Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Ha nem túl nagy kérés, átküldenéd a tervet, amit az egyik képeden kinyomtatva látni?! Valahogy nekem nem jön ki értelmesen a vonalvezetés, bár én Tillig modell anyagból próbáltam meg kirakni programban 310-es ívekkel. A régi BTTB ívek mások?
Ez annyira igazi, hogy a rekonstrukciós tervek alapján készült el a teljes füzéri vár. Nekem csak a töredéke fért az asztalra. Igaz már nem az én asztalom
Zsolt meglátása áll nagyon közel az általam elképzelthez, konkrétan az állomás egyik bejáratánál képzelek el egy olyan kitérő irányt, ami egyelőre csonkavágányban végződik, de később egy kis modul kerülne oda, némi iparvágány-jellegű beütéssel.
zotya-H0 helytakarékosságból beszeretne építeni kettő normál váltó helyett egy hármas elosztásút, ami kis országunkban nem volt divat.
Erre ajánlottam neki a szegment fordítót. Beraknék egy képet segítségül. Alul a kép jobb sarkában van a delikvens.
Hármas váltó ugye kb. akkora helyet foglal el mint egy normál váltó, tehát nyer vele egy váltóhosszot Viszont kell hozzá továbbra is egy kihúzó vágány.
Na most kedves modellező társunk épít egy ilyen szegment fordítót, akkor még a kihúzó vágány hosszát is meg tudja takarítani.
Nem éppen erről van szó, amit írtál.Na most kedves modellező társunk épít egy ilyen szegment fordítót, akkor még a kihúzó vágány hosszát is meg tudja takarítani.
zotya-H0 helytakarékosságból beszeretne építeni kettő normál váltó helyett egy hármas elosztásút, ami kis országunkban nem volt divat.
Erre ajánlottam neki a szegment fordítót. Beraknék egy képet segítségül. Alul a kép jobb sarkában van a delikvens.
Hármas váltó ugye kb. akkora helyet foglal el mint egy normál váltó, tehát nyer vele egy váltóhosszot Viszont kell hozzá továbbra is egy kihúzó vágány.
Szándékosan megvártam, hogy "Váltógyártó" mit válaszol neked.
Szóval mivel amúgy sem lesz a terepasztalod annyira "Hű de magyaros", hármas váltó helyett akár készíthetnél a német területeken elterjedt "Szegment" fordítókorongot is /Die Segmentdrehscheibe / . Ha netán elkészíted ügyelj arra, hogy a vágány hossza megegyezzen a leghosszabb mozdonyodéval.
Kerestem képeket, de már kidobhattam a pálma faragasztós vízről. Volt egy ilyen kísérletem és nem is lett rossz.:-) Vízesést nagyon szépet lehet a ragasztóból készíteni. Viszont vastagon öntve, nagyon opálos.
Köszönöm a dicséretet! Meg kell mondjam, nem vagyok egy rutinos terepasztal építő. Ezen a munkán is sokat tanultam. Leginkább azt, hogy mit hogyan ne csináljak. Nem elég olvasgatni, képeket nézegetni és mások munkáját tanulmányozni. Teljesen más amikor kézbe fogod az anyagot és a szerszámot, majd nekilátsz építeni.
Igazából nem számoltam mennyit költöttem rá de jóval többet, mint szerettem volna. Evés közben jött meg az étvágy. Először egy szinte üres asztal volt a cél, minimális tereppel. De így nagyon puritán lett volna. Így kerültek rá házak kandeláberek, padok és kerítés. Vettem rá fákat és ami itthon maradt szóróanyag, az is rá került. A kőzúzalék kevésnek bizonyult, így az is vennem kellett.
Figyelem reklám következik!!
Paksinuti féle ágyazatkő mindent visz!Hiszen eredeti zúzalékból készült.
Nagyjából 50.-e forintot költöttem rá alsó hangon. Ha minden anyagot, tereptárgyat vásárolok, legalább a háromszorosát költöttem volna. A BR118-as kiváló állapotban egy klubtársam jóvoltából került az asztalra, de azt az édesanya fizette. A vagonok egy másik klubtársam ajándékai. Jelenleg a kis kéknek velük kell beérnie. A 9V-os motort kidobtam belőle és amennyi plusz súlyt csak lehetett, beleraktam. Dacára az alapos karbantartásnak, a futása így is harmatgyenge. Hangulatképek nem készültek, sőt fotó se sok.
Az asztal egy olyan kisfiúnak készült, akinek a szülei nem engedhetnek meg maguknak egy ilyen beruházást. A srác imádja a vonatokat és talán ezzel az asztallal is adtam olyan lökést, hogy néhány év múlva a vasútmodellező társadalom hasznos tagjává válhasson.
Családban maradt, vagy rendelésre csináltad? A kis kék kéttengelyes "vilany" milyen szerelvénnyel jár? Tudsz feldobni hangulatképet? Ez a kedvenc mozdonyom. Gyerekkori emlék. :-)
Sokan vagyunk így szerintem :) Én először egy összerakható asztal építésre szántam el magam, kb. 5 db 50x130as lapl lehetett egy 250x130as dilikört összerakni. Nem akartam hogy sok helyet foglaljon állítva, így spróroltam a merevítéssel... Szerencsére időben előjött a gond (görbülés) így időben befejeztem és szétbontottam és nekiálltam normális 130/100x50 cm-s moduloknak, normális merevítéssel. Sajna az időm kevés rá, nyáron tulajdonképpen nulla, de ősszel már az elektronika bekötéseket fogom folytatni és talán végre "lábra állva" már jöhet a terepépítés.
Mivel a két komponens elég komoly hőt fejleszt, szerintem óvatosan. Inkább gipszel kend meg a felületet.
A másik, hogy a vásárlás előtt némi tájékozódás szinten a forgalmazóval telefonon beszéltem. Korrekten válaszolt a kérdéseimre. A webcímen nézelődtél már? A biztonsági adatlapon lehet, hogy írnak erről!
Megbízásból nálam van egy néhány éve elhunyt, közismert budapesti modellező-modellboltos egyik utolsó félkész H0-ás épülete. Nekem Mariazellnek tűnik, ami elképzelhető is, mivel kedvelte és gyűjtötte a kisvasutat.
Az épület eladó, de ára nincsen, legalábbis a hagyományos értelemben nem. Az örökös megbízása alapján olyasvalakit keresek, aki egy éven belül vállalja az épület igényes, profi befejezését, és lehetőleg egy igényes terepasztalba illesztését is (ha ez később kiállításokon is megjelenne, az lenne az ideális). A terepasztalra nincsen megkötés, lehet körpályás, szegmens vagy modul is. Az elbírálást jómagam és néhány felkért modellezőtárssal végezzük, a jelentkezők eddigi munkái alapján fogunk döntést hozni, de véleményezésben számítanék rátok is. Időkorlát nincsen.
(Én nem foglalkozom sem H0e-vel, sem osztrák témával, és nem is szándékozom belekezdeni.)
Hasonlóan jártam én is. Belekezdtem egy hasonló méretű asztal építésébe és félúton jöttem rá, egy szörnyet növesztek a műhelyben. Azóta kizárólag szegmens asztalban gondolkodom. Ha végre rászánom magam, belefogok a TT-s modulom építésébe. A kész keretek évek óta száradnak a padláson, valószínűleg vetemedni már nem fognak.
Az asztalka mérete 140x80 cm. Nem akartam klasszikus dilikört készíteni. Akkor ugrott be, hogy láttam ezt az asztalt és megfogott a vonal vezetése. Az a kis törés benne érdekesebbé teszi a körutazást.
Az eredeti megtekinthető itt:
Az F1-es trafót szétkaptam és úgy építettem be. Maga a trafó 6 kimenetű és 2 voltonként emelkedik a feszültsége . A tápok külön nyákra kerültek és mellettük van a védelem is. Később a menetszabályzó szekunder biztijét kiraktam oldalra. Ha zárlat miatt kimegy, legalább nem kell lebontani a fenéklemezt.
