E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Megkérhetnél egy moderátort, hogy tegye be a topikleírásba az elérhetőséget és akkor nem kell neked sem beszúrogatni, s más is könnyen megtalálja. Esetleg Attilás linkjével együtt.
Szerintem az Állami Biztosító székháza a Kálvin téren volt (eredetileg a Gazdák Biztosító Szövetkezete palotában), a tornyos a kép viszont a Blahán készült:
Kolozsvár, Szent Mihály-templom és a Mátyás király-emlékmű. A templom déli kapujánál állványzat: úgy tűnik, talán a kapu fölötti ablak mérműveit restaurálják éppen, valamikor az I. világháború előtt.
Na tessék, ilyen vaksi hogy lehettem! Elolvasok minden lehetetlen betűt a képen, csak épp az utcatáblát nem találom meg... Ez súlyos.
Köszi, MacPet!
Akkor tehát ez a kép (3955) a volt Lenin krt. 96., ma Teréz krt. 38. sz. háznál készült.
Ráadásul még egy adalék a kép készítésekor is már itt működött boltról: "Akár hiszi a nyájas olvasó, akár nem, volt egyszer egy Tanért bolt a Lenin körút 96-ban. Ez a Tanért bolt (más néven Uránia-bolt) arról volt nevezetes, hogy mindenféle optikákat árusítottak benne, sőt, volt idő, amikor komplett, szovjet gyártmányú refraktort is vásárolhatott a lelkes amatőr. Az optikai választék azonban többnyire a MOM által gyártott egytagú lencsékből, prizmákból és szűrőkből állt, de hébe-hóba jó minőségű akromátok is a pultra kerültek." (forrás: http://www.mcse.hu/tavcsoves_sarok/20060902_diovero_2.html)
A 3955-ön gondolkozom már egy ideje, de nem tudok rájönni, pedig valamelyik jelentős fővárosi főútvonal kell hogy legyen. Szerintem nem a Bajcsy-Zs. út, nem az Üllői és nem a Rákóczi út. De akkor melyik? Balra a sarokház kapualjában félig olvasható az Iskolai Felszereléseket Értékesítő Vállalat (IFÉRT) cégtáblája. Ez 1954 és 1968 között létezett, jogutódja a TANÉRT volt, melynek székhelye a Szentkirályi utcában volt, de a képen nyilvánvalóan nem az látható. Egyébként is az alig olvasható másik tábla szerint ez itt a cég "4. sz. ??értékesítő boltja". [A házfalon kopott "Veled vagyunk Vietnam" és "Békét Vietnamnak" plakátok; ez a datálást (jóval) 1959 utánra szűkíti, de a helyszínhez nem ad segítséget.] Valaki?
8889: A Felvonulási tér (Dózsa György út, ma pedig részben az 56-osok tere) egy felvonulás alkalmával. Jobboldalt még áll a Sztálin-szobor, hátul a Műcsarnok és a Szépművészeti is látszik, balra a MÉMOSZ székház. A kép talán a Damjanich u. sarkán álló ház tetejéről készülhetett? A felvonulók között valaki (a képen jobboldalt középtájt) mintha egy olyan magyar(?) zászlót vinne, amelynek közepében egy vörös csillag virít. (Tehát nem a Rákosi-címer!) Ez nekem új, ezt a verziót nem ismertem...
Bár nem magyar szakos tanár vagyok, de szinte biztos, hogy ő az! Az egyik tanteremben pár éve volt egy hasonló beállítottságú kép kifüggesztve Szerb Antalról.
3792 Nagytétény - a Móricz Zsigmond térről induló HÉV-vonal (utóbb 43-as villamos) egykori külső végállomása. A motorkocsi körüljárja a magával hozott pótkocsi(ka)t.
Ha még nem lett volna: Kilátás a Gellért hegyről. Alatta a Gellért szálló, amögött a Műegyetem épületei, a gáttól jobbra az egykori "Gyenes" fürdő a Dunában (inGyenes), hátul a Déli Összekötő Vasúti híd. A Horthy Miklós/Petőfi Híd csak 1937-re készült el. 6952
Ha még nem volt: Az egykori Curia épülete (Nemzeti Galéria, majd Népművészeti Múzeum) a Parlament oldalából fotózva, balra látszik a régi Kossuth szobor. 9486
Nem figyelsz. Az Astoria aluljáró építésekor készült, amikor itt egy ideiglenes végállomás volt. A Csepel teherautó és a neon lámpák kizárják amúgy is a háború előttiséget.
