba.
Ezt muszáj volt kiemelni, mert tökéletesen leírtad, hogy jelenleg mi a probléma. Számomra pont ezért zavaró, hogy ezek a kocsik jelenlegi állapotukban kint vannak, mert ahhoz, hogy a problémákat orvosolni lehessen a prevenciónak nagyon fontos szerepe lenne. Az, hogy napi szinten ki vannak küldve egyrészről jó, mivel valóban a lelakottabb 7700A-k, genfi vagy LOV-s kocsik mellett ezek látszatra jobb benyomást keltenek és utasterük kulturáltabb. Viszont tegnapi utazásom már abban megerősített, hogy komfortra már aligha. Klíma gyengesége ebben a kánikulában nagyon rossz, és ezek új kocsik (elvileg Budapestre specifikusak), ezért érthetetlen, hogy a klímát hogyan sikerült elcseszni. Illetve, amikor a kocsi alja csuklóstól többször leért utazásom során, az már nem túl kellemes. Főleg, hogy Astoriánál elég nagyot ütött, amit az utazóközönség is nagyon kifogásolt és ilyet legutóbb a 17 éves LOV-n éltem át. Ez lenne a másrészről dolog, mivel ha ezek forgalomban vannak rendkívül amortizálódnak, és félő, hogy hónapok múlva még a mostani állapotokhoz képest is rosszabb lesz a helyzet. Te is, ahogy említetted 916-t, ott is vannak problémák (ahogy sajnos a többi PMP kocsi estén), és ha rövid határidőn belül nem orvosolják, akkor a problémák fokozódni fognak és ezek kijavítása még több időt és szakértelmet fog igénybe venni.
"Lacus utalt arra, hogy mechanikai beavatkozás is szükséges, biztosan nem egyik napról a másikra fog megtörténni, pláne ahogy a gyártó jelenleg áll. A jármű garanciás, tehát elvileg a gyártónak kéne javítania (bár nem tudom, hogy milyen feltételekkel vették át), a gyártó erre való hajlandóságát meg képességét ismerjük."
A gyártóra várni nem tudom mennyire érdemes. Az elmúlt egy évből láthatjuk, hogy a gyártó bármit megmer csinálni, amit csak akar. Nemrég szó volt a 22 bérlős NTM-ről, aminek a hivatalos kiadása 20 kocsi (ennyit biztosítani kellene), de elég nehéz ha 2-3 darab tartósan le van állítva és az Újszász utcában rostokol (NTM-437 például idén még nem volt forgalomban, mert január óta a gyártónál van). Ezzel csak a gyártó hozzáállását szerettem volna bemutatni. Illetve korábban itt volt arról szó, hogy Kelenföldön nyúltak már hozzájuk a gyártótól függetlenül, mert ő mással elvan jelenleg "havazva".
"nem gondolnám, hogy balesetveszélyes lenne"
A balesetveszély elég tág fogalom, emiatt elég sok dolog belefér. Egzaktul nem is tudná senki sem rá bizonyítani, hogy az vagy nem, ameddig egy olyan incidens vagy probléma nem jön elő, ami ezt bizonyítaná vagy esetleg ennek cáfolatát adná. Az biztos, hogy jelenlegi formájukban műszaki szempontból kétséges, és nem tudjuk 2-3 év múlva mi vár még ránk PMP-kel kapcsolatban. Viszont az még tovább ront a helyzeten, hogy mindennap kint vannak és egyelőre nincs rá megoldás (viszont eközben a kocsik amortizálódnak és további problémák fognak jelentkezni).
