Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Próbálok segíteni, annak okán, hogy anno magam is belefutottam a problémába. Előrebocsátom, hogy igazából nem tudom megmondani, hogy a kérdéses látványhoz létezik-e valamiféle szabvány.
Vásároltam a börzén ( ez jó régen volt...) tízegynéhány kereszttartó oszlopot - natúr, rézből készült - és ezeket a már kész vágányzat szélein rögzítettem úgy, hogy egymástól arányos távolságra legyenek, és a gyári felsővezeték ( Viessman ) elférjen.
Ezek tartóit vékony acélhuzalból kimérve - lehetőleg utánozva az eredetit - felforrasztottam az oszlopokra . Nehéz ezt leírva, elmondva magyarázni, az indás honlapomon ( http://indafoto.hu/kalivas ) elég sok képen láthatók, azokból megfejthető. Persze böngészni kell őket, mert nem kímélve a nagyérdeműt, vagy hétszáz felvételt tettem föl szerényen.
A lényeg ott bújik meg, hogy mindenképpen masszív fémből kell lenni az oszlopoknak, tudomásom szerint a Sommerfeldt oszlopok ilyenek. ( ...és hébe-hóba feltűnik a börzén is néhány egyedi - mint az enyém - szépen megcsinált )
Hozzáteszem, hogy az asztalomon látható végeredmény optikailag - és persze nem 2 centiméterről nézegetve - elfogadható, de magam is el tudnék képzelni szebbet. ( tervezem is rekonstructióját )
Csak ízelítőül :
Természetesen én magam is várom a nálam sokkal profibbak hozzászólását, annál is inkább, mert, mint írtam korántsem vagyok elégedett művemmel.
H0-ban itt 1dolognak is kicsi a hely. És fogadjuk egy modern témát. hosszú 4tengelyes vagonokat, modern nagy dízel és villany mozdonyokat kellene bezsúfolni.
Lenne pár kérdésem lenne a tisztelt nagyérdeműtől (főleg a felsővezeték-építésben járatos kollégáktól):
Első: 6 vágány fölé kéne kereszttartó. Az oszlop már rögzítve van, kinéztem magamnak a Viessman 500 mm-es normál felsővezetékét, ami pont jó lenne keresztbe (nem is mutat rosszul). Szokás ez így csinálni? Vagy ki hogy oldja meg? Egyedi a méret, a Viessmann-nak pont erre gyári megoldása nincs.
Másik kérdés: ha már áll valahogy a kereszttartó, akkor a felsővezeték-tartó horgokat hogyan kell rögzíteni? Erre vonatkozóan nem találtam a szakirodalomban semmit (persze lehet, hogy én voltam a béna).
Harmadik kérdés: ha elszakadt a munkavezeték egy ponton, mivel lehet "megstoppolni"?
A területem egy L alakú rész. A sarok mellett 2x2,2m van, és 1m-t tud befele jönni, max 1,2m.
Kb így van a terület:
Amit szeretnék, hogy legyen egy állomási rész, valamint 1 vagy 2 ipari terület is. Ezért írtam hogy az előző kommentemben lévő tervnél a bal szélén valahogyan másképpen tervezném. Lefele szertnék még építeni, akár rejtett vágányra is.
- a fatelepre vezető iparvágány kialakítása rossz, az alagúthoz közelebbi tárolóvágányra a kihúzóvágányról nem lehet kocsikat beállítani, és rendesen bejárni sem oda a nyíltvonal zavarása nélkül.
Most készítettem egy új tervet, ami a bal oldalon lefelé még folytatódni fog. A terv felső részén valamilyen fatelep, vagy hasonló, az alsó részén állomást képzeltem el.
OBI. egy 50x50 cm-es nápolyit asszem ezresért vettem. Az a legkisebb méret amit eladnak. De körül nézhetsz az ismert apróhirdető oldalakon is - fillérekért, vagy akár ingyen is lehet találni megmaradt viszonylag használható állapotban lévő rétegelt lemezt. De ha megengedsz egy linket, akkor itt is van: http://www.jofogas.hu/budapest/Retegelt_lemez_nem_osb_15757578.htm
Látom Váltógyártó kolléga stoppolgatott egy kicsit a fotóidon, most már csak a fátyolködöt kéne levenni, meg a színeket ráadni, meg egy kis kontraszt stb. és jó is ! :-)
Szóval, akinek ilyen szép terepasztala van, szerezzen már be egy fényképezőgépet ! Egy olcsó használt kisgépből is klasszisokkal jobb fotókat tudnál kicsiholni (Én egy tízesért vettem az enyémet a használt piacon, remek makrókat lő.), úgyhogy érezd magad lebaszva ! Burgum ! :-)
Üdv. Mindenkinek!Készítenék egy Z-s asztalkát,és rétegelt lemezre lenne szükségem.Webáruházakban,egyéb helyeken nézegetve csak nagy táblákban kapható,és nem is vágnak kisebbre. Nekem csak egy kb. 55x88 cm-es darab kellene. Ha valakinek lenne egy ekkora darab megmaradva,akkor megköszönném ha megvehetném tőle. Esetleg aki tud helyet,ahol kisebb méretben is kapható,az infót megköszönöm.A lemezt az Esztergom-Komárom-Tatabánya-Kelenföld-Déli pu.útvonalon tudnám átveni.Köszönöm!
Berajzoltam a jelzőket, kétvágányú pályát feltételezve. Ha két egyvágányú pálya van, akkor a bejárati jelzők elhelyezhetők mindkét vágány mellett a menetirány szerinti jobb oldalon is...
Talán fejlődtem egy kicsit (vagyok annyira beképzelt, hogy ezt most megengedem magamnak :))) a "hegyek" "szikláknak" tűnő izék megformálása terén.
Itt-ott fűcsomós, és mohás, fenyős.
BaTTka topiktárstól elnézést kérek, de egyenlőre nem engedte a budget a szép fákat, csak ilyen mosogatópálcára tekert üvegmosó utánzatok kerültek fenyő gyanánt ide-oda.
És te egy ilyen mozdonyt PIKO A síneken akarsz futtatni!? Ez felér egy szentségtöréssel! :-)
Viszont a PIKO A egyenes kitérő, kitérő oldali csúcssíneket majd nem árt megtámasztani valamivel, hogy a nehéz mozdonyok, főleg az ilyen hosszú gőzösök nehogy kitolják azt a bazi hosszú és baromi gyenge lemez csúcssínt!
Az állítás az volt, hogy a Roco nem tünteti föl a legkisebb bejárható ívsugarat. Erre mutattam meg, hogy de, föltünteti. Ez építési nagyságtól független dolog.
Gyárilag valóban nem, de ez a forgóvázmaszk "hibás" kialakítása miatt van. Az enyém már elmegy Roco R2-esen minden gond nélkül, és nem látszik rajta az átalakítás.
Csak, amit belinkeltél, az TT építési nagyságú modell ám!:-)
Most iTT meg H0-ról van szó. Ha jól emlékszem, nincs is gőzös a leendő asztalra, csak egy ACME V63, viszont az meg nem megy 420mm ívsugár alatti ívekben.
Nem igazán, nekem nincs még ilyen gépem... viszont "gyári leírás" címszó alatt felmentem a piko honlapjára ahol írják a mozdonyoknál h R415mm minimum. (a roconál nem írják..szégyen :P)
PECO Setrack-nál R2, az amin minden elmegy gond nélkül, ez R=438mm. Egyébként az az általános tapasztalat, hogy a járművek döntő része az R=420 vagy annál nagyobb sugarú íveken szeret közlekedni.
Üdv! A Roco R3-ason mindegyik mozdony gond nélkül elmegy. A Roco R2-őn az M41, V43 tapasztalatom szerint siklik. Nem nagyon szereti. A Peco sínekkel nincs tapasztalatom.
Hát szerencsére jó pár hiba nem aktuális nálam, de igen ez mind tény.
De nem megoldhatatlanok! :)
Váltógyártó, ha a nagy napon(mikor végre odakerülök) még mindig gyártasz PIKO A -ba illeszthető váltót, akkor a jól látható síneket biztos veled gyártatom le ;)
Az egyenesek, és az ívek rendben vannak, de a váltókról nem lehet ezt elmondani. Az első felmerült probléma az volt, hogy a csúcssínnek van egy bemélyítése a tősínen, és több váltónál ez egy elég durva bevágásra sikerült a sínszálon, amit el kellett csiszolni, hogy ne legyen siklás. A következő gond az angolváltóikkal van, nem kis munka volt a csúcssíneket úgy igazgatni, hogy üzembiztosan közlekedjenek rajta a mozdonyok. Az íves váltóval is van gond, bizonyos tapadógyűrűs mozdonyok a szív után egy rövid időre zárlatot csinálnak, mert nagyon közel van a két ellenkező polaritású sínszál egymáshoz. Az íves váltók állítóművébe beleakadhatnak a hoszabb mozdonyok pályakotrói (V63, TRAXX), valamint mivel a csúcssínek valami hajlított lemezből vannak, az összes váltónál ez az alkatrész hajlamos geometriai deformációra. +1, a váltók nem polarizálhatóak. Röviden ennyi. Egy pozitívum van, az állítóművük végálláskapcsolt, mondjuk amennyiért árulják, legyen is az.
Piko R2-n vígan elmegy még az ACME Gigant is, szóval lehet azon hosszú kocsikat is járatni. Ha el van rejtve az ívek nagy része, akkor meg nem annyira zavaró a belógás sem. Én egyébként tapasztalatból mondom, hogy a Piko-A, akármilyen jó árú is, meg tudja magát bosszulni, főleg a váltók nagyon problémásak (nálam 5 év üzemi tapasztalat van velük). Helyette javallott PECO setrack-ot használni. 1000x jobb, és árban kb. ugyanannyi.
Még annyit hozzátennék, hogy PIKO A Gleis-al készült a terv és a körívek R3-asak.
Tehát ha nem lesznek fugi vagonok, csak rövidebb tehervagonok akkor lazán használhatsz R2-es ívet is, amivel persze jobban ki lehet használni a teret. Plusz a srácokat sztem jobban leköti a megpakolható teherkocsi...
A PIKO A gleis nem annyira drága szerintem és gyerekeknek bőven jó, mivel nem muszáj elektromos váltó hozzá.(ha a pénzt is alapul vesszük)
Pár schitch-es kocsi személyvonatnak perfekt és azok veszik is az ívet rendesen, nem is annyira drágák...(csörgő CSD-s kocsikkal meg nem is túl fantasy)
Természetesen fontos a véleményed, de már késő. Pontosabban úgy késő, hogy ezek már mint látod ragasztott és festett elemek, készre rakva. Egybe ki tudom emelni az egészet, bontani nem lehet csak roncsolással, az meg több mint sok ha csak az alapanyagot is nézem. A munkáról nem beszélve. Egyébként én nem látom túl szellősnek a távolságot.
Itt van két fotó a JV Models termékéről, ezek N-es wood trestle-k. Ránézésre nekem ugyan olyan mint az enyém.
Én azt csinálom most, hogy megvan az asztal alapja és próbálgatom rajta a különböző elrendezéseket. Nincsenek a sínek rögzítve a kitérők kézzel vannak állítva épületek is csak jelzés értékileg vannak oda rakva stb... Így tesztelem a játszhatóságát. Van ami egy napig volt meg, van ami 1hónapig, aztán jön egy új ötlet és kipróbálom azt. A lényeg hogy a témakör körszak adott, ezen belül mozgok.
