Jó és ez rendben van így, mivel neki(k) fogalma nincs ezekről, ezért szívjanak az "ügyfelek"? A sofőr, aki napi szinten, rendszeresen vezet, jól ismeri a várost, talán egy ilyen döntést átlehetne ruházni, hogy 5 perc várakozás és kényelmetlenség helyett 200 méterrel odébb rakja le az utasokat (ha bármi baj lenne eleve őt vennék elő).
A rugalmasággal van probléma, illetve azzal, hogy az utasérdekkel ellentétes intézkedéseket próbálnak úgy beállítani, mintha hasznára válna. Abba meg ne menjünk bele, hogy a vezetőket ért atrocitákoknak pont az ilyen esetek potenciális táptalaja lehet. Tehát az ésszerűség és a hülyeség közötti határt kéne normálisan meghúzni és akkor mindenkinek könnyebb és szerethetőbb lenne a rendszer (irodában, sofőrként, utasoknak egyaránt).
+ A hang pedig igenis fontos, mert ezzel hivatalosan is jelezve/tájékozatva vannak az utasok az adott helyzettel kapcsolatosan. 10-20 évvel ezelőtt ennél sokkal durvább történetek voltak, nem mondom, hogy az volt a jó irány, de ilyen apróságokból anno nem volt különösebb baj. Most meg a legkisebb, akár ésszerű utasbarát cselekedetért is megy a fejmosás.
Jó, igen, ott a tárolt hang. De ettől még utasbaleset van. Ez minden felelősséget levesz a járművezetőről?
A menetirányítók jelentős részének* fogalma nincs arról, hogy az általa kezelt viszonylaton milyen sajátosságok vannak. Persze, hogy megtiltotta. Valószínűleg azt sem tudta, hogy ott fordulnak tengelyben a buszok.
*nem a régi motorosok, ha nem akik valamilyen okból odakeverednek 1-2-3 évre, de helyismeretük szinte nulla
Van erre egy Futár hang: "A jármű forgalmi okok miatt nem tud a megállóba beállni, kérjük fokozatan ügyeljenek a le-, és felszállásnál."
A közlekedésben mindig vannak váratlan helyzetek, számtalan helyzet adódhat, amikor a jármű nem tud a megállóba beállni és máshol kell utascserét végrehajtani, eddigi tudomásunk szerint ebből nem szokott különösebb baj lenni, az utasok mobilisak. Aki pedig vigyázni akar vagy mozgássérült/nehezen mozgó/babakocsis az kivárja, amíg beáll a megállóhelyre, ugyanakkor nem kell az utasok 95-99%-t feltartani, akik mennének dolgukra.
+ Amit említettem eset, ott lett volna biztonságos megoldás a Boráros tér (Közraktár utcánál) lévő megállóhelynél elvégezni a leszállást, de a diszpécser érthetetlenül megtiltotta a sofőrnek. Szóval ezek nem fekete-fehér dolgok, jó lenne, ha kicsivel rugalmasabban kezelnék egyesek ezeket a helyzeteket.
Ahogy írták a többiek is, de elég, ha magamból indulok ki: az időveszteség jobban zavar, mint az, hogy adott esetben az úttestre szállok le. És szerintem ezzel az utasok jelentős százaléka egyetért.
Még januárban volt egy precendens, amikor 254M-essel jöttem Borárosra délután, hogy a végállomás melletti kereszteződésnél hosszú busz sor volt a hévpótlók, 23-asoknak köszönhetően. Az utasok kérték a 254M vezérét, hogy nyissa ki az ajtót és azt mondta, hogy szólt a diszpécsereknek is, hogy boríthat-e Közraktárnál, ahol van rendes megálló és hely, de a diszpécser ragaszkodott ahhoz, hogy bukjon el 3-4 szabadjelzést és az egyszem leszállóhelynél borítson.
Na ennyit arról, hogy ami az irodából "utasbarátnak" tűnik, az a valóságban utasriasztó és a szerencsétlen sofőröket kérik számon a hülyébbnél hülyébb szabályozás miatt. Sajnos erre nem tudok szebbet mondani, mert, ha a busz biztonságos helyen tudna utastborítani végállomáson, akkor nem kéne ragaszkodni ahhoz, hogy feleslegesen álljon 5 percet a buszkonvojban.
