E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Szia Kimentem a verpeléti tóhoz Megkérdeztem a helyi embereket hogy megvan-e ez a faház. Azt a tájékoztatást kaptam hogy a faház leégett a tulaj egy takarítás alkalmával a pókhálót tűzzel akarta eltávolítani ami sikeres volt tulajdonképpen kivéve azt hogy beizzott a szigetelés és leégett az egész, de új hazat építettek ami most is áll.
Az 1948-as politikai fordulat meggyorsította a vendéglátás átalakulását. A vendéglátóipar államosítása 1949. január 21-én vette kezdetét. Először a nagyobb, nagyforgalmú vendéglőket vették állami kezelésbe. A régi szakemberek egy részét megtartották, nagyobb részük azonban vagy elhagyta a pályát, gyakran az országot is, vagy alacsonyabb beosztásba került. Az első monolitikus állami cég az Élelmezési Nemzeti Vállalat volt, amely a Rottenbiller utca 14-ben működött.Nem sokáig, mert szélsebesen szétszabdalták kisebb kerületi egységekre. 1950. január 1-én megalakult a Budapesti Vendéglátóipari Vállalat. Az ún. bokor-vállalatok (korabeli elnevezés!) száma 14 volt, köztük olyanok, mint az EMKE Nemzeti Vállalat. 1950-ben aztán az állami vendéglátóipar gőzhengerként gyűrte maga alá a még meglevő magánvállalkozásokat. A VII. kerületben az államosításokig körülbelül 140 vendéglátóhely működött, az államosított üzlethálózatot negyven taggal indították meg. A számok önmagukért beszélnek.
A Famunkások Szakszervezete Központi Vezetősége budapesti és környéki szakosztályainak vezetősége és szervezőbizottságai, valamint az üb titkárok (vidékiek is) bevonásával, 13-án szerdán este félhat órakor VII, Rottenbiller ucca 14. szám alatt együttes ülést tartanait. Megjelenés kötelező!
A famegmunkáló gépmunkások
10-én, vasárnap délelőtt 10 órakor VII., Rottenbiller ucca 14. sz. alatt rendkívül fontos ügyben taggyűlést tartanak.
1951.Magyarország »1951. május 1. felvonulásra előkészület MAHART Igazgatóság; Balról: Horváth János hajóskapitány, Fátrai Zoltán, Bánkuti János /zászlótartó/ , Hajdú István MAHART tisztek.« Leltári jelzet: 30623
+++
sztem
vagy nem 1951. vagy nem MAHART
Magyarország, Budapest V. Apáczai Csere János (Mária Valéria) utca 13. (balra) és 11. (jobbra)
A háború befejezése után 1946. március 30-án a megmaradt MEFTER vagyon bázisán létrehozták a Magyar Szovjet Hajózási Részvénytársaságot (MESZHART).
A MESZHART jogutódjaként 1955. január 1-jén alapították a MAHART Magyar Hajózási Részvénytársaságot, immár ismét tisztán magyar tulajdoni részesedéssel.
Nézegettem a 18022-t, és arra jutottam, hogy a realista művész a dicsőségtáblán alighanem magát a gyárat ábrázolta, ahol a munkaverseny zajlott. Erre utal legalábbis a baloldali (vélhetően: szerelde-) épület ablakkiosztásának hasonlósága a kép jobb oldalán látható gyárépület ablakaihoz. Megnéztem az 1945-55 közötti építészeti eredményeket összegző művet, és találtam egy meglepően hasonló gyárat. Jászberény, aprítógépgyár.
Nekem elfogadható az eddigi legjobb javaslat, hogy a felvétel a Váci úton, a Meder utca és és a vasúti átjáró közötti falszakaszról készült.
A Fortepan 109069 -os számú és a fentrol.hu felvételén látható terület, 1944 és 1963 között, jól átépült. Megszűnt a focipálya, eltűntek épületek, újak épültek, így a ferdén elhelyezkedő üzemcsarnok is.
A felvetések között szerepelt, hogy látszódnia kéne, a ferdén elhelyezkedő épület mögött, a töltésnek, szerintem kitakarhatja az épület és csak később emelkedik a felüljáró magasságába.
Alátámasztja, hogy a 80068 számú felvételen balra látható épületnek is csak a "felénél" fut a töltés. A 7686 -as képen a kerítés fölé alig emelkedő üzemcsarnok alacsonyabb, egy szintes, de takarhatja a töltést. A felvételeken látható árnyékok is ezt támasztják alá.
A levélhez a képeket én szúrtam be, szobor, környezet és háttér stimmel.
Javaslat: Helyszín: Magyarország, Mohács, Alsó Dunasor és kikötő
Képfelirat ill. a múzeumi nyt.j. eleje biztosan nem helyes, a Petőfi gőzös passz, az nem látszik. -----------------
Tisztelt Fortepan! Az (mellesleg kiváló) képarchívumukban található egy kép : 1952. Magyarország »Áruberakás Dunaföldvár hajóállomáson a "PETŐFI" gőzös.« Leltári jelzet: 30620 ADOMÁNYOZÓ: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Szollár Ferenc gyűjteménye KÉPSZÁM: 133069 A képaláírás viszont szerintem téves. Mint (volt) dunaföldváriként tudom, hogy a földvári szovjet emlékmű nem így néz ki (és csak egy van), hanem így: https://photos.wikimapia.org/p/00/02/66/59/45_full.jpg Szerintem megtaláltam a valódi helyszínt Mohácson: https://www.kozterkep.hu/19674/szovjet-hosi-emlekmu
Az emlékmű már nem áll, helyette egy stilizált szobor található: http://www.mohacsihalaszle.hu/images/mohacs01.jpg Kérem nézzék meg Önök is a képeket és módosítsák a bejegyzést, ha helytállónak találják az észrevételemet. Üdvözlettel: BI.