Ami még fontos szerintem, hogy valami egyedit építsen az ember, ahogy már Te is említetted, beleöl egy csomó pénzt az ember és nem tetszik a végeredmény. Én egyrészt ezért nem foglalkozok magyar témával, mert minek a tengerbe vizet vinni?! :-)
Hümmm. Bocs, hogy belevau - és ha még nem késő - de az az 5 centi N-ben nagyon sok. Szerintem használd a rajzon lévő távolságot, szerintem kb. a fele lesz. Ilyen távot már nem tud a sínek alatt lévő gerenda áthidalni, fém betéthid kellene, ahhoz meg dupla pillér. Lásd az én kis hidas modulomat, ott H0-ban kb. 4,5-5 centi a pillérek között (nem az út fölött).
Üdv! Tökéletesen egyet értünk. Jómagam is így csináltam, de a felső szinten lévő állomásnak az alapja mégis csak 60 centi széles és az alatt is futnak vágányok. Szóval még így sem könnyű mindenhol a benyúlkálás. Egyébként az asztalod csodálatos, fogadd így ismeretlenül is őszinte elismerésem!
A megoldás az, hogy nem asztal lapokat kell egymás fölé pakolni, csak vágányok nyomvonalán legyen rétegeltlap, bordás szerkezettel támasztava, alulról nyitottan és kényelmesen odaférsz.
Mivel a gyereknek (10 éves) a magyar dieselek tetszenek ezért körbenéztem az anyagiakhoz képest is.
Ha jól tapasztaltam akkor a megfizethető ár magyar vonatkozásban az a H0. Lehet tévedek, és nem voltam elég alapos? Tehát a méretarány H0 kell hogy legyen. Talán még tudom szélesíteni a helyet és lesz 2,30m, valamint egy "L" alakban tudom toldani. Majd még megbeszélem itthon.
én is tervezgettem sokat az általad írt méretben és hát igen, az élet kompromisszum.
Igazuk van a többieknek abban, hogy nagy személyvagonos szerelvényeket nem igen lehet ilyen kis pályán látványosan mozgatni és a 3 fugi kocsi itt már annak számít :)
Ennek ellenére azért tervezgettem, nézve a lehetőségeket így meg is osztanám veled/veletek egy újabb tervem:
A mérete 230x115cm és a scarm szerint 3,8%os emelkedő van rajta... sárgával jelöli, így nem tudom, h azt bírják-e a csörgők...(nem próbálgattam valóságban)
Az alap terv egy ovális volt, de egy plusz szint bevitelével meg lett duplázva, így mikor hátul eltűnik a szerelvény elől bukkan fel(zöld sín).
A fő látványosság persze a barnával jelölt sín, amely egy kisebb állomás 3 iparvágánnyal(sárgás f*s szín). Ipartelepből azért kell ennyi, mert ezek segítenek abban, hogy ne und meg az asztalt túl hamar.
3 telep, min 3 árú...lehet tolatgatni :)
A DR-es téma nekem mindig bejött, így ahoz ez sztem tökéletes, de mivel az ívek nagyja fedve van, nem látszik a kanyargózó szerelvény...szval nálam is menne rajta a fugi szerelvény 2-3 kocsival.
Remélem ötletadónak jó volt de másoktól is szívesen hallgatok meg kritikát, főleg az emelkedőt illetően...
Szia! Ekkora helyre én nem zsúfolnék be egy M41-est 3vagonnal. Nagyon bénán fog kinézni a szűk íveken és a rövid vágányokon. Egy sokkal szebb és élethűbb terepasztal építhető ide, ha mondjuk régi DR témakört választasz,azon belül is mellékvonal. Kis 3-4 tengelyes szertartályos gőzösök, 2tengelyes személy és teher vagonokkal. Persze csak ha egy szép terepasztal a cél, ha csak játszani szeretnél akkor maradhatsz az eddigieknél is.
Össze lesz kötve és merevítés is lesz. De ez a legvégső fázis, ha minden pillér elkészült. Hossz irányban rá lesz ültetve a vékony átkötések kilógó részére egy darabból. A kereszt kötések meg ugyan olyan formában mint a pillérek lábátkötései közt. De az is elképzelhető, hogy a kereszt kötéseket már nem csinálom meg, csak a hosszanti egybefüggőt. Attól tartok picit zsúfolt lesz. Gyakorlati haszna nincs, hiszen a kellő stabilitást már maguk a lábak is biztosítják, sőt a vágány alatt végighúzódó tartófa is elegendő lenne mondjuk 4 pillérrel alátámasztva. A lábak közt 5cm távolságot hagytam, ezt úgy szemre mértem be, mert az eredeti tervrajz kevesebbet ad meg, de nekem az túlzsúfoltnak tűnt. Azért ezeket a hidakat az alap koncepcióhoz képest sokféle képen készítették el.
Elkezdtem építeni egy állomást, abban szeretnék segítséget kérni, hogy az egyes vágányokhoz milyen jelzőket tegyek. Valamint egyéb ötleteket, meglátásokat is szívesen veszek.
- Zemplénagárd állomás egyik végén egy teljesen nyitott hurok volt, a közepén szántófölddel.
- Harz hegység vasútján is van egy hasonló.
- Debrecen, nagyerdei kisvasút.
2) Kitalálsz egyet magadnak.
A lényege az kell, hogy legyen, hogy valami indokolja a hurok létét, ha látszik:
- A fenti eredetiknél a hurok szükségességét a gyors megfordulás indokolja.
- De akár egy elágazás/keresztezés összekötővágányaiból is létrejöhet hurok.
, vagy kell valami takarja annak részeit, hogy az ne legen azonnal felismerhető:
-A hátsó oldalon futó vágányt pl. házsor takarja. Ez lehet gyár, város, stb.
-A hátsó oldalfalon futó vágányt hegy takarja. A vágányt nem is kell feltétlenül alagútban elrejteni.
- A hurok két vágányát nem azonso szintben építed meg, az egyik emelkedik, a másik lejt majd egymás alá fordulva egy másdik kört megtéve csatlakoznak. Ez azért már komolyabb hegyes terep kialakítását kívánja meg. A hurokmodul itt már inkább terepasztalszerű lesz.
3) Sok modulból/ állomásból és egy elágazásból építesz óriás hurkot. Itt már a felépítés méretie akadályozzák a hurok azonnali felismerését.
Szia! Szerintem az kevés lesz. Számold bele a felső szintet tartó anyagvastagságot is, esetleg felszín alá lógó dolgok, például felszín alatti váltóállító, vezetékek stb. Azután néha be is kellene nyúlni ide-oda. Nálam 10 cm a legkisebb szintkülönbség, de bizony kézzel benyúlni egy ilyen helyre egy kisiklott kocsi miatt már gondot okoz. (Persze lehet, hogy nekem nagy a kezem.)
Új vagyok itt, és szeretnék egy kb 2x1m-es pályát építeni. Estleg 2,2mx1,2 amit esetleg ha lehet tovább bővítenék, de ahhoz betonfalon kell átjutni.
Készítettem egy tervet egy rajz alapján. Szeretnélek megkérni benneteket hogy véleményezzéetk.
Hülyeség amit csináltam vagy sem. A sín az a terven trix-c, de lehet roco lesz belőle. Ezt még nem tudom. Az biztos hogy ágyazatos lesz.
A zöld színű a felső rész, a rózsaszin az alsó rész. Nem tudom hogy jól gondolom-e hogy a lejtés 3%-nak elegendőnek kell lennie. Merta wintrack az mutatta, hogy a bal oldal 0cm akkor az alsó szint jobb oldala 3% lejtésnél 8,3cm.
Nem kell hozzá semmi extra, mivel mindkettő 2,5mm magas. Vagy a PILZ sípapucsot nyomod össze kicsit, amihez a PIKO A-t akarod csatlakoztatni, vagy a PILZ sín talpából lecsiszolsz kicsit (0,2mm-t oldalanként). Az első megoldás gyorsabb, a második precízebb.
Kedves topiktársak ! Kérdésem, mint kezdő terepasztalkészitő ,hogy létezik-e H0 méretű PIKO-A és PILZ vágányok közötti átmenősin ? Ha tudtok ilyenről,vagy valakinek akad "elfekvő", felesleges készlete,vevő vagyok rá '
Köszönöm. Egyelőre csak mobillal fotózok, általában rossz fényviszonyok mellett. Tudom, hogy fontos a tálalás és ha kialakul ez a kis asztal (még jó pár év), akkor készítek majd "normális" fotókat, de ezeknek a képeknek inkább csak az a célja, hogy hátha ötletet kedvet adnak. Én nagyon szeretem a munkáitokat látni, rengeteg inspirációt kapok ezekből. Lenyűgöz egy-két Battka féle hangulat, a paksinuti féle megoldások, a tatumadár féle apró részletek, vagy épp a zoleek 21 féle antikolás, a jelzo féle alaposság, vagy a kisfaludy1 féle sziklák, és váltógyártó munkásságát ki ne hagyjam... pedig jól lehet nem is ismerjük egymást... : )
Vagy nem elektronikai, sokkal inkább tájbéli megoldásra gondolsz? Ha nagyvasúti a minta, akkor kicsit nehézkes tájba illeszteni. Ezt általában nyersen szokták hagyni, kizárólag funkcionális célja van. Nem elképzelhetetlen viszont egy kamu nyíltvonali kiágazás a megfelelő védőcsonkával, esetleg toronnyal, aztán eltüntetni a vágányokat egy kulisszás alagútban, ami egyben rejtett tárolóként is funkcionál, így a szemlélő elől rejtve maradnak az üzemi részek, de a személyzet számára szabadon hozzáférhetőek maradnak a szerelvények.
Ez pont úgy készült. Jó éles, nagy késsel. Te is a, színe alapján, mészkő sziklát csinálsz.
A mészkőben vannak párhozamos rétegek, az adja az alap vágásokat, és erre közel merőlegesen a repedések hasadékok. általában nem is vágom végig, hanem a végén már kitöröm, és ettől a felület kevésbé sima. A gipszelést sem szabad festésszerűen felvinni inkább úgy az ecset hegyével nekinyomogatni. Amikor már szárad akkor megint átnyomogatni és attól lesz a felület rücskös. A festés meg nagyon híg fekete tempera. Nem kell bele fehér, attól lesz szürke, hogy átüt rajta a gipsz. Először inkább csináld hígra és ha nagyon fehér adj még hozzá feketét. Én a végén folyattam rá még szintén nagyon híg okkert a repedésekbe.
( Sajnos a képeket újra kellett tömöríteni hogy fel lehessen tölteni és eltűnnek a részletek )
Nem. Az a hungarocell mindössze néhány centi vastag. Egy ilyet te simán fel tudsz ragasztani a vitrin belső falára.
Van kép amikor csak a hungarocell áll és van amikor mint ha egy komplett hegy lenne oldalán a sziklákkal. Az egy darabból álló valami ami mondjuk 3cm vastagságú. Mint amikor az akváriumok belső falára ragasztanak műsziklát.
Én egy lépésben szeretném kialakítani a felületet, pl. ahogyan Kisfaludy1 is teszi, és azt ragasztózza festi, de önmagában már nem változik a felület, csak szépül.
Amit Te itt belinkeltél saját munkát ott a hungarocell nem felület, hanem tartó egység. A felületet a gipszszövet adja. Ekkora helyem nincs, csak centik.
Mint látjuk egy nő is könnyedén meg tudja csinálni. :)
Ilyent még viccből se, ha kérhetem, feleslegesen ne hergeljük a női olvasókat. Csinálj meg egy horgolást, és visszatérünk a témára :) Lásd az alábbi képen a BR55 mögött. Egyenlőre dekorációnak van ott, majd elkerül, ha füvesedik az a terület is.
Mind a két linkelt videónál kész a felület. A felület kialakítása szerintem a legbonyolultabb feladat, mert a festéssel, "csak" hangsúlyozunk. A felület kialakítására nem találok jó videókat a neten, amik hungarocellből (esetleg styrodurból) ilyen részletgazdag felületet adnak. Tény a styrodurral sokkal szebb műsort lehet csinálni, talán egy videót találtam róla.
Közben más.