5804 - Budapest, Kálvin tér -> Leginkább Tolbuchin (Vámház) körút. Háttérben Nemzeti múzeum. A 11-es villamos ekkor betétjáratként közlekedett Eskü (Március 15.) térig a mai Fővám téren át. A felvétel közvetlenül a II. világháború után készült.
5807 - Budapest, Moszkva tér-> egykor: Széll Káélmán tér. A 69-es villamos 1944. májusában Bosnyák térről már Szent János Kórházig közlekedett (Széna tér?), majd szeptemberétől csak Széll Kálmán térig. Budapest ostromakor (decemberében valószínű, hogy nem közlekedett, majd 1947. november 17-től ismét járt a 69-es Batthyány tér - Bem tér - (mai) Moszkva tér - Csörsz utca útvonalon. Tehát a felvétel - szerintem - 1947.11.17 és 1948.07.31. között készült.
De bizony, tükörkép! Nézd meg a villamos homloktábláját - látható, hogy a 44-es szám tükörben van, és a tábla jobb oldalán, holott a valóságban a vastábla bal oldalán van/volt. A hely pedig tényleg a Rákóczi út, az Astoria és a Síp utca közti ideiglenes végállomás az Astoria-aluljáró építésének idején.
Kis kötözködés: ekkor már nem lehetett találkozni az Ostyapenkonál, mert elhajtottak a rendőrök onnan, hisz ekkor ott már sztráda volt. Azt megelőzően valóban onnan indult a balatoni stop.
"5366 Rákóczi út? A 44-es villamos miatt tippelek erre a helyre. Ellenben a felvétel tanúsága szerint 1942 előtti időkből lehet, mert itt is balos közlekedés van.
A felvétel tükörképes!"
A felvétel nem tükörképes. A Csepel teherautó, de méginkább a neoncső világítótest nem háború előtti időre utal.
Jó helyen van. Akkoriban mindhárom útpályán kétirányú volt a forgalom. Az Újhegyi út és a Csévéző utca között a déli (most kifelé menő) útpályán járt a 17-es busz, a Csévéző utca és a reptér között meg az északin, a mai befelé irányún a 93-as. Oda-vissza. Ezért van "jó helyen" a régi buszmegálló tábla a gyorsforgalmi támfala mellett.
Pedig van szőlő a hegyoldalon is, a madár alatt (innen nem látszik). Ez a kép a Tatabánya-Kertváros felől készülhetett. Pl. itt összehasonlíthatod az alatta levő sziklákat.
Még jó hogy megnéztem, beszúrták-e! Elösször én is arra gondoltam, hogy Tatabánya, de van Szekszárdon is. Ugyanis Tatabányánál nem tudok szőlőkről. (Ami még nem lehet kizárt, hogy Tatabánya legyen!)
Mai nevekkel a Bajcsy és a Podmaniczky sarka. Szerintem. incitatus 60 "Pázmány Péter szobra az eredeti helyén, a Kígyó utcánál. Későbben a szobor a VIII. kerületi Baross u. templom előtt kapott helyet." james 36 188 "1.Kálvin-tér Üllői út 2.Kálvin-tér Baross utca" james 36 202 Balatongyörök :) 2s1en 347 Fehér ház, Jászai Mari tér 2s1en 359 Nagy-hideghegy? 2s1en 398 Budapest, Gellért Fürdő Djurika 489
Az a kérésem, hogy a továbbiakban is adott megfejtés mellé tegyétek hozzá a kép azonosító számát, vagy az elérési utat a Fortepan honlapról. Köszönöm :)
belátom, igazatok van, letöltöttem, felnagyítottam, tényleg Stuka, kell már vegyek jobb szemüveget. Hamster oldalán is Stuka fordul a Déli előtt, tehát 60-as. http://hampage.hu/kozlekedes/buda/deli_pu.jpg
5366 Rákóczi út? A 44-es villamos miatt tippelek erre a helyre. Ellenben a felvétel tanúsága szerint 1942 előtti időkből lehet, mert itt is balos közlekedés van.
