üdv Urak. Lenne egy nagy kérdésem.Roco Nohab kaszni alá szeretnék egy 6tg mehano alvázat átépiteni.Kérdésem. Melyik tipusu mehano a jobb,mert van regi yugo,ill ujabb slovén és ezek több tipusa...
Sziasztok. Találtunk elfekvőben egy doboznyi kisvasutat. A dobozon az szerepel, hogy Piko Modellbahn N transit 12077. Egy mozdony, és 4 tehervagon van benne, plusz egy oválpályányi sín.
Milyen értéket képviselhet ez? Elnézést ha buta a kérdés, de nem értek a témához. Csak tudni szeretném van e komolyabb értéke, vagy nyugodtan játszhat vele a gyerek.
Nem tudna valaki segíteni abban, hogy mi volt a címe a Spektrum TV-n jónéhány éve vetített vasútmodellezésről szóló ismeretterjesztőfilmnek? Estetleg hol lehet beszerezni?
Váltógyártó: Köszönöm! Az egyedül álló diófa a klubvezetőnk érdeme, viszont a facsoport kialakításában mi is részt vettünk. :))
Nazareth: úgy emlékeztem, hogy ide is ki volt plakátolva a kiállítás, vagy nem... :) Köszönöm az elismerést, gondoltam, hogyha "leereszkedem" az asztal szintjére, akkor lesz egy kis hangulata. :)
Na né te... Én hogyhogy nem tudtam erről a kiállításról? Egész hétvégén Pápán voltam, átugorhattam volna...
Jók a képek. Sosem értettem azokat az embereket, akik (gyakran nem rossz gépekkel) állnak az asztal mellett, és fejmagasságból fotózgatnak vakuval vaktában. Olyan jó képeket lehet csinálni, ha az ember leereszkedik a "földre"... :)
A hétvégén vasútmodell kiállítás volt a győri vasútállomás várójában, amin mi is résztvettünk Bakonybánkkal. Ha nem baj, majd videókat is teszek fel... :)
Jóvammá, ad 1, ebben a jégkorszakban a szellő is sz@rrá fagyott, (mint ahogy szerintem Gőz Úrfi is, az xxxl-es kertigurigáival együtt -:P ) ad 2, 7végén vótam családlátogatni Dr. Herr Kaliművek vasúti szentélyében, ozt felhítta figyelmem egy két elmaradásomra, köztük Váltópákó Master remekeire, ozt ideszagoltam, nah -:)
/de ezek szerint a szöcskék is szerencsésen túlélték a viszontagságokat -:D/
Newcastle Central pályaudvar egyik állomásfeje volt. A '70-es évektől kezdődően (ahogy a Tyne-and-Wear Metro megnyílt és átvette a nagyvasút szerepét a helyi-helyközi forgalomban) fokozatosan egyszerűsödött, most kb. így néz ki:
"feltételezésünk szerint a kezdeményezésnek sok rosszakarója lesz hamarosan"
Ezzel - sajnos - egyet kell, hogy értsek, ez a legtöbb kezdeményezéssel így van errefelé.
Mindenesetre, szívből kívánok sok sikert a megvalósuláshoz! (én - mivel szigorúan csak hobbiból modellezek - nem vagyok érdekelt a dologban, de rengeteg profi van errefelé. :) ).
A projekt mögött álló modellezők és befektetők szándékosan választották a konkrétumok mellőzését -- legalábbis egyelőre. Ez egyébként álláshirdetések esetén nem ritka, de a fő oka a mi esetünkben inkább az, hogy feltételezésünk szerint a kezdeményezésnek sok rosszakarója lesz hamarosan. Ez az állapot hosszabb távon nem fenntartható, ezzel mi magunk is tisztában vagyunk...
Azt meg tudom erősíteni, hogy komoly állásajánlatról (illetve inkább a "munkaajánlat" itt a helyes kifejezés, hiszen nem csak teljes munkaidős foglalkoztatásról) van szó, a személyes adatokkal visszaélni nem fogunk. Az Indóház nyomtatott hirdetése vélhetően növeli a dolog komolyságának a hitelét.
A konkrét feladatokat véleményem szerint leírtuk: a vállalkozás nagyságrendje szükségessé teszi a feltüntetett összes feladatkör megoldását.
A kis méretű képeket csupán célszerű okokból kértük: így egyszerűbb a feldolgozásuk. Volt olyan jelentkező, aki 160 MB-os komplett anyagot küldött az összes referenciamunkájával -- ez sok jelentkező esetén egyszerűen kezelhetetlen.
Aki megtisztel bennünket a bizalmával, annak minden esetben válaszolunk és megfelelően tájékoztatjuk.
Mivel a gmail-es e-mail cím a HR-es hirdetésekben soha nem bizalomgerjesztő, kérhetnénk mi is valamiféle referenciát? Esetleg weblapot (a keresők nem találják az ulbula-t), postacímet, közvetlen elérhetőséget?
A konkrét feladat(ok) leírása sem lenne hátrány, mert ez a hirdetés így inkább tűnik adathalászatnak, mint komoly állásajánlatnak.
"5 db kis felbontású (max. 1024x768 px)"
Ha véletlenül nagyobbat küldenék, azt nem tudják lekicsinyíteni?
Alább megismételjük a korábbi felhívásunkat. Az eddigi rengeteg jelentkező mind választ kapott mostanáig.
Szeretném külön is kiemelni, hogy részmunkában vagy otthoni "bedolgozásban" is részt lehet vállalni a feladatokból -- az eddigi jelentkezők nagyobb részét ugyanis inkább a teljes munkaidős lehetőség érdekelte.
Üdvözlettel:
ULBULA csapat
***
Modellezéssel, terepasztal építésével, kivitelezésével foglalkozó vállalkozás keres modellezésben jártas kollégákat.
A jelentkezés során kérjük jelölje meg az alábbi felsorolásból, hogy a modellezés mely szakterületén rendelkezik tapasztalattal, szakértelemmel:
* digitális technológia, programozás, automatizálás
* elektromos szerelés
* fémmegmunkálás, esztergálás, marás
* festés, lakkozás, felületkezelés, antikolás
* légecsetelés
* egyedi gördülőállomány modellezése
* gördülőállomány szerelése, karbantartása
Jelentkezésében kérjük jelölje, hogy teljes munkaidőben vagy részmunkában tud-e bekapcsolódni a vállalkozás feladataiba. Részmunka esetén kérjük annak pontosítását, hogy hetente összesen hány órát tud modellezési célra fordítani. Kérjük, adja meg lakhelyét, és jelölje, hogy budapesti munkavégzéshez a helyszínre jutást meg tudja-e oldani. A helyszínre jutás nem követelmény, otthon végezhető részfeladatok elvégzésére is lehet jelentkezni.
Kérjük továbbá, hogy néhány mondatban foglalja össze eddigi tapasztalatait, érdemeit a modellezés és terepasztalépítés területén, valamint csatoljon legfeljebb 5 db kis felbontású (max. 1024x768 px) képet azokról az alkotásairól, amikre korábbi munkái alapján a legbüszkébb.
Jelentkezni a job.ulbula @ gmail.com email címen lehet.
Közreműködésre legkorábban 2013. nyarán kerülhet sor.
A sikeres pályázók 2013. május 31-ig kapnak visszajelzést.
Kérdezd meg a vén Ifiket az egykori Úttörővasútról!
12-á16 éves korosztályt ki finanszirozza a Terepasztal építésben, modulozásban ha nem a szüleik? Legfeljebb ha megunják, otthagyják nektek a csemetéiket ...:-)))))
Ha egy régebbi német játékvasút értékét szeretnénk az eBay segítségével belőni, akkor célszerű német-honban nézegetni, ott egy fokkal következetesebbek az árak, mint az angol, amerikai, francia, egyéb oldalakon.
Figyelem! Elindult a Kemencei Vasútbarát Ifjúsági Építőtábor, azaz a Project Kemence 2013 szervezése! Ha te vagy valamelyik ismerősöd 12-16 éves, tanulmányi átlaga legalább 4,0 és érdekli a vasút illetve a vasútmodellezés, gyere el bátran a táborba! Ismerd meg, hogyan épül a modulrendszerű terepasztal, vagy, hogy mi folyik a vasút kerítése mögött! További információ a honlapon: http://www.kemeceitabor.tk/
Sajnos a kisfiam megbetegedett, úgyhogy a váltógyár műhelye ma nem tudott üzemelni, de a fejlesztési részleg azért nem tétlenkedett, és egy újabb tervel állt elő:
Ez egy PIKO 15°-os kitérő, "MÁV" talpfákon, de úgy lett megtervezve, hogy 2,1mm-es profillal ROCO, kicsit rövidebbre vágva TILLIG geometriába is be lehessen illeszteni, sőt akár rövidebb modulra is, mert 57mm-es vágánytengely távolságtól a kitérő ág is egyenes, addig átmenőköríves. Természetesen folyamatos és csuklópontos csúcssínnel, szigetelt és polarizált változatban is el lehet készíteni. Hogy a kivitelezése mikor fog megtörténni, azt még nem tudom, de előreláthatólag a nyár közepén.
Ez volt a probléma, első körben 128-ra állítottam, de sajnos ez a dekóder csak a 14-essel hajlandó a világítást is jól kezelni, gondolom régebbi típus.
14/28/128 fokozatú sebességszabályzás lehetséges, úgy tűnik, hogy ez van rosszul beállítva. Próbáld ki, melyik üzemmódban fog helyesen működni a világítás, a dekóder azt tudja.
Elnézést, lehet nem volt egyértelmű, a világítás a mozdony menete közben mintha analóg módban menne attól eltekintve, hogy a fényerő nem változik. Álló helyzetben nem világít.
Külön digitális modellezésről nem találtam topic-ot, ezért itt tenném fel a kérdésemet. Rendeltem messzeföldről egy mozdonyt. Digitális előkészítettkéntként jött, de volt benne egy dekóder is, sajnos egyéb infó nélkül. Mivel a címet az első 30 cím végigpróbálása után meguntam találgatni, ezért átírtam a mozdony címét 9-esre a Roco MultiMaus-al. Egyből el is indult, viszont azt nem értem, hogy a világítás nem kapcsolható, sőt a menetsebesség szabályzó használata közben néha pislog. A sebességszabályzás tökéletesen működik.
Esetleg valami régebbi dekóder lehetne benne? Nem lenne kompatibilis a Roco vezérlőjével?
Egyedül a mozdony címét írtam át, semmi mást.
Esetleg valakinek lenne ötlete, miért nem kapcsolható a világítás külön?
Igen, kékek voltak, de minden más ugyanaz. Ott is azt írták, hogy nem működik és sérült is valami azt hiszem....
Lehet kipróbálom majd, hátha jó.
Az ár megállapítása vagy értéke nehéz, lehet hogy régi, de ki tudja, akkoriban lehetett-e mindenhol kapni fillérekért, vagyis sokat gyártottak, de lehet, hogy volt amiből keveset, kidolgozása lehet nem olyan jó, mint a maiaké, szóval ezért sem érhet sokat. De ti talán jobban értetek hozzá...
Nem értek hozzá annyira, de komplettnek tűnik, minden papír megvan a dobozban, a kocsik fémből vannak, elhúzható ajtóval. Sajnos a mozdony darabokban, nem tudom, hogy működik-e....
Kíváncsi voltam, ebay-en rákerestem erre, de csak egy darab készlet volt fent valami 250 euro körüli áron, de nyilván nem reális, ha régóta nem vitte el senki...
Tud valaki egy realisztikusabb kinézetü váltótt ajánlani Ho méretarányban ?
Működés szempontjából manuális lesz tehát valami súlykörtés megoldás is érdekel. :) Nem szeretnék nagyon drágát. 5-6 ezer forint/darabra szeretném leginkább kihozni 3db balosra van szükségem. :)
Van 2 Br 03-asom,azokból próbálok 1 épet össze eszkábálni. Tudod milyen ez a helyzet,valami az egyiken ép,a másikon az a beteg,és fordítva. A hétvégénél előbb nem hiszem,hogy hozzá tudok fogni,de ha valami nem megy sikítok úgy is. A segítséget pedig köszönöm szépen,illett volna azzal kezdenem ,ne haragudj.