Kis sín festés/antikolás. Nem szép, de mégsem a gyári fényes fénye van. (kb. 10 perc volt a 4 méter sínszál "festése" - talán a célnak megfelel)
Hát ez kérem szépen nem tudom milyen módszerrel készült.
Felhordtam a gipszet, száradás után farigcsáltam kicsit, aztán kapott egy sima vizes festékes barna réteget. Aztán szintén vizes festékkel de hígan mindenféle színnel rámentem még, de nem vastagon, csak hígan, aztán meg jött rá némi gaz. A V1.0 egy sima szürke felület volt mert akkor épp az volt meg, hogy ilyen beton szerűségnek kell ott lennie.
Ez most a V2.0, de még nem éppen az amit látni szeretnék, szóval idő kérdése és jön a következő verzió :)
Innem nem tűnik egyáltalán amatőrnek. De azért megkérdem, hogy ez olyan folyatásos vagy inkább szárazecseteléses módszerrel készült? Nálam inkább az utóbbi hozott jobb eredményt.
"Lassan kezdek rájönni a sziklafalam alapvető problémájára, csak azt nem tudom, hogyan tudom a hungarocellt úgy megformázni, hogy sziklás legyen :) Gyakorolni kell."
Az én asztalomon a nem sziklaöntő formából kikerült sziklákat úgy készítettem el, hogy sokszög alakokat ragasztottam össze, vagy csak simán vastag hungarocell-t alkalmazva abba vágtam bele sok ilyen formát. Na ez egy elég időigényes munka, de szép dolgokat lehet vele kihozni. Ha erre rákerül a gipsz akkor abba még bele lehet vinni a száradási idő alatt jó kis bordákat meg kitöréseket. Erre jó egy régi fogkefe, vagy bronzkefe, csavarhúzó, kis véső stb..
Akkor át kell lépni a haladó kategóriába. :) Szerintem pofon egyszerű, de persze én is nekiugrottam néhányszor mire a festék keverési aránya megfelelő lett. Na ebből a festékből kell elegendő mennyiséget bekeverni és végigmenni vele a sziklafalakon.
A sziklafal festésénél én is elvéreztem. Megnéztem képeket, videót, hogyan csinálják, mit használnak, és alkottam egy...egy...mindegy, na, valamit. Szóval egy szép sziklafal festés már erősen haladó kategória.
Ok rendben, köszönöm! - megjegyzem, nekem sem tetszik, de még mindig jobb, mint a vezetékeket nézegetni. Ez még mind a javaslatod előtt készült el.
A fő funkciója, hogy takarjon, ennek egyenlőre megfelel - van ahol világos. Ott egészen "pofás". Higítottam mert kezdett elfogyni :)
Lassan kezdek rájönni a sziklafalam alapvető problémájára, csak azt nem tudom, hogyan tudom a hungarocellt úgy megformázni, hogy sziklás legyen :) Gyakorolni kell.
Nem tudok mindent egyszerre készíteni.
Most éppen a sínbarnítás szárad, és egy buckás gyeprész.
Korábban javasoltam az ilyen erős tónusok alkalmazásának kerülését a sziklafal festésénél. Javaslom megint, hogy ne használd így. Keverj hozzá több vizet, esetleg lehet belevinni még egy plusz színt pl. vörösesbarnát és úgy megfesteni. Végül ha megszáradt itt-ott finom csiszolópapírral "végigmenni" rajta, hogy az élek jobban előjöjjenek. Hidd el megéri.
Tovább haladtam a vitrinünkben vasútmodell ingavonat üzem építgetésével.
Elkészült a nagy állomás peronja, és rajta a három lámpa.
Elkészültek a fényjelzők (saját munka, tervezés, és megvalósítás) melyek működnek is (két állapotuk van), ha vonatmozgás van (vörös zöld, zöldsárga, sárga).
A váltóőrbódé kicsit koszolva lett, olyan amilyen, mégsem sterilen tiszta.
A vezérlő elektronika sem lóg már a levegőben, rögzítve van. Valamint egy fal takarja el. A fal még nincs készen, de lehet, hogy sziklafal lesz belőle :)
Tudom ez mind nem üti meg az "elit" elvárásait.
Nem is ezért írom, hanem azért mert, szeretném jelezni, hogy próbálok tenni valamit a vasútmodellezés népszerűsítéséért. Most így állok vele...
"Két alap koncepció van, az egyik szerint a jól elhatárolódó (stukkók, ablakok által tagolt) felület közepét világosítjuk, a másik szerint az éleket sötétítjük." Vagy akár kombinálva a kettőt, plusz a az éleket nagyon világossal mondjuk száraz ecseteljük.
Amúgy ezen a munkán két dolgot tennék hozzá. Egy vagy két komolyabb vakondtúrás, ezzel is megtörvén az egységes gyepet. Illetve a murvás úton szórványosan a szegélykő környékére fű kinövéseket.
Mivel az aszfalt megjelenítése számomra ismeretlen ezidáig, így ahhoz nem fűznék hozzá semmit.
Millió lehetőség van élethű koszolásra. Nagy, homogén felületeknél (pl. aszfalt) mindenképpen érdemes légecsetet használni szinte vízzé higított festékkel, lehetőleg 3-4 árnyalatot használva, hogy megtörjük a felület egyhangúságát. Ugyanez érvényes épületeknél, ahol ún. panelezéssel sokat lehet dobni a látványon. Két alap koncepció van, az egyik szerint a jól elhatárolódó (stukkók, ablakok által tagolt) felület közepét világosítjuk, a másik szerint az éleket sötétítjük. Gusztus kérdése, utóbbi szerintem egyszerűbb. Ezek után jöhetnek a különféle átmosások, ügyelve az esőverte hatásra, tehát lefele lemosva a festéket. Érdemes a gravírokat, mélyedéseket (pl. stukkók, téglák) befolyatni. Ez kevésbé kosz, sokkal inkább ún. mesterséges árnyék, ugyanis a kicsinyített felületen nem képes olyan markáns árnyék vetődni, mint az eredetin, ezzel a módszerrel viszont kompenzálható. Nagyjából ugyanez vonatkozik a figurákra is, bár az egy fájdalmasan időigényes folyamat. Alapanyagok tekintetében roppant széles a választék. Mostanában igen kiváló eredményeket értem el pigmentporokkal, amiket higítva, de szárazon is remekül lehet alkalmazni. Érdemes lakkozni a kész felületeket, mert a koszoláskor használt festékrétegek igen vékonyak, ezért sérülékenyek is. Régóta tervezek cikkezni a témában, mintegy vasútmodellezéshez igazítani a harckocsisok és figurások rég bevett fogásait.
A végére egy link az eddigi szerintem legjobban sikerült munkámról, ahol mind a rozsda, mind a mesterséges árnyékvetés megfigyelhető. A képeken látszik, mennyire sokat dob a látványon, ha a figurák nem csak homogén foltok. Más kérdés, hogy a négy figura festésével két estén át csesződtem, de ez már csak ilyen :)
Köszönöm az eddigi dicsérő szavakat, észrevételeket! A koszolással kapcsolatban némi rutinra kell még szert tennem. Próbálkoztam már ezzel-azzal, de az asztalra ezen módszerekből nem használtam fel semmi.
Szívesen megnézném élőben, ki hogyan csinálja, szóval tanulnék még : ) Jó meglátás a lámpák méretaránya, sokáig szúrta nekem is a szemem. Kísérleteztem vele, fotóztam néhány élő példát, méregettem és az a helyzet, hogy a valóságban megtaláltam mind a H0, mind pedig a TT méretaránynak megfelelőt. A folytatásban nagyvárosi lakókörnyezet készül, ahol már valóban egyel kisebb kandeláber kapna helyet.
Igazán impozáns! Nagyon tetszik, hogy ekkora hangsúlyt kap a városi környezet. Tényleg kicsit steril, nem tudom, hogy így akarod-e hagyni. Részemről még annyi, hogy a Viessmann-lámpákból úgy vettem észre, hogy praktikus egy mérettel kisebbet használni. Még ha úgy kicsit alacsonyak is, az arányaik sokkal eltaláltabbak. TT-hez pl. az N-es kandeláber sokkal életszerűbb.
Szeretnék megosztani veletek néhány képet az épülő terepasztalomról. Közel 1 m2 készült el eddig, kíváncsi vagyok a véleményetekre, építő kritikákra : )
A korlátot rézhuzalból,egyenként hajtogatva majd színre festve.A sínrendszer igazából amilyet be tudok majd szerezni,mert itt Nyíregyházán nulla darab modell bolt van.Néha járok Debrecenbe esetleg onnan,vagy net.
Nálunk mindenfelé mentett kutyák szaladnak, nem tudok úgy fotózni, hogy ne legyenek képben. :-)
Méterben lehet kapni nálunk (Pécs, nagy Tescoval szemben), valami kerítés féle lehet. Minden metszéspontja össze van hegesztve, nagyon erős, strapabíró anyag. A car-systemnél ez a megfogó korlát is, ha esetleg elvesztenék a nyomvonalat, egy műanyag korlát nem bírná.
A kőkorlát tényleg jól nézne ki, bár neten van sok kép kőhíd vaskorlát kombóban. Arra jutottam, hogy a kőkorlát túlmutat a képességeimen. Ha van ötlet a megvalósításra, szívesen veszem.
A most már értem, nem csirkehálóméretre vágva valami, hanem csirkeháló méretre vágva. :) Illetve részben, hogy lesz a méhsejt fonatból korlát? Jó lenne valami makró róla.
Köszönöm a biztató szavakat! :) A kész épületre még jócskán várni kell, elég kevés időm van, októberre látok esélyt, hogy elkészül... Rengeteg ajtót és ablakot kell még legyártani, de ez a pepecselős munka nyugtató. Eddig ennyi készült el (a képek minőségéért elnézést).
Tehát ha jól értem az ajtó maga különböző vastagságú papírlapokból és sztirol lapokból van össze állítva! Hmm.... mit mondjak babra munka de a végeredmény nagyon hatásos.Hát sok sikert és türelmet(a kész épületről is kérünk fotókat)üdv:M.m.
Köszi! Fél mm-es sztirol lapból kivágtam az ablakok helyét, csiszoltam, majd körbevágtam. Az üveg díszcsíkokat papírból vágtam ki, és a hátoldalon ragasztottam. Majd kivágtam 1 mm-es sztirolból egy keretet, ugyanakkora ablaknyílásokat vágtam és csiszoltam bele. Összeragasztottam, majd lefestettem. (Hát, tudom, hogy nem tökéletes. Építő tehetségemből, időmből és kézügyességemből ennyire futja...) :)
A Tillig Elite flexibilis váltókat jobbosra és balosra is be lehet állítani, azért kérdezem mert a 15 fokos váltókon kívül a többiből csak egy fajta van és nem teljesen tiszta számomra?
Egyszer majd ez is elkészül: MÁV 1883-as I. osztályú állomás (Pásztó, Tata, Bicske volt állomása) Nem kell megijedni a borzasztó színektől, kísérleti festegetés, díszítés. A színeket időközben megvettem. :) :)
Éppen Örá (Virágh/Csíkos mesterre) gondoltam én is. Viszont ha van affinitásod (és megfelelő eszközeid akkor szerintem jobban jössz ki ha Te elkészíted.
A konkurens vasútmodelles fórum honlapján éppen Csíkos mester által írt cikket linkelném be Neked (bár lehet hogy ismered az ominózus írást):
Van egy könyv, amiben vannak analóg terepasztalhoz használható kapcsolások. Ki kell számolni hogy mivel járok jobban. Veszek valakinél készen (pld. Virágh úrnál), vagy megcsinálom magamnak ami egy kicsit élvezetesebb.
Nem tudom, nekem még nem volt ilyenre szükségem. Ismerősi körben körbe kérdezek. Vasútmodellhez kell? Mert Pesten van egy két címem, akik echte vasútmodellhez gyártanak ilyeneket.
