A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Én azért bízom benne, hogy egy negyvendarabos flottánál olajozottabban fognak menni a dolgok, mint az egyke kocsinál.
Az MBK helyett egy macerásabb javítás azonnali elvégzése helyett ki lehet adni egy Kisvolvót, ha van, vagy egy 412-est (ha nem is a 67-esre, de más vonallal variálva), ha napi szinten építeni kell a kocsikra, kénytelen lesz a garázs is alkalmazkodni ehhez. (Nem azt mondom, hogy most nem, de egy kocsi mégis más, mint negyven.)
Végső soron 412, Conecto és 260-as lesz, ezekkel tapasztalat is van, az új kocsikra lehet számítani is, csak ahogy mondod, ha nem jön be a dolog, az más csatornán sokba fog kerülni...
G! Tudom miért, de ne állj bele! Orbitális szívás lesz és ez abból is kikövetkeztethető, hogy rohadtul nem fognak megjönni a metrópótlás kezdetére. Már most is megvannak velük csúszva, már járnia kellene legalább a felüknek. Szerencse hogy nincs rájuk szükség, úgy forgalmilag.
A többi rész pedig: nem lesz jobb velük a komfort sokkal, cserébe orrba-szájba állni fognak napokat, meg mennek hetekre a Volvóhoz, mint az MBK is. És mi fog helyettük járni? Igen, kötbér...
Igazából az a kérdés, hogy belefér-e, ha metrópótlás ellenére a 13 db MCA nyitja meg a sort? Mert lehet, hogy azért őket előbb kéne elbúcsúztatni, és aztán jöhetnek a 260-asok is.
Megfelelő méretű gyár az van kettő is szerintem (Kravtex, SzG Ikarusa). A felszereltségüket viszont nem ismerem, milyen lehet.
Munkaerő szerintem még (kérdés, meddig) van a Kravtexnél + a PKD buszok esetében a BKV oldaláról is még SzL elmondása szerint van ehhez értő ember. Az általános munkaerőhiányt persze nem vitatom. MCA-001-el egyetértek, a Kravtexnél meg tudják tartani a munkaerőt, cserébe vannak az "Udvaronellek".
A gyártmányoknál pont a dízel Modulokra gondoltam, hogy abban még lenne is potenciál (szerintem), de ezt SzL-ék tudják, mint felhasználók. Az, hogy a gyártó nem akarja, az másik pont volt már. Mellé még az S91-est tartom annak, amit jó (lett volna) gyártani. Az újabb Credokba még sosem futottam bele utazásaim során, azokról nem tudok véleményt mondani.
Pénz: Szélesnél tudok egyedül arra gondolni, hogy van megfelelő tartalék tőkéje hozzá.
A többivel egyetértek egy kiegészítéssel: piac kéne, amire gyárthatnak. Mert szép az a 3-3500 busz vételéről szóló ígéret, amit tavaly mondott Varga Mihály, csak kétlem, hogy ebből van-e már 500-ra egyáltalán megrendelés azóta (nem kerestem meg az adatokat).
Jól matekozok, hogy ha megjön a 31 Conecto és a 40 Volvo, akkor metrópótlással együtt sem lesz már szükség 260-asra, legfeljebb tartalékként? Sőt, 412-est, A300-ast, Citarót is el lehet kezdeni kidobálni?
Az csak a sokadlagos + tényező lenne. Ellenben nem menne egy csuklós teljesen feleslegesen 20 km-t üresen és az utas számára is megjegyezhetőbb lenne, hogy mikor jön a busz, mert jelenleg össze-vissza váltakoznak a követési idők. Sok 10 perc után van 3 8p utána újra 10 3szor, majd megint 8-10-8-7 és utána délutánig 15.
Van néhány Modulo is, ahol nincs fényezve a sarok elem, csak anyagában színezve matt kékre. Azért eléggé elüt és nem is néz ki túl igényesen.. Legalább javítva vannak. Skandináv példa? :)
Ezt a nemes gondolatmenetet korábban próbálták már sikerre vinni. Indulások 1-2 perces tologatásával számos vonalon elég lenne kevesebb kocsi. És milyen jól is járnának az utasok, ha hirtelen 20-25 db-bal kevesebb busz járna reggel, pedig a csurig tömött 7E-n csak 2 perccel lenne odèbbtolva az indulás.
Szerencsére a szolgàltatók Bp-n nem kényük-kedvük szerint alakítják a menetrendeket. Félreértés persze ne essék, ahol lehet racionalizàlni, ott meg kell lèpni, erre van a megrendelő. De hogy azért járjom ritkábban a 36-os reggel, hogy ne szereljen Cinkota a 136E-re, na ilyen nincs. Szerencsére.
Picit megkapargatná valaki ezt, lehet érdekes dolgokat találna ;)
Kapargatás helyett ki is áshatja, a megoldás (sajnos) pofonegyszerű: nincs elég kiadható jármű a 200-asok nélkül. Ettől függetlenül az elmúlt év nagyjavításai a 280-asokon kizárólag a metrópótlás miatt lettek elvégezve, a 260-asok ilyen szintű nagyjavítást mostanában nem kaptak és már nem is fognak.
