E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
A Szépilona felirat miatt én rögtön leszűkíteném a BKV-ra. Sajnos nem találtam pontos listát az áramátalakítókról, de azon a környéken a Moszkva téren, a Pálffy műhelyben és Óbudán a Pacsirtamezőben volt ilyen.
67050 BUDAPEST II. Fényes Elek utca 7-13., Budapesti Közúti Igazgatóság épülete, ÚTINFORM ügyelet.
Az ablakon át látszik a Kis Rókus utcában a nemrég lebontott Ganz (?) épület legfelső ablaksora, felette a melegpörgető egy ablaksora. Tehát az Útinform már 1983-ban a Fényes Elek utcában működött, így nem költözhetett ide 1984-ben. A korábban előkerült forrásban ez az adat feltehető tévesen szerepel, így a 66452-t és 66453-t vissza kellene tenni 1980-hoz.
Akkor a Mellah-Slimane híd a Dróthíd. Nem nagyon használtuk az arab neveket, mert ha ki is volt írva valaminek akkor arabul volt, azt meg ők sem nagyon tudták elolvasni. (ahol dolgoztam ott legföljebb 2-3 helyi alkalmazott tudott arabul írni olvasni) Ha mégis mondtuk az arab neveket akkor abból sértődés is lehetett, mert nem tudtak magyarul és nem értették, hogy miről beszélünk. Általában nem dícsérték őket, ezért hajlamosak voltak mindenben a rosszat feltételezni. Így lett az Abd-el-Kader térből Lótér (névadó lovas szobra a tér közepén), a Május 1(?) térből Viziló tér ((szökökút lovakkal), stb. Azt a főutat ami a tengerpartról vitt föl El-Mouradia-ba hivatalosan valami forradalmár testvérekről nevezték el, de csak a régi gúnynevén említettük, Femme Sauvage (Vad asszony útja) vagy Moutoniere (birkahajtók útja).
- a Sidi-M'Cid híd (sztem te ezt említetted, mint függőhidat, ezen autók is haladnak): - és a Mellah-Slimane híd, ami szintén függőhíd, de csak gyalogosoknak:
Constantine (egy időben arabul latin betűs átírással Quacentina) egy hegy tetején van. A hegy egyik oldalán folyik le a szennyvíz, azzal erőművet hajtanak meg. Én a nyolcvanas években jártam ott, akkor a Dóthíd (Pont Suspendu) éppen nyitva volt. A híd teherbírása ugyanis bizonytalan volt (lásd Tacoma híd) és a jármű forgalom elől el volt zárva. Időnként a gyalogos forgalom elől is lezárták, aztán újra megnyitották. Most nem tudom, hogy mi van vele.
76721 Baja, légifotó, alul keresztben a Damjanich utca, balra a Mészáros Lázár utca, középen a Petőfi Sándor utca, jobbra a Drechsler Ede utca torkolata. a 76720 alapján
97238 PÉCS Siklósi út 4., a 12. sz. AKÖV (később Pannon Volán, DDKK) telepének építése. a 99556 is majdnem ugyanebből a szögből készült, a Pannon Volán épületéből a felüljáró felé
99346 Budapest VIII. Üllői út a Baross utca felé nézve. Előtérben az Üllői út és a Baross utca egyes házainak lebontása nyomán kialakult üres terület (ma ezen a területen a Névtelen utca és egy parkolóház található).
98347, 98348 Budapest, aluljáró az Üllői út - Nagykörút kereszteződése alatt, kijárat a körúti villamos megállója felé. 98351 Budapest, aluljáró az Üllői út - Nagykörút kereszteződése alatt, virágbolt. 98352, 98363 Budapest, aluljáró az Üllői út - Nagykörút kereszteződése alatt, újságárus. 98356, 98357, 98359, 98360, 98361 Budapest, aluljáró az Üllői út - Nagykörút kereszteződése alatt. 98358 Budapest, aluljáró az Üllői út - Nagykörút kereszteződése alatt, szemben a kijárat az Üllői úti villamos megállója felé.
98077 Budapest I. Fő utca, a Csalogány utca kereszteződéséből a Batthyány tér felé nézve. Balra a Szent Ferenc sebei templom és az egykori ferences kolostor, szemben a Szent Anna templom.
98076Budapest II. Fő utca és a Bem rakpart között épült "pontház" a Vitéz utcánál, a mai Nagy Imre tér felől nézve. lsd 21880
98075Budapest II. Fő utca, a mai Nagy Imre tér felől a Csalogány utca felé nézve. Jobbra a Szent Ferenc sebei templom tornya.
