A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Alapvetően nem lenne baj a használtakkal. Nincs pénz 1000 új buszra, ok. Érthető. Vegyünk olcsón használt buszokat
Már hogyne lenne alapvető gond a használt buszokkal.
Már hogyne volna pénz új buszokra.
Ez nemcsak nem érthető, hanem egyenesen elfogadhatatlan, amit a főváros a buszközlekedés ellen elkövet.
Immár több mint egy évtized óta tartja a főváros függőben a budapesti buszközlekedést azzal, hogy nem köt olyan normális (>10 éves) közszolgáltatási szerződést a BKV-val , mint amilyeneket a magánvállalkozókkal köt.
Hanem mindig csak egy évvel hosszabbítja meg a BKV lejáró közszolgáltatási szerződését.
Ha a fővárosnak közgyűlés által jóváhagyott döntése volna a BKV buszos üzletágának megszüntetésére, akkor ez érthető volna.
De mivel már évekkel ezelőtt kiderült, hogy sem a főváros, sem pedig a kormányzat nem hajlandó vállalni azt a költségtöbbletet, amit a BKV buszvonalainak magánvállalkozókhoz való kiszervezése okozna, semmi értelmes indoka nincs annak, hogy a főváros miért nem köt a BKV-val is olyan normális időtartamú közszolgálati szerződéseket, amelyeket a magánvállalkozókkal jelenleg köt, és amelyek az új buszok beszerzésének normális banki finanszírozását lehetővé tenné.
Ha a főváros nem szabotálná már több mint egy évtizede a normális időtartamú közszolgáltatási szerződések megkötését, akkor a BKV normál banki finanszírozással már régen a teljes buszállományát új buszokra tudta volna cserélni.
Jó volna tehát ha nem próbálnánk úgy beállítani, mintha "érthető" volna, hogy a tomboló banki pénzbőség és elképesztően alacsony kamatszint ellenére "nincs pénz" az újbuszok beszerzésére.
Pénz bőségesen van.
A fővárosi buszközlekedés az ország a leghatékonyabban működő buszüzeme, a BKV leggazdaságosabb üzletága.
Az új buszok banki finanszírozással való beszerzésének megtérülése vitán felül biztosított.
Vagyis semmi szükség nem volna szar használt buszok tömeges beszerzésére.
Csak rendes időtartamú közszolgáltatási szerződéseket kéne kötni.
- - -
Tehát javaslom, kerüljük az olyan megfogalmazást, hogy "érthető", és "nincs pénz".
Pénz bőségesen van. A bankok már régóta ugrásra készen várják, hogy hitelezhessenek a BKV-nak.
De a főváros nem hajlandó rendes időartamú közszolgáltatási szerződést kötni a BKV-val.
És ez baromira nem ugyanaz.
A helyzetre tehát nem az a jelző illik, hogy "érthető".
Hanem csak az, hogy "felháborító" és "gyalázatos".
Ráadásul át se kellene zsilipelni jobbra a 212-t, mert a Csörsz utcánál van balra kanyarodó sáv. Eddig sem értettem, hogy miért kell indirekt módon (jobbra-balra) fordulnia, és közben a Csörsz-Győri (elég szűk) balkanyarnál elsőbbséget adnia a dugóban állóknak.
Nem lett volna több értelme a BAH csomópontnál inkább a 139-140(A)-142-212 autóbuszokat beterelni a villamospályára, az autókat pedig a jelenlegi autóbuszsávra engedni? Ráadásul könnyebben is tudtak volna az autók jobbra kanyarodni a legszélső sávból.
A BKK járatok pedig simán mehettek volna egy sávban a villamospályán, szerintem kevesebb várakozás lett volna, mint most lesz majd hétfőtől a nagy dugók esetén. Ezzel pont a fonódó villamos lesz lelassítva. A BAH csp. villamosperonját (befelé) autóbuszok is jól tudták volna használni.
A 212-esnek kellett volna mindössze a BAH-csomópontnál egy gyors 5-10 mp-es előreengedést biztosítani az Alkotás utca másik szélére való kisoroláshoz. Emellett a 139-140-142 pedig a Csörsz utcai villamosmegállóban is megállhatott volna, mert ott van kb. 60 méteres a peron.
A CNG-k a legkritikusabbak. Lassan minden követ megmozgatunk, de a tartályokba bekerülő olaj általi szennyezéseken, károkon egyenlőre nem vagyunk urrà. Tisztítjuk, cseréljük, mégis az összes kényes motorelem keverőfejtől gyertáig megy tele olajjal, és a kocsi vagy megáll vagy olyan mint egy gyenge tetű.
Nekem ezt nem tisztem minősíteni, persze személyesen nem örülnék neki.
Sokkal előrébbmutatónak làtnàm a VTA közel 400 buszànak ügyét rendezni tekintettel a belàtható időn belül lejàró szerződésekre és a BKV esetleges szerepvàllalàsàt befolyàsoló Közszolgàltatási szerződèsünk meghosszabbîtása is kérdès. De mivel alapvető strukturàlis kérdések vannak (hogyan tovább BKK, hogyan tovàbb buszàgazat) az elöző kèrdéseim még várnak a megoldásra.