Nem tudom Fehérváron mennyien "vonatoznak", de nekik biztosan fájni fog a szívük. Ha nem is kerülne asztalra, de pld. én biztos kerítenék, vagy csinálnék neki egy polcot valahol.
Ha elkészül meg lehet majd nézni "élőben" valahol?
Segítséget szeretnék kérni: z21-hez szeretnék csatlakoztatni Roco 10777-es jelzőmodult. A modult a z21 B-Bus bemenetéhez kell elvileg rákötni, vagyis olyan kábel kellene, ami egyik végén adatkábel-csatlakozós (z21-hez), másik végén hárompólusú. Van ilyen gyári kábel, vagy ezt barkácsolni kell? Esetleg valami más megoldás, akár más jelzőmodul?
Gaz mindenhová került bőséggel. De még szeretnék rakni rá és statikus műfüvet is kellene szórnom még az egészre. A fűtőházba terveztem rakni ezt-azt de valahogy még nem vitt rá a lélek. Előbb összerakok egy mozdonyt:D
Nem is szeretem a sterilitást,a valóság sem az és elvégre modellezünk. Nem beszélve arról, hogy Magyarországon igencsak előfordulnak ehhez hasonló környezetek. Próbáltam mindenhol törekedni a "tökéletességre".
Én valószínű kifogtam egy selejtet. Azaz az egyik oldala jó volt, a másik nem. Megnyomtam úgy maradt, az érintkező - hihetetlen, de a színe is más volt mint a másik oldalon levő érintkezőnek. Idegesítő volt vele kettő naponta piszmogni. Azért ragad le, mert túlcsattan, és ott a műanyag megszorul.
Adtál egy ötletet. Újrapozicionáltam a váltó közepét, egy kicsit a conradon a kar el volt fordulva. Ez kb. olyan mint nálad a kis lyuk, az egyik oldalon már túl feszes.
Nálam kb. 25 szolgál, ebből egy makacskodik az általad leírt módon, tehát alkalmilag. Ott is inkább magamban keresem a hibát: nem elég nagy a felette lévő furat, így az egyik irányba átálláskor az acélszál visszarúgja kicsit, és ilyenkor visszafelé nem indul el. 3 éve vannak beszerelve.
Ha már így szóba került a conrad, nektek mennyire stabilak. Nekem van egy-kettő ami egy-két hét után leragad, kézzel kell átlökni. Azon gondolkodom, hogy kicserélem szervóra.
Akkor viszont cserélhetem a vezérlést is. Vagy veszek tilliget, aminek az árából viszont kapok 4 mikró szervót.
Eljött az ideje, hogy életem második terepasztalát megosszam veletek. Másfél év alatt készült el, vannak régebbi és újabb képek is köztük. Kíváncsi vagyok a véleményekre.
Tűzparipát kergető sziú indiánok .... :-))))) Apacs indiántábor közepén békésen pipázgató Winnetou és Old Shatterhand ... :-)))) Csendesen esik az (arany)eső Yuccában .....Whiskey-s barátunk ATM -et rabol .... Piedone meg éppen a Saloont rendezi át ... :-))))
Egy költő veszett el benned. :-) Lesznek még itt komoly meglepetések, de nem lövöm le előre a poénokat. Az asztal nagy, el lehet ereszteni a fantáziát rendesen. Persze csak ésszel. A valóságtól nem nagyon elrugaszkodva.
Nem festéket, hanem akril színező pasztát használok. Bármelyik festékboltban beszerezhető. 4 féle szín, ezeket kevertem ki üvegekbe különböző hígításban és színösszetétellel. Ezekkel dolgozom. A fotón látni melyek ezek.
Köszönöm! Már csak fotózni kellene jobban, mert elégé túlszaturált lett a felvétel. Ennél azért lágyabbak a színek mint amit itt viszontlátok. Na majd a folytatásban javítok ezen.
De jó ötlet ez az "asztalka"! Hol lehet megtekinteni? Én rajongok a gyermekeimmel az ilyen kirakatokban és egyéb, váratlan helyeken elhelyezett modellvasút részletekért.
Teljesen igazad van. A képzelet is fontos része a játéknak. Nekünk otthon sincs minden részletre kiterjedő asztalunk, inkább csak játék, de egy kis fantáziával bármit odaképzelünk. :-)
Sajnos ezen a fórumon a vasútmodellezés olyan irányba halad, hogy csak az a szép és elismerésre méltó, amit fényképről meg sem lehet különböztetni a valóságtól, pedig a topik indító Leopold sem ilyen asztalt épített.
Részemről minden elismerésem. Kifejezetten jó lett a szikla is. :-)
Milyen vágányanyagot használtál? Az ágyazat szórással készült? (A képen olyan régi Maerklin kinézete van, de gondolom nem az).
Én szívesen látnám a további részleteket is. Ha itt nem fogadnak szívesen, hozd át az amatőr topikba.
Tényleg nem egy panel,es nem is egy 100 éves ház fala. :) Ez egy könnyü szerkezetü fal 8 cm vastag.
Nem volt nehéz átvágni,de nem is ez a lényeg,hanem valami ilyet fogok kialakitani mint az alábbi képen láthato. A fotot készitö utólagos engedélyével.Nem más munkájával szeretnek dicsekedni,csak mint ötletet szeretném megmutatni.
A kényszer hozta,hogy igy tudom csak növelni az asztalom méretét,de szerintem megéri.
Igen tudtam, hogy lesz ilyen segítségem is. Örülök, hogy a többi dolgon nem akadtál fenn (mozdonyok, 2,5mm sínmagasság, miért H0, miért nem Z ilyen kicsi helyen, miért ilyen gagyi vezérlés, a digit sokkal többet tud stb.)
Egyszóval örülök, hogy csak a "szikla" nem tetszik.
Nézegettem sziklaépítési videókat, remélem javulni fogok. Ha nem sikerül, akkor meg odaírjuk, hogy itt egy sziklafal lenne, képzeljen ide egyet :)
Másfelé meg kérlek ne tereld a témát - maradjunk a terepépítésnél.
Neked vagy nem meséltek gyerekkorodban, vagy nem figyeltél oda! Ez meg az ÉN véleményem.... Eddig még nem nagyon volt olyan hozzászólásod amiben ne lett volna kötekedés. Ha nem tetszik, ne szólj, vagy mutass példát! Vagy ha szólsz, és nem tudod tettekkel alátámasztani a kritikádat akkor legalább tisztelettel viseltessél más munkája iránt, és ennek megfelelő hangnemet üssél meg. Az hogy jó munkát meg sok szerencsét kívánsz a továbbiakra az csak olyan politikai jellegű tisztelet. Összefoglalva a lényeget, nem sokan vagyunk szerintem kíváncsiak a fikázásodra.
És most várom a levelet amiben közlik, hogy a hozzászólásomat moderálták :-)
MEGFOGTAM A LÉNYEGET!! De Te nem!!! Mese= HORROR v. bárgyú történés. A szépre, igényességre nevelés nem a magamutogató Őn imádatnak kellene lenni. Új oktatási tervbe viszont tökéletesen bele illik a hozzá állásod. Ez az ÉN véleményem, de sok sikert, nézni tanulni sosem késő. Üdv. további sok sikert.
Én szervóhoz adott keresztet használom, amiből egy L alakot hagytam meg. A rövidebb szár pont a váltó állítófurata alatt van. A hosszabbikat megtoldottam egy rézhuzallal. Ennek a hosszával elég jól lehet állítani a jelző elfordulási szögét.
A váltóállító eredeti tengelyét levágtam és a conrad állítóhoz adott vékonyabb acélszálból hajlítottam egy új tengelyt. ( A szervó rögzítése még hevenyészett, két sorkapocsból levágott darab a távtartó. Ez elég merev a benne levő rézcsőtől, de rugalmas a vége mert a műanyag rész túllóg.) Igazán az a probléma, hogy a súlykörte nagyon pici, a tengelye meg még kisebb nem is értem neked, hogy nem esik ki. Most örülök hogy mégis a H0-nál maradtam. :)
Terepasztalom tervezésekor,a hosszabb pálya érdekében ,ugy döntöttem kifurom a falat,és a visszafordito szakasz láthatatlan lesz,mivel az a szobán kivül fut majd. Egy domborzatba be,majd ki.A domborzatot a fal elött alakitom ki.
Nagyjából én is idáig jutottam. A súlykörte mozgatására egyenlőre még csak fejben vannak elképzelések, a megvalósítás még hátra van. De valami hasonló megoldást szeretnék mint Kisfaludy1 asztalánál csak én a csempézésekor megmaradt kis fehér kereszteket szeretném felhasználni.
Az utóbbi időben az elektronika építésével illetve a kábelezéssel foglalkoztam. Nem a boltban készen kapható kiegészítőkből építkezem, így az áramkörök megtervezése és összeforrasztgatása is viszi az időt.
A próbálkozásodon felbuzdulva én is beszereztem egy Auhagen 41618-at. Egyenlőre a forgó részt sikerült mozgásra bírni a váltóállító szervójához kötve. A kar mozgatására még nincs ötletem.
Mint írtam is, ez nem vérpofi munka lesz, de ha belejövök akkor reszkessetek! :)
Meglepő, mit vesznek észre a gyerekek! A játék lényege a beleképzelés, nem a kész odaadása (ezt sokan elfelejtik szülők is!)
Az hogy mozog ott valami az nagy szám!
A postakocsiban a postarakomány az egyik legfontosabb dolog (köszönjük AlsóMadárfogás kolegának), a gőzösben ahogy megy, meg az hogy gőzös. Csühögnek mellette stb (képzeletben beleülnek).
Olyan váratlan helyen találkoznak ezzel, hogy azonnal a játék indul meg, nem valóság kicsinyítésének a keresgélése :)
Mint a szamár a Shrek-ben, amikor véget ért a Dulok-i bemutató: Mégegyszer :)
Szegény szülő, meg kénytelen végignézni újra :)
Bocs, de ez nagy öröm, hogy másoknak az arcára mosolyt tudunk csalni. Van hogy anyukák lépnek oda, és elmesélik hogy volt nekik is ilyen.... (bizony) sőt olyan szakszavakat használnak, hogy csak nézek.
Abban egyetérthetünk, hogy Kisfaludyt nem könnyű utánozni. / A feltett képei is nagyon jók, de élőben az igazi :)) /
Egy gyerek azért másképp lát. Nézz meg egy gyerek képes mesekönyvet. Ő majd beleképzeli amit látni akar. Először az érdeklődését kell felébreszteni. Ha megvan és érdekli akkor már elérte a célját.
Engem gyerekként két dolog elől volt nehéz elvinni, az egyik a vonat a másik az akvárium.
Lehetett az bármilyen, nekem tettszett. Most meg próbálok a legélethűbbet készíteni.
"Mert?" Hát azért MERT lásd 11880, de inkább a15884 képeket. A valóság lekicsinyitve természetesen kompromiszomokal, de mégis a valóságot látatja ill. érzékelteti. Ha tévednék bocsánat!
Én az első asztalomat 14-18 évesem építettem. Na abban volt minden. Mondjuk hungarocell az nem. :) Nem igen volt akkor. De ment egyszerre két vonat, pár váltó, szemafor, házakban világítás. A szüleim meg csodálkoztak, hogy látom át az a sok drótot az asztal alatt. Akkor egyetlen mintát lehetett látni a Deák téren a Hobbi boltban. A többi saját ötlet meg a haveroké. Most, hogy újra kezdtem sok év után itt az internet és mindenre van ötlet, megoldás. Aki akar megvehet mindent készen, vagy mint mi csinálhatjuk abból ami otthon van. Igazán az első lökés kell, hogy tudják ilyen is létezik.
Szóval szerintem is csináld, had lássa a gyerek ha bejön egy hónap után, hogy mi változott.