De ennek reális esélye van? Történt már ilyen? Kétségtelen, hogy napi szinten nem utazok a busszal, de én még nem láttam olyat, hogy valaki majdnem elesett volna. Másrészt mitől hullámzik ekkorát? Mert elindulásnál, fékezésnél tükörsima úton is bólogat a busz, de az általad írt mértékű hullámhoz már valószínűleg komolyabb úthibára is szükség van. Azért az úthibának sem kellene ott lennie, maradjunk annyiban. Az útviszonyoknak pedig megfelelően kell vezetni. Kapaszkodni meg kell. Ezeket nem azért mondom, hogy vezetőt, gyártót, utast, útfenntartót hibáztassak, csak jelzem, hogy egy ilyen esetnél legalább ezek a kérdések felmerülnek és ebből marha nehéz lenne megállapítani, hogy kinek hol kezdődik a felelőssége.
Ilyen alapon az Ik 280-as is veszélyes, mert annak a hátulja sem éppen a sima futásáról híres, másrészt az még jobbra-balra is kileng, a kanyarodása is más, mint a tolócsuklósoké.
Ha annyitól elveszíti az egyensúlyát, akkor fel se szálljon buszra, mert hirtelen fékezésnél bármelyik buszon felnyalhatja a padlót. (Ettől függetlenül a probléma adott.)
Általános tapasztalat, hogy minél finomabban vezet az ember, annál gyakrabban esik el az utas. Ha egy kicsit durvábban vezet, akkor kapaszkodnak.
Annak a buszoknak vannak komoly hibái, de nem gondolnám, hogy balesetveszélyes lenne. Ki merne ilyet kockáztatni? Nem véletlenül tartott olyan sokáig a buszok forgalomba helyezése, ennek körülményeit részben ismerjük is, tudjuk, hogy nem a kapaszkodók színárnyalatán ment a tanakodás. A szoftveres és egyéb módosítások vélhetően azért történtek, hogy a jármű ne legyen balesetveszélyes. Más kérdés, hogy a használata korlátozást, vezetése megszokást igényel (van más ilyen típus is), ami nem elfogadható, de nem jelent balesetveszélyt. Én nem érzem úgy, hogy a hullámzás reálisan balesetveszélyes lenne, más kérdés, hogy kényelmetlen és előbb-utóbb a busz szerkezetét és alkatrészeit is ki fogja kezdeni. Más lenne a helyzet, ha a busz össze-vissza kacsázna, bebicsaklana minden második kanyarban stb. Egyébként nagyságrendileg napi 6-7 kiadott járműről van szó, ez nem az a mennyiség, amit szükség esetén - legvégső megoldásként magaspadlósokkal - ne lehetne pótolni.
Félreértés ne essék, a járművet nem akarom védeni, mert komoly szerkezeti hibákkal küzd és valószínűleg az sem segít, hogy sok tekintetben szélsőséges beállítások szükségesek ahhoz, hogy biztonságos legyen (szintező-futómű, becsuklásgátló-teljesítménykorlát stb., de nem ismerem pontosan, miket érint a dolog). De az biztos, hogy a csukló alja olykor leér, a szintező össze-vissza dolgozik, a futómű úthibákon nagyokat üt, és amiről még nem is volt szó, hogy - nem tudom, hogy egyedi eset-e, én a 916-on tapasztaltam - olykor a kanyarok után a csuklószerkezetnél a két harmonika között lévő keret nem áll vissza a jármű hossztengelyével merőleges vonalba.
Lacus utalt arra, hogy mechanikai beavatkozás is szükséges, biztosan nem egyik napról a másikra fog megtörténni, pláne ahogy a gyártó jelenleg áll. A jármű garanciás, tehát elvileg a gyártónak kéne javítania (bár nem tudom, hogy milyen feltételekkel vették át), a gyártó erre való hajlandóságát meg képességét ismerjük. Az se biztos, hogy fennmarad. Másrészt meg a BKV - feltételezem - nem barkácsolgathat a buszokkal csak úgy, illetve persze, azt csinál vele, amit akar, de arra meg a gyártó fog beinteni, hogy az engedélye nélkül elvégzett módosítással a garancia is elszállt.