98074 Budapest I. a Batthyány tér sarkától a Batthyány utca torkolata felé nézve.
98073 Budapest I. a Batthyány tér, balra a Szent Anna templom.
98072 Budapest I. a Batthyány tér, szemben a Szent Anna templom.
98071 Budapest I. Fő utca, a Batthyány tér felől a Csalogány utca felé nézve, jobbra a Szent Ferenc sebei templom.
97286, fotó a helyes látószög, előtérben a MÁV, a háttérben a GySEV vasúti híd a Rába felett. Mindkettőt ma is használják.
Vasúti hidak A győri vasúti hidak Győr Újvárosban vezet el a városból a Béke hídon kivezető 1. számú főút városi szakasza. Vele párhuzamosan halad a BudapestBécs vasútvonal kettős vasúti hídja és a Győr-Sopronközti vasút hídja.Rába-híd, Győr (GySEV) A Győri GySEV Rába-híd a 8-as számú vasútvonalon található. Az 1984-ben épült meder feletti 50 m fesztávú rácsos acélhídhoz a bal partról egy többtámaszú háromnyílású, míg a jobb part felől egy kéttámaszú hegesztett alsópályás híd kapcsolódik, melynek fesztávjai egyenként 22 m-esek. A híd egyik érdekessége, hogy a felsővezeték a felső szélrácsokba van "beleépítve", azaz a munkavezeték ez alatt, míg a hossztartó sodrony e felett vezet át a hídon, és a rácsok között találhatóak a függesztők.
Rába-híd, Győr
Az 1-es számú vasútvonalon Győr és Abda között található az 1965-ben épült Rába-híd. Vágányonként külön-külön szerkezetet építettek, mely egy 62,50 m támaszközű rácsos alsópályás mederszerkezetből, és a jobb part felől egy, míg a bal part felől három egyenként 28,93 m támaszközű gerinclemezes alsópályás hídból állnak össze.
Egy kis helyesbítés: mag a körvasút (a vasúti töltés, a pálya és a védősáv) a XIV. kerületben van, a kerületek közti választóvonal a Rákospalotai Körvasút sor, tehát illenék hozzá a BUDAPEST XIV. felirat is.
A Rákospalotai körvasútsor házai írásmódja helyesen: Rákospalotai Körvasút sor házai.
Mivel a sor nem csak Rákospalota, hanem Pestújhely városrészen át is követi a vasutat, egy pontosító feliratot is el lehetne helyezni, hogy RÁKOSPALOTA, hiszen a jobboldalon látható házak valóban palotaiak, esetleg kiegészíteni azzal, hoyg a Csajág utca magasságában készült a fotó.
79730 A z 1967-es dátum nem helytálló. Az "1" > 3 emeletes társasház (földszintjén OTP-vel) 1967-ben kezdett építkezése 1969-ig tartott. A "2" Szt. György templom tornyának felújítása.
Ez a bánhidai erőmű Tatabányán. Sajnos a 96820-n látható szerkezetnek nem tudom a pontos nevét, funkcióját. Talán a szénszállító csillesor állványa építés alatt?
96990 1967 >>> 1963 91856 alapján 09275 1963 >>> 1966 és 03623 1965 >>> 1966 a 04582, a 96830 és a többi 66-os Engels téri kép alapján (u az a busz, ládák a buszpályaudvar sarkán, + lebontott Engels téri épületek)
99472 Budapest V. Szabadság híd a pesti hídfő felé nézve, a pályaszerkezet felújítása. 99489 Budapest V. Szabadság híd a pesti hídfő felé nézve, teherpróba felújítás idején. 99490 Budapest Szabadság híd felújítás alatt.
Sziasztok, remélem jó helyre írok... Mindenesetre a 31936 kép a leírással ellentétben nem a szegedi Tisza Lajos krt. Zászló utcával szembeni részét ábrázolja, hanem ez a Tisza Lajos krt. 29. számú ház, a körút másik végén.
A gyorsvasút az ötvenes évek elején legalább annyira készült polgári védelmi objektumnak, mint közlekedésinek. Biztos, hogy a két funkció esetünkben nem egy és ugyanazon főhatóság alatt egyesült?
80267, 80268 Budapest IX. ferencvárosi Duna-part, háttérben a Közraktár utca épületei. 80266, 80272, 80273, 80274 Budapest IX. ferencvárosi Duna-part, háttérben a Petőfi híd.
A kép arra utalhat, hogy miután az épületet (ismét) elvették a szabadkőművesektől, de mielőtt az ÁVO és a BM használni kezdte volna, egy ideig tervező intézet működött benne. Talán addig, amíg az ÁMTI/UVATERV székház a fel nem épült?
