fogalmam sincs, hogy mennyire vagyok beoltva fényképezés ellen, de a hagyományos gépekkel elfogadható képeket készítettem.. aztán mióta van kéznél mobilkészülék, azóta soha nem sikerül jó képeket csinálni, se a samsung se a xiaomi telóval.
Vannak emberek, aki szó szerint be vannak oltva fényképezés ellen.
A legkitűnőbb készülékkel is olyan ótvar, semmire se jó képeket csinálnak, hogy csak lesek.
Berázzák, remeg a kezük mint a nyárfalevél, szembefordulnak minden létező fényforrással, összekoszolják a lencsét, összekaristolják a lencsét, stb.
Ha optikailag valahogy mégis jó lenne a kép, akkor a lényeg nincs rajta/félbe van vágva/stb.
Volt, hogy a felvetésemre, miszerint egy 14 méter hosszú esztergagépet esetleg vízszintesre fordított telefonnal célszerűbb lett volna fényképezni, elküldtek többen is a picsába - nem csak a fotós.
Tengerpartról küldött videót a csaj, álló kamerával. Érezte, hogy valami nem stimmel, mert nem érzékelni a teret, ezért jobbra-balra lengette a telót. Azonnal hányingert kapott tőle aki nézte. Visszaírtam, hogy talán fordítsa már el.... Jaaaa, jéééé
Mondjuk sokaknál megfigyeltem, hogy mikor rákoppintanak az exponáló gombra, a lökéstől nem tud a gép jó fényképet csinálni. Vagy ha finoman koppintanak, abban a pillanatban rántják is el a készüléket. De azért volt a kezemben pár készülék, amivel tényleg nem lehet jó képet csinálni, pedig a maga idejében elég sok pixelt kapott a kamerája. Na meg az is lehet, szerencsés vagy, és jó gépeket fogtál ki.
Igen, még nem láttam ilyet, azonnal értetlenkedtem, hogy az a fűrész legfeljebb néhány centi vastag puhafára van beállítva, vagy pozdorja és hasonló jöhet számításba, esetleg rétegelt lemez - de ezek mind nagy méretűek, a táblába pedig csak kb. max. 50x60cm-es darabokat lehet betenni vágáshoz, stb. stb. Ráadásul két kéz kell a toláshoz, hol az anyag leszorítása, a fűrészpor és forgács eltakarítása hogyan megy, hogy látni lehessen a vágást, stb.
Azóta kiderült, hogy más a történet, de azért megnéznék pár videot, hogy az ilyenekkel mi mindent lehet csinálni?
A linkelt videon van egy talán nagy teljesítményű "porszívó" a háttérben, mekkora szívókapacitás és cső kell egy ilyenhez?
Akkor én az elmúlt közel 20 évben csak jó szenzoros/jó szoftveres telefonokat vettem. Oké, a Nokia 9 pureview-t vegyük ki a listából az tényleg dedikáltan jó volt. De a maradék kilenccel miért? :D
Én nagyon sokszor az egyengető gyalun készítem a 45 fokos életöréseket. Nyilván ez csak a nagyobb (hosszabb) alkatrészek esetén működik, illetve az se árt, ha dönthető a egyengető stellere.
Vannak telefonok, amik képtelenek nehezebb körülmények közt jó képeket csinálni. Az enyém is olyan. Napfénynél tök jó, de egy gyengébb LED lámpánál már elvérzik, még a saját vakujával is. Itt meg az erős háttérfény hülyíti meg. Hiába a sok megapixel, ha kicsi a szenzor, vagy gyenge az optika, akkor rossz lesz a kép. Volt egy SonyEriccsonom, még nyomógombos, 2 megapixeles kamerával tökéletes képeket csinált minden körülmények közt, pedig fix lencsés volt. A másik SE-m már mozgó lencsés, 3,2Mp, az is hozta a szintet. Jó szenzor és jó szoftver nélkül nincs jó fotó.
Ennek a fajta letörésnek jelentős esztétikai értékét adja a jól kivehető és egyenes él a letörés két szélén. Csiszolóeszközzel nem lehet ugyanazt megcsinálni.
Kb ugyanilyenem van, meg tudom erősíteni a tapasztaltakat. Ne vegyetek ilyet, egy kalap szar, hiába a keményfém insertek, nem működik jól. Pont ezért nem reagáltam a kérdésre, hogy milyen élgyalut érdemes venni (nem ilyet).
Részemről maróasztal, steller, és mellette tolom. Vagy ha nagy a darab, akkor kézi élmaró, abból is a kis 12V-os bosch a nagy kedvenc mostanában. (túlzás, fa közelébe se kerültem fél éve, éppen műhelyt renoválok :)
Én sokszor használtam a kézi gyalugépet az él letörésére, de nemigen sikerült pontosan betartani a méretet. A végén pedig az is hajlamos lebillenni (és akkor nagyobb ott a letörés).
Az én példámat követheti bárki: csiszolóvászon az asztalra, néhányszor áttolod rajta el le van törve az él. Ha akarom akkor rádiuszt is tudok, de akkor a csiszolóvászon a kézben és nem árt egy kis gyakorlat. Nem a termelékenység csúcsa, de az nem is cél nálam :-)
Hogy mit igen, azt nem tudom, de ezt nem ajánlom, pedig nagyon pofas. Egy Griff sem esett hasra tőle. Még egy élezési esélyt adok neki, de eddig nem ment.
Senki ne kövesse a példámat, de én az ilyen nagyon kicsi allatrészeket, 10cm,1mm letorés, a kézben , fejjel lefelé tartott Bosch élmaró viszonylag nagy talpán tolom a másik kezemmel.
Vagy sima kis gyaluval, számolva, hogy hányszor húzom ár. Szabad szemmel elég nehéz megmondani ha egy mm-es élletörés nem pont 45 fok.
Kisebb darabokhoz csináltam én is elsősorban. Ott nagyon fontos, hogy egyformák legyenek a letörések, mert nem szép ha egyenetlen. Ezekben a méretekben nem játszik sem az élmaró, sem a maróasztal. Bütüs végét is szépen letöri. Viszont annyira bevált és kényelmes, hogy nagyobb daraboknál is ezt használom. Minőségben pedig semmilyen maró nem tud olyan felületet mint egy gyalu (szerintem). Nyilván nagyobb darab számnál nem termelékeny, ott egyszerűbb a géppel.
Azt ugye tudjátok, hogy a kézi gyalugépek első részén az a hosszanti "V alakú barázda" elvileg pont az élletörések készítéséhez van kialakítva. (Bár én még soha nem próbáltam.)
A szálirányra különösen figyelni kell. Nem csak borovin, de pár egzótán is. >:o) Sőt, legjobb ha automatikusan mindenen. Amúgy egyetértek, sokal jobb eszközök vannak már ezeknek a gyaluknak a kiváltásához, leginkább gépesítettek, kevesebb munkával, kevesebb fáradtsággal, és valószínűleg jobb minőséggel érve el meg ugyanazt a célt.
A Bambula által berakott eszköz azért más mert az inkább "ékszerészgyalu", abban a méretben nem nagyon vannak gépek amelyeknek egy 20 centiméteres fadarab 1 mm leélezése lenne a fő feladatuk.
Elképzelem azt a gyengédséget amikor a hasadásra hajlamos borovit masszírozom. Vagy azt a helyzetet amikor a gyalu talpa túllóg a munkadarabon.
Vannak profilgyaluim, nagyritkán használom is őket, de előtte mindig kinagyolom körfűrászen vagy felsőmarón a munkadarabot. Nem kedvelem az ilyen szerszámokat, gondolom ez kitűnt! :)
" Minden fogásnál újra kézbe kell venned az összes! darabot, rögzíteni stb. 2x-3x biztosan végig kell menni rajta "
Egyszer állítod be a maximális fogást, utána, csak többször végigtolod gyengéden, hogy csak annyit harapjon amit a forgácsrés megenged. Az utolsó tolásnál amikor már nem jön forgács elérted a célod.
Megrögzött hobbistáknak árulják ennyiért. Azonak meg semmi nem drága. Vagy aki a makulátlan műhelyében a YT-ra készít tartalmat. Ha annyira makacs kétkezi akarsz lenni akkor valóban jön az sk. gyártás.
Vagy 25-32 között veszel egy élmarót.
Csak elképzelem a használatát: van mondjuk 4db hokedlihez anyagod, lábak meg a kávák, kötők, egyebek 120-140 él. Minden fogásnál újra kézbe kell venned az összes! darabot, rögzíteni stb. 2x-3x biztosan végig kell menni rajta . A bütük meg a lapja még mindig nincs megmunkálva.
Az élmaróval 1 fogás, hangyányit egyszerűbb és extraként még bármilyen profilt is befoghatsz.
Az egyik hirdetésben B/BB-t írnak (a többiben semmit), nekem az tökéletesen megfelelne. Azért látatlanban nem veszek, csak valamikor rá kéne szánni az időt, és elmenni megnézni.
