E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Erre kerestem rá idén és javasoltam hozzá a kiegészítést, a fortepan bevett gyakorlatának megfelelően; az épület eredeti voltára utalva.
A kép alá írva jelenleg pontosan annyi van írva, ami magam is kifogásoltam, illetve kiegészítésre javasoltam.
Hozzászólásod alapján úgy gondolom, hogy a "Festetics-major déli épületszárny" a helyes megfejtés, amelyhez esetleg hozzá lehet tenni zárójelben, hogy valamikor kultúrház is volt.
Kedves Adminok! Az előző hozzászólásomban leírtak PONTOSAK!!! A leírását a képnek kértem javítsátok! Ehelyett letöröltétek és egy semmitmondó leírás sincs! Az általam leírtak azonban pontosak lévén helyi és a hely történelme után érdeklődő személyként írtam. Felesleges egy pontosan ismert képet ennyire túlspilázni. Ha kell megmondom a birkák a római erődmaradvány melyik visszatemetett őrtornya felett legelnek...
Tehát:Keszthely-Fenékpuszta, Lengyár kultúrháza (volt Festetics-major déli épületszárny)
"a John Howard által pontosított 1963. január 1-jei KRESZ-változás miatt a fotó nem lehet ennél az évnél korábbi (olyan közlekedési tábla van a képen, amit ekkor vezettek be)."
Ez az érv nem jó. Ugyanis azt a táblát nem akkor vezették be, hanem akkor megváltoztatták a jelentését.
Addig az a tábla a megállást tiltotta. A várakozási tilalmat addig az áthúzott P -vel jelölték. 1963-tól az áthúzott P kiment a divatból és a megállást, illetve a várakozást a ma is szokásos táblákkal tiltják.
A Chopok felső állomásán található Rotunda panorámavendéglő a múlt század 50-es éveiben élte aranykorát. Mivel az elavult berendezések műszaki szempontból nem feleltek meg, a 90-es évek végén bezárt a Rotunda. A síelők kedvenc helye idén télen visszanyeri régi dicsőségét, és úgy mint egykor vendéglátóipari egységként várja a Jasná Alacsony-Tátra síközpont látogatóit, menedéket biztosítva számukra az időjárás viszontagságai elől." http://www.hotelchopok.sk/hu/alacsony-tatra/ujdonsagok-alacsony-tatra/a-chopokon-allo-rotundaba-evek-multan-visszaternek-a-sielok.html
Ugyanezen ok miatt - hacsak nincs INFÓ - következő képeket is javaslom áthelyezni: 52960, 52959, 52951, 52919, 47239: 1943 >>> 1938 (ezt a típust 1942-ben kivonták a szolgálatból)
Bánhidi Antal ezzel az alakulattal vett részt a felvidéki és kárpátaljai hadművetetekben, ezért a fénykép készítésének ideje 1941 környékére tehető.
továbbra is 1944-nél van, ami azért is valószínűtlen, hogy mert Bánhídi Antalt 1942-ben letartóztatták.
a w-w által említett ok alapján én inkább egy 1938-as dátumot javasolnék, bár 1939 eleje is szóba jöhet, de 1938-ra a legjellemzőbb a CR-32-esek használata.
Adós maradtam a válasszal néhány további érvedre. A tárgyalt képekkel kapcsolatban – szerintem – nem keletkezik belőlük teendő, sőt inkább pont az, hogy nem kell változtatni, de ugye a szellemi kihívás...:-) meg talán más esetre nézve is tanulhatunk ebből a diskurzusból. És egyben számomra rávilágított, hogy mennyi minden rejlik még a képekben, úgyhogy már csak ezért is töprengek még kicsit rajtuk "hangosan".
Márton Gábort talán megkérdezhetjük mennyire biztos az 1963-es évszám (a kép alapján egy elég tág sáv szóba jöhet)
Megkérdezhetjük, de a John Howard által pontosított 1963. január 1-jei KRESZ-változás miatt a fotó nem lehet ennél az évnél korábbi (olyan közlekedési tábla van a képen, amit ekkor vezettek be). Ha későbbi, az esetleg lehetővé tenné a 2965-ös kép dátumának 60-as évekre tolását, de az egyéb érvek miatt nem változtatna a két kép egymáshoz viszonyított időrendjén, ami pedig az eredeti felvetés lényege lett volna a fák fejlettsége alapján.
Néha előfordul, hogy a parkolás liberalizálják egy korábbi helyzethez képest.
