Keresés

Részletes keresés

Mwin Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1731
Ez a kép a Tiszán is készülhetett, a DDSG ott is hajózott.
Nekem elsőre Zenta ugrott be, de ott alsópályás ívhíd volt, mint a Monarchiában legtöbb helyen (Esztergom, Baja).
Előzmény: Sajka (1719)
Yogi Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1730
Ez szerintem teljesen más, mint ami a fényképen van. Eltérő az egyes elemeken belül a függőleges osztások száma is.
Előzmény: fd6667 (1728)
fd6667 Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1729

Az előbbi rajz alapján csak 1909 előtt készülhetett volna ez a kép, ha a Déli vasúti hidat ábrázolná. Ugyanis ekkor kezdtek hozzá az alsó rajzon kátható Kölber-féle híd építéséhez. Ilyesmi viszont nem látszik a képen.

A maga idejében a párhuzamos övű, rácsos szerkezetű vasúti híd nem volt ritkaság. Csak két példa:

Újvidék / Pétervárad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: fd6667 (1728)
fd6667 Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1728
Előzmény: 2ly (1722)
2ly Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1727
Két kémény alacsonyabb. A nagy kémény nem épülhetett később?
Előzmény: 2ly (1725)
Yogi Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1726
Nem takarják, látszanak mögöttük a fák.
Előzmény: 2ly (1725)
2ly Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1725

A hajók nem takarhatják ki a negyedik részt?

Előzmény: Yogi (1724)
Yogi Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1724
A 2784-en lévő hídnak én csak három elemét látom, a Déli Összekötő meg négy tagból állt.
És ha a torony a Hengermalomé, akkor hol vannak a jóval magasabbnak látszó kémények?
Előzmény: 2ly (1721)
fd6667 Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1723

Ha a fotó folyásiránnyal szemben készült, akkor a toronynak a Lágymányos területén kellene állnia; szerintem ott akkoriban nem volt ilyesmi. (Semmi...) Ha pedig a fotón északról délre nézünk, akkor a Kvassay-zsilip környékén kellene a tornyot keresni; ezt sem tudtam azonosítani. (A kép biztosan nincs tükrözve, ezt a hajókra felfestett számok egyértelműsítik.)

 

A kép biztosan folyásiránnyal szemben készült. Ezt az uszályok helyzete bizonyítja. (Csak az orrukon van horgony.)
Így az Újpesti vasúti híd kizárt. A baloldalt látható torony a hídon túl van. A gázgyár pedig ebből a nézetből a hídtól errébb lenne. Veled együtt szerintem sem valószínű a Déli összekötő híd sem. Én is inkább a Délvidéken keresném a megfejtést.

Az időpont kérdésében az első világháború környékét tippelem.

Előzmény: Sajka (1719)
2ly Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1722

Kiegészítés:

A háttérben lehet a Pesti Hengermalom Lágymányoson 1911-ben átadott épülettömbje.

Előzmény: 2ly (1721)
2ly Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1721

Dr. Gáll Imre: A budapesti Duna-hidak c. 1984-es kiadású könyvében található

Összekötő Vasúti Híd 1877 és 1913 közötti vasszerkezetének rajza alapján a fényképen ez a híd látható.

A háttérben lehet a Pesti Hengermalom 1911-ben átadott épülettömbje.

Ez a kép 1929-ben készült, a teljesen kiépített malomról. A kép közepén látható

torony lehet a FORTEPAN-os képen a fák fölött kilátszó építmény.

Előzmény: Sajka (1719)
incitatus Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1720
Ennek a képnek az érdekessége az a háztömb, ami a Clark Ádám téren állt, de a háburú óta nincs meg az épület, park van a helyén. Generációk nőttek fel azóta, ma már mindenkinek így természetes.
Előzmény: Sajka (1718)
Sajka Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1719
Ezzel a képpel viszont nem sikerült dűlőre jutnom. Összefoglalom, amit tudok már róla (de a lényeg, hogy hol készült a kép, ebből nekem nem világos). Valaki?



1) A képen DDSG uszályok láthatók, amint ezt a Gőzhajók, hadihajók, hajózás fórumban ZsákváryA hozzászólása is megerősíti. A DDSG a Duna-gőzhajózási Társaság (német) nevének rövidítése. Ebből és a folyó méreteiből szerintem egyértelműsíthető, ha valakinek kétsége lenne, hogy a folyó a Duna.

2) A háttérben álló híd minden bizonnyal egy vasúti híd. (Ellenvélemények érvekkel felhozhatók - ez alapjaiban változtatná meg a kérdést). Kiindulásként feltételezzük, hogy a Duna Magyarországi szakaszán kell keresni.

3) A kép jellegzetes eleme még a bal oldalon hátul látható torony, mely nem templomtoronynak látszik, inkább valamilyen üzemépületre (víztorony?) gondolok. Engem elsőre az óbudai gázgyár tornyára emlékeztetett, ami nagyon leegyszerűsítené a kérdést, azonban az illető objektum mai képéből kikövetkeztethetően nem az.

4) A képet a FortePan 1920 körülre sorolja be, ami nem abszolút pontos és bizonyított, de nem látok olyasmit a fotón, ami ennek határozottan ellentmondana. Sokkal korábbról illetve későbbről talán tényleg nincs szó.

