E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
A rendelkezésre álló hiányos információk alapján a BALATON-t valószínűsítem a képen. 1914-ben a MFTR-nek építették (kezdték építeni), de a "Hadvezetőség igénybe vette". A kerékdob épülő MFTR hajóra utal.
ami eredetileg a MFTR számára készült (volna), de 1914-ben a "Hadvezetőség igénybe vette". Az általam ismert forrásból nem derül ki, hogy 1913-ban elkészült, üzemelt a MFTR-nél, és aztán vitte volna a Hadvezetőség, vagy inkább egy készülőfélben lévő hajót foglaltak volna le. A hadilobogó és a hadi alkalmazás eléggé összecseng. Végignézem, melyik kétkéményes gőzösök voltak hadi szolgálatban, 1914 körüli építési idővel.
[...] főv gyógyszerész által előállitott Sarin nevű gyógyszerrel mely minden alkalommal fényesen [...] hajóállománya 1905 ben a nagy Cserhalom gőzössel négy darab négyszázas födélzetes [...] állott 1906 ban egy kerekes vontatógőzös és hat darab födélzetes vasuszály [...]
A második világháború a Hősök terét sem kímélte, és mind a Millenniumi emlékmű, mind a Hősök Emlékköve súlyos károkat szenvedett. A háborút követő politikai és ideológiai változások következtében, az 1929-es műemlék üzenete már nem volt elfogadható, így az 1951-es helyreállítások keretében a szimbolikus tömegsírt eltávolították a térről. (...) A második Hősök Emlékköve 1956 tavaszán készült el Gebhardt Béla tervei alapján.
A 133114 képm rossz helyen (1935) szerepel az időszalagon: a kép a DEÉK FERENCZ nevű hajót 1912-es átépítése előtti állapotában mutatja. A kép az Al-Dunán, a Zuhatagon készülhetett; 1918 után nem nagyon járhatott erre ez a hajó.
Szent György utca, Storno ház, a Polgármesteri Hivatal és a Tűztorony egy kis része is látszódik.
azért jeleztem sztem nem megfelelőnek a képalát, mert az Új utcában állunk, épp a Szt György utca torkolatánál (jó, ezen biztos lehet vitázni:), és a képen az Új utca van
a leírásból viszont sztem arra lehet következtetni, hogy a Storno ház a bal oldali épület, ami ráadásul a Szt György utcában áll. Pedig nem, hanem a távoli szemben a Fő téren (a Tűztorony kis részét azét kerestem:)
a képen nem vontató, hanem személyhajó, mégpedig MFTR személyhajó látható. Árulkodóak a korlát roncsai.
A híd roncsai viszont az ERZSÉBET KIRÁLYNÉ és testvérei 1912 előtti kialakításának felelnek meg. Az első (a második takarásában lévő) kémény billentéséhez szükséges ellensúlyok rögzítése is látszik; előtte pedig ép a kerékállás.
Ez a kép szerintem az ERZSÉBET KIRÁLYNÉ-t ábrázolja, mégpedig az 1912-es leégését követően.
Akkor viszont téves az időszalagon látható 1944-elhelyezés.
(A hajó 1914-ben, 44-ben és 45-ben is megsérült, de azon sérülések előtt már nem így néztek ki a képen látható részletei.)
A kép vsz. az Euharisztikus Kongresszus idején készülhetett - tud valaki olyanról, hogy az akkor a néhány hajón alkalmazott díszkivilágítás máskor is üzemelt volna?
Ha a képen valóban a FIUME gőzhajó látható, akkor az nem lehet 1937-ben: a hajót 1904-től HABSBURG-nak hívták, és nagyjából ettől az időtől DDSG-fehér festésű volt. A név nagyjából olvasható, de a kép csak 1904 előtt készülhetett.
A 151259 számú képen a KALOCSA lapátkerekes vontatóhajó látható Bécsben, ahogy vontatmányával megindul az az Ostbahnbrücke felett.
Hibás a kép időszalagon való elhelyezése (1930), mert a hajót csak 1947-től hívták KALOCSÁ-nak; amúgy meg a képet Droppa Kálmán a 60-as évek elején készítette.