Itt nem vérprofi dolgok készülnek, hanem kedvcsinálók. Bejön, meglátja, megszereti, és sokkal jobbat modellez. Ez a cél, nem elrettenteni: "hű ez olyan szép, hogy ilyent én nem is tudok...", hanem közel hozni: "jé, ez hungarocell, nahát de egyszerű, próbáljuk meg otthon".
Mindezt azért írom, mert ma elhangzottak e féle szavak gyerekek szájából itt a patikában, miután szemügyre vették a izét...
A "szikla" hungarocellből van, kivehető. Azaz ha majd jobbat tudok, akkor kicserélem :)
A leírtak alapján én másképp csináltam (pillanat pákával a mélyedéseket, majd fekete akril+gipsz).
Értem már hogy hogyan lesz vékony repedés. (nekem is van de vastagabb - én pákaheggyel csináltam, nem késsel)
Én folyamatosan követem, csak nem írok véleményt. Az én asztalkám kb. egy kis dilikör+2 raktár vágány. Amíg nincs nagyobb asztalom addig csak lesem és raktározom a látottakat, illetve lementem a fényképeket. 1x talán ha az "Isten és a párt" is úgy akarja lesz egy nagyobb asztalom. Az a baj, hogy '94-ben amikor megvettem az első mozdonyokat, és a hozzá tartozó épületeket H0-ban gondolkodtam mert volt akkora helyem. Jelenleg viszont nincs helyem, viszont a járműveket még nem szeretném eladni.
Az én asztalom eleje közel olyan mint a te szekrényedben levő hely. Az első 20 cm-en van két sínpár és mögötte kezdődik a szikla. Szerintem te is készíthetnél hungarocellből kivágott, akár kivehető sziklát hátra. Én simán egy nagyon éles konyhakéssel estem neki, utána gipsz-faragasztó keverékkel ecsettel felkentem és mikor már kezdett húzni akkor az ecsetet szemből nekinyomogattam hogy rücskös kinézete legyen. Én repedezett mészkövet akartam, ezt úgy próbáltam imitálni, hogy kb. fél óra után sniccerrel egyenes vonalakat húztam bele.
Két-három óra száradás után nagyon híg fekete temperával 10-es ecsettel szó szerint eláztattam. A vizes pohárban 2-3 cm vízhez elég egy borsónyi festék és némi faragasztó.
Érdemes kevesebb festékkel kezdeni és ha nagyon világos egy kicsit még hozzáadni.
Ezzel a módszerrel a száraz gipsz gyorsan beszívja a festéket a mélyebb helyeken vagy ahol karcolás van közel fekete a többi helyen meg mészkőszerű szürke-fehér. Utána hasonló állagú okkerrel, barnával lehet kialakítani a repedések elszíneződéseit, vagy a gipszkarton köveket átszínezni. Tettem fel néhány közelit. Még nekem sincs rajta semmi zöld csak a zúzalék a sínek között, meg alap homokolás. A sziklára még jön a vízszintes részekre homok, arra meg szórt fű.
Egy jótanács. Szikla és kövek festésénél soha ne használj ilyen erős tónusú keveréket. Kevés színező és sok víz legyen az alapja a szikla színének. Kb 1/32-ed arányban a víz javára. Az ilyen erős színek egy gyerekrajzon jól mutatnak, itt kevésbé.
Elkészült az első sziklafalam. (még majd lesz itt-ott zöldítve).
Nekem nagyon teszik - mivel saját összehasonlítási alapom nincs :)
Elkészítése kb. 20 percet vett eddig igénybe + a száradás.
Nekem az a furcsa, hogy itt problémáztak sokan arról, hogy így-meg úgy kevés a vasútmodellező. Készítek egy ilyen vasútüzemet, ami készülget mindenki szeme láttára - igaz nem egy vérpofi valami, de a hely szelleme talán ennyit megenged.
Olyanok is találkozhatnak így a vasútmodellel, akik soha el nem mennének kiállításra.
Itt a fórumon meg semmi visszhangot nem érzékelek (egyet kivéve). Mintha teljesen felesleges lenne az egész dolog, amit kitaláltam.
A pálya mögé simán elfér domborzat, és mivel több részből áll a jelenet, az alagút után változhat is a táj jellege. Leghátulra lehet ragasztani a tájhoz igazodó posztert vagy csak simán a domborzat felső élétől felhőket. Simán kinyomtatva egy fotópapírra is lehet jó dolgot összehozni. Magával a domborzattal sziklás résszel nagyon jól meg lehet variálni ezt a rövid kis szakaszt. Én ezt csinálnám. Tulajdon képen mint egy diorámán.
Több mint 3 éve megfogant az ötlet, hogy jó lenne a családi munkahelyem vitrinjébe egy figyelemfelkeltő interaktív dolgot létrehozni. A modellvasút adta magát. Az origamik (nejem munkája), már régóta lekötötték a betérők figyelmét, de a gyerekekét annyira nem (ez egy kicsit nehezíti a szakmai munkát, ha őket nem kötjük le valamivel, és még rajzolni sincs kedvük, amire szintén van lehetőségük). A patika vitrinje mindenki által elérhető, kicsik is látják.
Az ügy sokszor megállt, mert nem találtam jó vezérlést.
Aztán közben előkerült több fórumon, hogy egyre kevesebb gyereket érdekel a vasútmodell. Így most már adta magát a lehetőség: figyelemfelkeltés + a pályaelhagyók visszacsábítása, valamint a gyerekeknek, mint érdekesség, játéklehetőség bemutatása.
A vezérlésben közben sikerült egy saját ötletet megvalósítani, így elindult a pályaépítés. (SMD fénykapuk a sínben, és relés kapcsolások + Trainmodules ingavonati vezérlője)
Jelenleg a vasútüzem ingavonati rendszerben működik. Aki elindítja (azaz nem megy mindig) arra egy 2,5 perces műsor vár. Egyik vonat elindul szépen lassan, majd, követi a másik. A végén másik-másik vágányra visszatérnek, azaz helyet cserélve leáll a műsor.
Egyenlőre nagy a figyelem a gyerekek részéről. Meglepő módon az idősebb korosztály, is szívesen indítgatja a műsort, és megindító emlékek jönnek elő :)
A vasútüzem kihozott néhány hibát... A conrad állítómű mindig megtréfált, mert a beállított végállás lemezkék mindig elmentek 3-4 nap használat után (csattogott, leragadt). Így az alábbi csúszóérintkezős ötletet építettem be. Ez talán tartósabb lesz. Elrejtése egy válóőrházba sikerült.
Fényjelzők telepítése lesz majd még tervben, de ezek csak vörös/zöld jelzést fognak adni.
Amiben kérném a fórumozók segítségét, az a terepépítés:
Jellegéből, és helyéből adódóan fantázia pálya lesz.
Nem vagyok profi ebben sem, de nem is ez a cél, hanem mint már mondtam: a vasútmodell újbóli megismertetése a gyerekekkel/felnőttekkel.
Az állomásokra egyszerű épületeket tennénk a két végére, épített peronokkal.
Középen lenne egy megállóhely visszamenet előtt várakozik ott egy szerelvény.
A háttérben , ahol a vezetékek vannak, és az elektronika, ott lenne egy sziklafal.
Az egész többi rész fűvel bevetve, fákkal tarkítva. Esetleg valahol egy fix sorompó.
Jó-e így az elgondolás?
A kivitelezést lassítja, hogy napközben nem igazán lehet építkezni, marad az éjjel, valamint anyagiakban sem vagyok úgy elengedve.
Így néz ki a vitrin zárva/nyitva. Oldalt van egy zöld gomb azzal indul a műsor.
Köszönöm a tanácsot! Már összeírtam, hogy mi mindent kell vennem, úgyhogy valamikor a héten be is szerzem a hozzávalókat, és azonnal nekilátok. :-) Ha kész, beszámolok.
Majd meg lesz az is nyugi. A lényeg, hogy nem szabad elkapkodni. Az alap nagyon jól sikerült, szépen kialakul majd az. Nekem is beletelt két évembe mire idáig eljutottam. Na persze ha az embernek több ideje van, akkor gyorsabban is megy az építkezés, de úgy is sokat kell agyalni a dolgokon.
Ha megnézed a videót akkor láthatod, hogy kézi állításra van kitalálva. Véleményem szerint értelmetlen lenne egy szervós állítóval kombinálni, már csak azért is mert egy gyenge, de intenzív mozdulat után "átbillen". A szervónak éppen az a lényege, hogy szép lassan áttolja a váltót. Másfelől a mérete éppen azért ekkora, hogy kézzel kényelmesen lehessen mozgatni. Ha méretarányos imitáció lenne és azt mozgatná egy szervó akkor talán lenne értelme kombinálni, de akkor is csak a látvány miatt.
A hobby szobám fala könnyüszerkezetü, belulröl OSB.....erre kerult a gipszkarton. Talán a fotón furcsán néz ki ,de valojában egész jo. A gipszkarton jo alap lesz a háttérnek.
Én egy Den Braven nevezetű hideg enyvet használtam természetesen vízzel hígítva, kellemes tulajdonsága hogy víz bázisú valamint az hogy ha megszáradt áttetszővé válik. A hígítást én 1:1 arányban csináltam.
Nem mellékesen, mikor fát ragasztottam vele akkor a fa engedett nem a ragasztó.
Tényleg!!! Barna petpalack! :)))) Köszi! A kedvenc sörömet, a zámolyi házisört pont ilyenbe palackozzák! :))) (Szerencsére a címke ragasztóanyagot oldja a sztirol ragasztó, így könnyen üvegtisztára csutakolható a palack.)
Sok-sok-sok-sok munka lenne vele (talán még több is, mintha te csinálnál egyett 0-rol) SZERINTEM nem éri meg, de mindenki maga tudja :) ,,ha valakivel csináltatsz egy alapot, szerintem még úgy is jobban jársz, de ezt te magad is megtudod csinálni :)"
Trafót kapsz 4000,- forinttól, ilyen mozdonyt jó állapotban 12-14 ezer körül akár. Egyébként inkább összességében alkalmatlan ajándéknak, nagyon nehéz lenne ebből valami tetszetőset kihozni.
Új vagyok itt, egy-két hozzáértő segítségét kérném, hogy ezt az asztalt érdemes-e megvenni ennyiért. Ajándékba szánom, látom lesz vele munka, én azonban nem értek hozzá. A segítségeteket előre is köszönöm!
Értem már a hozzáállás problémát. Nem lettem igazán indulatos, csak az bökte a csőröm, ha valaki hozzászól valamihez, ami nem építő jellegű, akkor minek is szól hozzá? Ha tőlem megkérdeznek 100x valamit, akkor elmondom akár 101-ére is.
Úgy tanítottak, hogy mindig kérdezz, aztán cselekedj. Az utóbbi hozzászólásokban úgy éreztem, ez nem így van.
Szívesen fogadok tanácsokat, linkeket, akár az emailomra is.
Köszönöm szépen a linket, igazán hasznos! Megnyugtatott, hogy - kútfőből - mindent úgy csináltam az alapoknál, ahogy azt ott leírták. :-)
Olvasd vissza magad, és rájössz, mi a hiba. Ha mégsem, elárulom: a kérdezőnek (a kezdőnek) nem illik megsértődnie. Te megtetted. És ha ezt le is írod, magaddal szúrsz ki. A következő kérdésednél emlékezni fognak rád, és nem úgy, mint a hálás tanítványra. Érted már, miért rossz ez a hozzáállás?
Senki nem küldött el sehová. Felesleges rosszhiszeműséget látnod akkor, ha feltettél egy triviális kérdést, amire a fórumon belül is százszor volt szó - ismétlés a tudás anyja, de így viszont unalmas a fórum, tehát nem erős az inger újból leírni ugyanazt. Tényleg okos dolog az oldalsó kereső, mert annyi idő alatt, amíg ezekkel a hozzászólásokkal fárasztod magad, rég meglenne erre és a következő kérdéseidre is a válasz. Vagy ha hallgatsz az első, valóban nem túl udvarias, ellenben hasznos tanácsra, és nem jössz indulatba felesleges, ugyanúgy, pár kattintás, és tudsz mindent.