Mindig áhítattal nézem, hogy hogyan képesek az emberek a mai telefonokkal ilyen képeket készíteni. Tudom, hogy én csak egy tehetségtelen amatőr vagyok, de bárhogyan is próbálkozom az én képeim mindig tűélesek. Lehet, hogy egyszer már tényleg el kellene mennem egy fototanfolyamra
Tud valaki használható élgyalut, emberi áron? (Mármint olyat, ami állítható és két oldalról van megtámasztva, hogy reprodukálható eredményeket lehessen elérni vele bútoron.)
Kicsit nehezemre esik elhinni, hogy három fadarab meg egy penge ér annyit, mint egy elektromos Maki gyalu. A neten amik vannak élgyaluk és hasonlóak (Wolfcraft, Stanley stb), azok gipszkartonhoz valók, nem fához.
Abonyban hirdetnek egy gyalupadot, hátha valakit érdekel. 110e, szerintem jó állapotban/áron van. A hirdető megadott telszámot is, így könnyű elérni.
"Gyalupad darabokra szedett majd teljesen felújított állapotban, Bük fából és fenyőből minden része tökéletesen működik . méretek 54cm széles plusz mell szorító, hossza 213 plusz spingli, magasság 85cm eladó .2740 Abony 06 30 40 30 748"
Amikor én vettem 20mm vastag nagytábla rétegeltet, egy szürke este volt. Nagyon nem volt alkalmam átvizsgálni a hirdető garázsa előtt volt. Nagyon jó ára volt, vettem 5 táblát. Otthon aztán kicsit elkeseredtem, ugyanis nem 20mm-es volt, hanem elég hanyagul összeragasztott két 10mm-es, és sok kis apró lyuk volt rajta, ami csavarnyomok. Szóval vizsgáld át mielőtt kifizeted.
(10 ezer/tábla volt akkor. két éve 1,0mx1,5m volt)
Ránézésre nem rossz minőség, A/A vagy A/AB a tippem. Ha amúgy neked megfelel akkor vegyél belőle. Vastagságra figyelj, mert a 39 mm már kurva nehéz, és szekrényhez jó eséllyel nincs rá szükséged.
Én vettem 45mm-es egész táblát mert egyharmadra volt szükségem egy nagyméretű polcnak (200x80) amin nehéz dolgokat tároltam (pl fűzött motorblokk meg váltó, meg a hengerfejek, stb... . De a maradék is elfogyott idővel, van ami a porleválasztó hordóhoz, van ami székhez.
Facebookon elég sok hirdetést látok, ami ezt a cuccot kínálja. Az anyagáról nem írnak semmit. A méretük 60x220(-250) cm, a vastagságuk 23-32-39mm. Árban nagyon kedvező, épp ezért gyanús egy kicsit. Tudtok erről bármit? (A képet az egyik hirdetésből szedtem.)
Mondjuk azt nem mondtad, mekkora lenne a lyuk (plusz így a lyukas polcot nem tudom elképzelni, mit tudna megtartani, hacsak alatta nincs még egy lyuk nélküli polc, vagy: vmi kúpos dolgot tesztek bele, pl poharat), mert mondjuk kisebb furatnál a felsőmaró nem játszik, de itt is mehet a kisebb fúró -> csiszol, olajoz -> nagyobb fúró módszer.
Szerintem most a filc felragasztása szempontjából túlgondolod ezt a dolgot :) Pl egy Palmatex kontaktragasztót nem érdekel, hogy a megszáradt felületaz milyen felület. Teljesen jól fel tudod ragasztani vele a filcet még ha az olaj kicsit be is szivárog a lik belső oldalára. És ez sztem még át sem itatja a filcet (ld Pali megjegyzését a tablós sztoriról)
De ha nagyon ragaszkodsz a tiszta belső fafelülethez: csináld meg a polcot, vágd a kívánt méretnél kicsivel kisebbre lyukat, csiszold, olajozd minden maszkolás nélkül a polcot, majd ráteszel egy rétegelt kör (mérete a kívánt végső méret) sablont a likra, és csapágyas maróval kimarod. Tuti nem lesz olajos a belső felület.
Annak idején textilipari szakközépiskolában tanítottam. Ott a diákjaim maguk csinálták meg a tablót, és egy fatáblára ragasztottak filcet. Azt mondták akkor, hogy nem is az a lényeg, hogy megragad-e, hanem az, hogy átázik a szövet, és foltos lesz, ha nem jó ragasztót használsz. Valamilyen textilragasztót használtak, de így is lett rajta egy kis folt, amit eltakart az egyik fénykép. Nem tudom persze, ez mennyire szempont egy polcon.
Ha nincs kedve ennyit kiadni, és a szabályzó a rossz, akkor át is kötheti fixre, és asztalban még mindig használható a gép - azokkal a korlátokkal,amik egy fix fordulatú gépre jellemzőek.
Lesz egy keményfa polc, amin ki lesz vágva egy lyuk. A lyuk belső felületére filcet szeretnék ragasztani, hogy amit beletesznek, az ne kopjon. A polcot olajozni szeretném, viszont a filcet így csak utólag lehetne felragasztani, hogy ne legyen olajos. A ragasztás helye így óhatatlanul is olajos lesz legalább a felső élén, hacsak nem utólag vágom ki (60mm széles ovális lyuk), ez viszont szerintem nem opció. Száradás után lehet ragasztani? és ha igen, mivel?
Igazából mindegy is, a kefés motorokat le lehet tesztelni egyenfeszültséggel, és sokkal biztonságosabb is. Egy ilyen 30 ezret pörgő motor a satuból is kiugrik, ha hirtelen megkapja a névleges feszültséget.
Anno az enyém is megállt hasonlóan. Annak annyi nyűgje volt, hogy a tetején a fekete fedél alatt lévő csatlakozóból kicsúszott az egyik vezeték. Laza volt a csatlakozó, a vezeték rövid és feszült.
Oszinten en ezekhez hulye vagyok :(, ha valakinek van kedve megnezni, szivesen elkuldom hozza... a motor leegest kizarnam, soha nem terheltem... meg nem is terheles kozben halt meg.
Mar nem garancialis. Kulfoldre nem szivesen kuldenem, igy olyan helyre kellene ahol meg tudjak csinalni.
Terheles alatt nem volt. Bekapcsolas utan rantott egyet a marofejen es megallt a felporges elott, eloszor azt hittem lenyomta a biztit, de nem volt aram a konektorba. Kapcsolgattam, de sehogy nem akart elindulni.
Kiszereltem az asztalbol es ugy probaltam beinditani, arra gyanakodtam, hogy esetleg a bekapcsolo gomb vacakol. Kicsit nyomogatva a kapcsolot egyszer csak posszant valami es kijott a fust :(.
Oszinten megvalva 2.5 eves az elso evben a dobozaban pihent, iden se lett csapagyasra hajtva :( szerintem nincs benne 50 ora uzemido :(
Én egyetlen vigasztalót tudok: annak idején innen rendeltem alkatrészt a Scheppach/Triton csiszolómhoz. Ha már megvan a hiba. Ráadásul én még az EU-s korszakban rendeltem a hülye ángliusoktól.
Nem oly régen emlegettük itt, hogy a CellKolor sokáig jó.
Egészen pontosan a régen ottfelejtett, nem csak pár cseppet tartalmazó doboz festéket jól tudtam használni.
Nekem van OBI-s fehér festékem, ami nem is bőrösödik. A pigLEment az aljára, elég soká kell keverni, hogy egységes fehér legyen, de használható. Fed amennyire tud, és értelmezhető időn belül megszárad.
A puding próbája lesz a megoldás. Nekem volt már olyan festékem, ami nem is lötyögött (az nyilván kuka), meg olyan is, amiről csak a bőrt kellett lehúzni. Ha még tudod kenni, szerintem van esélyed.
Kb. 10 éve lejárt szavatosságú festékek jók még? Voltam olyan figyelmetlen, hogy a szavatossági időt nem néztem meg rajta. De saccra ennyi lehet. Nem bontottam most ki, de meg vannak bontva egyébként, mert festékfolyások vannak a doboz oldalán. Trilak Trinát Magasfényű Zománcfestéket és Triak Trinát Univerzális Alapozót is találtam.
Oké. hogy nem lehet így távolból megmondani, de hátha van tapasztalat hasonló eset kapcsán.
Igen, tudom, meg is írtam a vevőjelöltnek. Nehogy azt járjon a fejében hogy küzdeni kell a gyaluddal.
Azóta megírta, hogy megnézte, tetszik neki, gyönyörű, stb: de a max 1800mm asztalhossz sajnos nem kompromisszum tárgya, műhelyet kellene bontani/építeni a gyaludhoz.
A 400-as egyengetőn tologattam 32-33 centi széles anyagot, aminek megvolt a súlya. Hát épp elég volt bánni vele. Egy 800as lapot nyilván a technikának kell behúzni, de ott mindennek passzosnak kell lenni, hogy jó legyen az eredmény.
