Nem azért, hanem mert felesleges. Ezeket a berendezéseket nem basztatják bekapcsolt állapotban, és földeltek. Szóval alapvető év. van rajtuk, Ha szerelni kell, akkor pedig amúgy is áramtalanított állapotban kell legyenek.
20-ért odaadom, kipróbálva lett csak, de nem vált nekem be.
Adok hozzá plusz egy a, b adapter és plusz szűrőt hozzá ha gyári tönkremenne.
B adapterből (szívó kimenetekhez) így 3db lesz.
2 méteres tömlő van hozzá pluszban. Obis porszívót közvetlen rá tudtam kötni, kimenetnél tudtam használni a csövemet, működik de nem ciklon elvű. Nagy mennyiségű pornál rázni kell időnként, nekem ehhez nincs kedvem xd
> Nekem speciel 5 pólusú a 3fázisú körfűrészem betápja
Azta. És mi az 5. pólus ? Vagy 4 fázisú rendszer van arra felétek ? (Fura, mert a védőföldet még soha nem hallottam "pólusnak" hívni, tekintve hogy az nem egy üzemi áramkör) Persze én nem szerelek villanyt 89 óta, biztos hülyeségeket beszélek :)
> Amúgy csak annyit írok még a fi relé témához .Mindenki kösse úgy ahogy gondolja
Ne. Még véletlenül se kösse ahogy gondolja. Kösse úgy, ahogy kell, ahogy szabványos. Mert ellenkező esetben hamis biztonságérzetet ad, amíg valami baj nem történik. De mivel te 89 óta villanyt szerelsz, ezt biztosan tudod, szóval nem kellene fórumokon baromságokat beszélni.
> A fi relé tudja a dolgát ha szarul van bekötve
Hány formáját irjam le a FI szarul bekötésének ami cáfolja ezt az állításod ? Nem kellene 30 év tapasztalattal egy alapvetően laikus fórumon ekkora baromságokat terjeszteni.
> hogy a motorhoz megy a nulla is, bár azt nem taglalja egyik rajz sem, hogy hová van kötve
Csillag esetén a csillagpontot lehet nullázni, de erre nincs feltétlenül szükség, amennyiben a terhelés szimmetrikus (vagy nem szimmetrikus, de a vektoreredő nulla). Jól működő rendszer esetén a csillag bekötésnél sem fog semmilyen áram folyni a csillagpontba kötött nullán.
> Úgy gondolom, deltában nincs is hová kötni
Ezt így van.
> Azzal tisztában vagyok, hogy egyébként hogyan kell bekötni a 3f-ú motorokat, de itt most a 3f-ú motor +firelé működése volt a feladvány.
Igazából ebben semmi feladvány nincs. Szimmetrikus 3F rendeszernél nincs nulla, mert a fázisok vektoreredője nulla, ezért a FI relé tökéletesen el tudja látni a feladatát nulla nélkül is. Erre a célra vannak pl a 3P FI relék, amik kimondottan induktív terhelésre vannak kitalálva (3F motorokhoz).
Nekem speciel 5 pólusú a 3fázisú körfűrészem betápja!Ja és fi relé után van mert az egész ház rajta van.
Amúgy csak annyit írok még a fi relé témához .Mindenki kösse úgy ahogy gondolja!A fi relé tudja a dolgát ha szarul van bekötve fel sem tudja a delikvens kapcsolni!Csak 89 óta szerelek villanyt amúgy.
A 3P FI relé azért 3P és nem 3P+N, mert NINCS neki nulla be/kivezetése. De ha jobban megnézed a linkelt képet, illetve óvatosan megszámolod a kötési pontokat, akkor szerintem látni fogod te is.