A közúti veszélyeztetéses feljelentés meg ebben a formában biztosan nem fog megállni, az a bűncselekmény nem erre az esetre tartozik. Ez tipikusan az, amikor valaki őrült módjára vezet (pl nagy sebességgel szemben halad a forgalommal, kirívóan szabálytalanul előz stb.) Elképzelhető műszakilag alkalmatlan jármű is persze (pl. fék nélkül megyek ki forgalomba). Ami lényeges, hogy a bűncselekmény a forgalomban való részvételhez kapcsolódik, tehát az elkövető alapvetően a járművezető lehet (nem a gyártó, tervező stb.). A bűncselekmény csak szándékosan követhető el, gondatlanul nem. A balesetveszélyesség önmagában nem is elég, kell az is, hogy élet- vagy testi épség veszélye álljon fenn. Ennek pedig konkrét veszélyhelyzethez kell kapcsolódnia, kell legalább egy olyan esemény, amikor legalább egy ember élete, testi épsége veszélyben volt.
Jogos. Egyébként ha esetleg úgy alakulna, hogy le kell állítani mindet, akkor kíváncsi vagyok, hogy mi fog járni helyettük, mert közben a selejtezés meg megy ezerrel...
Egyáltalán miért vannak forgalomban ezek a buszok, mert a rendőrség éppen nyomozást folytat közúti veszélyeztetés miatt. Addig, amíg a nyomozás le nem zárul nem kellene forgalomba engedni a pimpeket.
Szerintem az egész úgy reménytelen, ahogy van. Az eredeti csuklós jó, ez rosszul van kiegyensúlyozva és a szintező sem az igazi. Lehet, hogy alulméretezték, mert nem számoltak a dinamikus hatásokkal.
Persze, hogy megtörténhet. Miért ne eshetne le? A Solarisok is elhagyták a lemezeiket Nápolyban. Az ragasztott volt és a hőségben elengedett a ragasztó. Képzelheted, hogy mennyi lemez hevert mindenfelé, ha már ott is feltűnt.
PMP-912-nek 10 óra magasságában 5-ösön (Rákospalota felé) egyszer a Dózsa György térnél az 56-os átjárónál leért az alja. Majd rá néhány percre az Astoriánál szintén leért a kocsi alja, amely már ekkor nagyot ütött és erős (súrlódó) hangokkal járt. Az utasközönségből többen is szóvá tették, hogy ez így nem normális. Klíma pedig nemigen ér semmit sem, pedig este 10-kor is be volt kapcsolva. Remélem, hogy jelezve lesz és addig nem kerül kiadásra, amíg ezt ki nem javítják.
A legszomorúbb az egészben, hogy új kocsikról beszélünk. Igen, több év után az LOV-nak is leér sokszor és nagyon kellemetlen az utazás vele (az sem normális és többen is leírják ha ez történik), de ott a koruknál fogva érthető, hogy sajnos ez előjön. De új kocsiknál néhány hónap után ez nagyon nem normális, és eddig még bíztam abban, hogy hullámozni hullámoznak, de műszaki értelemen rendben vannak és az utasokra veszélyt nem jelentenek a kocsik. Most már mindenki döntse el maga, hogy mit gondol. Néhányan már pedzegették, hogy a hullámzásnak negatív velejárói lesznek és ebből még akadhatnak gondok, hát nem kellett sokat várni. Az utazóközönség nevében is írhatom, hogy várja mindenki végre azt, amikor sikerül megoldást találni és ezt a (konstrukciós) hibát kiküszöbölik, már(ha) lehet.
Tekintettel a tegnapira felvételt nem készítettem, mert valóban nem a sajtót szeretném bejárni ezzel, hanem végre a problémát orvosolni. De ha ugyanúgy nem lesz előrelépés továbbra sem, mint a hullámzás kapcsán, akkor a sajtó úgyis észre fogja venni előbb-utóbb, hogy ezek az új kocsik hogyan üzemelnek (amikor 2x odaveri a kocsi végét és üt nagyot, az nem egy normális állapot új kocsi esetén).