3571 BUDAPEST VI. Podmaniczky (Rudas László) utca 45.
Két dolog kérdés megmaradt. Vajon mi volt az épület funkciója 1951-ben? Eredetileg a Magyarországi Symbolikus Nagypáholy páholyháza, 1920-tól a Magyar Országos Véderő Egylet székháza, 45-ben visszaadták a szabadkőműveseknek, 50-ben államosították, később a BM használta különböző célokra, jelenleg szálloda.
Kérdés lehet még a helység eredeti funkciója. Ha jól értem, az eredeti nagyszentély egy felsőbb emeleten volt. 3600:
98848, 99384 Budapest XI. Osztapenko szobor a Balatoni út és az M1-M7 közös szakaszánál a Budaörsi út irányából nézve. 98851, 99371, 99385 Budapest XI. Budaörsi út a Villányi út felé nézve. 98846, 99372,99386 Budapest XI. az M1-M7 közös szakasza a Budaörsi út irányából nézve, balra az épülő Őrmező lakótelep.
2666 és 91970 max. egy-két perc eltéréssel készült (vö. árnyékok, padon ülő alakok stb.) ugyanazon pontról fotózva, az évszám azonban jelenleg nem egyezik.
98472 Budapest XI. látkép az egykori Hotel Wien-ből (Budaörsi út 88.) az M1-M7 autópálya közös szakasza, a Balatoni út és a Budaörsi út alkotta forgalmi kereszteződés felé.
98513 Budapest XI. építőanyag-telep a Budaörsi úton, a háttérben a Kelenföldi pályaudvar és a Kelenföldi út épületei látszanak. ha jól saccolom ez a Budaörsi út 66., de ebben nem vagyok biztos
Klassz! Mondjuk az érdekes hogy ide szállítottam az útlevélkezelőket '83-84 között,de ezekbe a részekbe soha nem mehettünk be,így ezek a belső képek számomra ismeretlenek.
A képen a Reza Pahlavi iráni sah repülőgépe látható. 1978-ban a sah Budapesten járt, többek között őt és feleségét az ELTE díszdoktorává avatták. 1979-ben megdöntötték uralmát.
98867 Budapest V. IX. Kálvin tér, aluljáró építés. 98868 Budapest V. VIII. Kálvin tér, aluljáró és metróállomás építés. 99416 Budapest, Kálvin tér, aluljáró, előtérben a metróállomás mozgólépcsője. 99417 Budapest, Kálvin tér, aluljáró, a metróállomás bejárata. 99418 Budapest, Kálvin tér, metróállomás.
Balassagyarmat, Civitas Fortissima (Köztársaság) tér, szemben jobbra a Bajcsy-Zsilinszky utca, ott a Deák Ferenc utca sarkán a Balassagyarmati Rendőrkapitányság (eredetileg Pénzügyi palota). A felvétel az egykori Vármegyházból készült.
A kép nem a Méta utca felé néz, hanem az M5 felé (ahogy az eredeti megfejtésbe belinkelt kép mutatja - az felső nyíl 99503, a lefelé mutató nyíl a 99502 készítési irányát mutatja). A háttérben látszik is egy autópályát jelző tábla.
A távvezeték oszlop pont ott van, ahol a kép alapján lennie kell, a Bevásárló utca végén, a KFC melletti körforgalom mellett.
Cinkotán a víztorony egy telep közepén van, egy négyszögletes térséggel körbebetonozva. A képen - ahogy a valóságban - a víztornyot egy kör alakú füves terület veszi körül.
Valóban hasonló a víztorony, de Cinkotán ott a távvezeték, ami a régi képen is látható. Ráadásul ha ez a Nagykőrösi mentén készült volna, akkor a város felé néznénk, és akkor látszódnia kellene a háttérben a Méta utcának.
Plusz még egy érv: rengeteg kép van Cinkotáról, amin külföldi rendszámos kamionok vannak. Nem hinném, hogy több telepen is fogadtak volna külföldieket.
A bazaltbánya kifejezés csakugyan pontosabb. Pár forrás, amit néztem kaicsbányának hívja az uzsai bányát, de csakugyan, pontatlanul. Igazából ez egy kőbánya. Bazalt kőbánya.
A csillével kapcsolatban is igazad van. Ezeket nem vettem észre :( Azt hittem az a középső rész a fémháromszög alatt az, ami mozog.
Nem is nagyon volna értelme, mivel a friss anyagnál jó ideig, a megfejtési dömpingben természetesen csak csúszással kerülnek fel az infók. Vagyis nem volna hiteles a leválogatás.