Ma alaposan kifaggattam a villanymotorok lelkivilágáról egy regisztrált villanyszerelőt, akivel együtt dolgozom (jó másfél éve villanyszerelőként keresem a kenyérre valót). A kolléga már eljárta az aranylakodalmat a villanyszereléssel és nem a futottak még kategória (annó volt pl a Vas Megyei Építőipari Vállalat vezető szerelője is). Azt mondta, hogy Ő még nem találkozott olyan (pl körfűrész) villanymotor bekötéssel, ahova be kellett volna kötni a nullát.
Miért lenne igen nagy hiba? A 3P ÁVK N(ullá)-jának kimenő ágat oda KELL kötni! Ez teljesen független attól, hogy T-N-C vagy T-N-C-S rendszerről beszélünk.
Az ÁVK valójában kiegészítő védelem az I. érintésvédelmi osztály esetén. A Védővezető viszont kötelező elem!
Csak kérdeztem, mert nem tudom. Ezért aztán kerestem bekötési rajzokat, ott meg úgy van, hogy a motorhoz megy a nulla is, bár azt nem taglalja egyik rajz sem, hogy hová van kötve. Úgy gondolom, deltában nincs is hová kötni.
Azzal tisztában vagyok, hogy egyébként hogyan kell bekötni a 3f-ú motorokat, de itt most a 3f-ú motor +firelé működése volt a feladvány.
- a kenyérpirító is védőföldelt, mégis használunk hozzá firelét.
- a csillag és a delta motor is üzemeltethető nulla nélkül. simán szokás is. van olyan csillag motor, aminek a csillagpontja ki sincs vezetve. (és nincs testre kötve!!)
- a firelén azokat a drótokat kell átfűzni, amelyekről megy a fogyasztó. ha van nullvezetéke, akkor át kell húzni azt is. ha nincs, akkor nincsmit. pl nekem a lakásban egy 3f firelé van feltéve, pedig nincs is három fázisom. két ponton átmegy rajta a nulla és a fázis, a másik két pontja meg pihen.
Nézd, minden tisztelettel, ennek nézz utána kicsit jobban.
Egyrészt a 3P-s FI relét igen nagy hiba lenne a nullasínre kötni, másrészt sajnos az érintésvédelemmel sem vagy igazán tisztában, az előző hozzászólásod tanulsága szerint. A védőföld és a FI relé egymást kiegészítő védelmek, egyik sem pótolja a másik hiányát.
Nem én, hanem a villanyszerelők a volt munkahelyemen. A nagy kemencén a ventilátor motorja először csillagban indul, utána (ha már felpörgött) átkapcsol deltába. Ezzel szórakoztak kettő napig, és mégsem lett beszerelve a fi-relé...
Az életvédelmi relé a fázis(ok) és a nullán átvándorló áramerősséget figyeli. Azaz, ha egy delta kapcsolásban üzemeltetett 3f motort kötsz fogyasztóként a hálózatra, akkor simán leold. Csillag esetében más a leányzó fekvése, akkor üzemszerűen kell, hogy működjön.
Nem kell kérdezzek!Még ezt is gondold át amit most írtál!Nem lesz az úgy jó ahogyan írtad.Ha a motor csak a 3 fázisra és a földre van kötve nem fogja a fi relé szeretni
Fi relé helye az óraszekrényben van, ahol van neki nulla is. Természetes, hogy a motor utána van valahol a már relével védett belső hálózaton. De magának a 3 fázisú motornak nem kell a nullvezető és motorra sem kell egy második Fi relé, max egy hőkioldó relé. De kérdezz meg egy hivatalos villanyszerelőt ha nem hiszed.
Szalagfűrészen használtam régen 5,5 kw-os motort. Induláskor még az is képes volt leverni a 25A-es biztit. Üzem közben már nem, de induláskor előfordult.
Miért ne működne? Az egyes fázisokon folyó áramokat hasonlítja össze.
Három fázisú motoroknál soha nem kötik be a nullvezetőt, mert a normál működésükhöz nem kell. A nullvezetőt csak akkor viszik oda, ha valami egyfázisú berendezés is van hozzáépítve, pl világítás, mert az egyik (bármelyik) fázis és a nullvezető között 230V a feszültség...
