Igazán nincs mit, nem én fejtettem meg. :) Találtam egy Cinkotán történt tehervonat utolérést 1966.08.09-én a két nappal későbbi Népszavában. Feltettem a csoportba, ha az adatközlő rábólint, akkor a dátum is megvan! :)
A Facebookon megszületett a megfejtés, egy nyugdíjas HÉV dolgozó emlékezett az eseményre. A fotó "...a Cinkotai Vontatási telepen készült 1967-68 között. Az Auras iparvágányán ami a telepen ágazott ki..." Személyvonat érte utol a Cinkota állomáson álló, de hossza miatt a bejárati jelzőn is túl lógó tehervonatot. A személyvonatot az M VIII 263 psz. motor továbbította, ezzel a kocsival kezdődött azután meg a sorozat főműhelyi felújítása Dunakeszin.
Annak idején amikor az 1902-es születésű nagyanyám a MÁV bérház udvarán a csattogós lepkéjét kergette, a "D" betű Tehervonati kalauzkocsit jelentett...:-)))
Valószínűleg ez a megoldás, mert a D a poggyászkocsik jele volt, és a kémény, meg az ablak is ezt támasztja alá. Mindenesetre nem lehetett egy kényelmes viselet...
Igazából nem tudom. Ezeket még a te újságból kiszkennelt fotód alapján csináltam, azért van egy kocsin a teljes felirat.
Aztán találtam a fenntrol.hu-n csatolt kocsit, ahol biztos van átjáró, mert olyan közel van a két kocsifél, hogy még ütköző sincs köztük. De arra a párosra a felirat úgy van felírva, hogy a MOZGÓ az egyik, a RAKTÁR a másik kocsin van.
Szóval innentől már nem vagyok meggyőződve róla, hogy csak iker kocsik voltak, és nem volt sima kocsi is.
A modellek nem finescale modellek, úgyhogy szegecsszámlálók kíméljenek. :)
- Tartálykocsin kívűl Különleges kocsi lehetett a hűtőkocsi; különféle állatszállítók; gyümölcsszállító; faszénszállító; nádszállító; bútorszállító; süllyesztett pőrekocsi; stb.
A 396 db különleges kocsi a Magyar Vasútforgalmi R-T.- DNyBV-hez besorozott kocsija volt (A DNyBV tulajdonosa a Magyar Vasútforgalmi R-T. volt, ezért ide sorolták be a járműveiket)
Ha egy töbör tényleg lefolyástalanná válik, (az eső által belehordott föld eltömíti a víznyelőt) akkor keletkezik a dolinató. Pl. Aggtelek és Jósvafő között a Vöröstó.
Egyetértünk. A "lefolyástalan" alatt (pontatlanul) azt értettem, hogy a töbörben/dolinában összegyűlt esővíz nem a felszínen patakként folyik el egy völgyön át valamilyen folyó felé, hanem (ahogy írtad) a legmélyebb helyen levő víznyelőn távozik a föld alá. Ott esetleg zsombolyt alakítva ki. Aztán barlangon át a mészkőhegy lábánál karsztforrásként bukkan ismét a felszínre.
Dani, a töbrök nem lefolyástalanok. Épp ez az, az aljukon van egy víznyelő, ahol a mészkőhegy barlangjaiba belefolyik a víz! (volt olyan ismerősöm, aki "tebernek" hívta :-))
Hű, nagyon jó!!! A magyar, 3-tartályos, világítógázos kocsikról alig lehet fényképet fellelni! (jellegrajz több is van) Sajnos a feliratozás ezen sem látszik. :-((
Ez egy nagyon szép vonal. Olyan 33 perc körül a táj tökéletesen szemlélteti az iskolában földrajzórán tanított Karszt-fennsíkot. Itt-ott látszanak a lefolyástalan gödrök (töbör).
Nekem úgy tűnik, hogy a ma is álló épület mindig is különálló épület volt, viszont az elbontott igazgatósági épület L alakú volt, és az látszik a képen.
Igen, a mai épült már egy csonk. Az épület jelenlegi végény (Márvány u. felőlin) volt a belső lépcsőház ami helyett a mostani épület közepére új lépcsőházat építettek, de hogy az épület kinézetét ne változtassák meg a külső ablakokat meghagyták, ahol voltak.
Szemközt a mai is álló üzemi épület (eredetileg vonalfőnökség vagy ilyesmi volt talán), ettől balra volt az igazgatóság. Vagy az is lehet hogy a két épület egybe volt építve?
Egyértelműen Déli pu. a helyszín. A fotós a Győri utcában állt, háttérben a Márvány utcai híd, jobb oldalt a háborúban elpusztult DV igazgatósági épület, ami a ma is álló emeletes üzemi épület mellett állt.
Tegnap találtam az alábbi képet egy régebbi lemezemre letöltve, címként IHO 2015 (Indóház 2015) ... erős a gyanúm, hogy a néhai Lányi Ernő hagyatékából lehet.
Déli pu. a kép szerintem, a lényeg a két vílágítógázos kocsi szemben a gázcsonkán.
Egy mozdonyvezető kolléga küldte a képeket: 95 55 9580 573-1 és 99 55 9580 576-4, az ISD Dunaferr Zrt. 55 tonna terhelhetőségű kocsijai Székesfehérváron.
Ez némileg urban legnd. A szovjetek az elfoglalt volt keleti lengyel területen, és Kárpátalján is gyorsan átszerelték széles nyomtávra a vágányhálózatot, kevés normál nyomközű szakasz maradt pár határátmenet körzetében.
Lásd éppen Záhony átrakó létrehozása: ahol át kellett mindent rakodni a széles orosz kocsikból a magyar normál nyomtávúba. A magyar határig már 1948-tól biztosan széles nyomtávú pálya volt.
Trófeajeles kocsi, valszeg német vagy magyar. T-xxxxx a pályaszáma, és látszik, hogy az eredeti pályaszámok át vannak festve a tartálytest melletti táblán.
Tehát lehet, el se hagyta a kocsi az ország területét (1947-es a kép!), és a járműrestitúció idején visszakapta az eredeti tulaj, vagy éppen a MÁV idegen eredetű, u-s kocsiként.