Én is elkezdtem úgy pár éve egy asztalszerűséget építeni, de a felénél leálltam, mert papíron nem volt nagy, de úgy egymagában igen: 150*250. Ezt SEMMIVEL sem tudom egyszerűen mozgatni, bármily könnyűre is építettem. Mivel eleve úgy kezdtem, hogy visszabontható legyen minden, így következő, már asztalnak nevezhető munkát szétszedhetőre építem, hogy legalább egyenként, de egy sima személykocsiba is beférjen egy-egy darabja.
Tetőtérben van, nem igen fér ki az ablakon. Azért köszönöm a felajánlást. :) Arra gondoltam azért , hogyha egyszer máshová kell tenni, szét lehessen szedni. Hosszában az első 30 cm leszerelhető, hogy kiférjen az ablakon, de csak terep roncsolással. Némi sínt és hegyet kell elvágni.
Most már pár dolgot másképpen terveznék. Mondjuk a síneket nem a téli 20 fokban raknám le, hanem a nyári 30-ban. Meglepő a hőtágulás mértéke.
Nektek nem volt még problémátok a táguló sínekkel? Hiába hagytam hézagot, pár helyen nyáron látszik a deformálódás. Mondjuk aki idegen nézi nem veszi észre, de én tudom milyen volt.
Szia. Remélem két év alatt, sokan megnézték. Te is szépen haladtál az asztaloddal. Kimozdítható onnan? Szívesen segítek.:-) Mint ahogy minden sorozat véget ér, én is a végére értem. Ide is felkerült egy új épület a hangyaszövetkezet egy korabeli épülete és pár kép az elkészült asztalról. üdv: Miklós
Engem inkább az ilyen kis asztalok fognak meg. Talán elérhetőbbek számomra, mint a többiek által mostanában posztolt, szintén csodaszép, de nagy bonyolultságú asztalok.
Megtudhatom a méreteit és az eredeti amerikai asztal elérhetőségét? Hol helyezkedik el az F1?
Mindenkinek gratulálok a munkáihoz! Folytassátok ezen jó szokásotokat a bemutatókkal! :-)
A múlt héten jártam Keszthelyen. Szomorúan látom, hogy sehogy se akar elkészülni, pedig jó néhány éve jártam ott utoljára. Tudni lehet, hogy miért nem sikerült befejezni azt az ígéretes projektet?
A terv az, hogy ha kész, akkor leszőnyegezem és lesz egy kanapé az U alak közepén. Na akkor már lehet aludni is, addig csak arra kell a matrac, hogy ne fagyjon le a hátsóm a kövön, amikor bűvölöm a kábeleket meg az elektronikát. Tudod, az Andrássyn is többet láttam alulról az asztalokat, mint felülről :-)
Szerintem ennek mindig szezonja van.:-)) Persze gyorsabban haladnál ha nem aludnál a terepasztal alatt, nagyon árulkodó az a matrac.:-)) Végignéztem az oldaladat,már most is jól néz ki.:-) Persze várom a folytatást.:-)
Sziasztok olvasom hogy elindult egy ilyen dolog miből mi lett nálam ez lett HO-ban
műgyanta öntvény alkatrész elemek , nagyon sok br 41 , 43 , máv 520 . br 130 ludmilla utána festés és antikolás ezúton is üzenem annak az illetőnek aki anno keresett csak nem találok hogy nem könnyű csinálni nagyon időigényes valahol elvesztettük egymást készen van amit kért ha érdekli akkor
itt megtalál ha nem nincs harag mert elviszik
haver19750930@citromail.hu köszi a figyelmet válaszolni csak a megadott címen tudok
Mindenkinek ajánlom a Synolite műgyantát. A nikecellt megtámadja erre vigyázni kell. le kell előtte kenni gipszel és utána festeni akkor semmi probléma. Én sokat használtam amennyit kiöntök annyi marad, nincs párolgás zsugorodás. Viszont erős szaga van, de ezt ki egyen súlyozza, hogy a többi gyantához képest olcsó. Valamit. valami ért.:-))
Szeretnék beállni az alábbi szösszenettel a miből mi lett játékba.
Némi háttér infó a munkáról...
A feladat az volt, hogy a lehető legkisebb befektetéssel hozzak össze valami asztalka félét. Az terv egy, a neten is fellelhető amerikai asztal alapján készült. Az ismert kalapácsos oldalról beszereztem egy (H0/TT szerintem egyikhez se passzoló) gyárépületet lámpaoszlopot és "élethűen" festett emberkéket. A fák annyira ratyin néztek ki, hogy némi lombanyaggal kellett feljavítanom. A gyárépület is hiányosan érkezett, nem is szólva milyen taknyolva volt összerakva. Az eresz alatti összes tartót újra kellett gyártani, kapott ledes világítást és "patinázással" megpróbáltam valamennyire eltüntetni az előző tulaj gányolását. Az állomás és őrház még az első kísérleti darabok, de ide éppen megfeleltek. A kerítés és a padok is saját munka, akár csak a vadles. A sín kevert Zeuke/BTTB. No itt kár volt spórolni. Azt hiszem nem kell ecsetelnem hogy miért. Minden sínszál egyedileg kapott tápot, a vezérlés is egyszerű analóg. A világítást és a váltók áramellátását egy kis trafó viszi, a menetszabályozás pedig egy átalakított F1 trafóról történik. A baleset elkerülése végett kapott még egy plusz fenéklemezt is. Ezekből és az itthon levő anyagokból ezt sikerült kihoznom.
A tulaj mindennap játszik rajta és minden abban az állapotban van, amiben megkapta.
"Kis" koromban is sokat bújtam az oldalad, főleg a régi terepasztalodért voltam oda... ;) Megkérdezhetem, mennyi időd van a vasútmodellezésre, úgy kb egy hétre? :)
Sziasztok!Dolgozott e már valaki a Faller új,CAR SYSTEM előre gyártott út elemeivel?Tapasztalat,gittelés ajánlott vagy öntapadós útfólia stb érdekelne.Mivel hordozható kivitelben vagyok érdekelt az asztal végeken rögzítésnek mit ajánlotok(szállítás).Olvastam előzőleg pár hsz. de még kérdezgetnék erről ha nem gond.
Pár fotó a kis asztalomról :) Még csak most tart az életre keltési folyamat, figurák, jelenetek, apró kiegészítők ill. jelzők/elektronika.
A kis tavam és a patak vizes részét Synolite 0328-A-1 víztiszta öntőgyantával oldottam meg. Nekem is picit zsugorodással kötött meg az anyag. Igaz, hogy rétegekbe kellett volna megoldanom. a patakmedernél egy helyen műanyaggal találkozott a kémiai reakció hője, de szerencsére nem volt nagy baj.
Én Noch művizet használtam. A végeredmény nem rossz, de a térfogata kb. 25 százalékára zsugorodott. Az első fél liter alig látszott meg a tómederben kötés után, olyan volt, mint ha csak lelakkoztam volna. Másfél liter van a tóban...
Különböző gyártók (Noch, Busch, Woodland) vízmodellező holmijaival kinek milyen tapasztalata van? Melyiket mennyire egyszerű használni, és milyen lesz a végeredmény? Illetve milyen más egyszerű módszerek léteznek víz (jelen esetben egy kis folyó) modellezésére?
Eljött a terepesítés ideje ez azt jelenti, hogy lassan elkészül az asztal.:-) ismét rákerült egy eddig nem látott épület a munkásfürdő. Mi ért nem jöttél be? De nem igazán vagyok dicsekvő, ez az asztal már két éve készen van.:-)
Nekem még egyelőre csak korai stádiumból származó képeim vannak. Lefestettem a talpfákat alap színnel. Ha minden jól megy holnap lefújom a sínszálakat is, aztán lassan jühet az ágyazat.
