E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
A fortepanra felkerült Erdélyi Mór képek egy része megjelent Kain Albert szerkesztette Magyarország c. albumban, amit a Magyar Államvasutak adott ki 1909-ben. Az album megjelent egyszer reprintként 1992-ben is.
Az alábbi képeknél ez a képaláírás olvasható a könyvben: 86438 Malom az Áji-völgyben, Torna mellett.
86440 Feketehegy-fürdő Merény közelében.
86454 Temesvár - A Magyar Államvasutak józsefvárosi pályaudvara.
86455 Részletek a Marilla fürdő klimatikus gyógyhelyről Oraviczabánya mellett.
86455 Gr. Széchenyi István emléktáblája a róla elnevezett úton.
86455 A Széchenyi -út az Al-Dunán.
86456 Herkulesfürdő gyógyházai.
86507 Lőcse, Szepesvármegye székhelye, a Szepesség legnagyobb városa.
86549 Tátra Lomnicz környékén.
86781 Gyetvai tót legények, háttérben felvidéki házak.
86786 Pápa. Jobbról a háttérben a gróf Esterházy-kastély.
86790 A Baross gőzös a Balatonon.
86791 Fürdőházak a boglári parton.
86798 Hévvíz fürdő Keszthely mellett.
86801 Juhakol és juhászgazda.
86813 Hevesmegyei népviselet.
86823 A Csorbató.
86849 Tátrafüred télen.
86858 Kisszolyvai rutén parasztház (a Felvidéken szokásos garádos tetővel).
86876 Máramarosi juhnyáj.
86880 Hortobágyi pásztorkunyhó és szabad tűzhely.
86884 Hajdúszoboszlói Ekhós szekér.
86885 Babhántás.
86892 A Cserna-patak völgye.
86892 Az egykori szolnoki közúti híd a Tiszán.
86906 Zalatna bányaváros.
86907 Nagyenyed városa a régi erődfallal.
86918 A szluini vízesés.
86924 Vasúti közlekedés Plase mellett.
86934 Károlyvárosi utcza.
86973 Az ógyallai obszervatórium.
86975 Külvárosi utca Szkelyudvarhelyen.
87003 Temesvár, a Hunyadi út.
Ezekhez a képekhez nagyon hasonló, feltehetőleg ugyanakkor készült képeknél pedig ez a képaláírás olvasható:
86424 Tiszapart részlet a Kulturpalotával Szegeden.
86428 A Magas-Tátra, fogaskerekű vasút a Csorba-tóhoz.
86450 Arad. Az Andrássy-út.
86698 A Gróf Széchenyi István kezdeményezésére Clark Által épített Lánchíd.
A jobbkormányosság önmagában még nem orientál, én az ötvenes években még utaztam jobbkormányos 16-oson. Fontosabb, hogy ha jól látom, baloldalt van a felszállás. Ez kizárhatja a 41 utáni dátumot.
a képek a fenti linkkel érhetőek el. Jópár fotóhoz kaptunk adatokat is, részben az eredeti tasakokról kimásolt infókkal, részben utólagos "megfejtésekkel". Ezeket folyamatosan igyekszünk feldolgozni és megosztani itt. Mivel elég hozzávetőlegesek és hiányosak, mindenkit arra buzdítok, hogy próbáljuk meg első körben a hagyományos ötleteléssel leírni a fotókat, de amikről pontos infoink vannak (a gyakorlatban ez leginkább településnevet jelenthet), azokat hamarosan föltesszük.
Fél évvel ezelőtt szokatlan levelet kaptunk a Magyar Földrajzi Múzeumtól. A levélírók szerettek volna megmutatni nekünk egy üvegnegatív gyűjteményt, hátha érdekes a Fortepan gyűjteményébe. És érdekes volt! Lélegzetelállító, hihetetlen, felkavaró.
A több mint ezer üveglemezről kevés adat állt rendelkezésre, de az a kevés is pont elég volt ahhoz, hogy lelkesen elkezdjük átnézni és digitalizálni a fotókat. A képek ugyanis szinte kivétel nélkül Erdélyi Mór fotográfus műtermi tasakjában kerültek Érdre – ha nem csal a kollégák emlékezete - valamelyik budapesti Egyetem raktárából. Utóbbi adatra még visszatérünk. A hozzánk hasonló fotó-őrültek ilyenről szoktak álmodni: ott álltunk egy egyedülálló hagyaték társaságában, amiről annyit tudtunk, hogy a századelő egyik legfontosabb fotográfusának műterméből származik. És mi leszünk az elsők, akik megnézhetik és megmutathatják a képeket Önöknek.
