E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Valóban nem. A hídtól északra lévő rész az 1950 utáni egyesítést követően lett inkább Újpesté. Majdnem a teljes sziget, sőt, szerintem eredetileg a teljes feltöltetlen sziget a fővároshoz tartozott.
1950-60 körül a kerülethatár. (Autópályát terveztek az itteni szigetekre!!!)
189437 A Lóczy Lajos KH-1-es motoroshajó kihúzása a siófoki Mahart kikőtőben. Háttérben a Nemzeti Színház üdülője látszik. A MAC betiltása után ajándékozták a Nemzeti Színháznak az 1945-ben viszonylag épen maradt épületet. A kikőrő részt a Mahart kapta, és a kisebbik részt a Balaton felé később a Vasas Vitorlás szakosztályé lett.
1899434 Siófok Mahart belső kikőtő /ez volt korábban a MAC vitorlás kikötője/ sólyatér.Ide tartozik még:
189479 Tihanyi Biológiai Intézet /ma: Ökölógiai Központ Balatoni Limunológiai Intézet/ stégje(kikőtője) egy kalóz vitorlással és túlodalon az Intézet Lóczy Lajos nevű KH-1 tipusú motoros hajójával.
189483 mint fent és ide tartozik a 189480, és 189478 is
Az 1953-tól Sztálin térnek, később Felvonulási térnek, ma Ötvenhatosok terének nevezett terület ekkor vált a hivatalos állami ünnepségek felvonulási helyszínévé.
Ahogy az előző hozzászólásomban írtam is, a Somogy kotróhajó 1927-ben épült az Óbudai Hajógyárban (lásd pl. 122184, 122031), 1928-ban helyezték szolgálatba (lásd pl. 122259).
Emiatt 183544 és 183310 évszáma 1928 lesz (egyszerre készültek a felvételek, a vízrebocsátás napján, valószínűleg ugyanakkor, mint a 122259).
A 183311 és a 183309 legalább 1928 vagy későbbi (a hajó már vízen van).
Ezt már egyszer írtam, de talán nem voltatok kellően meggyőzve, mert azóta sem változtattátok meg. Tehát a lényeg: a három fotónál három évszám szerepel (1920, 1924, 1928), pedig egyszerre, egy napon készültek, feltehetőleg 1928-ban, a balatonföldvári Galamb-sziget feltöltésének egyik fázisában. A kép részleteit megvizsgálva az azonos időpont, illetve az 1928-as dátum igazolható. Mutatom a bizonyítékaimat.
A távlati 183624-en jól látszik, a parton milyen sorrendben követik egymást a tereptárgyak: balról jobbra két vasmacska (1. és 2.), utána egy kisebb gyökérhalom (3.), mellette egy nagy sóderhalom (4.), majd egy, a sóderrel megegyező méretű ág- vagy törmelékhalom. Ezek egy része a megfelelő helyen a másik két fotón is látható.
183624:
183538:
183446:
183538-on és 183624-en a vasmacskák pozíciója (3. és 4.), mellettük balra egy világos színű földkupac, rajta két léccel (1. és 2.) szintén megfigyelhető, és jól láthatóan azonosak. Az iszapot megtartó léc jobb oldalán van egy jellegzetes alakú száraz folt (5.), amely szintén kivehető mindkét képen.
183538:
183624:
Az elágazó törzsű fa oldalán az iszapnyom szintén kivehető 183538-on és 183624-en is, azonos magasságban.
183538:
183624:
183446 előterében balra jól láthatóak a munkához levetett kabátok, és a rajtuk keresztbe fektetett lapát. Ezek a megfelelő helyen 183624-en is kivehetőek:
183446:
183624:
Illetve a Balaton kotróhajó oldalán is azonosak az apróbb részletek. Például két pózna van felfüggesztve a hajó oldalára, ezek közül a bal oldali jellegzetesen jobba lejt (1.), a jobb oldali vízszintes (2.). Illetve a sárfolt is nagyon jellegzetes a hajó oldalán, egy közel félkör alakú tisztább sávval. Kontrollként megnéztem ugyanennek a hajónak más, nagyjából ebben az időben készült képeit is. Például az elvileg 1925-ben készült 183349-en a hajó ugyanazt az oldalát mutatja, mint a fenti képeken. A bal oldali pózna (1.) ezúttal vízszintes (a jobb oldali nem látszik), és a sárfolt (3.) sem olyan alakú, mint a Galamb-sziget feltöltésekor készült képeken.
183446:
183538:
Kontrollként jól kivehetően mások a részletek a 183349-en:
A fenti részletek alapján egyértelmű, hogy a három fotó azonos időben, egy napon készült. Hogy mikor, ahhoz három részlet nyújt segítséget.
1. 183446-on látható a Balaton mellett a másik kotróhajó is, sőt, a neve is kivehető: a Somogy kotróhajó az. Ez a hajó 1927-es képeken még az Óbudai Hajógyárban készült (lásd pl. 122184, 122031), 1928-ban helyezték szolgálatba (lásd pl. 122259)
2. 183624-en kivehető a nyugati móló jelzőoszlopa, és látszik, hogy még a régi típusú vékony-magas az. Ezt a móló 1929-1930-as átépítésekor cserélték ki az új, alacsonyabb, szélesebb oszlopra (lásd 96063-as fórumbejegyzésem végét).
3. Illetve a fák kora. A Galamb-szigetet a balatonföldvári kikötő 1904-1905-ös építése során hozták létre a kikotort iszapból (majd utólag az újabb és újabb kotrásokkal még tovább növelték, ahogy az pont a szóban forgó három képen is látható). A képen látható fák közül a nagyobbak szemmel láthatóan idősebbek 20 évnél.
Konklúzió:
Mindezek alapján mindhárom kép esetében az 1928-as évszámot írnám oda (a Somogy kotróhajó már dolgozott, de még a régi jelzőoszlop látható a nyugati móló végén).
183446 leírásában meg lehetne említeni a Somogy kotróhajó nevét is a Balaton kotróhajó mellett. 183624-en ugyancsak: szemben a Balaton kotróhajó, a kép bal sarkában a Somogy kotróhajó egy részlete látszik.