Váltógyártó Úr utólagos engedelmével átfestem a váltóit is :-)
Nagyon jól kihasználtad az a viszonylag kevés helyet. Én még esetleg annyit tudnék javasolni, hogy az alagútba lehet érdemes lenne 1-2 rejtett tárolóvágányt építeni, ha van rá ott még hely.
Üdv. Ma, egy pár képet teszek fel a nyers-durvább terep kialakításáról. Itt néhány épülettel több látszik. Itt már elkészült az általános iskola és a hetes lejt akna is. Tényleg nagy asztal.:-) Addig addig, míg sikerült ráraknom az összeset. Folyt köv.
150x250 cm. És a hátán lesz egy toldó rész, 40-50X250 cm. Sajnos ennyi hely van rá, s így hosszabb szerelvények is futhatnak, bővíthető lesz - átmenővágánnyal körfűtőház is tervben van.
Kíváncsi vagyok mi lesz a vége ennek a sok szép épületnek ? Hát ez. Megpróbálom erre a nagy keretre ízlésesen rárakni, ahogy a képen látod.:-) Ez volt az első elgondolás, ami nem sokat változott de azért finomítottam rajta.:-) Folyt. köv.
Nekem az lebegett a szemem előtt, hogy két keresztbe rakott talpfa milyen jól mutatna ott, de a PIKO ütközőbakja is mutatós lenne, ha az ütköző részét levágnád és balsafából pótolnád és antikolnád az egészet. Így elég lenne csak rányomnod a sínre, azt a helyén is van :D
Viszont tény, hogy ami a mozdonyszín mellett van, az is elég mutatós!
Tudod mióta nem nézek TV-t (17-éve) nagyon sok időm van.:-) Ez a terepasztal egy része. Még egy néhány kép, azokról a bizonyos hatajtós házakról, amelyekbe a bányászcsaládok laktak. Később még több épületet bemutatok de azokról nem készült külön fotó.
Köszi. Hát ebből mára csak a templom maradt.:-( A vasúti épület mellett gyönyörű gesztenye fák voltak és alatta egy artézi kút.:-) Volt egy élőállat rakodó is.
Szia. 1-mm es polisztirol lapból készült az ablak és ajtónyílásokat szikével vágtam ki. Acélvonalzó vagy szike mellett . De több helyen, duplán ragasztom.
sziasztok eladó beépíthető terepasztal részlet / nem bontott / eredetileg ebben a formában lett volna beépítve de már a hely nem volt elég a modellben világítások vannak a bányákban a motorok működnek mennek ha komoly érdeklődő van akkor t9bb képet tudok küldeni ha kell , ára 55000 ft csak maga a modellek többe kerülnek szállitás Pest nyugati pályaudvar . Helyileg Kecskemét
csere lehet roco vagy pikó mozdonyokra vagy kibir vollmer épületekre ha...
Igen, H0e. Ez így 180×180 cm. Két oldalra bővítési lehetőségeket is hagytam. Ettől persze akár minden irányba lehetne folytatni, hiszen nem csak vasút van a világon :-)
A belső vágányon egy kicsit valóban lehetett volna nyerni, ha a jobb oldali íveset kijjebb teszem. Ennek a vágánynak a másik felével a kiágazás miatt nem tudok mit kezdeni, mert a bekarikázott váltót nem tudom kijjebb tolni.
A másik átmenő vágánnyal meg az a baj, hogy hiába tolom kijjebb a bal oldali íves váltót a hasznos hossz akkor se változik. Pirossal jelöltem a közút nyomvonalát (mert ugye az sem árt) a jelenlegi helyzetben. Ha a zölddel jelölt módon kiteszem a váltót akkor meg az utat kell a váltó után keresztül vinnem a vágányokon, úgyhogy a hasznos hossz kb ugyanakkora marad. De tegye fel a kezét akinek 7-8 kocsis szerevény befér az állomására :-)
Ha már itt tartunk nem tud valaki más színű mint piros fehér fekete szürke kék sárga zöld , tehát pl. világos zöld , világos kék narancssárga 2 vagy 3 mm -es polistirol lemezre létező beszerzési forrást ? Bárhol az országban.
Olyat tudok csak aki dupla árért hozna ilyet , pesti cég. Azaz van egy targoncaemelési plusz költség mennyiségtől függetlenül. Ha valaki még venne összeállhatnánk. vagy esetleg jó kinai forrás a neten ?
Nézegettem egy kicsit hosszabban a képeket. Ha a két íves váltót kb. 10-10 cm-rel kijjebb raknád, akkor ugye nyernél a hasznos hosszokon szépen, viszont a szélesség nem igazán változna. Valószínűleg lenne hely az állomásodnak is.
A nagyobb gond a hosszabb és kisebb kitérésű egyenes váltókból adódott :-) Meg egy kicsit a SCARM hibája is, mert abban ez a váltó más méretű, az asztal alap meg ahhoz készült. Meg aztán egy kicsi helyet még akartam nyerni az állomás épületnek is. De 6-7 kocsis szerelvény így is befér, több meg minek? 3-4 kocsis vonatokkal terveztem.
"Kicsit rövidebbek lettek az állomás vágányai mert rá lettem beszélve az íves váltókra..."
Ezt hogy hoztad össze? Az íves váltóknak pont az a lényege, hogy előbb el lehet velük kezdeni a nyitást, és hosszabbra lehet építeni az állomási hosszt.
Én egyelőre inkább csak a "honnan indult" képeket tudom mutatni. Összeállt végre ALSÓGÁTYA és környéke vasúthálózata. Kicsit rövidebbek lettek az állomás vágányai mert rá lettem beszélve az íves váltókra, meg az egyenesek is a hosszabbak lettek végül, de mivel amúgy is rövid szerelvények fognak közlekedni rajta nem akkora baj ez.
A Mozaik Dekor is árul, Győrött és Veszprémben van üzletük, webáruházon keresztül személyes átvétellel, és a hölgyemények még engedik feldarabolni is, magam is úgy szállítom, kisebb táblákra felhasítva.
Nagyon durva gyűjtemény, én csak egyet szeretnék a kertembe... :) Villamost már majdnem szereztem, de azt mondták akkor kint alszok benne, látták az eltökéltségemet ezért inkább megtiltották....:(
faller 120168 gépműhely vagy ,1 állásos fűtőház eredetileg kifutott termék de szerintem mindenkinek ismerős
az épület barkácsjellegű + a kiegészítőkkel egyben vagyis
épület+ szerszámgépek kidolgozást pótlást igényelnek+ fűtőház köré alkatrészekés + rozsdás dolgok, egyben 6500 ft a posta benne van . Csak anno az épület igaz boltban 10-11 között mozgott.
csináld magad kibri 3 - vagy 6 állásos fűtőház / barkács jellegű / + kiegészítőtökkel egyben vagyis
fűtőház elemei+szerszámgépek kidolgozást igényelnek +pótlást+ rozsdás szerszámgépek köréje ,illetve a fűtőházba + alkatrészek ezek kidolgozottak. posta benne van 4500 ft egyben az egész .
kertészet kiegészítőkkel minimális befejezéssel
eredetileg egy auhagen tt-s kertészet volt jól látni az üvegházon de átment 1/87-be
ötlet az agyagcserepek tetejét beragasztózva a színes szivacsdarabkákba mártva kész is a cserepes virág
a kiegészítőkből lehet csinálni egy piaci árusítást is a figurák igényes preiser
amit be kell fejezni a wiking pótkocsit illetve a kisebb üvegházakat valamint a ládák és benne látható zöldségek kifestése
egyben postával ahogy a képen van 5500 ft
ha valaki egyben az egészet elviszi akkor ajándék ingyen
wiking bútorszállítás szett egyben
érd haver19750930@citromail.hu csak itt érk. sorr .fenntartott utalás utána posta ajánlott küldemény vagy csomag
A "közdarabokat" kimondottan modulok összeillesztésénél használják. Ezek alkalmazása esetén növekszik a csatlakozások száma, ahol ugyancsak nagyon precíz illesztésekre van szükség. Ugyanakkor növekszik az érinkezési hibák lehetősége is.