Hát, tekintve, hogy a sarki telepen csak egy hosszúkás, felülvilágító nélküli épület (autómosó?) van, valamint az "Irányítással tolass" feliratok bőkező használata miatt én a Dandár 23-nak gondolnám.
98658, 98659, 99349, 98911, 98912, Budapest V. VI. Deák Ferenc tér, aluljáró és metróépítkezés az M3-as metróvonal építése idején. 99347, 99348, 98919, 98920 Budapest V. Deák Ferenc tér az Erzsébet (Engels) tér felé nézve. Aluljáró és metróépítkezés az M3-as metróvonal építése idején. 98913, 98915 Budapest V. a Deák Ferenc tér és az Erzsébet tér az M3-as metróvonal építése idején. 94880 Budapest V. Deák Ferenc tér, az M2 metróvonal állomása. 99225 Budapest V. Deák Ferenc tér, az M3 metróvonal állomása. 94864 Budapest
sztem ez meg jó eséllyel a BKV Forgalomirányító Központ telefonközpontja. Az asztalon öt telefon, sok kapcsoló gomb, a faliújságon pedig a mellékek száma és neve, ilyenek pl., hogy
a kép egy VIII. ker-i Vendéglátóipari egységeket bemutató MR riportból van, a riport egy másik képe az utcai portált mutatja, s talán vmi fedett helyet, csarnokot (?)
98251 Budapest V. VI. Nyugati (Marx) tér, balra a Teréz körút, jobbra a Bajcsy-Zsilinszky út torkolata. 98253 Budapest VI. Nyugati (Marx) tér, szemben a Jókai utca torkolata. 98258 Budapest VI. XIII. Nyugati (Marx) tér, szemben a Váci út torkolata.
98260 Budapest VI. Nyugati (Marx) tér, szemben a Teréz körút torkolata. 98271 Budapest VI. XIII. Nyugati (Marx) tér, balra a Teréz körút, jobbra a Jókai utca torkolata. 99086, 99087, 99089, 99209, 99210 Budapest VI. Nyugati pályaudvar. 99217 Budapest VI. Nyugati (Marx) tér, földmunkák a felüljáró építése előtt. 99443 Budapest VI. Nyugati (Marx) tér, szemben a Teréz (Lenin) körút, földmunkák a felüljáró építése előtt. 99444 Budapest V. VI. Nyugati (Marx) tér, szemben a Bajcsy-Zsilinszky út, földmunkák a felüljáró építése előtt. 99445 Budapest VI. XIII. Nyugati (Marx) tér, szemben a pályaudvar, előtérben földmunkák zajlanak a felüljáró építése előtt. 99229 Budapest VI. a Nyugati pályaudvar főcsarnokának átépítése, előtérben az ideiglenes állomás. 99230, 99441, 99442 Budapest VI. a Nyugati pályaudvar átépítése. 99464 Budapest VI. Nyugati (Marx) tér, középen a felüljáró építése.
Biztos, hogy nem a forgalmat irányító pult, és nagyon könnyen lehet az energiabetáplálás. Az alábbi kép a metrót bemutató 1972-es filmből származik (ekkor még csak a kelt-nyugati vonal üzemelt), és a szöveg hozzá:
"A Deák téri energiadiszpécser távvzérlőasztalán valamennyi alállomás kapcsolási sémája és azok vezérelhető kapcsolókészülékei láthatók, feszültségszintenként eltérő színezéssel."
Szerintem van hasonlóság, tehát a 99424-en nyugodtan lehet látható ennek megfelelője az észak-déli vonal első szakaszára vonatkozóan.
65810 Budapest VIII. Baross utca - Lujza utca sarok. sajnos nem tudom a borozó melyik oldala, a Lujza utcai oldalon pár méterrel arrébb maradt meg még mára ilyennek (ami valószínű nem az egykori borozó, hanem a szomszéd üzlethelység). a borozó sztem ugyanaz mint, ami a 65952-n látszik.
A 3-as vonal első szakaszán 1977. január 1-jén indult meg a forgalom, és mind a forgalomirányítást, mind az energiaellátást a diszpécserházból vezérelték.
A diszpécser központ akkor maga a Budapesti Forgalomirányító Központ más néven diszpécser ház lehet. Tehát az a középső oszlop azt a helyet jelenti, ahol a kép készülhetett.
94711 Bősárkány 94935, 94936 Balaton 99205 Tata? 99228 M1 félautópálya? 99258-99261 Wild féle mérőműszerek 99262 ICL SYSTEM 4 70 típusú számítógép az Országos Tervhivatal számítóközpontban 99314 lyukszalag előkészítő - adatrögzítő berendezés az UVÁ-nál 99391 Ikarus gyár Budapest Margit utca 99563 Hotel Diána?
