E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Pár hónapja elkezdtünk egy fejlesztést, amihez önkéntes résztvevőket keresünk. A fejlesztés célja a Fortepan fotók térképes megjelenítése. Első körben Budapest V. kerülete és Győr teljes területe szerepel majd a térképen. A programozó kollégák ott tartanak, hogy egy nyelvi program segítségével magas százalékban sikerült a leírásainkból GPS koordinátákat generálni. A mostani fázisban ezeknek az ellenőrzésére, javítására keresünk jelentkezőket. A budapesti Belvárost és Győrt ismerők előnyben vannak, de bárki jelentkezhet, aki kedvet érez egy ilyen otthonról végezhető munkához. Aki szeretne részt venni a dologban, irjon nekem a fortepan@gmail.com címre és megbeszéljük a részleteket.
A villamos még a Nagyvárad térig jár, ezért a kép nem lehet 1982-es. A metrót 1980. március 29.-én adták át, utána felszedték a villamossíneket, mint ahogy pl. ezen az 1980-as képen is látszik: 253898
A két kép láthatóan egymás után készült kb. 20 másodperccel. Az SG-40-06 IFA az Árpád út torkolatától a József Attila u. torkolatáig jut ez idő alatt, az észak felé tartó villamos befejezi az utascserét és elindul, de az leszállók még a járdaszigeten vannak, a dél felé tartó villamos meg beér a megállóba és leszállnak róla. Az első képen a 84-es busz (GA-96-95) jobbra indexelve , a másikon egy 43-as (GA-96-19) kanyarodik az Árpád útra.
A GA-96-95-öt 1978.09.05.-én selejtezték. A GA-96-19 '79 decemberéig húzta, de az utolsó ilyen típusú (IK180) buszt is leselejtezték '80 januárjában.
Tehát a képek helyes dátuma 1978 (tavasza, vagy előbbi évek)
Tudom, hogy mi van a képen, épp azt reklamálom, hogy a mostanii leírás félrevezető és túlmagyarázza az egyszerű helyzetet. De úgy tűnik ezt csak én látom így
Majer István út (Makarenkó utca), keresztbe a Batthyány Lajos utca (11-es főút)
ez azt jelenti, hogy hátul keresztben elmegy a 11-es út (és a lányok nem azon sétálnak). Pedig nem, a képen végig a 11-es út látható, amit az előtérben Majernak, a kanyar után Batthyánynak hívnak
Szerintem: Budapest IV., (XV.). Szilágyi utca, villamosmegálló az Egyesült Izzólámpa és Villamossági Rt. 26. szám alatti Vákuumtechnikai Gépgyára előtt, a Rákospalota-Újpest vasútállomásnál.
kilátás a Jurisics-vár északnyugati bástyája felől a várárok és a Várkör felé, szemben a kapásházak, háttérben a Jurisich Miklós Állami Gimnázium és a tanítóképző közös leánykollégiuma.
Finnország, Helsinki a Kaivokatu és a Keskuskatu sarkánál állva a balra ívelő Kaisanienemkatu felé tekintve (remélem sikerült hibátlanul leírnom a számomra kimondhatatlan közterületneveket)
Az utóbbi háromnál (288743 288744 288939) mindenképp javítani kell az évszámot 1981-re, későbbi nem lehet, mert a kocsiszínt a Tátra villamosok érkezésével átalakították.
Magyarország, Sárospatak, a Református Kollégium udvarán az úgynevezett Berna-sor
"A Református Kollégium udvarán méltóságteljesen áll a Múzeum épülete, a Berna-sor, megőrizve a 18. század végétől a változó korok ellenére a régmúlt üzenetét. Az egyemeletes épület a Kollégium borainak tárolására szolgáló pincék fölé épült, 1771-1772-ben. Tervezője és építője Lieb Tamás, sóvári mester volt. A Múzeum épületéhez kapcsolódó Csengettyű-sort 1878-ban lebontották, viszont meghagyták annak a Berna-sorral érintkező déli végét és hozzátoldották a Berna-sor keleti végéhez. Így alakult ki a hat helyiségből álló egyemeletes épület, melynek mindkét szintjén, a déli homlokzati részen árkádos tornác fut végig. A tornácok később épültek hozzá az épülethez, mégis harmonikus az egésznek az összhatása."
A két kép a nagy hasonlóság ellenére nem egy időben készült! A 288806 képen még működik a "Sportáruház", míg a 288932 képen már "elköltözött" a Ferenc körút valahány szám alá, mint az a "Tornaszerek" feliratú kirakatban is látható. Ez a kép tehát már közvetlenül a bontás előtti. A másik képen még nincs ott a cetli; ez lehet akár évekkel korábban is!