5) a) A mai Magyarország vasúti hídjait végignézve (kiindulás: a Wikipédia listája) a jelenlegi hídszerkezet egyiknél sem azonos a képen láthatóval.
b) Az újpesti vasúti hídnak sem most, sem egyetlen korábbi korszakban sem volt pontosan ilyen a rácsozata. Pedig a képet első pillantásra olyan szívesen lokalizálnám az Óbudai-sziget É-i végéhez...:-)
c) Ugyanezen hidak régebbi állapotait is vizsgálva egyedül a (Déli) Összekötő vasúti híd 1876-1913 közötti állapota hasonlít rá így fotó alapján.

6) Amennyiben azonban az Összekötő (Déli) vasúti híd 1876-1913 teóriát próbáljuk igazolni, újabb nehézségek merülnek fel. Egyrészt ez kicsit régen volna; a Fortepan fotó nem tűnik ilyen réginek. Másrészt mivel azonosítjuk a háttérben álló tornyot? Ha a fotó folyásiránnyal szemben készült, akkor a toronynak a Lágymányos területén kellene állnia; szerintem ott akkoriban nem volt ilyesmi. (Semmi...) Ha pedig a fotón északról délre nézünk, akkor a Kvassay-zsilip környékén kellene a tornyot keresni; ezt sem tudtam azonosítani. (A kép biztosan nincs tükrözve, ezt a hajókra felfestett számok egyértelműsítik.)

7) Amennyiben mégsem a magyarországi Duna-szakaszról van szó, akkor a lehetőségek tágasra nyílnak; olyan tágasra, hogy ezt már nem volt energiám kutatni. Egyedül az újvidéki vasúti hídnak néztem utána; ennek a szerkezete hasonló, de a környéke nagyon más.

+1: a képpel kapcsolatban sem a vasutas, sem a hidas fórumokban nem találtam megfejtést; a hajós fórumban a fentebb idézett 2. linken is csak annyit állapítanak meg, hogy "DDSG uszályok", a helyszínről nincs szó.

Tehát: MELYIK HÍD LÁTHATÓ A FÉNYKÉPEN?
Sajka Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1718
8924 Kilátás a Várból a Lánchíd és a Bazilika felé

Sajka Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1717
9379 Máriabesnyő, a keresztút 1. stációja a kapucinus kegytemplom előtt

Sajka Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1716
7851 Ez meg szintén a Halászbástya, de alulról. (Ez evidensebb, az előző talán kevésbé, dehát még egyik sem szerepelt.)

Előzmény: Sajka (1715)
Sajka Creative Commons License 2010.09.20 0 0 1715
2650 A Halászbástya egyik (északi) tornyában

2ly Creative Commons License 2010.09.19 0 0 1714

http://www.fortepan.hu/_photo/display/7640.jpg

Műcsarnok lépcsője

2ly Creative Commons License 2010.09.19 0 0 1713

http://www.fortepan.hu/_photo/display/7317.jpg

Budai Vár

Hunyadi udvar

LoviGabi Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1712
Schönbrunn, Bécs; háttérben balra fent a Gloriette

3408



















ez meg saját kép
incitatus Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1711
Ez a 9074-es számú kép, amit Yogi az 1644-es hozzászólásban fejtett meg:
"...a Rákóczi út lesz, egész pontosan a Rákóczi-Rottenbiller sarok, ahol ma a Szabadság szálló áll. Az időpont talán 1936-37 tája. Az olasz király mikor járt itt?"
Az olasz király 1937-ben járt itt, mint később kiderült.
Előzmény: LoviGabi (1710)
LoviGabi Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1710
Ööö, most elvesztettem a fonalat... melyik képről van szó és mi lett a pontos megfejtés végül? :)
Előzmény: Sajka (1651)
John Howard Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1706
Az ideiglenes Kossuth híd a Kossuth tér és a Batthyány tér között. Van jópár kép róla a fortepanon...
Előzmény: PETYUS (1704)
John Howard Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1705

Akkor még nem. A pótkocsi mindig csak hátul lehetett, a végállomásokon hurokvágány volt a legtöbb helyen. Ahol meg esetleg nem volt, de pótkocsis üzem volt, körbejáratták a motorkocsit a másik végére. Ez volt a visszafogás, mint ahogy a lóvasútnál a lovakat is visszafogták a kocsi másik végére; innen a kifejezés. Az ötvenes évektől aztán kezdtek pótkocsikat vezérlőpóttá átalakítani, az egyik végébe vezetőállás került, ekkor már nem csak hurokvégállomáson tudtak fordulni. Ld. pl.  az ominózus Astoria melletti ideiglenes végállomás képét (5366), amin ilyen vezérlőpótos látható.

 

Az eredeti 5366 tükörkép, ezt már megtárgyaltuk! Itt is, abból is látszik, hogy a kocsi számtáblája nem a bal oldalon látszik a képen. Egyébként a pótkocsi tőlünk távolabbi végén is látható ilyen (ennél a típusnál ugyan nem kerek) tábla a tetején, ez is bizonyítja, hogy vezérlőpót.

Előzmény: RealCorpus (1690)
PETYUS Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1704
A Lánchíd és a Margit-híd között is látszik valami. Az mi lehet?
Előzmény: 2ly (1697)
james 36 Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1703


Még egy.
Előzmény: John Howard (1682)
james 36 Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1702


Igen, a Te szavaidat igazolja ez a kép is.
"Áramszedő"

Előzmény: John Howard (1682)
2ly Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1701
http://www.fortepan.hu/_photo/display/5278.jpg
Rákóczi út
Uránia Filmszínház
2ly Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1700
A kép:
Előzmény: 2ly (1699)
2ly Creative Commons License 2010.09.17 0 0 1699
http://www.fortepan.hu/_photo/display/9117.jpg
Kossuth Lajos és Semmelweis utca sarka
Puskin Mozi és Gourmand büfé

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!