E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Csermely Károly pilóta, a "rákosmezei repülők" egyike, háttérben egy Voisin Biplane.
Régóta zavart a 41653 képaláírása. Csermely Károly pilóta egyáltalán nem így nézett ki. S ma végre a Közlekedési Múzeum Csermely Károly hagyatékának eddig előkerült kis részletében szembejött velem a fotó. Idősebb Csermely Károlyt látjuk 1910-ben. Szóval ő a pilóta apukája.
Egyik edzőnk, Karcsi bácsi a magyar repülés hőskorának nagy alakja volt - édesapjával, id. Csermely Károllyal együtt. Ez a kép -katalógus feljegyzése szerint- az idősebb Csermely Károlyt ábrázolja repülőgép kormányánál.
A képet Szabó Attila főmúzeológus úr (Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Repüléstörténeti és Űrhajózási Gyűjtemény) előzékeny támogatásával kaptuk meg. Köszönjük!
Régóta zavart a 41653 képaláírása. Csermely Károly pilóta egyáltalán nem így nézett ki. S ma végre a Közlekedési Múzeum Csermely Károly hagyatékának eddig előkerült kis részletében szembejött velem a fotó. Idősebb Csermely Károlyt látjuk 1910-ben. Szóval ő a pilóta apukája.
Nagykálló, Harangod, Kilátó-domb, a népművészeti táborozást szolgáló faépületek, középen a tánccsűr, a kilátóból nézve.
A Nagykállóhoz tartozó Harangodon tartja a Téka együttes a nyári néptánctáborát (idén 33. alkalommal). Lányi György a zenekar vezetője így emlékszik vissza a tábor felépültére:
"Emlékszem, meglátogattuk Makovecz Imrét a MAKONA irodájában, és kértük, hogy tervezzen nekünk egy tánccsűrt, ahol, ha esik, akkor is tudunk táncolni. El is mondta a gondolatát, csak az volt a baj, hogy az épület „királyfája”, ami középen tartja a gerendákat, éppen a csűr közepére érkezik a földre, így zavarni fog minket. Nem baj, mondta: ”Majd körtáncokat táncoltok.” Ezt hallotta meg Ekler Dezső, aki szintén a MAKONÁ-ban alkotott, és ő lett megbízva a tervezéssel. Így ő lett a tábor főépítésze, és a szellemiség megőrzésének egyik harcosa."
Románia, ErdélyTemesvár Piata Libertatii a Strada Coriolan Brediceanu - Strada Emanoil Ungureanu sarokról nézve, szemben a Szentháromság-szobor. Romániai forradalom.
a háttérben balra álló ház (Piaţa Libertăţiinr. 3.)
Németország, Berlin, a Kurfürstendamm sugárút vége, Breitscheidplatz, Vilmos császár emléktemplom (Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche, vagy röviden: Gedächtnis-Kirche).
Salgótarján, balra Rékai Gábor szerkesztő, középen Petur István főszerkesztő. A felvétel a Petőfi Rádió Ötödik sebesség című műsorának adásakor készült.
A kép jelenleg 1916-os a Fortepanon. A képen középen az Arany János u. 32. szám alatti épület látható, melyet 1909-ben lebontottak, s helyére épült a Goldberger-ház (ma OSA Archívum), a fotó tehát a bontás előtt készülhetett:
A 30. szám alatt látható a képen Wachtel Fülöp cipészüzlete, melynek címe a budapesti cím- és lakásjegyzékben az 1909-es kiadásig a Király u. 4. volt, az 1909-as kiadásban szerepel először az Arany János u. 30. alatt. Ezek alapján a fotó szerintem 1908--1909-ben készülhetett.
Nehéz kérdés, hogy mi is ez? Nem ezt hivtuk lengyel (KGST) piacnak? Vagy inkább ócskapiac? A Teleki térről ez jut eszembe. A kirakodóvásárnál azért ez keményebb hely és helyzet
Úgy látom, a kép sok fejtörést okozott eddig is, most a datálásához hoznék egy adalékot:
A képen látható a Nép mozgó két szakadt plakátja. Az egyiken olvasható a Rózsaeső szó. A Népszava 1929. december 6-i számában közölt moziműsor szerint a Váci út 76. alatti Nép moziban játszottak ekkor egy Rózsaeső című filmet. Más említést nem találtam arról, hogy ez a mozi műsorra tűzte volna ezt a filmet.
A kép készültének ideje a Fortepanon: 1935. Ha az egyik plakáton valóban a fent említett, 1929 végén vetített film szerepel, lehetséges-e, hogy a plakát még öt év múlva is kint legyen (igaz, elég viharvert állapotban)?