Találtam még egy képet, ahhoz a sorozathoz, ami a Krisztina krt. 2-4. egyik felső emeleti lakásából készült, feltehetőleg 1979-ben, de semmiképp sem 1983-ban, mint ahogy ez a kép is meg lett jelölve)
Ezek a képek egyidőben készültek, a Krisztina krt. 2-4. egyik felső emeleti lakásából.
Az időpont 1979-80 tele lehet, mert a Petőfi híd felújítása miatt 4-6 közlekedik, az 59-esen (ami a fenti képek közül a többségen látható) még kéttengelyes (ezres sorozatú) villamos. A Tátrák február 1.-től álltak forgalomba.
Nyugati (Marx) tér, a MÁV igazgatóság épülte a pályaudvarral szemben. 1980 augusztusában felrobbantották, ma a forgóóra, szökőkút, és aluljárólépcső van a helyén.
Debrecen, Szent Anna utca 17., a felvétel a Debreceni Kegyestanítórendi Római Katolikus Calasanzi Szent József Gimnázium (később Szent József Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium) udvarán készült.
Debrecen, Szent Anna utca 17., a felvétel a Debreceni Kegyestanítórendi Római Katolikus Calasanzi Szent József Gimnázium (később Szent József Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium) udvarán készült.
Debrecen, Szent Anna utca 17., a felvétel a Debreceni Kegyestanítórendi Római Katolikus Calasanzi Szent József Gimnázium (később Szent József Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium) udvarán készült.
ld 226453 nincs ilyen mintázat, ill a homlokzat csíkozott az ablakok aljáig
Varga utca 2., a felvétel a Piarista rendház (később Szent József Kollégium) udvarán készült.
>
Szent Anna utca 17., a felvétel a Debreceni Kegyestanítórendi Római Katolikus Calasanzi Szent József Gimnázium (később Szent József Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium) udvarán készült.
Szent Anna utca 17., a felvétel a Debreceni Kegyestanítórendi Római Katolikus Calasanzi Szent József Gimnázium (később Szent József Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium) udvarán készült.
A BKV nosztalgia villamosa. Az 1714-1715 pályaszámú kocsit a BKV 1976-ban vonta ki a menetren szerinti közlekedésből, és nosztalgiajáratként közlekedtek végleges selejtezésükig, 1982-ig, az utolsó forgalmi állapotukban.
1715-ös kocsi 611-esre visszaszámozva 1987-ben teljes körű felújítást kapott gyártáskori (1908) állapotra. Az 1714-es hosszú évtizedekig állt szabad ég alatt a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban, míg 2018-ban felújították az 1930-as éveknek megfelelő állapotra és visszakapta az 1820-as számot.
- sztem itt egy kicsit zavaros a képalá; a Holandsfjord természetesen az öböl neve, a Svartisen a nagy gleccser egészének a neve, az Engabreen pedig ennek Holandsfjord felé tartó része
>
Engabreen gleccser (sztem elég ennyi, ebből pontosan azonosítható)
Nyáron jártunk a várban, fantasztikus hely, kb egri vár méretű, többször erődített vár egy hegytetőn, ámulatbaejtő lakótoronnyal és kiltátssal a Fertőig, illetve az Alpokig. Rajtunk kívül 4 turista volt. Mindenkinek szívből ajánlom, ha egy jól, arányosan konzervált, nem tovább épített középkori várromot szeretne látni.
Az "SS" ebben a szövegkörnyezetben azt jelenti, hogy "Steam Ship", gőzhajó, és automatikusan minden gőzüzemű hajó nevéhez hozzátartozik - akár kiírják, akár nem. Mindkét hajónak ugyanaz volt a neve. A két hajó sosem futott egyszerre ugyanazzal a névvel, mivel az elsőt eladták, és utána új nevet kapott, és csak ez után gyártották le a másodikat.
Az "SS" ebben a szövegkörnyezetben azt jelenti, hogy "Steam Ship", gőzhajó, és automatikusan minden gőzüzemű hajó nevéhez hozzátartozik - akár kiírják, akár nem. Mindkét hajónak ugyanaz volt a neve. A két hajó sosem futott egyszerre ugyanazzal a névvel, mivel az elsőt eladták, és utána új nevet kapott, és csak ez után gyártották le a másodikat.
Tegnap végigpörgettem végre az új feltöltéseket, néhány apró közlekedéstörténeti észrevételem van (sorszámok nélkül, mert nagyon sok a kép, ahol ezeket felfedeztem):
- a 3-as metró Nagyvárad tér–Kőbánya-Kispest szakaszát 1980-ban adták át. Tehát az 1980 utánra datált olyan képek, amelyeken az Üllői útig járó 23-as és 23A villamos szerepel, mind 80 márciusa előttiek (a Népliget állomás és a felüljáró építése miatt járt kettéosztva). Szintén 80 előtti az a fotó, ahol az 50-es villamos belső végállomása a Nagyvárad tér.
