Jártam már én is úgy hogy rázárt a fa a lapra a motor egyből megállt.
De ez csak a felező vágásoknál jött elő.
A kerék és a lap domborításának az a lényege hogy a lap megtalálja a helyét a keréken, ne tudjon hátra csúszni, valamint a domborítás miatt a szalag hátélén és a fogtővonalnál van jobban megfeszítve ezért stabilabb a lap vágás alatt.
A szalag hengerlése miatt ugye a lap közepe egy picit hosszabb a lap szélei rövidebbek amikor feszítést kap a szalag szélein nagyobb a feszűltség ha a kerék domborítása nagy akkor a szalag szélein meghaladja a feszültség a kívánt értéket, ez okozhat repedéseket, ha kicsi a kerék domborítása akkor viszont a szalag szélei nem feszülnek meg vágás közben a lap instabil. A szalag hengerlésének és a kerék domborításának összhangban kell lennie, ezt a fűrészlaposok meg tudják mondani.
A fogtővonalnak kb 5 mm ert kell lelógni a tárcsáról.
A fog nem futhat a keréken!!!!!
Abból a zsírból én is kérek ha az megszünteti a csapágy lógását:-)
"Ma elgondolkodtam ezen,és elképzelhető,hogy a lapunk teljes fog magassággal lent jár a kerék sikjától.(kb 12-15mm) Szerinted ezt a fogsávot meddig szabályos a kerékre járatni ?"
Erre én nem tudok válaszolni, nem értek én ezekhez a gattermasinákhoz, de ha jól értem, akkor a fogak kijjebb vannak, mint a kerék éle-széle, és általában ezt szokták javasolni. De itt ugye van a domborítás alapban, és azt szerintem meg sem lehet erőszakolni, az mindig be fogja magát húzni pozicióba. Szóval ez a foglelógás szerintem rendben van - de mondom, ez egy kókler véleménye.
Az ékelés nyilván úgy kéne legyen, hogy a szalag kifutásánál is akadályozni kéne a ráterhelést, tehát haladás közben két oldalról még pár éket be kéne rakni ilyen esetekben, mikor vastag a levágott anyag.
Az, hogy a kerekek lapjukra 1,5mm-t kotyognak, szerintem nagyon gáz. Elsőre azt mondanám, az a fő oka a repedezésnek. Össze vissza csavarhatja a lapot a vágás közben, ahogy a különböző erőhatások érik oldalról a lapot, és az átadja azt a kerekeknek. Akár totál csámpásan is mehet ott a lap, ami szerintem nem megengedhető.
Az, hogy bezsírozták, és ettől már nem csikorog, ugye a vicc kategória. Attól az jó nem lett, csak legalább nem idegesít! :)))))))
Szeva. Na ez jó kérdés,mert a közeli napokban megjárta a Sanyi,mert a legnagyob rönköt rakták fel. Ezt is csak láncfűrészes szobrászkodással sikerült,vagyis az egyik végéből lenyestek kiálló ágmaradványokat. Ez igy 1m körüli átmérő volt,és nemtudta a szelést fentről kezdeni,igy áttvágta a rönköt középen. Az ékelésed most jön, vagyis nem nehezedett a lapra a tömeg,a baj akkor jött,amikor a fog kiért. Ekkor satuként fogta a tömeg,és azonnali főmotor megállitást csinált,mert a lap úgy megszorult,hogy lejárni kivánt a kerékről.
A jóslatod helyes lehet,mertha kiakart volna járni a fából,a lap intenziv feszitést kapott volna.
A Pilana honlapján olvastam,hogy a berepedések adódhatnak nyúlás,és tömörödés funkciókból. Inkáb máskép irom. A szalag hátul nyúlik,mert a domború kerék ott hosszab kerületű,mint a fog felőli oldal. Így a fogfelőli oldal,meg tömörödik. Valamilyen szinten ezt aláirnám,de nehéz ezt gyakorlatban elképzelni.
Ma elgondolkodtam ezen,és elképzelhető,hogy a lapunk teljes fog magassággal lent jár a kerék sikjától.(kb 12-15mm) Szerinted ezt a fogsávot meddig szabályos a kerékre járatni ?
Fontosnak vélném ezt pontositani,mertha a kerék,és a lap ive nemjó helyen találkozik,ez erőszakolása lehet a lapnak.
Ma indikátor órával megnéztem a szalag kerekek esetleges ütését. 2-3 század-ot érzékelt az óra,vagyis ez elenyésző. Az oldal irányú mozditás,és mérés,viszont 1.5mm,vagyis érzékelhető a csapágyak lógása. Sanyi megtömte zsirral,kb két hete,a csapágy morgás-hang elsimúlt,vagyis a kerék zajmentesen,és simán gördül.
"A kérdésem az lenne, hogy van-e a kapupánt csavar besüllyesztéséhez valami speciális szerszám,"
Van. Az a 10-es kulcs, amivel a másik végén meghúzod az anyát. Az majd belehúzza a négyszöget a fába. Azért van a négyszög, hogy amikor meghúzod az anyát, ne forogjon el a csavar. Ha kifúrod nagyobbra, azzal elveszted ezt a funkciót.
Egy biztos, lenolajjal ne. :) (Ha a fészbúkon lennénk, most sokan ezt tanácsolnák.) :))
Egy ismerősöm bekente a kerítésdeszkát vele, aztán pár év múlva leszedték és gyalulták újra, olyan fekete lett.
