E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Csak a félreértések elkerülése végett: semmiképp nem "ostorozni" szerettem volna az illetőt. Sokkal inkább megtalálni a logikáját. Ha felteszem, hogy ténylegesen azokat a képeket készítette el, amik most a Fortepanon ebben a sorozatban megtalálhatóak, akkor amögött kell lenni valami logikának, valami vezérelvnek, ami amúgy segítene azoknak a helyeknek a beazonosításában, amik még nincsenek meg, de nem is teljesen reménytelenek.
(Az már csak mellékszál, hogy ha mondjuk a drezdai kép két Zwinger és egy Semperoper közt lenne, akkor azért hamarabb meglett volna, valószínűleg valamelyikőtök előbb meg is találta volna, mint én :-)).
Btw., Miklós, azt nem hiszem, hogy például a 173206-ot a kertépítés iránti érdeklődés motiválta ;-)
Szerintem az ostorozott utazód sokkal több (ismertebb) képet fotózott az említett helyszíneken, mint gondolnád; na, azok maradtak ki hálistennek. Ez a kihívás!
(nekem már a háromszáz Halászbástya is sok volt, pedig hol van még a vége! A Zwingerből pedig a harminc is bőven elég.)
szia, köszi szépen a kitartó keresést. Annyi segítséget tudok adni, hogy Ormos Imre a korszak legkiválóbb kertész/tájépítésze volt. Igy a kamerája fókuszában jellemzően és első sorban nem épületek, hanem városi kertek, kertépítészeti elemek álltak. Ha nagyon elakadsz, kérhetünk segítséget a szerző unokájától, aki maga is kertépítész és az OI alapítvány tagja.
Azt már az elején sejtettem, hogy nem fogok tudni ebből a sorozatból minden képet megfejteni. Némelyik kép olyan falusi utcát ábrázol, amiből lehetett a harmincas évek Németországában több ezer, és nincs semmi fogódzó, hogy mégis kb. merre keresd. De ezzel a hamburgival végképp elvesztettem a fonalat, mondhatni. Emberünk láthatóan végigjárta egész Németországot (még az is lehet, hogy ma már Lengyelországhoz tartozó részeket is), és fotózott, és egyáltalán nem látom, hogy milyen vezérfonal alapján pont ezeket a témákat.
Jó, a frankfurti képe rendben van, '38-ban egy turista Frankfurtban jó eséllyel ugyanezt fotózta volna, ha csak egy képet csinál. De aztán eljut Bonnba, lefényképez egy nem túl fényes kialakítású kutat a városháza háta mögött száz méterrel egy eldugott terecskén, és azon kívül semmi mást. Aztán elutazik Hamburgba (nem, nem áll meg Kölnben, és nem fényképezi le a dómot), ott nem fényképezi le a vároházát, nem csinál képet a Jungfernstiegnél, vagy a kikötőben, nem, hanem kimegy a temetőbe és lefényképezi a krematóriumot. Impozáns építmény, nem vitás, de nem tudom elképzelni, hogy valaki Hamburgban miért pont ezt az egy fotót készíti el. Eljut Drezdába is. Már bocsánat, Drezda aztán tényleg egy fényes célpont turistáknak, egymástól pár lépésre ott a Zwinger, a Semperoper, a Hofkirche (székesegyház), a hercegek vonulása a falon, a kastély, ez az egész egy kb. 300×300 méteres területen. Az akkor még álló Frauenkirche, kétszáz méterrel arrébb, talán akkor nem számított még akkora látványosságnak, a jelentőségét inkább a későbbi történelmi események adják, de azért valószínűleg ezerből ezer fotós előbb fényképezte volna le, mint az egy kilométerrel arrébb, a híd lábánál álló, szinte jelentéktelen kis pavilont - ebben a sorozatban viszont ez az egyetlen drezdai kép, a felsorolt nevezetességek közül nem fényképezett le semmit.
Megpróbáltam a már felismert, beazonosított helyek közt valamiféle összefüggést keresni, hátha rájövök, mi motiválhatta a fotósunkat, hogy az egész országot beutazva pont ezeket fényképezze le, de nem jutottam semmire. :-/ Elég kilátástalannak tűnik ez így. Pár épület azért előbb-utóbb meglesz valahogy, kemény munkával, de a sorozat egy része szinte biztosan megfejtetlen marad.