- a nagykörúti típusváltás 1978-ban történt, tehát ahol a 4-esen, 6-ososn UV típusú jármű van, mind 1978 májusa előttiek.
- az autóbuszok rendszámainál is kisebb zavar tapasztalható. A fekete alapon fehér betűs-számos (GA..GF) rendszámok 1982-ig voltak használatban. Utána fehér alapon fekete számos, BU..BZ rendszámcsoportot kaptak.
A villa koordinátái: 47°48'6.40"N 19°0'20.62"E (Visegrád-Szentgyörgyhegy, Dunabogdány határában). Alsó telekszomszédja a Patkó-villa, Gobbi Hilda egykori nyaralója. A hely ma is hasonló, mint a filmen, de vadregényesebb lett, mert körbenőtte az erdő, megnőttek a kerti fák. A gyönyörű, panorámás hegyoldalt eddig még megkímélték a mindent letaroló és beépítő városi hordák.
A Sachsenplatz (ma: beépített terület) a mai Böttchergäßchen felöl a Brühl felé nézve, Lipcse, NDK
A kép elöterében a Balthasar Permoser szoborkészítömühelyéböl (iskolájából) származó barokk szobrok, amiket 1981/82 telén állagmegóvás céljából eltávolítottak a térröl.
(legalább két lipcsei túra kellett legyen, egy téli, amikor nem voltak a fákon levelek, és egy, amikor igen, utóbbi több kép alapján legkorábban 1982-ben, ha lesz idöm, összeszedem öket)
A képen nem a "Kastély Hotel Üdülöszálló" látható, mert az akkor még nem létezett, már a II világháború elött is a belügyminisztériumé volt, a nagyapám, aki anno a szülöfaluja jegyzöje volt, így mehetett oda nászútra 1936-ban ,és még a 90-es években is a BM-é volt, csak pár éve lett tudjukkié. Az üdülö elött a szennyvízcsatornának volt egy szintlépése (arrafelé elég meredek út vezet), ezért mi gyerekkoromban csak "büdösminisztérium"-nak hívtuk.
A Győri Kisfaludy Színház (ma: Győri Nemzeti Színház, a "síugrósánc") épülete
valamilyen általam kifürkészhetetlen okból a keresőben se a "györ", se a "győr", se a "Győr" címszóra nem adta ki az alanti hsz-t, de megtaláltam a képet és úgy vissza tudtam keresni a hsz-t:
Mezei Szent Márton-templom (St Martin in the Fields). > St Martin-in-the-Fields templom
- a templomnevek állandó fordítása ilyen vicces képalákat szül. Egy csomó lefordíthatatlan név van, amit teljesen felesleges magyarítgatni (ld az ilyen-olyan Notre Dame-ok a franciáknál).
Jobb szélen Hegedűs B. András, a Történelmi Igazságtétel Bizottság egykori titkára
+++
Göncz Árpád köztársasági elnök vasárnap virágot helyezett el az elmúlt napokban megrongált és helyreállított 301-es parcellánál a Történelmi Igazságtétel Bizottsága vezetőinek társaságában.
Jobb szélen Hegedűs B. András, a Történelmi Igazságtétel Bizottság egykori titkára
+++
Göncz Árpád köztársasági elnök vasárnap virágot helyezett el az elmúlt napokban megrongált és helyreállított 301-es parcellánál a Történelmi Igazságtétel Bizottsága vezetőinek társaságában.
Tisztában vagyok véle, hogy ide történő hozzászólásírásom több okból sem kívánatos (láthatóan kilógok a sorból, régóta nem küldök be megfejtéseket, akkor sem nagymennyiségűt), azonban érdeklődnék, hogy másoknál is akadozik-e a fortepan.hu? (Sok a meg nem jelenő kép, a legszebbek a léptetésben előkerülők,akik közt még Bestof-ok is vannak, csak éppen a listanézetben nem látszódnak.)
Kossuth Lajos szobra, Kecskemét, Kossuth Lajos tér Jobbra hátul a Református templom bazársora, balra hátul távolabb a Népbank épülete látható. lásd 13590
A Brühl és Goethestraße sarok a Richard-Wagner-Straße felöl nézve, Lipcse, NDK
a képen a VVB Chemieanlagen egykori épülete, a mellette álló két épület (Brühl 74 és ritterstraße 50) még ma is megvan és felismerhetö. A füves területet mára beépítették, így a helyszín ma már ebben a formában nem létezik.
