E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Jó, rendben, de ugye a Deák Ferenc téri régi állomás teljesen egyedi volt, mind elrendezésében*, mind építészetileg.
Viszont minél többet gondolkodom rajta, annál inkább úgy látom, hogy valóban nem volt a lejáratok fala csempézve. Ez a szegecselt gerenda irányított arra, hogy amikor kiskölyökként naponta használtam a kisföldalattit (pont a Dózsa György útnál szálltunk fel reggelente oviba menet), mintha látszott volna a födémet tartó traverz. Pont úgy, mint a képen. A mostani képen viszont - úgy tűnik - elé is építettek egy falat (emiatt talán szűkebb is a lépcső?), és most már nem tartom kizártnak, hogy csak az 1995-ös felújításkor lettek burkolva a lejáratok falai. Mint ahogy a Bajcsy-Zsilinszky útnál a peronon álló betonoszlopok; addig azok is burkolatlanul álltak a sínek mellett.
* Az összes többi állomáson a peron feletáján van a lépcső, a peronok mellett. Egyedül a Deák Ferenc téren volt a peron végében a feljárat a "Kiosk" két oldalára.
Igen, ott teljesen más jellegű a korlát, sokkal ritkásabbak és vaskosabbak a függőleges elemek, valamint vízszintesen is vannak a korlát magasságának felénél rudak.
Például (44021; igyekeztem korban közeli képet keresni a fortepanon):
Ugyan nem pont ott ábrázolja, de ugyanilyen volt a Vigadó téri villamosmegállónál is, meg a rakpartra levezető lépcsők térségében is.
A szegecselt gerenda egyértelműen a kisföldalatti állomására utal*, a födém egyik hossztartóját látjuk (a kivilágosított képen; köszönet érte!). Mivel maga az állomás az Andrássy út alatt volt (a többit később egyértelműen kizárom), ez meghatározza a lépcső irányát: az állomás, a sínek a hölgyektől jobbra (nekünk a képen balra) vannak. Ettől azért sokkal okosabb még nem lesz az ember.
Viszont figyelembe véve a napsütés irányát és szögét, erősen szűkül a kör. A Nap elég magasról, és szinte a fotós mögül süt a lépcsőre és a (nekünk) bal oldali, allomás felőli falra, az árnyékok alapján ezért az Andrássy út (kifelé nézve) bal oldala kiesik a körből: ebbe az irányba, tehát a baloldali közlekedés szerint a Városliget felé mindenhol úgy áll a lépcső, hogy azon a Városliget felé nézve megy (ment) le az utas, így a Napnak északról kellene sütnie. Kompletten kiesik még a Vörösmarty tér (korlát miatt), a Deák Ferenc tér (teljesen más felépítésű az állomás, ott nem látszana a szegecselt gerenda), az Opera (kőkorlátos), az Oktogon (az állomás szerkezetétől messzebb, 45 fokban állnak a lejárók, tehát megint a gerenda), és természetesen a felszíni megállók.
Tehát az akkori Vörösmarty tér irányú lejáratok között kezdtem keresgélni. Ekkor kiesik a Bajcsy-Zsilinszky út is, ahol ellenkező irányú a lejárat a fényhez képest (ott azonos irányban áll a két lépcső). A magas napállás miatt déltájban készülhetett a felvétel, marad tehát a Vörösmarty utca, a Körönd, a Bajza utca és a Dózsa György út "befelé" irányú lépcsője. Az első kettő még nyáron is a magas házak árnyékában van ilyenkor, marad a Bajza és a Dózsa.
Mivel a két hölgyet más képen a Városligetben látjuk, a legvalószínűbb, hogy a Dózsa György (Aréna) úti állomásra igyekeznek lefelé, és a Vörösmarty tér felé kívánnak utazni.
* Csak az a csempe... csak azt tudnám feledni... (Madách után szabadon) :-)))
Őszintén szólva engem egy picit zavar a lejárat falán a Zsolnay-csempék hiánya. Ilyen az 1995-ös felújítása előtt lehett esetleg bármelyik lejárat, de a fortepan 1943-ra teszi a képet, ami a viselet és frizura alapján lehetséges is. Akkor pedig még meg kellett lenni a "gyári" csempézésnek. Nem lehet, hogy bár a korlát valóban teljesen egyezőnek tűnik (a mostani sárga szín "újkori" találmány, óvodás koromból pont a régi képen levő sötét, szürkés árnyalat rémlik nekem is, valamint a csempézett oldalfal is), mégsem földalatti-lejárat?
(Akartam volt volna mondani tegnap, mert valami egész más keresésre kijött nekem a Googlén a Bajza utcai megálló. De hát azon kívül, hogy MILLFAV, illetve a kép idején FAV, vagy FJFVV, az életbe' nem lehet megmondani, melyik az.)