Sziasztok! Most vágnék bele asztal építésébe. Részekként terveztem az építést. Nem tudom, hogyan lehet majd, hogy az összeépítésnél siklás nélkül haladjanak a szerelvények? Előre is köszönöm a segítségeteket!
Köszönöm, a szép szavakért cserébe körbelőttem Neked a fűtőházat.
Gyári Faller épület, csak átlett festegetve. Belül fehér diszperzittel, kívül bordó, barna , fekete árnyalataival lettek a téglák foltosra festve, azután híg világosszürkével
megfuttatva (itt ott visszatörölve) fuga gyanánt.
A tető alumínium modellfestékkel lekenve, és matt feketével foltosan lefújva.
Nagyon köszönöm. A makrofotózás eléggé kihozza a "durva" felületet. A FB csoportban az állomásnév kapott kritikát leginkább, így ezt lecseréltem, nagyobb helyet hagyva a széleken a fehér résznek és nagybetűket használtam a teljes állomásnévhez. Lehet ez sem tökéletes - kézügyességemtől és technikai lehetőségeimtől ennyire telik - minden esetre talán jobb lett így.
Nagyon szép igényes munka. Gratulálok. Nekem a fa szerkezet tetszik a legjobban. Az épületeken talán a homokozott felület durva. Nem annyira élethü,de én boldog lennék ha ilyet tudnék csinálni. Nagyon tetszik az egész.
Elkészült az állomásépületem (H0), egyik kedvenc ifjúsági filmemből merítve a nevet: Öregvisnyó :) A KIBRI alapból csak a forma maradt. A tetőszerkezet teljesen egyedi, a cserepek egyenkét lettek kivágva, ragasztva, majd festve. Az oldalfalak homokkal bevonva, szintén festve néhol egy-egy vakolatomlást imitálva. Az utóbbival igyekeztem azért nem túlzásba esni, inkább a melléképület került rosszabb állapotba - betörött, repedt ablakok, megviseltebb tető és a napszívta faszerkezet kialakításával.
...és a bakterház Auhagen alapból:
Az első két épület amit elkészítettem, lesz még egy pár darab az asztalra. Ezért szívesen vennék észrevételeket, tanácsokat a továbbiakhoz itt az Indexen is - a FB csoportban már kaptam párat :)
Fiam 6-7 éves korában, órákon át játszott az akkori (N méretnagyságú) 2x3 m-es analóg, kézi vezérlésű modellasztallal, úgy kellett elzavarni lefeküdni.
A három átmenő fővágányos pálaudvarral feléépített asztalon három szerelvény közlekedett, ha ő vezérelte a forgalmat soha karambol nem történt.
Felnőtt barátaim próbálkozásai esetében egymást követték a siklások és karambolok.
Az asztal mérete 1000 mm x 2000 mm-er. Nekem az a tapasztalatom hogy szeretnek játszani vele a gyerekek. Sok ilyen kisméretű asztalt építettem már, némelyiknek tudok a sorsáról ha fel is nőtt a gyerek a családban tovább adták.:-) Hát hogy sokáig lekötik e őket, szerintem igen. Tapasztalatom a két fiamról van, ők még éjjel suttyomba is játszottak vele.:-)
Köszi. Nézegettem képeket, de ettől jobbat nem találtam ahol a víz esés látszik. Nagyon keveset fotózok, inkább amikor készen van, akkor készítek egy pár képet.:-) Legközelebb gondolok rád.:-)
Örülök hogy észrevetted a szellősséget. Itt a téma egy olyan megállóhely, ami messzebb van a településtől, egy közúttal megoldva az állomás elérhetősége. Hagytam lehetőséget, hogy a gyerekek ezt azt még rátehetnek.
"Magyar Modul Szabványnakviszont csak vízszintes csatlakozófelülete van. Így hegyoldalas modulokat csak nehezen tudsz építeni, hiszen minden csatlakozásnál vissza kell hozni a terepet a 0 szintre."
Nagyon sok modulszabvány létezik, ezek általában egy-egy kissebb/nagyobb közösséghez köthetőek.
- A Magyar modulszabvány a MOROP (nemzetközi vasútmodellszövetség) - egyik német szabványának egyszerűsített változata, de azzal kompatibilis. - Fremo Svájcban és Németországban igen népszerű, de ők nem csak a terepet modellezik, hanem a vasútforgalmat is, menetrenddel teherszállítással. Kiállításaik a tagok közös játékáról szól, általában nem nyitottak a nagyközönség számára. - Eurotrack Ez egy igazán nemzetközi szövetség minden évben más-más tagországban tartják kiállításaikat, magyar tagjuk pl a veszprémi Baross Gábor klub. Találkozhattál velük pl. tavaly Balatonfüreden.
A kérdés inkább ott kezdődik: - Milyen tájat szeretnél modellezni?
- síkvidéket - dombokat
- hegyoldalt.
Mind a három profil létezik a Fremóban, a Magyar Modul Szabványnakviszont csak vízszintes csatlakozófelülete van. Így hegyoldalas modulokat csak nehezen tudsz építeni, hiszen minden csatlakozásnál vissza kell hozni a terepet a 0 szintre.
Van még egy lehetőség, amit több klub is használ:
Építesz 2 db olyan modult amelyiknek az egyik oldala pl. Fremo a másik oldala Magyar Modulszabvány szerinti, és egymással összeszerelhető az azonos modulszabvány oldalon.
Az ilyen többféle profilú modulok amúgy sem idegenek a Fremótól sem.
Innentől olyan modulokat építesz vagy olyan modulokhoz csatlakozol ahova csak akarsz, a két átalakító modul azt az oldalát mutatja a kifelé, ami a csatlakozáshoz kell, közötte pedig lehetnek a másik fajták.
Ha elég nagy helyed van érdemes az íveknél váltóknál, az erősebb szabvány megszorításait használni. Tehát pl. a nagyobb minimális ívsugarat.
Nyugodtan építs a magyar szabvány szerint. Keress kapcsolatot klubokkal, meglátod mennyien dolgoznak ebben. A FREMO-t akkor válaszd ha azt szeretnéd, hogy a valódi vasútüzem működését minél jobban megközelítsd modellben, no meg ha azt akarod, hogy lehetőleg senki se lássa a munkáidat...
Neki fogok néhány modul megépítésének, és az érdekelne hogy melyik szabványt érdemes választanom? A Baross Gábor klub oldalán adnak némi információt a megépítéshez, máshol azt olvastam hogy ezt már egyre inkább hanyagolják.
Szerintem te sehogy ne beszélj. Majd akkor ha legalább ilyet építettél.... De ezt már ha jól emlékszem már kértem tőled. Nem az a baj, hogy elmondod a véleményed, de az amilyen kioktató, áll szakember stílusban teszed az már bántó. Ez minden fórumban visszatér részedről sajnos.
Hozzáfogtam egy kisebb méretű terepasztal építéséhez.. Csak az a gond, hogy épp a buszmegálló építésén dolgozom, és nem tudom (hurkapálcán kívűl) miből lehetne a megállótábla oszlopát elkészíteni.. Gondoltam már mindenre.. Lehetőleg olyan anyagból kéne elkészíteni, amit lehet koszolni, rozsdásítani!
Segtséget szeretnék kérni. Apple MAC gépen jól használható terepasztal tervező programot keresek. Olyan is jó lenne, ami netes alapú, tehát rendszerfüggetlen. Tudtok esetleg ilyeneket?
Jelenleg a RailModeller Express-sel próbálkozok. Elég egyszerű programocska.