Az An der Frauenkirche a Landhausstraße és a Rampische Straße között, Drezda, NDK
jobbra a Polizeipräsidium még épülö új épülettömbje, középen a Coselpalais két szárnyépülete, a háttérben az Akademie der Bildenen Künste (ma: Hochschule für Bildende Künste) épülete
A kép (és így a sorozat drezdai képei) legkorábban 1983-ban keletkezhettek, mivel a rendörség épületének új része 1983-ban készült el, és a képen jól láthatóan még dolgoznak rajta. (A régi épületrész kifejezetten nyomasztó, a föbejáraton belépve az ember várja, hogy mikor csapódik fel az egyik ajtó és lép ki pár Gestapo-egyenruhás alak. Az új részt -természetesen- már bedarálták, hogy a helyére visszaépítsék a régi épületeket a QuartierIII/2-ben, ami jóval túllóg a lerombolt rendörségi épületen, így a kép helyszíne ma már épületekkel takart rész. A Coselpalais-t is újra felépítették, nem csak a két szárnyát)
pár jav a 21402 (eredetileg 21402tm) és 21473 ill. 21658 és 21679 közötti összetetartozó színes sorozatra vonatkozólag, mely (kissé random) 69 és 80 közt lett szétosztva
(akkoriban az Unter den Linden csak eddig a sarokig (a másik oldalon, a kép készítöjétöl balra, a képen nem láthatóan van a magyar nagykövetség épülete) tartott, azóta visszaépítették ezen az oldalon az Adlon hotelt és a túlodalon, a magyar követség oldalán felépült az Europäisches Haus)
XIV. kerület, Stefánia út 34-36. A Tisztiház bejáratánál VOLT.
"A béke védelmében" című alkotás (Kiss István alkotása) avatása 1979. március 19.-én, elbontása 1992. februárban történt. Jelenleg Kecelen, a Hadipark bejáratánál (Rákóczi Ferenc utca 141-171. áll.
A CP 01—58 rendszámú fehér Fiat 850-es gépkocsimat szombatról vasárnapra virradó éjszaka ellopták. Nyomravezetőt jutalmazom. Csaba László, Bp. XII., Galántai u. 10. Tel.: 155—761, vagy irodámban: 423—539.
Erdély, Brassó, (ekkor Orașul Stalin / Sztálinváros), Fő tér (ekkor Piața 23 August, ma Tanács tér, Piața Sfatului), szemben a Tanácsháza (egykor Városháza, ma múzeum).
Erdély, Brassó, (ekkor Orașul Stalin / Sztálinváros), Fő tér (ekkor Piața 23 August, ma Tanács tér, Piața Sfatului), szemben a Tanácsháza (egykor Városháza, ma múzeum).
így a 60059 és a még át nem épített Fő tér miatt az alábbi sorozat nem lehet 72, max 69 és így jó eséllyel u akkor készült miatt a 6006160069 és a környező 69 novemberi képek
elnézést, itt butaságot javasoltam, ugyan 1970-ben átépítették a teret, de az átépítés előtt volt a tér leaszfaltozva, átépÍtés után jött a kockakő és szűnt meg az úttest és járda közti különbség
276896 a nyilván a Soproni Ünnepi Hetek díszletét mutatja, ez júniusban volt és addigra kész lehetett az új burkolat, mert ebben az évben is zajlottak itt események
Templom utca 2., Esterházy-palota (később Központi Bányászati Múzeum). >>> szemben a Tempom utca 4. (később Erdészeti Múzeum, jobbra a Templom utca 2. (Központi Bányászati Múzeum).
(itt most kihagynám Esterházy-t az amivalencia elkerülése végett, lévén mindkét ház Esterházy palota)
Lengyelország, Varsó Plac Zamkowy, balra a Zsigmond-oszlop. Középen a háttérben a Kerszetelő Szent János-székesegyház (Bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela).
Modern, új gyártelepet kapott a Phylaxia Huszonöt millió forintos költséggel elkészült a Phylaxia Állami Oltóanyagtermelő Intézet hatalmas új székháza Kőbányán. A nagyfontosságú intézmény eddig több, távoleső telepen dolgozott. A Rottenbiller utcában volt a »humán« rész, vagyis az embergyógyászati szérumok gyártása, három másik telepen pedig az állami oltóanyag termelése. A decentralizált intézmények rövidesen folyamatosan költöznek be az új központi telepre, ahol korszerűen felszerelt laboratóriumok segítik a kutató és termelést irányító tudósok eredményes munkáját.
Budapest, IX. József Attila lakótelep, Napfény utca - Csengettyű utca kereszteződése. Balra a Napfény utca 1., a motoros mögött a Csengettyű utca 11. számú ház
Budapest XI., Budafoki út - Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca sarok, az épülő Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt (OKGT) székház leomlott födéme.
Üllői út 303. [BGSZC Ganz Ábrahám Két Tanítási Nyelvű Szakgimnázium és Szakközépiskola]
Csaba László (1924–1995) kétszeres Ybl-díjas építész első megvalósult alkotása a Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Magyar Gépgyári Művek Rt. számára tervezett iparitanuló-iskola az Üllői úton, az egykori gyárterület közvetlen szomszédságában.