Én a BR01-et alakítottam át, nem az 52-est :) A BR01 hajtása meg ab ovo életképtelen, nem igazán fektettem a kapcsolószerkezetbe komoly energiákat. Úgyis csak a szekrényemben áll a mozdony, egy métert nem futott kb. 15 éve...
Igazából nem rossz a régi BR 52-es megoldás, de ha már megszünteted, akkor érdemesebb univerzál-kupplungot /roco/ beépíteni, én azt tettem, mikor kicseréltem ezen gép hajtását komplett Roco-ra, úgy hogy a keretet reszeltem a kondenz-kocsi burkolatához. A vezetékezést baby-board dugókkal oldottam meg.( A képen az ős-öreg kondenzes látható, némi átalakitással. Mondjuk ebben az etalon mindenképpen dampf kolléga munkája, érdemes megnézni albumát.)
Én nemes egyszerűséggel egy masszívabb drótból hajtottam cseredarabot (megfelelő hosszúságú egyenes szakasz a két végén megfelelő méretű hurkokkal), ami a szerkocsiból kiakasztható. Ezáltal hasonló lett a megoldás a Gützold 10-15 évvel idősebb BR52-eséhez. Az áram átvezetését vékony szigetelt drótokra bíztam, IC foglalatból barkácsolt miniatűr csatlakozókkal.
Az eredeti kapcsoló törékeny (nekem is eltört), illetve ha úgy alakul ki zárlat, hogy a mozdony más potenciálra kerül, mint a szerkocsi, a kapcsolót egyenesben tartó rugó felforrósodik, elolvasztja a környezetét és meglágyul - kuka.
Mindez PIKO BR01-re vonatkozik, de szerintem a két gép hasonló.
Valahol a neten láttam,hogy nyák lemezből pótolták..........elég macerár lesz megoldanod!!! Próbáld meg a Játékudvar boltban talán kapsz pót alkatrészt!!!
Emlékem szerint alul talász 2 csavart, ezeket kihajtva óvatosan szétpattinható a mozdonyház az alvázról. A kétoldali csatlásokra nagyon kell vigyázni, a régi PIKO-k törékenyek. ( Ha itt-ott szét is ugrik, visszapattinthatók.) A konyha alatt lessz a bűnös, két rugó tartja egyenesben, és mellesleg viszi a delejt is hátra, a motorhoz. Az Indafotós oldalamon van ugyan kép a szétszerelt állapotról, de ezeken nem minden látszik, mert más volt a tancél. Igazából engem egy kérdés gyötör : mivel pótolod ? (Ha van eredeti pótalkatrész, az persze más.)
üdv, kalivas (Nem otthon vagyok, nem tudom megnézni a gépet.)
Annak a fehér csillagnak az ég világon semmi közze nincs, az általad említett csillaghoz.
A francia vasút máshogy kezelte a gyors (Grande Vitesse, G.V.), és a lassú (Petite Vitesse, P.V.) kocsikat, ez a csillag (benne a GV felirattal) azt jelzi, hogy a fékberendezés G.V -gyors- állásba kapcsolható.
Az U-profil szélessége a profil oldalánál nem változik, míg a profilsín talpa ~1,8mm, a teteje ~0,8mm, így ha csak beilleszted a helyére, a nyomtáv 1mm-rel szélesebb lesz. Elvben a széles kerekek miatt nem okoz gondot, de erősen méreten kívülre kerül. Célszerű lenne sínkötések belső feléből kicsiszolni pár tizedet.
Én lemezkék helyett 1,5mm-es rézdrótot forrasztottam rá, amit belső oldalon tövig, külső oldalon pedig olyan hosszúra vágtam, hogy befeszüljön a talpfa lyukakba. Amikor leellenőriztem, utána pillanatragasztóval leragasztottam. Ha rézlemezkét forrasztasz rá, akkor legalább 0,3-0,4mm vastag legyen, az már elég merev.
Abban szeretnék segítséget kérni,hogyan lehet roncsolás nélkül szét szedni egy analog Piko Br 03-ast,ugyan is a szerkocsit,és a mozdonyt össze kapcsoló kis köröm egyik fele letörött. A válaszokat előre is köszönöm szépen.
Érdeklődni szeretnék, hogy a Kurz kuplung kapcsolók mennyire alkalmasak emelkedős pályára? Nincsenek túl nagy emelkedők, csupán néhány cm-es szintkülönbségek vanak a pályán, de ahogy eléri a vonat a lankát máris szétakadnak. Sajnálnám, ha épen emiatt nem tudnánk őket alkalmazni, mert egyébként gyönyörűen összehúzza a szerelvényt. Tud-e esetleg valaki valamilyen megoldást?
Tudnál nekem abban segíteni hogy honnan tudnék ehhez sín anyagot beszerezni TT mérethez? Vagy hogyan forrasztottad fel a füleket az I profilra és honnan szerezted azokat?
Esetleg tudud hogy ott is van eltérés a nyom széleség közöt a cserénél? Az én email címem publikus, ha ott jobb neked.
Ma is haladtam egy keveset a törpékkel. Elkészültem madárfogás kolléga Busch koppintásának szerkezetével, és vasutas úr bányakitérőiből is készült 3 és fél... :-)
A Busch koppintásnál vettem a fáradtságot, és rendesen megcsináltam a belső vágányt is. A Busch ezt elég érdekesen oldotta meg, mert a kitérő oldali tősín alapján ez egy átmenőköríves kitérő, de a belső sínt simán egyenesen hagyták, és csináltak egy 22,5°-os egyenes keresztezést. Az enyémnél a szívdarab 16°-os, és a végére éri el a 22,5°-ot.
Miután elküldted a hozzászólást (sajnos hamarabb nem megy), a kis bélyegképet külön ablakban/lapon megnyitod, majd a linkben szereplő THM karaktereket IMG-re (nagy betűkre!) cseréled. Így a feltöltés méretében, maximálisra nagyíthatóan látod a képet.
* digitális technológia, programozás, automatizálás
* elektromos szerelés
* fémmegmunkálás, esztergálás, marás
* festés, lakkozás, felületkezelés, antikolás
* légecsetelés
* egyedi gördülőállomány modellezése
* gördülőállomány szerelése, karbantartása
Jelentkezésében kérjük jelölje, hogy teljes munkaidőben vagy részmunkában tud-e bekapcsolódni a vállalkozás feladataiba. Részmunka esetén kérjük annak pontosítását, hogy hetente összesen hány órát tud modellezési célra fordítani. Kérjük, adja meg lakhelyét, és jelölje, hogy budapesti munkavégzéshez a helyszínre jutást meg tudja-e oldani. A helyszínre jutás nem követelmény, otthon végezhető részfeladatok elvégzésére is lehet jelentkezni.
Kérjük továbbá, hogy néhány mondatban foglalja össze eddigi tapasztalatait, érdemeit a modellezés és terepasztalépítés területén, valamint csatoljon legfeljebb 5 db kis felbontású (max. 1024x768 px) képet azokról az alkotásairól, amikre korábbi munkái alapján a legbüszkébb.
Jelentkezni a job.ulbula @ gmail.com email címen lehet.
Közreműködésre legkorábban 2013. nyarán kerülhet sor.
A sikeres pályázók 2013. május 31-ig kapnak visszajelzést.
Nem tudom, a Dávid csillagot mindíg úgy ábrázolják, hogy a belső vonalak is látszanak, és ha megnézel történelmi dokumentumfilmeket, a németek is mindenhol így használták. És mit jelenthet a benne lévő F2? Nem hiszem, hogy ilyen módon k
különböztették volna meg a vagonokat. Persze ez csak találgatás...
Ma a kezembe akadt egy legalább 25 éves PIKO teherkocsi készlet. Ami érdekes, hogy az egyik francia kocsin szerepel egy Dávid csillag. Van tippem, hogy milyen célból...
A rendszerváltás előtt modellezhetett ilyen témát egy játékgyártó? Az NDK-ban nem volt ez tabu téma?
Mivel a találós kérdésre, miszerint milyen geometriájú angolváltót kezdtem el építeni, nem érkezett helyes válasz (sőt válasz sem), ezért felfedem a nem túl nagy titkot! :-)
Természetesen a PIKO angolváltó gyári hossza ugyan akkora, mint a mellette lévőé, de nekem csak ez a csonkított verzió állt a rendelkezésemre az összehasonlításhoz! :-)
Jól néz ki! Én csak pasztával nem próbáltam, és sz.tem egy kis cint a továbbiakban is fogok használni, azért az a biztos. A 0,5mm-es cinnel nagyon szépen lehet dolgozni.
Üdvözlet. Változtattam a forrasztási módon és így sokkal jobban néz ki. Megcsiszoltam a sínszál talpát és csak a forrasztó pasztát használtam. Csak a sín talpára tettem kis mennyiségben. Mégis tökéletesen rögzít. Ez csak a próba.
Szeretnélek benneteket megkérdezni, hogy nincs-e köztetek olyan ember aki hallott vagy olvasott egy modell vasút kiállításról Győrben.
Mert az történt hogy én pár héttel ezelőtt a győri vasútállomásnál jártam és megakadt a szemem egy plakáton. Azt írták hogy április 5-től április 7-ig lesz egy modell vasút kiállítás, a vasútállomás várótermében. Meg mintha az rémlene hogy a kiállítást egy elhunyt embernek ajánlják aki -gondolom- nem régen hunyt el.
Ma jártam szintén a győri vasútállomásnál, és gondoltam megnézem a plakátot, de sajnos nem találtam meg, így nem tudom hogy lesz-e kiállítás, ha igen akkor vajon itt vagy valahol máshol.
Kérlek benneteket, ha tudtok valamit erről, kérlek jelezzétek, mert nagyon szívesen meglátogatok ilyen kiállításokat.
Szigetelő papuccsal csak a PECO vagy a TILLIG polarizált váltók gyök felőli oldalának belső sínszálait kell illeszteni, mert itt a szívdarabok egyben vannak a belső sínekkel, így a belső sínszálak ugyanazt a polaritást kapják, pedig ellentétes polaritásúaknak kéne lenni. PIKO-nál nincs ilyen gond, azok szigeteltek.
De mi köze a szigetelő papucsnak/sínnek a váltó állító reléhez vagy motorhoz?
Tehát alap információk hiányoznak. Kétszer tudjuk már, hogy digitálisan vezéreled a szerelvényeid, és azt is, hogy kapcsolópultról akarod a váltóidat kapcsolni.
Miféle kapcsolópultról beszélünk, milyen váltóid vannak, a váltókat mivel állítod, motoros, mágneses?
A szigetelő papucs egyik esetben sem kell egyébként, nem tudom, hogy mi szükség lenne rá, de lesz még kérdésed.
Köszönöm hogy megtiszteltetek válaszotokkal.Igen össze olvastam minden félét, megnéztem rengeteg videot,közben gyüjtögettem minden féle anyagot ,szerszámot stb.,és most tartok ott hogy neki merek fogni a pályaépitésnek.de nem akarok állandoan bontani ha hibázom.Digitálisan irányitom a mozdonyokat,és kacsolopultról akarom kapcsolni a váktokat.Minden váltót szigetelö papuccsal kell beépitenem?
kezdő vagyok a javábol,épiteni szeretnék egy terepasztalt.ASZTALOM VAN ,PIKO DIGI KÉSZLETEM VAN,TERV SIN VAN,DE KÉRDÉSEM IS RENGETEG.FELTEHETEM A PROFIKNAK?
Én matt zománcfestéket használok, barnát és feketét keverek 4:3 arányban, ekkor kapom meg kb. a PECO barnáját. Két rétegben viszem fel, először vastagon, száradás után pedig átködökölöm, hogy matt legyen. Ezt azonban csak légecsethez ajánlom, ecsettel nagyon sokat szenvedtem, mert mindíg csillogó maradt. Most a felújított Fuggerth váltónál kipróbáltam a matt akrilt, egész szép lett, csak több rétegben kellett felhordani, higítva, hogy ne legyen túl vastag.