Jól sejted. A parasztölő a háború előtti 4 pines oválcsatlakozó gúnyneve, amit kb a hetvenes évekig használtak. Ezeken a csatlakozóház nem volt kódolva, csak a reteszelő műanyag/fém nyelv miatt nem lehetett fordítva bedugni. Na most ez a sok dugdozás miatt gyakran letörött. Ha ilyenkor nem figyelt az ember, és fordítva dugta be, az L1-L2-L3-PE kiosztásban a két szélső helyet cserélt, és a csatlakoztatott gép fémházán volt az egyik fázis. Mivel a mezőgazdaságban gyakran használták, sokan haltak meg, a név sajnos nem vicc.
Ha hatvanas évekbeli Perilex-aljazot vagy olvadóbiztosítékot használsz, a kutyát nem érdekli, mert biztonságos és legális a mai napig. Ezeket viszont konkrétan betiltották és leszereltették a nyolcvanas évek elején.
Az a nyomógomb ott az oldalán 60mm/db a kettő 120mm, ha ezt arányaiban rámérem a gyalugép asztalszélességére, akkor az a toldással együtt sem jön ki 650mm-re. ??
Szerintem a 3fázis csatlakozójára gondol a fórumtárs. Ezek a csatlakozók már nagyon régen nem szabványosak. Azt nem tudom, hogy mi volt velük a baj, de nálunk sem lehetett már kapni forgalomban egy idő után.
Viszont ebből tudható, hogy a gépek minimum 40 évesek.
Az ablakkereten himbálózó parasztölőt Németországban 1980-ban betiltották, le kellett szerelni mindet. Ezek a lefingott gépek alsó hangon negyven évesek.
Találtam egy publikus csoportot is (nyilván lehet még sok), 41K taggal. A lentebb említett 800 / 400 -as párost itt is hirtedik. Mivel publikus, itt olvashat/posztolhat mindenki kedvére, akinek van (akár kamu) accountja is, vannak itt is finom dolgok:
Ez az a nyóccázas. A bal oldalon az a "gerenda betét" vajon micsi? Bal oldali "ütköző", hogy ne csússzon le a gyalulandó anyag? Nem hinném hogy egyszer beszorult, és úgy maradt :D
Ugyanez a hölgy hirdet szintén megörökölt "sváb asztalos" műhelyből származó egyengetőt, ránézésre 400-as lehet, 450 Mátyásért:
Nem kétlem hogy jól működik, de ehhez képest fejes.i400-as Kirchner-e, 260e-ért egy patika gép. Ráadásul arról tudjuk, hogy foglalkozva volt vele, tuti hogy menetkész. Amúgy pont keres valaki egyengetőt (vagy kombit, de elsőkörben egyengető érdekli), ami 3F, "nem játékra lesz", és működik. Annyi hogy az asztal mérete 1200-1800 közé essen, és ha lehet Győr környéki legyen. De lehet mindkettőnél tud kompromisszumot kötni. Belinkeltem neki István gyaluját, hátha ráharap. De ha ő nem, sztem egy hónapon belül elviszik, ennyiért tuti.
Illetve reménykedj abban, hogy a festék oldószere nem fogja visszalágyítani a lakkot mert ha igen akkor az egész megráncosodik. Azt, hogy megteszi-e arról próbafestéssel tudsz meggyőződni egy nem látható helyen.
Lehet, hogy már egy polccal feljebb van, de még mindig nem Freud/CMT kategória a Massive Tools. Van egy két marószáram tőlük, eddig nem csalódtam bennük. Amúgy a makita szárakból is van, azokat is megelégedéssel használom.
A készletekkel szerintem az a baj, hogy a fejek fele gyakorlatilag sohasem lesz használva, akkor meg minek megvenni az egész készletet.
Nálam olcsó marófejként, ritka hobbiszintű felhasználásra elég jól beváltak a 2-3e-től induló Makita fejek. Gond nélkül használtam őket keményfán, MDF-en, rétegellet lemezen, stb.
Nézegetem a marófejeket, létezik olyan, hogy 2-3 ezres darabáron lehet kapni használhatót?
Mindenhol 6-9 ezer per darab. Bosch készletet lehet kapni, 15 és 30 részes, ami darabárra vetítve jó, de jobb lehet, mint a többi olcsó készlet, vagy ugyanaz, csak a név miatt drágább azoknál?
Egy szál bontott deszka, amit felvágtam lécnek, egy darab hulladék rétegelt lemez, néhány köldökcsap, faragasztó és a sumákságok eltüntetése érdekében mestertapasz. Felületkezelés: IKEA munkalap olaj, a hátfal pedig matt vizes festék.
Van benne gépi munka is, de a java kézzel készült, többek között a karácsonyra kapott dozuki is dolgozott rajta, úgy érzem barátok leszünk ;-)
Hobbiasztalos szempontból kevésbé érdekes, a címkézés még hátra van.
Mindkettőtöknek írom. Kimentem megkerestem, DIEGO ecsetes kontakt faragasztó a neve, de sajnos ez már nem működik be van állva. Kb 6 éve vettem amikor a lamináltot raktuk le, még fel sem volt bontva de bedöglött, vagy kint a hidegben besűrűsödött.
Amit Neked linkeltek, az D4. Ez fontos. Ugyanis CSAK ez a poliuretán, aminek van némi habképző tulajdonsága, tehát a nagyon pontos illesztés nem annyira kell neki, mint pl a D3-nak, mert annak nincs ilyen.
Köszönöm, kis dobozt szeretnék ragasztani tápegységnek, ponthegesztőnek, stb. Technokolra gondoltam piros, zöld, esetleg pillanat ragasztó, vagy 2 komponensű.
A laminált padlónak sok fajtája van. Ha most a hagyományos 6-10 mm laminált padlóról beszélünk, akkor az a bútorlappal ellentétben nem csak a felületén hanem teljes egészében "műanyag". Inkább egy HDF lemez mint egy MDF.
Szóval nedvszívásra itt sem nagyon számíthatunk, legfeljebb hosszú áztatással.
Viszont mivel műanyag nem csak az adhéziós ragasztók jöhetnek szóba hanem azok is amelyek valamilyen vegyi úton beleoldódnak a felületbe és így hozzák létre a kötést. Az mindenképpen elmondható, hogy alapesetben a ragasztás sima felületen rendkívül nehéz, a felület érdesítése jobb esélyeket hoz létre az időtálló kötéshez. Ezért csiszoljuk és portalanítjuk a felületet ragasztás előtt. Azt mondanám, hogy próbálkozz néhány ragasztóval, elsősorban epoxy mert azzal kellően vékony réteget tudsz alkotni.
Sajnos úgy látom én is, hogy a 18mm-es olyan 13000 körül van nyírből, de néhol nagyon összevisszák az árazások. Láttam például bükköt, ami jóval olcsóbb volt, csak a táblaméret nem volt túl szerencsés.
Bútorlap fóliázott lapjait lehet ragasztani? Már úgy értem, hogy nemcsak összekenni ragaztóval :), hanem hogy össze is ragadnak megfelelően. És ha igen, akkor milyen ragasztóval?
A 18 mm nyír beltéri rétegelt lemez ára BB/CP felületi minőségben (ez a legalja ami már nem csomagolóanyag, de valószínűleg neked szekrényhez B/BB vagy AB/B lenne a vállalható minimum) 10800-16000/m2. A B/BB az +30-50%, Az AB/B még több. A bükk általában B/BB vagy BB/BB és 13000-20000/m2.
A 18 mm fehér bútorlap ára 3600-6000 /m2 a gyártótól (és ezzel együtt a felületi minőségétől) függően. Egy közepes szekrényhez bármelyikből kb 4-6 m2 anyagra lesz szükséged.
Jaf-Holz. (itt árak csak ha regisztrálsz vagy személyesen bemész. hírekkel ellentétben kiszolgálnak magánszemélyt is, engem legalábbis kiszolgáltak mindig, és nincs ott hátszelem/ismerősöm)
Mindkettőnél vettem már rétegelt lemezt, Jaf-Holznál "csúszásmentest" is. Csak rohadt régen. Jaf-Holz ált minőségi cuccot árul. De a (nyír) rétegelt Árvainál sem rossz
Hogy MA mi az eszement drága, azt nem tudom :)
Plusz bocs ha nem Miskolc (Mályi) vonzáskörzetében laksz, de helyet azt azért nem ártana megmondani ;-) Jaf-nak van több telephelye az országban.
De amúgy halalosztóval értenék egyet: miért nem bútorlap, miért rétegelt?
Van egy két célfeladat, amit multival a legjobb megcsinálni, de alavető feladatokra nem a legjobb... Hülye kis naiv emberként megvettem, hogy de király, fát vágunk vele, fát csiszolunk vele, mindent is megoldunk vele, de az első alkalom amikor igazán jól jött, az egy fürdőszoba felújítás volt.
Sokat gondolkoztam rajta én is. Följebb nem tudtam tenni, illetve csak a belül futó, jól kitömött műanyag kábelcsatorna megfaragásával tudtam volna. Ebben a magasságban viszont a jobb széle így pont középre került az ajtó íve és a felső párkány között. Ha jobbra eltolom annyival, mint amennyi fölötte van, akkor a jobb alsó sarok kerül nagyon közel az ajtókerethez.