Budapest, XI. Bartók Béla út a Kelenföldi pályaudvar felé nézve, jobb oldalon az Általános iskola (most Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium , Bartók Béla út 141. )
139431, 139430, esetleg a 139432 = (A szakbizottság tagjai: 1) Mokros István állami gyümölcsfaiskola vezetője. 2) A községi elöljáróság kiküldött tagja. 3) Egy helybeli gyümölcstermelő. 4) Az Agró növényvédelmi és mezőgazdasági társaság megbízottja.)
a képen középen Berecz Gyula szobrászművész... sajnos erről a talán "hősi emlékműről" nem találtam semmit. Lehet hogy a komáromi katolikus temetőben állt egykor... ???? vagy valamelyik környékbeli településen.
Magyarország, Budapest V., Budapest I.pesti alsó rakpart, Fiat 850-es személygépkocsira szerelt, házi kivitelezésű tetősátor, "mozgó szálloda". A Duna túlpartján a Várkert rakpart házai és fent a Budavári Palota (korábban Királyi Palota).
"Az 1910-es évek elején alapíthatták a kört, 1929-ban - Eleőd Ákos Tádé hatvanadik születésnapjára - tablót is készíttettek magukról, ahogy az egy rendes és összetartó csapathoz illik, portréikkal ötvenöten rendeződnek sorokba körülötte. Két-három órán át tartott szokásosan a minden csütörtöki összejövetel, általában este kilenckor fejezték be a szeánszot, akiket otthon vacsora várt, ilyenkor köszöntek el a társaságtól. A harmincas években már csak nyolcan-tízen jártak össze heti rendszerességgel, a törzsbarátok. Ott volt mindig a Törley fiú , és mindig vacsorázott. Egy öreg tábornok, Lóránd Dénes, közel a nyolcvanhoz."
(...)
"Más, zene körüli emberek is részei a csapatnak. Dr. Antal Iván belügyminisztériumi osztálytanácsos, Balázs Árpád szövegírója, a költő például. S persze Balázs Árpád zeneszerző, a Petőfi Társaság tagja, számos nóta kottákba foglalója, az Ahogy én szeretlek, a Szeretnék május éjszakákon, meg a Nem tudok én néked, csak virágot hozni ihletett elkövetője. Krajna János képviselte a képzőművészetet. Egyik jellemző alkotása, A falu rossza című festménye a Nemzeti Galéria tulajdona. Itt lakott egyébként ő is, a Bartók Béla úton, ahol Blahunkáék s többen az Eleődök közül (vagy a közeli utcákban, mint Gönczyék, Vámossyék). Krajna történetesen a 12. szám alatt.Székely Bertalan tehetséges tanítványa 1945-ben itt akasztotta fel magát kilátástalan nyomorában."
Az egyik kép a Buza könyvből másolva, a felirat szerint ott készült. A belinkelt kép az egykori vendéglő kerthelyisége, annak oldalán volt a tekepálya.
szerinted a helyszín a belinkelt kerthelység? Nekem az egy árnyas belső udvarnak tűnik, a fp kép meg inkább hasonlít egy strandi büfére. Sajnos, az arcanumot en látom. Mindenesetre az érdekes, hogy a közelben jó pár éve lett egy Borostyán étterem, és ezek szerint a névnek itt története van.
"Egy nap a hétből rendre a „csütörtökiek”-é. Természetesen a csütörtök. Az egykori Ketter (később: Borostyán) vendéglőben földszintes épülete helyén állt a modern építésű Bukarest étterem, azóta azt is lecserélték — gyűlt össze hétről hétre az úri társaság, vacsoráztak, sörözgettek, kugliztak, beszélgettek szeretett vajdájuk szoros felügyelete mellett."
A Csütörtökiek asztaltársasága (1930-as évek). Ráismerünk középen Eleőd Tádéra, a Vajdára, s a tagok közül néhányakra: elöl a szakállas Krajna János, mellette Laszgallner Oszkár. Tádé mellett a képen balra Lóránt Dénes és Balázs Árpád.Az álló sor baloldalán Nagyatádi Szabó István, majd Blahunka László. Tádé mögött Saly Árpád,tőle jobbra Schulek
Frigyes. A legfelső sorban, kalapban: Molnár Imre, mellette Eleőd Tihamér
A Budapest sportegyesület által rendezett fénykép kiállítása valószínűleg a Károlyi (Egyetem) utca 6., Károlyi-palota, Fővárosi Képtár (később Petőfi Irodalmi Múzeum). Esetleg/vagy a Vigadóban.