Csak mert az abrazív anyag az azt jelenti, hogy koptató/csiszoló anyagot. Töltőanyagot mondjuk lehet, azzal nem vitatkozom, de abrazív az nekem erősen kétséges.
Az asszinkron motorok induláskor ( főleg terhelés alatt) a névleges áramfelvételük akár 10 x ét is képesek felvenni. Akkor pedig ha valamelyik automata lekapcsol akkor már a fi relé is kapcsol. Gondolom én.
Pórus tömítésre. Emlékeim szerint csak pár százalék van benne. Lehetséges, hogy a kötésgyorsító miatt volt rá szükség. Nem vagyok egy kémikus így sajnos a pontos okot nem tudom.
Én a múltkor rendeltem sajnos többet mint ami kell (egyszerre két eladóval is beszéltem és mind a kettő elfogadta az árát amit mondtam, visszakozni meg nem volt pofám...), 11x17x4,5x2mm m8-as csavar megy bele. 100 és 120 cm-es is van pár db felesleges.
Ez tényleg eléd vad ötlet. Hallgass a többiekre és a sütőolajat felejtsd el. Az sem mind1, hogy milyen lenolajat használsz.
Van sima lenolaj, szarik megkeményedni, még hónapok múlva is ragadni fog, mintha mézzel kented volna be a felületet.
Van lenolaj KENCE, ez tartalmaz abraziv anyagot és kötésgyorsítót is. Ezt már használhatod fára, de a felkenés után 10 perc elteltével töröld le a felesleget egy száraz ruhával, hogy egyenletes legyen a felület, és szépen meg tudjon kötni.
A legjobb anyag ami ezeket kenterbe veri, elég borsos áron lehet megvenni, ez a tungolaj. Ezt is hasonlóan kell felhornani mint a lenolaj kencét, 2-3 rétegben. Amikor kikeményedik, akkor eszméletlen szép felületet kapsz és rohadt kemény is lesz tőle a felület. A szúnak is beletörik a foga :) :) :) A japánok, kínaiak évszázadok óta ezt használják például a fa pagodák védelmére. 300-400 éves pagodák is vannak, és semmi bajuk, köszönhetően a tungolajnak. Ha tungolajat használsz akkor nem nagyon lesz szükséged xylamonra ami szintén nagyon drága.
Ha a fí relét csapta le akor más a baj. Az életvédelmi relé azt nézi, hogy a bejövő áramerősség megegyezik-e az elmenővel. Ha nem akkor az más irányba távozik mondjuk a védőföld, vagy rosszabb esetben a tested felé. Ilyenkor old le. Szóval inább a bekötéseket kelene megvizsgálni, meg a motort, stb....
Hogy hogynem elvtársak , akarom mondani mit ad isten lecsapta a 7,5kw is motor a 25A és fi felét. Lehet hogy egy kicsit nagy motort cseréltem . Megettem az alma magot .:)
Esetleg próbáld meg náluk. Rengeteg befogópatront tartanak. Ez éppen nem szerepel az oldalon (vagy hirtelen én nem találtam), de lehet minden nincs is feltöltve...
Nem hiszem, hogy ez "aranyárban" lenne. A beeresztés után átkenhető valamilyen oldószeres vékonylazúrral. Követtem már olyan merényletet is, hogy Xilamon Xiladekor lenolajkence kombóval kentem át a felületet. A fedőréteg tiszta Xilamon. Működik. Az étolajat felejtsd el, soha nem keményecdik meg, ellenben kellemes avas szaga lesz, már ha az eső addig ki nem mossa a fából.
A sütőolajtól úgy szoktam megszabadulni, hogy kutyakajás konzerves dobozba öntöm, nyomok rá papírokat kérget vagy ágakat és beteszem a kazánba. Kicsi a mennyiség, még a sült krumplit se szeretjük.