LOV-862 leszállásjelző visszajelzőjére valaki legyen szíves nézzen rá, mert a sofőrnél nem világít, így, ha kihagy egy megállót a 103V-n, akkor megyek az utadon részéről az anyázás....
Valószínűleg nem a BKV a legalkalmasabb szervezet erre.
Nálunk (nem a buszoknál, de járműveknél) közel 20 éve dolgoznak önkéntesek. Mindenkinek van egy első alkalma, amikor félszeg, inkább gyűjti az inputokat, utána a 80-90% lassn vagy gyorsan lemorzsolódik, de aki nem, abból az évek alatt olyan segítő lesz, aki már úgy kimegy (mert kimehet) a gépeken dolgozni, hogy az ügyvivők nem is tudnak róla.
A '90-es években, meg a 2000-es év elején nyáron teljesen általános volt a 45-ösön, hogy a 260-asok kint az Újszász utca vége felé nyitott első ajtóval mentek, amikor már kevesebben voltunk. Tudomásom szerint senki soha nem esett ki, vagy bármi. Viszont volt huzat a buszon rendesen. Legjobb volt, a nyár esti rodeók idején meg pláne :D
Ok, akkor már csak az idejének a 98%-ában unatkozik és kényszerűen szórakoztatja a kollégáit, ami azt jelenti, hogy a szakdolgozó teljesítménye a beszélgetés, szórakoztatás idejére visszaesik 20-40%-ra. Vagy csendben leül egy sarokba és néz ki a buciból.
Valaki esetleg felvilágosíthatna, hogy a takarításon kívül mi az egy garázsban, amit kb utcáról beesve nulla ismerettel is el lehet végezni.
Ami most hirtelen eszembe jut: - egynél több embert igénylő mozgatási feladat
- időt igénylő segítség (hozd el nekem a raktárból a Józsitól ezt, a szerszámraktárból a Pistitől amazt)
- négykezes feladat (tartsd itt ezt amíg rögzítem)
- kétszemélyes feladat (pl. világítás ellenőrzése)
- egyszerű feladatok (csak úgy eszembe jutott: éppen át kellene székeznem 2 buszt, 90 szék x 4 db M8 anya, nem gondolom, hogy nem tudja innen bárki akár egyedül is megcsinálni)
Egyszer a 90-es évek elején a piros 84-essel mentünk kirándulni az iskolával a Margit-szigetre.A mai Varoskapu magasságában kaptunk egy c tengely defektet. Leszállított minket a sofőr. Jött a kövezkező,meg is állt. De nem fertünk fel,mert azon is egy iskolás csoport utazott. Gondolkodás,a két sofőr rájött a megoldásra.Vissza a buszra,csak az utánfutóba nem mehettünk,majd mint kvázi különjárat elvitt minket a szigetig. Defektes kerékkel. :)Soha nem felejtem el,mennyire félelmetesen állt gyerek szemmel az utánfutó.
Érdekes lenne szemezgetni egyébként az emlékekből (mindjárt felkérem rá mondjuk Trizs olvtársat) -, mi fért bele a "végállomásig még elgurul" kategóriába mondjuk: 10, 20, 30, 40 évvel ezelőtt. :)))
--------------
Elévült már.
1971-72-ben (BKV autóbusz üzem mélypont) sajnos sok minden belefért.
Például mindjárt az, hogy a kocsik kb. felében nem volt gázpedál.
A 620-soknál több mint a felében.
A gázpedál tartó hajlított kart rugdostuk.
A műszarfali kapcsolók kb. 60-70%-n hiányzott a kapcsoló maga.
Az alatta lévő menetet fogdostad.
.......................:-(((
A fék kormány mondjuk rendben volt.