Köszi! Nem tudtam elolvasni a betüket. Egyébként réjöttem volna. :)
Tengelyátszerelt kocsi lehetett? Vagy beszálltak az oroszok is kocsikkal a normál nyomtávú fuvarba? (Értsd: Záhonyban orosz kocsiból orosz kocsiba fejtették át az olajat.)
Amúgy mivél én nerm gyűjtök pályaszámokat, ezért nem tudom, az idegen eredetű alacsony oldalfalú teherkocsik milyen pályaszámcsoportba voltak sorolva, úgyhogy azért kerestem úgy, hátha van valamilyen magyar kocsi lehet, de mivel láttam az u-t a sorozatjel végén, azért magam is sejtettem, hogy mégiscsak idegern eredetű....
Azt hiszem, a tehervonat végében álló, siklott 375-ös, meg az angyalföldi állomáson keletkezett tűz volt új. Azokról semmit sem tudok. A többi fotónál ismerem az eseményt - ha az adott fotót nem is láttam eddig -, néha jobban, mint akik a feliratokat készítették. Pl. a két BHÉV villamos mozdony nem Budapest és Székesfehérvár között horzsolódott, ahogy a felirat állítja, hanem Filatorigát állomáson.
Főleg akkor ugrott ez ki, amikor a kettő magasan rakott konténervonatot baleset miatt figyelmetlenül elterelték ..... azt ő is elvitte az első alacsonyabb hidat ...:-)))
Ahogy róbertke is írta vasutanként/vonalanként eltérő az űrszelvény. Erre a legjobb példa az offtopik személykocsik esetén korábban a kilátókocsik (dome car) majd az emeletes Amtrak Superliner kocsik, amelyek csak Chicagotól nyugatra közlekedhettek, keleten alacsonyabb volt az űrszelvény. (Egyedül a Baltimore & Ohio vonalán közlekedtek picivel alacsonyabb dome car-ok).
A kétszintes konténerszállítók miatt keleten is építik át a dolgokat, de miattuk nyugaton is volt tennivaló, lásd a kis "nyuszifüleket" pár alagútnál. :-)
@róbertke: emlékeim szerint az NMRA szabványban van régebbi űrszelvény is.
Köszönöm. Közben egy újabb érdekesség, német Tadgs kocsik javarészt 0844es sorozatba de van egy a szerelvényben ami 0843 Létezhet a félrefestés? Vagy ez valami egyéb dolog ismét?
Igen. Viszont 1994-ben, amikor még 30 55 537 1097-4 psz-ot viselt (5REV Db.30.11.87.), a sorozatjele Yg volt. Akkor volt rajta egy olyan felirat is, hogy
De igazából el vagyok bizonytalanodva, mert ha összeveted a fotómat ezzel a Googlissal, akkor látszik, hogy átalakult az udvar, de megmaradt a kocsi. Én azt gondoltam, hogy az átalakítással eltűnt a kocsi, mert az útról nem láttam.
Ha arra járok, megnézem, hogy mi a helyzet. Esetleg a képen látható információ alapján érdeklődhettek.
A jobb oldali: 42 55 217 9399-1. De ennek úgy néztem egy nagy lyukat vágtak az oldalába.
A bal oldalit még nem sikerült beazonosítani. Az látszólag jobb állapotban van, kevésbé rozsdás.
A mezőtúri 42 55 217 9151:
Futómű szempontjából ez áll a legjobban.
Szintén megtaláltam még korábban 42 55 217 8459-4-et és 42 55 217 9533-5-öt, de ezeket gondos kezek átfestették, és legutóbb mintha már nem lettek volna ott, ahol voltak.
f - felsővezeték g - gépészet (pl. segélykocsik) h - hídépítő k - salakos (régi számozási rendszerben) p - pályafenntartás r - hídmérleg s - szertár t - távközlés ü - Jjü
a fentiek mellett: l - lakó
egyéb (a "k" jelentése számunkra ismeretlen): Ykt - tűzoltó Ykv - vízszállító
Emellett előfordulnak eltérések is, leginkább trehányság miatt, mostanában pedig sokszor csak az Y-t írják fel.
Igen. Már vagy 3-4-szer betettem az üzemi kocsik sorozatjelét, úgy látszik hiába. :-) Persze most nem találom rákeresve a "sorozatjel" ill."sorozatjelek" szóra sem itt, sem a pft. topikban, te meg nyilván nem mentetted le. :-) De majd jön róbertke és belinkeli.... :-)
Amúgy a jjü-khöz ill. fűtőházakhoz tartozó kocsikat jelenti, ha jól tudom belső mozgatáshoz.
Csak azért érdeke az a bizonyos kocsmai Hkks, mert ott a képen látszott, hogy gyakorlatilag csak a kerékpárokat kötötték ki és az ütközőket szerelték le, a főkeret ép maradt, egyben a felépítménnyel. Esetleg menthető és újjáépíthető lenne, ha már anno 20 éve senki se gondot rá, hogy legalább egyet eltegyen megőrzésre...
Régebben gyakran látogattam Piri Tamás teherkocsikkal foglalkozó oldalát, most azonban már csak látogatnám de nem találom, és a böngésző előzményeit is hiába faggatom. Érdeklődnék, hogy létezik-e még és ha igen akkor mi ennek a linkje? Előre is köszönöm a segítségeteket!
Rengeteg Hkks van a Kiskunságban, sokan vettek errefelé teherkocsi felépítményeket. Csak a kis falunkban 4 db Hkks-ről tudok/tudtam, asszem mindről raktam már fel ide képet.
Kiskunmajsa környékén Hkks, Ichs, Ggs kocsik is vannak/voltak. Meg a környéken többfelé (Zsana, Zsombó, Szatymaz). Még mintha G kocsit is láttam volna, meg keskeny fedettet is.
Én egy magyar, emelt, kilátó fülkés poggyászkocsiról tudok, az Xs jellegűről (amiről a szép Klösz fényképek is vannak). De annak az emelt része keresztben végigmegy a tetőn (mondjuk ezt át is lehet alakítani). De a kocsi is hosszabb, az emelt rész felőli végén peron volt, a másik vége pedig nem 3, hanem 4 oldalpanelből állt. Ezért azt gondolom, ez valami háborús szökevény.