5349 - Budapest, Miklós utca Ez az autóbuszvégállomás még az 1980-as években is műkődött. Innen az autóbusz-végállomás Bogdáni útra és Szentlélek (Korvin Ottó) térre költözött.
Dunaújváros - vasút állomás http://www.fortepan.hu/_photo/display/2895.jpg
Dunaújváros - színház http://www.fortepan.hu/_photo/display/2897.jpg
Dunaújváros - a színház előtti tér. A kép jobb oldalán a Május 1. utca, a város első utcája. Itt forgatták anno az "Én és a nagyapám" egyes jeleneteit, illetve a "Csocsó, avagy éljen május elseje" c. film jeleneteit is. Érdekesség még, hogy az "üzletsor" falán 5 db színes mozaikkép látható. http://www.fortepan.hu/_photo/display/2898.jpg
A moziról linkelt kép valós, hogy dunaújvárosi, bár időben nincs megfelelően belőve. Az időskála szerint ez 53-54 körüli, ellenben a moziban épp akkor ment a "39-es dandár", ami egy 1959-es film. ;) Ok, ügyesek vagyunk, de ennyire nem, hogy ~6 évvel korábban nálunk már nézhető. :) A fák az út mozi felöli oldalán jó, ha 65 környékén voltak akkorák. http://www.fortepan.hu/_photo/display/3028.jpg
Dunaújváros - Május 1. utca, szemben az első víztoronnyal http://www.fortepan.hu/_photo/display/3029.jpg
Dunaújváros - Vasmű út http://www.fortepan.hu/_photo/display/3030.jpg
Bocs! De, ha már 1-2 percenként nyomod a budapesti képeket, nem tennéd pl. 10-es csokorba? Kevesebbet kéne lapozni, meg amúgy sem verseny, azt hiszem...
Én azért kérdeztem, hogy az-e az a templom ami a Kolosy téren van, mert a templom bejárata mellett (mégha "negatív" a felvétel, akkor is) nem látom a Szépvölgyi útat.
Ez nem az Újlaki templom (amellett az út túloldalán nem állt régebben emeletes ház) Az ostornyeles lámpák korában is létezett "turista" szállító konflis (ma is van).
Miszlay néni! Micsoda háború előtti Mercije volt! Azzal hordta nap, mint nap a zöldséget a nagybaniról. Teljesen el voltam keseredve, amikor lecserélte egy közönséges Zsigulira. Egyébként a helyén levő konyhabútoros pár éve becsődölt, és most újra zöldséges van ott, meglepő módon nem is túl drága.
Igen, ezt elnéztem. Így stimmel az állványzat is a templomon. Bocsánat. Tehát az 5359 kép a Bárczy István utcát ábrázolja a Szervita tér felől. (az eredeti fordított kép a gyűjteményben).
Bocs, 567-es hozzászólást szerettem volna írni. Ide egyébként női hölgyek különböző fotói nem valók, én olyat be nem tennék. (Hacsak a Badacsony nem látszik mögötte.)
Van egy olyan érzésem a keramit burkolatú úttest miatt, hogy ez a kép vidéken készült. A templom egy útkereszteződés mellett áll és a fiakker a jobboldali, látószögön kívüli utcából kanyarodott a baloldali, szintén látószögön kívüli utcába. Tehát nem az út baloldalán ment, hanem csak kicsit levágta a kanyart.
Kettővel, apám, kettővel. Nem néztem utána, lehet, hogy volt 45-ös is errefelé, de amire én emlékszem, az tuti,a 46-os villamos. A nagykörúton négy villamos járt: a 4-es a Török utcáig (Margit híd budai hídfő), a 66-os Óbuda, Nagyszombat utcáig, a 6-os a Kalefig, a 46-os a Déliig ment. Itt fordult meg, és azt a bunker szerű építményt lehet, hogy akkor végállomás épületnek használták, bár nem gondolom, hogy annak is épült..
3560 Landler Jenő út (volt István út és ma újra István út) és Dózsa György út sarok. 3576 Lövőház utca a Széna tér felől fotózva. A cseréptetős kis ház helyén van ma a Mamut 1 főbejárata.