A BKK 2018-ban szeretne kiírni szóló, csuklós és midi busszal végzett szolgáltatásra közbeszerzést. Ez írásban (legalábbis számomra) először és nyilvánosan a 2018-as évi közbeszerzési tervben jelent meg a honlapon, de elhangozott a Mobilitás Hét egyik előadásán is. Persze ez nem szent írás, de láthatóan van egy ilyen cél és tényleg nem hiszem el, hogy erről a BKV ne tudna.
Nem lennék meglepve, ha a BKV az ITK-val közösen valamilyen formában ebbe a buliba beszállna. Végül is szerintem a többségnek, az utasoknak teljesen mindegy ki viszi őket, csak felejtsük a használtra építkezést, meg a 200/400 végtelen üzemetetését már végre.
280-asok akkor lennének az út szélén, ha a használtak helyett sokkal több lenne belőlük és közel se olyan állapotban, mint most a megmaradtak. Szóval nem tudom miről beszélsz.
A szólók terén 412-es megy egész napos számokra, ja. Amióta van belőlük többlet. És előtte? Mert én nem az elmúlt két hétről beszéltem.
Szóval inkább te mesélj, hogy sikerül totál mást olvasni, mint amit leírtam.
Ez nagyon nem igaz így. Főleg szólók terén nézd meg kérlek, hogy hova és mire add kocsit például Délpest. A két részes szóló számok többségére adják az NJV-t és a CNG-s VH-kat és a vicc az, hogy a 412-esesk vannak az egész napos számok többségére kiosztva. 99-esen néha 1-2 NJV felbukkan, de nem általános. Elég nagy ferdítés azt állítani, hogy nagyon eröltetve lenne a kiadásuk, mert nagyon nem igaz. Tényleg az esetek többségében a leglightosabb és legrövidebb számokra vannak kiosztva, néhány kivételt leszámítva. Szóló kiiktatás ellenére is Délpest napi 10 darab 260-ast gond nélkül kiad, bár érthető, mert nincs könnyű helyzetben. Olyan is volt, hogy néhány rosszabb használtat megfigyeltem, és zsinorban 3-4 napon keresztül cserélték napközben. Emiatt tényleg kimutatható, hogy néhány használt kocsi nem állományba való, amely 3-4 kör után állandóan/rendszeresen cserélni kell. Kivannak adva egész napra is a 280-asok, mesélj hány darab áll az út szélén, mert egy kezemmel megtudnám számolni, hogy az elmúlt 3 évben hány lerohadt 200-ast láttam.
Mi a lightos? Meg az se mindegy, hogy előtte hol mennyit volt. Lerohadhat egy LOV az 54-esen és mondhatjuk, hogy lightos vonal, de előtte lehet hetekig a 23-ason nyúzták. NJV is nem egyszer fut 99-esen, ennyit arról, hogy lightos vonalon vannak csak. Ténylegesen az a legnagyobb gond, hogy mindenhová csak ezeket tudják kiadni, mivel nincs más. Biztos cserélgetik is a kocsikat, ma már nem jellemző, hogy adott vonalon ugyanazokat a rendszámokat látom minden nap. De az biztos, hogy épp eleget kapnak. Zsúfolt vonalakon mennek többnyire, az útminőséget is hagyjuk, szidni semmiképp nem kell ezeket a kocsikat és valóban, ha a 280-asok állnának az út szélén se lenne jobb. Nagyon hiányoznak az új kocsik a rendszerből.
A topictárs napokon keresztül írta a Dél-pesti cseréket, szerintem az elég konkrét volt. 1-2 kivételtől eltekintve minden nap 20-30 használtan vásárolt busz kellett lecserélni, vissza lehet keresni. Ja, és ezek zömében az úgynevezett lightos külvárosi viszonylatokon futnak...
Az a bajom ezzel, hogy érzésekre hagyatkozunk, mert nincs semmi kézzel fogható szám a kezünkben. Sok jogos van, azokban a kritikákban, amely a használt buszokat illeti, és sok esetben aránytalannak tűnik a ráfordítás, amit mi látunk.
Ugyanakkor, kicsit tévesnek tartom azt a nézetet, hogy a használt buszok csak állnak, meg ráköltik eg új busz árát, az új meg új korától kezdve a 15. évük végéig ráfordítás nélkül üzemelnek, csak tankolsz bele, meg fizeted a vételárat.
Ha már vételár, elég pontos képetek van arról, hogy mennyibe kerül egy új busz, és mennyi egy használt. Vannak tételek, honosítás, gáztartály, stb, egy-egy motor, váltó. Azt gondolom, hogy nagyságrendileg be tudom lőni, egy-egy ilyen alkatrész árát, és nekem a látszat ellenére korántsem tűnik úgy, hogy minden buszra rá lenne költve egy-egy új ára, szerintem még a fele sem. Biztos, hogy vannak kirívó darabok, de azt se felejtsük el, hogy mondjuk egy újonnan vásárolt motor a többi buszt is életben tarthatja, tehát lényegében egy buszba épül be, de az onnan kikerülő darab lehetővé teszi a többi felújítását is anélkül, hogy kivennéd a forgalomból a felújítás erejéig.
