E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Az első kép 1955-ös. A vonal valóban homok- (és kohósalak-) ágyazatra épült, víz le-és átvezetés nélkül, impregnálatlan, nyers talpfákkal, szegelt sínekkel, gőzmozdonyos vontatással. 1953-57 között a terheléstől szétrázódott, a nedvességtől pedig szétkorhadt. (A fából készült, siklócsapágyas lórék se használtak az állapotának, sok esetben csak három kerék érte a sínt, volt alkalom, hogy a bányavállalat emberei 22 db kisiklott, széthagyott lórét találtak a vonal mellett, a kiborult szénnel együtt):
"1955-ben a gyenge alépítményű pályát a szokatlanul csapadékos időjárás több ízben megrongálja. Az ágyazat elsárosodik, a talpfák korhadásnak indulnak. Szükségmegoldásként a vonalon 50 méterenként a talpfák között folyókákat vágnak, valamint 9 db új áteresz épül.
1956-ban a pálya állapota tovább romlik. A mélyművelésű bányák omlasztásos módszerrel dolgoznak, mely a felszínen komoly talajmozgásokat okoz. A vasútvonal fekszintjének biztosítása állandó földmunkákat igényel. A 490-es sorozatú, nagy tengelyterhelésű gőzmozdonyok a korhadt talpfák sínszegeit fellazítják, a sínek az ívekben kidőlnek. Bódi Miklós pályamester alátétlemezekkel próbálja a sínszálakat kitámasztani, de ezek az intézkedések már eredménytelennek bizonyulnak, a siklások mindennapossá válnak.
A GVI a KPM-nek tett jelentésében részben veszélyesnek, részben lehetetlennek ítéli a forgalom fenntartását. A dolgozók embertelen munkakörülményei okán a fegyelem is lazul, Nyitrai Valerián üzemfőnök tehetetlen, a balesetek száma egyre szaporodik. A kialakult helyzetre egy példa: mikor a 490,044-es gép bő egy hét leforgása alatt másodszor is felborul, „N. Balázs vonatvezető vasutashoz nem méltó viselkedést tanúsított. A helyszínről annak ellenére, hogy szolgálati ideje még nem járt le, elkeseredésében a szomszédos kocsmába eltávozott és csak 12 óra múlva tért vissza.”
Az oldalra billentő 50 db Uba-csille 1962 Vasutasnapon érkezett meg a Székesfehérvári Könnyűfémműből. Mivel az összes meglévő gőzöst 1963 márciusában leselejtezték és szétvágták, a fotó a pályaudvarról a két időpont között készült.
Az átrakásra azért volt szükség, mert itt ért véget a 760 mm keskenynyomtáv, és idáig járt föl a normál nyomtávú vasút, így a kisvasúti kocsikból a szenet nagyvasúti vagonokba billentették. Ezért volt az állomás neve Oroszlány (azelőtt Oroszlánybánya) MÁV Átrakó.
91951 Ajka, Csingervölgy, Felsőcsinger, szénbánya, háttérben a Kossuth-akna látszik.
A két kép u ott készült, csak a 91951 kicsit magasabban és balra. Ha igaz a dátum, 1957 és 60 között építkezések voltak itt, pl. kiépítettek egy plusz szalaghídat.
Szerintem ez az úrkúti rakodó, most is ott van a híd és a siklópálya (vagy csak a nyoma) a hegyoldalban, Úrkúttól kicsit nyugatra a Csinger völgyében...
Itt folytatva a Bányavasút fórumban felvetettet, sztem a légikép alapján a 91869-n látható hely az általad belinkelt helytől kb. 5 km ÉNY-ra van a Csinger völgyben kb félúton Úrkút és Ajkacsinger között (már Ajka közig. területén), nem messze onnan, ahova a google térkép most a Rózsa Művek kft-t jelöli. (Csak az a gond, hogy nem tudom a hely akkori nevét, azt, hogy vajon ez melyik bánya volt.)
Ezt jelöltem piros karikával, az általad linkeltet sárga karikával: Idemásolom mindkettő légiképét bejelölve, hogy sztem a 91869 milyen szögben készült:
Szerintem ez az úrkúti rakodó, most is ott van a híd és a siklópálya (vagy csak a nyoma) a hegyoldalban, Úrkúttól kicsit nyugatra a Csinger völgyében...
A falon lévő térkép azt az országhatárt ábrázolja, ami 1940 szeptembere és 1941 áprilisa között létezett. Talán az egyik Mezőgazdasági Kiállítás ez, pl. az 1941 áprilisi.
Budapest X. Albertirsai út, Mezőgazdasági kiállítás, a felvétel a növénytermesztés csarnokának bejáratánál készült.
[...] ez is egyik elismerései A növénynemesítő kiállításon résztvett nemesítő üzemek és növénynemesítők ezévben is több díjat kaptak [...] titkár tevékenykedtek A növényneniesítő csarnok kiállításán a következő növénynemesítő üzemek vettek részt A bánkúti főhercegi [...]