Amennyire ki tudom olvasni a táblára jobb oldalt Deák Ferenc tér, Felszabadulás tér, Kálvin tér van írva. A bal szélső hármas talán, alig-alig sejthetően Nagyvárad tér, Klinikák, Ferenc krt. De mi lehet a középső oszlop, miért van 7 oszlop?
Vajon lehet ez a BKV forgalomirányító központ a Névtelen utcánál?
A 30-as évekbeli Schmidt Albin képek egy része feltehetőleg Csepelen, Királyerdőn készült.
Van három árvízi kép. Sajnos azt nem tudom elképzelni, hogy lehet a Soroksári Duna-ágban árvíz. Talán belvíz?
A 86224-n látszik a Királyerdő felirat. Ez és a szomszédos malomszerű épület feltehető a csepeli Duna parton állt.
A 86225-n a háttérben a víztorony sztem az, ami a Helsinki út mellett van, u az, mint ami a 96981-n. Ebben az irányban közelebb, a túlparton lévő épület sztem a soroksári Felső Dunaparton található.
86223, 86224, 86225 Budapest XXI. Csepel, Királyerdő, a Ráckevei (Soroksári) Duna partja, a túlparton Soroksár.
99433 M1-es autópálya (akkoriban félautópálya) pihenő 83 km-nél, Győr felől a komáromi leágazás után. kinagyítva látszik a háttérben a Komárom/Kisbér tábla
99434
talán ez is ugyanennél a parkolónál készült, abból kijövet, de erre nem találtam egyértelmű bizonyítékot, így lehetne így is: M1-es autópálya (akkoriban félautópálya) egyik pihenője.
A háttérrben lévő Tarján tábla alapján a Tatai út - Cementgyári út kereszteződésénél lévő vasúti felüljáróra gondolnék, ami hasonlít is, de ott a valóságban dupla híd van, a képen másik híd nem látszik. Mi lehet a megoldás?
A helymeghatározás teljesen helyes. Az ellentmondás feloldásának kulcsa a Hármashíd környékének bonyolult építéstörténetében rejlik, és különösen a két külfejtésben, melyeket ezen a helyen több évtized különbséggel megnyitottak, bezártak, "rekultiváltak" és beépítettek, majd "kitakarítottak", újranyitottak, ezután újra bezártak és tessék-lássék ismét "rekultiváltak".
Az alábbi két fentrol.hu légifotón a környék két jellegzetes állapota látszik 1967-ből és 1984-ből. Az elsőn színekkel jelöltem (nagyon vázlatosan) a kérdésünk szempontjából jellemző elemeket. Pirossal a három híd van bekarikázva, melyekről a hely a "Hármashíd" nevet kapta. 1979-ben aztán (a terület történetében már másodszor) nekiláttak az itt fekvő szénvagyon maradéka külszíni kitermelésének, aminek érdekében a vasutat, az Aradi utcát és a Cementgyári út nyugati szakaszát észak felé tolták el (egyben a vonalukat kiegyenesítették, eltüntették a vasút és a mellettük futó utak délre "hasasodó" ívét), hogy a régi vasúti töltés alatti széntelepet is kitermelhessék. Ebben a korszakban egyetlen híd maradt a területen: az, amellyel jelenleg is keresztezi a Tatai utat (az egykori 1-es főutat) az 1-es vasútvonal. Ezt a második fázist mutatja - a vasút kiegyenesítését illetően - a légifotóba rajzolt zöld színű egyenes, és zölddel bekarikázva jelöltem az akkori egyetlen hidat. Ez lényegében a területnek az az állapota, amit a szóban forgó 99202 fotó ábrázol. (Magát a külszíni fejtést mutatja az ugyancsak ekkoriban készült 67012 fotó.) Ebben a korszakban az I-es erőművet (és a Szénosztályozót is) kiszolgáló iparvágány-teherpályaudvar maradékának vágányhálózata (melynek ekkor már csökkent a forgalma) K-i irányban egyszerűen egy kitérővel a fővonalba volt bekötve Alsógalla (akkor: Tatabánya mh, helyi nevén "Tatabánya-Középső") bejártai jelzője táján; az Alugyár mögötti vágányhálózat pedig csak Felsőgalla (akkor: Tatabánya-Felső vá.) felől volt megközelíthető. A két iparvágány-rész ekkor tehát szét volt vágva egymástól, ez az oka annak, hogy ekkor nincs déli, második, iparvágány-híd a Tatai út fölött. A külszíni fejtés befejezése után aztán (ennek a dátumát pontosan nem tudom, kb. a 80-as évek vége) újra összekötötték az Alugyár/Karbidgyár/Cementgyár körüli vágányhálózatot egy külön vágány útján az I-es erőmű mögötti vágányokkal, és ennek érdekében újból megépítettek egy második hidat (hozzá töltést stb.) a Tatai út fölött, csak pár tíz méterre délre a fővonali hídtól. (Harmadik hidat ekkor már nem építettek, a szintén nyomvonaláthelyezésen átesett Alugyári utat ekkor már csak szintben keresztezték az iparvágánnyal.) Ezt a nyomvonalat (nagyon hevenyészve) és hidat jelöli a térképen a kék szín, és lényegében ez a mai állapot is, amit a Google StreetView-n látni, és amire te írod, hogy "de ott a valóságban dupla híd van". (NB. tudtommal ma már ez az iparvágány újra használaton kívül van, de a hídja áll.)