A Boráros téren (az utóbbi időben legalábbis) szokás, hogy a beérkező buszokról a járdaszigetre szállnak le az utasok. Hogy ez azért van-e így, mert nem tud beállni indulási helyre, vagy mert ez lett a de facto leszállóhely, azt nem tudom, de kisebb kellemetlenségnek érzem, mint pár megállóval korábban 2-3 percet állni. (Ugyanaz a kategória, mint amit néhány hete egy másik topikban a 114-es család Puskás Tivadar utcai fölösleges várakozásáról írtam, 1 megállóval a Bikás Park előtt.)
Azzal együtt, hogy tök érthető hogy nem akar a járművezető kereszteződésbe belógni a busszal, azt az átlagutas szemléletet vállalom, hogy engem is ilyenkor elsősorban pl. az érdekel, hogy a 212-est lekésem-e azért, mert az érkező 23/54-es elveszít egy lámpaváltást a végállomásra behaladáskor.
Az 54-55 témához csak annyit fűznék az elmúlt évek tapasztalatai alapján, hogy mintha az 55-öst érzékeltem volna
késősebbnek, pontatlanabbnak befelé irányban - de ezt nem tudom alátámasztani (eseti jelleggel használom a Soroksári úti részen).
Értem. Tehát sokak szerint az átlagutast nem érdekli, hogy az úttestre borítják-e le, vagy lesz szabad hely, mert pl. már az elindult kocsi helyére a következő betudott állni... Mindig tanul érdekességeket az ember :)
Pláne, hogy esti órákban vagy hétvégén is van cammogás, amikor a Borároson lézengés van.
Az ok a már sokszor említett felbecsült menetidő és az, hogy a BKK elvárja, hogy 0,0-ból induljanak a járművek minden megállóból vagy késve, mert a legapróbb sietésért is jön a csekk a vezérnek...
Lehet, de biztos nem ez az ok. Ugyanis, a 23, 23E, 223E se egymashoz, se az 54/55-hoz nincs hangolva ergo menetren szerint is van olyan, h 3 is egyszerre erkezik. Szoval ez a jol hangzo kifogas.
"Lehet, hogy azért, mert pl. a Boráros téren nem lenne hely hol megállnia, ha korábban érkezik."
Még véletlenül sem azért nem mennek gyorsabban, mert a BKK tiltja, hogy a megállóból adott esetben 0,5 perccel korábban induljon el. Mivel az 54-es mindenhol megáll, ezért elég érdekes felhozni, hogy a végállomás miatt nem mennek gyorsabban, miközben köztudottan a BKK bírságol már 0,5 másodperc sietésért is.
A Borárosra percenként érkeznek a buszok, valószínűleg nem 1-2 percen múlna bármi is, egyébként meg az 54-es peremidőszakban is cammog az előbb említett "menetrend betartása" miatt.
Megoldás, hogy ne cammogjon a Soroksárin, meg máshol sem: Induljon Ültetvényől/Pétermajortól 2 perccel később és akkor a felesleges cammogás nincsen vagy ne legyen bünetés 0,5-1 perc sietésekért a belső szakaszon, ahol 4-5 percenként járnak a buszok.
Amik megvannak még tárolókapacitások, azok is szűkösek. Örs-Zuglón csúcsidőben rendszeresen körözgetnek a vezérek, mert nincs hely félreállni, a treffen még ott az előző kocsi, nincs más opció. Örs-Kőbányán is biztosan lehetett volna módot találni a tároló növelésére a lovi kárára.
Hát nem tudod, hogy az általad kifogásolt intézkedéseket hozók már régen kapcsolatba léptek a földön kívüli világgal?
Még egy két év és a végállomásokra érkező BKV - BKK - VOLÁNBUSZ autóbuszok a kiszállítást követően átlényegülnek és téren-időn átváltoznak/átlépnek eltűnnek.
Indulási időre előkerülnek, alászállnak, megtestesülnek.