Kisvasutak fórumban sem nagyon tudtak segíteni az Orgoványi kocsival kapcsolatban, C50 fórumtárs talált egy másik képet a túlfeléről de azon is már romos állapotban van. ex-kalauzkocsi volt.
Abban az időben rengeteg kocsi letároltak. Emlékszem rá, hogy a 44-es útról láttam, hogy a tiszaugi pontohhídhoz vezető vágány is tele volt teherkocsikkal, többségében Eas kocsikkal, ahogy emlékszem.
Nekem kézenfekvőnek tűnne a spéci kocsikkal való macera helyett olyan kismozdonyt tervezni, ami vontatható rendes tehevonati tempóban (mint a vasúti daruk), de a németek csak nem utólag jöttek rá a szállítással járó nehézségekre :-)
Mivel a kocsira az van írva, hogy "Wagen für Kleinlok", nyilván generálisan a Köf-ök szállításra. Gondolom a mozdony kis végsebessége miatt akár saját lábán, akár vonatba sorozva gondot okozott volna a nagyobb távolságra eljuttatás (jjü, átállomásítás stb.).
Régi 8 tengelyes kocsi csak max 40 tonnát vihet szemben az EU -ban engedélyezett 44 tonnánál, 12 tengelyes Alpin kocsikból meg igencsak kevés volt az ÖBB -nél.
Na meg spéci pótkocsi kell hozzá, míg egy Ro-La bármit el tud vinni. És akkor azok a pótkocsik ha másfelé kódorognak, ott nem tudják ezt a lehetőséget kihasználni, viszont azon a vonalon nem lehet más pótkocsi - logisztikailag is rossz, tkp. két célterület között mozoghatnak csak, amelyek közt az adott vonat közlekedik.
Egyébként amcsik is visszavettek a tempóból, valamelyik vonalon nemrég szűnt meg (ha jól emléxek).
1) - a mai napig (még mindig) nem érett meg hozzá Európa
2) - műszaki oldalról: - közúti/vasúti fékrendszer egy járművön, , a vasúti forgóvázak mozgatása a terminálokon, a félpótkocsi üres tömege - szilárdsági jellemzői és egyéb üzemeltetési problémák.
Gondolom ez a prototípus, a fősorozaton már lesznek saroklépcsők - gyógyszeres fóliából nagyon jó bordázott készíthető - valamint a komphorgok besárgulnak és a rögzítőfék kerekei is felkerülnek. Raksúlyváltót már én is hanyagolnám - eleget szenvedtem egy H0-ás kocsi kifestésénél, nem hogy N-esé! :-)
A VOJ jelzés a jobb felső sarokban talán a vojný (hadi, katonai) szóból jöhet. Rola forgalomról nem tudok, de a leírás szerint beépített konyha, palackos gáz és hűtő persze akár annak is megfelelhet. De vélhetően nem az volt az elsődleges cél. A Rola kísérőkocsikban kevesebb ágyat (általában 7x4=28-at, ennél több kamion nem is jellemző egy ilyen vonatban) szoktak meghagyni, cserébe nagyobb konyhát alakítanak ki. Ebben pedig megmaradt az 54 ágy, ami láthatóan jól jött pl. itt:
Nézd, én egészen eddig többre tartottalak annál, hogy egyértelmű kérdésekre ilyen válaszokat kelljen olvasnom tőled, de te tudod... A kusett/háló témát aki akarta, szerintem értette és megértette.
---
Tehát, annak akit érdekel:
Osoppóba ment fa is, Sopronon keresztül. 2006-ban legalábbis biztosan, akkori jegyzeteimet kapartam elő. Hogy akkor is Nova Goricán át ment volna, sajnos nem tudom, mert akkor nem néztem, azóta meg nem volt dolgom ilyen fuvarlevelekkel. De valószínűsíthető. Mint ahogy az is, hogy a Google utcaképen ugyanilyen célból ácsingóznak a Cargós/RCH-s Eas-ok a osoppói fafeldolgozó iparvágányain.
Tényleg az off határát súrolja, bár a RoLá-kban gyakran előfordulnak/-tak sima, nem átépített fekvők is. A cseheknek pedig vannak fekvőből átminősített kisérőkocsijaik is. De hogy hálót ilyen célra komolyabban használtak volna, arról tényleg nem tudok. Csupán ezért mertem hangot adni ennek.
Nem tudok mindig mindenhol ott lenni, ellenben az én ismereteim szerint a 4-essel kezdődő középszám és a Bc sorozatjel együtt mindig és mindenhol fekvőhelyes kocsit jelent, nem hálót. De ebben a formában úgyis off itt.
Kösz. Jó. A Google StreetView-val be lehet menni az állomásra. Úgy néz ki, hátul megvan még az állomás épület is. (az ökör németeknél pedig le van tiltva... :-((
Egyszerűbb azt felsorolni, hogy mi hasonlít... Ja, igen, reggel lemaradt még egy hasonlóság: van rajta tábla... Na jó, nem fogom meg a dolgokat a könnyebbik végénél:
Fékállás két korlátja aszimmetrikus a modellnél
A forgóváz típusa eltérő
Dómfedél máshol van
Feljáró létra más és máshol van
Kénsav túlfolyó levezető csak az eredetin van
A modellen a tartályon bordák vannak
A főkeret és a tartály rögzítése sem tűnik egyezőnek
Valahogy az arányokat tekintve modell hosszabbnak tűnik
Szóval ez pont olyan, mint amikor Tomi echte német einheitswagen (vagy donnerbüchse?) kocsikat lát el magyar felirattal. Neki az az arspoetikája, hogy rentábilisan tudjon magyar feliratú kocsikat készíteni. Nem vagyunk egyformák, no.
Nem tud... akkor beindul az Óriásfájl küldése funkció, a Citrom eltárolja, és csak egy link jön meg, ami egy hétig letölthető, azután automatikusan törlődik.
