"A hatóság nem óhajt szegecselés minőségével nagyban foglalkozni gondolom."
Én is ezt feltételezem.
Nem ismerem a brit szabályozást még annyira sem, mint a magyart, de az EU szabályozásban van ugye a történelmi hajó kategória, ami felmentést kap a mai hajóépítési előírások egy része alól amennyiben az megfelel az eredeti építéskori műszaki színvonalnak, valamint akár egyéb módon biztosított ugyanaz a biztonsági színvonal mint a mai új építésű hajóknál. Namost a britek ugye nem EU, és ezt a szabályt az EU-ban sem minden országban sikerül érvényesíteni, mert nem egyszerű a mai elvárásoknak korabeli technológiával megfelelni.
Ha az angolok iszonyat pénzt és energiát öltek a MEDWAY QUEEN újjáépítésébe, és a saját hatóságukkal nem boldogulnak, akkor esetleg, szégyen-nem szégyen, keresni kell egy másik lobogót (és/vagy további zsák pénzeket önteni a projektbe). Ha az se megy, akkor valamit tényleg nagyon elb***tak.
Végtelenül szomorú dolognak tartom, hogy az állam téltlenül nézte végig Közép-Európa egyetlen kétkéményes termes gőzhajójának a lassú pusztulását.
Majd amikor elsüllyedt, akkor védetté nyilvánították, és tétlenül nézték tovább, hogy a már védett hajó víz felett lévő részeit a hulladékosok szétkaszabolják és elviszik.
Aztán tétlenül nézték, ahogy az évekig víz alatt pusztuló hatalmas roncsot magánkezdeményezésből, magánpénzből civilek húzzák ki a víz alól iszonyatos ráfordítással.
És most meg lett arra több milliárd forint támogatás valaki tök másnak, hogy egy, az eredetihez semmi köze replikát építessen a baráti hajógyárban belvárosi úszó étteremnek.
12 fő és alatta kishajó, vagy ha még kisebb akkor vsónak. 12 fő fölött hajó, vagy bizonyos méret korlát van. Ezen felül, a hajók is méret, és felhasználási cél szerint más, más előíráspk vomatkoznak. Más képesítés kell a vezetéséhez. Mások az építési előírások. A hatóság nem óhajt szegecselés minőségével nagyban foglalkozni gondolom.
Nyilván ez valamilyen adminisztratív korlát mint a személygépkocsi-autóbusz határa 8+1 fő max, utána busz. Hajózásban amatőr célból nincs korlát?
Nem a Medway Queen-re méretezték az előírást hanem sokkal régebben, csak az a hajó meg így fért bele. Azonban ilyenkor nem értem a tervezői és restaurálói szándékot. Biztos tudták előre a megépítendő hajó jogi kategóriáját. És mégis ezt korlátot választották?
Ezt aláírom. Mellesleg mifelénk elég jól kiépített öntözőrendszer volt, de ahogy átalakították az állami TSZ-eket magánkézben működőkké, úgy ezeket szépen hagyták tönkremenni. A szivattyúházakat sokhelyen széthordták a vasgyűjtők, a szivattyúkat, csöveket és magukat az öntözőberendezéseket nem tartották karban.
Mindenféle adók nálunk is vannak, csak a mértékét nem tudom. A vízügyet itt Vízgazdálkodó Vállalatnak hívják, ők szedik a pénzt akkor is, ha kútból öntöznek, akkor is, ha vízkivételi műből folyóból/kanálisból/tóból.
Egyre több hazai repülő eszköz van/lett szlovák lajstromban mert a hazai vizsgáztatási, engedélyezési rendszer annyira bonyolult, drága és hosszú időt rabló, hogy inkább átviszik a repülő eszközt és ott vizsgáztatják le.
"Piréziában lehet ennél megengedőbb az ottani rendelkezés gyűjtemény."
Ld ennek a járműnek a nacionéléját. Autóbuszként magyar, hajóként pedig bolgár (korábban volt egy ideig máltai is). Kár, hogy nem tud repülni is, mert akkor ......
Az acél hajók elterjedésétől a múlt század közepéig szegecseléssel állították elő a hajókat, és azok nem 12 embert vihettek. Sok olyan hajó jár most is, ami 100 év körüli, és részben vagy egészben még most is szegecselt szerkezetű.
