A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Kelenföldön milyen, illetve mekkora infra lesz nekik kiépítve? Egyszerre hány kocsit lehet majd tölteni? Illetve írtad a merci opciót biztos lehívjátok majd, a midi opcióra is van ekkora esély?
Ha már "304" & "313" & "kukázás". A 13-as vázát fellehetne még használni akár "új" 304-hez is :) Azért annyira még nem selejtes az a kaszni hogy szétkelljen bontani, legalább is én csak felület rozsdát láttam rajta, átrohadt karosszéria elemeket nem. Aztán majd megy 315-ként tovább bumm mondtam egy számot. Persze ez attól is függ milyen állapotban van a 304 váza.
Óbudán nincs más 400-as klf-ön van 405 meg van 435 is.
OFF A 313-at pedig még a Mátyásföldi Ikarusban csinálták vagy a már akkori utód cégénél 2007-ben. Ahhoz képest, hogy ~7 éve készült el és addig a szabadban állt tűrhető kaszniról beszélünk. ON
313-at nem a nevezett partnerek csinálták. De kétségtelen voltak ezen a piacon akik a BKV nyomorát anno kenényen kihasználták 6-10 éve (meg persze előtte is, meg azóta is ,max nem buszvzban). Akik ehhez aszisztáltak, vagy ezt támogatták, azok szégyeljék magukat. Mondjuk ez mindig nehéz dolog, mert persze a körülmények, persze ne hánytorgassuk a múltat, de azért szó nélkül ezek mellett elemenni nem kell.
ha csökken az állomány, akkor előbb-utóbb be kell zárni egy garázst. Ha troli buszállományát szétdobáljuk a többi garázsban, így talán megelőzhető a bezárás.
Ötletnek jó, a válasz egyértelmű nem ugyanakkor.
A troliban 70-80 kocsi van, jövő év közepéig, szeptemberéig mi 50 feletti (!) állományi kocsit vesztünk, veszthetünk el. Nincsenek ezek arányban.
Van igazság abban, amit te mondasz, de én meg úgy gondolkodtam, hogy ha csökken az állomány, akkor előbb-utóbb be kell zárni egy garázst. Ha troli buszállományát szétdobáljuk a többi garázsban, így talán megelőzhető a bezárás. A troligarázs meg foglalkozna azzal, ami rá tartozik: trolikkal. Én logikusan az elektromos buszokat is ide tenném, ha már itt van meg az infrastruktúra, meg az elektromos hajtás üzemeltetésében szerzett tapasztalat. Valami miatt úgy érzem, hogy Kelenföld még mindig az elitgarázs, bármi szép, jó és új érkezik, az csak az övék lehet, függetlenül attól, hogy logikus-e vagy sem.
Tegyük hozzá, ez csak az én agymenésem, kivülállóként én így látom a dolgot, lehet, hogy nem is teljesen jól.
Ilyenkor mindig elfelejtitek hogy arra az opciós 60 buszra már nem kell tendereztetni, ami Magyarországon elég nagy előny, figyelemben véve hogy mekkora vicc a közbeszerzési törvény. Aki ezt a lehetőséget úszni hagyná, az egyszerűen hülye.
Egy kérdés a 313-assal kapcsolatban (nem hozzád, csak úgy általánosságban): az reális, hogy a 263T oktatókocsi ne GVM, hanem a 313-asból kinyert Kiepe hajtásrendszert kapja meg?
(Eleve egyetlen 435T volt selejtezve /313/ és nem lesz több kidobva. GVM-nek a szétrohadt kocsiszekrénye lesz selejt és néhai 412-es busz vázába lesz az elektronika beépítve, jövőre még legalább két kocsiba, így jövő év végéig min. 4db ilyen lesz.)
A garázsok közötti típusösszevonásokat még Szedlmajer Laci se tudja előre megmondani, főleg úgy, hogy a 415-435 szériát jövőre a minimálisra kívánják csökkenteni (mindkét típusból 25-30db maradhat). És itt a fórumon már említve lett, egy jó adag használt Volvo beszerzése van kilátásban, ami az egyéb kiszervezések mellett jelentősen megbolygatja majd a garázsok állományát.
A nem oda valók közepes gazdasági szempont. Optimális helyen van a garázs rezsimenet szempontjából, közel a belvároshoz. Stratégiai hiba, vétek volna a buszokat kiszedni, és evvel is egy jó poziciónkat feladni, a külső szolgáltatók felé újabb utat nyitni. Persze nem a 280-asokat kell ott üzemeltetni hosszú távon. A megjelenő ap. típusról nincs döntés, a formálodó 15+400% beszerzés, annak a járműelosztása (se belső BKV se megrendelői jelzés tudtommal nincsen) nagyban befolyásolhatja ezt. Mondjuk az is tuti, hogy a 21-26 éves Ikarusok helyett a 14 éves 412-esek, vagy a 13 éves Volvók (genfiek) megjelenése nem lenne egy nagy előrelépés, megoldás, szerintem.
Más: a 400% opció lehívása rövidebb távon sem irreális, de persze döntés még nincs.