Vasúti szimulátorhoz készítek modelleket főként saját felhasználásra. Nagyfelbontású text fotókra lenne szükségem (főleg profilból), de bármilyen részlet fotót is szívesen fogadok (feliratatok, pályaszám stb). Minden féle vagon érdekel nincs külön kikötésem. Ebben szeretném a segítségeteket kérni kedves Fórumtársak. Aki segíte az a következő email címre küldhet anyagot: smerec@citromail.hu
Nézd meg a ferde merevítők és az oldaloszlopok közti merevítő lemezkék méretét. Ez egy olyan alkatrész, amit biztos nem cseréltek ki.
(Több különbség is van, de azok változhattak, pl. levághatták az oldaloszlopok alsó merevítő sarkait, ahogy az alsó merevítő lemezek szegecselése is hegesztésre változott.)
A baleseteket nem ők okozzák, ők csak a forgalom méretéért felelősek. És így az M5 azért elég forgalmas egy autópálya, főleg a Kecskemét feletti szakaszban lenne szükség bővítésre. (Igazából fokozatokban jön a forgalomnövekedés Albertirsa, Kecskemét, Félegyháza, Szeged pontokban.) A maradék 2x1 sáv meg néha kevés a többieknek. :) Főleg ha jön a fekete autó, megkülönböztető jelzéssel, fénykürttel, 250-nel...
Nem akarok nagyon offolni, de rendszeresen járok az M5-ösön. Sok a kamion, az egy dolog, de általában nem ők a legveszélyesebbek (egy-két king of the road-tól eltekintve szépen poroszkálnak a külső sávban).
Nekem a lovak szerszámozása (hám) tűnt ismerősnek - ruszin - de az autó rendszáma már gondolkodóba ejtett - A - betüt Budapest és környéke kapott 1910 után, viszont a számot Pesten római számmal írták ....
Szerintem a kép hadműveleti területen készült és a jármű inkább katonai szolgálatban álló autó. 1914-ben a polgári autók és motorkerékpárok nagy részét bevonultatták, az átvétel a Budapesten a Vérmezőn volt, erről közismert fotó is van. A mostani Haditechnikában is írnak róla, hogy a lövészárkokban való szolgálat elkerülésére jó kerülő út volt ha valaki a járművével együtt vonult be. Olyannyira, hogy újságban hirdették a "bevonulásra alkalmas" járműveket
Szerintem a kép a hadműveleti területen készülhetett, valahol a Kárpátok előterében. Az épület mellett látható bódékról nekem a régi vonatos Munkács - Lemberg útjaim emlékképei alapján ruszin környezet sejlik.
Szerintem nem biztos a vasalat fekete színe, lehet csak egy szabvány kocsi. Ha igazad van a szürke színt illetően, akkor meg nem biztos, hogy M.Á.V. kocsi. Nézd ezt a kocsit:
Gyári fotó, a szerb vasútnak készült és nem is magyar gyárban, hanem Nesseldorfban. A Tapolcán még megtalálható (?) kocsi is ilyen típus lehetett ifjú korában.
1915-ben már volt zsákmányolt szerb kocsi. Ebben az évben még lehetett CFR cégjeles rendes áruforgalomban futó kocsi is.
A Kzmu-kkal az a bajom, hogy legalább két féle típus volt 288-as tartományba számozva, vegyesen. A képen látható 022-es - nevezzük - " A " típus másik ismert pályaszáma 288697.
Egy " B" típus viszont egy közbenső 288228 pályaszámon ismert.
Nem kételkedem abban, amit írsz, de ez egy rövidlátó politika, ami csak a pillanatnyi hasznot nézi. Azt már nem, hogy milyen környezeti károk keletkeznek, a nagy gépjármű forgalom miatt több, súlyosabb baleset keletkezik (menj egyszer végig az M1-M0-M5 autópályán Szegedig), persze ezt már nem azok fizetik, akiknél a haszon jelentkezik.
Az érem másik oldala, hogy egy vasutassztrájk sokkal nagyobb veszteséget okoz.
Még jó 20 évvel ezelőtt olvastam a Brenner Roláról. Sokkal-sokkal lassabb volt, mint ahogy egy kamion átment a hágón és sokkal-sokkal többe került - pedig volt rá állami támogatás is. De kötelező volt, mert az osztrákok csak meghatározott számú engedélyt adtak ki naponta kamionoknak. A kamionosok számára az egyetlen előnye volt, hogy beleszámított a pihenő időbe.
Aztán meg kellett szűntetni a kamion korlátozást, mert Brússzelben az áruk szabad mozgásának az akadályának minősítették (több éven át kivételezési eljárás alatt volt és felmentést kaptak, de ez véget ért).
Afene... Akkor náluk is minden közúton fog gurulni? Nesze neked junijós környezetvédelem...!
Szívatnak minket (vagy magunkat?), hogy egy autópálya építés burkolat építésénél (a nagytömegű földmunka az nem számít!!!) mennyi a teherautók CO2 kibocsátása, és ezt ellenőriztetik is, mert a pályázatban így szerepelt; aztán ezeknél meg nagyságrendekkel nagyobb kibocsátás lesz várható a RO-LA megszüntetésével.
Szeretném kérdezni, hogy hazánkban megfordultak/fordulnak-e az az alábbi vagonokhoz hasonlók? Mennyire nagy az eltérés, mennyire kell kompromisszum-késznek lenni, ha magyar témájú terepasztalra teszem? Köszönöm a válaszokat!
Ezt még régen töltötte fel valaki egy posztba, mire másvalaki megjegyezte, hogy de jó, alkohollal van töltve. Igen. de ez izopropilalkohol, az mérgező. Tölcsért, kannát ne tessk hozni...
Szerintem olyan dolgokat vettél komolyan, amit nem kellett volna. Nem láttad a vigyori jelet pont ott, amit kiemeltél, aláhúztál?
Másrészt: nem Téged piszkáltalak, sajnálom, ha azt érezted. Az Alphamodellt kritizáltam, hogy szerintem etikátlan az, ami csinált. Téged meg eszemben sem volt rossz színben beállítani. Cikizni sem állt szándékomban, legfeljebb egy kicsit ugratni akartalak 1-2 utóbbi hozzászólásnál - lévén, hogy személyesen is ismerjük egymást; ilyet pl. zsivany2-vel is csináltam már - szerencsére ő nem vette komolyan.
Elfogadom akkor, hogy az ilyet nem szereted, nem foglak ugratni. Legyen béke közöttünk!
