Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Elképzelem, amint a ventimigliai régi rendszámos topikban valaki most beszúr egy fotót a GAZ-51-ről a helyi menedékház előtt. Na ott lehet csak igazán fejvakarás, hogy ez vajon hogyan kerülhetett oda?
:-))) ... akkoriban nem volt ritkaság az SV-motor, a Willys is azzal ment, meg a Weapon is... a Gaz-51 megmutatta a béketábor fölényét az imperialistáknak (hát még az Alpokban!). Most láthattak csodát. De hát, ha egy nagyember leánya ki akart menni, akkor ott nem lehetett apelláta.Meg a hegymászók mondják, a hegyek iránti vonzódást nem lehet leküzdeni... Hillary is azért mászta meg a Világ Tetejét, mert "ott volt."
Ventimigliában sok fénykép készülhetett azokban a napokban...
Hűledezés, azt mégsem lehet ODA (ventimigliába) elküldeni etásak !
Lehetett.
Éjszaka átpakolás.
Jöttek a riasztott ügyeletes vámosok.
Express vámolás.
Új TÍR zár.
Reggel bejött a 2 fő gkv.
Elmondták nekik a cserét.
Az egyik a helyszínen öngyilkos akart lenni, úgy elkeseredett.
"Meggyőzték" őket, így mindketten "önként" vállalták a feladatot.
S ezzel az oldalszelepelt csodával, Vmax 50 km/h, az osztrák hegyekben Vmax 30 km/h több nap alatt elzörögtek a Táblás utcából Ventimiglia észak, hegymászók gyakorló, edző, táborhelyére.
Hogy olyan IZS a 90es évek elején még mennyi volt Siófokon. Meg Barkas. Meg bogárhátú. Meg volt két ROBUR kisbusz, az egyik a vízműveké, a másik a kőolajvezeték-gyáré.
Aztán hirtelen eltűntek....
De a Tátra darus és lajtoskocsi meg az IFA szippantós maradt még sokáig ;)
Fűtésszabályzó. A fűtéscsatornában volt egy terelőlemez ,amivel az orrban elhelyezett hűtőn átáramló meleg levegő útját lehetett szabályozni. Gyakorlatilag az Ikarus 55-66 fűtése is így volt megoldva.
Már nincs kockakő, régi Octavia, Zaporozsec, hirdetőoszlop, sőt, a Magyarországi Symbolikus Nagypáholy, a MOVE, és az ÁVO se, de a Podmaniczky utca igen. Ha valaki mégis volt abban a járókában, nem is sejtette, milyen történelmi helyen van. http://www.galilei.hu/sajto/nagypaholycikk.html
"Az utca Podmaniczky Lászlóról (1792-1865) kapta a nevét minden más hiedelemmel ellentétben. A XIX. századi Pesten (még nem Budapest) szokásban volt, hogy a városnak telket adományozó személyről utcát, vagy teret neveznek el. Jelen esetben, a mai Podmaniczky utca esetében is így történt, ami egy történelmi tévedés következtében Podmaniczky Frigyes nevéhez köttetik. Az 1860-as évek derekán báró Podmaniczky László a saját földbirtokát áldozta fel a Nyugati pályaudvar (ekkor még Pesti indóház) építésére. Tehát az utca teljes neve hivatalosan: Podmaniczky László utca."
Ez egy "mobil szerviz" utánfutó. Jobbra a kompresszor, majd három olajos hordó, amin v. amiben levegős pumpa van hátul a zsíros hordó, balra a kihúzható tömlők.
Ez most megint nem személyes, csak azt akarom mondani, remélem, akinek nem volt gyerekszobája, mert hát nem volt mindenkinek, az csak nem kényszerült így aludni.
Ez most egy abszolút más téma. Rendőri intézkedés, a járőr kimutatja az utast, hogy: "-Az elvtárs miért nem szíveskedik a jármű belsejébe fáradni, talán nincs ott elég hely?"
Persze, hogy nincs, bolond lenne bárki beljebb menni, aki bent van, akkor majd ő nem tud kiszállni. Hogy ki rendelte el, hogy egy villamosszerelvény csak max. három kocsiból állhat, nem tudni, de ne felejtsük el, hogy a rendőr nem jogalkotó, hanem jogalkalmazó, így a vita vele húsz-negyven forint büntetést eredményez, amin nincs miért nevetni, mert mai pénzre átszámítva meg kell szorozni úgy százzal.
Pumukli... te is tudod, én is tudom, sőt, még azt is tudod, hogy tudom... rossz időben voltál rossz helyen.
Történetesen átjött egy ismerősöm, eszegetünk-beszélgetünk, egyszer végigzongoráz a fórumokon a számítógépen. Te-azt mondja-nemrég lépett be a Pumukli. Már ott van neked két mínusz, pedig még épp csak a neved, ha el tudta olvasni.
Előbb azon voltam, hozzávágom a képernyőhöz a cipőmet, de mondta, hagyjam, majd ő ad neked mínuszt. Adott is, mert, véleménye szerint, ez nem közösségi viselkedés, vagy, ha az, akkor meg milyen.
Ő tudja, tornatanár volt, és egyik tanítványát Setét Józsikának hívták, aztán valaki felírta a falra tintaceruzával, hogy "setét Setét Józsika." Mikor kiderült, ki volt az, hét végén kifesttette az illetővel az öltözőt.
Egy másikat én adtam, mert, ha már így rám mutattál, hogy én voltam, hát legyen igazad. Egyébként nem tudom, ki hogy van vele, nálunk mindenki külön nicken van fenn, lehet, hogy nálatok négyen-öten vagytok egyen, mert különben hogy lett volna a hétvégi hacacáré, amikor, ahol Pályaőrt láttál(láttatok) hirtelen lett mindenhol négy, néhol öt mínusz, néhány oldalra visszamenőleg.