Lehetett volna persze valami köztes megoldást is, illetve technikailag lehetséges lett volna a csatorna megbuherálása is, de végül ezt a megoldást választottam. Lehetséges, hogy más megoldás végül esztétikusabb lett volna, akkor ez tűnt a leglogikusabbnak nekem.
Hát azért az az állványos fűrészelés nálam a parasztvakítás kategória... Aki már használt ilyet tudja, h mennyire félrehord a lap tök mindegy milyen finoman küldöd neki 😄
Nyilván ha valaki feltalál valamit, az jelentős helyzeti előnnyel jár, és jogosan fényezheti magát. De arra is vannak példák, hogy eltévesztik a ritmust, ma már pl. kevesen tudják hogy az Inbus is márkanév volt valaha. A Black & Decker is nagy szám volt valaha - fene tudja, hogy a Flex ma konkrétan hova sorolható be. Szét kéne kapni egyet :)
Ja, de összefonódott, mint a stihl fűrész vagy a doka tábla :)
Egyébként találkoztam múlt héten a flex magyarország ügyvezetőjével (véletlenül), és megkérdeztem tőle, hogy a flex hova pozícionálja magát a piacon. Határozottan rávágta, hogy hilti, egyedül őt tekintik konkurenciának minőségben. Finoman szólva is meglepődtem...
Ezt úgy szoktam, hogy amekkora lyukat fúrok a csavarfej süllyesztésének, akkora keményfa tipliből (most tölgy) ragasztok bele dugót. Így nem kell hozzá egyéb szerszám, csak tiplirudat kell megvenni.
Ennyire nem volt tudatos az eszközválasztás :) bár a tolómérőt nagyon szeretem, amióta nem annyira látok közelre: a "HOLD" funkció miatt. Sőt, a digitális változatában olvasószemüveg is van :)
Viszont vonalat húzni nem annyira komfortos mellette :)
Amire én mondtam, hogy te már megírtad a helyes választ a kérdésére, de _alternatíva_ lehet egy másik rögzítési mód is, amiben nincs csavar (vagy opcionális)
" A fűrészpor kihordására csak vastag anyagban van szükség. "
Ez az állításom így félrevezető..... Helyesen: Mindben szükség van a kihordásra, de a vékony anyagban ezt a feladatot még meg tudják oldani a vágófogak is, nincs szükségük segítségre.....
A középső egyenesen álló fog az úgynevezett tisztítófog. Nem vágásra szolgál, hanem arra, hogy kihordja a fűrészport. A fűrészpor kihordására csak vastag anyagban van szükség.
"Ezt kérdezte: "Egy tölgyfa deszkalapot szeretnék falra rögzíteni úgy, hogy a csavarokat elrejtem""
Nem. Ezt állította. A kérdés az ami mögött kérdőjel van. :P
Tehát ezek: "Az a kérdésem, hogy milyen szerszámmal tudok pont megfelelő méretű kört kivágni a fából? Vegyek egy sima körkivágó készletet az Obi-ban? Lehet azzal ennyire precíz méretet vágni?"
Ahogy paco mondta, de alternatíva a french cleat (https://www.google.com/search?q=french+cleat), ha főleg függőleges terhelést kap. Ezt elég szépen el lehet rejteni, és roncsolás nélkül oldható.
Egy tölgyfa deszkalapot szeretnék falra rögzíteni úgy, hogy a csavarokat elrejtem.
Arra gondoltam, hogy a csavarfejet besüllyesztem a deszkába, és egy nagyobb kör alakú vésést készítenék a csavar köré. Egy ugyanolyan méretű vékony kört kivágnék a hulladékfából, és ezt használnám "takarókupaknak".
Az a kérdésem, hogy milyen szerszámmal tudok pont megfelelő méretű kört kivágni a fából? Vegyek egy sima körkivágó készletet az Obi-ban? Lehet azzal ennyire precíz méretet vágni?
Van egy hajtogatóm, ma elővettem kicsit rendbe szedni. Még nem használtam soha ezt a gépet. Kiderült hogy csak jobbra és balra hajtogat. Nincs egyenes fog. jbjbjbjbjbj Ez a hajtás milyen fához való? http://retronom.hu/node/11795 ugyan az mint a képen van.
Van egy másik annak állítható a hajtási módja. Arról nem találtam képet. Azt szoktam használni. Kicsi már felkell újítani, elkoptak a vezérlő bütykök.
Gyors megfogásra, kis erőre elegendő a laposvas is nagyjából eddig a méretig (400mm). Hosszabbra én már semmiképp nem venném, mert nem az a baj hogy hajlik, hanem az, hogy ha egyszer meghajott akkor úgy is marad.
"Jó, nem azt mondom hogy menjünk vissza a kőkorszakba"
Na, de ... teccikérteni. Arra próbáltam célozni, hogy a (tölgy)fa sok év(tizeddel /századdal/ezreddel)vel ezelőtt is ugyanaz az anyag volt, és sok év(tizeddel /századdal/ezreddel)vel ezelőtt is megtalálták a módját nemcsak a megmunkálásnak, de a megőrzésnek is.
Ez pl nagyon tetszik: https://youtu.be/PD7cETurlfc?t=123 Háttérben az eső, harsog a fa a hántoló alatt. Jó fülessel, full hangerőn. Ezen tök jól el tudok aludni, pedig az alvás igen ritka nálam. Közben persze tisztelem is a rengeteg beletett munkát. Nemtom, egyszerűen csak teszenek ezek a régi mesterségek.
"Mi tölgyfából dolgozunk, a holdfogytára vágott tölgyfa nem reped olyan könnyen. Most a régi emberek tudták a tartósítási módját is, hiszen ásott egy jó nagy sáncot, a trágyalevet belevezette, benne ült tavaszig a kapuzábé, már kibárdolva ugye és akkor kivették ottan, a szél megfújta egy cseppet, vízzel leöblítették és máris ott volt a tartósított anyag."
Mi meg "ölre megyünk" hogy Auro, Milesi, tungolaj, kisfa**om, satöbbivel védjük amit védeni gondolunk.
".. a harangszót halló fa nem való zsindelynek ..."
Személy szerint imádom ezeket a népi mondásokat, főleg amikor utána kifejetik az ilyen városi bugrisnak, mint nekem, mit jelent.
Jó, nem azt mondom hogy menjünk vissza a kőkorszakba, de ... na. Néha érdemes lehet megnézni egy-egy ilyen "régi mesterséges" anyagot. Az is lehet több van egy fél órás ilyen anyagban, mint máshol egy éves tananyagban.
Ja, és utólag nem volt nehéz rájönnöm, hogy valószínűleg egy pince/padlás lépcsőlap leeső darabja lehetett. Már ha készül(t) bükkből tömbösítés nélkül lépcsőlap...
Én meg kérem Sokát, mondja meg milyen fa ez. Mert élére fordítva (?) és (ott? ha ott lett meggyalulva ...) sem tudom mi ez. Mondjuk élére fordítva és "meggyalulva" is úgy tűnik, mint egy nő, akihez nem nyúltak vagy 20 évig.
Roppant érdektelen hozzászólás következik :)) Néhány napja vettem a használtcikk piacon egy darab fát. Egy villanyszerelő hagyatéka között volt ez a vágódeszka méretű de kétcolos tömörfa és tk. csak azért vettem meg (200Ft-ért...) mert nem tudtam megállapítani róla, hogy milyen fa lehet? Volt a nem túl szépen gyalult felületen valami lakkféleség, meg némi kosz és az idő vasfoga. Nem tudom, ki hogyan van vele, de nekem mindig feladja a leckét, ha egy régi bútordarabnak vagy egy öreg fának kell megállapítanom a faját. Ha meg van frissen csiszolva, akkor hagyján, de az érett fa elég nehezen beazonosítható. Erről is csak annyit tudtam megállapítani, hogy a súlya alapján lombosfa.
Max év végén volt egy nagyobb szünet. Mintha írták volna, h dec XX. utáni rendelést csak január Y. után intézik, de ennyi 🙂 Freud lap nekem is megjött már tőlük idén
Ha nem jogvédet, vagy nem vásároltad a terveket, akkor elküldenéd nekem a sketchup fájlt? Ha vásároltad, akkor pedig csak linket.
(Tudom, sokan nem foglalkoznak vele, de adjuk meg a jogos jussát annak, aki munkát fektetett a tervek elkészítésébe. Persze ha saját, akkor idevele! :-)
Úgy terveztem, hogy ez lesz, de ha az ember betartja pontosan azokat a méreteket, amiket kiad a Sketchup, akkor az a gyakorlatban is jó lesz. :) Inkább a 45 foknál nagyobb szög vágása volt gondolkodósabb, de egy 15 fokos ékkel felturbózva az is megoldható volt.
Még ősszel érdeklődtem itt a topikban kézi vésők felöl. Már nem tűrt halasztást a beszerzése :) és megrendeltem. Teljesen más márkájú, mint amin agyaltam. Valamiért ez tűnt végül szimpatikusnak: Tolsen márkájú. 2 db-ot vettem csak, 12 és 32 mm széleset, szerintem elég lesz úgy általánosságban, nem fog kellenni egy 4 db-os készlet.
