E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Bocsi, az E betűről nem találom a cikket a gépemen. Pedig azt is tuti lementettem akkor, amikor kerestem (az arcanumba meg most nem tudok valamiért belépni ezzel a géppel...)
Nem egészen ez volt a funkciója. A háború alatt a személygépkocsik közül (úgy 1941 valamikortól) csak az közlekedhetett, amelyiknek ott volt a szélvédőjén ez a háromszögbe írt E betű. Pár éve néztem utána, valami olyasmi volt a lényege, hogy a hadigazdálkodás miatt gumiabroncsot és üzemanyagot - később üzemanyag-jegyet - csak ilyen Engedélyes, "fontos közérdekből" közlekedő jármű kaphatott, hogy a honvédségnek több maradjon. A teherautók kivételek voltak, hiszen azok a közellátásban vettek részt. Persze voltak visszaélések. Később aztán még az engedélyes kocsikkal való hétvégi "autókázást" is megnyirbálták, ekkor jött az új jel, az Ü betű; a személyautók közül csak ezek közlekedhettek vasárnap és Ünnepnapokon...
„Végre!... Végre megszületett az Ü-betű. A bűvös szélvédődísz, mely odasorakozik az E-betű mellé és jogot ad tulajdonosának, hogy nemcsak éjnek évadján, hanem az úgynevezett víkendidőben is közlekedjék fontos közérdekből géperejű járművén. Mert húszadikától kezdve csak Ü-betűvel szabad éjszaka és szombat délutántól hétfő reggelig autókázni. És megszűnnek a gépkocsis vadász- és horgász-kirándulások, a tisztelgő látogatások a Mecsek ormán székelő Stanci néninél, a balatoni ruccangatások és a boldog békeéveknek az a rengeteg emléke, melyről oly nehezen akarnak leszokni azok, akik fontos közérdekből kértek és kaptak E-betűt és így a hasznost a kellemessel elegyítve, a Stanci nénit (néha ez a Stanci néni nem is néni, legfeljebb harminc év múltán lesz azzá) és a mecseki ormokat, a balatoni víztükröt és hasonlókat ruházzák fel némi közérdekű patinával.
Jön az Ü-betű... És a rendelet szigorúan írja elő, hogy kik kérelmezhetik a bűvös engedélybetűt. Magánszemélyek (orvosok, lelkészek és ország- gyűlési képviselők kivételével) egyáltalában nem kaphatnak Ü-betűt, ami mindenesetre megnyugató és lehetetlenné teszi az Ü-betűvel kapcsolatos légyolybátyámozást. És így a szélvédőn díszelgő Ü-betű láttán senki sem fogja azt hinni, hogy az annyit jelent: a kocsi gazdája — ügyes ember.”
szerintem teniszruhában látjuk a lányt és a dátumot is korábbra tenném 1910 körülre, de ez sajnos nem segít. lehetne a B jelű csapat, ha ez egy csapatsport lenne. Amerikában voltak B mezek baseball játékosokon. de ez se visz közelebb. bármi ötlet?
"Autó „E“ betűk állítólagos kijárása miatt letartóztattak egy kaposvári szabómestert.
A Magyar Távirati Iroda jelentése szerint a budapesti főkapitányság letartóztatta Suchmann Pál kaposvári szabómestert, mert több egyénnel összejátszva, tévedésbe ejtett többeket, hogy magas összeköttetései révén meg tudja szerezni az újonnan vásárolt autókhoz szükséges »E« betűt. Ilyen összeköttetései természetesen Suculmannak és társainak nem voltak."
A 3007 a kép eredeti képszáma volt, az 91005 eredeti megfejtése ezen a képszámon található meg. Amikor az új UVATERV képek feltöltése kapcsán a régi képek újra lettek szkennelve és megkapták az UVATERV jelölést, akkor a képek egy része új számot is kapott, főleg azok, melyekből össze lehetett állítani a egy dunai hajóút al-sorozatot, mert így léptetéssel végig lehet nézni az utat.