Jövőre a 415 és 435 állomány radikális csökkentését célozzuk meg, a 415-ösökből egy 15-20 megmaradása reális, 435-ből 40-45 max. Az Ikarus javítgatást, bármennyire szeretem én is, de befejezzük mostmár, és az új buszok felé vesszük az irányt. Egy Ikarusra akármennyit rákölthetünk, akkor sem lesz már semmilyen szempontból 2014-ben versenyképes (persze, a kelenföldi felújításoknak két okból is volt az elmúlt 4 évben értelme ettől függtelenül: ad 1 megágyazott a PKD-nak, ad 2 átlakította piacot, nem vagyunk direkt kiszolgáltatva a felújító vállakozóknak a megszokott mi csak üzemeltetők mantra alapján. Nem csak üzemeltetők vagyunk, azok vagyunk, aminek az adott környezetben az adott pillanatban lenni kell a túléléshez). Értem, hogy egy fanatikus ezt nem látja be, nem is várom el, hallgatom napestig, hogy dekeveset fogyaszt, meg deszép, meg deszeretem, desokatjártam vele oviba, de nekem hivatalból más a feladatom. Helyesebben az ilyen igényeket az egyre bövülő, szépülő nosztalgia flottával igyekszünk kielégíteni. A nosztalgia ügyet feleseleges kóstolgatni (persze nem akarom megtílatni senkinek, nem is tehetem), a, hogy a hazai ipartörténet egy jelentős, fél évszázados részét igyekszünk most még időben dokumentálni és megőrizni, az semelyik kurzusnak, semelyik politikai iránynak nem lesz és nem lehet nemtetsző.
A használt járművek 2009 és 2014 közötti beszezése mellett ezúton is hitet teszek, ez mentette meg a BKV busz ágazatát a nyílt és teljes összeomlástól, ezek által lett egy elfogadtó, "közpkorú" flotta részünk. De eddig és ne tovább, max. ha valami nagyon jó árú, nagy flotta van. A használt járműveink felújítgatásban sem hiszek, arculatilag rendbe kell őket szedni, meg annyira rendezni a motorjukat, hogy ne füstöljenek, de az ilyen bonyolult, ezer zsákutcás motorcserés programoktól isten igazából isten mentsen minket.
Az alkatrészellátásukhoz meghírdettük házon belül a használt eszközhöz használt alkatrész programot (persze csak a nem biztonsági elemekre), így lehet gazdaságosan üzemeltetni. Épeszű ember nem vesz 4-5 millióért csuklót megy borítást, ha 3-4 millióért komplett busz kap amit ízeire szedhet. Nem könnyű ilyen a mi beszerzésünkön keresztülvinni, de megoldjuk.
No és persze mindennek az egyik legfontosabb része a további kiszervezések kérdése: hol lesz a vége, mi lesz a végső arány BKV és atöbbi szolgáltató között. Nem tudom, de itt is legalább két nézet van. A kesergő, soha nem lesz már 1800 kocsis, 7 garázsos BKV típusú, meg a 800-900 kocsit is nagyon szépen és jól lehet 3-4 garázsból üzemelteni (ha az tartósan megmarad!) opportunista hozzállás. Nem könnyű választani, főleg így menetből megélve.
A PKD projektet szándékunk szerint folytatjuk, az EURO 6 ijesztő, de nem kezelhetetlen.
Ha Kőbányán marad hely az új trolik érkezése után is, mert gondolom selejteznek is majd, akkor butaság lenne elvenni onnan a buszokat. A legjobb helyen lévő garázs.Szerintem a rezsimenetek költségei sem elhanyagolhatóak éves szinten. Főleg HA Óbudát zárják be. Onnan a legkönnyebb kiadni az ottani viszonylatokat.
Az elektromos midik nem Kőbányára, hanem Kelenföldre fognak kerülni.
Az új trolik megérkezésvel pedig termszetesen selejtezni fognak annyi Ikarus 280T-t és 435T, amennyi új kocsi jön. Az állomány nem (vagy csak minimálisan) fog növekedni.
Én viszont amondó vagyok, hogy az állomány csökkenésével együtt szépen ki kellene vezetni a buszokat a troligarázsból. Nem oda valók, amúgy is kell a hely az új troliknak, meg elektormos midibuszoknak.
Úgy értem, hogy az opció lehívása után kerülhet 1-2 tucat Conecto Kőbányára. Nekik is kéne alacsonypadlós busz, már csak azért is, hogy tudjanak szükség esetén alacsonypadlós trolit alacsonypadlós busszal pótolni.
Ahogy fogyatkoznak 200-asok és a 400-asok, úgy mindenképp. A közeljövőben a 412-eseket Cinkotára, a 415-ösöket pedig valószínüleg Kelenföldre csoportosíthatják.
Ez az én nagy bajom is. Ha meg is van a szándék BKV-n belül a PKD folytatására (és remélem megvan) akkor is reálisan 2016 előtt nem lesz folytatás. (E6 proto(k) megtervezése, megépítése, engedélyezés, tendereztetés, legyártás, mindennel együtt lesz vagy 1,5 év minimum...)