Pumukli, én is elég élénk fiatalember voltam, néhányan ma se tudtak ebből kifolyólag leszokni a nyugtatóról, de így, ötven fölött (sőt... hatvan fölött) már illő lenne megállapodott ember módjára viselkedni.
Kérlek, ne keverj bele ebbe a (szerintem erősen személyes) ügyedbe. Én ezen az egy néven vagyok fent, semmi közöm az általad felsorolt többi névhez. Rendszeresen olvasom a fórumot, de nagyon ritkán írok, van, hogy hónapokig nem. Úgy emlékszem. utoljára az eladó CA-s Skoda Octaviával kapcsolatban írtam, azóta nem. Sem mínuszt, sem pluszt nem adtam még senkinek. Amúgy az e-mail címem publikus, ha valami problémád van, ott elérhetsz.
Kérlek, a fentiek ismeretében a továbbiakban hagyj ki a személyeskedésekból.
Én már az "új" X-ről írtam. '90-től 2004-ig az üzletszerűen bérelhető járművek kaphatták. 2005-től már újat nem adtak ki a régieket meg visszavonták szépen, ahogy selejteződtek az autók. Bár amennyire emlékszem, teherautó nem volt X-es. Igaz régen is csak személyautókra adtak XX-et. A '80-as években többször béreltem platós, meg dobozos Barkast a Főtaxitól, azok F-esek, meg Y-osok voltak, csak a "körablakosokon" volt XX rendszám.
Nincs koronás tábla a rendszám helyén, de azért ha egy rendőr, ilyen rendszámtáblát meglát - szerintem - csak összecsapja a bokáját és szalutál egy szépet, kihúzott, egyenes derékkal...........:-)))
Meg a nadrágunk... volt, amit el kellett dobni, mert nem lehetett többé kimosni, esetleg ollóval, miután lemásztunk az oszlopról. Hordókat is szigeteltek vele, már, amiben nem tartottak élelmiszert/italt. Útépítésnél kőszénkátrányt használtak, de nem akarok ebbe belemenni, mert ez az aszfalt-fakátrány-kőszénkátrány, ez egy külön tudomány, hátha van olyan fórumozó, aki épített utakat.
Pontosabban a régi,két betű-négy szám rendszerben a duplázott XX 00-00 volt ez a kategória,mert X-szel kezdődhetett utánfutó rendszám is. Az új formátumban is volt X kezdetű rendszám,csak már nem emlékszem a funkciójára,talán ideiglenes volt?
Nem lehet hogy csak Én emlékszem a kátrányra. Teljesen soha meg nem kötő, rendkívül erős szagú, impregnáló anyag. Régen mikor még nem tudták mi is az a kőolaj és belőle a bitumen, a fa építésű hajók védelme elképzelhetetlen volt nélküle. A fába kiválóan beszívódott /ellentétben a bitumennel / Így kizárta a vizet, megölte a gombákat kórokozókat. Mivel ilyen jól " beszívódik " alkalmatlan utépítésre, kivéve homok, por időleges megkötése. Ha oda megyünk nyáron egy régi fa villanyoszlophoz már érezzük is az " illatát ", ha netán megfogjuk még akár -korfüggő- ragacsos is lesz a kezünk.
Van egy hasonló vagy ilyen Velencére beérve Csákvár felől is.Mondjuk az a színe alapján POSTA-s lehetett. Legközelebb lefotózom,ezeknek a járgányoknak gyerekkoromban tisztességes X-el kezdődő pótkocsi rendszáma is volt.
Ez egy szép "Kalocsa" típusú lakókocsi makettje. Az egyik villanyszerelös propagandafilmben egy Csepel D-344-es vontat ilyent. A Balatonon is elöszeretettel alkalmazták a nyaralók építkezésén bunginak, meg a kikötöben is.
Én is úgy emlékeztem, itt azért még írja a bitument is:
"Az elkészült, betömörített burkolat csak akkor fog tartani, ha a réseket szilárd anyaggal kitömtük, kiöntöttük. Ehhez cementhabarcs, mészhabarcs - ez utóbbi csak akkor, ha műszakilag indokolt (gyalogos felület, stb.) vagy bitumenes kiöntést kell alkalmaznunk. Én magam ez utóbbit jobban szeretem, tartósabb, és mutatósabb)."
Kőszénkátrány-szurok. Klasszikusan a koksz-, vagy világítógáz-gyártás folyékony melléktermékének, a nyers kőszénkátránynak továbbfeldolgozása után maradó desztillációs maradvány. Nagy szénatomszámú szénhidrogének keverékéből álló viszkoelasztikus folyadék.
Le egyszerűsítve : kétféle aszfalt van. Az egyik a henger aszfalt amit teherautóról billentenek, míg a másik az öntött aszfalt amit az említett szerkezetből talicskával hordanak szét. A fotó hátterében látható
" melegítő " viszont bitument tartalmaz. A bitumen kőolaj származék, míg a kátrány a faszénégetéshez hasonló eljárással nyert folyadék. Állaguk és szaguk is különböző. Mai ember ritkán találkozik már kátránnyal. Régi talpfák, villanyoszlopok.
Nem vagyok masztikátor-szaki. De úgy rémlik, hogy az ilyen nagyokban aszfaltot rotyogtattak. A Kerepesi úton készült képen látható kicsiben pedig kátrányt, amivel a kockaköveket ragasztották egymáshoz. Pontosabban a kövek közötti hézagokat töltötték fel.
Rá nem jöttem volna, mi az, én már ilyen kátránymelegítőket láttam. Ez a fotó speciel szombathelyi. "Aszfaltozzák az Alkotmány utcát, és javítják a villamossíneket. Fotó: BDK archívum-Jákfalvi, 1962. márc."
Kerepesi út, HÉV végállomás a Keleti pu. közelében. Amikor még a Kerepesi úton keramiton lehetett csúszkálni. A háttérben a kátránymelengető készülék is figyelmet érdemel.
