E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
A képen még baloldali közlekedést vélek felfedezni (nem úgy tűnik, mintha előzne valamit, és Budapesten kívüli szakasz), tehát mindenképpen 1941 júliusa előtti kell legyen...
(A fővárosban ugyebár csak 1941. november elején tértünk át a jobboldali közlekedésre.)
A legvalószínűbb számomra, hogy a hölgy 35 éves, és ezt "kapta" ismerőseitől fotólehetőség formájában. Nagyon erősen kézi gyártásúnak tűnik... :-)
A tábla alapja valóban sebességkorlátozó lehet, és valóban fehér alapon fekete szám jelentette a sebességhatárt. Korábban ráadásul állított téglalap alakú volt, két számmal, a felső a mozdonyvontatású, az alsó a motorkocsis szerelvényekét.
(A gödöllői vonalon még a hetvenes évek végefelé is volt ilyen 25/40 feliratos tábla a Vezér utcánál, Örs vezér tere felé menet.)
„A rémhír az a bolondgomba, melyet az emberi butaság trágyáz. És ma — minden szigorú intézkedés ellenére — vígan burjánzik a bolondgomba, hiszen a növekedéséhez szükséges, fentnevezett nyersanyagnak ugyancsak nem vagyunk hiányában. Már az automobilizmus terén is megjelentek a pihegő rémhírnökök, akik a bizalmas beavatottság, a jólinformáltság látszatára vágyakozón a leglehetetlenebb ökörséggel hozakodnak elő. A minap azt a hírt terjesztették, hogy a városi vámoknál titkosrendőrök jegyzik fel a hétvégén a fővárost elhagyó kocsikat, hogy azok „E” betűjét megvonják. Nos, a vámoknál nincsenek detektívek. És ha mégis vannak, úgy nem a járművek rendszámai iránt érdeklődnek. És eddig egyetlen E betűt sem vontak meg azon a címen, hogy a kocsi tulajdonosa, mondjuk, a Balatonra ment.”
Bocsi, az E betűről nem találom a cikket a gépemen. Pedig azt is tuti lementettem akkor, amikor kerestem (az arcanumba meg most nem tudok valamiért belépni ezzel a géppel...)
Nem egészen ez volt a funkciója. A háború alatt a személygépkocsik közül (úgy 1941 valamikortól) csak az közlekedhetett, amelyiknek ott volt a szélvédőjén ez a háromszögbe írt E betű. Pár éve néztem utána, valami olyasmi volt a lényege, hogy a hadigazdálkodás miatt gumiabroncsot és üzemanyagot - később üzemanyag-jegyet - csak ilyen Engedélyes, "fontos közérdekből" közlekedő jármű kaphatott, hogy a honvédségnek több maradjon. A teherautók kivételek voltak, hiszen azok a közellátásban vettek részt. Persze voltak visszaélések. Később aztán még az engedélyes kocsikkal való hétvégi "autókázást" is megnyirbálták, ekkor jött az új jel, az Ü betű; a személyautók közül csak ezek közlekedhettek vasárnap és Ünnepnapokon...
„Végre!... Végre megszületett az Ü-betű. A bűvös szélvédődísz, mely odasorakozik az E-betű mellé és jogot ad tulajdonosának, hogy nemcsak éjnek évadján, hanem az úgynevezett víkendidőben is közlekedjék fontos közérdekből géperejű járművén. Mert húszadikától kezdve csak Ü-betűvel szabad éjszaka és szombat délutántól hétfő reggelig autókázni. És megszűnnek a gépkocsis vadász- és horgász-kirándulások, a tisztelgő látogatások a Mecsek ormán székelő Stanci néninél, a balatoni ruccangatások és a boldog békeéveknek az a rengeteg emléke, melyről oly nehezen akarnak leszokni azok, akik fontos közérdekből kértek és kaptak E-betűt és így a hasznost a kellemessel elegyítve, a Stanci nénit (néha ez a Stanci néni nem is néni, legfeljebb harminc év múltán lesz azzá) és a mecseki ormokat, a balatoni víztükröt és hasonlókat ruházzák fel némi közérdekű patinával.
Jön az Ü-betű... És a rendelet szigorúan írja elő, hogy kik kérelmezhetik a bűvös engedélybetűt. Magánszemélyek (orvosok, lelkészek és ország- gyűlési képviselők kivételével) egyáltalában nem kaphatnak Ü-betűt, ami mindenesetre megnyugató és lehetetlenné teszi az Ü-betűvel kapcsolatos légyolybátyámozást. És így a szélvédőn díszelgő Ü-betű láttán senki sem fogja azt hinni, hogy az annyit jelent: a kocsi gazdája — ügyes ember.”
szerintem teniszruhában látjuk a lányt és a dátumot is korábbra tenném 1910 körülre, de ez sajnos nem segít. lehetne a B jelű csapat, ha ez egy csapatsport lenne. Amerikában voltak B mezek baseball játékosokon. de ez se visz közelebb. bármi ötlet?
"Autó „E“ betűk állítólagos kijárása miatt letartóztattak egy kaposvári szabómestert.
A Magyar Távirati Iroda jelentése szerint a budapesti főkapitányság letartóztatta Suchmann Pál kaposvári szabómestert, mert több egyénnel összejátszva, tévedésbe ejtett többeket, hogy magas összeköttetései révén meg tudja szerezni az újonnan vásárolt autókhoz szükséges »E« betűt. Ilyen összeköttetései természetesen Suculmannak és társainak nem voltak."
A 3007 a kép eredeti képszáma volt, az 91005 eredeti megfejtése ezen a képszámon található meg. Amikor az új UVATERV képek feltöltése kapcsán a régi képek újra lettek szkennelve és megkapták az UVATERV jelölést, akkor a képek egy része új számot is kapott, főleg azok, melyekből össze lehetett állítani a egy dunai hajóút al-sorozatot, mert így léptetéssel végig lehet nézni az utat.
"1958-tól engedett a hivatalos szigor, s immár új és használt autókat is lehetett vásárolni – akár külön engedély nélkül. Új kocsikból – döntően Wartburg, Moszkvics és Škoda gyártmányúakból – néhány száz darab érkezett. Ezek importjával a Mogürt, míg az értékesítés ügyintézésével a Belkereskedelmi Gépkocsijavító Vállalat foglalkozott. 1959-ben bevezették a gépjármű-előjegyzést, ami annyit jelentett, hogy bizonyos összeg kifizetése fejében a vevő rákerült egy listára, s némi várakozási idő elteltével hozzájuthatott a vágyott autóhoz.
Ez számszerűsítve azt jelentette, hogy 1971–75 között 350–370 ezer gépkocsinak kellett forgalomba kerülnie. Az előző évekhez képest ez jelentős ugrás volt. 1957–65 között a lakosság részére kevesebb mint 60 ezer személyautót tettek hozzáférhetővé, 1966–70-ig 113 ezer új autótulajdonost jegyeztek fel."