Az új FLM 3 tengelyeseknél volt, hogy rángatóztak egy kicsit ahol a középső tengely R1 ívre érve befeszülve helyenként visszafogja a szerelvényt. Járatás, bekopás és sín csiszolás hatására javult a helyzet. Itt-ott még előfordul velük, azokat keveset használom.
Rendben, csak nekem írtad a címzést, ezért magamra vettem. :-)
Találtam egy néhány évvel régebbi videót, itt látszik is, hogy egy két helyen épp hogy csak elfér a pálya a színt alatt, magasságra is meg szélességre. Pl.: A vége fele ahol egy pillanatra megáll a szerelvény, mert az egyik kolléga rárakta a Marklin vagont a felső szinten próbából és leoldott a zárlati elektronika. :-)
- Nyomtávbővítés: a belső sínszál sugara marad, viszont a külső távolsága H0 -ban 16,5 mm -ről megemeljük 17 mm -re, itt még nem fog egyik jármű sem kisiklani (hasonló módszert alkalmazott kisfaludy1)
- Túlemelés: a nyomtáv változtatása mellett/nélkül a külső sínszálat megemeljük 1-2 milliméterrel;
Amelyik végén az alagútban egy íves váltó van R2/R3 :-)
Ez a terepasztal nem véletlenül lett ilyen. Hajdanán az ágy alá kellett betuszkolnom és 83 cm széles hely állt rendelkezésre és a hossz is adott volt.
Na már most ezen a helyen csak az R1-es ív képes elfordulni. Ahova elfért bent vannak az átmeneti ívek, ahova nem fért hiába mondod, hogy az kellett volna...
Egyébként nem értem a hozzászólás lényegét sem.
Most azt várnád, hogy 6 év után felocsúdjak és "ja tényleg, hogy erre nem gondoltam" felkiáltással szétverjem az egész terepasztalt és befeszegessem a nagyobb íveket.
A videónak pont az a lényege, hogy R1-es íveken is megoldható és nem szorul meg ha kicsiszolod.
Ha meg nem csiszolod ki hiába van átmeneti íved, megcseszheted az R1 ív közepén feszülni fog, és az emelkedőn a sok kocsival terhelve elkapar. (3-4 kocsit úgyis elbír)
Az én asztalaimnak az is az egyik lényege, hogy a lehető legkisebb helyre építsem meg az elképzelésemet a határokat feszegetve, de mégis a stabil működést biztosítva.
Ha reggel felteszem a szerelvényt és bekapcsolom ha akarom az estig megy és nincs siklás se feszülés.
Itt szinte minden egyes dombnak, dudornak, hegynek oka van. Az alatta lévő pálya úgy van összesakkozva, hogy centire elférjen és mégse lépjem túl az ajánlott meredekségi szöget.
"Egyenes végén ne mindjárt R1 -et használj, hanem Artu-Dituval (R2) támadj, de jobb ha inkább R3 -al kezdesz. R3 2/3 - R2 2/3 és R1. Az ívek közé pedig rakj be 1/3 egyeneseket. "
Kivéve, ha nincs rá hely, mert se Zsoltinál, se az én tervemen nincs erre lehetőség.
Egyenes végén ne mindjárt R1 -et használj, hanem Artu-Dituval (R2) támadj, de jobb ha inkább R3 -al kezdesz. R3 2/3 - R2 2/3 és R1. Az ívek közé pedig rakj be 1/3 egyeneseket.
Ez egy ívesített félbázeli. Ha ezt alkalmazzuk, akkor három kitérőnyi hosszal tudjuk megoldani a kettős vágánykapcsolatot. Egy hózentrógerrel ehhez két váltónyi hossz is elég.
Szia! A T-nél sajnos van egy kis csalás, csak 4 tengelyes. A német barátom nem talált ennél jobb meghaltást, a kaszni 3D nyomtatás, szerintem nagyon jó, részletes, mérethelyes. Összeillesztés és festés volt vele a dolgom. Szépen futnak, lesz még 3 darab ezekhez.
A méret érzékeltetésére a kis Tikk-Takk-os dobozból kukucskál 3, és egy nyers kaszni.
Remélem jobb lett, a gépem makró funkciója makacskodik.
Köszi a válaszokat! Na de hány éves a gyerkőc? :-)
Panelllakásba hogy tudtok besúvasztani ekkora asztalt? Külön szobába? Felhajtható lesz? Anno még panelban jött elő nekem a Z, mint egyetlen lehetséges méretnagyság. :-)
Az R1 helix nem gyilkolja a tapadógyűrűket ? Kéttenygelyes kocsikat felhúzni R1-en, azt aztán bitang nehéz, nem?
Pontosan így van, amihez kvázi felhasználták a fél baseler keresztezéseit, ezért is izgalmasabb, mintha "csak" egyszerű kitérőkből összefont "hózentróger" lenne. Ezzel a megoldással rövidebb egyenes vonalszakaszon megvan a kettős vágánykapcsolat. Egyébként a többi nyílt vonali vágánykapcsolat ha jól emlékszem mind íves kitérővel van megoldva a Semmeringen (nem nagyon van egyenes szakasz).
Hegyi kétvágányú pályán nyílt vonalban hózentróger tényleg nem nagyon szokott lenni, mert általában nincs annyi egyenes, de ilyen biztos, hogy létezik:
Semmering, nyílt vonal.
Hátha váltógyártó elcsábul... Olyan mint a Baseler, csak mégis fél, meg ami ott kitérő irány az itt egyenes... :) (akinek kell privátban nagyban is el tudom küldeni a képet)
Sajnos az unokáim mind távoli lakosok, így nem tudtam időben 'megfertőzni' őket. Ma már viszont szinte mindannyian teljesen felnőtt személyek, akiket most már lehetetlen lenne ennek a hobbinak (szenvedélynek) rabjává tenni. Különben is úgy tapasztalom, hogy sajnos a mai fiatalok egyre kisebb számban éedeklődnek ezen szép és tevékeny hobbi iránt. Ma már az internet és okostelefon a sztár.
Meglévő H0 állomány, csak kis gőzösök, rövid kocsik. Panel lakás, kevés hely. Ha nem tudnék egyedi váltókat készíteni az asztalra, neki sem állnék, mert ekkora helyen csak diorámát lehetne építeni H0-ban (vagy dilikört, de az nem jön be). Amúgy gyakorlásnak is szánom, mert a nappali faláza akarok építeni egy H0e vagy TTe vitrinvasutat, ez jó lesz tanulópénznek, de azért ezt is meg akarom csinálni rendesen.
A pálya:
Az állomás lenti végéről indulva egy R2 félkörrel, és az asztal hátulján futó egyenessel felér a vonat a felső szintre (4cm/m). Itt egy újabb R2 ívvel visszakanyarodik a hídra, átmegy rajta, majd egy R1 helixen lemegy a legalsó szintre (4,8cm/m) a kétvágányos szakasz belső pályájára. Végig megy rajta, majd egy R1 helixen felmegy (4cm/m), és ismét beérkezik az állomásra. Az alsó szint külső vágánya egy dilikör, ami a rejtett tárolóhoz való eljutást szolgálja. A hózentróger a hegyi pálya és a dilikör közti teljes átjárhatóságot biztosítja. A dilikör kiágazásainak célja, hogy ha esetleg bővítésre adnám a fejem, akkor két oldalról is legyen lehetőségem hozzákapcsolni az újabb egységeket. Az állomás felső lírája előtti, és a híd utáni spirálból kiágazás is ezt a célt szolgálja. A hátra kivezetett két szakasz arra szolgálna, hogy ha esetleg kiállításra elviszem, akkor ne a belső tárolót kelljen használni, hanem oda lehetne feltenni egy asztal mögötti látható tárolót.
A kialakításból adódóan egyszerre max. két szerelvény tud menni, az egyik a hegyi pályán, a másik a dilikörön.