A második légifénykép 1984-es, és lényegében a 99202 készítésekori állapotot mutatja. (A légifotó és az alátett Google-térkép között van némi elcsúszás, ezért mutatja az Aradi utcát és a vasutat a térkép a fotónál még északabbra.)
Hevenyészve, fejből szedtem csak össze a történetet, lehetnek benne pontosítandó vagy kiigazítható részletek (vasutasok, bányatörténészek helyesbíthetnek, pl a terminológia vagy a vasúthálózat elemei terén), de nagy vonalakban azért megállja a helyét, és remélem érthető.
Tatabányai szóhasználattal tehát a 99202 a "Hármashidat" ábrázolja abban az időszakban, amikor az éppen csak egyetlen híd volt, az is északabbra, mint a korábbi névadók bármelyike... :-)
Egy kis segítséget szeretnék kérni Tatabányát jobban ismerőktől, Sajka, pumukli89 ... plíz. A háttérrben lévő Tarján tábla alapján a Tatai út - Cementgyári út kereszteződésénél lévő vasúti felüljáróra gondolnék, ami hasonlít is, de ott a valóságban dupla híd van, a képen másik híd nem látszik. Mi lehet a megoldás?
09880 dátum 1964 >>> 1966 (a többi idetartozó új képhez hasonlóan) 94780, 98041 Budaörs, az M1-M7-es autópálya közös szakasza a benzinkútnál a Károly Király utcai felüljáróról nézve. 94781, 94786, 99293, 99244 Budaörs, eszpresszó és benzinkút az M1-M7-es autópálya kivezető szakasza mellett. 94784 Budaörs, benzinkút az M1-M7-es autópálya kivezető szakasza mellett.
94836 Budapest V. az épülő Hotel Duna Intercontinental az UVATERV székháza felől, háttérben az Erzsébet híd. 97216 Budapest V. Vörösmarty tér, szemben a Gerbeaud-cukrászda. 97399 Budapest V. az épülő Hotel Duna Intercontinental az UVATERV székháza felől, mögötte a még álló Duna szálló. 97580 Budapest V. Apáczai Csere János utca a Vigadó tér felé nézve, balra az épülő Hotel Duna Intercontinental. 99564 Budapest II. Bem rakpart Margit hídról a Bem József tér felé nézve.
Fel nem foghatom, hogy akitől ezt annak idején átvettem, az honnan vette. Talán a Vitézi Rend iratanyaga semmisült meg, és az legendásult úgy, hogy a ház is?
Passz. Mindenesetre most azt találtam, hogy 1957-ben a Közlekedési Építő Vállalat volt az Üllői út 8-ra bejegyezve, 1958-ban pedig ezt írta a Népszava:
"De hagyjuk ott egy kicsit a kőbányai Oriont. Látogassunk el inkább a Ferencvárosba. Üllői út 8. Szürke, neobarokk épület. Ez a ť-Hadtudományi KönyvtárŤ, amelynek vezetője Forgács Róbert műszerész az Orion-gyárból. Százezer könyv gazdája a gyárszerte egyszerűen csak Robinak nevezett ezredes elvtárs. Idegen nyelvű hadtudományi munkákat ferdít, katalogizál, tanulmányokat ír. Katonai akadémia, pártiskola és sok fontos katonai beosztás van már a háta mögött."
A Hadtudományi Könyvtár 1959-ben már a Várban működött. A házról viszont a Városvédők azt írták 1985-ben, hogy "a metróépítéskor bontották le".