. Nem. A ...29-est két éve megfejtettem, de azóta se került fel, a ...26-osról, amikor most újra szembe jött, azt hittem, hogy anno megfejtettem, de kiderült, hogy se én, se más nem fejtette meg ezeddig. A ...26-os utcája kanyarodik, a ...29-esé egyenes, ill. a ...26-os házainak a tűzfala faszerkezetes, a ...29-eson láthatóké fekete pala borítású, a telep egyes házainál még ma is így van burkolva, ha nem is az eredeti palával.
Lehet, hogy a ...26-os is a környéken készült, de az is lehet, hogy valahol máshol Németországban.
45-ben lebombázták, romjai kb 1950-ig álltak, helyére néhány pad került, majd le kellett bontani a Szent György u. 4. és Új utca 1. és 2.házakat is (51 után)
az így keletkezett nagyobb telket egy időben raktárként használták, ezt mutatja a 218857
majd kb 60 és 65 között egy rendezett kis park lett itt, ez látható a 209222-n és a 28955-n
majd 65 körül egy részét (kb 1/3-t) megint építési anyagok és barakkok foglalták el, lsd 10648779731
79-ben ásatások kezdődtek, majd 86 és 91 közt ideépült a teljes 5 telekre a vasalóház
a képet, mint idegesítö képet, de közben azt hittem, már megfejtettem, ezért körbenéztem, de nem, viszont az Ormos Alapítvány képei közt láttam, hogy valamilyen okból a fenti hsz-ban megfejtett
közel két éve nem került feltöltésre. A fenti hsz-ban részletesen bebizonyítottam, hogy az a kép onnét készült, amit leírtam, így csakis arra tudok gondolni, hogy idö/energia hiányában maradt el, nem pedig azért, mert valaki kételkedik a megfejtés helyességében.
Guadeloupe, tengerpart a Port de Jarry tengeri kikötő közelében. Középen Gara Róbert aki később a karibi szigeten Guadeloupe-n meghonosította a vívást.
a 3/... jelzésű Schoch képeknék a vajdahunyadi erdélyi bányavasúton keletkezett károk (árvíz miatti alámosás?) jelennek meg
az a kérdás, hogy ezek a károk a vasút elkészülte után keletkeztek-e (sajnos nem találtam erről híradást) vagy még az építkezés alatt)
mindenesetre az 1/... és 2/... jelzésű képeket (ez 46 kép, ha jól számolom, +27927, 27928) sztem 1900-ról 1901-re át kellene tenni és nyitott kérdés, hogy a 3/... jelzésúeket is, vagy azok még későbbiek
a 1/... - 2/... sorozatban van kifejezetten átadás körüli kép (27196, 27213, 27225) is, de a zöm szerintem az átadás előtti bejárást dokumentálja (kivéve persze a várról, a vasgyárról és az emberekről készült képeket)
ha el tudtam volna dönteni, azt írtam volna, de ez esetben fifty-fify nálam, sajnos a vasőti tudásom eddig terjed
talán az dönthetné el, hogy a 27268-n még a szövegben említett korábbi zólyombrezó-kisgarami keskeny vágányú iparvasút-at látjuk-e, vagy az új zólyombrezó—breznóbánya—tiszolczi helyi érdekű vasút zólyombrezó—kisgarami vasút síneit.
a megfejtésben jól szerepel a kép készítésének a helye, ami szigorúan véve nem Garamolaszi, hanem Kisgaram. G.olaszi egy kicsit úgyis félrevezető, mert az alapvetően északra van. Miért nem mondjuk a Garam völgye felől, vagy északkelet felől?
előbbi, ha ez még a tervezés szakasza (és a képeken mondjuk terepbejárás zajlik) vagy utóbbi, ha ezeken a képeken az elkészült új vasútvonalat látjuk
"A feketegaramvölgyi keskeny vágányú erdei iparvasut közigazgatási bejárása.E vasut közigazgatási bejárását f. évi szept. hó 3-án tartották meg. A kereskedelemügyi m. kir. minisztériumot dr.KépessyÁrpád oszt. tanácsos, mint a bizottság vezetője ésBene György felügyelő , a vasuti és hajózási főfelügyelőségetMarzsóKároly főfelügyelő, a m. kir. államvasutak igazgatóságátHátsikIgnácz főmérnök képviselte, aki egyúttal igazgatósága megbízásából a tervezetet is elkészítette. A vasútvonal Zólyombrezóállomásból indul ki és a meglevő zólyombrezó-kisgarami keskeny vágányú iparvasút felhasználásával Kisgaramközségen áthaladva, a zólyomjánosii kincstári gőzfűrész rakodójáig, illetőleg az ennek szomszédságában levő Feketebalog végállomásig terjed. A vonal, beleértve a fentemlített 3-5 km. hosszú keskeny vágányú iparvasutat, kereken 15 km. hosszú. A nehéz terepviszonyok folytán lehetőleg a völgy aljában, illetőleg a viczinális út mellett halad. A tervezett legnagyobb emelkedés 133°/oo, a legkisebb kanyarulati sugár 50 m. hosszú. A pályának csupán kis része emelkedik a teherszállítás irányában; legnagyobb része vízszintes és a teherszállítás irányában mérsékelt esésű. Megállapittatott összesen 44 híd és áteresztő, ezek között egy 30 m. nyílású hid a Fekete-Garamon , továbbá 23 útátjáró, 17 párhuzamos út,Zólyombrezónátrakodó ésFeketebalogon250 m. hosszú végállomás. A vasutat 76 cm. nyomtávval és folyóméterenkénti 109 kg. nehéz sínekkel tervezik. A vasut hivatva van a beszterczebányai m. kir. erdőigazgatóság Feketegaram völgyének erdőtermékeit Zólyombrezóállomásra szállítani.."
