E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
10002, balra a Vigadó, szemben a Vármegyeháza épülete. A jobboldali 4 (?) sétáló alak mintha egyenruhában lenne, szóval valószínűleg 40-es évek elején készült.
10003 Seres Samu Könyvnyomdája és Éder Géza vas és festék kereskedése, a Református templom; jobbra a kép látószögén kívül van a Wesselényi szobor
10005 , 10004 - Gyilkos-tó. Keleti-Kárpátok, Hargita megye északkeleti részé. Keletkezésének egyik legendája, Fazekas Eszter sikolyának története a wikin olvasható.
Köszi a dícséretet, szerintem is jók lettek! :) Egyébként nagyon jó móka, néha egy kis birtokháborítással fűszerezve... Az embert tök hülyének nézik, hogy min veszekszik a nővérével egy darab papírt lóbálva és őrülten gesztikulálva (nem tehetek róla, szegényke nem látja normálisan a szögeket... :)). A dolog nem is olyan egyszerű ám, mint az ember gondolná!
Két további megfejtés:
11398 és 11399 - Szovátafürdő, Medve-tó
11398
11399
Képeslap 1943-ból, amin a fák ugyakkorák, mint a Fortepanos képen, úgyhogy ekörül készülhetett! Érdekességként beteszem a képeslap hátulját is, csak hogy idézzük a korszellemet:
Na, a németek sem hazudtolják meg magukat pontosabbságban. Nem tudom pontosan őket, de külön rövidítésük van a csavaros és a kerekes hajtásra, a személyszállítóra és a vontatóra, stb.
A 10412. sz. képen a rövid ideig volt lengyel-magyar határ valamelyik átkelője lehet. Abból küvetkezetetem, hogy a kapun a lengyel címert és az "Isten hozott" feliratot vélem felismerni. Az előtérben álló fegyverest - öltözéke alapján - magyar katonának gondolom.
Nem túl nagy baj a duplikátum, és valóban az örömködés elsődleges, de ne feledjük, ha minden igaz, a "munkánknak" meg lesz az eredménye, az összegyűjtött megfejtések párosítva lesznek a képállománnyal. Ehhez viszont célszerű a minél tisztább, átláthatóbb topik. Én úgy csináltam tegnap, hogy minden feltöltés előtt frissítettem, hogy megnézzem, mi jött az utolsó óta. Így csökkent az esély a duplikátumra. (Nem mertem abbahagyni, mert az időkereső nem működött, és nem akartam még egyszer egyesével végigmenni.) No mindegy is, a lényeg, hogy legyen minden hozzászólásban azonosító szám, kép (esetleg csak link, de a kép talán mindnyájunknak kényelmesebb) és jól azonosító megfejtés szöveg, az esetleges érdekességek megemlítésével. További jó szórakozást mindenkinek.
szega: "Az UTASELLÁTÓ gyökerei a II. világháborúig nyúlnak vissza. A romokban heverő állomásépületek, étkezőkocsik, vasúti vendéglők újjászervezése céljából létrejött a Konzum Szövetkezet, majd abból 1948-ban az Utasellátó Nemzeti Vállalat."
Mwin: "MÁV alkalmazottainak fogyasztási szövetkezete (közismert nevén a MÁV-konzum) volt, amely 1913-ban már több mint 18 ezres tagsággal rendelkezett."
Ellentmondást érzek. Az első szerint csak 1945-ben alakult a szövetkezet, a másik szernt 1913-ban már bőven létezett.
Viszont egy biztos: a betűk 1948 után kerültek le az épületről. Köszönöm mendkettőtöknek! :-)
"Az UTASELLÁTÓ gyökerei a II. világháborúig nyúlnak vissza. A romokban heverő állomásépületek, étkezőkocsik, vasúti vendéglők újjászervezése céljából létrejött a Konzum Szövetkezet, majd abból 1948-ban az Utasellátó Nemzeti Vállalat.
Ez a vállalat államosította az akkor magánkézben lévő pályaudvari vendéglőket, majd 1950-ben a komplett IBUSZ pavilonhálózat is hozzájuk került.
A 60-as évek közepétől a pályaudvarokon megjelentették a modern automatákat, amikből hideg/meleg italokat, szendvicseket is lehetett kapni. A 80-as évektől a vállalat különböző nagy rendezvények lebonyolításában is részt vállalt, ezek közül is legnagyobb feladatot az első, 1986-ban rendezett F1-es verseny jelentette. Három nap alatt több mint 350.000 embert szolgáltak ki.
1990-ben a cég beolvadt a MÁV-ba, 1996-ban pedig Rt.-vé alakulva a háló és fekvő kocsikon nyújtott szolgáltatások váltak fő profiljává."
Magyarországon a városi fogyasztási szövetkezeti mozgalom méreteiben meg sem közelítette a falusit, és jobbára csak a közalkalmazotti rétegek körében, állami támogatás mellett tudott gyökeret verni. Taglétszámát tekintve legnagyobb a MÁV alkalmazottainak fogyasztási szövetkezete (közismert nevén a MÁV-konzum) volt, amely 1913-ban már több mint 18 ezres tagsággal rendelkezett. Ez azonban erősen kötődött az államvasutak hierarchiájához, s így sokban eltért a klasszikus szövetkezeti alapelvektől. Nem érvényesült az egy tag–egy szavazat elve, előnyt élvezett az üzletrészek kamatoztatása. Lehetővé tették a hitelbe vásárlást, aminek ellenértékét hivatalból vonták le a tagok fizetéséből. A másik jelentékenynek mondható alapítás, a Köztisztviselők Fogyasztási Szövetkezete 1893-ban jött létre. Jó ideig még árudával sem rendelkezett, hanem a Földművelésügyi Minisztérium épületében lévő raktárhelyiségből látta el tagjait.