A munkadarabot befogod két azaonos magasságú stafni közé.Megvágod 45 fokban kicsit több, mint feléig, hogy maradjon tartása, majd megfordítod a munkadarabot.
Arra gondoltam, hogy az első vágás után megfordítom, egy egyenlő szárú fa háromszöget csavarozok a végére hogy az éle síkban legyen az első vágással, a fastfix karral lebuktatom az álló fűrészlapot, és annak a segítségével állítom be a vezetősín helyzetét (fordításnál ugye le kell venni).
Ha mindenképp ez a feladat, akkor építenék egy kalodát neki, amibe pont belefér az 5x5-ös és fent megvezeti a merülőt. Vagy hanyatt kell dobni a merülőt és megfelelő stellert kell építeni hozzá, valamint rögzíteni a mélységet.
Viszont bármelyik megoldástól viszketnék, sokkal előbb keresnék egy asztali körfűrészt a környéken és letolnám rajta pikk-pakk :)
5x5 centis fából vágott már valaki háromszöglécet merülővel? Ugye ott 70,7mm a hosszabb oldal, és a TS55 döntve csak 43mm mélységig vág. Meg kéne oldani, hogy a két oldalról végzett vágás azonos síkban legyen.
Nem teljesen értem a dilemmát a 2 oldali görgő, távol vannak egymástól ... arasznyi hosszú fekszik fel ... de javaslom nézd meg a videót (alább linkeltem, de akkor még egyszer), ami alapján stolaz dolgozott:
Igen, ilyenekre gondoltam, de inkább arra, hogy vanüe lehetőség valahogy a szagot beazonosítani, hogy az csak sima doh, vagy van mérgező oldala is, és az beépült-e a falakba, vagy a meszelés az varázsütésre mindent eltüntet?
Majdnem lehidaltam a csodálattól, amikor ezt megláttam, csak azért nem reagáltam, mert nem értem, hogyan működik?
Pl. igazi mestermunka a fűrész két oldalára besüllyesztett fém görgők, de elég távol vannak egymástól, csak olyan faanyag fekszik fel, ami legalább arasznyi hosszú és a fűrésszel szemben beépített keret van, onnan nem tudod betolni az anyagot.
A leírás szerinti linket rendeltem az Amazonról. Teflpn csavarokkal lehet kihézagolni, illetve adjustálni, hogy sehol ne kottyanjon, de símán csússzon. Nem volt így olcsó ez az asztalka, de már nagyon hiányzott egy ilyen pontos szerkezet.
Ha dohos szagról van szó, azt penész, a penészgomba spórája okozza. A magas páratartalom és a hideg felület a penész barátai. Nemcsak a fának rossz, neked is.
A levegőben a páratartalmat meglepő módon páramérő (https://www.google.com/search?q=p%C3%A1ram%C3%A9r%C5%91&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=hu-hu&client=safari) méri: kb minden otthoni digitális hőmérséklet állomásban van, de vannak még a hagyományos, mutatós kombinált hőmérők is (hő, légnyomás, pára). Pár ezer ft, kínai boltban olcsóbb. Egyszerű is elég. 40-60% a norm, inkabb legyen 40 körül. Van penészveszély jelzős is, ezt a falra kell tenni és méri a fal hőmérséetét is, ha harmatpont körül van , akkor nagy a veszély :)
Hogy mennyire vizesek a falak, azt egyrész látod (hámlik, pereg a vakolat) , másrészt azt is meg lehet mérni egy anyagnedvesség mérővel. Ha olyat veszel, hogy fára és falra is jó, azt asztalosként is tudod használni (kb 10e-től).
Úgy tudod javítani/megoldani a helyzetet, hogy csökkented a párát (páraelszívó) és fűtesz. Ha kiszáradt, tegyél be egy napra egy ózongenerátort.
Utána jöhet a meszelés. Ha vakolni is kell, vannak ún szárító vakolatok. A mész a jó megoldás, ne fess rá diszperzittel, ne is burkold.
Utána is használd a páramentesítőt, fűtést, szellőztess. Ha nem: sanszos hogy visszajön a penész.
Ja: ha rovarrágta az asztal lába, akkor dobd ki az összes fa bútort szerintem.
Csak követtem a leírást.Több tolóasztalon túl vagyok már, egyre jobbek lettek. Ez most végre olyan, ami semmit nem kottyan, könnyedén csúszik, és az 5 vágásos módszer így úgy sikerült, hogy 40 cm-es négyzet oldala a 40 centin 0,1 mm-t tér el a derékszögtől. Alig kimérhető.
Olvasgattam egy ideig a beírásokat, rengeteget lehet tanulni tőletek.
A fa száradással kapcsolatban lenne egy megjegyzésem, hogy anno édesapám üvöltözött, ha arra kényszerítették, hogy akárcsak fa könyvespolcot radiátor közelébe tervezzen, és mindig hosszasan magyarázott, hogy az igazi faanyagot évekig szárítják és kezelik, hogy azután a beépítéskor, vagy később, az átrendezésekkor gyorsan tönkretegyék.
Amiért írtam, az igazából az, hogy kis barkácsműhely létrehozásán agyalok, de átmenetileg csak egy kis pincét tudok majd használni, aminek egy kis szaga van, bár huzatos. Azzal nyugtat a tulaj, hogy csak alaposan át kell meszelni a jelenlegi vakolt téglafalat és utána lefesteni, vagy tehetek rá burkolatot - (kösszépen, gatyám rámegy és neked ingyen lesz) - amire elég pár illatosítót tenni és máris minden szép és jó lesz.
Mivel lehet "kimérni" a pince levegőjét, vagy nedvességtartalmát, hogy az valóban alkalmas lesz-e műhelynek, ott tartózkodásra?
Az előnye az, hogy kellemesen hűvös, nem poros, a falra szerelt polcokon nincsen porréteg, csak a padlón, csak egy asztalt kell kidobni, mert két lábát valami hódféleség elkezdte lefaragni, én inkább láthatatlan rovarokra tippelek, mint hódokra.;)
Keretre? Te készíted? Vagy csak alul-felül egy-egy kis léc?
Tehetsz egy próbát a szöggel egy pár cm-es darabon, hogy repeszti-e.
Én inkább az alább írt kapcsozást választanám. Ha nem tudsz falcot marni és szép a léc, akkor simán a léc a hátuljára. Ha nem olyan szép a léc, akkor körben visszahajtva és úgy a hátulján. (Ha keret, akkor így a sarkoknál picit el fogja emelni a dupla hajtás. )
Kézi tűzőgépet pár ezer ft-tól lehet venni. A kapocs hosszát ellenőrizd!
Ott külön gond, lesz, hogy egy vékony lécbe szegelsz.
Én azt csináltam, hogy kivettem a léc hátuljából, hogy L alakú legyen kicsit, és a keletkezett helyre tűzőgéppel feltettem a falvédőt. Ezután csavaroztam fel a lécet a falra a kapcsokkal a fal fele.
Behoztam a szobába a másik felét. Ugyanakkora darab, élire állítottam, ugyanúgy meghajlott. Ez szerintem simán hőtágulás-különbség, nem nedvesség. Visszavittem a hidegbe, majd megírom, mi történik vele.
Keményfára kellett volna ragasztanom, csak ez kéznél volt. Legközelebb már tudni fogom, ennek a dobozkáját pedig majd becsiszolom ívesre, mert amúgy jól néz ki így :)
Mindenesetre, pont úgy viselkedett mint a frissen ragasztott, és a ragasztó törlése miatt nedves bütüs deszkám. Arra kunkorodott a tiéd is, amerre "lélegezni" tudott.
Megnéztem a másik darabot, ugyanekkora, de abban is van egy minimális ív ugyanebben az irányban. Az eddig kint volt a hideg műhelyben. Behoztam a meleg lakásba, meglátjuk, hogy viselkedik, de szerintem akkora a két anyag szerkezeti különbsége, hogy úgy viselkedik, mint egy bimetál. Rossz ötlet volt rétegelt lemezre ragasztani bütüvel keményfát, de legalább lett egy hasznos tapasztalat.
persze , a ragasztóból gondoltam a pöttyre. a bütüs kockák szerintem össze vannak ragasztva . gondolatom szerint ezért majdnem úgy nézhetjük, mint egy deszkát. a vékony rétegelt lemezekből készített lapokat lapjára ragasztani soha nem szerencsés. jó régen volt amikor egy ajtó filungot úgy hoztak helyre a házunk egyik üzletajtaján, hogy bele kovászoltak egy rétegelt lemezt valahogy. amikor ez a hely az enyém lett megcsináltam a díszítését adó elemet. ez egy nagyon lapos piramisra emlékeztetett. okos fejjel telibe ragasztottam én is és a fotón látható dobozfedélhez hasonló eredmény született. újra kellett csinálni és akkor csak 5 pöttyöt kapott ragasztóból. 1982 óta állja a sarat.
A gázkazán tetejére raktam egy kis fadarabra, mert ott van meleg. Szóval lehet, hogy a rétegelt párásabb levegőt kapott. De érdekes, hogy hosszában egyenes maradt.