Amikor egy robbanószergyár motorokat kezd készíteni, és nem is rosszul sikerül. Zünder- und Apparatebau G.m.b.H, röviden Zündapp. 1950-es évek, Budapest, a kép készítője nem ismert.
Hálátlanság, topiktárs a neved. Szegény Vigéc 1.1-et elvitte a tél, és egy könnycseppet nem hullatott érte senki, egyedül én gyászoltam meg őszintén. Ő hozott igen sok érdekességet a fórumokra, a V-betűs jelzésével, meg a negyven hozzászólásával az évek során. (Igaz, a székely kisgyerek se szólalt meg 18 éves koráig, mert nem volt mondanivalója, de akkor legalább szólt az apjának, hogy jön a bika.) Visszanéztem Vigécre, és Törölt nick lett belőle, pedig neked igazán szívből igyekezett segíteni, és pont olyan stílusa is volt... még azután lehet Vigéc 1.2, 1.3, meg hát muszáj pont Vigéc legyen?
Buckonéni. ? Sok érdekességet hoz a fórumra. Mondtam/írtam nem régen hogy valaki három néven játszik,játszana itt. De legalább most sem tévedtem bakhterurólógilag.
Típus (és korszak)váltás, már ZiSz, Pobeda, Škoda (na, ez már Škoda dzsip) azért hátul csak ott egy Weapon, és hát egy R 75-ös BMW-t a béketáborban sem lehet nélkülözni. Ilyen volt akkor egy rendőrségi bemutató alakzat.
Budapest, 1970. december 15. Az OKISZ Labor új, Belle & Butique nevű üzletének két különleges modelljét mutatják be manökenek a Budapest Szálló előtt. MTI Fotó: Bara István
Pont ezt nem láttam, de, mivel nagyanyámék a Trombitás utcában laktak, elsősorban ide jártam autókat nézni, volt itt minden: Austin, Vauxhall, Zastava, de nagy meglepetésemre Innocenti felirattal, tucatnyi Mercedes, a CD és CC mellett bizony magán rendszámokkal is, Chevroletek, Oldsmobile-ok, Buickok, és nem egy Škoda busz, ČSAD felirattal, amiről először azt hittem, afrikai, aztán silabizáltam ki a Československá automobilová doprava feliratot.
Nem. Kicsit elfoglalt voltam idáig fejben, most vagyok itt, Nusi néni meg főzni ment. Na, szóval, ezért mondják százszor, hogy nem szabad a rakományon utazni, szerintem a GMC-t is azért állították meg a rendőrök.
Bár fotóval nem tudom igazolni a HM Térképészeti Intézet egykori magas beosztású tisztjétől tudom, hogy pár évvel később ugyanilyen rendezett menetoszlopban a Dodge Weapon-okkal együtt haladtak Ózdra a kohóba...
A Villamosok / Trams FB-oldalon Ruttkay József képeit ajánlották, de még nem jutottam el odáig, konkrétan melyikre gondoltak.
Hanem... történészek mondják, sose gondolkozzunk azon, mi lett volna, ha... mert hát nem lett, különben is akkor a dolog ezer és ezer folyománya is másképp lett volna, és innen válna az egész követhetetlenné.
2. kép: 000044 Gépkocsi javítóműhely, Budapest, 1948. július: Az USA háborús készletből kapott Weaponok (rajkocsik), tehergépkocsik, majd 1949 tájban megjelent Skoda jeep, valamint Rába és Csepel tehergépkocsik. [forrás: Katona Géza]
3. kép: 001328 Közlekedési riport, Gyöngyös, 1951. július 14. (001329 a folytatása)
Jeepek, Weaponok, egy GMC, gyanúsan Csepel vezetőfülkével, mintha a Nagy Testvér elfeledkezett volna rólunk, mintha egy másik világ kezdene kirajzolódni, ahol nincs vasfüggöny, Szabad Nép-félóra, szűnni nem akaró taps...
... na, de akkor lassan kiterjeszkedett volna fölénk az imperialista háló, láncos kutyák ólálkodtak volna a kertek alján, nem is tudom, mi lett volna jobb, mi rosszabb...
(A javítóműhely többi képén én nem látok se Rába, se Csepel tehergépkocsit, a Willys Jeepet pedig tudtommal a Škoda nem gyártotta.)
Utoljára egy emlék, a '90-es évekből, Szabolcsból: jön szembe egy platós UAZ, égig rakva fával, a legtetején két favágó, mint utas. Pár perccel előtte előztük meg a rendőrautót (szabályosan!). Vannak dolgok, amik sohasem változnak.
Magyarország, Magyarország, te sose változol... igaz, a vasútnál is csak néha mondják be / néha jönnek ki, legalábbis mostanában. Van, hogy a forgalmista csak int az ajtóból, hogy idő van, vagy a mozdonyvezető ránéz az órájára, és előretolja az indítókart.
Hiába, kérem, azért másképpen ment ez... nem úgy, hogy két perce ég a zöld lámpa, harmadszor mondja a hangszóró az indulást, a szomszéd busz vezetője meg a lépcsőnkön állva a miénkkel beszélget...
Mindenkinek maximális elismerés a buszok kinyomozásáért, a Borgwardok és a többi kocsik felderítéséért. Egy komplett ügyosztálynak becsületére vált volna. Pedig senki nem kap érte fizetést.
Az 1945-ös egy helytörténeti könyv, a másik a Magyar Waggon és Gépgyár nyilvántartási könye. Utóbbi, hát, korlátozottan hozzáférhető :) A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum archívumában található. Be van gépelve, de még nem nyilvános.
Örömmel teszek fel egy ritka képet a Volán 1/6-os üzemegységhez került ex Shell-es szerelvényről. Sok képet láttam az eladott magyarországi Shell-es kocsikról de az 1 sz. Volán-hoz kevesen tudták hogy került,és idáig én sem tudtam.