96638 Budapest V. Vigadó tér az Apáczai Csere János utca felé nézve. 96760 Budapest V. Apáczai Csere János utca 4., a törökbálinti M1-M7 autópálya kereszteződés makettje az UVATERV székház tetején. Háttérben a budavári Királyi Palota. 97025 Budapest I. V. az épülő Erzsébet híd a Belgrád rakpart felől. 97094, 97095, 97096 Budapest XI. M1-M7 autópálya közös szakaszának építése a Budaörsi út felé nézve. 97102 Budapest XI. M1-M7 autópálya közös szakaszának építése. 97114 Budapest I. V. az Erzsébet híd és a Március 15. tér a Gellérthegy felől. 97115 Budapest I. V. az Erzsébet híd és a pesti belváros a Gellérthegyről.
Remélem, a lényeg érthető, minden helyszín előtt ott vannak a fortepanos képszám(ok). Annyi helyesbítést még teszek, hogy 98210-as kép leírásából ki kell venni a "Sopiana Gépgyár" utalást ugyanis az, pont nem létszik, mert a fotós háta mögött van
98211: Pécs, Sopiana Gépgyár (ma itt van az Árkád bevásárlóközpont). Nagy Lajos király útja (egykori Szalai András út) a Bajcsy-Zsilinszky utca sarok felől nézve kelet felé.
98210: Pécs, Sopiana Gépgyár. Nagy Lajos király útja (egykori Szalai András út) a Bajcsy-Zsilinszky utca sarok felől nézve dél-nyugat felé.
A kép pozicionálásához nem használjuk a hivatalosan el nem nevezett utcát, de mint a kép fő témáját a megértést könnyítendő meg kell említenünk, akárhová is címzi magát a BKV központ.
"Szabó Ervin tér az Üllői út felől nézve, szemben a Szabó Ervin könyvtár, jobbra a BKV Forgalomirányító Központ építése. Előtérben az építkezés során megnyitott névtelen utca."
Annyit pontosítanék, hogy a BKV (ma: BKK) forgalomirányító központja előtti rövid utcácskának ugyan valóban Névtelen tér (utca) volt a nem hivatalos neve, ma a Szabó Ervin tér 2.-re van számozva. Maga a tér valóban a Szabó Ervin könyvtár épülete előtt van, ám a könyvtár a Reviczky utca 1. alatt található. A képaláírás talán így pontosabb:
Budapest VIII., Szabó Ervin tér az Üllői út felől a felé nézve, szemben jobbra a Szabó Ervin könyvtár, előtérben a Szabó Ervin tér 2. alatti BKK (akkor: BKV) forgalomirányító központ építése.
Budapest VIII., névtelen utca az Üllői út felől a Szabó Ervin tér felé nézve, szemben a Szabó Ervin könyvtár, jobbra a BKV Forgalomirányító Központ építése.
Budapest, VIII. BKV Forgalomirányító Központ építése az előtérben lévő Üllői út és a Baross utca között, háttérben a Szabó Ervin Könyvtár Baross utcai frontja látszik.
Gondolom, az épület eredetileg is állami célokat szolgált,....
ezt találtam :
"A két épülettömbben működő KMV személyszállítással foglalkozott. A Kárpát utcai főbejáratú, szovjet típusterv alapján 54-ben készült A-tömb személyi állománya a hazai pártapparátus, a Bessenyei utcai főbejáratú B- (vagy bizalmi garázs) tömbé pedig az állam- és a pártapparátus védett személyei szállítási feladatainak a lebonyolítására volt kijelölve"
99171 BUDAPEST XV., RÁKOSPALOTA, a MÁV-telepi Wesselényi utca 5-7 sz. ház kertje a Kazán utca felől fotózva
Egy új megfejtés:
99182 BUDAPEST XV., RÁKOSPALOTA, Damjanich János utca 132.
És egy, ami úgy tűnik sosem fog megfejtődni, de azért a városrészt tudjuk:
99179 BUDAPEST XV., RÁKOSPALOTA, az M3-as autópálya építése miatt szanálandó Alkotmány utca környéki házak egyikének udvara
Az utolsónál ugyan nem tudni, hogy pontosan melyik ház udvara látszik, de volt szerencsém még szkennelés előtt látni a képeket, és mindegyik a "Rákospalotai házak szanálása" című tasakban volt. Részben a többi kép helyszínéből, részben az M3-as autópálya elhelyezkedéséből következik, hogy az Alkotmány utca környékén kell lennie, ahogy a többi is ott van.
97420 Budapest V. Eötvös tér a Széchenyi István (Roosevelt) tér felé nézve. Ezen a helyen később a Fórum (jelenleg Intercontinental) szálló épült. 97422 Budapest V. Eötvös tér.