Egyébként - ha szabad javasolni - mégis jó lenne, ha visszaolvasgatnál. Rengeteg okosság összegyűlt itt, leírás vagy link formájában. Sokan így kezdik, és hidd el, ők járnak jobban - magam is így tettem, és ha kézügyességem jobb volna, ezt el is tudnám hitetni mással. :-).
Röviden: ha kevesebb kerülővel, hatékonyabban akarod megépíteni az asztalod, ahhoz muszáj előtte olvasnod. Szakkönyvek is akadnak, én akár kölcsön is adom a magaméit, ha kéred. Fogadd el a tanácsot, mert tapasztalásból, jóindulattal jön.
"de elvárod, hogy másnak legyen, csak számodra, hogy hosszasan körmöljön? Rossz hozzáállás, nem kelt szimpátiát."
Ez egy kicsit rosszul esett! Én nem kértem senkit, hogy hosszasan körmöljön, illetve keresgéljen nekem mindenféle oldalt, tanácsot, stb. Ha ez ragasztóügy, mindenkinek a kisujjában van, akkor olyan nehéz leírni egy mondatban a saját tapasztalatát, és a termék nevét?
Jelenleg én is körmölök. Ha nem így tennénk, akkor ez az egész nem jött volna létre. Vagy tévedek?
Hu, nem hittem volna, hogy ilyen kioktatásokat kapok, de akkor menjünk sorba.
Bátorkodtam megkérdezni, amit megkérdeztem. Laikusan gondoltam, hogy lesz egy-két segítőkész topiktárs, aki leírja pontosan milyen ragasztó vált be neki, hogyan keverte, stb.
Türelmem van, tudom, ez a mai világban nagy kincs, és nem mindenki rendelkezik vele.
Google-ban keresetem, ez volt az első dolgom. Találtam is sok-sok ragasztót, de nem voltam biztos, melyik lehet számomra a legmegfelelőbb. Ezért kérdeztem előbb, de most már tudom, hiba volt.
Elnézést kérek mindenkitől, akit éppen megzavartam teljesen amatőr, alap dolognak számító kérdésemmel. Csak azért valljuk be, valahol el kell kezdeni, és nekem 21 évesen jött el az idő, hogy megépíthessem az első terepasztalom, és még nem rendelkezem minden építőkiegészítő ismeretével. De majd idővel.
Egyet viszont nem értek. Minek van egy a topik nyitva, ha egyből elküldenek a pics....ba? Vagy lehet, hogy nem is olyan alap dolgot kérdeztem? :-) Na mindegy, félre a tréfával. Bocs, hogy idetévedtem!
Én annyit láttam, hogy az első, neki nem tetsző válaszra (amit nem én írtam) azt írta: "Így forduljon az ember segítségért, köszi!", majd pedig ezt: "Visszakeresgélni, meg visszalapozni az egész topikot nincs időm."
Ha ezekre nincs ideje, a tájékozódáshoz türelme, akkor abból hogy lesz terepasztal?
Én úgy érzem, nem kevés esetben mutatok segítőkészséget, adok szívesen tanácsokat. De az alapokat, amik százszor szerepelnek korábban, és a keresőmotorok végtelen számú találatot adnak rá, ismételgetni felesleges. Főleg ha a kérdezőnek kevés az ideje. Ehhez a hobbihoz épp idő kell, és rengeteg türelem. Már az elejétől, a megfelelő fogások elsajátításához, a kísérletezgetezéshez, az anyagok kipróbálásához.
Hisztisen és kapkodva nem fog menni - ha szabad ezt saját tapasztalatból mondanom. :-)
Akkor én már nem írok semmit :-) Egyébként ennek a linknek az előbányászása nem tartott tovább mint ide betenni. Akinek ennyire nincs ideje tényleg más hobbyt kellene választania :-)
Várj még egy kicsit. Valaki biztos fog válaszolni, vagy beszúrja egy előző beszélgetés linkjét. Minden fórumon vannak feleslegesen a dühüket itt kiadó topiktársak. ;-)
"Visszakeresgélni, meg visszalapozni az egész topikot nincs időm" - de elvárod, hogy másnak legyen, csak számodra, hogy hosszasan körmöljön? Rossz hozzáállás, nem kelt szimpátiát.
Egyébként pedig használhatnád a keresőt, száz és száz találat lesz rá. Nem akkora fáradság.
Ragasztóval kapcsolatban nem találtam az utóbbi 3 oldalon semmit. Gipszes trutyi nekem nem jó, átlátszó kell. Így forduljon az ember segítségért, köszi!
Köves szóróanyagot a sínek mellé-rá, mivel tudnám rögzíteni? Vagyis pontosan milyen ragasztóval? Valami olyasmi kéne, amit tudok vízzel hígítani, és magam állítom be a sűrűségét.
Az a tervem, hogy ragasztót öntök a felületre, ahová szórni szeretném a köveket. Majd ragasztót spriccelek a kövekre, ezzel is növelve a tapadásukat. Sajnos az asztal helye nem fix, így muszáj, hogy a kövek stabilan legyenek rögzítve.
Járom a papírboltokat, de sajnos nem találok sehol narancs-barna üveget imitáló "írásvetítő" fóliát (a pontos megnevezést nem tudom). Próbáltam üvegfestéket használni, de az pattogzott. Még várok, nem sürgős... A legtöbb ilyen házon narancs-barna az erkélyüveg, és fekete a korlát, ötös, vagy hármas osztású.
Mint olvasó korábban követtem a modellező topikokat, ámulattal csodáltam a már korábban is megépített váltóidat, síneket!!! :)
Anyaga 0.5 és 1 mm-es polisztirol lap, etil-acetáttal összeragasztva, különböző Humbrol festékek. (A készítendő asztalon szerepeltetni szeretném majd azokat a kedvenc épületeimet, amik nagy része már nem létezik, vagy reprezentálják a vasút szépségét, elsősorban Győrből és környékéről.)
Megelégeltem a különböző absztrakt méretű bolti épület maketteket, másrészt átalakítom az egész terepasztalt, magyar építészeti stílusúvá. A képen látható kis tömbház az első saját készítésű makettem, mindent magam készítettem, ajtókat, ablakokat, éjszakai üzemre is alkalmas. Próbáltam minél élethűbbre alakítani. Apróságokat kell már csak elkészíteni (szén-monoxid kürtők, erkélykorlátok) a kész maketthez. (Ilyen magyar típusházak különböző változatai szerte az országban fellelhetők - Pécs, Tatán a katonai lakótelep ill. a Május 1. úton, Győrött a Bartók úton erkély nélküli változatban, vagy az ETO stadion mellett ez az erkélyes fajta).
90 cm az közel jár az én elképzelésemhez, bár én 80 cm en gondolkodom. Ha oda ülök akkor is beláthato az asztal. Tulajdonképpen szerintem nem hinném,hogy egy szobában levö asztal mellett orákat fogok ácsorogni.
Érdekel még pár vélemény,tehát irjátok meg tapasztalataitokat.
Az én asztalom magassága nettó 90cm. Ez a felső szint természetesen. Mivel az asztal kapott 4db kereket így ez 96cm-re emelkedett. Építés alatt a tökéletes vízszint megtartása miatt a kerekek helyett csavarral emelhető lábak voltak alatta, kb. azok is ilyen magasak. Szerintem ez optimális magasság.
30 évvel ezelött a gipszhez egy kis tapéta ragasztót kevertünk és azzal dolgoztunk a tapétázás alá. Ezzel kb. 1 órára kit tudod tolni a kötési idejét. A másik megoldás a mész hozzá keverése. Ez volt régen a meszes glett,a meszelés alá. Ez viszont kb. 3-4 napra kitolja a kötési időt. Hátránya hogy terepasztalon nem lehet használni, mert könnyen törik!
Gipsz. Gyorsan köt, hőfejlődéssel. Ha fém van körülötte azt rozsdásítani fogja a felszabaduló savak, és kristályvize miatt.
A kötési időt a legkönnyebben mozgatással, és vizezéssel lehet lassítani, de nem a végtelenségig.
A glettelő gipsz azért köt lassabban, mert sok/több benne az adalék, a modellgipszben kevesebb.
Minden egyéb hozzáadott hókuszpókusz a bedolgozási tulajdonságát javítja, azaz nem ragad, könnyebben kenhető. A mosogatószer is ezt tudja, de a lenolaj (étolaj) is ugyanezt szolgálja, könnyebben lehet kenni, és nem ragad annyira az eszközhöz.
Ha lassúbb kötés kell, akkor inkább flexibilis csemperagasztót lenne érdemes kipróbálni, mert az viszonylag hamar "megáll", de még formázható 1-2 órán át.
A rimanó 6-30 az vastagon kenhető glett olyan 15-20 perc alatt köt meg
A rimanó 3-6 az vékonyan kenhető glett anyag finomabb őrlésü az elözőnél
A rimanó 0-3 az az igazi glettelő gipsz ez még finomabb.Ezt nem ajánlanám.
A sima gipszbe elsősorban tapéta ragasztót szoktak keverni meg tejet meg az isten tudja hány ilyen"bevált recept"van én a glettelő gipszet ajánlanám már 3kg-sat is lehet kapni.
Csak vigyázz,mert a glett,és a glettelőgipsz nem ugyanaz!!!Pontosítok,én neveztem rosszul ezt az anyagot !Olyan gipszet végy, amit gipszkartonnál fúgakitöltésre használnak.
Hogyan tudom a modellgipsz kötési idejét kitolni? Olvasom, hogy mosogatószert öntenek bele. Nekem nagyon nem vált be. Olyan krémes állagot szeretnék előállítani amivel viszonylag hosszú ideig tudok dolgozni. Rengeteg gipszből készült sziklaformát kell felfogatnom, körbekennem, egybedolgozni a hegy alapjával. De olyan gyorsan megköt, hogy pár próbálkozás után már csomósodik.
Úgy látom valami ilyesmi karos áttételben kell továbbgondolnom a dolgot.
Ezt a fehér lyuggatott keresztet saját magad készítetted? Jó ötletnek tűnik, könnyen variálható az áttétel.
A Conrádnál az acélszálat csak a csúcssínek mozgatására hagynám meg, és magát a mozgó műanyagot gondoltam volna összehozni a súlykörte mozgatására. Szerinted kevés a motorja a Conradnak ilyesmire?
Köszönöm az elhelyezésre vonatkozó példákat is, akkor nem aggódom, hogy a váltó rossz oldalára kerülnek a súlykörtéim :)
Ha conráddal akarod az asztal alól mozgatni a váltóval együtt, arra számíts hogy az acélszál nem fogja meggyőzően a sok csümbüllét átvinni, inkább elhajlik.
Vastagabb acélszál meg nagyon feszes lesz a motornak.
Érdemes egy közbenső kart beiktatni ami egy tengely mentén fordul el.
Nálam azóta működik precízen amióta ezt beiktattam.
Talán a piros forgáspont a és fém lengőív közti távolságot csökkentve lehetne jobb nagyobb kitérést elérni?
Az is egy lehetséges megoldás.
Nem tudom, van-e szabály az állítóművek elhelyezésére, de szerintem ha kevés hely van, akkor szükség törvényt bont. Egyébként mindkét oldali elhelyezésre találtam példát:
(mindkét kép vasutallomasok.hu, Mezőtárkány illetve Bicere állomások)
Ha jól értem akkor arra gondolsz, hogy a függőlegesen forgó tengelytől (kék) távolabb érjen bele a fém lengőívbe a súlykörte alsó (zöld) pöcke? Szerintem a sárga akkor is csak 45 foknyit mozdulna el.