A fék rendbenbe belefért, hogy erősen jobbra húzott, vagy ami sűrűbben előfordult (fékkulcs problémák), hogy bekapott, azaz egy kicsi fékhatás után blokkolta az egyik oldalt.
Az Ik-556 fékjei pedig a legkisebb párásodási időre "eltaknyosodtak" nyúltak mint a..............csak saccoltad, hogy hol fogsz vele megállni.
Index nélkül símán megcsináltunk egy műszakot.
Világítási problémákkal nem foglalkoztunk.
Víz+olaj rendben.
Ez volt a sztenderd kocsi átadási ceremónia délben ha váltottál.
Slussz.
A többire úgy is rájössz majd műszak közben, magadtól.
Én még egyre voltam kényes (bőrvédelem miatt) az ajtók záródjanak.
Nem dolgoztam nem záródó ajtajú kocsival.
Akkoriban , Ik-620, Ik-556/180 érában egyedül a FAÜ csuklósok voltak rendben, igaz azok pöpec állapotban voltak, de ahhoz meg hozzá sem engedtek nyúlni fiataloknak, azt mondták majd 20 év múlva.
mi fért bele a "végállomásig még elgurul" kategóriába mondjuk: 10, 20, 30, 40 évvel ezelőtt.
FélOFF, 1983 őszén még jártam kölökként a jobb oldalon nyitott kertajtós pótokkal az 56-oson (5779 volt talán az egyik uccsó?) - mit jártam, addig vártunk amíg nem jött a kettő közül az egyik, mert a többi már zárttal közlekedett -, ahol ott álltunk a peronon, és a mellettünk suhanó tájtól - üzemszerűen - mintegy 30-60 centiméternyi levegőréteg választott el. Senki nem esett le, senki nem kapott a szívéhez, hogy te jó ég... 56-os buszon biztosan utaztam olyan 260-assal, aminek a középső ajtaját valamelyik megállóban nem lehetett becsukni, bemondta a jvez, hogy nem lehet becsukni, tessék vigyázni, gyakorlatilag csak ülő utas volt, simán elmentünk a végállomásig.
Valahol nagyon jó dolog az, hogy a biztonság, a kényelem és az elvárások ennyire teret nyertek a közlekedésben, de néha azt érzem, hogy komolyan túlzásokba esünk, persze messze nem csak a közlekedés területén....
Sajnos ez csikicsuki helyzet, mert ha kiáll az utasforgalomból és kimarad a menet, akkor a szemétbékávé nem viszi el az utast, pedig van busz amivel el lehetne (a külső esztétikai hiba ennek nem akadálya), ha meg nem áll ki amíg a cseregép meg nem érkezik akkor meg ugyanez a csapat azért szemetez, mert "szétesett busz" jár utasforgalomban.
Szóval ez a van sapka, nincs sapka esete, tanulság: nem szabad odaverni a busz alját a padkához :)
Az ilyen munkákkal nem az a probléma, hogy nincs jelentkező, hanem inkább az ha van. A garázsokban szakmunkákra van igény, amit önállóan el tudnak végezni. Ha valaki nem tud önállóan dolgozni, az jelentősen megakasztja a munkamenetet és többe kerül a leves, mint a hús. Egy ember gyorsabban dolgozik egyedül, mint amikor valaki még hátráltatja is, vagy ha ketten csinálják ugyanazt. Nem mellesleg alkalmi, hobbi munkára kiképezni valakit szintén jelentős erőforrásokat köt le.
Valaki esetleg felvilágosíthatna, hogy a takarításon kívül mi az egy garázsban, amit kb utcáról beesve nulla ismerettel is el lehet végezni.
Ikerkerék belső defektes busszal még csináltattak velem két kört(vidék,volán helyijárat),ha úgy itélem meg hogy tudok vele menni,mert addigra tudtak a telepen összetákolni egy cserekocsit, mert hétvégén nem volt az állomáson tartalék busz,meg azon a járaton órás követés volt.(2003)