Talán egy-két lehetőség még nekünk is lehetett volna előtte.
De a relitások szokásos és makacs figyelembe nem vétele (pl. hogy a szövetségesek a térséget már "átadták" a szovjeteknek vagy az amatőr "kiugrási kísérlet") miatt sikerült mindent eljátszani (vö. "utolsó csatlós")...
A románok ebben is ügyesebbek voltak...
Amit elveszítettünk, sajnos nem kapjuk vissza soha.
Pár kép erről az Attila úti Vérmező rézsűről. Valóban, érdekes módon úgy középtájt volt a legmagasabb a Bellevue szállónál. A Krisztina körúthoz tartva szinte eltűnt, de a Mikó utca irányába is sokat csökken. Sorrendben északról délnek:
A díszmenetnél érzékelhető jól a lejtő magassága, ahol emberek állnak fent. Szerintem már ezen a korai ostrom utáni képen is látszik a sitt rátöltése a rézsűre.
A legnagyobb szintelteres a mai Attila ut 89-91 elotti hazakkal szemben volt. A Szell Kalman ter fele ez laposodott egeszen az iskolaig ahol a csucsok fel volt toltve igy szintben volt az uttestel. De innentol vegig a Miko utcaig 2 metertol a 8-10 meterig valtozott a szintkulonbseg.
Messze nem tulzas! Nezd meg a fotokon az aranyokat az epuletekhez emberekhez. A legnagyobb szintkulonbseg nem is a Mikor Attila sarkanal volt hanem eszakabbra cca 100 meterrel . A Mikor Attila saroknal volt egy lankas lejaro a mezoor haza melett igy ott nem is tunt melynek, de odebb mar olyan meredek es mely volt hogy lejarok sem 90 fokban hanem csak ferden lettek kitaposva.
Ha a Krisztina körút alatt 1 m hez közeli szint volt a Vérmező, akkor itt már van 50 cm a Paulewrig, azaz 1,5 m +- 20 cm. és akkor még emelkedik a Mikó utca az Attila úti kereszteződésig. 1,5 métert. a 8-10 méter erősen túlzás.
A Paulaner Mikor utca sarkanal a Vermezo cca 1.5-2 meterrel volt melyebb mint az ut szintje lasd elso foto. Manapsag vagy szintben van vagy inkabb 20-30 cm el magasabban mint az utszin. lasd masodik fotot.
Szerintem az a régi fehér ajtó abban a beugróban volt, amit megjelöltem, de takarják a fák. A másik oldali ugyanilyen beugrónál látszik, hogy ott valamiféle fedett lejáró van, ott is ajtó lehet. A másik épületen látszik a befalazott ablak, mint az eredeti fotón az állványok mögött.
A főépületről a Nagyvárad téri oldalról rengeteg fotó van, de belülről nem találtam.
Igen, ezen agyaltam. Egyáltalán: az Ördögárok alagútja a Krisztina krt. vagy a Pauler utca alatt megy? Azért érdekes, mert a Pauler utca vége az Alagút utcánál lényegesen mélyebben van, mint a Krisztina krt.
Amiről Rézgaras beszél, az az, hogy régebbi fotókon pl 45 roncsmező látható, hogy a Krisztina körút is mélyebben van. de a kétmétert sokallom. A Mikó utc a Krisztina, és az Attila között kb egy epület szintet emelkedik. azaz szerintem 3+1 méter lehet. Ajátszótér épülete, meg a parkosítás métere.
Úgy gondolom, hogy a kép bal szélén hátrább lévő épület az a főépület belső része, de arról nem találtam képeket, a műholdfelvételen meg a fáktól nem látszik az a rész.
Szeritem néhány méter szintkülönbség lehetett az Attila út Mikó utcai sarkánál, annyival volt mélyebben a sétatér. Az oda épített játszótéri épületek nem voltak lényegesen magasabbak az Attila út útkoronájánál https://fortepan.hu/hu/photos/?id=1261
Az Ordogarok tudtommal a Krisztina Krt hez kozel megya Vermezon. Amirol en beszeltem hogy 8-10 meter szintkulonbseg volt az az Attila ut es Mikor utca sarkanak kornyeke az Attila ut menten.
Az is köztudott, hogy a Vérmező a Honvédség kezelésében volt. 1920-38 között a szűkös katonai költségvetés miatt nem fpglalkoztak vele. Így is jó volt katonai dísszemlékre. Egyébkénet a gazdag belbudaiak, katoona... -tisztek, nemutolsó sorban Horthy Miklós lovagló pályájának szolgált. A terep magasság változásai hasznosak voltak.
A varos rajongoknak koztudott hogy a VErmezo a 44-45 os ostrom elott egy mely katlan volt . Az Attila utnal a Vermezo 2 es 10 meter kozott volt melyebb. A Szel Kalman ternel 2 meter mig a Mikor utca tajekan 10 meter volt a szintkulonbseg. A Krisztina krt nal is minimum 1 de legtobb esetben 2-2.5 meterrel volt az utcaszint alatt. Az ostrom utan a teruletet roncstelepnek hasznaltak majd 1946 decemberetol elkezdtek a var romjaival sittel feltolteni amire vekony termofold es parkositas jott. Evtizedek ota keresek fotokat a romfeltotesrol illetve a parkositasrol. Nem arrol amikor mar ezek keszen vannak hanem amikor meg folyamataban van a dolog. Az osszes online es hard forrast atkutattam de egy szem MTI foton kivul ami az Attila utnal levo ideiglenesen lefektetett kisvasuti sineket es a romokat szallito csielleket abrazolja szoval ezen kivul evtizedek alatt NULLA egyebb fotot talalta.
Remenykedem hatha az itteni "elvetemultek" mint nyuszit a cilinderbol elotudnak huzni valamit.
koszonetel
Vermezo a Miko u felol. Jobboldalon az Attila utnal latszik a 8-10 meteres szintkulonbseg.
Hatterben a Miko u Pauler u sarok. A szinpad mogott megfigyelhhet a cca 2 meteres szintkulonbseg
A Vermezo feltolteserol fellelt egyetlen foto. Az Attilla uttal parhuzamosan futo ideiglenes "repulo" vagany es a csillek . A sin a varba ment fel es kis mozdony huzta a csilleket.