Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Felváltva járt RS és FBH kocsi a Déliből, majd később a Keletiből.
RS az ex DR végajtós "Halberstadti" kocsi volt, 21-10 Blm néven. Eleinte eredeti DR bézs-zöld színben, később teljesen szürkére festve, piros-kék-fehér csíkkal.
FBH kocsi vagy GOSA Z 21-80 Blm kocsi volt, vagy GOSA Y 19-70 Al kocsi volt a szokásos szürke-kék színekben.
A nemzetközi jelölések nagyjából szabványkövetőek. Az "m" egy ideig itthon 24 méter felettit jelentett (a (nagy)győriek is m-esek voltak), aztán később lett 24,5 méter a határ (nemzetközileg). (Nyílt intervallum, 24,5 nem tartozik még bele.) A "z" és az "ee" mindketten csak központi áramellátást jelölnek elvileg. IC és nemzetközi forgalmú kocsikon kb. szigorúan is veszik. A megkülönböztetés, hogy a "z" légkondis, az "ee" pedig nem, szokvány csupán, vagy talán még az se. Lehet, hogy csak én képzelem bele. Minden esetre a 3G esetén nincs érvényben.
Belföldi forgalmú kocsiknál bőven van olyan, hogy se z, se ee nincs, pedig van központi áramellátás (Bmx, patkány/posta/fecske).
Az "m" melléksorozatjel más időben szerepelt, mint a "z".
Amikor az "m" dívott, akkor még nem voltak 26,4 m hosszú kocsik. Így az "m" a 24,5 m hosszúak megkülönböztetésére szolgált. Aztán már nem használták.
A "z" a 26,4 m hosszú kocsikon jelent meg.
Annak a néhány 24,5 méteres komfortkocsinak a jelölése már annyiszor változott, hogy csak na. A teljesség igénye nélkül: 17-37 Apee, 84-35 ARp, 89-70 5 WSpz, meg amit még nem tudok.
De a hosszra az "m" utal elvileg, nem a "z". Tudtommal az UIC-Z kocsiszekrény és a z indexbetű nem ugyanaz. A komfort WSPz kocsi is 24,5 méteres, mégis z-t kapott. Ugyanígy a GySEV-es rövid Schlierenek.
Az 50-91 2xx Bcmz és 59-91 Bcbmz kocsik se Z, hanem X típusúak, mégis z indexbetűsek. Bár az X és Z hossza ugyanaz.
Zavarja a lelkemet, hogy a harmadik generációs IC kocsik (1957, 2957) sorozatjelében ee van, nem z. Pedig légkondisak és kb. az a szokvány, hogy z a klímás, ee a klímátlan központi áramellátásos. Apz, Bpz jobban állna nekik.
Az 1928-as Rheingold expresszben minden második vagonban volt konyha, és minden üléscsoportban asztal. (A konyha nélküli kocsikban is. Tehát egy séf két vagont szolgált ki.)
Ha.München-Hamburgon tette, akkor nagyon respect ;)
Én a Railjeten szoktam néha ott kezdeni, és amikor abbahagytam valamivel a leszállás előtt, döbbentem meg a vonat tömöttségén és bántam meg egyben, hogy nem rendeltem tovább...
A feleségem utazott Németországban többször úgy, hogy az ICE-ben eleve az étkezőkocsiba szállt be és a végén onnét is szállt le a vonatról. Először rendelt egy kávét, amikor az lassan elfogyott, akkor egy kis süteményt majd egy teát. Kellően lassú fogyasztással ki lehet húzni egy pár órás utazást...