"A károlytelepi-kisgarami h. é. vasúti vonal megnyitása.A zólyombrezó—breznóbánya—tiszolczi helyi érdekű vasút zólyombrezó—kisgarami vonalát Kisgaram állomással i. é. szeptember hó 1-én adták át a nyilvános forgalom számára."
a 27278 is korainak tűnik Schoch József életkora alapján, inkább 1905 körüli, ill- ha a fenti sorozatba tartozik, akkor az 1906 isszóba jöhet, 1910 már túl késő lenne
1917 >>> 1910 sztem valószínűtlen, hogy 1917-ben Svájcba mentek volna téli vakációra + a 10/11 10.12 jelzések összefüggésben lehetnek a 273282732927515 jelzéseivel és más svájci képekkel
a jelenlegi képalából törlendő: Steenokkerzeel, Belgium.
1932 > 1933
"Az Aranygyapjas rend új tagjainak avatásakor. Ottó mint a rend nagymestere áll középen díszmagyarban, jobbról a harmadik Cziráky József, nyakában a rend nyakdíszével, rajta a rend jelvénye: a kékzománcos, lángokat szóró tűzkövön függő arany kosbőr. (1933)"
megerősítésképpen: a Kozma Ferenc utca déli végén lehetünk. Az alábbi, csaknem 30 évvel későbbi légifotón hasonló a helyzet; már csak ritkásan meglévő jegenyesor, jobbra kerítés és mögötte erdő, balra pedig egy másik fasor alatt gyalogút
ez a régi országút és annak hídja a Holubnica-patakon. Ma mellette pár méterrel van az új út új híddal
Iglóhuta: "Iglóról a Gömöri országút a Taubnicz-patak mentén, gypszmalom mellett, a Forráshoz czimzett vendéglőhöz visz, a honnan csakhamar a szép erdők által körülvett nyaralóhelyre érünk."
- a fp képen még az eredeti "gömöri országutat" látni, ezt nevezem régi gömöri országútnak
Magyarország, Csesznek, Porva - a fotó a Porva-Csesznek vasútállomáson készült.
A csoportképen balra van az állomás épülete, ami persze nem látszik. :) A fotós a sínek túloldaláról fotózta. Próbáltam úgy szerkeszteni az azonosításhoz szükséges képeket, ahogy elhelyezkedtek. Lipovits Károly tanár úr személyes albumában is szerepel a kép, bár ott 1964-ra megadva az időpont. / https://liroly.hu/index.php?inc=gal&gal=gal&dir=1964 / "Kirándulás a Bakonyba"
nem vagyok róla meggyőződve, hogy ezek a Murányi-fennsíkon készültek
Mindkét adományozónak több iglói és igló környéki képe van. Iglóhuta felett magasodik a Murány hegy, az oldalában kunyhóval. Itt is készülhettek a képek, mivel az infó csak annyit említ, hogy murányi menház.
"A Nagy-Murán Iglófüred legszebb kilátó pontja. Az út egy részét a Gratel-hegynyeregre kocsin is lehet megtenni; azon túl gyalogolni kell. A kényelmesebb gyalogút a Szárazhegyen át vezet; a Jánosvölgyön át inkább visszajövet lehet menni, mivel az ottani ösvény helyenként meredek és köves (...) Előttünk emelkedik a Nagy-Murán a menedékházzal."
amennyiben elfogadjuk, hogy a szlovák vasútbarátok jól gondolják, hogy ez az a mozdony, akkor Igló (környéke), hiszen a mozdony az iglói fűrészmalom tulajdonában volt.