A könyöksíneknek 1,1-1,3mm távolságra kell lenni a szívdarabtól, és a könyöksín-vezetősín külső távolsága 14-14,2mm között kell, hogy legyen. A szívdarabnál az a fontos, hogy a kerék a könyöksínről simán fusson át a szívdarabra.
Ezen a képen elég jól látszik, mekkora távolságnak kell lenni a szívdarab és a könyöksínek között. A Tillig profil talpa 1,8mm, a teteje ~ 0,8mm, így ha a megfelelő távolságot akarod megkapni, akkor a két síntalp között 0,2-0,3mm-nek kell lenni.
Ezzel a pofonnal már én is szembeszaladtam. De elég csak a sín alját megcsiszolni egy finom (400-as) csiszolóvászonnal, az később nem is látszik. Ahol az ember elfelejti csodálkozik, miért nem lehet forrasztani. :-((
Ki mondta, hogy a 20 vagon egy szerelvényben volt ? :) :) :D
Természetesen a 20 vagon egy képletes mondt volt elnézést érte. :) Amúgy a két csomagos állításom már inkább valós, hisz ha jól számolom egy 3-4 vagonos szerelvényből ( ha a mozdony felőli oldalak sima kupplungosak ) akkor 5-6 szerelvény kihozható. Ami egy egész jó arány a kurz kupplung hoz képest amiből nem sokat lehet venni 3400Ftból.
Köszi az értékelést. Az észrevételek jók a tanácsok hasznosak. A forrasztás igazi hibája a barnított sínszál. Nem tapad rá a cin így azokon a pontokon csiszolni és kapargatni kellett. Folyatószer van és a cin is vékony. A talpfák talán egy fél milimétert vastagabbak mint kellene. Ez a többinél javítható. A könyöksín ha közelebb volt a szívdarabhoz a kerék mozdított rajta. Egy kérdés. Milyen festékkel fested a talpfát ami a nyáklapot is szépen fedi? Köszi Norbi
Köszönöm igen én is az itthon lévő oszlopokal én is valami hasonlóra jutottam. Szűkös lesz de inkább úgy alakítom ki a terepet, hogy szép legyen. :) Köszönöm szépen.
mert mindkét esetben ugyanaz az oldal jön be. Bár nálunk még kevesen használnak ékezetes domain nevet, én azért vettem a fáradtságot és mindkettőt (ékezetest és az ékezetmentest) befoglaltam. :-)
Valaki nem készül véletlenül rendelni a Weinert-től,betársulnék egypár alkatrész erejéig.A Modellkit elvileg beszerezné ezeket a dolgokat,csak úgy néz ki nem tudnak kikeresni három darab négyjegyű cikkszámot!
Teljesen jó ez elsőre! Az vesse rá az első követ, aki jobbat csinál! :-)
Pár dolog, amit észrevettem:
- Nekem úgy tűnik, a könyöksín egy kicsit messze van a szívdarabtól.
- A kitérőnél a csúcssínek felől nincs egymás melletti két nyák talpfa, amelyek között a szigetelő vágást meg tudod csinálni. Az elágazásnál megvan.
- A csúcssíneket célszerű kicsit kikönnyíteni, hogy könnyebben hajoljanak. Az utolsó forrasztási ponttól kezdve, mintegy 20mm hosszan célszerű lecsiszolni a sín talpát, sőt még a síntalp vastagságát is kicsiszolni.
- Nem tudom, használsz e valami folyasztószert a forrasztáshoz, mert kicsit vastagnak tűnik (bár jóval szebb, mint az én első művem! :-)). Én vizszerelési boltban használható Cu-RoFix-et használok. Célszerű vékony cint is használni, nekem a 0,5mm-es vált be, nagyon szépen lehet adagolni.
- A fa talpfák kicsit vastagnak tűnnek, de ez lehet, csak azért van, mert világos a háttér.
Ismét szép alkotások. Szinte már rutin munka. Kicsit türelmetlen voltam és megpróbáltam. Még nincs kész teljesen. Már csak a megfelelő festéket kell megtalálni meg a szigetelés. Pár kép. Egy 10% balos és egy 10% Y.
Tisztelt fórumozók! Régi "MECHANÓ" vágányanyagból (12 db ív, 4 db egyenes) szeretnék összerakni egy próbapályát, de vágányokhoz nincsenek meg a rögzítő-áramátadó papucsok (értelemszerűen 32 db). Mi lenne a legolcsóbb megoldás ezek kereskedelmi-modellezői pótlására? Köszönöm!
Nekem ConradBN219998 és BN219999 -et ajánlottak. Ezek motorosak (tehát nem relé), végálláskapcsolóval s valamelyik még visszajelzést is ad. Alulról szerelhetők, párat már beépítettem. Sablonnal pár perc és eddig tökéletesen működik. Kb félár a Pikohoz képest:)
Nemrég sikerült szert tennem egy a képen látható Ks kocsira, de mikor otthon feltettem a pályára, akkor vettem észre, hogy a tengely mögötti rész, mind a két végén erősen lefelé hajlik. Oldalról nézve egyáltalán nem párhuzamos a sínnel.
Első körben kézzel próbáltam kicsit hajlítani rajta, de az nem segített semmit. Következő nekifutásra a közepére helyezett súllyal próbáltam vízszintbe hozni, de ez sem járt sikerrel. Ahogy leveszem róla súlyt újra lehajlik a vége.
Tudtok esetleg valami tippet adni, hogy mivel lehetne a benne lévő fémlapot valahogy úgy meghajlítani, hogy végre egyenes legyen kocsi?
Ritkán szoktam más számára is hallhatóan felszisszenni az árakon, de itt megteszem. Meghökkentő, hogy drágább, mint maga a kitérő.
Én próbálkoztam Tillig váltókhoz Roco állítóműveket gübecselni, de nem vált be. Aztán vettem azonos gyártmányúakat, és megszűnt a gond. Továbbá Pecót Conraddal is házasítottam, ott meg ki kellett herélni a váltót, legalábbis a pozícióban tartó rugút el kellett távolítani, túl erős volt. Azért hoztam ezeket illusztrációnak, mert az egy rendszeren belül garantált a legkevesebb hibalehetőség.
A Piko kitérőkön is rugó van, tehát az sem biztos, hogy bármi simán átrántja. Ha az állítómű mozgó nyelve puhább műanyag, már lehet, hogy inkább meghajlik, mint átbillentse az egyik stabil pozícióból a másikba a csúcssíneket.
Ki kell próbálni. Meg aztán a rögzítés sem egyszerű, főleg ha nem fix asztalon, hanem padlón rakjuk össze provizóriumként.
Egyrészt a Fuggerth hajtómű egybe van öntve a váltóval, tehát komolyabban kellene barkácsolni, másrészt a Fuggerth hajtómű még Fuggerth váltókhoz is határeset, annyira vacak. Szerintem még annyira sem éri meg ilyen barkácsolásban gondolkodni, hogy ezért vegyünk egy Fuggerth-váltót. Esetleg ha valakitől szerzel egy működésképtelen példányt, ami ingyen van...
Amatőr kérdésem lenne,de mégis.Piko A-Gleis váltóim vannak,szeretném elektromossan kapcsolni őket.ha megveszem szettben a piko állítóműveket úgy is kb 4500 ft-ra "jön ki".Arra gondoltam,hogy mivel a fuggerth-cég a "régi"piko sineket,váltókat is gyártja,talán a fuggerth-es állítómű jó az új piko a-Gleis váltókra is.Úgy jóval olcsóbb lenne.Szóval a kérdésem,jó-e a fuggerth állítómű a piko A-Gleis váltóra,vagy van-e más megoldás a gyári piko helyett?Asztal alatti állítás jelenleg nem jöhet szóba.előre is köszönöm a választ!e-mail címem publikus.
Mivel ez a jelző csakis kizárólag fénysorompóval együtt létezik, nem ördögtől való dolog elvárni a fénysorompó vezérlőt.
Régen néztem - nekem is van, de nincs beépítve -, emlékeim szerint mintha csak a terhelés miatt van az a Vorschaltelektronik. De persze így emlézeteből sok-sok év távlatából... A villogást tuti, hogy nem ez csinálja.
Ja, és persze többnyire kettő kell ebből a jelzőből (a Vorschalt-ból úgy rémlik csak egy), néha három.
tudna-e valaki segíteni Viessmann 5062-es témában? Ez egy villogó fehér fényű jelző, amelyhez adnak egy "Vorschaltelektronik"-ot. Gondoltam ez villogtatja a lámpát. De önmagában nem működik, hanem a gyári bekötési rajz szerint kell hozzá az 5065-ös fénysorompó vezérlő. Nekem ez így nem világos. Mit csinál a Vorschaltelektronik és mit csinál az 5065-ös? Ez utóbbi nélkül tényleg nem fog villogni? Egyszerű logikával azt gondolnám, hogy az elektronika villogtat, az 5065-ös pedig mint egy relé kapcsolja a vezérlőjelet az elektronikának, hogy most akkor villogtass. Köszi
A te szempontodból nincs is sok jelentőssége, ezen a kitérőn legalább is, mert Tillig állítóművet fogsz használni, azzal meg külön meg tudod táplálni a szívet, és akkor ott minden átmegy! :-)
Gützold BN 150 -es hajlandó leginkább ilyesmire, de a Br75 és Piko 89 is képes megállni. Ez utóbbi két mozdonynak a középső kerekei vízszintes pályán nem is érnek hozzá a sínszálhoz!
A megállásnál arra gondolsz, hogy a szigetelt résznél a műanyag platform megemeli a merev szerkezetű mozdonyok egyik oldalát, és így nem kap áramot a cucc?
Az én váltóimon a szívdarab és a könyöksínek teljesen szintbe vannak csiszolva, úgyhogy ilyen biztos nem fordul elő. A másik persze az, hogy teljesen fém a vágányzat, így meg tudod táplálni a szívdarabot is.
Megfogadtam, hogy ma nem vasutazok, de hát ugye a fogadalmak azért vannak, hogy megszegjük őket, úgyhogy felragasztottam a talpfákat a "nagyvasra"! :-)
Most egy N-es 10 fokos kitérőt tettem mellé, ami szintén nem túl nagy mellette! :-)
Na, az előzőleg felvetett problémát sikerült megoldani. Valahogy rájöttem a megoldásra.
Új probléma:
Relével akarom megoldani a váltóállítást. A a váltó tekercsére csak egy impulzus kell, amit idáig egy nyomógombbal adtam. Most viszont egy relén keresztül menne a tekercsre a 16 volt, de sajna folyamatosan, ami a melegedést (leégést) eredményezi.
Hogyan lehet ezt megoldani, hogy csak egy impulzust kapjon?
Amit a "nagyvas" mellé raktam, az bányavasúti kitérő. A tiéd lenne a Busch féle, amit berakhatnál a parkodba, ha megkapnám a kocsit, amihez hozzá kéne igazítanom. Ezek szerint ma már nem jut el hozzám? :-)
Elvileg elég, hiszen a réz keresztmetszete 0,2mm2. De nagyobb terhelésre (több mozdony, kocsivilágítás) már igencsak a határon van. Ha pedig hosszabb darabot használsz (a terepasztal másik végére), nem csodálkoznék, ha észrevehető lenne a feszültség esés.
Sziasztok! Én a sínek (H0-ás Kleinbahn, analóg rendszer, maga az asztal 4,3X1,6 méter) megtáplálásához UTP vezetéket használok. Ezek keresztmetszete szerintek elég? üdv: Bálint
Előre bocsi a hülye kérdésért. Azt olvasom a JC 40600 kat.számú vonatánál hogy "A belső világítás beépítése és a menetiránytól függő áramfelvétel (mint a High End Edition kivitelnél) nem lehetséges." Miért??? :-)
Nehogy a moderátori topicban beszéljen meg a dolgot csak úgy viccből lehet, hogy kevésbé lenne vicces ,
Nos ha lehet ilyeneket ne engedjünk meg magunknak , és neked sem kell, hogy válaszolj :-)
"... ha valaki belefog a vasútmodellezésbe, előbb-utóbb elkezd valamit készíteni. Vagy terepasztalt, vagy modulokat, vagy tartozékokat, (vagy rakományt ;-))), vagy szuperel... Ez a hobby igazából erről szól."
