Na akkor 280 vs. 435
1. Egyrészt teljesen okafogyott fejtegetés (így az enyém is), hogy ma európa közepén magaspadlós buszokat méregetünk össze.
2. Objektíve ki kell mondani, hogy akármilyen gyártástechnológai hibái voltak a 400-asnak, fényévekkel komfortosabb, csendesebb, kényelmesebb mint egy 200-as. Ezt a 200-ason szocializálódtam, jaj az vitt az iskolába, jaj az vitt randizni srácok nem kell hogy elismerjék, ettől még ez van. Legalábbis a valós utazóközönséget jelentő 99,9% részére. Mindemellett tudom, hogy a felújítása, üzeme drágább.
3. Vékony pengeélen táncolunk amikor a 400-aokoat dobáljuk ki, amit a megrendelő elfogad, de nem élhetünk vele vissza. Ez csak azért, hogy mikor mennyit küldünk ki kintre. Most néztem meg a belső arányt, 2012 októbere óta kb 60% 200-as ment ki és 40% 400-as ebben az összehasonlításban. De a megváltást kb 2015 fogja elhozni, mert jó eséllyel mindkettőnek minimálisra csökken egységesen, testvériesen a felújítási mennyisége :-). Nagyon gyanús, hogy a 116 ma utolsók között ment ki külső nagy javításra. Max. jövő tavaszra kell a 4-6 VP + 14 VP-re magunkat összeszedni, azért az vagy 80 kocsi még ha csak pár hétig is. Ezt majd ráérünk januárban áttekinteni.
LYH-108
1. Nem vészes, csak a vizszintes harmatái rohadnak, azokat pikk-pakk lehet cserélni jó ütemben, a grízesen javítható fenékváz és tengelyek környezete intakt, semmi gáz. Nem drágább rendbetenni mint egy 415-ösöt. Az ajtórendszerével kell még valamit kezdeni.
2. Nem öncélúan szedtük ki a flottából, talán számotokra is ismert, hogy a típusból több mint 40 ezer készült, amiből nagyon sok van a másodpiacon, ma már nagyon olcsón (15 ezerért is van komplett, üzemképes, igaz lefutott, kizsigerelt kocsi) kaphatóak. A 108 konkrétan egy Spanyol ALSA-s kocsi, akik sok buszt sok helyen üzemeltetnek, hátha a kocsiaik a látókörbe kerülnek, kerültek, akár több is, tudni kell milyen állapotban vannak, hogy tudjuk mit lehet velük kezdeni.
Az én személyes véleményem egyszerű: a PKD építés, az új busz az első, de ha lehetne nagyobb mennyiségű Citarót hozni darabja 5 millióért, amire pár millió anyag meg néhány száz munkaóra rámenne, akkor az szinte ideális lenne: munkát adna az emebreknek, és egy jó, homogénabb, szép koreloszlású flotta alakulna ki...
Persze, ha Volvóból, Van Hoolból meg olyan van a piacon ami nem igényel ilyen beavatkozást, akkor az, az is jön, jöhet.