A 36-osra arra a fél körre semmi értelme nincs odaküldeni azt a Van Hoolt, mert egy indulás eltolásával simán elszállíthatóak lennének ugyanúgy az utasok (Csak egy indulással később állna át a vonal sűrűbb követésre.). A VH meg maradhatna a helyén a 136En.
Valahol igazad van, mert nagyon keveset költ az állam tömegközlekedésre és a városok is.
De! Sosem egy dolog van a háttérben, hanem több.
Van egy soha nem látott nagyságú, stabil, kiszámítható piacunk, ahol a hazaival ellentétben az igényeket is pontosan tudjuk. Úgy hívják Európai Unió. Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Baltikum, hogy csak azokat soroljam, ahol az Ikarus jelen volt, még talán ismerik, vagy jobban mondva emlékeznek a magyar buszgyártásra is, rajtunk kívül.
Jelen vagyunk? Nem. Miért nem? Azért mert versenyképtelenek az itthon előállított termékek és/vagy a gyár(ak) vezetése totális tévképzetek között él. De ha ez nekik jó, ám legyen. Az ő pénzük, csak akkor kezd baj lenni, ha közpénz is megy hozzájuk, és nem hajlandóak hasznosítani. Van példa olyan gyárra, aki előállított már több száz, ezernél is több buszt, aztán nincs export. Nekik aztán oly mindegy van-e stabil piac. Volt? Volt. És?
Nagyon káros a gulyáskommenizmusból eredő, várjunk a jóságos állam bácsira mentalitás, mert sehova nem vezet. Büszkék vagyunk az Ikarus exportsikereire, de ha a jelen hibáira kerül a szó, akkor az a hülye aki ezeket észreveszi? Noormális? Versenyezni kell, itthon is. Külföldön is, csak úgy került és kerülhet most is külföldre magyar busz. Nem azért, mert az állam megvett 20-120-200 vagy éppen 1200db busznak csak jó messziről látszó tárgyat.
Ahol nem siránkoznak és másra mutogatnak az elszenvedett kudarcok hatására ott fejlődés van a verseny hatására:
Továbbá az alacsony bérek. Pénzt, pláne jó pénzt azért tudsz elkérni, amit más nem tud megcsinálni. A buszgyártásban mi ilyen van? Semmi. Mindenki össze tud hegeszteni két vasat. Elnézve a Currus buszát már tényleg csak ennyiről van szó. Alvázas, tehát hozzáadott műszaki érték minimális, formaterv nincs, a vázszerkezet kő egyszerű, ilyet vagy különbet a sarki fűszeres is tud Marokkóban.
Igen volt egy ilyen korszak. Az elégé szomorú, ha te ezt sírod vissza. Értem én, hogy te utálod a jelenlegi város/BKV vezetést, de ettől függetlenül még a racionalitásodat megtarthatnád. Ebben a korszakban az is beletartozott, hogy a BKV akkori vezetése tojt az egész buszüzemeltetésbe, és ap-s vagy mp-s típustól függetlenül mindet mocskosan és vállalhatatlan állapotba adták ki napi forgalomba. Ember az nem, hogy kocsi felújításra, hanem napi karbantartásra nem volt, ahogy alkatrész is luxusnak számított. Az ap-s Volvók is lelakott állapotban voltak pár év szolgálat után, úgyhogy volt olyan Óbudás FKU, amit donornak használtak évekig. A problémákról még napokig lehetne beszélni. Most is szidod a BKV-t és akkor akarsz egy olyasfajta hozzáállást, ami 8-10 éve volt. Tényleg nem értelek.
Hmmm, emlékszem a régi szép időkre, ami alig néhány éve volt, amikor még tökösebbek voltak a közlekedési cégek vezetői. Az egyikük, nevét feledje jótékony homály, pedig 2010-ben már nyugdíjba vonult. Na ő kerek-perec kimondta, hogy nem újít fel 200-as Ikarusokat, mert egyszerűen nem éri meg, ez bő tíz éve volt amúgy. Őt nem érdekli, ha szakadt buszt ad ki, vagy ha lerobban a busz menet közben, majd mennek a panaszok az önkormányzathoz, hadd menjenek, de nem újíttatja fel a 200-asokat, mert baromság és se energiája sem embere nincs a cégnek erre! Kár, hogy a BKV-nál nincsenek ilyen emberek, de bólogató Jánosok azok vannak...
A hűtlen kezelések varázslatos világa :) Ha a pénzedből vehetsz magadnak x összegért egy cipőt, ami tíz évig kitart, akkor csak abban az esetben veszel minden évben x/2 összegért egy műanyag kínai cipőt, ha titokban pénzelni akarod a boltost...
Valamikor volt ilyen. Úgy hívták, hogy Volán-tenderek, viszonylag kiszámítható volt, de látjuk, hogy milyen típusok nyertek... az sem gyógyír mindenre, sajnos. Egyébként is nagy betegsége a hazai buszos tendereknek a fillér baszás.
Az OFF-fal egyetértek, de a Kravtex csak úgy mutathatja meg, hogy mit tud, ha kilép a nemzetközi piacra.