Amint elkezdtük kiválogatni a digitalizálandó kockákat, látni lehetett, hogy több sorozattal van dolgunk. A fotók egy jelentős része külső helyszíneken készült, általában táj-, vagy városkép (ezeket szinte mind beválogattuk.) Egy másik nagy sorozat reprodukciókból állt. Kideríthetetlen okokból a szerző saját papírkép nagyításait újra lefotózta (talán elvesztek az eredeti üveglemezek?) - ezekből minőségi okokból csak egy töredéket válogattunk be. A harmadik sorozatba pedig olyan negatívokat tettünk, amik jóformán megsemmisültek (némelyik olyan lett, mint egy Mark Rothko festmény) és itt kell visszatérnünk a hagyaték előéletére. Többszáz olyan fotóról kellett lemondanunk, ahol – valószínűleg a vizes raktárhelyiség miatt – az emulzió teljesen levált az üvegről. És ilyenkor értékelhetjük igazán a hagyaték mostani helyét, ahol a műtárgyak (hisz azokról van szó) méltó módon megőrződnek.
A több héten át folyó munka minden napja utazásokkal telt. Tátra, Balaton, Kárpátok, Budapest – érdemes lenne kiszámolni, hány kilómétert tehetett meg a szerző - egy pontig vasúton, utána lovaskocsin és gyalog - utazóládákkal, üvegekkel, laborfelszereléssel. A fotókat látva olyan érzésünk lehet, mintha Magyarország épp a legjobb formájában lenne. Mintha egy hosszú – és többszáz éve várt – ugrás közepén állnánk. A műszaki és mérnöki tehetség szárnyal, hidakat emel, folyót szabályoz, alagutat, közvilágítást, meg fogaskerekű vasutat alkot. Új építésű szállodák, vasútállomások, fürdőhelyek, villamosvonalak és iskolák tucatjai tűnnek föl – igaz, a városlakókról és lakásaikról kevés kép tudósít. Már csak azért is, mert a szerző elsősorban képeslap fotókat és album illusztrációkat készített, megrendelésre. Miközben a táj és a vidék még szinte archaikus formájában látható, különösen ezeken a kopott, foltos, sérült üveglemezeken. Utazni és álmodozni tehát tökéletes ez a 610 fotó és nem lennénk meglepve, ha sokak valahol itt és így szeretnék megállítani az időt.
De nem mi! Jöjjön aminek jönnie kell: erre az őszre még csomó mindent terveztünk megmutani. Jelszavunk Rakovszky Zsuzsa költő Fortepan ciklusa óta “minden múlt a múltunk”. Két hét múlva Urbán Tamás tudósít a Kádár-korszakból és az is csodálatos lesz!
Köszönettel tartozunk a Múzeum minden munkatársának, de különösen Puskás Katalinnak, aki évek óta nagy lelkesedéssel és precizitással gondozza a fotógyűjteményt. Köszönjük Natasha Pavlovskaya munkáját, aki fáradhatatlanul válogatta és digitalizálta a fotókat és Lajtai László segítségét a képek pontos datálásában.
82114 Budapest VI. Andrássy út 132., a Edelsheim-Gyulay-villa oldalhomlokzata (lebontották). A felvétel 1876 körül készült.
kieg. javaslat: 82113, 82115, 82116, 82117, 82118 A felvétel 1876 körül készült.
Ezek a képek az Andrássy út korai időszakából valók. az úttest még nincs leburkolva illetve a 82117-n épp burkolják. Az útburkolat 1876 augusztusra lett kész. https://hu.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A1ssy_%C3%BAt
Nagy Zita ebben a könyvfejezetben Klösz egy másik az Edelsheim villáról készült képét 1876-ra datálja.
Az 1933-as dátum nem lehetséges, ugyanis ezt a típust (Opel Blitz) 1938-1941 között szerezte be a hűvösvölgyi vonalakat ekkor üzemeltető Budapestvidéki Autóközlekedési Rt. (BARt).
A rendszámot nem tudom pontosan elolvasni, de más forrásból úgy tudom, hogy az előtérben BX 233 áll. Ezt 1940-ben szerezték be, tehát valószínűleg 1940-44 közötti a kép. (1945-től már másfajta rendszámok voltak.)