Egy nagyon hülye kérdésem van, nyugodtan röhögjetek ki...:) Felújítást kezdtem , sok famunka (ajtó, ablak), illetve fa járóborítású erkély. Az erkélynél, hogy ne itatódjon át vízzel és ne korhadjon: lenolaj kence esetleg plusz Xylamon. A lenolaj kencét aranyárban mérik (drágább, mint a legjobb minőségű olíva olaj), viszont van elfekvőben használt sütőolajam. Alárendeltebb helyekre használni nagy hülyeség ? (nem baj, ha ragad, impregnálásra gondoltam...)
Hogy van az hogy akkor meg 910 Ft a depósoknál a majdnem jó patron? Sőt, az eredeti Maki 8mm-es patront is 1200 Ft-ért vettem a depósoktól, ami jó a klónba (plusz persze szállítás).
A klón és originál Makita dolgai odavissza kompatibilisek, ez gyak. tapasztalat. Szóval lenne az szállítással együtt ~3 dollárért is :) Teljes lelki nyugalommal venném meg, ha itthon ennyire nincs, ebayen meg az originállal meg "kirabolnak". Akkor inkább várnék:
"mi lenne, ha a kúp alakú gyűrű tetejére - a szárral együtt - egy alátétet tennék?
..
ez nagyon mekkmester és még veszélyes is lehet!"
Így van, ezt olyan gyorsan el is felejtjük, mint ahogy leírtad .... inkább mintha nem is gondoltál volna rá :)
Szerintem nem érdemes eladnod azt a colos készletet, nem lesz az olyan nagy kihívás (mármint negyedcolos patront találni a Makihoz). Addig amíg nem találsz -> eláll az, nem romlik meg.
Nem tűnik profi készletnek - profi szárat amúgy sem készletben veszel, hanem azt ami épp kell, megveszed külön. De gyakorolni, időnként elővenni 1-1 darabot belőle - arra pont jó. És mikor kiderül, mi az amit gyakrabban használsz, ezért az gyorsan elkopik - na abból veszel kicsit jobbat.
8 (12) mm-es "hazai" kínálatból pl a Massiv egy jó alternatíva, lehet majd később innen szemezgetni.
A boltban egy fiatal előadóhoz kerültem, nem nagyon volt szakmabeli, meg nem is érdekelte!
Sokan voltunk az üzletben, még kint a kocsiban az is eszembe ötlött, mi lenne, ha a kúp alakú gyűrű tetejére - a szárral együtt - egy alátétet tennék?!
Így talán a hollandi elérné és leszoríthatná.
De ez nagyon mekkmester és még veszélyes is lehet!
El kéne adni - feltéve, ha collost keres valaki - és venni egy nekem valót.
Ejnye. Ez elkerülte a figyelmemet. Lehet nem kompátible a "nagy tesóval"?
"Ajánlott felhasználás:
3706típushoz"
Akkor várd meg Hobbitot, hátha tud neked vakarni belevalót. Vagy ... marad ebay, ali,. De annyira kicsi pénz ez, hogy úgy látom nem éri meg kintről venni, esetleg heteket/hónapokat várni rá.
Úgy vélem pont Te nem lennél nagy veszélyben :) Ha a kiemelt cuccok nem izgattak fel, akkor a maradék annyira nem is fog. Fúróba fogható gömbmaró ("faszobrászok" biztos imádnák), párhuzamjelölő (biztos van neked is jó), plusz a WoodPeckers cuccok megintcsak aranyárasok, fel kell rájuk "iratkozni". Ablakba tömítés helyét kimaró cucc (erről pont van egy teszt Hobbiasztalos.blog.hu , azaz Kiss Győző, aka ex-Repülőgépépítő fórumtársunktól) . Láncfűrész szupport a Lignumtól. Rejtettcsavarozó sablon. CMT (! :-O ) kivetőpánt fúró segéd.
Hátha találsz köztük olyat, ami közel áll a szívedhez.