A fotót Körpöly Gyula engedélyével teszem fel,aki a VOLÁN 1/6-nál mint műhelyfőnök dolgozott. /VOLVO F89+GORICA pótkocsi./
Azért volt érdemes szállodák körül sétálgatni, ott lehetett olyasmiket látni, mint a Vauxhall, Hillmann, VW Karmann-Ghia, vagy a Borgward... de, hogy magyar rendszámmal...? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Messze valahol, egy távoli országban, egy tervező ült az asztalánál; elgondolkodva nézett egy képet, és a ceruzájával dobolni kezdett az asztalon....
- A második: FORTEPAN 133553 , Pécs, 1935, Rákóczi út, a Zsolnay-szobor előtt az Első Dunaszekcsői Szikvízgyár kisteherautója. A felépítményt a Varga Gyula Autókarosszéria- és Kocsigyár készítette Chevrolet alvázra. Háttérben a Mattyasovszky-ház.
Igen, hát csak így lehet, de ez is megoldás. A kép magyarszőgyéni.
Ez meg itt balra a Vámosmikola-Léva távolsági busz, Kisóvárnál (Starý Hrádok, korábban Ovárky), 1938-ban.
Hanem a mellette levő képen állítólag szintén, 1943-ból, ami teljes képtelenség, ha nem ez az egyetlen, időben is visszafelé haladni képes Ikarus 30. '45 után meg nem gondolnám, hogy a MÁVAUT tartott volna fenn ilyen járatot.
p-20 főtengely mz henger ,sárkányrepülöbe volt beszerelve de gyengének bizonyult 5 üzemorát ment aztán félretette apám én meg tegnap megleltem véletlen
Ne bántsd szegényt, az IQ-vizsgálaton evvel ment át, és örül, hogy negatív lett. Na, akkor megvan a Garant, ezért nem jelzett a Google-kereső, mert kötegben nem találta a fényképet.
Nincs semmi baj, érthető; az nem érthető, amit én írtam, Zólyomternye nem került vissza Magyarországhoz.
Most két verzió van: vagy mégis átmentek Tisoékhoz, a platóról Dobrý deň, dobré zdravie!-t integetve mindenkinek, vagy csak a fotót kapta a honlap a községből.
"Országosan az 1933-as évek elejétől az 1938-ig számszerűleg háromszorosára emelkedett a tehergépkocsi állomány. Természetesen ehhez a nagymértékű növekedéshez hozzájárult Felvidék, Erdély és Délvidék magyarlakta területeinek a visszacsatolása, amellyel a MATEOSZ számára új üzleti területek nyíltak meg. 1938-ban a tehergépkocsik száma elérte a 606 db-ot."
1939, forrás: Polka Pavel. Szöveg: Teherautóval a pincékhez; Zólyomternye/borospince /katonák/teherautó.
Ez a http://digitalisemlekezet.eu/ felvidéki / szlovákiai képek. Hát a katonák jól elmentek borozni, mert Zselizhez több, mint 100 km Zólyomternye, de mit meg nem tenne az ember a földijeiért? Az a baj, hogy a képek védettek, nem menthetők, ehhez is szerencse kellett. Pedig érdekes egy oldal lenne...
Pedig azóta a gyergyóiaknak kellett még látni Chevroletet, de erre a honlapra ők írták a Fordot. (nyisd csak meg a linket...)
Igazság az is, hogy a Figoni & Falaschi vagy a Graber messze is volt, drága is volt, a helyi kovács - sőt, az ács - közelebb esett, így messze előnyben volt Európa hírességeivel szemben:
Én is láttam olyan - forgalomban lévő - Trabantot talán 26 évvel ezelőtt Bp.-en talán a Madách Színház vagy a Sziklakápolna környékén, amire +2 kilincset tettek, de az "ajtót" nem rajzolták meg. (Színházlátogatás előtt a Sziklakápolnában voltunk.)
És ide tartozott még a vékony drótból precízen megforrasztott többsoros korlátocska a műszerfalon,benne a Sokol,amire sötétzöld szigszalaggal volt a Perion laposelem felapplikálva.
Ja-ja,tényleg.A nagybátyám meg a Tungsram platós Roburját hajtotta,neki a műszerfalon,középen volt egy közepes gumibaba,aminek jobbra indexelésnél a jobb,balra indexelésnél a bal szeme villogott,fékezésnél meg a szája.
Képzeld el ezt,meg a rojtokat ma egy Actrosban. :-DD
Értem én,hogy a magyar mindent megold,de miért nem lehet normálisan?
Az is vicc,ha a régi autómat meg akarom tartani a nagyszobában díszként,vagy kerti virágládának,akkor miért kell vennem 50e-ért fake bontóspapírt,vagy írni egy hamis külföldi adásvételit?
Nem tudom,Németországban is le van szabályozva minden,még egy gumiméret váltást is be kell íratni a forgalmiba,de ott be lehet,meg az ilyen munkák is kaphatnak rendszámot,a sok ilyesmi képen látható autókat elnézve vélhetőleg emberileg teljesíthető feltételekkel. Itthon meg ugye régen kis túlzással egy 500-as Fiat forgalmijával üzembe lehetett helyezni egy 280-as Ikarust is,ma meg egy csavarral nem lehet eltérni a gyári kiviteltől,vagy ha megpróbálja az ember,akkor képtelen mennyiségű és szintű műszaki igazolásokkal,tervekkel,szakmai végzettséggel,meg a jó Isten tudja,még mivel igazolva is kétes a siker.
És akkor még nem is beszéltünk Amerikáról,ahol szinte mindenből lehet bármit építeni.
