E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
95734 Mátra, Kövecses-patak - akkor kizárásos alapon csak Mátrakeresztes lehet. A patak csak itt megy át komolyabb út alatt, ráadásul itt ugyanúgy összefolyik két patak, mint a képen
Aki figyeli a Fortepan körüli híreket, már olvashatta, hogy év eleje óta dolgozunk a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum fotótárának digitalizálásán. Ennek első eredményeit láthatják most, 1200 tételben. http://www.fortepan.hu/?view=new
A fotók az Óbudai Hajógyár (DDSG) és a Ganz Hajógyár hagyatékából kerültek évtizedekkel ezelőtt a Múzeumba, most pedig - virtuálisan - a Fortepanra. A század első felében készült üvegnegatívok a céges dokumentáció fontos részei lehettek. Gyönyörű üveglemezeket digitalizáltunk, azzal a furcsa érzéssel, hogy a képek jórészét most láthatja majd először a szakmai közönség is. Olvasóink többségéhez hasonlóan mi sem vagyunk járatosak a magyar hajógyártás történetében. Ezért is döbbentünk meg a két hajógyár történeti fotóit látva. Bizony nem gondoltuk volna, hogy ilyen nagyságrendben és minőségben épültek hajók Budapesten! Termesgőzös, felsődekk, parancsjelző. Szénelőkészítőmű, gőzdóm és úszódokk. Már a szavak miatt megérte!A Hajrá motorcsónak, a III. Borisz cár motorhajó vagy a Helios gőzhajó - mára jórészt eltűnt, szétszabdalt, elsüllyedt, de minimum átépített hajók tucatjait láthatják a fotókon. Építés közben, javításon, vagy vízrebocsájtáskor. Előtte-közben technológiai részletfotókon és a belső terek, kabinok, gépházak remek tárgyfotóin. És mind mögött a hajóépítők, tervezők, cégvezetők portréit, egy hajócsavar mellett pózolva, vagy dermesztő hidegben dolgozva. A fotók egy drámai rendszerváltáson is átvezetnek minket. A tiszti étkező falán Horthy Miklós portréját Stalin váltja föl, az olasz megrendeléseket a szovjet jóvátételi gyártások. Közben a fotók szélein feltűnő Budapest képe is változik. A Dunába robbantott hidak újjáépítése is Ganz hajókkal, hídelemekkel kezdődött.
A két hajógyári hagyaték története ismét fölveti a szerzők hiányát. Rossz így, anonim fotókként közölni ezeket a fantasztikus képeket. Szeretnénk, ha egy-egy fotó kapcsán maguk elé képzelnék a fotográfust is, aki provizórikus állványokról, árvízben meg hóesésben kereste a legjobb beállításokat. Kik lehettek ők? Lehet hogy Seidner Zoltán, vagy Kozelka Tivadar, a korszak legjelesebb műszaki fotósainak felvételeit látjuk? A Fortepan általános gyakorlatától eltérve, ezúttal jórészt adatokkal együtt publikálhatjuk a fotókat. Köszönhetően a Múzeum munkatársainak, sok felvételhez sikerült képaláírást készíteni. Ugyanakkor továbbra is számítunk az olvasók tudására. A Fórum vár minden olyan hozzászólást, ami tovább értelmezheti a fotókat. A képek már megvannak - jöhetnek a történetek, adatok, ötletek. A MMKM-al elindult együttműködésünk pedig folytatódik. Még idén szeretnénk további közlekedéstörténeti ritkaságokat megosztani a Fortepanon, kétezer fotót már digitalizáltunk is ezekből. Asbóth Oszkár helikopterétől a balatoni vasútépítésig sok-sok kép vár a megjelenésre. Végül egy személyes megjegyzés. Csodáljuk a Közlekedési Múzeum bátorságát, hogy a képekből származó jogdíj lehetőségéről lemondtak és a szabad felhasználást választották. Szeretnénk, ha választásuk - többek között a Magyar Földrajzi Múzeum, a Veszprém Megyei Levéltár, vagy a Jezsuita Levéltár példája után - más közgyűjteményeket is meggyőzne. Jó lenne további barátokat találnunk! Aki pedig köszönetet szeretne mondani, ne nekünk tegye. A Közlekedési Múzeum elérhető itt: írjanak nekik info@kozlekedesimuzeum.hu
És kivételesen játszani is lehet velünk. Milyen furcsaságot fedeznek föl ezen a Pesti Vigadó elől készült panorámaképen? Hogy készülhetett ez a fotó? Érdemes letölteni nagy változatban
külön köszönet azoknak, akik a fotókat elérhetővé tették és adatolták: Balogh-Ebner Márton, Hanny Ákos, Köcze László, Simon Gyula, Szakmár Tamás, Tinku Balázs és Tóth Bálint
Zebegény, Malom-völgy a 11-vályús-forrás közelében
Ez lehet Törökmező közelében?
Az állatok itatására a rét szélén fakadó Fehér-forrás vizét hasznosították. A víz felfogására lépcsőzetes vályúrendszert alakítottak ki: innen ered a Hét vályú elnevezés. Az itatót - a későbbi bővítés után - Tizenegy vályú néven említik.
A pontos válasz: A Thälmann (ma: Fiastyúk) utca 47-49. iskola Hajdú köz felőli bejárata, amely a Kilián közi óvoda megépülte (1960) előtt ezt a feladatot is ellátta az '50-es évek második felében. Ma itt az iskola '70-es években épített új "piros" szárnyának átjárója van. Ennél fogva a dátumot 1970-ről 1958-ra kell módosítani. Néhány perce beszéltem telefonon az iskola egykori igazagtó-helyettesével.