Viszont ha maradt még a "barna" rétegelt lemezedból (ez a csúszásmentes rétegelt lenne?) akkor annak a csúszós, fenolfilmes oldala pont jó lenne magának a párhuzamvezetőnek, a "kifelé" néző oldalának. Szerintem azt abból készítsd el, elég jó kopásálló az a felület és megfelelően sikamlós is.
Egyik sem. Az a helyzet, hogy sok gyűjtögetés után összeálltak a dolgok.
Nyilván van egy halom szerszám amit lehetne még venni, de mostanában ha elfog a birtoklási vágy, akkor felteszem magamnak azt a kérdést, hogy vajon a jelenlegi eszközökkel meg tudom oldani? +. :)
Én is azt vallom, hogy ha az a szerszám és géppark ami otthon van nem elég valamit megalkotni, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy az a valami kell e?
ha kell, akkor keresni valami rentábilis megoldást.
Pl nem építek 100x200cm-es keretszorítót, hanem megveszem készen a táblásított anyagot, vagy a kész ajtót, ablakot. Persze szerkezetkészen.
ha valaki megvesz egy 15 éves használt szerszámot az új nettó ára felett, nem tudom mit gondoljak róla. abban bízom, hogy a végén ennél olcsóbban adják el ezeket, csak azt már nem látjuk a jófogáson napokig.
Igen, megveszik. Ennél a hirdetőnél 1-2 havonta van egy új eladó termék. Gondolom, Ausztriábón jönnek a gépek. Sokszor asztali fűrészek, ritkábban gyalugépek, és általában 1-2 hét alatt eltűnik a hirdetés...
125×85 cm-es munkaasztalom alá beépítettem egy makitaklón P0700 típusu kis marót. A munkadarabok pontos és biztos megvezetéséhez szükségem támadt egy olyan egységre, melynek két párhuzamos vezetékét a munkalap 85 cm távolságban fekvő párhuzamos oldalsíkjaira erősíteném ( a munkalap 19 mm-es barna rétegelt lemezből és körben aláerősített 5,8 cm vastag stafnikból van). A vezetékekben csúszna (rögzíthetően) az őket merőlegesen összekötő vezető elem. Tisztelettel érdeklődöm, van-e valamelyikőtöknek információja egy ilyen kész párhuzam-megvezető egység beszerezhetőségéről. Szíves tanácstokat/útbaigazítástokat előre köszönöm. Üdv: Nagy Lajos
hasonlóm volt. bútorhátlap, azon alu zártszelvény.
1. pici mélységet vesztesz, mert totál mélyre állítva leér a motor a sínhez
2. Ugye ez nem merülő, a védőizé útban van, ha rögzíted, akkor me veszélyes lerakni a fűrészt
De ez mind nem számít, mert az alu hőtágulása annyira eltér a hdf-től, hogy hamar ívbe feszül az egész. ha meg lazára csinálod a csavarokat, akkor értelmét veszi a dolog.
De amúgy a klónok 1/4 patronja is teljesen jó, de ennyi pénzért nem érdemes ebayről/aliról rendelni. Nekem egy klón van, de kb ugyanilyen szettben. 1/4 és 3/8-os patronokkal jött. Vettem hozzá a fenti gépdepótól az "originál" Makihoz való 8mm-es patront. Simán jó bele.
Az előzőleg belinkelt "termékbemutatós" videó után ez volt az egyik ajánlott videó, hogyhogynem egy körfűrészhez készített vezetősínt, laminált parkettából. Meg kis U aluiprofilból. Mondjuk érdemes meglesni magát a körfűrészt is, az is home made megpatkolt talpon ficereg már. Ez olyan többet foglalkozós, viszont cserébe egy jól csúszó, lassan kopó felületen "csúszkálhatsz", egyenesen:
Bizta annyit rendelnek ők is be külhonból, amennyit megrendelnek. Gondolom vírusmacera van, azért tart sokáig. Ráadásul, csak kozsókat szolgálnak ki, magánszemélyeket nem. Nekem is közvetve kozsón át jön.
