Nekem csak egy letört sarkú Kentech betétem van (azt írtam hogy volt, de még van, de ha végre tényleg eltűnne, akkor végre lenne motiváció az Incrát is beépíteni) , ezt így első körben nincs pofám felajánlani a törés, kicsit karcossága okán ... DE....
De Béla, ha 409 vaslemeze vmiért nem kerülne elő, vagy a kész gyűrűk miatt (3 van összesen) ilyen állapotban is érdekel, felajánlom neked vatikáni valutáért, Tritonnak van megfúrva de elforgatva simán jó lehet a Bosch POF -nak is:
Na most, van nekem valahol a POF1200-hoz ilyen lemez, rozsdamentesből. Szerintem a kettő talpa megegyezik. Ha dél-Buda / Érd vonalon Neked megfelel és eljössz érte, akkor megkeresem.
"Vagy cserélhető betétesre csinálod, de az már elég macerás."
Macerás vagy sem, sztem "kell". Bár biztos sokszor nem szükséges. főleg ha nagy (hosszú/széles) anaygot tolsz végig, mondjuk egy kerekítő marófejnek. De azért a legnagyobb átmérő (mondjuk legyen 60-70 mm) vs mondjuk 10-es tisztító marókés nem minden esetben a legjobb kombó.
Szóval ha kezdetben nem is csináltat hozzá szűkítőgyűrűket, eleve úgy terveznék hogy lehessen könnyen utólag beletenni.
- A verzió: marat egy peremet a 4 mm (inkább kicsit vastagabbra gondolnék) vastag vaslemezbe, amibe majd utólag ő készít, vagy szintén készíttet gyűrűket
- B verzió: a vaslemez és a marótalp közé betesz egy plusz vékony de kemény réteget, ami a vaslemezbe vágott kör átmérője, mínusz 1 cm. Így körben alulról lesz egy fél centis perem, nem kell maratni, arra feküdne fel a később elkíszített szűkítőgyűrű. Ez az ötletet JCsapókolléga egy régi posztjából "loptam", akinek amúgy is etalon maróasztala van. Az alapötlet van csak lopva, neki vaslemez van alul, tetején kopórétegnek és a nagyobb nyílással textilbakelit, ebbe megy a szűkítőgyűrű ami így a vaslapon fekszik fel. Egy régi keresés eredményeképp itt van 3 link ami erről szól: 123
A POF1400-at nem ismerem, de a legtöbb marónál a talp alja egy műanyaglemez, amit csavarok rögzítenek a fémtalphoz. Ezt a talpat leszeded, a csavarok helyén felülről süllyesztett furatot készítesz a lemezbe, és úgy csavarozod fel a gépet, felülről átdugott csavarokkal. Nem kell semmilyen anya.
A "mekkora körre" így hasból kb. 50 mm-t mondanék, ez szerintem a legtöbb marófejhez elég. De még jobb, ha ezen az oldalon megnézed, mekkora lesz a legnagyobb átmérőjű marókés, amire szerinted szükséged lesz, és ahhoz igazítod. Vagy cserélhető betétesre csinálod, de az már elég macerás.
Rétegeltet én se erőltetném, amit vettem pár táblából kb egy se volt teljesen sík :D A maróasztalom se az sajnos, bár én annyira nem foglalkoztam még vele, alap dolgokra eddig megfelelt.
Jó pl. a plexi, a textilbakelit, az alumínium, a vas... Jó persze a rétegelt lemez is, csak abból nagyobb vastagság kell, így több vész el a felsőmaró által lehetővé tett marási mélységből.
A szükséges lemezvastagság a gép súlyától függ, és attól is, hogyan akarod a lemezt felfogatni.
Be szeretném építeni a zöld bosch (pof 1400) egy asztalba. Mir lenne érdemes rárögzíteni a talpát? Rétegelt, plexi? MilyenMvastag legyen? ilyen egyszerűt szeretnék, pl ilyet:
Én tavaly cseréltem a kerítésemet szélezetlen akác deszkára. Milesi XTG 609 vékonylazúrral kezeltem. Egy év távlatában jónak tűnik, de az utasításban előírt kezelés előtti felcsiszolást komolyan kell venni!!!
Jártam már én is úgy hogy rázárt a fa a lapra a motor egyből megállt.
De ez csak a felező vágásoknál jött elő.
A kerék és a lap domborításának az a lényege hogy a lap megtalálja a helyét a keréken, ne tudjon hátra csúszni, valamint a domborítás miatt a szalag hátélén és a fogtővonalnál van jobban megfeszítve ezért stabilabb a lap vágás alatt.
A szalag hengerlése miatt ugye a lap közepe egy picit hosszabb a lap szélei rövidebbek amikor feszítést kap a szalag szélein nagyobb a feszűltség ha a kerék domborítása nagy akkor a szalag szélein meghaladja a feszültség a kívánt értéket, ez okozhat repedéseket, ha kicsi a kerék domborítása akkor viszont a szalag szélei nem feszülnek meg vágás közben a lap instabil. A szalag hengerlésének és a kerék domborításának összhangban kell lennie, ezt a fűrészlaposok meg tudják mondani.
A fogtővonalnak kb 5 mm ert kell lelógni a tárcsáról.
A fog nem futhat a keréken!!!!!
