E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Most nincs kapacitásom aprólékos keresgélésre, úgyhogy ezek inkább csak intuíciók. Ha lesz időm, majd keresek bizonyító képeket, meg pontosítok
A 22524 szerintem a Tatai út - Tóth Bucsoki út (ma: Népház utca) - Fatelepi bekötőút kereszteződése, a Tatai út keleti oldaláról fotózva (a bickák ma is kb úgy vannak ott, ahogy a képen), háttérben az I-es erőmű kéményével és előtte a korábbi (50-es évekbeli) hármashídi külfejtés meddőhányójával.
A 39180 helyszínére csak sejtésem van. Én az Alugyári út - Karbidgyár körül keresném. A háttérben vasútüzemre utaló jeleket (felsővezetéktartó oszlopok, lámpatestek) vélek látni, ez szerintem a Tb Felső - Tb középső (Tatabánya mh.) közötti vasúti vonalszakaszra illetve a párhuzamos iparvágány-hálózatra utal. De ez ezzel együtt is csak bizonytalan tipp.
A 39202 lehet a tatabányai I-es erőmű közelében is. Ha annak a kéménye van a háttérben, akkor a helyszín lehet a Molnár utcai házak-kertek valamelyike, a környezet ott volt/van ilyesféle... De még forgatni kéne kicsit magamban a képet, hogy sikerüljön az erőműkéményt-épületet helyes irányba állítani.
Amiben még szinte biztos vagyok, hogy a 39177 Tatabánya Felső (ma: Felsőgalla) vasútállomás valamelyik ajtaján kifényképezve készült ÉK felé, mert a kanyarodó vasúti pálya, mögötte az üzemépületek és még hátrébb az I-es erőmű kéménye elég szűk sávból látszhatnak ebben a szögben (és a közvetlen előtér egyértelműen MÁV-terület a padokkal, hangszóróval stb.). De kellene találni részletesebb képeket a felsői vasútállomásról, hogy biztosra lehessen menni.
A 39180, 39202 és még pár környékbeli kép esetén is felmerült bennem a 39181 miatt, hogy talán valamelyik tatabányai erőmű közelében készültek. Mit gondolsz, szóba jöhet?
67012 TATABÁNYA, az I. sz erőmű és a Hármashíd közötti külszíni fejtés
Tatabányán két erőmű volt/van, a fotó készítésekor ezeket I. sz. és II. sz erőműnek hívták; ma a képen látható a "Tatabányai Erőmű", a másik, a II. sz. pedig a "Bánhidai Erőmű".
A Hármashidat mint műtárgya(ka)t az külszíni fejtés megkezdésekor tulajdonképpen lebontották (az utakat és a vasutakat is odébb helyezték, hogy ki tudják vájni a hatalmas gödröt), a terület neve azonban továbbra is megmaradt, és bár ma már több mint harminc éve semmilyen értelemben nincs itt "hármas híd", de például az azóta visszatemetett bányagödör melletti autóbuszmegálló neve még mindig ez.
66105 Tatabánya,Győri út Álmos vezér utca kereszteződése után Dózsakert felé.
A hely azonosítása helyes, de Dózsakert indokolatlanul szerepelne a meghatározásban, annak helye ugyanis nekünk balra a vasúton és a Galla-patakon túl terül el; ráadásul tényleg csak a helye, mert a kép készítésének idején mint városrész még nem is létezett. (A Dózsakert utca ugyan már megvolt, de az csak a Dózsa Gy. úti házak kertjei mögött húzódó utcát jelentette.) A fotón szereplő házak Újvárosban vannak, mégpedig az első építési ütem legfiatalabb blokkjai (később már nem blokk- hanem panelházak épültek). Dózsakertbe egyébként csak - a fotós pozíciójából szemlélve a hátunk mögött - a vasúti hídra jobbra fel- és utána aztán jobbra lekanyarodva lehetett ekkor eljutni, de semmi nem indokolja annak feltételezését, hogy a motoros pont "afelé" kanyarodik majd le a főútról (és, ismétlem, az adott időpontban még ez esetben is Bánhidára ment volna, és nem a még nem létező Dózsakertbe). A kép készítésének irányában, tehát a házak felé indulva pedig végképp nem lehetett eljutni ebben a korban a mai Dózsakert területére (kivéve gyalogosan, de csak hatalmas kerülővel, mezei csapásokon). A Győri út a motorosok haladási irányában ekkor a Népköztársaság útja és az újvárosi lakótelep felé vezet, de ez - mint "felé" - nem jelent különösebb plusz információt, mert a másik irányban is Újváros van.
Az igazoltatás egyébként nagyjából a MÁV szálló egykori építési barakkja előtt történik (nekünk balra, a patakvölgyben lefelé látszana, ha panorámakép lenne), amelyben ekkoriban a MEZŐBER tervezőirodája működött.
Szóval a helyes képaláírás inkább:
66105 Tatabánya, Újváros, Győri út, háttérben az Álmos vezér utca 1-5 sz. házak
Ezt már egyszer eljátszottuk a 87668-nál. Egyedül a kinagyított Google térkép jelez itt Kálmán Imre sétányt. A sétány amúgy az állomástól a sorompóig tart, így logikus, a Fő utcáig a kikötőtől induló Mártírok útja tart. Régi térképeken több helyen is így van feltüntetve. A Kálmán Imre panzió, mely a sétány végén van, Kálmán Imre sétány - Mártírok útja sarokra pozicionálja magát. Vagyis a
65412: Fő utca, balra a Mártírok útja torkolata.
(Sokat dumálok, most látom, hogy az Írószer Foto neon alatt ott az utcanév tábla.)
66421,66422:Balaton,Keszthely,Korcsolyázók és fakutyázó a Yacht-klub előtti jégen,háttérben a Helikon szálló és a napozó sziget!
66423: Balaton,Keszthely,A Helikon szálló napozó szigete melletti jégen csúszkáló fiatalok.
A képek készültének időpontjában a Yacht klubnál lehetett bemenni a városi jégpályára,és a klub biztosított melegedőt,öltözőt. A szálló elől általában elhajtottak bennünket,hogy ne rontsuk az országimázst a nyugati turisták szemében. Mára a Helikon télen bezár általában a városi jégpálya pedig a városi strand területén van,ha egyáltalán befagy.