Igen, jogos, mindig újgyőrit mondok rá, pedig az odébb volt. Szóval: "az a régi kocsiszín, ami a Tiszai pu. mellett volt, és az új telep átadásakor szünt meg". :-)
99206: Fehérgyarmat 76443, 76444: Budapest, Váci utca
98083: Budapest, Csalogány utca 98107: Budapest, Kálvin tér 97873, 97874: Budapest, Deák tér 97893, 97889, 97896: Budapest, Népszínház utca 97896: Budapest, József kőrút 97949, 97948: Budapest, Batthyány tér 98107: Budapest, Üllői út 97769, 97770: Budapest, Klotild palota 97397: Budapest, Baross tér 97263, 97261: Budapest, Jánoshegy 97176: Gödöllő
Sopron, Hátsókapu utca a Várkerület felől háttérben a Szent György utca. Balra a zászlós épület a Zöld ház (Cézár ház, pince), az 1681. évi főrendházi nádorválasztó országgyűlés e falak között zajlott.
97470, a Winkler-ház. Winkler Oszkár (19071984) előı ismert épülete egyben a korszak legjelentősebb soproni alkotása a modern építészet szellemében: 1935-ben építi a kiemelt középső tömbjével, lekerekített erkélyeivel majesztétikus megjelenésű Frankenburg út 6. számú társasházat. Az árapasztó zsilip helyén épült.
Esetleg "operatív" feladatok végrehajtásához használhatták szerintem... Egyszer engem is követtek a fél városon át, gyalog és autóval, teljesen hétköznapi, polgári rendszámú autóval - bevittem őket Wekerle telepre.... :-)
De viccen kívül, akkoriban még bőven volt az utcán parkolóhely, ingyen, nem tűnik természetesnek, hogy az egyszerű dolgozó beálljon az autóval a cég területére. Napi szinten minek felkanyarogni a harmadik emeletre, ha megállhatok kényelmesen az utcán? Egyszer-kétszer érdekes, de mindennap tiszta időpocsékolás.
Valóban ezeket a márkákat állami cég nem vásárolta. de az állami cégeknél is magánemberek dolgoztak, magánautókkal. Gondolom, az övéket látni a képeken.
Gondolom, az épület eredetileg is állami célokat szolgált, csak ahhoz képest furcsa a sok civil autó. Se Trabantot, se VW bogarat, se Skodát, nem használtak állami autónak, főleg nem Skoda kupét. Miért álhattak ezek itt?
A "Pártgarázs" mögött két utcával álló garázsépület, ami ma a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) telephelye. Bp. XIII. Hegedűs Gyula utca 79-81
97450 Horvátország, Verőce, ulica Matije Gupca, a horvát (azelőtt jugoszláv) hadsereg házának udvara. a szomszédos képből következtetve feltehető a barcsi közúti híd újjáépítésén dolgozók falatoznak itt
Az elmúlt napokban az UVATERV sorozat hatására rengeteg helyszín-címke érkezett. Ime a kirostázott első adag.
99510: Aranykéz utca 94801: Nagyoroszi 96615: Bp, Erzsébet tér 99218: Eger 99329: Debrecen, Kossuth tér 99337: Debrecen, Árpád téri templom tetejéről a Wesselényi u felé nézve 98544: Debrecen, Petőfi tér a felüljáróról 99271: Tihany 99430, 99432, 99429, 99431: Tata 99395, 98687, 98702, 98701: Salgótarján
korrekció!, a vasútállomások site-n nem a vasúti híd képe látható, hanem a régi barcsi közúti hídé
97288 és 97289 Magyarország, Horvátország, Barcs, a második világháborúban felrobbantott vasúti híd (azóta teljesen lebontották). Sztem a kép a horvát oldal felől fényképezve. Nem ott állt a híd, ahova később közúti hidat építették, hanem a településtől kissé nyugatra. Meglepő, hogy 1967-ben milyen jó állapotban volt, még állagmegóvási munkálatok is látszanak rajta, aztán végül mégis lebontották.
97288 és 97289 Magyarország, Horvátország, Barcs, a második világháborúban felrobbantott közúti híd.
97448, 97449 Magyarország, Horvátország, Barcs, a közúti híd újjáépítése.
97288 és 97289 Magyarország, Horvátország, Barcs, a második világháborúban felrobbantott vasúti híd (azóta teljesen lebontották). Sztem a kép a horvát oldal felől fényképezve. Nem ott állt a híd, ahova később közúti hidat építették, hanem a településtől kissé nyugatra. Meglepő, hogy 1967-ben milyen jó állapotban volt, még állagmegóvási munkálatok is látszanak rajta, aztán végül mégis lebontották.