Ugyanakkor mit keres ott Nálepkovo? Iglótól délre van, ott is volt erdészeti vasút (Nalepkovo-Henclova), de nem hinném, hogy arra járunk, hiszen ott (ma) nincsenek ilyen fenyvesek és a völgy is szélesebb. A felirat Nalepkovo forestry, szóval inkább arról lehet szó, hogy (Iglóról) a merényi erdészet által kezelt területre megy a vasút
A Zakamenne itt nyilván nem településnév, hiszen az ilyen nevű község egy pár megyével arrébb van. Ez egyrészt egy elég gyakori földrajzi név, jelölheti a helyszínt is, de lehet a mozdony, vagy a vonal neve is.
itt láthatóak a régi vasútvonalak, legalábbis, ami '55-ben még meg volt
erről az oldalról a fordító segítségével azt bogarásztam ki, hogy azért Igló, mert az O&K 9423 mozdony ott szolgált. De nem látom, honnan olvasták le ezt a számot
A 231398231397 sztem más helyszín, mert itt egy bányavasút van
"Forestry railway nearSpišská Nová Ves (Slovakia), Reiner & Mandula, Iglo sawmill Nalepkovo forestry railway Zakamenne N° 2, scrapped in 1965"
Nálepkovo is egy település, magyarul Merény. Igló ("Szepesújfalu") sztem a Reiner és Madula cégre utalhat, sztem leginkább Merény lehet a képek készítési helye.
erről az oldalról a fordító segítségével azt bogarásztam ki, hogy azért Igló, mert az O&K 9423 mozdony ott szolgált. De nem látom, honnan olvasták le ezt a számot
A 231398231397 sztem más helyszín, mert itt egy bányavasút van
"Forestry railway nearSpišská Nová Ves (Slovakia), Reiner & Mandula, Iglo sawmill Nalepkovo forestry railway Zakamenne N° 2, scrapped in 1965"
a "Zakamenne" az egy településnév a "Nr 2" az a pályaszám, a ...400-as és a ...403-as képen ugyanaz a gép szerepel, hogy ugyanott-e, azt megmondani nem tudom, ahogy azt se, hogy a településnév a helyet jelöli-e, ahol a kép készült, vagy a mozdony neve+ a pályaszáma a "Zakamenne Nr. 2)
pályaszám és évszám alapján be lehet azonosítani, hogy hol volt az adott gép állomásítva, ha egy olyan szakaszon dolgozott, mint ez a vasút, akkor jó eséllyel a hely is.
erről az oldalról a fordító segítségével azt bogarásztam ki, hogy azért Igló, mert az O&K 9423 mozdony ott szolgált. De nem látom, honnan olvasták le ezt a számot
A 231398231397 sztem más helyszín, mert itt egy bányavasút van
Bartha László a Komplex Külkereskedelmi Vállalat kereskedelmi igazgatója. A Műegyetem általános mérnöki karán végzett, s időközben közgazdász diplomát is szerzett. Hat nyelvvizsgája van, egyébként kilenc nyelven tárgyal.
elvileg lehetne 1904 Fiume (és sok más opció is), de az adományozónak a jelenlegi datálás szerint 1900-ból vannak még fiumei képei
valamint van még 1908-ból Abbázia és 1917-ből Trieszt
mindenestre az 1903 biztos nem jó, a Fiume pedig nem bizonyított
Annyira nem, hogy a Riva (Szapáry rakpart), ahol általában a nagyobb hajók ki szoktak kötni, pl véleményem szerint pl. nem is lehet, mivel ott se a bal oldali képen a háttérben látható magasabbik, se a tőle nekünk jobbra eső, hozzá képest srég állású alacsonyabb épület nincsen. Rá merőlegesen meg azért nem igazán lehet, mert akkor hiányoznak a háttérből a part és a hegyek a háttérből. Ráadásul, ha alant leìrták, hogy egy időben Trieszt és az Egyesült Államok kőzött közlekedett, hogy lett a megfejtésben Fiume belőle?
"A II. szállóépület 1928. évben készült el s itt már fokozottabb igényeket akartunk kielégíteni. A szobák mérete kissé nagyobb, az épület egy emeletsorral magasabb, mint az I. szálló, vannak közös helyiségei, ú. m.: étterem, hall, dohányzó, női szalon, olvasó, külön konyhahelyiség, az egész épület alatt pince. A tó felé eső oldalakon terraszok, loggiák, szabad erkélyek vannak elegendő számban alkalmazva. Egyes szobákkal kapcsolatban külön fürdő-, illetőleg mosdófülkék adják meg az üdülőnek azt a kényelmet, melyet csak a modern klimatikus gyógyhelyek legnagyobb világszállodái nyújthatnak."
"Ezzel a redukált méretekkel volt lehetséges az I. szállóépületet 82 szobával ellátni, összesen 120 ágyra, aránylag kis építési költséggel. A beépített lég m3 egységára 1923—1924. évben körülbelül 400.000 papírkoronát tett ki-az épület téli használatra is alkalmas s kályhafűtéssel van ellátva. A II. szállóépület 1928. évben készült el s itt már fokozottabb igényeket akartunk kielégíteni."