E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
SZOB hajó, majd damusz topictárs megmondja ;) ö annak a nagymestere, hogy megállapítsa egy homályos pacából, hogy melyik folyamkilóméternél van éppen a Dunán, tekintettel arra, hogy nem hinném, hogy sok helyen vezet át villamosvezeték a folyón.
A képek a frissen elkészült őrházat mutatják, jól jelzik ezt az olyan részletek a képen, mint a letaposott, fű vagy gaz által még fel nem vert építési terület, a még szanaszét heverő építési törmelék (pl. tégladarabok, csempék, lásd néhány darab bekarikázva az első képen), illetve az utcáról még el nem készült bejáró, ahol csak egy palló vezet át, amin a talicskákat át lehet tolni (második kép).
Berkesné Hegedűs Márta (szerk.): Balatonföldvár című helytörténeti monográfia írja a 249. oldalon: "Nem tartozik a kikötő területéhez, de ahhoz szervesen kapcsolódik a szintén 1911-12-ben, a vasútvonal déli oldalán, a kikötőhöz vezető út melletti 400 négyszögöl nagyságú állami területen létesült kikötői őrház..."
Tehát a két kép dátumát 1914-ről át kellene írni 1912-re, és a képaláírásban is javítani: ťKikötőőrház, 1912-1914.Ť --> ťKikötőőrház, 1911-1912.Ť
Azon túl, hogy szemmel láthatóan jóval későbbi állapotában mutatja a kép az épületet (pl. nagy gyümölcsfák az udvarban, körülötte kerítés - aminek az oszlopai egyébként a mai napig ugyanezek), van egy árulkodó részlet a háttérben: látszik az 1927-ben átadott új vasúti állomásépület teteje, így nagyságrendileg kb. 1930-re lehet datálni a képet.
A villamossínek alapján 1965 előtt készült a kép: "Az Erzsébet hídi villamosvonal 1914-es átadásával [...] a környék elnyerte klasszikusnak mondható formáját, mely alapjaiban még a Tabán harmincas években való elbontása után is megmaradt: a villamosok áthaladtak a hídfőn, az Attila úton folytatták útjukat a Szent János tér felé, ott áttértek a Krisztina körútra, és a mai 18-as vonalán mentek a Déli pályaudvarig. A következő változás az új Erzsébet híd építésének idején következett be: a villamosokat ekkor a még csak épülő híd alá terelték, az Attila úti szakaszt pedig áthelyezték a Krisztina körút módosított vonalvezetésű tabáni részére."
Budapest V. A Szabad sajtó út és a Váci utca kereszteződése, a háttérben középen-jobbra a Duna utca és a Március 15. tér, a kép bal felső sarkában az Irányi utca.