Az Óbudai Hajógyár történeti képanyagához néhány pontosításom lenne.
122175
Készülő hajó bordázata az Óbudai Hajógyárban.« Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.409.
évszám: 1905
Az évszám téves, 1926 vagy 1927
A készülő hajó pedig az Óbudai Hajógyár szerelőcsarnokában ideiglenesen összeállított, Balatoni Hajózási RT. részére épített SZIGLIGET motoros.
Ez pedig az előző kép "folytatása", néhány héttel későbbről:
122258
»Szegecseléssel épülő hajó az Óbudai Hajógyár hajócsarnokában.« Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.540.
évszám: 1929
Az évszám téves, 1926 vagy 1927
A képaláírás is pontatlan, a képen szintén az ideiglenesen összeállított SZIGLIGET motoros látható, azonban az ideiglenes összeszerelés miatt nem szegecselve, hanem csavarozva!
A sorozat következő képe újabb hetekkel (hónapokkal?) későbbről:
122254
»Ismeretlen átkelőhajó építés alatt az Óbudai Hajógyárban.« Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.521.
évszám: 1927
Az évszám ez esetben stimmel, a képaláírás nem:
A SZIGLIGET motoros összeszerelése a Balatoni Hajózási RT. siófoki sólyáján vízrebocsátás előtt.
És a sorozat befejező képe:
122224
Balatonföldvár kikötő, előtérben a MHRT Szigliget (1927), háttérben a Csobánc (1927) motoros személyhajó. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.487.
évszám: 1955
Az évszám téves, valószínűleg ez is 1927 (de egészen biztosan 1945 előtti)
Ennél fogva a képaláírás téves:
Balatonföldvár kikötő, előtérben a Balatoni Hajózási RT. Szigliget (1927), háttérben a Csobánc (1927) motoros személyhajója.
A sorozat érdekessége, hogy a CSOBÁNC és a SZIGLIGET testvérhajók, azonos tervek alapján épültek, de a SZIGLIGET-et az Óbudai Hajógyár építette, a CSOBÁNC-ot az újpesti Schlick Nicholson Hajógyár, vélhetően hasonló módon..
Végezetül álljon itt Deák István nyugalmazott hajóskapitány és volt nautikai szakértő leírása a képekről:
"Ami a képekről kiderül: a hajót ideiglenesen összeállították az Óbudai Hajógyár szerelőcsarnokában; látható a borda-összeállítást mutató képen, hogy kisebb térszekciókat építettek (a térszekciók némelyikét már szegecssorok tartják össze, míg az egymás melletti térszekciókat anyáscsavarokkal – néhol csak egy-egy szegeccsel rögzítették egymáshoz), majd a térszekciókból összeállították a hajó vázát (ezek is jól kivehetők a képen).
Az így kialakított vázra felhelyezték a lemezterv szerint kivágott ("kiszabott"), és szegecsek-lyukakkal is ellátott héjlemezeket, és ideiglenesen rögzítették azokat a gerinchez, a bordákhoz, illetve egymáshoz és a mestersorhoz. Ezzel meggyőződhettek a pontos munkájukról, illetve mód nyílt az esetleges hibák korrigálására. Ezt követően az ideiglenesen összeállított hajót szétbontották tér- és síkszekcióra, és Siófokra szállították vasúton, a vasútállomásról pedig a Sió partján lévő sólyatérre, ahol azokból összeépítették a hajót.
Ezek a képek talán igazolják "füstölgéseim" jogosságát, amikor azt hallom, hogy a CSOBÁNC és a SZIGLIGET Óbudán épült. Nem! Én azt mondom, hogy a CSOBÁNC és a SZIGLIGET Siófokon épült, alkatrészei (gerince, bordázata, hajótest héjlemeze stb.) az Óbudai Hajógyárban készültek. Szerintem ez a megfogalmazás írja le pontosan a hajó "fizikai megszületésének" a tényleges folyamatát."