A 12 emberes korlát valószínűleg valami hatósági, esetleg tervezői töketlenség eredménye, nem merik felvállalni, hogy egy többszáz évig gond nélkül alkalmazott, de mára már munkaigényessége miatt elavulttá vált, és emiatt 50 éve nem használt technológiát engedélyezzenek, és kidolgozzák rá, hogy milyen minőségi és biztonsági követelményekkel lehet azt ma is alkalmazni.
Ahogy az épülő Szőke Tisza replikát nézem a képeken, abban viszont nem a szegecssorok hiánya (hegesztett szerkezet) lesz a leginkább szemet bántó, hanem a szögletesített hajótest. Sajnos a hajlítás-domborítás is költséges és bonyolult eljárás, de legalább egy történelmi replikának szánt hajón megfeszülhetnének kicsit. Itt még csak a gépszoborra való törekvést sem látom.
A világban sok olyan jármű (hajó, busz, troli, stb.) épült már mely kívülről pont úgy néz ki mint az eredeti (a minta) de gépészete, belső kialakítása megfelel a mai biztonsági szabályoknak.
Járnak úgy például kisvasúti gőzmozdonyok turisták kedvért, hogy füstöl a kémény de valójában egy dízel mozdony ez, csak kicsi füstgenerátor kelti az illúziót, hogy a bámészkodó hadd fotózkodhasson kedvére.
A közúti járműveknél se nagyon elképzelhető ma már (10 fő felett) az egy körös fék, vagy ne adj Isten a kardán fék, pedig anno épültek és jártak így közforgalomban buszok.
A Szőke Tiszára visszatérve.
Ha a mostani tulajdonosra, vagy annak képviselőjére rádőlt a Nemzeti Bank, akkor a Szőke Tiszát rajz alapján megépítheti Komáromban.
Ha eredeti másolataként építteti meg nagy valószínűséggel nem kap engedélyt arra, hogy utasokat szállítson.
Ha külsőleg olyan lesz, de gépészete, biztonsági rendszerei XXI.századiak, akkor utasokkal teli is hajózhat a Dunán-Tiszán vagy ahol akar.
De az eddigi hír morzsák szerint nem is cél az eredetire hasonlító felépítmény újbóli megépítése.
A jogszabályok és a Szentírás között nagy különbség van. Az előbbit (értelmes szabályalkotók) megváltoztathatják, vagy (indokolt esetben) kivételt alkalmazhatnak. A Kon-Tiki pl. mennyiben felelhetett meg az akkori hajózási normáknak? Egy muzeális céllal készült replika soha nem lesz kitéve olyan igénybevételeknek, mint egy kereskedelmi hajó. Nem hiszem, hogy a történelmi hűséget eröltetőket kellene okolni az esetlegesen fafejű szabályalkotók miatt. Megfelelő korlátok megszabásával kell engedni az ilyen eszközök, többnyire alkalomszerű, közlekedését.
Szörnyűlködjünk el ezen a képen! Biztonsági öv nélkül autózik ez a két ember a forgalom elől le nem zárt budapesti Dózsa György úton.
Nagyon érdekes egy rekonstrukció korhűsége és következménye. Amennyiben gépszobor létrehozása a cél, akkor érthető az ortodox szemlélet. Azonban ha ismét üzemeltetendő szerkezet a cél, már sokkal több rugalmasság, kompromisszum szükséges. Ilyenkor a tervező kreativitása, arányérzéke, ízlése nagyon fontos, hogy a végeredmény ne úgy nézzen ki mint egy felnagyított játékbolti másolat.
Nos, 10 éve újból megépítették Bristolban a Medway Queen nevű gőzhajót és az ortodoxok teljes győzelmével! Évekig lehetett figyelni, hogy szegecselik a hajótestet. És elkészült a szép, új nagy gőzös! Ok, önjárásra még nem képes, de elvileg akként is befejezhetnék. Befejezhetnék, de a törvények értelmében egy újonnan szegecseléssel készített hajó max. 12 embert vihet!!! Úgy győzött az ortodox vonal, hogy gyakorlatilag kinyírta a projektet.