Abból a zsírból én is kérek ha az megszünteti a csapágy lógását:-)
"Ma elgondolkodtam ezen,és elképzelhető,hogy a lapunk teljes fog magassággal lent jár a kerék sikjától.(kb 12-15mm) Szerinted ezt a fogsávot meddig szabályos a kerékre járatni ?"
Erre én nem tudok válaszolni, nem értek én ezekhez a gattermasinákhoz, de ha jól értem, akkor a fogak kijjebb vannak, mint a kerék éle-széle, és általában ezt szokták javasolni. De itt ugye van a domborítás alapban, és azt szerintem meg sem lehet erőszakolni, az mindig be fogja magát húzni pozicióba. Szóval ez a foglelógás szerintem rendben van - de mondom, ez egy kókler véleménye.
Az ékelés nyilván úgy kéne legyen, hogy a szalag kifutásánál is akadályozni kéne a ráterhelést, tehát haladás közben két oldalról még pár éket be kéne rakni ilyen esetekben, mikor vastag a levágott anyag.
Az, hogy a kerekek lapjukra 1,5mm-t kotyognak, szerintem nagyon gáz. Elsőre azt mondanám, az a fő oka a repedezésnek. Össze vissza csavarhatja a lapot a vágás közben, ahogy a különböző erőhatások érik oldalról a lapot, és az átadja azt a kerekeknek. Akár totál csámpásan is mehet ott a lap, ami szerintem nem megengedhető.
Az, hogy bezsírozták, és ettől már nem csikorog, ugye a vicc kategória. Attól az jó nem lett, csak legalább nem idegesít! :)))))))
Szeva. Na ez jó kérdés,mert a közeli napokban megjárta a Sanyi,mert a legnagyob rönköt rakták fel. Ezt is csak láncfűrészes szobrászkodással sikerült,vagyis az egyik végéből lenyestek kiálló ágmaradványokat. Ez igy 1m körüli átmérő volt,és nemtudta a szelést fentről kezdeni,igy áttvágta a rönköt középen. Az ékelésed most jön, vagyis nem nehezedett a lapra a tömeg,a baj akkor jött,amikor a fog kiért. Ekkor satuként fogta a tömeg,és azonnali főmotor megállitást csinált,mert a lap úgy megszorult,hogy lejárni kivánt a kerékről.
A jóslatod helyes lehet,mertha kiakart volna járni a fából,a lap intenziv feszitést kapott volna.
A Pilana honlapján olvastam,hogy a berepedések adódhatnak nyúlás,és tömörödés funkciókból. Inkáb máskép irom. A szalag hátul nyúlik,mert a domború kerék ott hosszab kerületű,mint a fog felőli oldal. Így a fogfelőli oldal,meg tömörödik. Valamilyen szinten ezt aláirnám,de nehéz ezt gyakorlatban elképzelni.
Ma elgondolkodtam ezen,és elképzelhető,hogy a lapunk teljes fog magassággal lent jár a kerék sikjától.(kb 12-15mm) Szerinted ezt a fogsávot meddig szabályos a kerékre járatni ?
Fontosnak vélném ezt pontositani,mertha a kerék,és a lap ive nemjó helyen találkozik,ez erőszakolása lehet a lapnak.
Ma indikátor órával megnéztem a szalag kerekek esetleges ütését. 2-3 század-ot érzékelt az óra,vagyis ez elenyésző. Az oldal irányú mozditás,és mérés,viszont 1.5mm,vagyis érzékelhető a csapágyak lógása. Sanyi megtömte zsirral,kb két hete,a csapágy morgás-hang elsimúlt,vagyis a kerék zajmentesen,és simán gördül.
"A kérdésem az lenne, hogy van-e a kapupánt csavar besüllyesztéséhez valami speciális szerszám,"
Van. Az a 10-es kulcs, amivel a másik végén meghúzod az anyát. Az majd belehúzza a négyszöget a fába. Azért van a négyszög, hogy amikor meghúzod az anyát, ne forogjon el a csavar. Ha kifúrod nagyobbra, azzal elveszted ezt a funkciót.
Egy biztos, lenolajjal ne. :) (Ha a fészbúkon lennénk, most sokan ezt tanácsolnák.) :))
Egy ismerősöm bekente a kerítésdeszkát vele, aztán pár év múlva leszedték és gyalulták újra, olyan fekete lett.
Igazi megoldásról még én sem hallottam soha, pedig kíváncsi lennék. Csináltam akácdeszkákból magaságyást, azt lidlis vastaglazúrral kentem le, hogy valami azért legyen rajta, a kinézete meg mindegy. Oda jó, tartja is magát, de kerítésre nem biztos, hogy kenném.
Kb. semmivel. Olyan sűrű hogy alig iszik be valamit, De kezeletlenül is 20 év alsó hangon. ELszíneződni akármivel is kezelnéd, elszíneződne (kivéve ha fedő festékkel fested, de azt mindek tennéd, csak leperegne. Meg különben is, kár lenne a fát fedő festékkel lekezelni).
Nekünk 25 évig voltak a kerítésoszlopok akácból, végük hegyesre faragva, annál fogva, minden kezelés nélkül, á la natur leverve a földbe. Mikor lecseréltük, némelyiknek még megvolt a hegye is. Elszürkültek persze, de 25 év után minden elszürkül, elszíneződik. Szerintem kár a kezelésen agyalni akác esetén.
Egyzser tesómnak csináltam akácból egy pálinkakínálót. Dán olajjal kentem át - hát sok nem fogyott belőle.