NINCS szükség tároló helyekre, félre álló helyekre.
Ehhez képest a BKK mindig kitűnő partner, ha arról van szó, hogy a végállomásokon a buszok tárolására kevesebb hely legyen.
Pl. Széll K. tér, új Normafa végállomás. Széll K. tér szánalmasan tragikus lett, persze felelős nincs.
Rosszabb, hogy nem tanultok semmit ezekből. Most a Batthány tér átalakítása miatt az új tervekben drasztikuson lecsökkene a tárolási lehetőség. Az egyik erről szóló cikkben olvastam, hogy a BKK üdvözli a döntést.
Azt meg megertem, h kint a feneben, ahol a 54-es egyedul jar 20-30 percenkent, megkoveteljuk, h pontosan induljon, de pl. befele a Soroksari uton, miert kenyszeritunk tomott busznyi utast, akiknek az a celja, h minel elobb beerjen a Kozvagohidra/Borarosra, h cammogjon vagy perceket varakozzon, azon - a buszon levokhoz kepest elenyeszo kisebbsegben levo - helyi felszallo kedveert, akiknek ugyis tok mindegy, hogy mi jon es ugyis max. 5-6 perc mulva valamilyen busz ugy is van, ezt elmagyarazhatna egyszer nekem valaki (plane, h a 23 es az 54/55 nincs egymassal hangolva, tehat menetrend szerint is sem egyenletesen jarnak). Es ez az elmagyarazhatna, ez most nem csak erre a konkret esetre, hanem altalanosan az osszes hasonlo (pl. kispesti buszok a Koki fele, Kerepesi ut az Ors fele, Bosnyak ter, stb., stb.) helyre igaz.
Nem, én azt írtam, hogy volt korábban is, a 2019 előtti, még Bocskaiból indulós menetrendnél és még amikor az 54-55 közös vonalcsoport volt Volánbusz nélkül. Mindezt arra, hogy torqmatic írta, hogy most nagyon bő befelé, mivel az általa írt 8-10 percet én sok éve megtapasztaltam, nem újdonság és nem a covid hatása tehát, régebben is ilyen volt. Amikor ezt szóvá tettem anno az lett mondva, hogy mert csuklósokra van írva, biztos a szóló miatt érzem így, mert az dinamikusabb... érdekes módon 1-2 évvel később már csuklósokkal voltam és az érzés semmiben se volt másabb. Mindegy, a lényeg, hogy valahogy cammogós, amit 55-ösben amúgy nem éreztem annak, ott lehet volt mindig egy kis késés, amihez jól jött a bő menetidő, de 54-essel mindig azt éreztem, hogy ennél lassabban már nem bírok menni, mégis sietek. Ezért késtem vele inkább mindig, mert tudtam, hogy hamar beérem, így aki még elér jól jár, a mögöttem jövő kolléga jól jár én meg legalább a vonalon nem álldogálok és cammogok, megérte várni ezért még Pszimrén +3 percet és a Nagykőrösi/Határnál szintén +1-2-t legalább.
Személy rendszerint rendszeresen használom a 23-as és 54-es családot, eddigi tapasztalataim szerint az 54-es döcög a Soroksárin, a 23-asokkal nincsen különösebb probléma, nem tapasztalok késéseket, sőt peremidőszakban befelé még lightosnak is mondható. Reggelt is megnéztem és van olyan, amikor 4 perc különbség van ugynaazon a szakaszon a 23-as javára. Érdemes megvizsgálni a dolgokat, Boráros-Kén utca távnak nem több 8-9 percnél csúcsban sem (buszsáv szinte végig van).
Most utánanéztem és nem mindenkor voltak korrigálások. 2019-hez képest peremidőszakban több esetben 1 perccel kevesebb van megadva, hozzáteszem helyes is. Leginkább reggeli csúcsban befelé és délutáni csúcsban kifelé lett rendszerint +4-5 perc hozzáadva a menetidőkhöz, ugyanakkor délután Boráros felé például 1 perccel kevesebb van megadva jelenleg, mint 2019-ben Ületvény utca és Boráros között, miközben Közlekedésguru is írta, hogy délután Boráros felé eléggé cammogós még mindig.
