Igen, hivatalosan nem (disposable - eldobható), de azért 1-2 finom fenésbelefér.
Azért nem "élezhető", mert van ugye az ékléc meg a kés. Az ékléc ehhez a késhez van tervezve, amire a kés fix pozícióban fekszik fel, és nem a kést magát emeled mikor beállítod, hanem az éklecet. És mivel a kés éle csak kicsit emelkedik ki az éklécből (és így az asztalból is!), ezért ha kicsorbul - mert pl elkapsz egy szöget, de egy makacs göcs is elintézheti - akkor vége a dalnak. Annyit kellene belőle köszörülni hogy nem érne ki az asztalból a késél.
Az élezhető (3mm vastag, HSS) késhez viszont más ékléc kell. Ez a gyalutengelyben magassági szempontból fixen van, és a 2 oldalsó hernyóval a kést emeled, nem az éklecet. Ezért ez a sokkal jobb megoldás, mert csorbulás esetén is tudsz annyit emelni rajta, hogy aztán gyaluljon is.
Miután személyesen is ismerem, megmutatta és elmondta hogy jó cucc. Ezután én is megcsináltam (ragasztott kőris küszöbből), és a Metabó gyári (tehát a 2 élű, "nem élezhető") kését üveglap+vizes csiszolóval szépen meg tudtam fenni. Érezhető volt a különbség.
Arra kel figyelned, hogy a kést rögzítő csavarokat ne húzd túl, mert hullámos lehet a kés (főleg a borotva vastagságú gyári) és azt aztán igen nehéz megfenni/élezni. Ez az élezősablon - ha egy 3.2 mm széles fűrészlappal vágod be a nútot - jó lesz a vékony gyári, meg a 3mm vastag élezgető késhez is.
Nyilván úgy teszteled hogy megfested a késélt alkoholos filccel, és meghúzod párszor, először durvább papíron. Ha egyenletesen kopik a festék -> jó a befogatás.
Véső esetében 20-30 perc folyamatos munka után már lehet is újra élezni. Persze lehetséges vele vési még eztán is, de akkor már nem igazán éles. Vannak nálam komolyabb vélemények, miszerint ez 10-15 perc. De ilyenkor még egy "utánélezés" mondjuk fél perc. Megint más, hogy vannak élezés fetisiszták, az ő mércéjük nem feltétlenül a munkával összefüggő élezési szükségletről szól.
van elezo kocsim, vettem par eve. a finom kovet is be akartam szerezni, de aztan lattam, hogy ha ko, akkor kellene lehuzo ko is, mert godrosodik. meg a kogyartot is felhivtam, csak aztan elmaradt a vasarlas. jobb a papiros/uveges, nem kell lehuzni, parszor csinaltam, csak mostanaban nem birom magam raszanni, pedig csak meg kellene szokni. a lancfureszelezest pl. ugy megszoktam, hogy azt nem szoktam halogatni, es mar raall a kezem.
Esetemben egy sima ablaküveg darab van befogva élezésre. Megspriccelem vízzel, hogy kissé megtapadjon rajta a vizes csiszolópapír, és azon húzom-tolom a vésőt. Ha jól tévedek, akkor p600-ról indul a készletem, s 2000 a vége. Utána valami 'került' finomabb bőrön áthúzom párszor. Oszt' nekem ekkor már elég éles szokott lenni a véső - számomra nem kell nagyobb pompa. Kézből is rá lehet érezni (némi gyakorlás után), a fenőkocsi (szerintem) csak megkönnyíti a dolgot.
Az, hogy meg van köszörülve, az a kiindulási pont. Onnantól még dolgozni kell rajt kicsit, csinálsz vagy veszel egy véső élező kocsit, meg kell valami finom kő, vagy polírpapír (800, 1200), meg egy igazán sík edzett üveglap (nekem egy TV talp van ilyen célra, de jó sütők üvegteteje is) esetleg márványlap, és azzal kell kialakítani a végső élet. Megéri rászánni azt a kis időt, főleg kézi gyalukésnél.
akkor az en vesoim sajnos nem lettek jol megfenve. mondjuk 250Ft-ert nem is varom el.
es meddig tartja azt a kepesseget? elmeny dolgozni egy borotva eles szerszammal, de ha az elezo nem csinalja meg ilyenre, akkor megint jon az, hogy csinaljam meg magamnak es vagy sokat kell vele dolgozni, vagy venni valami gepet, de mar se penzem se idom nincs tovabbi "tevekenysegekre":)
Egy véső jól megélezve, fenve alkalmas a szőr eltávolítására. Én a karomon szoktam letolni vele. És a papíron is át kell siklania. És ez érződik, mikor fával dolgozol, főleg a keresztbe vágod a szálakat.
igen. amit tudok csinalni, hogy osszehasonlitom az uj kesekkel, amik elezhetok es meg nincsenek beepitve. a gyari nem elezheto. csak gondoltam van valami jo teszt, hogy mittudomen, elvagja a papirt derekszogben vagy hasonlok. de ha nincs, akkor majd nezem erosen, aztan csak latok valamit:)
a youtube tele van olyan videokkal, ahol ugy megeleznek egy farago bardot, vagy akarmit, hogy tudnak vele borotvalkozni. de gyalukesnel szerintem nincs errol szo. mult heten vittem vesoket egy kozeli elezohoz, szepen megelezte oket, oda viszem majd a gyalukeseket is, de nem vitte a papirt keresztbe es ez talan nem is cel, csak jol nez ki youtubon
egyebkent a fejszex szerintem fontos, vagyis mondhatjuk ugyis, hogy minden fejben dol el, akinek ott nem megy, annak igaziban sem fog:)
Figy, vidd el megéleztetni valahova a késeket. Nyomd rá az ujjad. Aztán időnként ellenőrizd. Így is érezni fogod. De Jaca is jól leírta.