A vasútmodellezés nekem is valahol itt kezdődik és az eddig általam olvasott szakirodalom is általában ide húzza a határt. Mielőtt azonban én is kapnék hideget-meleget a gyűjtőktől, gyorsan kijelentem, hogy egy szép gyűjtemény mellett is el tudok időzni, de - szerintem - az nem a modellezés, hanem a gyűjtés kategóriája. Ettől persze se nem lejjebb se nem feljebb nem értékelődik a dolog, csak egyszerűen az egy másik - ugyanannyira értékes - hobbi.
Megint csak szerintem, a vasútmodellezés egy kreatív hobbi, de hogy idézzek is a régiektől:
"A vasútmodellek gyűjtése nem tartozik a vasútmodellezés fogalomkörébe..."
"A gyűjtés nagyobb anyagi erőforrásokat feltételez, de az sem kizárt, hogy nem az anyagi lehetőségek bősége, hanem a szabad idő szűkössége miatt válik valaki gyűjtővé. Így a gyűjtés a későbbi aktív modellező tevékenység előkészítője lesz."
Olvasd vissza magad, csak a mai nap, és csak itt. Aztán gondold át, ki az ordenáré, és ki a személyeskedő.
Az eddigi munkásságodból nem sokat ismerek, ezért ahhoz nem is szólok hozzá. Nem is mértem magam senkihez, hozzád sem. De a velem való mindenkori (kezdetektől való) kommunikációs stílusod miatt - engedelmeddel - tartom magam ahhoz, hogy nem érdekel a véleményed. A negatív sem, és ha lenne, a pozitív szintúgy érdektelen. Lehetsz a világ legnagyobbja akár a vasútmodellezésben, annyira elfogadhatatlanok a megnyilvánulásaid, hogy nem kell figyelembe vennem őket. És ezt felesleges sértésnek venned, mert csak magadnak köszönheted, mondhatni, kiprovokáltad. Hogy jobban érzed-e magad ettől, az nem érdekel. :-)
Az utolsó bekezdéseden már csak jólesően kacagni lehet - amikor elfogytak (nem is voltak) érvek, akkor következik ez. Bravó. :-) Örülök, hogy meggyőzted magad, hogy a jövőben nincs dolgunk egymással: akkor mostantól tartsuk magunkat ehhez.
Én nem kötözködésnek írtam a hozzászólásom, te írtad rézgarasnak, hogy addig nem szólhat, amíg nem teszed közkinccsé a dolgaid, akkor lehet szánakozni. Erre írtam, hogy már megtetted, publikáltad a munkásságod a fórumon, innentől lehet szánakozni - hozzá lehet szólni, kritizálhat, dícsérhet aki akar. Te szívtad fel erre az iszapot, mint a búvárszivattyú, és válaszoltál ordenáré, személyeskedő stílusban. Erre mégis mit vársz? Majd azt írom, hogy persze, nyugodtan írhatsz nekem ilyeneket a vasútmodellező fórumon - tőled csak elfogadom, hiszen minden alapod megvan rá, nem? Nagy hírű modellező vagy, akit hazai és külföldi kiállításokon is elismernek, és minden betűd aranyat ér, csak tanulni tudok tőled, akitől még a letolás is dícséret...? Nos, a megütött stílusod alapján erre várhattál volna féllábon egy darabig.
Azt sajnálom, ha kényszerképzeteid vannak velem szemben. Más esetben mondanám, hogy üljünk le, igyunk meg egy sört, és beszélgessünk - elkergetvén a prekoncepciókat, de ezt inkább kihagynám. Aki így adja elő magát, mint te, az egyéb dolgokra is képes - beszél magában a villamoson, integet a repülőnek - úgyhogy tartok egy ilyen találkozástól. Nem akarok magamnak rosszat.
Az vasútmodellezés, hogy gyönyörű járműveket építünk?
Pl. olyat, mint ez? Igen! Én azt hiszem ezzel senki sem vitatkozni, ugye?
Az vasútmodellezés, hogy időnként egy-egy kiállításon csupasz terep nélküli modulokon repesztenek a vonatok? Igen! Csak nem szerencsés, pláne nem kiállításon! Erre most nincs fotóm, hogy mire gondolok.
Az vasútmodellezés, hogy építűnk egy "térbeli fotót", vagyis egy diorámát?
Igen, legalábbis szerintem az!
Az vasútmodellzés, hogy régi, BTTB kalapsínekből létrehozunk egy kis terepasztalt, egy elképzelt fantázia világot, ami ugyan nem felel meg pontosan egy állomásnak, de a kor, a hely hangulatát azért majd visszaadja?
Igen! Legalábbi szerintem igen!
A vasútmodellezés nagyon-nagyon sok mindent jelenthet. Egy fa élethű elkészítésétől egy igényes, sokszor évekig készülő gőzös rézmodellig. DE kövezzetek meg, az is belefér, hogy egy dekóderrel felszerelt mozdonyt megtanítunk arra, hogy a pályánkhoz képest élethűen mozogjon. mert azzal mi lesz, ako "csak" ezt tudja? Őt már rúgjuk is ki innen?
Van, aki gyűjt, mert erre van pénze, tehetsége. Van, aki mozdonyokat épít, mert erre van tehetsége. Van, aki terepasztalt épít, mert ahhoz ért, vagy legalábbis szereti csinálni. Aztán vagy megmutatja, vagy nem. Nem mindenki képes arra, amit az első két képen látni. De ez nem is baj! Az a baj, ha nem is törekszik erre. Lehet, hogy nem fog sikerülni (mindegy, hogy környezet, épület, vagy mozdony), de idővel majd egyere jobb lesz.
Nagyon nem szerettem azt a "mavoe-fílinget", amit évekkel ezelőtt sokszor éreztem, és néha ma is fel-felbukkan még: "Az a vasútmodellezés, amit én csinálok, a többi az nem". Hát nem, legalábbis szerintem nem! Istenekém, de sok terepasztal bemutató cikket, riportot rágtam végig a MIBA újságban. Volt, ami nagyon tetszett, és volt olyan, ami számomra inkább játékvasút, de nyilván nem véletlen, hogy a MIBA oldalakon át lehozta. Nem vagyunk egyformák. A nap alatt helye van sok mindennek.
Kapjál már a fejedhez, koma. Én nem mondtam, hogy senkivéleménye nem érdekel - csak a teöncélú kötözködésedet (lásd: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=124323128&t=9005919)szeretném lerázni. Ezt csinálod évek óta - de nem engem minősít, hanem téged. Érted?
Nagyon sok - hozzád hasonlóan - karakteres emberrel vagyok jó viszonyban, úgyhogy engedelmeddel nem (csak) magamban keresem a hibát, hogy veled történetesen nem. Bátorkodom feltételezni, mivel sohasem találkoztunk, privát eszmecserét nem folytattunk, ezért múltbeli, ráadásul másokkal szembeni indulataid vetíted rám. Ezért kértelek, hogy szállj le rólam. Te egyedül, és most. Előre is kösz.
Van bizony, nemzetközi szabvány! Ráadásul elég bő lére eresztett, és szerencsére úgy van megfogalmazva (képekkel illusztrálva), hogy azt egy mezei (nem vasutas) ember is megértse, ha épp fuvaroztatni akarna...
Tudtaok olyan vasútmodellezős klubot ajánlani Bp. környékén ahol el tudnám lesni/be tudnám gyakorolni a terepasztalépítés mesterfogásait? Akár gyerekkör is lehet (ha nem zavarja őket egy egyetemista), csak tanulásra kell :)
Várjámá'... először senkinek semmi köze az építményeidhez, de közben tele van a terepasztal-építéseddel a fórum. Paksinuti asztaláról nincs annyi kép, mint a tiédről, pedig ő dokumentál rendesen. Ha valaki megjegyzi, hogy publikáltad a munkád, ezáltal lehet viselni az esetleges kritikát, kijelented, hogy az illetőt ignorálod úgyis. Majd visszaszól, hogy gondolkozz már, a modellezői munkásságod alapján szerinted van-e alapod osztani az észt, akkor az szerinted a másik flusztrációjának levezetése. Furán állsz a világ dolgaihoz, az szent :)
Természetesen nem etalonként gondolok magamra, ezért leperegnek az ilyenek. Mérje magát mindenki a saját tehetségéhez és szorgalmához, és utána döntsön, elégedett-e az eredménnyel. És ha véletlenül nem, akkor pedig nem muszáj másokra hinteni a frusztrációt. :-)
Csak azt tudnám, akkor hogy jutottál el a terepasztal építés fórumon 587 hozzászólásig! (jó-jó, a politikusok is tudnak sokat beszélni a semmiről ;-)))
Nézd, az is vasútmodellezés, ha veszel modelleket, néha összerakod őket a szőnyegen és játszol velük. Gyerekkoromban minden évben kétszer összejöttünk egy páran, elhoztuk az összes vonatunkat és felépítettünk óriási pályákat a lakásban. Max. 3 napig, ez volt az a határ, amit a szülők elviseltek. Azért este mindig betoltuk a részeket a szekrény alá...
De én úgy látom, ha valaki belefog a vasútmodellezésbe, előbb-utóbb elkezd valamit készíteni. Vagy terepasztalt, vagy modulokat, vagy tartozékokat, (vagy rakományt ;-))), vagy szuperel... Ez a hobby igazából erről szól.
Tudtommal hosszában nem. Ha keresztben van megrakva, akkor igen (azt nem tudom, hogy mindig-e?). Itt is látszanak oldalt a függőleges fák, mert a rakomány a kocsi oldala fölé magasodik:
Az első kocsinál, ha a farakomány túllóg a kocsi oldala fölé, a kocsi mindkét végén két-két farönköt állatnak be függőlegesen, hogy ne tudjon legurulni.
Én viszont nem érdeklődtem a munkásság felől eddig sem. Ezért maradjunk ennyiben - úgyhogy szíveskedjél kerülni a jövőben, ha kérhetem. De hatalmas ívben. Vetted? :-)
Nem láttam még, hogy építettél volna vasúti jármű modellt, a terepasztalod pedig nálam nem üti meg a vasútmodellezés színvonalát, csak a gányolásét, ezért ezekben a témákban nincs miről értekeznünk :)
A farakomány miből van? Egy cseppet durvának hat a felülete. Anno még a Lávában minden kocsinkba csináltunk rakományt. Volt pár vagon - szinte ipari méreteket öltött a dolog. Ami nekünk a legjobban bevált rönkfa rakománynak, az a bodzafa volt. A vékony, és sima textúrájú kérge kiválóan utánozza a bükk, kőris és még a platán felületét is modell méretben.
Köszönöm, tisztában vagyok ezzel. :-) Kérdésem arra vonatkozott, hogy építés és használat, építés vagy használat, esetleg csak az építés jelenti neki a vasútmodellezést.
Maga a modellek gyűjtése valóban a vasútmodellezés egyik ága, de igen távol áll tőlem. Ugyanis a gyakorlat azt mutatja, hogy ez valójában pénzkérdés. Akinek sok pénze van, az sok értékes modellt tud megvenni és mutogathatja. Ez azokra is igaz, akik nem Mikro-Metakit modelleket, hanem régi Märklin vagy PV modelleket gyűjtenek. Az elismerés valójában nem a modelljeinek, hanem a pénzének szól. Az én számomra a vasútmodellezés egy aktív, alkotó tevékenység.
Az igényességgel kapcsolatban egyetértek veled. Bár szerintem pont ez a terület, amiről azt írtam, hogy nehéz kérdések vannak itt.