Meg úgy egyébként, nézzük meg az új beszerzéseket, IK 412 és Volvo 7700A. Szerintem egyiket sem kell ecsetelni, a Volvo egy nagyobb szériában gyártott darab (legalábbis az IK 412-esknél biztosan), és 8 évesen már mind mehetett volna a bontóba, vagy a 8 számjegyű felújításra mind esztétikailag, mind a fődarabokat tekintve. Előtte az IK415, és 435, a 405-ösöket hagyjuk is, és akkor kilyukadunk oda, hogy az egyetlen nyugodtabb békeidőket a 200-asok hozták akár az új buszok terén is.
Még a 200-asokra visszatérve, emlékezzünk a 2010 körüli évekre, akkor meg minden sarkon egy 200-as vagy 400-ast láttál, pedig azok is voltak felújítva, csak akkor abból volt sok.
Én is úgy gondolom, hogy Budapestre az új busz a jó megoldás, hiszen olyan nagy a szolgáltatási terület, hogy sokfajta kivitelű, korú, km-telítettségű jármű elfér rajta. A nagy forgalmú vonalak gyakoribb cserét igényelnének, az onnan lekerülő járművek meg kifuttathatók lennének az alacsonyabb vonalakon. De valahol a használt buszoknál is ez a gond. Jóval kevesebb baj lenne velük, ha a külső kerületekben elzümmögnének, akár állandó személyzettel, a nagy forgalmú vonalakon meg az újabb kocsik dominálnának (ha lennének). Ugyanakkor, nem vagyok meggyőződve arról, hogy ha itt lennének a 200-asok nagyobb darabszámban, mármint azok, amelyek a helyére ezek a használtak jöttek, akkor nem ekkora, vagy nagyobb bukta lenne minden nap (hiszen azt is láttuk már).
Egy szó mint száz, jobb lenne adatokat látni, mert itt csak az érzések benyomások vitatkoznak egymással.
Majd a következő, már csak karnyújtásnyira lévő kiszervezés talán megoldja a délpesti problémákat. Bár szerintem erről tudnak az érintettek is, azért történnek most olyan dolgok, amik korábban tabuk voltak. Na majd meglátjuk.
Szép. És amikor ennek a hatása még Rákoskeresztúron is érződik, amikor nem jön a 198-as... vagy Csepelen vonatkozik a 35-36...
Alapvetően nem lenne baj a használtakkal. Nincs pénz 1000 új buszra, ok. Érthető. Vegyünk olcsón használt buszokat, de ezek sokéves, használt kocsik, sose lesznek nullkilométeres, strapálható állomány belőlük. Ha az állomány fele új lenne, csúcsidős segítségnek, vagy kisebb forgalmú vonalon közlekedni elmenne egy ideig a behozott használt kocsi. De fő vonalakon, egész nap hajtva, csak mert ez az alacsonypadlós nem fog menni. Hiába van erőltetve, a hatása meg is mutatkozik, pár év elteltével teljesen széthullik az amúgy viszonylag egyben lévő behozott állomány is.
Tudom, hogy mindenki tudja ezt azokon kívül, akik döntenek a forrásokról, meg lefújták a jó áron megvehető Solarisokat. Pedig ha azok jöttek volna is kellett volna ugyanennyi Merci és még mindig nem lehetne fellélegezni. Dél-Pest haldoklik, mert nincs semmi, ami bírná az egész napos terhelést folyamatosan. Szidjuk a tizenéves kocsikat, okkal, pedig erő felett teljesítenek. Kímélőbb üzemmódban talán ennyi hibájuk se lenne, de így, hogy úgy vannak kezelve, mintha újak lennének, ez csak rosszabb lesz. Dél-Pestre nagyon kellenének új kocsik, tegnapra.
Amíg az alacsonypadlós buszok a 200-as Ikarusok garázsban pihennek, addig a használt csodák kint az utakon. Nem BKV-utálat, nem #omnibulvár, de akárhányszor járok a Dél-pesti régióban, MINDIG látok egy út szélén veszteglő Mercit, VH-t, vagy Volvót. Ez a díszpéldány már majdnem elhúzta a belét a garázsig, de kb. 200 méterrel a cél előtt feladta a harcot, jó nagy dugót okozva ezzel maga mögött. Bár nehezen forintosítható, de amikor egyesek a használt buszok olcsósága mellett kardoskodnak, az ilyen kellemetlenségeket se ártana számításba venni, mert itt csak úgy mellékesen több száz emberrel lett kibaszva. Lehet, hogy mégiscsak olcsóbb az Ikarusokban évente egyszer kicserélni három elrohadt zártszelvényt, mint ezeket toldozgatni nap mint nap...?
Az április óta álló LOV-859-ben biztos voltam, hogy kivonásra kerül. Az NJV-185 kicsit meglepett, június elején dolgozott utoljára. A május eleje óta álló NJV-176-ra előbb tippeltem volna. De most hátha összerakják a 185 alkatrészeiből.
LOV-868 hosszúra nyúlt plasztikája vajon mikor ér már a végére?