Te piszkáltál engem - nem én téged - egy héten keresztűl ezen a fórumoldalon, egy sohasem létezett kocsi modelljéért ...
Neked most három ilyen semmitérő modelled (játékod) van, mit akarsz még?
Légy boldog, táncolj, dalolj ...
Magyar vonatkozásu modellek Topik 32141:
Jaj, most jön róbertke, és leszedi a fejemet, hogy ilyen sosemvolt kocsik mit keresnek nálam... :-) Hát csak annyit, hogy egyrészt a 2 darab összesen nem került 2000 Ft-omnál többe, másrészt eddig nem sok ilyennel találkoztam. Ezen két példányon kívül összesen 1 db-ot láttam egy modellezőtársunknál.
Mikor írtam én neked ilyent - kiemelés tőlem - miért akarsz rossz színben beállítani egy másik Fórumon? Hozzád sem szóltam azon az oldalon.
Nem csak, hogy ilyen, hanem ezt a kocsit vettem meg. Megvettem? Végül ajándékba adta a német! Többszöri unszolás után, hogy akkor mennyit is utaljunk - miután elküldte a kocsit - válaszolt, hogy használjuk egészséggel, nem kér érte semmit. (Hálám örökké fogja üldözni ezért a jó cselekedetéért.)
Na, ezt kapd el, ne a náthát! :-)
Most már csak azt áruld el, mitől eredetibb ez, mint a fékbódés?
Szerintem mindkettő KPEV G10 vagy az azzal kinézetre megegyező Verbandsbauart musterblatt A2 kocsi.
A magyar cégjelzés a fotón több más fotóval együtt amely a szovjet megszállás előtti időből származik és német eredetű/gyártású kocsik láthatóak rajtuk M.Á.V. cégjelzéssel bizonyítja, hogy jelentős számban voltak ilyen kocsik 45 előtt is a M.Á.V. állagában.
Két hullámban kerültek hozzánk:
Az első világháború alatt szerb, román zsákmányként és a fegyverszünet alatti zűrzavarban itt ragadt német és bolgár kocsik elmaradt visszaszolgáltatásából.
A 38 41 közötti területgyarapodások alatt hozzánk került görgűlőanyaggal.
Írtam én ilyet, ha jól nézem (mert hát előfordulhatott volna, hogy kifelejtem, de bizony beleírtam): Hozzászámítva azt, hogy egy szerelvény régen is elég tarka árnyalatokat tudott felmutatni a kocsik festésének ideje, és a műhelyben épp rendelkezésre álló anyagok szerint.
Azonban, mivel a műhelyekben dolgozóknak nem feltétlenül a nagy festészeti iskolák mesterei a példaképeik, és határidőre dolgoznak, ezért leginkább a gyakorlatias módszereket választják, amint ennél a kocsinál is.
G 120919 és egy másik a Nyugati pu-n. Háttérben látszik a Váci út - Csanády u sarkán levő ház. Nekem mindkét kocsi idegen eredűnek tűnik. A baloldali ablakában levő két kerek lyuk is érdekes.
Jááááááj! Tudtam, hogy leszeded rólam a keresztvizet... :-)))))
A fékház nélküli nekem is eredeti dobozával van. De az a 233-as szám micsoda rajta? Számozott kiadás volt, vagy mi? (Nem tudom, hogy az én dobozomon van-e ilyen, majd megnézem.)
De gyere át a modellvasutasba, mert innen előbb-utóbb kihajítanak, vagy kiutálnak!
Kerüljön csak elém az Fórumtárs, aki erről a kocsiról keres adatokat .... még hogy arany áron .... c-c-c ... majd ha így néz ki ..... ez az eredeti a 80' évekből ....
LILIPUT 233 MAV Epoche III Mb-124233 ungarischer Kleinvieh Verschlagwagen OVP
233 Kleinvieh Verschlagwagen auf 2 Ebenen braun MAV HUNGARIA Epoche III Bauart: Mb BetriebsNr.: 124 233
Iparárút nem gyorsvonatba sorozva továbbítottak, akármennyire is sürgős volt. Próbálj kicsit az akkori idők emberének eszével gondolkodni.
Akkor nem az iparárú volt sürgős küldemény hanem hogy Scheggberugotth herceg a kis cuccait le tudja vinni az Adriára az abbáziai nyaraláshoz. Más fontossági sorrend volt.
1) Nem linkeltem be semmiféle utasítást, azt MIHOKI tette..
2) Miért nem tudod elfogadni, hogy másnak más elképzelése legyen egy árufuvarozási feladattal kapcsolatban?
Bármit felrakhattak rá 15 tonna terhelésig amit sűrgősen el kellett vinni személy/gyorsvonattal. Jó, legyen igazad a kor szellemének megfelelően az úri osztály játékszere "automobil", de arról se feledkezzünk meg, hogy a szomszédban (Díjszabásilag 3 Km) ott van Józsefváros, azon belül GANZ és a (1890–1949) Északi Főműhely, későbbi MÁV Északi Járóműjavító Üzem. Ezeknek is lehettek akkor olyan igényeik, amire sűrgősen kellett ilyen kocsi.
Szerinted mire használtak két (kettő!) olyan teherkocsit amin átmenő gőzfűtési vezeték volt, tehát kifejezetten személy és gyorsvonatokba sorozható volt a kocsi?
A katonai szállításokat Iz kocsikkal végezték, egy rakat kép van amikor ilyenekkel vittek pl. Rába V teherautókat.
A Monarchiának egy (!) páncélosa volt, a Romfell páncélautó amit 1915 júliusára lett kész, két Budapesten állomásozó katonatiszt magánkezdeményezésre építette "stikában", mert a maradi hadvezetés haszontalanságnak tartotta az ilyenekkel való foglalatosságot... Tehát amikor ez az általad belinkelt utasítás keletkezett, még ez az egyetlen páncélos se létezett.
Ez a kocsitípus a lövegeket azok nagy tömege miatt nem bírta volna el, és azokat is Iz kocsikkal szállították.
Akkor kizárásos úton marad a személygépkocsi szállító kocsi. 1915 elején a honi felső tizezer semmit se érzett a háborúból itt a messzi budapesti hátországban...