A rejtett csonkák v.színűleg monitoron lesznek figyelve.
Ha alpesi (mellékvonali) pályában (rövid állomással) gondolkodsz, akkor a hózentrógert szerintem el kéne dugni. Meg a kétvágányos szakaszt is. Legalább annyira nem odailló lenne, mint pl. egy Teknő. Szerintem.
Én is magamból indulok ki, ezért is írom ezeket. Én két s...el ülök a lovon. H0 asztal és padló asút a gyerekeknek, Z nekem. Amióta újra elővettem a Z-t, azóta mnden nagyobbat borzasztó nagynak és helypZarlónak tartok. Na és a 8-10-12 kocsis szerelVények nagyon klasszak. ;-)
Hány szerelvény lesz egyszerre a pályán? A zöld szinten azok csonkák? Hogyan lehet majd oda bemenni? Lesz ott kamera? Remélem teszel fel majd részleteket az építésről. ;-)
Mi magunkból indulunk ki, mint sokan. Így mindenki a maga szájíze szerint érvelget. Mi már csak ilyenek vagyunk. :-)
Ez már nem is Váltógyártóról szól. :-)
Egyébként ez a méret dilemma örök vita. Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya.
Az ember lerakja valamelyiknél a voksát, aztán győzködi a többieket, hogy az a legoptimálisabb. Szóval pattalan vita az egész, de ha nem lenne 8000 hozzászólással kevesebb lenne a fórumon. :-)))
Ha már megvan a gurulóállomány és mellé sok H0 cucc, ahogy váltógyártó mondta, valamint a gyermekének lesz fantáziaasztal, akkor most miért is érvelgetnek az Urak? Játékasztal, meglévő anyagból, gyermeknek. Hány éves a gyermek?
Azt látom. Én a makettezést arra értettem, amikor valaki lupéval nézegeti a modell teljesen élethű, részletes kidolgozását. Engem a vonatok minél tökéletesebb forgalma nyűgöz le. Végső soron a teljesen élethű lemodellezés, egyik méretnagyságnál sem lehetséges.
Mindenek előtt elnézést kérek, a képek többszörös megjelenése az én ügyetkenségem eredménye...
Másrészt. Érdekes módon Nyugat Európában és az USA-ban, ahol jóval tehetősebbek a modellezők, így nyilván nagyobb felhasználható hely áll rendelkezésükre, sokkal elterjedtebbek a kisebb méretnagyságok.
Az a baj az "N" és "Z"-s méretekkel hogy túl picik, illetve nagyon kevesen foglalkoznak vele itthon. Arról nem is beszélve hogy ha már megvan a gördülőállomány hozzá akkor nem lehet olyan könnyen váltani.
Ezen egy centi Magyar nem lesz, sőt teljesen fantázia lesz az egész. Rövid gőzösök, kis kéttengelyes kocsik. Az állomás hasznos hossza 1 méter meg néhány centi, ez is csak az egyedi lírák miatt, úgyhogy más nem is jöhet szóba.
Látom megfertőződtél.:-) Hányszor hányas lesz a mérete? Gondolom alakjelzős ki és bejárati jelzők lesznek. Az állomás neve lehetne mondjuk....LAFSI:-) Csak így tovább. De azért legyártod a váltóimat?
Lehet, hogy még valahol nyitni fogok rajta, de alapjában véve inkább egy diorámát szeretnék vasúttal. Rövid gőzösök kéttengelyes kocsikkal, ez a koncepció.
Nos igen, a vonalvezetés miatt én is alpesi témára gondoltam, kicsit Kisfaludy Zsolti asztalától ihletve. A szintek között 12-12 cm a szintkülönbség és igyekeztem az összes R1 ívet eldugni (egy helyen látszik csak, a lenti líra feletti ívben). Az emelkedés max. 4cm/m, értelem szerűen ilyen kis helyen a 3cm/m nem kivitelezhető, főleg ilyen hosszú pálya esetén.
Néznem kellett egy darabig, mire rájöttem, mi hova megy. Szerintem látványos elrendezés, ezzel a sok alagúttal kicsit alpesi jellegű. A 17 méter tényleg szép, az elmenő így vonat nem jön kapásból vissza, gondolom a rejtett pályaudvar is ilyesmi célt szolgál.
Az átmenő fővágány mindennemű hiánya elég szokatlan, de az átlós elrendezés gondolom nem jön ki máshogy adott tetületen.
No, eljött az idő, hogy elkezdjek gondolkozni egy saját asztalon (meg ösztökélés is van a fiam részéről :-) ). PIKO-A sínekkel fogom építeni, R1 és R2 ívekkel. A rendelkezésemre álló hely nem túl nagy, 250x92cm, szóval erős kompromisszumok kellenek. Ebből adódóan a gyári geometriájú váltók szóba sem jöhetnek, egyedi megoldások szükségesek, mint például az egyedileg tervezett, és egyben megépített állomási lírák.
Az állomás 4 vágánnyal 40,7 fokra áll keresztben. Ennek a két líráját rajzoltam meg először. Hátra kerül a felső és előre a látványosabb alsó. Lehetne mind a kettő egyforma, de a felső túl egyszerű, viszont annyira nem vagyok mazochista, hogy mindkét oldalra a bonyolultabbat építsem meg, így kétféle váltókörzet lesz.
Az elindulástól a visszaérkezésig nagyjából 17 métert tesz meg a vonat. Azt hiszem, kihoztam a helyből, amit lehet. Több helyen láthatóak kiágazások. Már a toldás lehetőségén gondolkodok, nem vagyok normális!!! :-) Ez amúgy Kisfaludy Zsolt bűne! :-D
Az apróban árul valaki negyedáron pont ilyen asztalt (nem Én). Ha a kész asztalról a képeket megnézed, főleg Märklin vágányokkal készülnek ezek a bemutató asztalok, azok a mozdonyok meg szinte mindenre felmennek. Mini vidámpark építésére látványosat gyorsan arra kiváló, De nem a bolti áron, az horror!
Az a fontos, hogy alaposan nézd meg a szintemelkedéseket és az íveket. Ezek a NOCH asztalok bazi nagy emelkedéssel és nagyon szűk ívekkel operálnak. Az oké, hogy H0 helyett N-ben építenéd. Ez segít a szűk íveken, de az emelkedési szögek nem változnak meg. Sőt! Feleslegesen nagy lesz a szintkülönbség N-méretben. Az általam látott NOCH asztalokon voltak szenvedő és felmenni nem akaró járművek rendesen.
Egyébként a kérdésedre válaszolva: még jobb is lenne egy N-es pálya a H0 alapra, hiszen sokkal nagyobb íveket lehetne megépíteni. De ettől a véleményem nem változott meg. Bármilyen H0-ás asztaltervet ha 1:1-ben átemelsz is ugyan úgy meg lehet építeni mint ha átszámolod nagyobb méretarányra.
Ez a förmedvény a vasútmodellezést tiporja nyakig a sárba. Én egy fillért nem adnék ezért a bazári kacatért. Ettől még a legbénább kezű kezdő modellező munkája is többet ér a szemembe, mert abbam legalább az ő próbálkozása van benne.
Ha meglenne neki én akkor is eladnám a helyébe akár bukóval is, szerintem nem sok értelme van ezt tapasztgatni.
Persze mint mindenki én is magamból indulok ki. Aki képes építkezések kukái mellől elkérni a törött nikecellt és gipszkarton darabokat, és szinte ingyen megcsinálni a terepet.
Ha egy jó-menő vállalkozót nézünk aki ilyet akar fiának, valószínű nem fog alagútkapukat és támfalakat vakarászni, mert azidő alatt több százezret megkeres.
Neki jobban megéri, ha kész asztalt vesz meg, de neki sem ajánlanám ezt a megoldást.