Talán a piros forgáspont a és fém lengőív közti távolságot csökkentve lehetne jobb nagyobb kitérést elérni?
A sárga és a zöld egymáshoz viszonyított helyzetén lehet változtatni, tehát be lehet úgy állítani, hogy egyenes állásban a másik oldalon legyen a súly.
Abban egyre biztosabb vagyok, hogy mozgatni mindenképp az asztal alól kell a conrad segítségével.
Ahogy a videót illetve a képeket nézem úgy tűnik, hogy a kar csak a függőleges helyzetén túllendülve mozdítja meg a csúcssíneket. Tehát van 80-90 foknyi üresjárata.
Ezeket a váltó melyik oldalára szokták telepíteni? Mindig a kitérő állás ellentétes oldalára, vagy lehet bármelyik oldalon? Mert a többi váltóm egyenes oldalán eléggé kevés a hely.
Amennyire tudom, nincs rá szabály, de derékszögnél nagyobbat mozdul:
Ez ugyan két különböző szerkezet, de azért látszanak a végállások (valamiért az összes váltót szabványos állásban fényképezik)
A szerkezet jó, talán a súlykörte alsó pöckét kéne meghajlítani (vagy egy hajlított drótra cserélni, nem tudom, mit enged a műanyag), hogy a forgásponttól messzebb érjen bele a fém "lengőívbe". (Remélem érthető :-)
Esetleg lehetne közvetlenül a csúcssíneket mozgató rúdhoz kapcsolni, bár ha csak 2mm-t mozdul, akkor ez valószínűleg kevésbé járható.
A súlykörtét biztos, hogy meg kell "fordítani" úgy, hogy egyenes állásban a síntől elfele álljon, kitérőben meg a sín felé.
Elkezdtem kísérletezni az Auhagenes váltóállító súlykörte mozgóra forgóra való átépítésével, amiről szó volt néhány hónappal ezelőtt. Jelenleg itt tartok:
A képen a két végállás látható. A súlykörte épp csak 45 fokot mozdul el, alighanem a valóságban ez nem így van :( De ami a nagyobb problémám, hogy a mozgatáshoz 6-8 mm-es mozgás lenne szükséges, de a váltó csak 2mm-nyit mozdul el. Próbálkoztam az asztal feletti egyfajta emelőkart vízszintesen elhelyezni, de nem jártam sikerrel. Most egyre jobban arra hajlok, hogy valahogyan az asztal alatti Conrad állítómű mozgó karjáról kellene piszkálni a súlykörtét.
Bocs hogy ha van ahhoz lelkesedésed akkor nem csak kartonból lehetséges hanem ha bekevered a modellgipszet egy részt víz+ egy rész faragasztó és csinálsz egy sablont amibe ezt kiöntöd akkor már csak faragni kell.
Egy kis terepasztal építésén töröm a fejem, s ehhez, mint sok mindenhez először mai világunkban szoftvert keresek. A gugli ki is dob egy párat, úgymint:
-Free track plans
-Anyrail
-XTrkCAD
stb
Melyik érdemes használni, illetve ezen a fórumon melyik használatos? N méretarányhoz kellene. Köszönöm!
"Peco sínekből építem a terepasztalt.(polarizált)"
Itt gondolom a kitérőkre gondoltál! :-)
"Kinek mi a véleménye a saját állítóművéről. (hangos,vagy túl gyors...polaritás váltás?)"
A PECO gyári állítóműve tekercses, annak minden előnyével és hátrányával. Gyors, és csattan, de egyszerű, mint egy faék, nem igazán tud elromolni, kivéve, ha folyamatosan áramot kap.
"Gondoltam a Tillig állítóműre is. Melyik az egyszerűbb?"
A PECO sokkal egyszerűbb és sokkal olcsóbb is. A Tillig egy "lassú" állítómű, menetes orsós működtetésű.
Igen, de mire lenyomod, a váltás már meg is történik.
"Ki kell a rugót a váltóból venni?"
Nem, mert a PECO állítómű nem tartja meg pozícióban. Az csak ide-oda csapkodja az acél szálat, pont ezért van a rugó a váltóban.
Ha jól emlékszem, összesen három vezeték van rajta, egyikre kell a közös pólust tenni, a másik kettőn meg váltakozva adni a másikat a váltásnak megfelelően. Arra nem emlékszem, hogy mekkora delej kell neki.
Szerintem a popup még az első oldalról maradt ott, ahol nem írtad felül az 1-et másik számra. Én most megcsináltam tökugyanezt, felülírtam -10-et 2-re, utána mellette lévő gomb, UTÁNA KI KELL VÁLASZTANI EGY SZABAD DOBOZT A TÁBLÁZATBÓL (ahogy egyébként írjuk is...), és a popup-ban már 2 szerepelt.
Én a -10-et írtam át 2-re, és megnyomtam a mellette lévő gombot. (Nem ez rajzolja újra a táblázatot, az új adatnak megfelelően? ). A popup-ban ezután jött az 1-es.
Rájöttem, hol ment félre a dolog -- de ha már 4 embernek nem volt egyértelmű, akkor ezen majd változtatunk valamit:
Ahol szürke a mező az már a felugró ablak, tehát 1 főt jelöltél meg az alap időpontfoglalónál és lekérted a szabad helyeket 1 főre. Felugrott a regisztrációs form, ahol már teljesen jogosan nem engedjük átírni a létszámot, hiszen a "lehet még foglalni / már nem" ellenőrzésen túl vagyunk... Tehát újra kell kezdeni a foglalást és a "kérjük add meg a létszámot"-hoz kell kettőt írni.
Firefox-szal és Google Chromiummal is próbáltam. A negatív számok a mellékelt Screenshoton látszanak, ha innen mennék tovább, akkor csak egy főre sikerült foglalni, akkor is ha mondjuk 2-őt adtam meg.
Én megpróbáltam még egyszer, kaptam is róla visszaigazolást. Így most van két foglalás-azonosítóm.
Most kipróbáltam, gond nélkül tudtam változtatni (felülírni) a foglalás létszámát.
Többszáz foglalás érkezett már, ezek nagyobb része nem egy főre jött. Viszont most átbogarásztam őket, és tényleg van közöttük 3 olyan eset, amikor egy ember egymás után több 1-fős foglalást küldött el. Szóval el tudom képzelni, hogy bizonyos gépeken / böngésző használata esetén ez egy bug-ként benne maradt a fejlesztésben.
Ha nem megy másként, akkor adj le 2 db egymás utáni foglalást, de ha tudsz várni holnapig, akkor addigra megnézetem a fejlesztőkkel.
Én próbáltam foglalni, de csak egy főre enged (szürke a mező, amiben a látogatók száma van). Én meg a fiammal mennék. Igaz, ha keresni szeretnék időpontot, akkor negatív számokat is elfogad, de itt is mindegy, hogy mennyit írok be, akkor is csak egy embernek tudok foglalni.
Hogy tudnék 2 főre foglali normálisan (azaz dummy e-mail címek és telefonszámok használata nélkül) ?
Először nedves rongy alatt átáztatom a papírt kb. 20 perc. Ami lejön azt lehúzom egyben, a maradékot meg spaklival / glettelővel / letolom. Ha valami apró marad azt meg dörzsi szivaccsal.
Karcolni ilyennel: a hegyessel a finomabb vonalakat a durva köveket a vastagabbal, hogy legyen bőven hézag és darabosabban pattanjon ki.
Sikerült szereznem egy darab gipszkartont. Ennek megmunkálása ügyében szeretnék egy-két hasznos tanácsot. Le kell szedni a két oldaláról a papírt? Melyik oldalát kell kaparni: a fehér, vagy a sötétebb? Mivel érdemes kaparni, tűvel? Köszönöm!
Conraddal kapcsolatban van egy cikk a hobbivasut.hu-n, de ott is a lemezkék hajlítgatását javasolják.
Nem használtam még ilyen állítóművet, de a képeket nézegetve az jutott eszembe, hogy vannak elég vastag két oldalas ragasztószalagok. Mi lenne, ha ilyet ragasztanál fel a ház falához ütődő rész alá. Persze úgy, hogy a ragasztószalagról nem szeded le a borító fóliát. A kép alapján nem tudom eldönteni, hogy a belső fogasléc, vagy a külső drót befogó csattan.
Köszönöm. :) A kút már elkészült. A zöldítés az még várat magára, ha nem fogok már hungarocellt faragni és nem lesz tele minden golyókkal. :)
Közben felmerült egy újabb problémám. Próbálkozott már valamelyikőtök Conrad váltóállítót csendesíteni. Hiába hajlítgatom az érintkezőit a lendület kiviszi a végére és egy nagyot csattan.
Lehet hogy fura lesz amit mondok, de nekem az egészben a belépni tábla tetszik a legjobban :) FÉlre ne érts, mestermű a teljes munka, de engem a rozsdásodó, elhajlott tábla az, ami igazán megfogott :)
Ahogy én elképzelem, az esti zárás után, de még a takarítás megkezdése előtt a nagyobb tempóra képes szerelvényekkel (magyar és osztrák asztalon a Railjetekkel, ahol pedig az ICE jár, ott azzal) teljes sebességgel többször bejárják az ilyen szempontból is gondosan elhelyezett vágányhálózatot. Ezalatt úgy felverik a napközben lerakódott port, hogy a takarítónő alig győzi majd a partvissal felszedni a padlóról. Mielőtt megkérdeznéd, és mi lesz a városokban?, ott a Faller Car System sportosabb menettulajdonságra képes járművei (pl. a tűzoltóautók) végzik el ugyanazt a feladatot.
Nem terepasztal, de dioráma. Egy 15 x 15 cm alapterületű, 1:87-es, téglagyári ihletettségű motívum a '70-es évek elejéről. A csillék és sínek Auhagen némi magyarítással, a figurák Preiser-átalakítások, az oszlop a betongyámmal és a Campinggel Posch Modell és végül, de nem utolsó sorban BaTTka mester rekettyése. Ni!
Némi gondolkodás után elkezdtem próbálkozni. Még mobilis, híg alap fekete temperát kapott. Még van rajta mit fejleszteni. A várudvarra esetleg egy torony, kaputorony a hosszú fal elejére, meg a szakadék felé lefelé rövid falak. Talán kút az udvarra. Az alap sziklával a végleges felragasztás után fogom összefaragni, gipszelni.
Az a vár kicsit furcsa. Túl szabályos kövekből épült, pedig nem ez a jellemző, legalábbis Magyarországon. A várfalak törtkőből épültek, majd bevakolták őket, ilyen faragott szabályos köveket csak az épületek sarkain, illetve reprezentatívabb épületen, pl. kápolnán alkalmaztak. A falak romlása sem csak a tetejéről indul. Meg kell nézni pl. Vitányvárt, ahol a 15 m magas falnak az alján van kiromlás.
Persze vannak benne szép részletek is mint pl. a torony repedése, a kályhakürtő, bár ez lehetne füstös.
Nézem, nézem. Megmutattam a feleségemnek. Azt mondta, hogy még van mit tennem. :) Szerintem meg nincs mit tennem, én ilyet egészen biztos, hogy nem tudok. :) Nagyon jó ötletek, részletek vannak benne. Kár hogy nem angol, németül egy szót sem tudok.
Még arra vagyok kíváncsi, hogy lehet ezt pormentesen tartani. A magyar kiállításokon van egypár régi asztal amin már látszik az idő. Ez meg, mintha tegnap készült volna.
Mostantól megtekinthető a Miniversum beharangozó rövidfilmje:
Ha tetszett, kérlek, osszátok meg, adjátok tovább! :)
Május 16-án reggel nyitunk, előtte egy héttel, 9-étől fog élni az addigra megújúló www.miniversum.hu weboldal, ahol lehet majd időpontot is foglalni a látogatáshoz.