A Trabantos hasonlat szerintem nem igazán szerencsés. A régi autók tulajdonosai és felújítói számára pont az az érdekes, hogy minél jobban hasonlítson az eredetire. Ez adja a múzeális értékét. Mert szerintem nem igazán esztétikai értékek miatt gyűjtik (a Trabantot biztos nem! :-))). Ez szerintem nem nagyon vihető át a vasútmodellekre, hiszen sok régi modellt egyszerűen meg lehet venni. A régi modellek felújítása is egy kicsit síkos talaj: rengeteg munkával lesz egy modelled, ami valójában nem felel meg a mai elvárásoknak (pl. hogy megbízhatóan, szépen guruljon a pályán), az üzemeltetése problémás, sok bosszúsággal jár és ráadásul többnyire beszerezhető majdnem gyári állapotban - nem is nagyon drágán.
Maga a modellek gyűjtése valóban a vasútmodellezés egyik ága, de igen távol áll tőlem. Ugyanis a gyakorlat azt mutatja, hogy ez valójában pénzkérdés. Akinek sok pénze van, az sok értékes modellt tud megvenni és mutogathatja. Ez azokra is igaz, akik nem Mikro-Metakit modelleket, hanem régi Märklin vagy PV modelleket gyűjtenek. Az elismerés valójában nem a modelljeinek, hanem a pénzének szól. Az én számomra a vasútmodellezés egy aktív, alkotó tevékenység.
Szerintem igenis számít. Egy adott kategórián belül (ilyen lehet akár a régi Piko modellek szuperelése is) igenis fontos, a dolgok kinézete, vagy a kivitelezésük igényessége.
Ezzel egy kalap alá vetted a Piko kezdőkészlet mozdonyát a Micro-Metakittel.
Ennek még a látszatát is el szeretném kerülni. Viszont, egy igényesen elkészített terepasztalon, igényesen rendberakott 20-30 éves modellekkel szerintem nincs semmi baj. Hiszen az ember ilyenkor tudja, hogy milyen az a jármű eredetileg és ennek megfelelően értékeli azt. Valahogy úgy, mint egy kiállításon a veterán autókat. Egy szépen, eredeti állapotában megőrzött, 60-as években gyártott Trabantra is rá lehet csodálkozni, még akkor is ha egyébként pontosan ismerjük a korlátait.
Én inkább kategóriákban gondolkodnék. Lehet mondjuk egy olyan kategória, amibe tartoznak a FREMO:87-szabványnak megfelelően modellezők (ők kötik a legkevesebb kompromisszumot). Lehet olyan, ahol az emberek vásárolják a modelljeiket (hasonlóan a FREMO H0-Europához). Lehet egy, amibe a Lego-val modellezők tartoznak (tőlük ugye nem várunk el akkora élethűséget, mégsem mondjuk, hogy rosszak), és lehet olyan is, ahol egy bizonyos gyártó termékeiből (vagy azok egy korszakából) hozzák ki a legtöbbet.
Egy kezdőkészlet és a Micro-Metakit két külön kategória és mindkét kategóriában lehetnek gyengébbek és jobbak.
A lényeg mindig az, hogy az adott kategóriában legyen igényes a modellező. Az igényesség nem függ attól, hogy bemutatjuk-e a modellünket vagy sem.
Szerintem meg a modellezésről volt szó. Hogy a maximálisan eredetiségre törekvés (amit én tisztelettel megsüvegelek, ismerve a munkásságodat: veled kezdve) az, de nem egyedül az.
Ha viszont megmutatom a gyurmából készült M63-ast, akkor igen, (akár keresetlen őszinteséggel) értékelhető, egyetértünk.
De e94 - ha jól értettem - az otthoni, szobák mélyén folyó, eltérő igényű modellezésre mondta azt, hogy modellezés mind - a maga módján. Ha tudom is, hogy a kelleténél 4 mm-rel szélesebb, ennélfogva aránytalan a Ludmilla, attól még okozhat örömet a működése.
Ahogy én minap azon örvendeztem, hogy egy - gyártáskori új állapotában sem felülmúlhatatlanul modern - Piko Nohab (több) évtizedes tetszhalott állapotából életre kelt, az gyermeki dolog. De mivel eszembe sem jutott hasonlónak nevezni a Heljanhoz, Rocóhoz, ne adj' isten az NMJ-hez, ezért remélhetőleg senkit nem bőszítettem fel vele. Sőt. :-)
Összehasonlításról volt szó. Ahhoz, hogy te otthon kivel mit csinálsz, magánügy. Amint egy fórumon megmutatod és értékeled, közügy. Erről ment a beszélgetés, ha jól értem.
támogassuk az "száz kertitörpét minden kertbe" mozgalmat - ehhez az kéne, hogy éppen ne legyen ízlésbeli különbség, és mindenkinek egyformán tessen a kerti törpe. :-)
Egyébként abszolúte felesleges a kérdést feszegetni: ha én otthon például gyurmából készült vonatokkal játszadozom, és ezalatt jól érzem magam, ahhoz neked semmi közöd. Egészen addig, amíg mondjuk nem akarok komoly szándékkal modell- vagy makett-megmérettetéseken indulni, mondjuk a te alkotásaiddal szemben, vagy nem teszem közkinccsé a gyűjteményem. Akkor tetszésed szerint kinevethetsz vagy szánakozhatsz, de csak akkor, soha máskor.
Ez sajnos nem egészen így van. A gyártók azért tudnak szebb modelleket készíteni, mint a modellezők otthon, mert a rendelkezésükre állnak olyan technológiák, amelyeket modellező nem szerezhet be. Mert nagyon drága gépek kellenek hozzá, amelyeket csak nagy sorozat gyártásához érdemes beszerezni, meg különben is, ha mégis megvenné, átszakadna otthon a padlón :-)) (szikraforgácsolás, fröccsöntés, automata CNC eszterga, stb.)
Nagyon nehéz kérdéseket feszegetsz. Hiszen mondhatnánk (van, aki mondja is): "nem számít, hogy a 'modell' hogy néz ki, fő az, hogy a készítőjének, tulajdonosának örömet okoz". Ezzel egy kalap alá vetted a Piko kezdőkészlet mozdonyát a Micro-Metakittel. Ez lenne a cél? Akkor mi a fenének készítünk szép, élethű modelleket?
Egy kicsit hasonló ahhoz az örök témához: ha az ízlések a pofonokhoz hasonlóan értékfüggetlenül sokfélék lehetnek, akkor támogassuk az "száz kertitörpét minden kertbe" mozgalmat?
Nem értem, hogy gondolod. egy trafóról megy a közlekedés, de a szakaszoláson blül egy másik trafó is tud működni, ha akarom, egy kapcsolóval kell átváltani
Gondolom, az adott szakaszt külön potméterről vezérled. Veszel 2 db 3 áramkörös ON-ON kapcsolót. Az első áramkörről vezérled a váltót, a másik kettőről pedig úgy kötöd be, hogy egyenes állásban a szakaszolt részen kívüli vágányok polaritását adja a szigetelt szakaszoknak, kitérő állásban pedig az adott szakasz vezérlésére szolgáló meghajtást kapcsolja.
Befejeztem a Fugerth átalakítást. A gyári állítóműről letettünk, sz.tem egész jó végeredmény született. Végül is szigeteltre lett átalakítva. A hátsó sínek átkötését nem csináltam meg, mögötte majd meg kell táplálni a vágányzatot.
A váltókat kapcsolóval állítom. Valahogy meg kell oldani, nem hiszem, hogy akkora fejtörő ez. A váltót állító kapcsoló persze állíthat egy relét amelynek érintkezői a váltót s mást is kapcsolhatna
Ez így elég nehéz, mert egy relé honnan tudja, hogy az alsó vágány polaritását akarod felülre, vagy a felsőt alulra! Analóg, vagy digitális a rendszer?
Egyszerűen a szigetelési vágásokat vidd jóval messzebb a váltóltól, és az alsó és felső vágány irányát egy-egy kapcsolóval állítsd. Így teljesen független lesz a pálya többi részétől.
Az igazán értékes modellek viszonylag kevés anyagi ráfordítással készülnek. Egy kis réz, egy kis festék, és lehetőleg minél kevesebb "nagyipari" alkatrész.
Ami értékessé teszi a modellt, az a tervezésbe, a különböző megoldások kipróbálásába, az építésbe invesztált munka és idő. Ezzel egyik gyártó sem tud versenyezni, hiszen Ők éppen ezeket a folyamatokat próbálják leegyszerűsíteni.
Valaki tud erről a modellről valamiféle információt !? Annyit tudok, hogy elvileg ez is egy modellvasút terepasztal tarozék, de nem biztos! A neten szinte semmi infó róla.
Valaki tud erről a modellről valamiféle információt !? Annyit tudok, hogy elvileg ez is egy modellvasút terepasztal tarozék, de nem biztos! A neten szinte semmi infó róla.
Úgy értem, alig befolyásol mások véleménye a gyűjteményem kialakításában. Van, ahol vállaltan alacsonyra teszem a mércét (ilyenek pl. a magyar vonatkozású modelleim: 1, 2, 3), miközben máshol esetleg nem sajnálom a rávalót igényes darabokra. Például ez az öt motorvonat legalább a másfélszeresét éri az összes MÁV-os modellemnek, noha darabban utóbbiak jóval számosabbak:
Magam is készítettem Fuggi vezérlőkocsikból Ep.I. korszakos Bajor festésű motorvonatot, mivel pénzem sem akkor sem most nem áll rendelkezésre egy szép Brawa/Trix/Märklin motorvonat megvásárlására :-)))))
Ezt vissza kell, hogy utasítsam! Egyrészt azért, mert egy régi Piko modell megfelelő karban tartása sokkal nagyobb munkát, igényességet követel, mint egy mostani modellé. Ezért is nem javasolnám kezdőknek.
Másrészt meg azért, mert a vasútmodellezés nem feltétlenül a nagyvasút tökéletes leképzése. A szegecsszámlálós modellezés a vasútmodellezés egyik ága, de nem a vasútmodellezés maga. Van, akinek az jelenti a modellezést, ha minden felirat, szegecs, karcolás a helyén van és ez rendben is van. De a Pénzverdei Vasút is része a modellezésnek és mégsem azt nézzük rajta, hogy a V55-ösnek megvan-e mindene, mert tudjuk, hogy akkor, az nem úgy készült.
Nekem a vasútmodellezésre a kedvenc példám a 2010-es Zuidbroek-i FREMO találkozó. Mielőtt tovább olvasnánk, nézzük meg a találkozó képeit:
Ugye szép? Ugye profi, ahogy azt a FREMO-ban megszoktuk?
De van egy kis bibi! Történetesen ezzel képpel:
A képaláírás szerint:
Austrian narrow gauge train in Niederoberzissen
A mozdony viszont így sosem futott sem Ausztriában, sem sehol másutt. Merthogy az eredeti festése vérnarancs/fehér, barna, esetleg piros és bordó színezésű. De ha a szín még nem lenne elég, a mozdony eredetijének a tetején áramszedő is van, azaz az eredeti egy villanymozdony, míg a modell egy dízel.
Igen, a képen egy létezőből (ÖBB 1099) nemlétezőre erősen átépített mozdonyt láthatunk. Igényesen, valószínűleg rengeteg munkával.
Szívemből szóltál. Az alanti méréseket nem tudtam volna elvégezni, ha nem lenne meg ugyanúgy a kettő: Piko és Roco.
Sőt, mindkét DDR-s gyártmány (mert csak ez a két pályaszám - a DR-s és a CSD-s - létezett - ha eredetit is találni akarunk hozzá, és békén hagyjuk a türkizt - bár ugye az is 005-ös - és a holland sárgát :-) digitális, sőt, a másodikat saját magam forrasztgattam.
