E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Győr, Kazinczy utca, szemben jobb szélen a Sarló köz torkolata
A felvétel a Baross Gábor út 4. sz. (Kazinczy utca - Baross Gábor út sarokház (Krausz-ház) Kazinczy utcai oldalának egyik üzlethelységéből készült. Ez minden valószínűség szerint Varga Lajos hangszerkészítő Kazinczy utca 11.-re címzett üzlete volt.
Szemben a kézimunka üzlet a Kazinczy utca 14. sz. házban volt, mely mellett a Sarló köz torkolata látszik.
Azért volt köztük nehéz. A 6-ost pl sosem találtam volna meg, ha nem puskázhatok az 54-es telefonkönyvből (József krt. 56.). A 24-es meg rosszul volt azonosítva, pedig az az ezerszer lefényképezett Baross utca 46.
15346 és 15707mhsz Lukács Ildikó országos bajnok búvárúszó dátum 1970 >>> 1974 (15707mhsz), 1975 >>> 1974 (15346) MHSZ élet 1974 dec. Lukács Ildikó a szolnoki Verseghy Ferenc gimnázium IV. osztályos tanulója volt ekkor.
A régi Lobogó ma már tragikomikusnak ható politikai pártossága mellett is egy érdekes lap volt, sok technikai sporttal kapcsolatos cikkel, képpel, valóságos személyek életének eseményeivel. A lapot azonos címmel 1974 novembertől az MHSZ-től átvette a Hazafias Népfront és a KISZ. Eltűntek a sporthírek, az érdekességek, a lelkek. Sikeresen létrehozták a világ egyik legérdektelebb és legunalmasabb lapját. Nem csoda, hogy az már 1979-re ki is múlt. 1972 1979
A fortepan MHSZ-es képek legalább fele az első Lobogó laphoz kötődik. A képek becslésem szerint kb. 90%-t jegyző Nagy Z. Imre is úgy néz ki távozott a laptól a metamorfózis idején. Az 1975-ös Lobogó II.-ben még van néhány utánközlése korábbi számból való képeinek (talán 2-3 fortepanosnak), majd vége. Felbukkannak azonban NZI képei ettől kezdve az akkor induló MHSZ élet c. lapban, valamint felbukkanhatnak más MHSZ-es lapokban is, tehát ott kell tovább keresgélnünk.
MHSZ-es lapok evolúciója:
(Tájékoztató a Szabadságharcos Szövetség vezetői részére 1954 - 1959) MHSZ vezetők lapja 1959-1974 november MHSZ élet 1974 október - 1990 két hetilap Lobogó (I.) 1959 - 1974 október hetilap Lobogó (II.) 1974 november - 1979 hetilap
(Ifjú sólyom 1951-1956) Modellezés 1959 április - 1992 havilap (Modell és makett 1993 - 2003?)
Rádiótechnika 1951 november - mai napig havilap (szerkesztősége ma a Dagály u. 11-ben van)
Ha tudtok még, szóljatok...
Vastag betűvel, ahol eddig fortepan képek bukkantak fel.
Az MHSZ lapok szerkesztősége az MHSZ budapesti központjában, a Lónyay (Szamuely) utca 11.-ben volt (ma Állami Számvevőszék). Ezért készült itt a 22384 és 22385.
A Pro Vértes Természetvédelmi Közalapítvány vezetőjétől kaptam az alábbi választ, amit ezúton is köszönök:
"A fényképek valóban Csákváron készültek az ú.n. Kálvária kápolnát ábrázolják. Ez a Kápolna a mai Kálvária út végén állt a Kerek-hegyen. Eredetileg Esterházy Alajos kriptája is itt volt. Sajnos semmi nem maradt belőle mára. Saját archívumunkban is van több kép róla, de nem ezek."
Már a 81-es felújítás után zöldre akarták festeni, színmintaként a pesti parti nyílás három keretét három különféle árnyalatú zölddel festették le. Ebből választották aztán a legcsúnyább borsózöldet az útpálya alatti rész festésére. Szerencsére a 85-86-os "felújítás" során nem ezt, hanem egy sötétebb, kékesebb árnyalatot választottak.
Bár én ebben a két évben - önhibámon kívül - Budapesten kívül tartózkodtam, az átfestést látatlanban ere az időszakra tettem volna. Igazából talán ez volt az első hely, ahol a koronás címereket (középcímer a kapuzaton, kiscímerek a hídfő utolsó oszlopán) hivatalosan felújították és visszahelyezték. Emlékszem egy képre, amikor egy hosszúgémű autódaru helyére emeli a koronát az egyik kapuzaton.
Juhéééé! Buza Péter A Duna-hidak c. könyvében folytatja a történetet. (A mi Budapestünk, 1992)
p. 38. a felújításra két ütemben, 1980-81-ben és 1985-ben került sor, "alul friss zöld, felül kopott szürke szerkezetésnek látványával négy éven át keltette félig vedlett vas-szaurusz benyomását" a Szabadság híd.
A Kismaszat-film képén "felül kopott szürke", ami stimmel is, ha mondjuk 83-ban forgatták. Ami a hótt tuti dátumot illeti, dr. Gáll és Buza adatait összevetve a 85 tűnik a legjobbnak a zöldítésre. Mármint szerintem.
Csak hogy árnyaljam a képet, idézet dr. Gáll Imre hidas könyvéből, amely 1984-ben jelent meg.
p. 82 1980-ban tavasszal, majd ősszel is lezárták a hidat, a pályaszerkezetbe vasbeton lemez került, hídfők ellensúlyain elvégezték az állagmegóvást, korszerűsítették a világítást, öntöttaszfalt burkolatot tettek fel
p. 83. " A hídszabályzat értelmében a Szabadság híd újramázolása 1982-ben vált újból esedékessé. Ezt a műveletet a Hídfenntartó megbízása alapján megkezdték, de a pálya alatti rész újramázolása után abbahagyták. A főváros egyik szembetűnő építménye, alul élénkzölden, felül szürkésfehéren, hosszú hónapokig elkeserítő látványt nyújtott."
ennek a képnek a dátumát én is próbáltam kideríteni de az alábbiakból nekem nem volt egyértelmű:
van a 25730 kép ami 1980-ra teszi a pályaszerkezet javítását
ezt alátámasztja:
"1980 A teljes villamos és útpályaszerkezet cseréje zórésvas-kiskockakõrõl - szigetelt vasbeton. lemez + aszfalt burkolatra Ellensúly-tartók teljes felújítása."