Én mondjuk úgy látom, hogy a bütüs felé van az ív. Ha az dagadt volna meg a nedvességre akkor fordítva lenne. Szóval Vajkra szavazok, a két benedvesedett fából a bütüs ki tudott gyorsan száradni a rétegelt lemez meg nem. (feltételezem a két darab az összeragasztás előtt egyforma méretű volt).
Írtam is, hogy várok pár napot, mi lesz a sorsa. Viszont mikor a bütüs részt ragasztó érte, azonnal így felpöndörödött. Száradás és csiszolás közben még sík maradt, aztán mikor ráragasztottam a gombot, és meleg helyre tettem, utána lett ilyen.
Azt értem időjárásállóságon, hogy süti a nap, éri az eső gazdagon, éppen amilyen az időjárás.
Milesi és olajfesték nincs nekem. Nem tudom, akarok-e rá költeni, mármint hogy venni ilyen kencét. Szerintem azzal dolgozok, amim van, legalább valamire el tudom használni. Nem mintha sok fogyna fél m2-re. Párnak már így is lejárt a szavatossága. Kidobni nem akarom. Legfeljebb ócska lesz az eredmény és nem lesz időjárásálló.
Gondoltam rá, hogy az egészet beburkolom fóliával, vagy viaszosvászonnal. Vagy időjárásálló Ducttape-pel :) Nagyon hightech-ül nézne ki :) De a linoleum (PVC padló) is jó. Persze attól még a fát lekenném előtte.
Ezt most nem teljesen értem. Milyen pötty? Ha ragasztóból, akkor a többi bütüs darabot mi fogja oda? Szeritem nem lenne elég, hogy csak az élükön vannak összeragasztva, és utána csak a 4 sarka meg a közepe a rétegelthez ...ölég vékonkák.
Ez az én megoldásom könyvespolcra. Érdekessége, hogy a függőleges elemeket falra erősítő csavarokon kívül nincs benne semmilyen rögzítő elem. A polcokat nem tartja semmi :-))
3-as rétegeltlemezre ragasztottam a bütüs deszka maradékjából vékony csíkokat. Két deszka közt szárítottam a ragasztót, mégis úgy döntött, hogy böndörödik. Várok még pár napot, és ívesre csiszolom a dobozkát...
Köszi. 6002-2RSH és 2db W 637/8-2Z lett végül. Az enyém még nem kotyog, de ez csak idő kérdése. Tömegtermelésben minden filléren vérre menő harc van, de ha az ember kihúzza a konstrukció méregfogát (pl. kidobálja a kínai kondenzátorokat), nagyságrendekkel tartósabb cuccot kap.
Igen. A 6002 jelöli a méretet (15x32x9). Asztalosműhelyben fontos a gumi porvédő, a 2RS, nem meglepő, gyárilag is az van benne. . A többi csak ezen a szinten csak "rizsa", vagyis a fordulatszámnak ill. a terhelhetőségnek itt nincs jelentősége, bármelyik jó.
A Metabo forgácselszívómat ZZ , vagyis fém lemezes csapággyal szerelték gyárilag, másfél évente tönkrement. A második csere után tettem bele gumisat, azóta jó.
A 2RS1 az jó, SKF-ben az a sima, az RS2 magasabb hőt bír, az RSL (low friction) magasabb fordulatot, az RSH jobban védett, ha jól tudom. A sima elegendő.
(majdnem azt írtam, hogy "elég", de az itt pont jól félreérthető :)
Mire gondolsz: a nagy fejű díszszegre vagy a sima kárpitszegre? Mitől tartasz?
A díszszeget simán használnám. Tartani fog, beverni könnyű lesz. Egy gondot látok: a fenyő hajlamos a repedésre. Nem hiszem, hogy egy masszív, vastag bútorban gond lenne a jó cm-ként bevert, vékony szögekkel. Nagyon vékony anyag vagy nagyon a szélén meg tud repedni a szögtől, de ez a keményfákra is igaz.
A kicsit vastagabb kárpitszeg helyett nem látható helyen inkább kapcsoznám az anyagot. Gyorsabb, jobban tart, kevésbé repeszt
Az is nagy kérdés, mennyire éri az eső, és a nap. Meg milyen faanyagből van. Az akác jól bírja a viszontagságokat, de nem áll meg rajta semmilyen festék. Borovi fenyőből vastaglazúrral jó lehet, de a tetejét úgy kell megcsinálni, hogy az eső lefolyjon róla, és ne a doboz oldalán, vagyis nyúljon túl. A tetejére lehet tenni pl. linóleumot.
Illetve még van az a módszer, hogy diszóperzselővel megégeted a fát, ledrótkefézed, és beolajozod.
Jó hát.:) Ha nem most teszed ki egyből, hanem tavasszal, akkor akár őszig vállalható kinézete marad.
[END SARCASM]
Jövő ilyenkor már nem lesz szép, de valamennyire még védi a fát. (a repedésekbe természetesen beszivárog majd a víz, és korhad a fa)
Hogy meddig húzza a szerkezet attól függ, hogy milyen gyakran leszel hajlandó újrafesteni (1-2 év)
Egy-kétszer már volt téma - kerítés kapcsán - hogy a *1) nagyon profi ezért 2)drága, 3)kifejezetten fára tervezett védőanyagokkal, 4)előírt technológiát betartva is max 5-6 évente újra kell kezelni, hogy szép maradjon.
Fadobozt tennék ki a szabadba. Valószínűleg zsaludeszkából (ami anyagot éppen találok) eszkábálnám össze. Az a kérdésem, hogy a lucfenyőt zománcfestékkel lefestem, az jó lesz időjárásállóságra?
Nagyon nagyon köszönöm a segítőkész és tartalmas válaszokat!
Hatalmas meglepetés volt számomra a sok pozitív és segítőkész visszajelzés, különösen a video linkek.
Ha nem baj, amikor már eljutottam legalább odáig, hogy ezeket a görbe késeket is meg tudom élesíteni - és még meglesz mind a tíz ujjam - visszajönnék a továbbiakért.
"nézd meg a láncos faszobrászokat, aktívan használják a fűrész orrát"
Igen, csak az speciális vezetőlemez, direkt ilyen "szúróvágásokra" van kifejlesztve. Még az alakja is eltér a normál vezetőlemeztől és a rajta futó lánc sem hagyományos...
Pedig ez sokszor megesik, még profi favágókkal is. Nem mindig van akkora láncvezető hogy teljesen átérje a fatörzset. Plusz, mondjuk olajemelős irányított döntésnél az emelő helyét is a fűrész orrával fűrészelik ki (mással mondjuk nehéz is lenne, hacsak nem véső+kalapács).
OK, ha lehet tartózkodni kell tőle, de megesik. Plusz nézd meg a láncos faszobrászokat, aktívan használják a fűrész orrát. Az is igaz, hogy óvatosan, ésszel.
Régebben több fát vágtam ki és gallyaztam láncfűrésszel. Arra nagyon vigyáztam, hogy a láncfűrész vége soha ne menjen a fába. A használati utasítás is többször figyelmeztetett erre. Ezt a fószert nem zavarja.
rfc: igen, érdemes megnézni a nagy videóit is. Nem kell rögtön trükközésre gondolni :) Nem hiszem hogy megélhetési jutyubber csatorna lennének.
Amúgy meg, ha megnézed az általam linkeltet kicsit jobban, akkor látod hogy előrefele-lefele halad, pont hogy túl sok minden nincs ami bemerüléskor megvezesse a fűrészlapot, amit ADDIG csinált, azt ba**hatná el így. De nem teszi, ha látod a végén leeső darabot. Amúgy meg már kezdetekkor kellene a "létrás-vezetőt" használnia, de az oldalát nyesi meg először, és már az is tökéletesen síknak néz ki - mindenféle vezető nélkül.
Nem húzhatja ki és kénytelen a hegyével vágni, mert a vágatot használja arra, hogy megvezesse vele a láncfűrészt. (Mondjuk ehhez az első vágásnál tökéletesen el kell találnia a párhuzamost. Az lenne az érdekes, hogy azt hogyan csinálta, valszeg nem szabadkézzel. Pont a lényeg nincs a videón.)
Nekem is van egy kamuregem, már évek óta nem használtam. Minden esetre 10 perc alatt szereztem véletlenszerűen egy tucatnyi ismerőst Thaiföldről és hasonló távoli országokból. Még rám is írt egy magyar valahonnan Új-Zélandról, hogy hol dolgozom. :) Szóval ez sem kizáró ok, ha valaki kíváncsi.
Nekem az a tapasztalatom, hogy 0 aktivitás, 0 ismerős stb. mellett is be tudtam mindenhová cstlakozni, ahová akartam, tudtam vásárolni, sőt, tőlem is vásároltak :))
A legparanoiásabbak megtehetik dedikált eszközről, amin semmi személyes adat sincs, feltöltőkártyás mobil netről vagy nyilvános wifiről . :)
Nem vagyok biztos abban, hogy menekülnének. Egyszerűen sokan kiöregednek és mondjuk a gyerek már rég a világ másik táján dolgozik, nem akarja folytatni a családi örökséget. Törvényszerű fluktuációról van szó. Egyfelől minden kétkezi munka elől menekülnek a fiatalok (tisztelet a kivételnek), másfelől egy asztalos szerintem jobban él mint egy pedagógus, egy átlagos irodai emberke. Persze, ezek általánosítások, tehát nem érdemes kiragadni ellenpéldákat, mert olyanok mindig vannak.
