E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Ami a 32068 sz. képet illeti, meg kellene vizsgálni egy régi telefonkönyvben, hogy mivel foglalkozott Wágner Ferenc a szemközti sarkon, ami hol volt akkor?
Ez volt az első tippem :( (Hiszen a keretes beépítés a belsőudvarossal ezen a környéken találkozik Budapesten a legtipikusabban.) Sajnos nem vettem észre, hogy a Victor Hugo utcában át lehet látni a ház felett az utca túlsó oldalára, s ott meglelni a hiányzó "kupolát" :(((
A hölgy a Csanády utca 25. számú házának egyik belső kertre néző loggiáján ül, amelyek a lépcsőház pihenőiből nyílnak. A tűzfalával belátszó, még gangos rendeszerben épült bérház a Csanády utca - Pannónia utca sarokháza. Hosszában, észak-északkeleti irányba látunk végig a tömbbelsőn, és a túloldalon látható két épület a Victor Hugo utca 24/a (középen) és 24/b (baloldalt - részlet). Felettük az utcatúloldalán álló Victor Hugo utca és Pannónia utca sarkán álló nagyméretű sarokház teteje látszik. Aki nem hiszi, ITT utánajárhat.
A kép készítésének időpontját tekintve szerintem a hölgy öltözéke több támpontot ad, mint maguk az épületek. Én annyira ehhez nem értek, de tippre úgy 1960 körüli időpontra tenném. A házak miatt 1935-40-nél korábban nem készülhetett, pontos építési adataim sajnos nincsenek, a Ferkai-féle kötetben nincsen benne egyik épület sem.
Javasolt képaláírás: "Nő a XIII. Csanády utca 25. számú ház belső kertre néző erkélyén. Háttérben Victor Hugo utcai házak."
Igen, ezt én is figyeltem, és azt gondoltam, bizonyára műemlékhelyreállítás során bontottak el egy későbbi ráépítést, és szabadították ki az eredetileg kétnyílásos átjárót. Persze több verzió is elképzelhető...
Láthatóan a templom homlokzata is változott: legyalultak róla mindent, ami nem középkori eredetű volt.
És mintha az utcaszint is változott volna egy keveset...
39084vati, 39085 és 39086 Ráckeve, Savoyai-kastély.
http://www.savoyai.hu/hun/bemutatkozas.html Egyidőben készültek a többi vátis Savoyai kastély képpel. Mivel a kastély felújítása 1975-ben kezdődött, e három kép dátuma állhat közel a valósághoz, míg a következő képek sokkal később készültek: 28680, 28681 és 28682 dátum 1965 >>> 1980
Hát ez az: az az egyetlen lépcső. Fura ez a torzó: a lépcsőház melleti lakás szoba-konyhás, de a folyosó végén nyíló lakás a keresztszárnyban elegánsabb, mert négy szobaablak is van, függőfolyosó nélkül. (Nem szokatlan a bérházakban, hogy hátul is építenek negyobb lakásokat, épp így.)
Hogy csak ennyi épült belőle eleve, vagy a háború vitte el az utcai szárnyat - azt biztos meg tudja mondani valaki, akinek jobb szeme van a régi képekhez.
A szakállas szerintem a fiatal hölgy bátyja. Az eltűnt figura pedig a rossz társaságba keveredett unokaöcs. :-)
Ami a kapcsolót illeti: tényleg annak néz ki, de a cselédlépcsőn szokás volt az ilyen időzáras villany? Mecsoda luxus... De ennek a háznak tulképpen nincs is főlépcsőháza nem? Ez valami lebontott épületnek a hátsó traktusa, ha jól értem.
Tudjátok, mire emlékeztet engem ez a kép? Erre a Török László fotóra. (A család, 1972)
Egy potenciális eljegyzés esetén a képen balról jobbra: az öccs(?) átöleli a menyasszonyt, a vőlegény bal kezével átöleli a mamát, de a jobb keze a menyasszony derekán. A mama mögött a papa. Hátul középen nem tudjuk ki. És valaki teljesen eltűnik az öccs mögött, csak a kezét látjuk, amint a falnak támaszkodik a - nem, nem csengőgomb! - lépcsőházi villanykapcsoló gombja alatt. :)
Miközben ezer százalékos a találat, azért ne menjünk el szó nélkül amellett, hogy az 1935-ös képen a Traun-tor egyetlen kapu, a mai képeken viszont két kapu van.
Időközben az első kapu mellé csatlakozó szárnyat - hogy nem optikai csalódás a csatlakozás, azt a párkány mutatja - elbontották, a homlokzatot hátrébb húzták, kis teresedés jött létre, helyet adva a második kapunyílásnak. Afelett is barokk homlokzat épült.
Érdekes kérdés, hogy ennek háborús, városrendezési vagy műemlékvédelmi oka volt-e - de lehetett akár mindhárom egyszerre.
Mivel a felirat alapján magyar a nyelvterület, s ha hinni lehet a dátumnak (ami nekem az öltözködés stb. alapján stimmelne), azaz poszttrianon, akkor Budapest nagyon valószínű, lévén ilyen díszes és méretes épületek a XIX. sz.-ból nem nagyon vannak máshol. (persze kivételek mindig lehetnek, mint a Sas utca Debrecenben) Csak az a gond, hogy azt hiszem minden érdemben lehetséges saroktengelyen levő 1. emeleti lévő erkélyt végignéztem Budapesten (főleg az ötker esedékes részén), s semmi.
Ennek alapján megnéztem pár helyet, ahol a húszas évek óta bontások, háború stb. miatt eltűntek e korabeli házak, pl. Kálvin tér, Podmaniczky tér. Továbbra is semmi. Egyelőre. De lehet, hogy vmit elnéztem.
Ezen már én is sokat gondolkodtam. Eljegyzésnek/ esküvőnek kicsit furcsa a felállás, mert a potenciális vőlegény (az a vigyori pali ott jobbra) mintha egy másik bolygón lenne. Talán a ballagás a legvalószínűbb - az érett Kádár-korban legalábbis már szokás volt lehetetlen, kifejezetten e célra varratott báli ruhákban ballagni.
Szerintem az ablak + lépcsőházi kapuzat rendben van a képen, sőt - bár ez már sarlatánság - a csoportképen az emberek között és a légifotókon ugyanazt a padlóburkolatot vélem látni.
És elgondolkodtam, hogy milyen alkalomból állhatott oda a család a gangra fényképezkedni: a nagylánynál csokor - ballagott? Ebben a ruhában? Születésnap, névnap?