Jobban jár ha megkeres egy terepasztalépítő maestrót és megegyezik vele, szerintem egy kicsit meglocsolva ezt az összeget sokkal szebb asztalt fog kapni.
Nem tudom, de ezektől a műanyag gyári valamiktől hányingerem támad. Annyi valósághűsége sincs, mint ha egy tortát tennének oda terep gyanánt. (Azt legalább meg lehetne enni.)
400000 Ft-ot ez így ebben a formában nem ér. Egy jó asztalos maximum 100-ért megcsinálja neked. Utána pedig úgy építed fel magadnak a terepet ahogy akarod, megkötések nélkül.
Váltógyártó: nekem valamiért a váltókörzetek jelentik a fő attrakciót, ez talán karakteresen tetten érhető a pályatervben is.:)
Kisfaludy, the 1st.:): korábban úgy volt, építek majd egy házat, aminek lesz egy mellék épület-garázs része, amely tetőtere egyben lesz hagyva, hobby szobának, és akkoriban kezdtem el gondolkodni egy szoba méretű, E nyomvonalú, a fejemben Tengertől a hegyekig munkacímen futó asztal vonalvezetésén. Ennek a tenger felőli fejállomása lett volna ez, paraván nélkül, vagy más elhelyezésű paravánnal, a rövidebb oldal felől is nyitott betekintéssel. Így már nem lett volna akkora gáz, hogy az asztal hátsó része van úgymond lejjebb, az asztal háttere pedig az épület körbe futó ablak sora lett volna, kilátással a természetre. Aztán néhány tapasztalattal gazdagabb lettem - pl. hogy ha megvan a házra a pénz, akkor azt nem szabad a haver átmenetinek tűnő pénzzavarban lévő cégébe történő beszállásra használni, mert az ilyen pénzzavarok mindennek bizonyulnak, csak átmenetinek nem, illetve arra is rájöttem, egy panellakás árával volna összemérhető egy ilyen méretű asztal építtetése, plusz egy autóéval a feljárművezése, én pedig sajnos fakezű és tehetségtelen vagyok az ilyesmihez, a modellező felszerelésemet is felszámoltam és elajándékoztam végül.
SKL14: a korábbi terveken a gőz vontatási telep és a kikötői iparvágány között volt a diesel és villamos vontatási telep, lényegében a felirat helyén. Hasonló megfontolásokból tettem oda, de a rész zsúfoltsága miatt végülis áthelyeztem az üres hurokba. A kihúzó vágány áthelyezése jó ötlet, végülis a d / v vontatási telep miatt nem fért oda eddig.
Igen, az iparvágány esztétikai látványelem, ő itt a szőke csaj a nagy didikkel..:)
.. csak úgy, mint a fővonali vágánykapcsolat, valahová szerettem volna az elegáns, hosszú, nagy sebességű kitérőkből is betenni.
Igen, nem golyóálló a vágánykapcsolat, a célom egy, a valóságos pályaszervezési eljárásokat valamilyen mértékben, de nem teljesen bemutató nyomvonal volt.
Tucsi16: köszönöm, örömmel meghívnálak, de ez sosem épül meg, a fent részletezett okok miatt. Egyébként jelentős városi és ipari épület járna az asztalra, villamospályával együtt, csak hogy elkülönüljön, milyen a villamospályán, és milyen a nagyvasúton alkalmazott ívsugár..
Szóval köszönöm mindenkinek, arra számítottam a vélemények gerince az lesz, ennyi anyagból és ekkora helyen ennél százszor látványosabb, olcsóbb, érdekesebb, változatosabb dolgot lehet építeni.
Hát szerintem eszeveszett jó, ha egyszer megépíted bejelentkeznék egy játékra :)
A hosszú nyílt terepeket nagyon ügyesen fel lehet dobni épületekkel utakkal egyébbel, ez ne tartson vissza, viszont a szélességnél vedd figyelembe, hogy egy siklás esetén nem tudsz benyúlni az asztal közepére !
:) Nem gondolom, hogy a valóságban sivatagos, vagy unalmas lenne, sőt már így, terep nélkül is impozáns. Különben meg az a lényeg, hogy Neked tetsszen, hiszen az ember a saját örömére tervez, épít.
Ha ránézek a tervre simán elképzelhető, hogy a valóságban egy hasonló pályaszerkezet/geometria létezhetne, pedig ez a vasútmodell pályatervek legalább 2/3-ára nem mondható el, annak ellenére, hogy a valóság egészen meglepő megoldásokat sorakoztat fel ezen a téren...
Az én számíze szerint viszont a logika (forgalmi szempont (ha nagy a forgalom)) egy kicsit mást diktálna:
- Forgalom (akadályozás) szempontjából nem szerencsés, hogy a 2 vontatási telep a fővonal két oldalán van. (nem lehetetlen, de nem szerencsés)
- Ugyancsak a forgalom szempontjából szerencsésebb lenne, ha a teherpályaudvari kihúzóvágány a gőzös vontatási telep másik "oldalán" lenne így a kocsirendezési kihúzások nem zavarnák egyrészt a mozdonyokat, hogy kijárjanak a fűtőházból, másrészt pedig a teherre ki/be járó vonatokat a fő/mellékvonalról. Személyvonatok kihúzására a mellékvonal teljesen megfelelő 5 vágányos pályaudvar esetén...
- Szerencsésebb lenne, ha az iparvágány a fővonalat (forgalmát nem zavarva) annak másik oldalán kötne be teher pu. felé (igen, viszont nem nézne ki ilyen jól)
- Ebben a formában a fővonalon lévő két vágánykapcsolat nem sokat ér (csak annyi az értelme, hogy a 4. 5. vágányra vagy teherre érkező vonat esetében 3. vágányról is ki lehet járni EGY IDŐBEN a mellékvonal/villanyszín felé, illetve 1. 2. 3. vágányra érkező személyvonat esetén 4. vágányról is ki lehet járni EGY IDŐBEN a gőzősszín felé), gyakorlatilag a kettős vágánykapcsolat kiváltja.
- Habár jól láthatóan a kettős vágánykapcsolat a pályaterv központi része, forgalmi szempontból ez a leggyengébb láncszem is, ugyanis ha mondjuk a fővonal felől tehervonat érkezik teher pu-ra, akkor az egész állomásnak vége van: személypályaudvarról 1. 2. vágányról csak mellékvonalra, villanyszínből személy pu. 1. 2. vágányra, gőzösszínből, kihúzóvágány felől, teher pu-ról gyakorlatilag sehova nem lehet mozogni a tehervonat áthaladásáig. Ezt a "blokkolást" lehet enyhíteni párhuzamos vágánykapcsolatokkal - na ez jó sok plusz angolváltót jelent az én, a Te és Váltógyártó örömére... :)
Amiket leírtam csak forgalmi szempontok szerint lenne logikusabb, de úgy meg lehet, hogy nem tetszene Neked a pályaterv, és akkor meg minek változtatni. De mondom, egyébként nem nagy forgalom esetében a terv így is valóságos és hihető!
Köszi, h aggódsz értem. :) Ha arra gondolok, anno milyen körülmények között kezdtem neki (ismét) a vasútmodellezésnek és ma hol tartok, akkor azért bizakodom magamban, h meg tudom valósítani. OFF: házépítésre vannak már nagyon olcsó megoldások, amelyek ráadásul elképesztően jó szigetelési mutatókkal rendelkeznek (szalmabála ház technológia). Még nem nyertem meg a lottót. :)
Egy ideje rajzolgatok egy két vágányos fővonal plusz egy mellékvonal fejállomását, a hozzá kapcsolódó gőz valamint diesel és villamos vontatási teleppel plusz egy kikötőbe vezető nagyívű iparvágánnyal:
7,5 x 2,5 méter alapterületű, soha nem épül meg, a mérete mellett valószínűleg a valóságban sivatagosan unalmas volna a rengeteg méteres csonka és sok párhuzamosan futó sínpár. Viszont szíves véleményeteket örömmel fogadom, a vágánykapcsolatok kialakítása mennyire sikerült logikusra, átjárhatóra, akár valósághűre, ne adj isten, impozánsra.
