E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
MagyarországBudapest XIV. Istvánmezei út 3-5. Nemzeti Sportcsarnok (ma Gerevich Aladár Nemzeti Sportcsarnok). 1955. február 26-27., IV. Magyar Békekongresszus.
+++
Miután a megválasztott elnökség tagjai elfoglalták helyüket az elnöki emelvényen, Kisfaludi Stróbl Zsigmond Kossuth-díjas kiváló művész nyitotta meg a kongresszus tanácskozását, s javaslatára a kongresszus a következő napirendet fogadta el: .
"amennyiben jól látom, h a háttérben dombok vannak, Ócsa kizárva"
Ez(ek) miatt kapott két másik kép is Ócsa címkét (40888, 40889), szerintem a négy kép legalább két, de inkább három különböző helyet és/vagy alkalmat örökít meg. Csak az általad említett kettő látszik egyértelműen összetartozónak.
108278 Budapest VI. Király utca 5. Paulay Ede utca felé eső telekrésze, az egykori Karter autóüzem maradványainak bontása, a háttérben a Bajcsy-Zsilinszky utca 3. és 5. hátsó frontja.
A Skoda 440/445/Octavia/Spartk egymás szinonímái, lévén ugyanarról a típusról van szó csak időközben kicsit felfrissítették (és sajnos más nevet is adtak ugyanannak a modellnek). A címkék célja az, hogy aki valamilyen témakörben képet keres, az a Fortepanon képet találjon. Ebből kiindulva, aki Skoda 440, Spartak képet keres, de Octaviát talál nem valószínű, hogy morcolna (és fordítva se).
Lényegesen jobban belebonyolódtam a keleténél, pedig elég egyszerű a megoldás. Ezzel a hűtőráccsal csak Octavia van, ez(ek) az első évjárat(ok?), majd eltűnt a vízszintes csík és lett a gyakoribb, ismertebb hűtőrács. Hivatkoznak ugyan rá néhol 440 Spartak Export néven (és 1959-et említik), de azokon is Octavia felirat szerepel a sárvédőn, mint ahogy a 51267-en is nagyjából kivehető. Így jogos a dátum problémájának felvetése és minden bizonnyal ez miatt történt.
A Spartak típusokon három hűtőnyílás van és a sárvédőn lévő felirat is árulkodik, már ha látszódik: S440, S445, Skoda 440 vagy Skoda 445. A rövidebbek keretben, kb. nyílnak nézhetően, utóbbiak szabadon álló betűkkel, ahogy később az Octavia felirat is. Itt még egyértelműsíthet a Super változat, mert az (többnyire?) a csík végén, az alatt olvasható. A lökhárító egy vagy kétrészes voltát és az indexeket nem akarom ilyen tudományosan megmagyarázni, mert találtam egymásnak ellentmondó képeket, ezek lehetnek a nem teljesen alapos felújítás következményei is, mint ahogy a háromrészes Spartak hűtőrácsos, de a sárvédőn Octavia feliratos autók, ezek az induló problémát nem érintik.
Ezeknél biztosan rossz a dátum, legalább 1959-es, ill. későbbi képek:51267, 51266, 108613, 108612.
Kérdéses számomra, de Octaviának tűnik a sárvédőn a felirat, ha az, akkor dátum itt is későbbi kell legyen:54748.
Később majd írom az Octavia címkés Spartakokat a másikba...
108278 Budapest VI. Király utca 5. Paulay Ede utca felé eső telekrésze, az egykori Karter autóüzem maradványainak bontása, a háttérben a Bajcsy-Zsilinszky utca 3. és 5. hátsó frontja.
Lehet, hogy a többi Makovecz féle épületbontásos kép is itt készült, de sajna nem tudom betájolni őket.
Emlékeim szerint 1985 októberre ez a terület már le volt bontva, egy ismerősömnek idenéztek az ablakai a Bajcsy felől. Elmondta, hogy a telken akkoriban román háborús filmeket forgattak.
Bocs az előbbi "szemetelésért", kicsit félresiklott a felfogóképességem és leragadtam a Skodánál.
Azért írtam elsőre, hogy nem találom a Mikrus MR-300 évjáratait esetlegesen megkülönböztető jegyek leírását, mert ezt 1957-60. között gyártották. A legkorábbi 1959-es dátumot csak ilyennel lehetne indokolni (vagy a rendszámnal vagy a harmadik autóval, de a Spartakkal nem).
A Spartak a koda 440, 445 és 450 elnevezése (bár amennyire ki tudom venni, elsősorban a 440-et hívták így, de a többire is ráragadt), '59-ig gyártották őket, a képeken 440 vagy 445 van, amik motorban különböztek, ezekből lett az Octavia, ill. az Octavia Super. A 450 az kabrió, ennek utódja a Felicia.
Nem találtam leírást az évjáratok különbözőségéről. Viszont lehetségesnek tartom azt is, hogy koda Octavia (Super) típusnak nézi a 440 (445) típust, mert előbbiek 1959-től léteznek, de a képeken az utóbbiak valamelyike van, erre alapozva nem lenne helytálló az évszám módosítása. Esetleg jól képzett rendszámügyileg a címkéző, csak ő tudná megmondani...