Nem értem a problémát. Kint kell venni egy autót, tetszőleges átalakitás után OTT engedélyeztetni és utána hazahozni honositani. Nem egy ilyen jármű fut itthon hazai rendszámmal.
Szar lehet, hogy ott nincs egy olyan hatóság, amelyik képes lenne ellehetetleníteni az ilyen vállalkozásokat. Nem jutott eszükbe, hogy beszereztessenek az illetővel sajátkezűleg írt nyilatkozatot Eric Honeckerről? Vagy legalább két Európán kívüli világrészből származó szagvéleményt?
De ez is tükrözi a kort, pedig az Izsevszki Motorgyár termékei is kiválóak voltak, és még hasonlítottak is valami okból.
(A repülőgépgyárak szokták mondani, hogy a szélcsatornában végzett aerodinamikai kísérletek hasonló formákat eredményeznek, azért hasonlít például az F-15-ös és a MIG-29-es, de, hogy motoroknál is?)
Nem tudom, erre is onnan kellett engedélyt kérni, ahonnan a nyugati tűzoltóautókra?
Hát... régen olvastam, vannak ilyen emlékeim róla; ahogy mondják, senki sem lépheti túl a saját árnyékát. Más világ volt, más politikai közeg, ha valaki sokat dolgozik a sajtónak, nem tud az elvárásoktól független maradni, ma sincs ez másképp. (Főképp ennyi újságnál és éppen ezeknél...) Az írásai tükrözik a kort, amikor keletkeztek, ez tény.
Kb. ugyanezekre gondoltam én is. Kivéve a T-Forddal kapcsolatosakat, mivel azzal kapcsolatban nincsennek ismereteim. Nekem az a napi kétszeri motorolajcsere is szájtátást okozott.
Gyerekként sokat olvastam a könyveit. De mai eszemmel már fenntartásaim vannak az általa leírtakkal. Az útszéli gyújtáselosztó-fedél készítése faágakból és spárgából a csúcs.
A Ford T modelre is azt írta, milyen felelőtlen, buta megoldás a az előgyújtás és a gázkar kormányoszlopon való elhelyezése, mert gyorsításkor mindkét kezet le kell venni a kormányról, s így ellenőrizetlenné válik a kocsi futása. Azóta több T-t is vezettem, s meglepődve tapasztaltam, a mutatóujjakkal is elérhetőek a karok, nem kell elengedni a diófából készült kormánykereket.
Több írásában enyhe politikai hangulatkeltést is fel lehet fedezni, burkoltan tolta a rendszer szekerét is.
Évtizedek után újra levettem a polcról és beleolvastam. Érdekes, de egyben a könyv kiadási idejének korrajzát is adja. A történetek nekem egy kissé "jókaisaknak" tűnnek. Egy hiányos régi rendszám a könyvből:
Köszi. Cikkeit olvastam az Autó-Motorban, még annak idején, de ezt a könyvét is el fogom.
"Erőfitogtatáson a harmadik törpeautó a budai Apród utcában, a 175 cm³-es léghűtéses DKW-motorja különleges differenciálon át mindkét hátsó kerekét hajtotta."
"Noha csak középiskolai (technikusi) végzettsége volt, autodidakta módon képezte magát, kedvenc témáját, a keverékképzést, a porlasztáselméletet addig kutatta, míg a Budapesti Műszaki Egyetemen is tarthatott előadásokat. Mindig a közérthetőségre törekedett, talán ennek köszönhető könyveinek és televíziós szerepléseinek népszerűsége. Kifejezetten büszkeséggel töltötte el, hogy könyveit előszeretettel csenték el a könyvtárakból.
Ezt a képet mindenütt csak eltorzított színekkel lehet megtalálni? Érdekelne az eredeti. Két forrásból van meg a kép és zűrtechnikailag ennyire sikerült normalizélni a színeit.
Surányi Endre döbbenetesen írta le az Autó és Én c. könyvében a doni hadjáratot gépjárműves szemmel. A -35, -40 fokban különös gondossággal kellett eljárni hogy a gépjárművek működőképesek maradjanak. Érdemes elolvasni.
Szeretek leugrani a velencei Tóhoz. Viszont festékboltot nem nyitnék ott,szerintem 35 év alatt nem adtak el 200 litert belőle. Remek retró hely,a képen levő velencei Ifi étterem már itt sem volt toppon,azóta...
Hát ez bő több napi kínlódás lehetett, ameddig elértek egy kövezett útig, ami Ukrajnában / Oroszországban óriási távolságot is jelenthetett. Megoldás volt még esetleg a vasút, vagy egy lánctalpas - féllánctalpas vontató, az se mindig. Valahogy csak elvergődtek a sárban, különben otthagyták volna a járművet, ha teljesen reménytelen. Télire aztán minden megfagyott, onnan már csak a jéghideget kellett kibírni, nyári felszerelésben. (Meg, hogy ledermed az olaj, és porlik a BUNA-műgumi.)
Valamelyik magyar katona írta, hogy a határon túl egy darabig hasonlítottak a viszonyok a hazaiakhoz, csak azután kezdett úgy kinézni, mint Magyarország száz évvel azelőtt...
A busz melletti házat primitivizáltál, a Tüzér u másik sarkán volt ház helyén pedig egy másik áll. A sárga keramitot felszedték és aszfaltoztak helyette.
A régi Lehet téri piac bódéi kiértek a Bulcsú utcáig.Úgy voltak kialakítva, hogy a Bulcsú utcára nem a frontjuk nézett (az a piac felé befelé nézett) hanem a hátoldaluk.
Nos ebben a bódésorban volt egy bevágás, bemélyedés.
Úgy 25x3 méteres luk.
Ez a kb. 25x3 méter 2-3 különálló helyiségből álló faház volt.
Ezeknek a faházaknak a homlokzata az utcára nézett, nem a piac felé.
A szolgálati helyiségek félig srévizavé, a Bulcsú utca 25 földszintjén voltak.