Illetve ezt se nagyon értem (tanítási menetrend jövőhéttől):
23-as: 16:29 Boráros tér - 16:38 Kén utca H -> 9 perc
54-es: 16:27 Boráros tér - 16:39 Kén utca H -> 12 perc
Miért van az, hogy ugynazon a szakaszon egységes megállási rend mellett a 23-as 3 perccel gyorsabban teljesíti egységes időszakot vizsgálva, mint az 54-es? Persze EAF az 54-es, de azért túlzásnak érzem, hogy ugyanarra a szakaszra 3-4 perccel több van megadva. Nem egyszer volt példa, amikor az 54-es döcög a Soroksárin, akkor hátulról a 23-as előzi.
Rendszerint késve indultam, ahol tudtam, hogy ilyen. Az 54-esnél például úgy, hogy a Bocskaiból (akkor még onnan indult) elindultam időben, hogy pipa legyen, de kifordultam a Nagykőrösire és ott álltam egy keveset szándékosan. Legalább aki akart, az elért. :)
Ahol ez van, változtatni kell. Én is tudom, hogy alapvetően a piros tilos, de a 25-el szüttyögéstől és a fölösleges álldigálástól az utasokat inkább taszítjuk, mint vonzzuk. Ettől agyvérzést tudok kapni én is, de pl. pont az 54 kötött, ritkán jár, nem jó, ha percekkel előbb megy el, mert nem jön mindjárt másik.
Ilyen esetben (másik vonal) én bizony rájuk hagytam, hogy induljanak 3-4-5 perccel később, hogy ne 20-al kelljen menni és mindenhol ácsorogni.
Az 54-est befelé én is nagyon szerettem. Indulhattam volna akár +10 perccel is Pestszentimre vasútállomástól (akkor még onnan indult), a Borárosra még akkor is lehet korábban érkeztem volna. Ez sajnos nem új. Érdekes módon kifelé ennyire nem volt álldogálós-szüttyögős korábban sem.
Általában már a Szentlőrinci út előtt félreálltam elengedni ha volt gyorsjárat közel mögöttem, mert már akkor mínuszban lettem volna, de ha ott még nem, akkor az Autópiacnál. A Nagykőrösi/Határ úttól pedig sokszor +2-+3-mal indultam csak tovább, hogy a Soroksárin ne legyek mínuszban, mert az Illatoson ezt már behoztam, a Soroksárin így is 30-40-nel és több lámpabukással mentem, hogy ne legyek sietésben. Kivéve, ha mögöttem volt a 23-as család bármely tagja, akkor nem tartottam fel, a Tesco mellett álltam kicsit legfeljebb, de már egy perc miatt is megöltek volna a Közvágóhídig utazók, így sose álltam ott többet. De még a Közvágóhídtól időben indulva is volt, hogy 2 perccel hamarabb a Borároson voltam.
Mondjuk az 54/55 esetén nem feltétlen a covid miatt vannak cammogások, már a covid előtt is fel volt becsülve a menetidejük szinte minden időszakban (ami azért is érdekes, mert a Soroksárin, M5-ös bevezetőjén elég hosszan van buszsáv, tehát nem igazán verődik el dugókban). Pár hónapja jelezve lett és az a válasz érkezett, hogy a VB miatt nehéz változtatni a menetidőkön, mert ehhez az innovációs minisztériumi engedély kell vagy valami hasonló.
A külső végek felé pedig teljesen igazad van, pár hete a 110-essel mentem Thomán István utca felé és Apor után majdnem mindne megállóban megállt időt kiegyenlíteni, holott Apor és Thomán között nem igazán van felszálló utas és az utasok haza akarnának érni és nem felesleges várakozásoknak kitenni. Szóval igaz egyetértek, hogy lehetne ezt ésszerűsíteni és utasbarátabbnak lenni, mert nem mindegy, hogy a Ferenciek terénél egyenlítesz időt vagy a Kemplen Farkas utcánál kifelé, ahol a kutyát se érdekli.