Elő, ez elméletileg igaz. Csakhogy a konkrét esetben: 1) a liberalizáció valószínűségét kb. a nullával tartom egyenlőnek a 60-as évek elején, a motorizáció robbanásszerű terjedése idején, amikor épphogy a bárhol-parkolás mint gond kezdhetett jelentkezni. 2) Ráadásul ebben az esetben egy újabb szabvány szerinti táblát cseréltek volna a liberalizáció során egy már érvénytelenre, 3) létrehozva az utcasarkon egyfajta parkolási "senkiföldjét", mert a sarok miatti eleve adott megállási tilalom hatálya és az előrébb tolt tábla között keletkezett volna egy a közlekedők számára nehezen megsaccolható méretű "lyuk". Szóval a jelen esetre szerintem nem alkalmazható a liberalizálás elméleti lehetősége.
Néha az is előfordul, hogy jön egy nagy vihar, kicsavarja a fákat, de helyükre új csemetéket telepítenek, amik pár év múlva már majdnem akkorák, mint az egykor ott voltak.
Igen, ha elfogadjuk a közlekedési táblák kijelölte sorrendiséget a két kép között, akkor most már a fák méretében mutatkozó ellentmondást kell megoldani. Erre ez is egy lehetséges magyarázat, bár nekem kicsit valószínűtlennek tűnik, hogy ennyire pontosan ugyanazokra a helyekre ültessenek vissza minden fát, ugyanolyan fajtákat, amelyek ugyanolyan irányba növesztik a fő ágaikat (és előzőleg mindet egytől egyig kicsavarta a vihar...)
Az én tippem inkább az, hogy – talán pont a motorizáció felpörgése miatt is, ti. hogy ne "birizgálják" pl az olyan teherautók tetejét, amilyen épp kanyarodik a sarkon a 73615-ös képen – az útszélen álló fákat visszanyesték, amelyek erre kisebb de sűrűbb lombkorona fejlesztésével reagáltak. (Szerintem a MG-féle képen ui. ugyanazokat a fákat, de sűrűbb lombozatokat látunk.) Ez viszont nem történhetett meg egy vegetációs időszakon belül, tehát a két kép között szerintem minimum egy (de inkább több) évnek kell lennie.
Egyébként a szerintem régebbi (2965-ös) képen a szemből betorkolló utca (Csernák Mihály tér) sarkán is áll egy a többihez hasonló méretű fa, ami a MG-féle képen már nincs ott, hanem pont a helyén egy "elsőbbségadás kötelező" tábla található. Valószínűtlen, hogy a 60-as évek elején a táblát kiszedték volna, hátrébb helyezték (eltüntették???), és a helyére, a sarokra egy fát ültettek, hogy zavarja csak lehetőleg a kikanyarodókat...
És még egy: a 2965-ösön a Megyeháza előtt épp valamilyen munka, építkezés nyomai látszanak (betonkeverő, homokhalom, eszközök, kábelek). Ott fekszik egy láthatóan a földből – feltehetően a közelből – kiásott fa(vezeték)oszlop (távírópózna?) is. Ha a MG-kép korábbi lenne, akkor ennek az oszlopnak azon még ott kellene állnia. De nincs ott, és a létét igénylő plusz vezeték sem húzódik a levegőben.
Szóval szerintem a két kép jelenlegi datálása helyes, és sok apró különbségben – beleértve a visszanyírt lombkoronájú útmenti fákat, sőt lehet, hogy a Márton Gábor-kép felborult lovasszekerét is – az épp terjedőben lévő motorizáció és a neki rohamléptekkel megfelelni akaró közterület-alakítás megannyi jelét fedezhetjük fel.
A bajai Megyeháza fotóinak datálási kérdéséhez, mert még nincs lezárva.
John Howard: "akár mindkét kép lehet 1963-as, hiszen a táblákat nem egycsapásra cserélték le, sok-sok évig is maradhattak a régiek "átmenetként""
Elméletileg teljesen igazad van, és a megállótáblák jó példa (mennyire szerettem azokat a régi "tárcsás" táblákat!); ugyanakkor az a feltételezés, hogy mindkét kép 1963-as lenne, nem oldaná meg a napocza által felvetett kérdést, ami a fák fejlettségének különbségén alapul. Sőt, még furcsább lenne elképzelni, hogy egyazon év vegetációs időszakában ekkora különbség legyen köztük, akármelyik irányban tesszük sorrendbe a két fotót.