Igazi megoldásról még én sem hallottam soha, pedig kíváncsi lennék. Csináltam akácdeszkákból magaságyást, azt lidlis vastaglazúrral kentem le, hogy valami azért legyen rajta, a kinézete meg mindegy. Oda jó, tartja is magát, de kerítésre nem biztos, hogy kenném.
Kb. semmivel. Olyan sűrű hogy alig iszik be valamit, De kezeletlenül is 20 év alsó hangon. ELszíneződni akármivel is kezelnéd, elszíneződne (kivéve ha fedő festékkel fested, de azt mindek tennéd, csak leperegne. Meg különben is, kár lenne a fát fedő festékkel lekezelni).
Nekünk 25 évig voltak a kerítésoszlopok akácból, végük hegyesre faragva, annál fogva, minden kezelés nélkül, á la natur leverve a földbe. Mikor lecseréltük, némelyiknek még megvolt a hegye is. Elszürkültek persze, de 25 év után minden elszürkül, elszíneződik. Szerintem kár a kezelésen agyalni akác esetén.
Egyzser tesómnak csináltam akácból egy pálinkakínálót. Dán olajjal kentem át - hát sok nem fogyott belőle.
100x7x2 akáclécekből szerkesztek korlátot zártszelvényre. Kapupánt csavarokkal lesz rögzítve a szerkezethez a faanyag. 6x45-ös csavart vettem, de ugye a csavar fej részén lévő négyszögletes kialakítás következtében a 6-os lyukba a csavar nem süllyed bele, hetessel bővítettem a furat felső fél cintijét.
A kérdésem az lenne, hogy van-e a kapupánt csavar besüllyesztéséhez valami speciális szerszám, vagy fúrjam mindegyik lyukat alapból 7-es szárral?
Egyébként 100 lécről van szó, tehát 200 furatot kell készíteni. Akácban mennyit bír egy ilyen fúrószár?
A másik kérdésem az lenne, hogy az akácot milyen anyaggal érdemes lekezelni, hogy azért egy jódarabig kitartson, mert ugye kültéri korlát lesz, UV és eső is fogja érni.
A gépköny 1,1.1,1.2 mm-es lapot ir,és 120bár feszitést. A gépkezelő ma 100bárig állitotta. Dolgozott szépen,az új lapot már 6x éleztük,de még nem ért le a fogárokba a korong. Sajnos a köszörűgép léptetése is hibás,mert a homlokszöget hol éri,hol nem,úgyhogy,ha az esső holnap ráered,széttszedem.
Ma lefotóztam,a gép neve Tabor.
Kb 75cm-es rönkkel birkózik.
Bocs a ferde fotóért,nemtudtam helyes állásra forditani.
Ezt a vastag rönköt 15A állásnál fűrészelte,vagyis könnyedén. Jó dolog a mini számitógép,tavaj szerelték be. Egy érintés,és a megadott értékre áll. A gázolajos filces kenés egyik oldalon kevés volt,és a lap egyik oldala ez miatt elrakodott rásűlt porral,valószinű,hogy az idő előtti kanyarokat ezért vágta !!
Kéretik nem nevetni, mert a fát lehet hegeszteni. Legalábbis folytak ez irányú kutatások, valami dereng hogy a Magyar Asztalos hozott valami cikket, rétegelt lemezeket "hegesztettek " össze valahogy úgy hogy nagy nyomáson elcsúsztatták egymáson őket és a fa lignin tartalma volt a "pálca" amitől összetapadtak. Valami ilyesmi volt a történet, persze csak laboratóriumban végezték el.
Nekem elhihetitek - mert egyébhez sem értek az asztaloskodásból. Vagyis az "értés" szó helyett maradjunk abban, hogy egyébből sem csináltam még értékelhető munkát :-)))
Mifelénk "nyírfavesszőt" ajánltak pálcaként az ilyen típusú "hegesztésekhez".
Köszönöm a fáradozásod! Jelenleg itthon sehol nem kapható, igazából senki nem is hallott róla...Marad a buhera, a fenébe is! Az összes kört megfutottam.
Érdekesség, de mégsem offtopik: teherbírás teszt, MDF vs bútorlap vs táblásított anyag vs hossztoldott táblásított anyag .. stb, különböző vastagságokkal is. Nincs semmi szenzáció vagy meglapő benne, de hasznos infó lehet.
A szopás az a bogarak, szú és egyebek levakarasa, majd a vegykezeles volt, gazmaszkban. Ez már jutalomjáték.
Hogy mennyire lesz jó? Nem tudom, de a szigetelest meg kell csinálnom, és nem hagyhatom mögötte a párazáró fóliát.
Értem a helyzetedet, bizony elég szívás. Sajnos a bitumen tud mocsok helyeken szivárogtatni ahogy öregszik. A párazáró fólia vízszintes átfedéseit ha szétnyitod nem lenne elég esteleg ? Lényegében egy éket raksz a két fóliadarb közé valamiből xps darabka eps darabka stb.
Egyszeresen átszellőztetett tetot Kell csinálnom, és persze a megörökölt fólia párazáró.
Bituzsindelyes tető, szóval elég jól zár, így a bejutó víz miatt nem aggódom nagyon , a tető is csak hobbiszobakent üzemel majd, így ez a kompromisszum született. Kivagom a gerendák között és kis átfedéssel a széleken visszarakom a páraáteresztőt.
Köszönöm a tippeket, de a tuzokalapacs esetemben nem tudom mennyire jó ötlet, mivel a tetohejazat megbontása nélkül kell cserélnem azt a rohadt foliat, így a belső oldalról fogok dolgozni, a szarufák és a lecezes által bezárt sarokban. Na majd demozok egyet odafent egy sima kalapáccsal :)