E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
A magasabb távvezetékoszlop ma is megvan, formára pontosan ez, az újpesti hajógyári szigeten áll, a két vasúti híd között. A másik oszloppal nem tudok mit kezdeni, azokat cserélhették...
Továbbmentem a Váci úton. A fentről.hu oldalon a térképen be vannak jelölve a nagyfeszültségű oszlopok helyei. Kihúztam sárgával a nagyfeszültségű vonalat, piros színnel pedig a Váci út esélyes szakaszát.
Ami biztos, hogy a bringás képen 2 oszlop van, ami kb. párhuzamosan fut a kérdéses úttal, mint a piros és sárga vonal. Miért csak kettő? Talán lebontás alatt álltak. Itt olvasható a története: http://villamosok.hu/balazs/teher/ipvgb/revesz/index.html
A fortepanról (80068) egy fotó 1960-ból való képrészletét csatolom a Váci út és Szekszárdi út csatlakozásánál. Itt azért van ilyen közel az oszlop, mert keresztezi a Váci utat kelet felé. (Hely jele piros x)
Ami megfelelő:
- Úttal párhuzamosan futó nagyfeszültségű villanyoszlop.
- A kerítés ugyan olyan, mint a bringásé
- "BÉKETÁBOR..." mozgalmi rizsa meg még valami van rajta
- Macskakő
- Járdaszegély
- Út mellett bringás képpel azonos kis villanyoszlop
- Fák kora 1960-es évnek megfelelő
- Ezen az útszakaszon nyugatra nincsenek magas építmények
Az utóbbi hozzászólások után Nyugati tér és Lehel tér között a Váci út igen valószínű.
Fentrol.hu 1963-as fotó alapján, helyszín fotózási sorrendje, kerítés, fák kora, árnyék ha minden igaz délelőtt vagy délben stimmel. (Szerintem a jelmondatot is frekventált helyre festették, nem a külvárosba)
Macskakövet és oszlopokat csak később tudom ellenőrizni. Repülős kép átfordítva, alul van észak, mert a bringás is északról dél fele fotózott. (Szerintem)
Magyar Rendőr fotóarchívumában található kép, melyen kerítés előtt macskakövön bringázik a csóka, szerintem a következők elég biztosan állíthatóak:
- 1950. július hónap a datálása
- Közlekedési képek címszó alatt jelent meg, ami BUDAPEST-re vonatkozik, nem más településre
- Amennyiben egy tekercsről származik a kép (ami valószínű), akkor az előtte, utána készült képek egy bizonyos bejárt útvonalon készültek, tehát ha az előtte és utána készült képek beazonosíthatók, akkor a közte lévő is behelyezhető helyileg.
A képek a következőek a fellelési sorrendben, aki felismeri bármelyiket, az a helyet megközelítőleg már azonosította (szerintem):
A Hungaricana / Képcsarnokban is szerepel egy kép rossz adatokkal. Az eseményre csak tippelni tudok, a KISOK országos atlétikai bajnoksága tűnik elég nagynak a korabeli sajtóban. Ha nagyon megerőltetem magam, még a 6805 fotósát is látni vélem.
Nekem ehhez a megfejtéshez annyi hozzáfűznivalóm lenne, hogy bár a kerítés, a rácsozott oszlop és a macskaköves járda együttese valóban meggyőző, a távvezetékekhez kérdeznék még. Korábban "2ly" felhasználó feltöltött ide egy 1960-ból való képet a váci útról (csatoltam lejjebb), ami az újpesti vasúti hídtól délre készült. Ezen az "előtérben" három távvezetékoszlop van (és a háttérben egy negyedik, de ez lényegtelen). Közülük a fák által jórészt kitakart jobb oldali, illetve a bal oldali tartozik egy vezetékhez: pontosan ugyanezek az oszlopok és a vezeték ma is megvannak, a streetview-en is könnyű ellenőrizni. A középső oszlop egy másik vezetékhez tartozik, ehhez több oszlopot a képen nem látunk. Ez - feltevésem szerint - csak a Duna felé tartó vezeték oszlopa lehet, amely vezeték ráfeszítve a vasúti hídra, Budára ment/megy ma is át. Ez a vezeték is megvan ma, de a kérdéses oszlop másutt áll. "division by zero" által feltöltött képen, amely Újpest irányába "néz" a három említett távvezetékoszlopból kettő látszik, amelyek megfelelnek a 80069-es kép jobb oldali, illetve középső oszlopának - tehát ugyanúgy két vezetékrendszer húzódott a területen e kép készítésének időpontjában is. Engem az zavar, hogy ha az 1950/1952-es képen lévő két oszlop valóban a Népszigeten áll, miért nem látunk távvezetékoszlopot jobbra, Újpest/Angyalföld irányában? A fotó jobbra még nagy területet fog be, legalább egy oszlop kellene látszódjon. (Hogy balra nem látunk, mondhatnánk, hogy a hídon való átfeszítés miatt nem. Bár a híd tudtommal csak 1955-ben lett újra használható állapotban. Vagy milyen egyéb vezeték oszlopait láthatnánk itt? Tudtommal a területen Angyalföld alállomás létesült elsőként éppen az 1950-es évek elején, egyéb alállomás a környéken, legalábbis az 1950-es évek első felében, nem volt.
Ami mellette szol, hogy a legifoton a keriteshez kepest szogben all egy epulet, csakugy mint a biciklisen. Tavvezetek is stimmelni latszik, ma is van arra jopar.
Ugyanakkor: A biciklis kepen levo csenevesz facskak meg tudnak a ket kep kozotti idoben annyira noni?
Itt egy három fotóból álló sorozat. Az elsőn látszik a keresettel azonos kerítés, van macskakő, ferde rácsozású villamos oszlop is.
Az első két képet összeköti, hogy ugyanaz a autó látszik (talán a fotós autója), a második meg a harmadik pedig ellenkező irányba nézve, pár lépés távolságból, de egy helyen készült.
Ez utóbbi kettőt könnyű belőni: egyik irányban villamos megálló látszik, és a messzeségben az Újpesti kocsiszín, másik irányban a vízafogói vágány hídja, oldalt meg egy trafóház szerű dolog.
Az 1963-as légi fotón zöld pöttyel jelöltem a helyet.
A nagy kérdés, hogy az első kép hol lehet? A kerítéshez nagyon közel van egy épület, illetve a villamos pályán távolban felsejlik egy útátjáró. A sárgával jelölt helyre tippelek.
(Bonyolítja a helyzetet ha az a épület 1963 után épült...)