Miért maradtak meg a Pikók is? Egyfelől az a 6000,- Ft, amit nagyjából érnek, még szerencsére nem kellett; másodjára mert a nem kicsit leharcolt, természetesen NDK időkből származó Städteexpress kocsik előtt pompásan mutat a 130-as. Persze, ezeket 132-esek vontatták, de nem korabeli a terepasztalon, hiszen oda csak az 1:1-es narancs Y-ok összeaprítása után jutottak jobb mozdonyok. Hovatovább még ürügyet is találtam, miért kell: ezek végsebebessége 140 km/h, vagyis jobb, mint a Vmax 120-as 132-es. :-)
Négy (rosszul futó) Schichttel még 40‰-es emelkedőn is elbánnak, ami épp a modernebb felépítésű ó-Gützold Szergej képességeinek határait feszegeti. Szóval miért ne maradhatnának állományban? Sőt, a 232-es Brawát eladtam, és amikor még megvolt, az akkori tervemet, miszerint lesz egy Trix is melléjük, inkább feladtam. Helyette kipofoztam mindkettőt, a külső hiányosságaikat gyári állapotra hozással új esélyt adtam nekik.
Persze ettől még objektíve látom, hogy nem túl csinosak, se nem modernek, de istenem, nevezzenek igénytelennek. :-)
A cikk is, meg az itteni hozzászólás is arról szólna, hogy volt egy idő, amikor a többségünk még fekete-fehér tévén nézte a cicavíziót és ha valami baj volt a kollégiumban, akkor a szülőket a munkahelyükön hívtuk fel, mert otthon nem volt semmilyen telefon.
Szóval ezekben az időkben kaptnuk karácsonyra Ludmillát, az E69-et, meg a kék dízelmozdonyos Junior kezdőkészletet. Akkor ezek a modellek mind a helyet mind az időt figyelembe véve rendben voltak. És ez nagyon fontos!
Monstanra azonban a dolgok már máshogy festenek, és mások a modellek is. Na ezekről a különbségekről írtam és a Ludmilla helyett bármi más szerepelhetett volna. E69, Nohab, vagy akármi. Csak éppen ez jött fel és ezért lett épp a Ludmilla a téma.
DE! És ez is nagyon fontos! Nem a régi Piko modellt akartam ezzel "leszólni"! Mert akkor és ott az rendben volt. És - ami még fontosabb! - most is rendben van, ha egy 70-es évekbeli modellként nézünk rá!
Sőt! (most szentimentális részek következnek, akit ez sért, ne olvassa tovább! :o) )
Nem vol olyan rég, hogy igaziban is láthattam egy Ludmillát (erről itt írtam bővebben: A Ludmilla)
A dolog úgy folytatódott, hogy kevéssel a találkozó után nem bírtam nyugodni, kellett, hogy vegyek egyet. Be is mentem a boltba és meg is vettem egy Roco-t. Forgattam, nézegettem és konstatáltam, hogy van egy Ludmillám. De valahogy ez nem volt az, valahogy, nem okozott akkora élményt, mint vártam.
Mivel a fiam állandóan a modelljeim mellett sertepertélt, gondoltam, veszek az eBay-en egy Piko Ludmillát, az olcsó, hadd játsszon vele, azért nem kár annyira.
Megjött a csomag, a modell is kiváló állapotnak örvendett és természetesen a doboza is megvolt.
Szóval amikor kibontottam, és még csak a dobozt fogtam a kezembe, rögtön elfogott egy érzés, ti., hogy hiába sokkal drágább, de inkább játsszon a gyerek a Roco-val, mint ezzel.
Amikor pedig kezembe vettem a szinte bolti állapotban lévő modellt, lepergett az egész gyerekkorom, és tisztává vált a kép: igen! ez a Ludmilla.
Hogy nem mérethelyes? Hogy öt kocsival már küszködik? Mindegy! A tolómérőt én még csak elő sem vettem, mert nem érdekelt, hogy mennyire modellhű és, hogy hány szegecs van rajta! Mert nem ez a lényeg.
Van egy korosztály akiknek ezek a modellek jelentették A Vasútmodellezést. Köztük vannak profik (és nem csak Magyarországon :) ), akik digitalizálják, tuningolják ezeket a modelleket. És vannak apák, akik gyermekükkel hosszasan tudják bámulni ezeket a modelleket ahogy egy kiállításon szaladnak ide-oda. Mert ezeknek is megvan a helyük és ezek nélkül kevesebb lenne a vasútmodellezés!
De az (újra)kezdőkészletnek már egy modernebbet választanak, hogy a gyerek is a lehető legjobban kapja. Pont úgy, ahogy akkor és ott Ők maguk! :)
Honnan hiányzik vessző? Szerintem sehonnan. De ha leírnád a te verziódat, lehet, hogy ráébrednék.
Kezdem elölről, a kedvedért, bár érted te, csak nem vagy hálás a múltkori segítségért (:-): a Piko 130-as 38 mm széles. 38 mm*87: 3306 mm. 3306 mm - 2950 mm = 356 mm.
Vagyis ha a Piko mérethelyes lenne, akkor a Ludmilla eredeti mérete a ténylegesnél 356 mm-rel lenne szélesebb. Így már jó? :-)
A PIKO gyárt H0-ástól nagyobb méretű Br 130-ast is? Legalább is 356 mm-el szélesebbet. Csúnya gép lehet ha H0-ás! :-))) Magasság: ok, Hosszúság: H0 Szélesség H0+356mm? Így kell érteni??? :-)))
"Ezért kell a PIKO gépet az eredetijéhez hasonlítani, és nem egy másik változat modelljéhez:"
A cikk két modellt hasonlít az eretetihez.
" (amit a nevezett cikk hiányosságként ró fel)."
Én ilyet nem írtam és nem is olvasok ki a cikkből.
Azt, hogy a Piko Ludmillája szélesebb a kelleténél (ennélfogva torz) éppen a (93172) -as hozzászólásban olvashattuk és az a hozzászólás is csak erősíti a cikk mondanivalóját, tudniillik, hogy egy modern modell - köszönhetően a technológiai fejlődésnek - klasszisokkal jobb, mint egy 20-30 éves.
Gondolom, ezt meg itt nem kell hosszasan taglalni.
Eladó egy Csíkos Műhely-féle PWM Handy szabályzó. Újszerű állapotban, annak idején digire áttérés miatt én már nem is használtam. (Azóta meg sajnos pláne...) Hálózati adapaterrel együtt! A sínbetáphoz is van rajta vezeték, valami dugócsatlakozóval. Ára 4.000 Ft + posta, össz. 4.500 Ft.
Stimmel a géptérablakok sorrendje, stimmelnek az oldalablakok, nagyobbak és szélesebbek a szélvédők, csak egy, tényleg alig látható kapaszkodó van az elején (amit a nevezett cikk hiányosságként ró fel).
Ezen a képen elég szembeszökő a kapaszkodó, viszont az is látható, hogy a korai példányoknak tényleg nagyobb a szélvédője, és lehet, hogy csak emiatt, de szélesebbnek is tűnik:
Nemrégiben kitárgyaltuk a sín tisztítás rejtelmeit, valaki belinkelt egy oldalt ahol különböző megoldások voltak, köztük egy pőre kocsira szerelt porszívó,
Az istenért sem találom, tudna valaki segíteni (aki belinkelte).
A típusok külső eltérései elenyészőek a modellek különbségei mellett, azok elsősorban a belbecsre vonatkoznak. Ráadásul az eredeti képen (és alább is) látható 130 101-nek (a 102-sel együtt) is volt vonatfűtése.
A Ludmilla egyébként annyi változatban futott a német vasutakon, hogy azt felsorolni sem lehet (130, 131,132,142 majd később 232,233,234,241). És a sorozatokon belül is voltak még különbségek, de ezek a külsőt ritkán és akkor is csak kismértékben érintették. (Pl. a 130-ason látható vékony csíkot egyetlen egy fűtőház (talán a lipcsei vagy a hallei, már nem emlékszem) alkalmazta, nem csak a Ludmillákon, hanem minden járművén)
Na igen, Gützold jól látta, merre van a megoldás, csak teljesen hasznavehetetlen részletmegoldásokkal agyoncsapta az elvileg jó koncepciót (áram továbbítás, forgóváz alátámasztás csúszkákkal, csigatengely a tengelyek fölött, stb.) Irv Athearn Amerikában már a Gützold előtt megtalálta a helyes megoldásokat, őt másolja azóta is mindenki.
Azért ha körbenézünk a 70es évek modellpiacán elgé sok ilyen "förmedvény" volt abban az idöben,hogy csak a Lima forgováz motorját emlitsem többek közt....és azt se felejtsük el,hogy a Pikonak egy olcso,nagytömegben elöállithato modelleket kellett gyártani,nem egy félhvi fizetésü csodát.Más kérdés ,hogy ebben az idöben a Gützold már régen középmotoros gépeket gyártott.Gützoldéknál a fogaskerék repedés az agyrém,föleg ugy,hogy repednek a 2005 ös modellein is.Én azért kiváncsi leszek a A.C.M.E Csodagigantomra 40 év mulva)))))
Gondolom, a hatalmas háromtengelyes forgóvázra helyezett óriási motor igényelte a helyet, ezért lett ilyen kövér a Piko.
Az a szomorú, hogy tulajdonképpen ilyen motorral és a hajtással lehetett volna vékonyabb is a Ludmilla, ha nem ragaszkodott volna a Piko ahhoz, hogy ennyire univerzális legyen a mozdony bele. De ragaszkodott, így a Ludmilla és a Gorilla bántóan szélesre sikerült, a "nagygőzösök" (amiknek ugyanez az univerzális förmedvény van a szerkocsijukban - BR01, 04, stb.) pedig a két hajtott tengely és az elszúrt súlyeloszlás miatt ab ovo életképtelenek. Nem is értem, hogy milyen megfontolásból vállalhatott be valaki ennyi kompromisszumot csak azért, hogy egy annyira univerzális hajtást barkácsoljon, ami mindenbe jó (=semmmibe nem jó).
Miszerint ha egy vágányon (szakaszolva) 2 db PWM dolgozik ,akkor az átmenetnél jó nagyot ugrik a mozdony. Azt hiszem sikrült megoldani.
A körpálya két félből áll és egyik felét az egyik ,másik felét a másik PWM hajtja.Érdemes megnézni az átmenetnél.Még csak tesztek vannak ,de úgy néz ki működik.Ha pedig működik ,akkor 6-7 PWM is lehetséges.
Ez tény, de az is, hogy nem volt az első sorozatból való BR 130-as másfélszer olyan széles, mint a későbbiek. :-)
Gondolom, a hatalmas háromtengelyes forgóvázra helyezett óriási motor igényelte a helyet, ezért lett ilyen kövér a Piko.
Ha nincs valami erős érzelmi motiváció az ős-Piko mellett, akkor ki kell várni a Piko Expert Ludmillát, esetleg körülnézni a használtpiacon. Sem a Roco, sem a Brawa nem megfizethetetlen.
Csak azért azt tessék beleírni a cikkbe, hogy a szemléltető képen a régi PIKO, az a Ludmillák első sorozatát hivatott szemlélteni, a DR BR130 sorozatú gépét (max seb: 140km/h, vonatfűtés: nyáron a nap), míg az újabb modell már a BR232 (ex DR BR132), ami azért a "felszerelt, vagy fel nem szerelt" részletekben alaposan eltér az 130-astól. Többek között ebben már van vonatfűtés:-)))
Igaza van Kálmán barátomnak, én nem vesződnék egy régi PIKO Ludmilla feltuningolásával. Pénzkidobás, sokkal pontosabb, szebb festésű, és jobban kivitelezett modellek vannak a paicon, és kb. annyiba kerülnekl, mint egy régi PIKO feltuningolása. (Trix, ROCO, meg az én favoritom ezen a téren, a belbecsben legjobb Brawa, és talán jelenleg ez most a legolcsóbb is.)
A csúcssín sínpapucsdarabkával van illesztve a fix részhez, így eleve fémes kapcsolat van, ráadásul 0,25mm-es rugóacél szállal van a helyén tartva, és ez egyben a delejt is átviszi a mozgó részre. Folyamatos csúcssín esetén persze erre nincs szükség.