Majd ráérzel. Addig csak - ahogy bölcs koficunk (vagy BözsiBözsi?) mondaná: "fejben szexelsz" :) Meg lehet nézni filmen, meg lehet hallgatni szóban: de az az igazi ha megtapasztalod.
Aztán figyelj arra, hogy lehetőleg használd a teljes késszélességet, mert megvetted az egészet :) Eleinte én is beleestem abba a hibába, hogy egyengetni mindig a vezetőhöz közel (ha derékszöget gyalulsz akkor meg ugye mellette), vastagolni is mindig csak az egyik szélén engedtem be.
Ujjal finoman húzva, nyomkodva is érezni lehetett hogy a szélén jobban kopott. Aztán igyekeztem elosztani a terhelést. Ha pl sok lecet vastagoltam, szépen sorban, egyre beljebb engedtem be a leceket.
Ez is egy szakma. Messziről nézve olyan, mintha a gépen múlna minden, attól lenne valaki szakember hogy vannak szerszámai meg gépei. Ahogy közeledik az ember a problémához, úgy jön rá hogy messze nem így van.
Egy üzemben az elején irányba forgatják az anyagot, és menetközben ahogy végig megy a folyamaton már nem forog.
Tompa késnél hangosabb lesz a gyalu, és jobban rázkódik a gép. Ezt az egyengetőn tapasztaltam. Tompa késsel szinte olyan volt, mint amikor nyomod az ütvefúrót a betonba, egy idő után zsibbad a kezed.
Mondjuk azt tegyük hozzá, ez inkább egyengetésre hat ki. És érezned is kell ha nem OK (a kés és magasan van), mert "kopog" mikor tolod az anyagot.
De vastagolásnál sem mindegy, a kések ferdék-e vagy sem. Szóval egy késbeállítást (ellenőrzést) azért elvégezhetsz, rosszat nem teszel vele.
Ja és persze ha már beállítás: az alsó (vastagoló) asztal. Azt is be kell(het) állítani ha sosem volt. Azt a végén.MIUTÁN a késmagasságot az egyengetéshez beállítottad.
Mind a két szélén áttolsz egy lecet, leméred a vastagolás utáni vastagságukat, 1 tizedmm környéki eltérés még OK. Ha attól sokkal több, állíts mert különben "trapézt" vastagolsz.
De emlékeim szerint ezeket már mintha korábban írtuk is volna neked.
Nézd meg egy nagyon egyenes (!) lecet mennyire tol odébb a késed. A fogadó asztal bal- és jobb szélénél is, legyen egyforma az a hossz amennyivel előrébb megy a léc ahogy forgatod előre a gyalutengelyt. Különben a kés ferde a fogadó asztal síkjához képest.
És persze mivel két késed van, ezért 4x ellenőrzöl késmagasságot.
Ha túl sokat (az a mondás, hogy 5mm felett már sok) szalad előre a léc, akkor magasan van, és kicsit lejjebb kell állítani.
Én mikor 3-5mm között sikerült beállítani, azzal már elégedett voltam. Akkor nem volt bordásodás. Illetve de: nem mindig, de néha a végén a klasszikus "belaharapás", de az ugye nem a kések pozíciója miatt van.
koszi, de ez hogy jon a gyalulashoz? azt ugye irtam hogy deszkakat gyalulok. 3metereseket. nyilvan hosszaban van van a szalirany. keresztbe nem tudom gyalulni. a gyalulando oldal is adott. ezek utan csak az lehet a kerdes, hogy milyen iranybol toljam be a gyaluba. ha mondjuk kicsit ferde a szalirany ez jelenthet kulonbseget. olyanra tudok gondolni, mint ami kezigyalulasnal tortenik, ha rossz a szalirany, akkor hasad a fa. gepnel ez lehet, hogy bordasodashoz vezet, legalabbis igy ertettem, amit irtatok. de javitsatok ki, ha nem errol van szo
Nem is jó képet tettem be. Bocsi, nem figyeltem eléggé. Neked ez a kép nem segítség. Haoldalról nézed a deszkát, a "szál" lefelés vagy felfel megy, "kilép" a deszkából. Olyan irányba tedd a gyaluba, hogy a kések ne próbálják mégjobban kitépné a felületből hanem inkább szorítsák lefelé, és vágják el. Húh, ezt nehéz elmagyarázni képek nélkül