Igen, egészségtelenül sokat nézegettem Jean Claude Barbut úr asztalát, és igen, szeretem a váltókat..:)
Hűha! Nagyon beindultál... Bár én nem építettem terepasztalt sohasem, de azért azt ajánlanám, hogy először próbálkozzál valami kisebbel, egyszerűbbel, olcsóbbal. Ha házat építesz előtte, az elviszi minden pénzed (hacsak nem volt lottó 5-ösöd mostanában). A ház fenntartása mellett ekkora asztal építésére nemigen lesz anyagi és időbeli lehetőséged. Hacsak nem fogtad meg az Isten lábát azóta, hogy találkoztunk...
Ahogy néztem a rajzot, volt ott vagy 50-60 váltó, csak ennek a költsége kb. fél milla. Sinek... És akkor a tereptárgyakról még szó sem esett. És Kisfaludi kollégának nagyon igaza van, ekkora asztalt ellátni mindenfélével - nem kevés idő. Vigyázz, nehogy úgy járj, mint a kisgyerek, aki nagyobbat akart fingani az apjánál, de végül besz@rt.
Köszönöm az észrevételeket! Profiktól különösen értékes! Igazából azóta (a bejegyzés még egy korábbi időpont pillanatát rögzíti) még tovább módosult a terv - bár határozott előrelépés, h nem növekedett tovább! :)
Hát, remélem, majd lesz rá kellő időm. Sokat jártam már kiállításokon és mindenképpen a minőségi, alapos munka híve vagyok - bár biztos sokat fejlődök majd közben. Ez nekem is eszembe jutott, h amíg nincs hely (meg jelenleg pénz sem) a végleges asztalhoz, addig belekezdek egy kisebb részletébe, amolyan modul formában. Pl. a szénbányás rakodó adja magát ilyen célra.
Mivel sokan mondják, végül magam is meggyőzhető vagyok, hogy több darabból álló, szükség esetén szétszedhető állapotba tehető verziót készítsek. (Szép lenne kiállításra is vinni, de ekkorát azért egyelőre nem merek álmodni! :D )Ez esetben biztosan szükségem lesz valamilyen, mérnök tálentumú emberre, mert bár tisztában vagyok vele, hogy a vasútmodellezés polihisztort farag minden modellezőből, de azért nem árt, ha tisztában vagyunk a saját határainkkal. (Persze soha ne mondd, h soha!)
Mert az a terveken nem annyira látszik, de a felszíni, több szint mellett, a felszín alatt is lesz egy 6 vágányos, éjszakai kivilágítású fejpályaudvar, egy 6 vágányos, átmenő, teherpályaudvar, illetve egy kihúzó vágány és egy visszafordító hurok (a fejpályaudvar kivételével ezek nem lesznek láthatóak). Mondjuk úgy: büszke vagyok rá, hogy sokféle változatos menetet és ipari tili-tolizást lehet majd végezni a pályán. :)
HoToya: nem, nem panelbe tervezett! :) Építek majd hozzá saját házat.
Mivel ezúttal a topic témájába vág a legfrissebb írásom a blogomon, ezért bátorkodom itt is megosztani a linkjét. Egyúttal remélem, egyre közelebb jutok ahhoz az időhöz, amikor már a valós építésről tudok majd beszámolni. :)
Majd teszek rá ólomból málhazsákokat, meg lehet hogy kap egy lövegtornyot is :-) De ha van ötleted hogy belülre hova tegyek súlyt azt is szívesen veszem :-)
Váltógyár nagyon precíz, a Liliputról már nem mindig lehet elmondani ezt.
Van a mozdonynál egy kis kerékvándlizás és már fel fel ugrál, úgyhogy a vezetősíneket egy kicsit meg kellett reszelnem. Nem véletlen van ott a tűreszelő és a csiszolópapír. :-)
A paklikocsinál meg nem találták el a nyomtávot, mindegyik kereket szét kellett húznom.
Érdekes az öreg Schicht kocsiknál nem volt semmi gond.
Igazából itt ezek fognak járni, de természetesen a kéttengelyesekre is tesztelem.
Polarizáltam, nem a váltó miatt torpant meg. Simán megteszi egy flexi sín kellős közepén is :-) Majd ha digitben megy akkor remélem nem tesz már ilyet.
Üdv minden fórumozónak, évek óta a topic olvasója, és a gödöllői kiállítás látogatója vagyok. Viszont zavart érzek az erőben, és beregisztráltam: mi történt Kisfaludy úrral, miért hagyta el a megnemforgózsámolyosodási cölibátust?
Javasolnám, hogy a váltószívet polarizáld, megéri váltónként az a kb. 200 forintot. A csupaszoknál felülre kell forrasztani, ahova a fekete pöttyöt raktam, a többinél le van vezetve az egyik NYÁK aljára, oda kell forrasztani a vezetéket.
Írhatott volna SNCF -et is vagy egyéb más vasutat, például a magyar Déli-Vasutat. Tényleg, mi volt ott a helyzet? A mai napig fent maradt egy működő szakasza Kelenföld és a Déli pu. között, ahol a kétvágányú pályán balra hajts van. Az alagút Kelenföld felőli bejáratáról több egykori fotót találni, de mi volt a helyzet az alagút túloldalán? Ott hogyan voltak egykoron elhelyezve a kijárati jelzők?
kisfaludy1 nagyjóuram a disputánktól függetlenül csak építsd tovább a terepasztalodat! :-))
Én úgy tudom, hogy két egyvágányú pályánál ha volt elég hely, akkor mindkét jelzőt az érintett vágány jobb oldalára helyezték el. A gőzös korszakban a bal oldali macerás volt.
Mivel nem Fremo szabvány asztalt készítesz, minden vágányzatot - jelzőt - terep és műtárgyat úgy építesz ahogy akarsz. Két egyvágányú pályánál is a külső oldalra teszik a jelzőket ugyanúgy, mint a kétvágányú pályánál. Tanácsot kértél - tanácsot adtam. Részemről ennyi, évek óta követem a pályaépítésed ..... meg Mikiét .....meg a többiekét.
Más:
Emlékszel, hogy pár éve versenyeztünk egy Roco FS mozdonyért? Akkor kiszálltam a licitből, de a sors kegyes volt hozzám, és kettő veterán Rivarossi FS mozdonyom lett helyette..:)
Hát hogyne játszhatnál. Csak ha ló leszel!:-) Ez a részlet úgy jó ahogy van. Ha nemnyúlnál hozzá már így is ütős. De a váltóábrák tetszenek a legjobban.:-)
- Karos jelzőnél elég, ha csak a jelzőkart cseréled ki. Mivel az átépítés idején úgyis vérnyomáscsökkentőt és butulás elleni gyógyszert fogsz szedni, annak a dobozából rengeteg jelzőkart tudsz majd készíteni! :-))))
Ez aszt jelenti, hogy a fémgyűjtők által módosított váltóábra.:-)) Az a négy kép amit felraktam azt vedd alapul. A központi irányításnál a súlykörte nem mozog. Tehát így.:-)
Zsolt én rád bízom hogy neked mi tetszik.:-) Szerintem lehet piros fehér zöld is.:-)) De az a két váltóábra lent az fantázia, ilyen nincs. Aki azt készítette nem ismeri az ide vonatkozó utasítást.:-) Így váltóábra nem működik. Szürkére az az általad "fehérre" festett súlykörtét akkor használják, amikor nem a helyszínen állítják a váltót. Ilyenkor leveszik a súlykörtét és a fogantyúval befelé teszik vissza a tengelyre. Ennek a megnevezése: A központból irányított váltók ellensúlya szürke.