Ne őrjítsetek meg, valaki már Fonyódnak is nézte. Itt egy porszem sem látszika déli partból, ellenben szemben ott van a Badacsony, tisztán látszik. Egyébként szerintem inkább Bélatelep felől fotózva. Ti mit néztek a képen?
5269 Astoria kereszteződés, a mai üveg-irodaház helyén a metróépítés felvonulási területe. 5282 Zugló, Rákosfalva, Vértes utca (az utca már nem létezik), Kompozíció vegyiüzem telepe. Ma a Füredi úti lakótelep van a helyén.
Kösz, bár a konflis és a fénycső így is kissé ellentmondásos. De lehet, hogy ez egy nem túl régi fotó, amikor már megjelentek ismét a turistacsalogató konflisok (noha az utasok nem néznek ki turistának).
7515 Kerepesi út, Keleti pályaudvar érkezési oldala, háború utáni romos állapot. 7439 Újlaki templom Óbudán, mellette indul a Szépvölgyi út. Tud-e valaki magyarázatot arra, hogy a konflis, amely BALOLDALON közlekedik hogy egyeztethető össze a templom mellett álló fénycsöves ostornyeles lámpával? (Volt-e fénycsöves utcavilágítás a baloldali közlekedés idején?)
Utoljára a D jelzésű villamosnak volt a végállomása, ez a viszonylat utoljára 1966 szeptember 11-én közlekedett a Petőfi híd budai hídfő - Nagykörút - Déli pu. útvonalon. "Normál" menetrendszerű, számjelzéses villamos 1950 szeptember 7-én közlekedett ide utoljára, mégpedig a 45-ös. (Nagyvárad tér - Nagykörút - Margithíd - Déli pu.)
7680 Szabadság tér, a volt-tévészékház előtt. 9101 Budafoki út tart az Október 23. út felé. A szemközti épület helyén áll ma a MOL székház. Távolabb a volt dohánygyár épülete.
Persze, az alsón volt ártérben, tehát el is öntötte a víz. De száraz időben ment mellette a kétirányú forgalom. A fiatalok kedvéért a közgáz mellett volt.
http://fortepan.hu/image.php?id=9201 Budapest, XII. Talán a Szilágyi Erzsébet fasor-Kútvölgyi lejtő sarok, a temető felszámolása után (a Kútvölgyi út még nem létezik)
1. Valószínű, hogy a Bengálik előtti időkből való a kép. 2. Hogy annál a borkimérésnél - csak elvitelre! - karácsony és húsvét előtt milyen sorok álltak! Valamelyik, talán a kecskeméti kutató borait árulták.
Ehhe, ez pont egy T-77. Szívesen elmagyaráznám a különbséget, de sajnos ez nem az a topik. Viszont itt olyan gyorsan pörögnek a megfejtések, hogy esélyem sincs követni.
A Tatrát a huszas évek óta ismerjük, merthogy azóta hívják őket így, egyébként 1897-ben, a világon harmadikként kezdtek el autót gyártani. Nagyon nagy márka volt a háború előtt is - persze nekem is Hanzelka és Zikmund az első komoly tatrás élményem, de attól még nagyon is prosperált a cég azelőtt is.
Nem. A kis képen mindhárom Tatra típusa T-600, avagy Tatraplan. Viszont az eredeti képen - FortePan 3966 - látható a parkolóban leghátul egy Tatra, ami nagyon valószínűen T-87. Kicsit szokatlan a „függőleges vezérsíkja”, de az lehet.
A dombormű alatt egy Moszkvics van. Mellette egy Tátra, de ez szerintem nem a világjáró típus, hanem a Tatraplan. A háttal álló autók Tátra T87 - esek, az egyiknek hiányzik a takarólemez a hátsó keréknél.
Kitűnő! Így megnézhetjük mi lett már megfejtve és elkerülhetjük az ismétléseket. Talán be lehetne szúrni a képek száma után még egy oszlopot az évszámoknak, aztán azokat is meg lehetne vitatni? Nem vagyok Excel guru, ha .html-ben szévelném meg a táblázatot a képszámokra kattintva előjönnének a képek?