A szívdarab megtáplálását álltalában az állítóművel, vagy egy, az állítóműre szerelt mikrokapcsolóval oldják meg. Jó minőségű gépeknél nem is szükséges a megtáplálás, lévén 12 foknál olyan rövid a szigetelt rész, hogy még egy forgózsámoly sem tud egyszerre két kerékkel ráfutni. Gondot talán csak a rosszabb áramszedésű kéttengelyeseknél okozhat. Hosszabb váltóknál, 6,4-8-10 fokos váltóknál azért már érdemes megtáplálni, de elvben még ezen is átmennek táplálás nélkül a jó áramszedésű gépek.
A szigetelő vágásokat természetesen a legvégén csinálom meg, amikor már stabil a szerkezet.
Értem, de amikor a vonat egyenes irányban halad a váltón akkor az egyik, amikor kitérőben megy akkor meg a másik pólus szükséges a szívdarabba. Van valami elektronikus átkapcsoló vagy a kiszigetelt részen addig nem szedi az áramot a gép?
A bevágásokat már összeszerelt állapotban csinálod meg?
Én nem használok szigetelőanyagot, a szükséges helyeken egyszerűen nagyon vékony lombfűrésszállal átvágom, és egy vezetéket forrasztok be, amelyen keresztül meg lehet táplálni a kiszigetelt szívdarabot.
A most készülő angolváltón a szigetelő vágások még nincsenek elkészítve, az az utolsó lépések egyike.
Az általam vélt (csekély) keresletre utaltam. Se nem ritka, sem nem szép a Piko Ludmilla (mondom úgy, hogy van két digitalizált darabom), tehát minek remotorizálni? Persze te szereted a kihívásokat, és ezek szerint l'art pour l'art elvét vallva nem törődsz a hasznával. :-)
Lámpa mellett zajos szokott lenni a videó, de most szépen bevilágított a napfény, és azért ő megérdemli hogy jó fényviszonyok közt kapják lencsevégre :)
Előre is bocsánatot kérek,ha nem ide való a kérdésem,de nem tudom hol tegyem fel. Van egy régi analog Piko BR 03-asom,és szeretném a motorját kicseréni valami csendesebbre,ebben kérnék segítséget,hogy lehetséges-e,van-e gyártó-vagy tipus ami szóba jöhet,vagy próbáljak hang modult bele szereltetni valakivel aki vállalja a digit átalakítást? A válaszokat előre is köszönöm szépen.
Ahhhh... és ráadásul többféle fénnyel egy pozícióban! :) Nekem a többfényűből ez van még a megvalósítandó projektek között (gyakorlatilag minden pozíción előfordul mindegyik szín):
Persze, hogy hol fogom felállítani, az nem tudom. A berlini S-Bahn-t csak nem építem meg, max. elviszem a Loxxx-ba. :)
"Az hiszem ennél több lámpa nincs egy jelzőn az egész világon. :)"
Azért próbálkoztak. :-))) A tieden - ha alul a számot nem számítom bele - 12 lámpa van, ennél egy jelzőlapon van 7, tehát a kettőn akár 14 is lehetne. :-))) Azért van mégis csak 12, mert a felsőnek nem kell tudnia a "balra dőlős" verziót, ezért ott lámpa sincs, tehát ezen is 12 van. Természetesen a kétlapos nem színeset kell nézni.
Van nekem egy 900mm hosszú **Praktikus** "U" profilú alumínium idomom, aminek a külső szélessége 16,5mm, ennek segítségével szabályozom a Flexi síneket.
Azért egy fontos dologra figyeljen mindenki! A kalapsín belsö széle 16,5mm, ha ennek a helyére rakjátok a sínprofilt, akkor a nyomtáv ~1mm-rel lesz szélesebb! A NEM szerinti türés 0,3mm! A legtöbb kerék ennyivel még megbírkózik, de pl. egy Lima kerék már határeset. Ezért kell a sínprofilt a sínkötések belsö feléhez szorítani.
Szia István! Látom felcsigáztam a kíváncsiságodat. Akkor a képeket, remélem sikerül feltennem. 1. Az üres talpfarács a kalapsínektől megfosztva. 2. A talpfáról el kell távolítani a megvezető csapokat. Ezt egy átalakított fúróval végeztem. A mozzanat egy marógéphez hasonlítható csak itt kézzel vezettem a munkadarabot. 3. Füleket hajlítottam, és felforrasztottam a profil sínre. A rögzítés így megegyezik a kalap sínével. 4. 5. Az átalakított kitérők. 6. Egy keresztezés.
A teljes karácsonyfa. Az hiszem ennél több lámpa nincs egy jelzőn az egész világon. :) Ezért is kellett a multiplex kapcsolás, így csak négy vezeték kell hozzá... meg egy dekóder, de az meg úgyis. :)
e94 hozzászólását annyival egészíteném ki, hogy a PECO Setrack vágánytengely-távolsága - épp a 00 miatt - 67mm, ami H0-ban túl széles. A MÁV-os állomási vt.-távolság 1:87-ben ~57mm (5m:57,47mm). A Tillig 59, a Roco 61,6, a PIKO 61,9mm. A Setrack váltók elég nagy kitérésűek, a Streamline váltók szebbek, és több verzió van belőle. A Setrackban pl. nincs angolváltó.
Sokat számít, de nem a nyomtávban. Az angol 00 a kicsivel eltérő méretarány ellenére ugyanazt a 16.5mm-es nyomtávú vágányokat használja, mint az európai H0. Az N-ben még furcsább a helyzet, mert az angol N 1:148-as méretarányt használ az európai 1:160 helyett és ott még az elnevezésben sincs az a nüansznyi különbség.
És Pecoból javasolnám a Streamline rendszert. A flexi sínek miatt kicsit macerásabb a megépítése, mint egy geometriát összedugdosni, de szebb a végeredmény. Tudsz keskenyebb vágánytengely-távolságot csinálni, nem vagy fix ívekhez kötve, és szebbek a kitérők is. Macerásabb, mert precízen ki kell jelölni a vágányutakat, és vágni kell a síneket!
No, én ezt a régi piko u-profilos váltó átalakítást megejtettem.
Nagyon szépen néz ki a váltó, bár a belső (szívdarab, és mozgórészek) részek a régiek maradtak.
Ha üzembiztos lesz a tesztjeim során teszek fel róla képeket. Egyenlőre nem volt kisiklás, de egy-két nap tesztje nem elég.
A belső (váltónyelv? szívdarab) részeket nem tudtam volna szépen megcsinálni, ezért azt hagytam arra az időre, ha majd ügyesebb leszek (öszzesen 5 db váltóról van ám szó :).
(Váltógyártó is felajánlotta segítségét, de ezt inkább én magam szeretném megcsinálni - ha nem megy akkor nem megy :)
Na, azért nehogy komolyan vedd az alanti "kifakadásom". Semmi nem sürget, sőt, most szegény Totyát kerülgetheti a gutaütés, hogy a nagy hajrával (:-) elkészített lámpák sincsenek még beépítve. :-) Szóval amikor elkészül, elkészül.
Hidd el, csinálnám a váltóitokat, ha meglenne a sínanyag, amíg az nincs, nem tudom csinálni! Mindenesetre a V8-as hasonlatot köszönöm, és róbertkének is az AUDI-t! Egy nagypapa kért meg sok unokával és nem túl sok nyugdíjjal, hogy nézzem meg, tudok e csinálni v.mit vele. Az átsínezéssel nincs nagyobb gond, az állítómű átalakítása a macerás. Azért írtam, hogy ezt most megcsinálom, de erre többet nem vállalkozom.
Bocsánatot kérek. (Szóljon halvány mentségemre, hogy anno az első terepasztalomon a Pikók kiegészítésre megvett Fuggerth kitérők(és vágányelemek) villámgyors korróziója, vacak működése kitörölhetetlen kellemetlen emlékeket hagyott.)
Pedig nagyon szép modellek (és különlegesek is), egyébként az igazi vagonok különlegessége a belső elrendezés, fülkés és termes rész is van benne, a termes rész is érdekesen van "berendezve".
A modellen is egész jól utánozták ezt az elrendezést. (nem bánnám, ha a MÁV beszerezne pár ilyen vagont használtan...)
A börzén doboz és kiegészítők nélkül árulják, szerintem akkor inkább már jobban megéri megvenni a boltban 30 ezer körül.
Köszönöm szépen. Ilyesmire gyanakodtam mert mióta megkérdeztem találtam egy ilyent:
"3-teiliges Set aus vierachsigen Schnellzugwagen der Österreichischen Bundesbahn (ÖBB), Epoche V, im aktuellen Betriebszustand. Es handelt sich um Leihwaggons der DB AG in speziellem Design, die von der ÖBB überwiegend im innerösterreichischen Verkehr eingesetzt werden. "
Bár nem jó a németem de ilyesmire következtettem. A börzén van fent most egy ilyen szett 22e-ért, azért néztem utána. De azt hiszem maradok a hagyományos ÖBB-s kocsiknál.
Na de ki az a sóher, aki még egy régi Piko váltót is sajnál, inkább egy hulladék Fuggerthet alakíttat át? A Fuggertheknek hírhedten gyenge az állítóművük, a talpfarácsuk is vacak. Egy Piko váltót már egy ezresért lehet kapni, normális, visszajelzéses hajtóművel...
Ezek nem sima ÖBB-s kocsik, tudtommal a németektől bérelték őket, ezért ilyen a festésűk, az adott szettben a fehér kocsinak D-ÖBB felségjelzése van, a másik kettőnek D-DB, www.regionalbahn.huoldalon néhaszó esett ezekről (az eredti) a kocsikról 1-2 cikkben.
Egyébként jó pár hónapja akciózza a Roco, persze még 30 ezerért (listaára 46 ezer körül volt) sem nagyon kapkodnak érte a modellező népek :-)
Én 15-18 ezer közötti áron vettem a szettet, annyit megért nekem :-D
Hát nem volt rövidebb idő, mint egy újat építeni, az tuti! Eleve, mire csak a talpfát átalakítottam, hogy rá tudjam ültetni a síneket, az volt vagy fél óra. Az U profilt tartó pöcköket óvatosan ki kellet csiszolni a kis kézi csiszolómmal, a nyákok helyeit kivágni, a sínpapucsok alatt kimélyíteni, úgyhogy elvoltam vele. Utána a vágányzatot is macerásabb volt megcsinálni, mert rá kellett forrasztani a huzaldarabkákat. És a legnagyobb gáz az állítómű sérült karjának a cseréje lesz, ez még mindíg nincs kész.
Szóval tuti, hogy ezt az átalakítást nem fogom iparszerűen űzni, mert többe kerülne, mint az új, és soha nem lesz olyan üzembiztos, mint egy új. Nézegettem a talpfát, erős kívánnivalót hagy maga után! Nem is lett eegyenes a sín, de ez csak közelről látszik, és a futást nem zavarja.
Csak kíváncsiságból kérdezem: van a Roco-nak egy 64061 számú ÖBB-s kocsiszettje. Ezzel a festéssel hol közlekednek kocsik, mert ilyent mág nem láttam az ÖBB-nél.
Az eredeti vágányzatot egyszerűen ledobtam róla, az új sínekre 1,5mm-es rézhuzalt forrasztottam azokra a pontokra, ahol a régi lefogatások voltak. A belső oldalon tövig lecsiszoltam, a külső oldalon olyan hosszúra hagytam, hogy enyhén befeszüljön a talpfa lyukaiba. Utána pillanatragasztóval szívfájdalom nélkül leragasztottam.
A középrészt egy 15 fokos sablonban összeraktam, szerencsére a sablon talpfái pont a műanyag talpfaközökbe estek. Azokat a műanyagon kivágtam, és a középrészt is beillesztettem úgy, ahogy a tősíneket. A nyákot nem közvetlenül a sín mellett vágtam le, hogy minnél jobb tartása legyen. Most, hogy már le van ragasztva, lehet, hogy lecsiszolom, de ez még nem biztos. Megnézem,mennyire zavaró lefestve.
Utána kialakítottam a két csúcssínt, és sínpapucsos megoldással felraktam. Az állítás megoldása még hátravan, v.színűleg rugószállal oldom meg.