Az csak egy feltételezés. Majd ha valaki ugyanúgy mint MIHOKI a rendeletet, szépen lefényképezi az adott Utasítás - Forgalmi vagy Kereskedelmi - idevonatkozó részét, aztán megosztja velünk.
korabeli festési utasítást, és az annak megfelelő festéktípust.
**
Ez az ami lehetetlen szvsz, mert a korabeli utasítások is annyit írnak, hogy a műhelyekbe kiszállított festékport ilyen-olyan arányban kell keverni, hogy a színmintákhoz közelítő eredményt érjenek el...
Namost ha a szövegben az van, hogy"buzérvörös", de mára egy ilyen, 120 éve a műhelyekbe kiküldött színminta sincs meg, akkor most 2018-ban miből fogod megállapítani, hogy 1898-ban mit értettek buzérvörös alatt a MÁV-nál?
És még ezek az utasítások is azt írják, hogy igyekezzenek a mintához hasonló színt kikeverni, tehát ahány műhely, ahány festést végző mester, annyi színárnyalat volt akkor is...
Akkor nézz utána légyszíves, hogy mik voltak 1915-ben azok az áruk, mely folytatólagos fékkel közlekedő személy vagy gyorsvonatokkal továbbítandók
**
Már MIHOK leírta: személygépkocsik
Nem kell túlbonyolítani, mindenféle hadiszállításokat belelátni, ezek a különféle előkelőségek akkor még ritka madárnak számító de azért már létező autóinak szállítására szolgáltak.
A háromszáz kocsiból csak kettő lett Bp-Keletibe átcsoportosítva.
Bármit ami a méret és tömeg adatok alapján a kocsira rakható, és az engedélyezett vonatba sorozható.
Ami nekem a Leiratban inkább szemet szúrt, az 1915 Januári Hivatalos lap, Westinghousevezeték és a közvetítőszelep valamint a gőzfűtési vezeték.
Katonai cuccos (Hadtáp) gyors eljuttatása a hadszíntér közelébe az akkori viszonyok között a vasút volt a legkézenfekvőbb.
Lehetett az ládába rakott gyógyászati segédeszköztől fegyver vagy lőszer (eleve nincs szikraveszély alulról mert nincs fékszerkezet sem), ágyú vagy könnyű páncélos mert a járműszerkezet előfeszített, de akár lapra szerelt hídszerkezet is. Élelmiszer szállításhoz voltak már hűtőkocsik.
Mivel mindenfajta műszaki követelménynek megfelelt - persze a rakománytól függően - bárhová be lehetett sorozni bármilyen típusú vonatba.
A könyvben a 358. oldalon közölt 533.sz. ábra már a Győr által 1916 -tól szállított változatot mutatja.
A kocsik 1913-as Ganz gyártású XVIIIG jellegű 9m tengelytávú, 14m rakodási hosszú 15t raksúlyú rakoncás pőrék.
Kép és rajz a Ganz könyvben.
Kérdés:
Mit szállíthattak gyorsvonattal pőrekocsin?
Én arra gondolok, hogy nem a nagy rakodási méret volt a meghatározó a kocsik kiválasztásánál, hanem a nagy tengelytávból eredő nyugodt futás. Ha a feltevés helytálló akkor lehet, hogy csak szimplán személyautókat szállítottak a kocsikkal, mint korábban a dedikált hintószállító kocsikkal vitték személyvonatban a hintókat.
Ez esetben nem egészen, élőben volt szerencsém látni, mikor még a BHÉV-en volt teherszállítás, vagy a kocsikat MÁV-tehervonatokba sorozták, jellegzetesen elütő színük volt. H a s o n l ó színeket favorizált akkoriban a ČSD és a PKP is, ha csak utazás közben láttál egy tehervonatot, ki lehetett szúrni őket ennek alapján.
Mármost, amit Áthaladójelző ír, az igaz, hogy rengeteg körülmény relativizálja egy kép színeit, tucatnyi változatot egymás mellé lehetne tenni, és akár mind helyes lehetne a felsoroltak szerinti hatások mellett. Én a növényzet színe alapján toltam az árnyalatokat a Warmth felé, és az összhatás mintha természetesebb lenne, mondom ezt néhány tízezer kép készítése után, messze bármilyen abszolút tudástól evvel együtt.
Puszta vita tényleg nem túl hasznos, legjobb lenne megtalálni a korabeli festési utasítást, és az annak megfelelő festéktípust. Hozzászámítva azt, hogy egy szerelvény régen is elég tarka árnyalatokat tudott felmutatni a kocsik festésének ideje, és a műhelyben épp rendelkezésre álló anyagok szerint.
Tényleg találkoztam én is testközelből ilyen HÉV kocsival Angyalföldön, aminek sötét padlizsánlila volt a színe. De volt egy olyan BKV-HÉV kocsi is, amit Tibicsokinak becéztünk, mert világosbarna (nagyon ronda) tejcsoki színű volt.
Mindegyik kép színhelyes, és mégis egyik sem lesz az. Ezek a képek elkészültek valamilyen időjárási eseményben (1), valamilyen fényviszonyok (2) és környező, fényt visszaverő tereptárgyak (3) között, valamilyen képalkotó rendszerrel (4) egy adott hordozóanyagra (5), majd ezt egy adott sötétkamrában (6) valamilyen korú (7), minőségű (8) és keverési arányú (9) vegyszerrel előhívták valamilyen fényérzékeny papírra (10). Ez a kép valamilyen körülmények között (11) (hőmérséklet, pára, fény, továbbá esetleg valamivel érintkező felület [12]) eltöltött valamennyi időt (13), és lehet, hogy ezek a körülmények az idők során (akár többször is) megváltoztak (14). Végül ezt a képet valaki egy scannerrel vagy egyéb erre alkalmas eszközzel (15) digitalizálta egy kiválasztott színprofil alapján (16), talán korrigált is rajta automatikusan a szoftver, vagy ő maga kézzel (17), elmentette egy választott színprofillal (18), feltöltötte az internetre egy olyan tárhelyre, ami az adott színprofilt vagy kezeli, vagy nem (19).