Azon kívül a Kassák Lajos utca legelején, talán a 10.számú ház földszintjén (?) volt a vonali szerelők "szobája", műhelye.
Ugyanis az a furcsa helyzet állt elő, hogy a Vállalat központja, (Szabolcs utca) központi műhelye ugyan csak kb. 1 km-re volt a Búlcsú utcai végállomástól, az egész Bulcsú utca forgalmi-műszaki szempontból NEM a Szabolcs utcához tartozott, hanem VÁC üzemegység kirendeltsége volt.
Szerintem ez nem is az eredeti UVATERV számozás (bár menet közben váltottak és néha többféle számozás volt egyszerre folyamatban ), hanem a Lechneresek saját számozása, amit a hozzájuk került képek (többek közt az UVATERV képek egy kis része) szkenjeinek adtak.
A fortepan számozás sem felel meg az eredeti UVATERV számoknak.
Én azon csodálkozom a saras terep láttán,hogy odáig hogy jutottak el,vagy meddig tolták? Volt kilátásba valami jobb útszakasz? Ezt már nem tudhatjuk meg!
Raszputyica, valahol Keleten... Ilyenkor jön jól egy lánctalpas. SzTZ-5 tüzérségi vontató, de ezúttal HTZ, mert Magyarul, amikor "kiesik az út feneke..." ez Harkovban készült, nem Sztálingrádban. Ha kellett vitt Katyusa-indítósíneket
A magyar rendszámok onnan, hogy ez Mátyásföld, Újszász utca 41-43. Magyar Királyi Honvéd gépkocsiszertár, hadizsákmány. Sztalinyec-65 lánctalpas traktor, 1943. /FORTEPAN/. Cseljabinszki Traktorgyár. http://www.o5m6.de/redarmy_old/s-65_open.html
Tűzoltó Múzeum, Tűzoltó tiszti iskolások gyakorlati foglalkozása Ruttkay Pál, 1966.05.13. Várhelyi László, 1982.05.15. ------------------------------------------------------------------------------------------------------
Belügyminisztérium Országos Tűzrendészeti Parancsnokság Budapest, V. Néphadsereg u. 9. sz. Szám: 969/1963. Csikesz Józsefné elvtársnő részére, az MSZMP Budapesti Bizottsága titkárának Budapest VIII., Köztársaság tér 26.
"A Budapesti Tűzrendészeti Osztályparancsnokság szerállománya az elmúlt 6 év folyamán néhány gépjármű kivételével lecserélést, illetve felújítást nyert. Ennek következtében a budapesti tűzoltó egységeket sikerült ellátni a szükséges mennyiségű gépjármüfecskendővel. Az előző években intézkedtünk a speciális gépjárműszükséglet kielégítésére is. A tőkés országokból beszerzett különleges tűzoltó gépjárművek jelentős hányadát a budapesti tűzoltó egységek részére adtuk ki. /2 db. repülőtéri különleges habbal- és gázzal oltó gépjármű, 2 db. 45 méteres hidraulikus tolólétra, 2 db. habbal oltó gépjármű és 1 db. porral oltó gépjármű./" -részlet-
Pedig volt belőle, én az 50-es évek végén láttam. Az éjszakai munkásvonatokban voltak besorozva, de pl. Bicske - Székesfehérvár vonalon, hétvégén 5-6 ilyen kocsiból állt a szerelvény. Padsorok voltak benne, petróleum világítás, és a padok alatti csőkígyóval történt a gőzfűtés.
Nem lehet,hogy másképp nem jutottak volna hozzá a fejlett felépítményhez?
Egyébként egyszer ha jól emlékszem,Trizs felrakott egy táblázatot az akkori haszongépjárműves állományról és nekem,személyautós laikusnak meglepően sok nyugati teherautó volt benne ahhoz képest,hogy akkoriban a nyugati személyautó mekkora számnak számított.
Köszönöm. Ez logikus magyarázat a nyugati beszerzésre, de még mindig furcsának érzem az alapjármű-választást. Ennek csak gazdasági oka lehetett a maga idejében.
A rendszáma alapján '68-as,a pótkocsijelző/és ezzel mindig lányos zavarban vagyok/1972-73 ~ környékén lett lefűrészelve a tgk,buszok tetejéről.Tehát valahol a kettő évszám között készülhetett a kép.
Régebben Trizs77 kollega ajándékozott többeknek egy-egy csomó prospektust. Az volt a feltétele, hogy a beszkennelt változatokat a közösség számára is elérhetővé kell tenni. Egy részével ez meg is történt. Aztán – ismereteim szerint – a feledés homályába merült a dolog.
A példán felbuzdulva beszkenneltem egy 1957-es prospektust. Valamelyik Budapesti Ipari Vásáron kaptam és azóta őrzöm. Itt egy ideig elérhető:
Mindjárt más... de akkor elmarad a szörnyű, meg a hátborzongás. (Bár egy ismerősöm meggyújtott két liter lejárt szavatosságú Benefex gyomirtót, és egészen tiszteletet parancsoló háromméteres lángja volt egy pillanaton belül.)
Igaz, ez későbbi, én 1967-ben a X. kerületi parancsnokságon kaptam - létesítményi önkéntesként - gjm. fecskendős kiképzést, mert a vállalat tervezte, egy használt 350-es Csepel beszerzését. Kőbányán akkor volt egy Magirus habszer, aminek a testvére Ferihegyen volt készenlétben.
Próbáltam kicsit utánanézni, úgy néz ki, hogy 1959-ben a hazai járműipar előállítási nehézségei miatt döntöttek nyugati gyártmányú különleges szerek beszerzése mellett. Nyilvánvaló politikai ellenszélben, hosszas viták során végül fő érvként az egyre növekvő magyar ipari üzemekre hivatkoztak. Így engedélyezték a BM TOP részére a brit Pyrene habbaloltó és repülőtéri fecskendő, valamint nyugatnémet Magirus gépezetes tolólétra és porraloltó típusok különféle hitelekből történő megvásárlását, míg a hazai gyártók nem képesek a megfelelő típusú és mennyiségű különleges szereket legyártani.