Ma alkottam egy kicsit, bár most javítottam (ill. feljavítottam). Egy nagypapa megkeresett Fugi váltók átsínezésével. A vágányzattal már kész vagyok, de az állítással akadtak gondjaim, mert a gyári állítómű iszonyat nagyot nyit, a műanyag rudazat meg nem elég stabil, hogy csökkentsem a mozgást. Csináltam egy új rudat rézlapból, szépen beillesztettem, azután rájöttem, hogy remekől rövidre zártam az egészet. Mára feladtam, majd holnap befejezem. A vágányzatról csináltam pár képet:
N MÉRETARÁNYÚ MODELLVASÚT TEREPASZTAL SOK TARTOZÉKKAL ELADÓ
Házilag készített, 160x63 cm méretű léckeretből, közbenső merevítőkkel ellátott, műbőrrel borított terepasztal. A lap maga kb. 5 cm vastag, a síneket kivéve szinte minden levehető róla, így helyhiány esetén akár szekrény mellé állítva betolva is tárolható. A 63 cm szélessége miatt nem lóg ki a szekrénysor mellől. A hegy maga is egyben levehető, valamint a jelzőlámpák közül a közúti kereszteződés lámpái kivehetők.
A vasút elektronikája analóg, a sínek szakaszolással vezéreltek. A terepasztalon tulajdonképpen két, egymással csak az X kereszteződésnél találkozó pálya van, melyek külön ki/bekapcsolhatóak, sebesség szabályozhatóak és az irányváltás is megoldott. A két pálya között két helyen is van "átjárás", így a váltók megfelelő állításával elérhető, hogy egy szerelvény a teljes utat (vagyis mindkét pályát váltogatva) bejárja. Két szerelvény esetén a két pálya függetlenül is használható. Az "alsó (emelkedők nélküli) pálya egy szakasza a hegy alatt megy át alagútban.
A "pihenő" szakaszok a hozzájuk tartozó váltó állásától függően kapnak áramot, így az oda állított mozdony állva maradhat akkor is, ha egyébként azon a pályán a másik mozdony közlekedik.
A házak közül a hegyen lévő épületek kivilágítottak, ez a hegy alján lévő közös csatlakozóról kap áramot.
Minden váltóhoz piros/zöld jelzőlámpa tartozik, a váltó állásától függően jelez.
A fénysorompó folyamatosan pirosan (váltakozva) villog, ez független attól, hogy jön-e arra vonat, vagy sem. (A terepasztal készítésének idején még nem volt fehér led...)
A közúti lámpacsoport (4db) szabályosan, a valóságnak megfelelően vált, piros-sárga együtt égését beleértve.
A váltókhoz (6db) külön elektronika biztosítja, hogy csak a nyomógomb megváltozása esetén kapjon rövid ideig áramot, így biztosítva, hogy a tekercsük véletlenül se éghessen le. Ennek megfelelően a mechanikus váltóérintkezők feleslegessé váltak.
A hegyen lévő fenyőfák beszúrósak, így áthelyezhetők. Sok tartozék van hozzá (korlátok, kerítések, fű, virág, "síntöltés-kő", stb.), melyekkel a terepasztal tovább fejleszthető, díszíthető. Tartozék sín is van hozzá.
Az egész a 80-as években épült, de az utóbbi hetekben az elektronika, az érintkezők, mozdonyok, sínek, stb. kaptak egy alapos átnézést, tisztítást, karbantartást, kipróbálást.
Mindkét mozdony működik, a személyszállító kocsikból kettőben világítás is van. A nagyobbik ezüst színű tartálykocsi és a világítás nélküli személyszállító kocsik vonó füle hiányos, így azok javításra szorulnak vagy csak dekorációnak alkalmasak. (Ez a fotón is látható.)
Majdnem minden kocsinak megvan a saját doboza is.
A váltók nem újak, de feljavítottak, és működnek.
A tápellátás a felújítás óta egy 3.5A-es modern, kapcsolóüzemű tápról megy - ez jóval erősebb, mint a régi. 18V-ra van beállítva, de akár 12V-ra is levehető. Ennek ellenére a terepasztalhoz jár az eredetileg használt ME002-es modellvasút trafó is. Mindkét táp zárlat ellen védett.
Rajottem, mekkora marharepa vagyok, immar masodszor. Ugyanis a valtot ugy rajzolta meg, hogy el volt forgatva 7,5 fokkal (kvazi szimetrikusan, es ugy mertem ki vt. tavolsagot. Az meg persze nem adta ki a megfelelo meretet! :-(
Igazából a dolog nem a hosszon múlik... A vágánytengely-távolságot a kér R9-es 15°-os ív határozza meg, és abból kijön a 2x(907,97-907,97*sin(15))=61,9. A váltó hossza meg 2*(907,97*tan(7,5))=239. Nincs itt csalás... :)
Köszi, ez nekem is megvan, de pontosan 1:1-ben kéne, mert a brossúrák adatai ritkán pontosak. Ha a megadott hosszra tervezem (239mm), akkor a 61,9mm-es vágánytengely-távolság helyett 62,3mm jön ki. Szeretném tudni, hogy melyik adattal csalnak.
Van valakinek személyes tapasztalata PIKO 51070 vagy 51080 vagy ezek variánsaival? Elsősorban az érdekelne, hogy milyen a hajtás / motor minősége, és hogy fut DCC üzemben.
Szóval, ha nem csak a vitrinbe kell, akkor érdemes-e beruházni?
Az elején én se! :) Azután hosszas fejvakargatások után jöttem rá, hogy miért csak akkor van zárlat, amikor a vonat áthalad egy bizonyos ponton. :) Majd visszabontás, átszerelés. Megérdemeltem, mert gondolkodás helyett mentem, amerre a papír vitt. :)
Jogos, erre nem gondoltam! Ezért szigetelem ki teljesen a keresztezést, nem csak előtte. Így a mögötte lévő szakaszt sem kell külön megtáplálni. Nemrég szőnyegvasutaztunk a gyerekkel, és a körbe beraktam a hármas váltómat, amit hátulról tápláltam meg, mégis tökéletesen ellátta az egész kört.
Tehát az E-byen a doboz nélküli kb. 100 Euroért kb. 30000 Ft ért beszerezhető. Dobozzal ennek max a dupláját éri.
A viseltessége miatt viszont ez az érték akár a felére is csökkenhet.
Magyarországon, mivel igen kicsi a kereslet a 3 sínes vonatok iránt, börzén vagy online hirdetésekben a 20 000 Ft már igen komoly eredmény lehetne. Használtat áruló boltok szerintem át sem veszik.
Én így ránézésre 5000 - 8000 Ft ról indítanám a licitet.
Az a lényeg, hogy a mozdony a szakaszolt részben ne kapjon üzemfeszültséget és biztosan megálljon. Ez több dologtól is függ (mozdony tömege, vontatmány tömege, beérkezési sebesség). A hely korlátoltsága miatt (általában) a két mozdonyhossz elegendő.
Leginkább arra lehet gyanakodni, hogy a kritikus szakaszoknál a vágány nyomtávolsága deformálódás következtében lecsökkent és a nyomkarimák erősen súrlódnak.
segítségeteket szeretném kérni! tegnap vettem egy piko expert mozdonyt. a szokásos bejáratás (mindkét irányba kb fél óra) ma megtörtént. már a bejáratás alatt feltűnt hogy az egyik irányban a mozdony (motorja!?) nyikorog néha (általába a pálya ugyanazon pontjain). mivel oválpályám van megfordítottam a mozdonyt. akkor is az 1-es vezetőállás irányába haladva nyikorog, a másik irányba nem. valaki találkozott már hasonló problémával?
a nyikorgás nem folyamatos csak 2x teszi ezt (egyszer az ív egy kis részén, valamint egyszer az egyenes szakaszon - de annak sem a teljes hosszában) aztán megy tovább halkan... a mozdonyt a sínről levéve oldalára fektetve és a kerekeire áramot adva nem nyikorgott pólusváltás esetén sem. csak akkor ha pályán van...
Korábban a Marklin H0, ill. az ennek megfelelő 00 méretben gyártott, ez is az. (Igaz ezzel egyidőben már gyártottak 1 méretnagyságú modelleket is, de az jóval nagyobb méretű, ezért nem téveszthető össze a H0-lal.)
Segítséget szeretnék kérni. Megtaláltam a nagyon rég Märklin villanyvasutamat. Önök szerint mennyit érhet most a piacon?
Mellékelten küldöm az egyik mozdonyról a képet, de van még egy másik gőzmozdony is. Állomásépület, pullman kocsik, tartálykocsik, szenes kocsik, pontosan nem is tudom milyen és menyi, váltók, sínek (egyenes és hajlított),és az eredeti trafó is. Ha esetleg érdekli önöket akkor tudok pontos leltárt adni róla. Ez utóbbi (ha jól emlékszem) át lett tekercselve, vagy 40 évvel ezelőtt, mert eredetileg még egyenárammal üzemelt. Ez egy 3 sínes típus, nagyon-nagyon régi.
Mondjuk, ha csak ez a mozdony lenne, ezért mennyit ajánlanának fel? Kérem legyenek korrektek, mert nem vagyok a téma szakértője!
En sem, ezert az elso par darab valoban PECO flexibol kihuzott szalakbol keszult. Amiket a Facebookon lattal, az szinte az osszes mas valaki asztalat disziti mar! :-)
Ezeket láttam. Nem volt nálam szégyenszemre egyetlen gyári rajz de még tolómérő sem, a mobillal pedig ugye nem fotózunk. Nyilván nem mindenkinek tetszenek, nekem a 301-es és a Roco alapú 424-es nagyon bejött, árban olyan 110 ezer körül vannak.
301 Roco alapon
324
424 régi Piko alapon, hát ez elég sután nézett ki, alatta a Roco gép - amiről nem készült külön fotó de szebb. Ez a 424-es kb egy nagyobb Roco gép ára.
601 és 301
Kandó kísérleti mozdonya, a rudazathajtás forog, az áramszedő működik
Lilla gőzös H0e-re
Mehano alapú M63-as, egész jók voltak a vonalai, nem a marcipán kategória
Nagybobó, ez nem volt túl részletesen kidolgozva
Radony, Roco alapon
Rézből készültek, mindegyik kipróbálható, megnézhető. Nem vásárolni vagy modellek miatt jártam ott, csak le kellett szállítanom egy rajzot oda. De ha már ott voltam körülnéztem, az eladó hívta fel a figyelmemet a modellekre: kinyitotta a vitrint, felkapcsolta a világítást - az már csak a csapnivaló minőségű mobilnak köszönhető, hogy ilyenek a képek amilyenek. A bolt facebook lapján voltak jobb képek róluk, tehát aki fent van ott nézze meg, akinek nincs regisztrációja annak talán mutatnak valamit a képek.
Rendszeresen mennek e LÁNG börzére is árulni (bár ott kisszériás gőzösöket még nem láttam náluk), a boltjukban még nem voltam, talán épp a börzés megjelenésük miatt, de most hogy írtál a boltjukról, én is el fogok hozzájuk látogatni.
A "keréknyomtáv" alatt mit kell érteni? Mert ha a kerekek belső pereme közötti távolságot, akkor S-es a mozdony. Ha távolságot a kerekek külső szélei között mértük, akkor pedig akár H0-ás is lehet. Nem mindegy, hogy mit, honnan mérünk!
A Modellzónát még nem ismertem, ma voltam bent. Nem könnyű odatalálni és parkolóhelyet találni, de maga a bolt elég jó. Amin meglepődtem, hogy van elég sok kisszériás modellük, 424-es, 301-es, 601-es, rézből, elég "olcsón" legalábbis az általam eddig ismert árakhoz képest olcsón. Nem nagyon hirdetik magukat, nem a vasút a fő profiljuk de van külön vasútmodellezős kolléga is náluk, és elég jó választék. Nem reklámként írom, meglepő volt, hogy van egy ilyen bolt és nem túl sok hírverés van körülötte.