Most ezt a képet nézitek ti, ahol a színek függnek attól is, hogy (20) a géped kezeli-e azt a színprofilt (egyezik-e a beállított színprofilja a kép színprofiljával), a monitorod hideg- vagy meleg színhőmérséklettel használod (21), a fényerőd a minimumhoz vagy a maximumhoz van közelebb (22), maga a monitor esetleg még régi crt, folyadékkristályos, led vagy oled kijelzős (23), és ha laptop, akkor még az is, hogy milyen szögből nézed épp a monitort (24).
Szóval _legalább_ 24 olyan, ismeretlen és bizonytalan tényező van a történetben, ami befolyásolhatta a kép színét - és ezek nem feltétlenül az egész képet egyformán befolyásolják. Egyes vegyszerek jobban szeretik a piros, élénk árnyalatokat, mások a sötétebb, kék, fekete tónusokat őrzik meg jobban, hosszabb ideig.
És még azt sem tudjuk, hogy az a kocsi sötétebb szénporral, vagy világosabb mészporral van-e szennyezve. Esetleg vöröses bauxitporral?
Szóval egy régi kép alapján kocsi színét közelíteni lehet, de ennél tovább vinni ezt a vitát igazán haszontalan, szerintem. :-)
Nem viszonyítási színt kerestem, hanem arra céloztam, hogy teljesen értelmetlen konkrét színt keresni, ha a javított deszka friss vagonvörös színétől a kocsi többi felületeinek kopott színéig minden árnyalat előfordulhatott a kocsin.
Ugyanígy szerintem a II.vh.-s G kocsi színe is egy kopott koszos szín, amit "vegytiszta" festékszínként kezelni értelmetlen.
Azért ezzel is vigyázz. Egyrészt mert a sötét színek hajlamosak az ég kékjét visszaverni, ettől kékes árnyalatúnak látszanak. (Személykocsis topicban ölremenő vita volt a kék "tábornoki" Bhv-król.)
Másrészt látható a kocsin a javított felületeken egy barnás szín is, ami szerintem nem rozsda, hanem egy festék. Más képeken ez a barnás árnyalat mutatkozik kocsiszínként.
Mindkettő az ezredforduló környékiből. De azok is valahonnan átvették őket. Ha jól emlékszem, akkor a resicabányai egy Kubinszky-féle könyvből, a diósgyőri pedig valamelyik vasúthistória évkönyből származik.
A topiktársak utólagos szíves engedelmével kicsit eltoltam a színeket a melegebb árnyalatok irányába, és szerintem (lehet, hogy csak szerintem) ez a változat életszerűbbnek tűnik. Sötét, enyhén lilás árnyalatú festése anno a HÉV teherkocsiknak volt.
Kicsit parttalannak látszik ez a vita. Nyilván lehet ez a bauxitvörös, csk éppen én még sehol sem láttam pontos definíciót a bauxitvörösre. Nekem legalábbis fogalmam sincs, hogy ilyen-e, vagy éppen egy kicsit vagy nagyon más. Maga a bauxit színe sem egyértelmű, attól is függ, hol bányászták (van fehér is!) Ehhez képest az ólommínium egyértelmű, mert csak egyfajta összetétele van. Az emberi szem pedig szerintem nem lát abszolut színeket - az enyém legalábbis nem.
Mondanám, hogy főképp a világháborús kép színei inkább a barnás/szürkés árnyalatok irányába mozdultak el, úgy, mint ezen a kazincbarcikai Fortepan-képen, pedig ez 1967-es. Nem tudom, az akkori fotóanyagok eleve ilyen árnyalatokat hoztak ki, vagy az idő okozza. Ha megnézitek a hegy oldalát, ott is, mint itt, a növényzet erősen szürkészöld. Régi vasúti filmeken van még ilyen, csak még erősebb:
Rengeteget vizslattam az eget hivatásszerűen és állítom, hogy van ilyen színű gomolyfelhős égkép, de itt szerintem a fehér zsávoly egyenruha lehet a fehér pont. Természetesen minden kép torzít, de ez nem olyan mértékben, hogy a másik fortepanos képpel együtt ne lehetne alap arra nézvést, hogy állítsam: Ezek a kocsik bauxitvörösek és nem vasmíniumos festékkel festettek. Vagyis a két háború között a M.Á.V. a vasoxid alapú vagonvörös szín mellett / helyett szerintem bevezette a bauxit alapú festéket, amelyet aztán használtak az ötvenes években is. Az ötvenes hatvanas évek kocsijainak modellezésekor általánosan elfogadott barnás árnyalatot használni és itt vagyok gondban egy kicsit, mert lehet, hogy a 40-es évek kocsijait is ilyenre kellene festenem.
Azért van. A nap süti kékesfekete zivatarfelhőt. Pont világos a kép egy kissé szerintem, de a vörös tényleg "gyér" kissé, inkább barnába hajlik. A MIHOK által említett katonai egyenruhák szine viszont szinhelyes és a muszosok karszalagja is.
A srác be is forgatta a képet, s rámontírozta a hajó elejére
Nagyon szép, csak nem a diósgyőri hanem a resiczai képet sikerült rámontírozni amely a Gumidani által betett szöveg szerint még korábban "...az ÁVT állami kezelésbe vétele után készülhetett...". ;)
(Elsőre úgy tűnhet, hogy a kiadás éve 1913, de ez a sorozat utolsó kötetének megjelenése. Kicsit lejjebb görgetve a "Fülszöveg" alatt látható, hogy a Technika vívmányai 1905-ben jelent meg.)
Ne haragudj, de én nem találom a kép színeit hitelesnek. Nézd meg az ég színét! Ilyen égbolt nincs. Az egész képen úgy érzem, hogy el van tolódva a kék irányában. Az közismert, hogy a szabadon álló színek közül a piros fakul a leggyorsabban. Itt ez egy színes dia, de lehet, hogy ezen is,
Megpróbáltam a képen a fehér-egyensúllyal korrigálni, de nem sikerült. Sem a fehér pont kiválasztásával (felhő, várfal), sem a fekete ponttal (a kocsi hasa alatt) nem lett meggyőző.