Köszönöm. Ránézésre letagadhatatlanul brit, ráadásul a kormány is rossz oldalon van. Gondolom lényegesen olcsóbb lehetett, mint egy Magirus, vagy valami jó barter volt.
Sziasztok! Új belépőként egy-két képet szeretnék megosztani a családi fényképek közül.
Az elsőn édesanyám áll egy gyönyörű első kiadású Ikarusz 55 mellett. A kép 1961-ben, egy társas úton készült az NDK-ban. Érdekes, hogy a MÁVAUT busznak két betű, három szám a rendszáma (GO-311).
A második képen a család Wanderer gépkocsija mellett ülök a földön (1957) és a harmadikon ugyan az az autó, valamivel később, de már CA-45-09 rendszámmal.
A korabeli szélvédőüveg-páramentesítési próbálkozások.
Hátul, a Csepelben, a már korábban kitárgyalt, haszontalan izzószálas megoldás. Előtérben pedig az ablak mögötti második üveglapos módszer. Ennek működési elvét nem értem.
Stimmel, innen vettem ki a képkockát. Maga a tábla furcsának tűnik, bár végiggondolva, hogy az M szélesebb volt, mint bármely más betű a sorban, elképzelhető a keskenyebb szegély.
Kaptunk egy rendszámot és egy visszajelzést Kamocsai úrtól.. /A fotó a régifotók alapítvány,Hajnal Endrétől lett feltéve./
---------------------
" Szia!Véletlenül találtam meg a fotót amit feltettél.Nosztalgia töltött.el.amikor megláttam az első újonnan vásárolt autónkat.Még kisgyerek voltam.IT 40-19 Valószínűleg a kép nagyapámék tanyáján készült.A sofőr aki az idős hölgynek köszön ő az apám.Jobb egyben valószínű nagyapám.A.többi személyre rákérdezek ,talán anyám ismeri.Az autó végig a családban volt.Lehet,hogy még a forgalmi ha is meglehet.A képröl tudsz valamit?Hol lelted?Törtelen készült.Köszönöm,hogy láthattam!"
Baja, (akkor: Béke tér) Szentháromság tér, taxiállomás a Duna szálló előtt. Balra tőlük akkor a helyi autóbuszok indulási oldala. De az milyen címzés, hogy Régi magyar rendszámok Horváth József úrnak, Jánoshalma?:D
" 975 december 16-án érkezett egy sorozat tagjaként Cinkotára. 82 tavaszán átrendszámozták (akkor tűntek el a fekete alapon fehér betűs rendszámok) és kapott BU-st. Elég hamar, 1983-ig leselejtezték őket, egy pár darab a Volánhoz került. "
Köszönöm. A"minyuszt" most sem tőlem kaptam. De most már törölni fogom hozzászólásod láthatóságát részemről. Főleg mert három néven is játszol itt a fórumon.
Ja, a sátras utánfutónk (Camptourist) rendszáma XAV, és a feleségem kisautója PEX rendszámosak. Tulajdonképp szerencsések vagyunk ilyen tekintetben. Gyorsan be is fejezem az Off témát, mielőtt elhagyna a szerencsém :o)
OFF. Egyszer volt egy autószalon az üveghegyen és az óperenciás tengeren túl. Szép új autó a szalonban átadásra várva. Halk jazz szól a háttérben, értékesítő fogadja a kedves ügyfelet. Kedélyesen beszélgetve megérkeznek az autóhoz. Kezdődik az átadás,átvétel. A csendes, kedélyes beszélgetés egyre hangosabb és felháborodott ordítozásba megy át a kedves ügyfél részéről.
A "kikérem magamnak, ezt így nem veszem át, mit képzelnek, azonnal cseréljék ki, ezzel Angliában is fogok járni" mondat részleteket lehetett hallani. Mindenki döbbenten hallgatta a kedves ügyfél ámokfutását fél órán keresztül. A probléma tárgy a rendszám volt, amin a három betű a PEE volt.
Egészen 1995-ig (talán 2000-ig ??) bevett szokás volt a MÁV-nál.
A vasutasok nagyon megsértődtek, ki is kérték maguknak, amikor 2005 körül elkezdték azt bevezetni (sok hibával), hogy :
- nem vizsgáztathatják saját magukat,
- nem vizsgáztathatják irodában ülve pecsétettel, a tőlük sok száz km-re lévő mozdonyokat, vagonokat.
Az új vasúti vizsgarendszernek még millió + 1 hibája van, de már nem úgy működik, hogy összeül 8 vasutas egy asztalnál és 10 perc alatt levizsgáztatja az egyik a másikat.
A vasúti pályaszámcserék, melyek 50-70 évig mindennaposak voltak, ha nem is szüntek meg, minimálisra csökkentek.
Próbáltam most megkeresni Neked az I.AFIT rendszámcserés felújítási rendjéről írt korábbi hozzászólásaimat.
Nem találtam meg :
- se rendszámcserés felújítások,
- se Csepel ,
- se AFIT
kereső szóval.
Bár a számítógéphez béna vagyok.
Legalább kétszer már leírtam részleteiben.
De most megteszem harmadszor is.
Tehát.
Az 1960-as évek legelején az I.AFIT, Budapest Váci út 45. kitalálta, hogy lerövidíti a hozzá beérkező Csepel teherautók felújításának átfutási idejét.
Vásároltak fillérekért kb. 20 db már selejt Csepel teherautót.
Felújították saját (központi költségvetés) költségére.