"1958-tól engedett a hivatalos szigor, s immár új és használt autókat is lehetett vásárolni – akár külön engedély nélkül. Új kocsikból – döntően Wartburg, Moszkvics és Škoda gyártmányúakból – néhány száz darab érkezett. Ezek importjával a Mogürt, míg az értékesítés ügyintézésével a Belkereskedelmi Gépkocsijavító Vállalat foglalkozott. 1959-ben bevezették a gépjármű-előjegyzést, ami annyit jelentett, hogy bizonyos összeg kifizetése fejében a vevő rákerült egy listára, s némi várakozási idő elteltével hozzájuthatott a vágyott autóhoz.
Ez számszerűsítve azt jelentette, hogy 1971–75 között 350–370 ezer gépkocsinak kellett forgalomba kerülnie. Az előző évekhez képest ez jelentős ugrás volt. 1957–65 között a lakosság részére kevesebb mint 60 ezer személyautót tettek hozzáférhetővé, 1966–70-ig 113 ezer új autótulajdonost jegyeztek fel."
Szerintem ezt már megfejtettük itt. A Rákóczi út a Vas utca kereszteződésénél, háttérben az Astoria (nagyon elmosódva látszik az Astoria Szálló). Időpont valamikor a hatvanas évek végefelé...
Sokkal egyszerübb és kevesebb munkát ad a te általad és általam is hangoztatott álláspont. Az eredeti helyszínnév, megemlítve a mai helyszínnevet, esetleg utóbbit kiegészítve a beíráskori pontos dátummal
"Kiindulópontunk a jelen, mert a jelen generációinak készülnek a leírások. Zárójelben szerepelnek a kép készítésének adatai..."
Melyik jelen? Abszolút nem vitatkozásképpen, de a fortepan most már sok éve megy, és már ezen időszak alatt is voltak változások. A sok évvel ezelőtti "megfejtések" egy része a mai jelenben már nem igazak. Mi lesz 20-30-50 év múlva? Nem tudjuk, nem tudhatjuk. Az _akkori_ jelen generációnak hogyan lesz megfeleltethető a _mostani_ elv? Egyetlen (jó) megoldás, hogy követni kell a "jelent". Ebben az esetben pedig (a munkát tekintve) mindegy, hogy az 1) vagy a 2) a követendő. De valamelyik biztosan, az nem jó, ha csak a "mostani jelen", a 2023. év a kiindulópontunk...
Igen, ez valóban nehéz kérdés. Akár az 1), akár a 2) (általam vélelmezett) elvet követjük a közterületek, városok elnevezésénél, "napra késznek" kell lennünk. A "kezelő felelőssége" a továbbiakban, hogy a jövőben bekövetkező - esetleges - változásokat lekövesse a képalában. Ha egyik sem lenne, és _csak_ a mai elnevezés lenne használatos, az szerintem történelemhamisítás lenne, hiszen _akkor_ nem úgy hívták, nem ott (esetleg nem abban az országban) volt...
Egy utolsó utáni megjegyzés - és ezzel egy picit ellent fogok mondani saját magamnak.
Te budapesti példát hoztál, méghozzá abból is egy közismertet. De még ez se elég jó: sokszor nem tudjuk, a kép pontosan mikor készült. Nem tudjuk, 1944 vagy 1947 vagy 1951. Akkor mit írjunk oda, Mussolini tér, Oktogon vagy November 7. tér? És Andrássy út vagy Sztálin út?
Én már elég sok külföldi képet fejtettem meg a Fortepanon. Hát, sok helyszínt tudk akár ránézésre, vagy rövid kereséssel, amiknél órákat kéne kutatással töltenem, hogy meggyőződjek arról, hogyan hívták a kép készítése idején az adott utcát. Az Oktogont tudod fejből, az általam megfejtett jópárszáz német, francia, olasz, stb. képből hányat tudnál? Én tán egy kicsivel többet, de tényleg csak egy kicsivel.
Több ok miatt nem értek egyet a szerkesztőség állásontjával a témában, és ezek többször nem is elvi, hanem tiszta gyakorlati kérdések, amiket te is felvetsz: pl. hogyan nevezzük azt az utcát, ami ma már nem is létezik (mert pl. a háború után teljesen újrarendezték a területet)? És ki figyel oda arra, hogy átvezetésre kerüljön, ha mondjuk egy 2017-ben megfejtett helyszín utcáját 2021-ben átnevezték?