Meg tudnád mondani, mi ez a könyv? Ugyanis a hajós csapatból írták, hogy emlékeik szerint ezt az elemet már látták képen, már lerakodva, ugyanezzel a felirattal, és ott egyértelműen a Szent Istváné volt. Szóval nem lehet, hogy 1915-ös a könyv? Esetleg fotó a bortóról és a kiadás évéről?
A srác be is forgatta a képet, s rámontírozta a hajó elejére
Akkor ezek szerint már akkor is megszokott dolog volt a sajtóban teljesen normálisnak vett csatahajó = hadihajó terminológia. Mintha pl. a gépjármű szó helyett használnánk az autóbuszt.
"Arra lennék kíváncsi, hogy 1914 körül nagy általánosságban milyen színűre festették a MÁV-nál a teherkocsikat? Még szürkére, vagy már vagonvörösre? I. korszakos magyar terepasztalt szeretnék építeni"
"1914 körül" = az első nagy Világégés idejében, valamint gondolom a "körül" szó nem 30 évet jelent....:-))
"1898-ban kezdték a vagonvörös színt alkalmazni és mivel öt év volt akkoriban a teljes festések közötti átlagos idő, a háború kezdetére a M.Á.V. teherkocsijai néhány kivételtől eltekintve már vörösek voltak."
A helyes választ megkapta, már "Vagonvörösre" festették a M.Á.V. kocsikat az I. Világháború alatt.
Akkor rá kell uszítani a hadihajózástörténészeket arra, hogy derítsék ki, melyik hajót építették magyarországi anyagból 1905 előtt! RhB-nek vannak ilyen ismerősei.
Mint korábban bátorkodtam írni, két különböző kocsi van a képeken. Az egyik felvétel Resicabányán készült a XIX-XX. századforduló körül. A másik Diósgyőrben a múlt század 10-es éveiben. Ez utóbbi akár lehet a SZENT ISTVÁN-é. Nem tudom megitélni, hogy méretben stimmel-e.
Találkozott-e valaki olyan tengelyátszerelt szovjet felségjelű fedett, még viszonylag régebbi építésű, deszkaburkolatú teherkocsival, aminek nem Hanyina, hanem Y25 forgóváza van? Kezembe került egy fotó, amin ilyen kocsiból álló kocsicsoport alkot egy vonatot, elől hátul Es kocsi a közvetítőkocsi. (a fotó Zalaegerszeg környékén készült). A kocsik pályaszáma nem, csak a szovjet vasút cégjele látszik.
Ugyanide illő kérdés, mikor került a közvetítőkocsiként használt Es kocsik felső keretére a sárga szín?
Szerintem a festés és a feliratozás nem összeillő. A cégjel és a pályaszám bal oldalra kerülése úgy tudom 1910 körül történt és ekkor már megjelent a Gr kocsikon a 36 embernek vagy 6 lónak felirat ami itt hiányzik. A közforgalmi kocsik erre az időre már vörösek voltak.
1898-ban kezdték a vagonvörös színt alkalmazni és mivel öt év volt akkoriban a teljes festések közötti átlagos idő, a háború kezdetére a M.Á.V. teherkocsijai néhány kivételtől eltekintve már vörösek voltak.
Melyik csatahajó orrát cipeli, aminek 23.500 kilogaramm a tömege? Netán a Szent Istvánét...
A biztonság kedvéért tudni kéne legalább az évet, de egy kis logikával azért kitalálható. :D A Monarchia csatahajóit* Triesztben építették, kivéve a Szent Istvánt, aminél a magyar fél feltételül szabta a támogatása fejében, hogy magyar hajógyárban, azaz Fiumében épüljön - a képalá szerint oda ment a szállítmány. Az építés 1912-ben kezdődött.
Vasúttörténeti kérdéssel fordulnék a hozzáértőkhöz. Arra lennék kíváncsi, hogy 1914 körül nagy általánosságban milyen színűre festették a MÁV-nál a teherkocsikat? Még szürkére, vagy már vagonvörösre? I. korszakos magyar terepasztalt szeretnék építeni, egyedi járművekkel, ezért érdekelne.
Itt mindenki abban és addig vesz részt, ameddig kedve tartja.
Ajánlom figyelmedbe a hajós topikot, http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9011160 ahol évről évre heteken át rágódik 2-3 ember a balatoni személyhajózási menetrenden. Azon, amelyik évente mindössze néhány hónapig érvényes.
Látni kéne azt a régi MÁV nyilvántartást. Amúgy a HÉV-es lista az előző MÁV számokat említ, akár kaphatott a háború alatt német számot - bár nem szoktak ilyennel szőrözni. De lehetnek hibák is a nyilvántartásban, és Zoli is írta, hogy kizártnak tartja.
Előtúrtam egy levelezést Lovász Gyurival, idézem, kiemelés tőlem:
Az 1925 évi üzemi kocsi számrendszer 80001-el indult és 90 ezres számok is előfordultak. 1945 után azért nem adtak ki már ilyet, mert tömegesen minősítettek vissza üzemi kocsikat forgalmi kocsikká, utána pedig elég össze-vissza, dupla számokkal de nekikezdtek az 5710-ig tartó, többedik 1-el induló új üzemi számrendszernek.
Szóval egy háború előtti üzemi kocsi (XR 93 xxx) lett 1945 után újból közforgalmú, majd ebből BHÉV üzemi....
Én meg a bezárás éjszakáján dolgoztam, azt az Angyalföldi kolléga hívott, hogy Óbudán bedugultak, mert a Szentendrei vonalon az utolsó percekig rakodtak. Az általad is talán lefotózott kocsiba utolsóként Solymáron egy lapraszerelt faházat raktak.
Tényleg össze-vissza van a dolog. Az nagyon ritka, hogy üzemiből lesz közforgalmi, bár néha előfordult, hogy visszacsinálták. Egy-két 12-jegyűnél láttam ilyet, a korábbi időkről nincsenek ilyen adataim.
Az viszont teljesen elképzelhető, hogy a 12-jegyű 20 44 700 xxx számokat már nem festették fel, csak kijelölt számok voltak.
Más: ahol tegnap délután voltam a háttérben szól a rádió, egy műsorban az 1996-os évről volt szó. Pont elcsíptem ahogy említették, hogy ebben az évben szűnt meg a HÉV-nél a teherforgalom.