Az asztalos szerszámok piaca meg pörög szerintem, más kérdés, hogy a szocialista kor kisipari tákolmányait ma már nem szívesen veszi meg senki sem. Ebből biztosan túlkínálat van.
"Siralmas, hogy be kell hódolni a faszebúknak ha valamit el akarsz intézni ...."
Hasonlóan Amadeushoz, nekem is van egy "kamuregem" (gipszjakab), hogy ilyen-olyan hirdetéseket meg tudjak nézni, ha érdekel. Namost egy zárt csoporthoz (pl az Amadeus által linkelthez) ugye ez sem fér hozzá. Mondom teszek egy próbát, küldtem egy "Join requestet", gondoltam úgyis visszahajítják az adminok, 0 ismerős, 0 tevékenység, 0 releváns fotó bármiről is ami legalább hobbiszinten fanyűvéshez/asztalossághoz köthető ... de nem. Beengedtek tegnap :)
Bár ne tették volna, tele mindeféle nyálcsorgatós hirdetéssel ... mondjuk túlnyomórészt tényleg komoly, asztalosipari cuccok: lapszabász gépek, nagy gyaluk, nagy elszívók ... stb. Az vígasztal, hogy legtöbbje el sem férne a műhelyemben, plusz az áruk is legtöbbnek 7 számjeggyel van leírva (az nyálcsorgatásnál messze nem szempont, hogy mennyire lenne nekem hasznos :D)
Viszont egy érdekes (szomorú?) tendenciát fedeztem fel. Jó pár hirdetés kezdődik úgy: "megszűnő asztalosipari tevékenyég miatt ...". És csak pár hónapot tekertem vissza. És nem ám 2-3 ember/cég fedi le ezeket. OK, az nincs benne hány asztalos műhely jön létre, de csak ezt nézve úgy tűnik, mintha nagyon sokan menekülnének ebből a tevékenységből.
Ja, isten ments hogy a módszert kritizáljam, nálam a csodálat erősebb. Persze, ott vagy a susnyásban, az isten háta megett ahova se traktor, se mobil gatter, se semmi már be nem jut, aztán deszkákat kellene csinálnod. Pipa.
Mondjuk mikor elkezdtem láncos videókat nézni, pl sok FűrészMániásat, ők is meg mások is ezerszer elmondták, orrával leginkább NE merülj a fába, de ha muszáj arcod/tested/semmid ne legyen a lehetséges visszarúgás vonalában. Mondjuk itt, ebben az esetben gondolom pont azért nem tett így, mert így látta szemmel pontosan az egyenest.
Eeegen, a biztonság sok helyen másodlagos (vagy épp semmilyen szintű) szempont, de ez már csak ilyen, nézhetnénk pakisztáni/indiai esztergálós, hegesztős, stb videókat is a témában.
Nincs ezzel baj, működő technika. Nekem egy csini diófát döntöttek ki néhány éve. A földön fekvő törzset csak nagy nehézségek árán sikerült mindenféle rudakkal átfordítanom 180 fokkal, szóval nem volt könnyű :) 35cm-es vezetőjű láncfűrésszel vágtam be szemben két oldalról és még így is egy éket bele kellett ütnöm, hogy ketté hasadjon. A feleket még tovább feleztem, így az 1/4 törzs darabokat már fel tudtam egyedül cibálni utánfutóra, hogy elvigyen szalagfűrészes rokonhoz. Heroikus küzdelem volt, de úgy érzem nem különösebben veszélyes üzem, ha kellően tiszteletben tartja az ember mind a fát, mind a fűrészt :)
Ezeket semmilyen kapaáccsal ne üsd, ezek kézi faragó vésők ("szobrászvésők"). Ránézésre a készlet teljes mert nincs üres hely a tasakban. Borotvára kell fenni őket, és használat közben nagyon vigyázni, mert nagyon csúnya sebeket tudnak ejteni. Mindig magadtól elfelé véss.
én meg biztos nem merném így a láncvezető hegyével piszkálgatni, hogy még a markoltat sem fogom rendesem. Valszeg már rég az arcomban lenne az egész miskulancia...
Miután ittcsak Te tudod, hogy miről is beszélsz, marha nehéz lenne erre hasznos választ adni. !! Mindenesetre, ha magad se tudod mit is örököltél és ez az összes asztalos szerszámod, akkor add el.
Ég és föld éles és életlen vésővel dolgozni. Ha szenvedés volt az első vésésed, akkor az azért volt, mert nagyon életlen volt az a véső.
Youtube, "sharpen a chisel"
Rengeteg videó van fent. Ami sokat segít, az egy befogó vásárlása, vagy elkészítése, hogy a véső minden húzásnál ugyanabban a szögben álljon. Pár ív polírpapír, egy 1000-es finomságúval már jó eredményt lehet elérni. Ha sérült az él, akkor kellenek durvábbak is, 150, és 400.
Én kalapácsként egy 5X6 centis keményfa hasábot használok, aminek az egyik felét lekerekítettem, mint egy kalapácsnyelet.
"Ha az előbbi a javaslat, akkor kérnék pár javaslatot, hogy mi hiányzik a készletből és milyen kalapács kell hozzá, valamint szakkönyvet vagy más oktató anyagot, hogyan kell használni őket."
Ahhoz tudni kellene először hogy mi van benne. Fakalapácscsal használd. És tele van a youtube vésős videókkal.
Megörököltem egy állítólagos favéső készletet azzal az üzenettel, hogy nem teljes és különösen figyeljek, hogy milyen kalapácsot használok hozzá.
Eddigi legbonyolultabb famunkám csapolás készítése volt fiókhoz a középiskolában, vékony laposvésővel is igazi szenvedés volt, így most erős dilemmában vagyok, hogy megpróbáljam megtanulni a kezelését, vagy inkább adjam el egy profinak, akinek esetleg pont erre van szüksége?
Ha az előbbi a javaslat, akkor kérnék pár javaslatot, hogy mi hiányzik a készletből és milyen kalapács kell hozzá, valamint szakkönyvet vagy más oktató anyagot, hogyan kell használni őket.
A srac bevalt, bukkot vettem tole gyonyorut (ha eljosz es lepakolunk rola meg is tudod nezni (kerult ra egy kis tolgy meg cseresznye)) :). Rendes becsuletes gyerek.
2.) jól értem, hogy most megint arról van szó, hogy egy adott BMW típus egyetlen motorjának van van egy olyan hibája, hogy kigyulladhat a motortere, tehát az a következtetés, hogy minden létező autógyártó minden létező típusa lángolni fog?
Ez egy konkrét szoftverben lévő bug, nem általános érvényű igazság.
Bármilyen normális képszerkesztővel kiszedsz valamit a képről és pixeles formátumban elmented (jpg, png, ilyesmik) akkor az nem lesz ott. (ad abszurdum még az MSPaint is tökéletes erre a célra)
Ha a mobilommal készítek egy _fényképet_, akkor abban a fájlban sok minden plusz infó ott lesz - valóban.
Én például engedélyeztem neki, hogy még a GPS adatokat is odategye. Szóval abban lesz jó sok adat rólam.
De!
Egyrészt most egy képernyőmentésről volt szó, amiben ilyen adatból sokkal kevesebb lehet egy mobil esetében - és közel nulla, ha a számítógépeden csinálod ugyanezt.
Másrészt, ha a mobilra gondolsz, akkor már ott elvérzik az egész gondolatmenet, hogy aki mobilon Facebookozik, az ne attól féljen, hogy egy képernyőmentésből milyen adatokat nyernek ki tőle, mert már akkor _minden_ adatot elloptak tőle, amikor a Facebookba regelt.
Konkrétan elvitte a Facebook a _teljes_ telefonkönyvét, a többszörözött telszámokkal, a hozzájuk tartozó profilképekkel, emilcímekkel, akár a lakáscímmel - ha az is ott volt.
Amikor én a számítógépemen regeltem oda, akkor már 56 embertől ellopott adatok alapján a rendszer tudta, hogy kinek vagyok az ismerőse. Már előtte tudta a telefonszámomat is!
Nem tőlem! Tőlük!
Tehát itt több dolog keveredik.
Észen kell lenni, abban mindenképpen igazad van.
De ha a computeren csinálsz egy képernyőmentést, ami azon érzékeny adat, azt kitörlöd, vagy kitakarod egy tömör téglalappal, és feltöltöd ide - nem lesz ettől rólad kiadva semmi infó.
Ha még ezt is kézben akarod tartani, akkor szerezz egy EXIF infó kezelő programot, és abban törölj mindent, ami esetleg még így is maradt. Nem lesz sok - olyasmi csak, mint pl. a computered általad adott neve. Ha az beszélő név, akkor érdemes törölni. De én pölö direkt nem beszélő nevet adtam neki telepítéskor - pont ilyenek miatt.