Onnantól az aki behozta a régi CSEPEL teherautóját felújítani (kb. a teherautó 4-5 éves korában) az a kapuban leszerelte a saját rendszámát, a rendszám nélküli autót átadta felújításra az AFIT-nak.
A saját rendszámával átsétált az üzem túlsó végére, ott egy már kész, felújított CSEPEL-re rászerelte a rendszámát, fizetett, és hazament.
Az Ő által behozott Csepel kb. két hét múlva felújítódott, azt a kocsit meg az kapta meg, aki aznap hozott be egy harmadik Csepelt felújítani.
Az átíráskor készült a forgalmi az felvétel amit olvtársunk a bajai SA xx-xx rendszámú CSEPEL 350 forgalmijának második oldaláról, tegnap ide betett.
Ez így ment (sajnos) majd egy évtizedig.
Mivel az ügyintéző hölgyek a legritkábban voltak olyan precízek mint a tegnapi példában, ezért pár év múlva már nem volt ember aki meg tudta volna állapítani, melyik kocsi, melyik valójában.
Sok ezer teherautó adatai, rendszámai, alváz- és motorszámai keveredtek össze.
Nem. Pedig elég régóta olvasom a fórumot, de úgy látszik, pont azt a topikot, pont akkor, amikor ezt leírtad, épp nem vagy nem elég figyelmesen olvastam.
No meg én valószínűleg ahhoz a generációhoz tartozom, aki abba nőtt fel, hogy a járművek élettartama egyre hosszabb lesz. Tizenöt-húsz éves teherautók, buszok napi szinten látva, nem egyszer használva teljesen természetes dolognak tűnnek.
Nem kizárt, bár én egyértelmű egyezést nem látok. A 72-es légiképet elnézve ezt a részt eléggé átépítette a BM.
Mindenesetre kellene nekünk egy nagy méretű szerelőcsarnok ferde felülvilágító ablaksorrral és egy igen hosszú egy emeletes épület egy elég nagy rendőrségi autóraktár udvarral.
Ez itt a Nádor utca. A főváros öt Nádor utcájának egyike. Nem a földszintes, jelentéktelen erzsébeti, melynek szomszédságában én lakom, hanem a legjelentősebb. A Lipótváros tengelye. Ahol Liszt Ferenc és Kossuth Lajos lakott egykoron. És Tamás Gáspár Miklós lakik most. Amikor felvételünk készült, 1968. július elsején éppen egyikük sem lakott ott. Bánhalmi János / Népszabadság/archív
A képriport címe Pannónia garázs és nem Pannónia utcai garázs. A két külső kép nem hasonlít egyik Pannónia utcai garázsra sem. Vajon hol javítottak rendőrségi teherautókat (ill. tároltak sérült rendőrségi járműveket) 66-ban?
A második rendszámát = SA a fénykép szerint 1967-ben kapta ez a CSEPEL 350-es, amit ugye akkor már vagy 7-9 éve nem gyártottak.
Tehát valószínűleg volt egy állami rendszáma (nem tudjuk milyen) kb. 1955 körül.
Plusz-mínusz 2 év.
Valamikor 1962-1963 körül csere rendszámos felújításon vett részt, akkor kaphatta a második alvázát és második motorját.
Majd a fénykép szerint 1967-ben másodszor is belefutott a csere rendszámos felújításba, kicserélték alvázát+motorját = megkapta az "új" SA rendszámát és megkezdhette élete utolsó szakaszát, mely saccolásom szerint, ott, Baja környékén se tartott sokáig, lévén a benzines Csepelek ritka rövid életű járművek voltak.
Ugyanis akkoriban egy 3,5 tonnás benzines autó a kb. 1956-1970 között eltöltött 14 évével, még ha abban volt két köztes "felújítás" is, ritkaságnak számított.
Jogos,de nem tudom miért írták át az alvázszámot. Én még olyanra is emlékszem hogy a motorszámot sem követték ennyire. Írtak egy"cs"betűt mint csere,aztán jó szerencsét. Gondolom mikor bejött a magánfuvarozás onnantól írták be a motorszámokat újra.
„1966-ban Cserny József formaterve alapján készült el Robur LO-2500 alvázra a hegyvidéki kirándulásokra alkalmas sétabusz első prototípusa. (…) 1967-ben elkészült a sétabusz módosított, 18 személyes változata. Ebből legalább két példány készült, az egyik Badacsonyban a vasútállomás és a Kisfaludy-ház között szállította a kirándulókat néhány évig.”
Pár évtizeddel ezelőtt Badacsonyban a Kisfaludy-házhoz feljárt egy barkácsolt autóbusz. Emlékeim szerint olyan Robur nagyságú lehetett. Ki tud róla valami közelebbit?
A másik oldala csúfabb lehet,mert keresztbe csúszva ott kaptak telibe egy leásott kilométerkövet és arról leperdülve zúgtak be az erdőbe,lefelé egy meredek fás lejtőn volt az a 130 méter.
" Egy kép az 1981-es Nemzetközi Volán Raliról. A pécsiek ördöngösen jó kezű fenegyereke Kákonyi Attila, navigál Gáll (Kisgál) István. Talán a fiataloknak sokat mond, ha elmondjuk, hogy Attila hatalmas esése ihlette Fekete Kálmánt a "130 méter zuhanás" című könyv megírásához. Fotó: Pór Gábor "
Lehetett,csak nem volt jellemző.Én Laib Kálmán sárga Zsigulijára emlékszem konkrétan a nyolcvanas évekből,a Főtaxi SC állami autója volt XX rendszámmal.
Sajnos csak egy rossz fotóm van róla,ahol a lényeg olvashatatlan,így el kell,hogy higgyed. :-)
Oké,az évet kérdeztem ott azt írta a hölgy hogy 1966,akkor még AKÖV néven fuvaroztak 1970-ig a Volán megalakulásáig.Vagy Békéscsabán nem volt sörös raktár,lerakat?