Köszönöm, ez eszméletlenül jól néz ki. Ha ilyet látok megfordul bennem, hogy előröl kéne kezdenem. / meg, hogy ha venném a fákat hány évi fizetésem lenne, amennyi ezen az asztalon van :) /
Igaz a solymári vár kinézetre nem ilyen jellegű, de hasonlóan aprócska, a honlapján sok hasznos infó van, a vár alatt húzódik az esztergomi vasútvonal.
És egy szörnyű, egysávos autó út, amely kacskaringós, kétirányú, és a szélein ha túltolatsz, egy lyuk vár, amin fennakad az alváz, a kerekek meg mennek lógni a levegőbe.
A sok zöld be van tervezve csak előtte még meg kell tanulnom gyártani. A videó nagyon jó, megerősített a kétkaros jelzőben is.
Még szeretnék valami fűrésztelepet, meg várromot. Ha van valakinek tapasztalata, hogy csináljam, köszönöm. Elsőre gipszkartonra gondoltam, abból csináltam néhány alagút bejáratot is.
Köszönöm a figyelmeztetést. Van egy öreg BR 66 -osom, az mellet van 1,5cm. Ha netán valami mégis akadna fogom a kést és lefaragok a hungarocellből. Eleinte megesett. :)
Lehet, hogy beakadna, de ezt egy hegyi asztalnak terveztem és csak rövid kocsik, szerelvények lesznek rajta. Nagyon jó a szemed, hogy egy ilyen rossz képből kiszúrtad.
Emelkedőt, vágányaljat polisztirolból javasolt-e építeni, ha nem akkor miért?
Láttam valami Youtube-os videón, a Woodland Scenic-nek van valami Subterrain rendszere és az abból van. Két oldalt meg be van vágdosva, flexibilis ezáltal, mint a flexi sínek - oldalirányról beszélek.
Épp most építettem egy asztali sztirolvágót, hogy hidakat és akár ezt a vágányalátét rendszert vagy nem is tudom mi lenne rá a jó szó magamnak elkészítsem költséghatékonysági okokból. Szeretnék én is a vitrin irányából az asztal felé eljutni végre.
p.s. Időközben egy súlyos szívműtéten estem át és bizony azóta igen lassan halad a továbbépítés. Bár egy modellasztal soha sem készül el vélegesen, ha nagymértékben előrehaladok készítek további fotókat.
A házilag kivitelezett emelkedőt (mert kereskedelemben is kapható műanyagból készült) 4-5 mmm-es rétegelt lemezből készítjük, amelyet általában kb. 10-15 mm vastagságú és a szükséges hosszra vágott lécdarabokkal rögzítjük az alapfelülethez.
Rendben van csak azért teszem ezt , hogy magázódok mert nem mindenki szereti ha tegezik és a nagyapám is arra tanított hogy csak akkor ha az illető meg engedi és ezt tiszteletben tartom .Köszönöm hogy meg engeded , hogy tegezzelek.
Üdv :Nichter Gábor
U:I. Szeretném megkérdezni tőled , hogy emelkedőt milyen anyagból érdemes csinálni? Azt tudom , hogy 3% max csak az anyagot nem tudom. Köszönöm előre is.
Engem? hehe. Azért mert még abból is vita kerekedett az "asztalom" tervei körül, hogy abba 3 hurokmodul kellene, nekem meg egy darabbal is üzemel.
Én egy minimál kivitelt hoztam létre teljesen egyedi alépítményre (műanyag), amit azért tettem, mert meguntam a 30 éves "szőnyegvasutazás" masszív hátrányait (koszolódás, kontakthiba, vezetékrengeteg a sínkörül, lerakás/felszedés).
Még kopár a vidék, de majd talán lesz rajta egy-két fa, ha a nejem készít rá, de én addig hozzáképzelem :)
Fényévekkel vagyok odébb a ti szép munkáitoktól, viszont egyszerre akár 3 szerelvény szépem megyeget rajta gond/siklás nélkül. Nekem már ezért megérte ez a 250*150-es "terep".
Megépítettem az asztalt, rengeteg munkával. Pár hónapja ismerősöm rábeszélt, hogy építsek modult,modulokat. Végül is helyem lenne összerakni.
Mégsem adom el? Egyszerű, nem veszik meg! Megmarad, nem lesz katasztrófa és nem fogok siránkozni! Játszom ezen. Majd ha feladom ezt a csodálatos hobbit, amit egyelőre nem akarok, oda adom ajándékba valakinek.
Tisztában vagyok az árakkal megtérülésekkel. Ezt mindenki magának építi. Ha mester valaki akkor tudja olyan gyorsan készíteni, hogy meg tudják neki fizetni. Itt a vége.
Ha magadnak építetted, régóta figyelem a topikot, akkor viccelődtek is, hogy megépítetted, aztán mindjárt eladod? Akkor miért "öltél" bele ennyi energiát, ha mégis el akarod adni? Ezt nem értettem. Aztán mégsem adod el, hanem tovább csinosítod, ami úgysem térül meg? Nem értelek :) Te tudod, de a végén ne siránkozz :))
Én sem eladásra "építem" az enyémet - körbe röhögnének, ha meglátnák mit szeretnék eladni.
Tökéletesen igazad van! Eladásra építeni terepasztalt biztos nem érné meg. A befektetett munka soha nem jönne vissza. Négy éve építgetem az asztalomat és még lehet dolgozni rajt. Lekerült a nappaliba és rájöttem, ott elég nagy helyem van modult alkalomadtán összerakni. Na ezért döntöttem az eladásán és az árából modulokat készíteni.
Két terepasztalomat kellett eladnom eddig, szerintem mindkét esetben olyan indok (építkezés pl) ami érthető. Jól nem jártam de a beépített anyagok árát megkaptam. Fogalmazzunk inkább úgy, hogy nem volt akkora a bukta, hogy elvette volna a kedvem. Mégis volt olyan kedves topictárs, aki már a mostani asztalom építésekor megkérdezte, hogy mennyi lesz az ára (igen, ezt megjegyeztük, felírtuk :) ). Foglalkozom járművekkel is, van kész, félkész, adtam el már, és ott ugyanúgy megkérdezik, hogy megéri-e. Én pedig mindig visszakérdezek, hogy mit jelent a megéri? Forintosíthatóak a szerzett élmények, a tanulás? A befektetett pénz megfogható, visszakereshető az utolsó forintig, na de a többi?
Eladásra is lehet úgy terepasztalt építeni, hogy megérje: van egy órabéred, van egy anyagköltség, csak legyen, aki megfizeti. Egyet tudok biztosan: itthon két, három ember van, akinél az órabér és az anyagköltség eredményt ad, de sokkal több van, aki ugyan hirdeti magát de egy vasat nem adnék a munkájáért.
Volt egy olyan terepasztalom, amit szétbontottam, sikerült visszanyernem belőle majdnem minden anyagot, az alapjának meg örült valamelyik topictárs, már nem emlékszem ki. Így szintén nem volt akkora a bukta szintén. Időnként felbukkannak eladó terepasztalok, az eladás okát nem részletezik nyilván, de sokszor azt látom, hogy a kívánt ár, a befektetett munka és a létrehozott eredmény egyáltalán nincs arányban, jobb lenne bontani és darabonként eladni, mintsem hónapokig várni és hirdetni feleslegesen.
Ahogy van olyan járművem amire nem tudok befektetésként nézni, a saját terepasztalom sem befektetés. A most épített asztalom kezd úgy kinézni így két év után, amire azt mondom, hogy már elfogadható. A befektetés a tanulás volt, a kapott eredménnyel akkor elégedett vagyok, tehát: megérte. Forintban? Úgy már nem biztos, hogy pozitív lenne az eredmény :)
Az észrevétel jogos, csak azért tettem fel mert volt otthon és megáll a saját talpán. Kellett valami élénk. Így került fel egy régi TT malom is. Most még nagyon szürke és sárga ami elkészült.
Nálam is hasonló a helyzet. Az alap rétegeltet, a síneket vettem a többi meg hungarocell, gipsz, tempera, meg homok. A gördülő állomány meg még egyenlőre gyerekkori.
csatlakozom azon modellezők táborához akik saját örömére, saját maguknak, esetleg gyermekkori vágyálom beteljesülése céljából építi a terepasztalát. Nekem soha nem jutna eszembe eladni, kivéve ha építek egy újat, de akkor is inkább felajánlanál rászoruló gyeremekeknek, vagy intézménybe (gyermekothon, ateista segítő közp.) ahol örömet szerez majd ez a kis "dilikör".
Sok pénzbe kerül, ez sajnos tény. Bár a legtöbb anyag nálam olcsó cucc (hungarocel/nikecel, farost lemez, gézlapok, olcsó festék, low cost épületek), mégis hetente elmegy pár ezer forint, hogy csak még ez, csak még az ..stb.
Most először szólok hozzá, bár a Fórumot rendszeresen követem és vissza is olvastam vagy két évre. Második asztalomat December közepén kezdtem el építeni. Az elsőt vagy 25 éve szedtem szét. Most jutottam el oda, hogy az itt tanultak alapján, amit köszönök mindenkinek, aki megosztotta tapasztalatait, már felmerek tenni néhány részletet. A képek telefonnal készültek, elnézést a minőségért.
A terepasztal eladásról még annyit és ezt senki sem említette, hogy akinek terepasztal kell, az inkább csinál magának és nem vesz egy készet. Nekem például a játék öröme eltörpül az építés öröme mellett. Az, hogy drága... a hegymászás is drága, a horgászat is drága, a fotózás is drága, a vitorlázás is drága! De okos telefonja minden gyereknek van, pedig egy digitális kezdőkészlet ára. Amúgy régen is drága volt és csak az vette meg akinek ez volt a hobbija. Én gyerek koromban hónapokig gyűjtöttem egy TT Ludmillára. Most is húztam egy határt és ezért nincsenek is LIMIT mozdonyaim. És egy Albert Tillig halbi kocsiért sem adnék 22.000,- ft-ot mert át van számozva. A fiamat pedig próbálom úgy nevelni, hogy a modellezés, az alkotás, de bármilyen hobbi fontosabb legyen mint a semmit tevés!
Terepasztalt eladni? A fiatalokat már nem köti le, az idősebb korosztálynak már van asztala vagy gyűjtő. Én úgy látom, hogy a vasútmodellezés hanyatlásnak indult Magyarországon. Nem úgy van, mint régebben, mikor játékboltokban is árultak modellvasutat. Modellbolt vidéken szinte nincs is. Internetről sokan nem mernek rendelni. De, ha árulnának is vasútmodellt játékboltban, az árakat meglátva a szülők sokkot kapnának. Kiállítások reklámozása nagyon szerény.
Másik hobbink (fiaimmal) a horgászat. Fehovát és a Tavaszi Horgászkiállítást (Syma csarnok) a média agyon reklámozta. Belépőjegyeket lehetett nyerni. És a Temofeszten? A MÁV félárú jegyeket adott. És a Temofeszten? A belépőjegyeket le lehetett vásárolni. És a Temofeszten? A kiállító boltok jobbnál jobb akciókat hirdettek. És a Temofeszten?
Azért példálózok a Temofesztel, mert talán minden évben a legnagyobb kiállítás.
Nem azért hoztam fel példának, mert lenézném a Temofesztet. Csúcs volt, nagyon tetszett! Nincs megfelelő reklám a vasútmodellezésnek. Sajnos!
Pedig épp a töltéses vágányok és az olcsó pozdorja az, amit még szinte árában megfizetnek. Ezek nem is igen kerülnek százezrekbe. Sajnos amiket százezrekből hoztak létre, na azokért nem adják meg az anyagárat sem.
De ezzel semmi gond, ha tudjuk, hogy hiába fordítunk rá tekintélyes summát, annyit csak magunknak ér.