Ez érdekes dolog. Határozottan emlékszem, hogy volt egy képem, amin ki volt takarva valami, viszont a gépem mikor megjelenítette, először az eredeti képet mutatta, és utána a kitakarást. Akkor még win95 vagy 98 futott a gépemen.
Ha egyike vagyok annak a ~36 ezer embernek, akik tagok, akkor nem érzékeny az info, ha nem, akkor igen. Értem :-) Illetve nem, de mindegy. Amúgy Ferinek tökigaza van, ha fehér (tökmindegy milyen színű) téglalappal törölsz ki egy szimpla bitképet(png, jpg) nincs az a titkosügynök aki visszafejti mi volt ott eredetileg. De igazad van, hagyjuk :)
Én másként gondolom,nem nézek sorozatokat.:-) Nem akarok öszeesküvés elméleteket gyártani sem, ezért a témát magam részéről le is zárom, nem is ide a fórumra való.
Amikor használjuk előfordulhat, hogy a képernyőről készült fotón ott maradhatnak érzékeny információk.
No de semmi gond, fogjuk a képszerkesztőt és kivágjuk amit meg szeretnénk osztani.
Csak van egy apró kis probléma, mert attól hogy nem látszik, sajna még ott van... Egy hozzáértő hozzájuthat olyan infókhoz aminek aztán nem fogsz örülni.
Nekem is van egy hasonló porelszívóm és gondoltam hátha másnak is jól jönne. És mivel meg az enyémet nem állítottam üzembe, tapasztalatokat is gyűjtök.
Mar viszketett a tenyerem igy tegnap lementem a muhelybe, kicsit rendet rakni meg pakolgatni, be is hordtam par fadarabot, hogy szokjak a muhelyszagot:
Egy kis fekete dio (fel is daraboltam) kertidio tarsasagaban :) :
Ilyen oldószeres lazúrral kezeltem egy fafelületet, a használati utasítás szerint az első felvitel előtt 10-30 %-ban kellett volna higítanom terpentines oldószerrel. Mivel ezt nem tettem meg, gondolom ezért 2 nap után sem szívódott be, ragacsos. Várjak még vele (a műhelyben néha van jó idő, de többnyire nincs) vagy töröljem vissza?
Fizikusok bújócskáznak. Einstein a hunyó, úgyhogy eltakarja a szemét és elkezd visszaszámolni 50-től. A fizikusok meg elbújnak. Egyedül Newton nem talál egyetlen szabad helyet sem, így leül a földre és rajzol maga köré egy 1x1 méteres négyzetet. Einstein persze azonnal megtalálja: - Megvagy,Newton! - Nem, nem, drága barátom, tévedsz! Én egy Newton vagyok egy négyzetméteren, úgyhogy tulajdonképpen Pascalt találtad meg...
Jé, a topik pontban 20 éve indult és az elsö posztolók közül még többen itt vannak (pl: halaloszto, rferi, Erzsebeti). Nem semmi! Egy generáció már felnött azota. Bocs az offert, de hat meg is csak ezaz a topik :)
Én abból indultam ki, hogy egy bar az 10 m vízoszlop 1 mm2 felett.
1 bar 10m vízoszlop 100 mm2 felett. 10N-nak kell kijönni ekkora felületen vagyis 1kg/ cm2. Tudom a kg az súly nem pedi erő, de erre vonatkozott a kérdés, hogy mennyit kellene felpakolni.
Az adatok alapján furnérozás min. 0,2 N/mm² 20N/cm2 durván 2 kg 50cm hosszú a ragasztandó felület, 3cm átfedéssel számolva 150cm2 = 300kg
Tudom, hogy tudod!
Csak okoskodok, mert soszor megadják a szorítóerőt a szorítóknál a gyártók, de ugye az jogsan N-ban. De egyszerűbb lenne kg-ban értelmezni. De egy normál szorítónál is minimum 1-2 száz kiloról beszélünk.
Nekem ez kicsit hasonló a kW és a lóerő értelmezéséhez. Emlékszem még iskolában a fizika teremben ki volt függesztve egy tábla, hogy az SI- mértékegységrendszerben mi hogyan fog megváltozni. De a LE azóta sem kopott ki a köztudatból.
Apám meg mindent pintes üvegben számolt, a hordó meg akós volt. Sejtem mit vágott volna hozzám ha elkezdem neki fejtegetni, hogy mekkora newtonnal kell azt a szorítót meghúznia.
Természetesen látható módon is meg lehet oldani egy ilyen csomópontot, akár "ornamentikaként" is megjelenhet az idegencsapolás, de stolaz mondandójából nem ez a megközelítés rajzolódott ki.
Az ötletorgiát én már csak azzal tetézném, hogy én - ha nincs valamilyen kizáró ok -, akkor én tennék bele egy sor kis tiplit. Igaz, hogy csak 6-7mm mélyen lehetne laponként, de az is tartana, a pozicionálásról nem is beszélve.
Hmmmm, most nézem a konverziós táblában, hogy 1 bar az csak 0,1 N/mm2. Azaz valamit elszámoltam. De mit?
Én abból indultam ki, hogy egy bar az 10 m vízoszlop 1 mm2 felett. Az pedig 10000 mm3, vagys 0,01 liter. Ha egy liter víz 1000 gramm akkor 0,01 liter víz = 10 gramm azaz 100 N - na meg is van mit számoltam el, mert 1 liter (1000 gramm) víz 10 N annak a századrésze csak 0,1 N.
Stolaz neee, tényleg ne :) Nem mérnökösködjuk el amit nem muszáj.
Vajk (is) leírta a tutit, attól több nem kell. Minden más már csak a fórum "szellemisége". Az én hülye lépcsős ötletemet is beleértve :D
Ha megvan a 2 db ~15 centi benyúlású szorítód, az már jó. Max, ha nagyon aggódsz a középső 20 centi miatt, arra csinálj egy nagyon kisíves lecet, azt szorítod le 2 oldalról, akkor megvan a középen szorítás is, 2 szorítóval 3 ponton. 2 szélén meg 2 kisebb szorító, és meg is van az 5 pont amit írtál.
Mondjuk most mégis konkretizálva az én esetemre. Súlyzóim vannak, 2-5-10-15 kg-os tárcsák, mindből van 4 db. Ha semmit nem szorítóznék, hanem ezeket rápakolnám, elég lehet? Mennyi kellhet?
Egy nagyobb szorító van vagy 15 centi mély. Kettőt ha torkig beteszel, akkor már egész egyenletesen nyomja két helyen. Valami nagyobb staflit tennék rá meg alá, hogy ne hajoljon meg, meg esetleg valami törölközőt, hogy egyenletesen oszoljon el az erő.
Ha spécizni akarod, akkor az egyik stafliba fúrsz 4 db 5ös lukat, és olajjal erőszakkal belehajtasz hosszú hatos csavarokat, akkor már 4 helyen tudod állítani a nyomóerőt.
"autóakkumulátort, súlyzókat, satut, zsák krumplit, kövér (és lusta) macskát "
Ezeket csak azért nem írtam, mert gondoltam stolaznak is beugrik. Főleg, hogy a régi műhelyvideójából meg képekből az rémlik, van neki lent valamilyen "gyúrós cucca" is. (mondjuk súlyzó az nemtom van-e). Azt tudom hogy macska van (legalábbis régen volt), de szerintem nem alkalmas erre - a videóban még elég kis nyeszlettnek tűnt.
"Én a két végét összeszorítóznám, a közepére betennék egy lécet és arra ráegyensúlyoznék egy meglehetősen nagy tömegű tárgyat. Középen a szorítóerőt a gravitáció is simán tudja biztosítani."
Én meg elővenném a vákuumszivattyút, megkenném a két cuccot ragaccsal, beraknám őket egy vákuumtasakba és kiszívnám a levegőt. :)
Én a két végét összeszorítóznám, a közepére betennék egy lécet és arra ráegyensúlyoznék egy meglehetősen nagy tömegű tárgyat. Középen a szorítóerőt a gravitáció is simán tudja biztosítani.
Ami egy ilyen "kelletlen" ragasztásnál idegesítő tud lenni, ha elcsúszkálnak egymástól az elemek. Ilyen esetben azt csinálom, hogy az egyik ragasztandó felületbe kb fél centi mélyre beütök néhány kisebb szeget, majdnem tőben levágom őket egy oldalcsípővel, majd még a ragasztózás előtt a másik elemet pontosan ráillesztem és összeütöm őket. A szegek hegyesre hagyott, kilógó vége beakad a másik elembe a megfelelő kis benyomódásba, így sokkal kevésbé hajlamos elmászni, amikor már ragasztóval szorítózom. Nyilván a szegeket olyan helyre szabad csak ütni, ahol utána nem akarsz fúrni-vágni-marni-gyalulni stb.
A sokból az egyik megoldás, hogy a két lépcsőlap közé fekteted és a lépcsőket mint külső szilárd pontokat használod, ahova stabilan be tudod feszíteni 5-6 átfordított egykezes szorítóval.