Guru: Én ma is elgyengültem a Zatikban, és hoztam vagy 10 kilónyi ekzótát haza. Nehéz dolog ám ez! :-)
Érdeklődés-tervezés szintjén kérdezem : Kézi körfűrészhez készített-e már valaki olyasmi sint vezetőnek ami a merülők vezető sínjéhez hasonló feladatot lát el? Tapasztalatok? Pontosság? Másik kérdés : Parkside merülő fűrész hobby-otthoni használatra elfogadható vagy csak a méreg lesz vele?
Tuti nem szórakoznék ennyit vele (pedig még hungarocell is van itthon), asztalra felfeszít, mar, szorító enged, fordít, szorít, mar. Anyag se mozdul, én meg haladok vele :) vagy ha van oldalszorítóm, akkor meg pláne egyszerű
Csatlakozom. Én nem emlékszem konkrét infókra, részletes leírásokra a tudásából, viszont nem nevezem meg azt a topiklakót, aki egy egész szombatot szánt rám, elhozott egy százötven éves szekrényt darabokban, és azon mutatta meg, majd gyakoroltatta velem a politúrozást, csupán azért, mert megkértem rá. Magyarázza ez a különbséget?
(Volt pár amerikai (Universal) gyártmányú beültetőgépünk, ugye csak colos csavarokat használtak, persze belső kulcsnyílásúakat. És külön volt hozzá balos és jobbos imbuszkulcs is....)
Segítséget kérnék csavarméret és hossz ügyben. Igazi asztalos csavarozni szokott, de ezt csavarral szeretném megoldani a gyalupad "szoknyájának" a felfogatását, mivel a tervrajz is ezt adja meg.
Természetesen inch a méret, csak nem találok táblázatot a metrikus átváltáshoz.
Én a belső gyűrűt nem marnám végig, csak 120 fokban, aztán bennhagynék egy kis anyagot, amit kis fűrésszel ki lehet könnyen kapni. És ebből ugye 3-at, mint a merci jel.
Azt láttam, de neked jó asztalod van és nem is mini ha jól emlékszem.
Ha van bármilyen irányban egy 30-40 centid az asztallap széle és a marószárad között, az már bőven elég. Nem kell teljesen felfeküdjön mert annyira nem súlyos a darabod.
Nem drága persze ez a nikecelles megoldás sem, de ... nekem felesleges időtöltésnek tűnik elmenni érte, ha lehet már meglévő eszközzel is megoldani a dolgot.
Amíg elmész érte akárhova, meg hazaviszed, meg ráragasztod, meg .... addig bőven túlvagy a dekopíros körbevágáson plusz a lemaráson is.
De - amit biztonságosabbnak ítélsz :) Ez szó szerint a Te köröd lesz.
Én is a kétoldalasra teszem a voksom. A munkadarab "fölé" tedd a segédanyagot, gyakorlatilag azt ragaszd rá a munkadarabra. A maró túllógjon felfelé a munkadarabon, de ne marja át a segédanyagot. És amikor körbemartad és leveszed az asztalról akkor megfordítod, a gyűrűt meg egyszerűen leveszed a segédlapról..
Köszönöm az infót. Azóta találtam is egy videót ahol mutatta, hogy vág anyagba indítva, tényleg nem jön ki az ék, már csak akkor esett ki mikor az átvágott anyagon halad.
Hagyj meg egy vékony réteget. Dekopírral vágd körül durván. Majd asztalba épített csapágyas tisztítómaróval szedd le a vékony réteget (lehetne kézből is, de asztalban biztonságosabb).
Én így vágtam ki a dupla korongcsiszolóm két csiszolókorongját. Itt láthatod, az utolsó harmadában a fényképeknek.
Lassan hazatelepülük a magánkarantémból, és ismét nekiállhatok a famunkáknak. Van is egy problémám egy munkafázissal.
Egy 75,2x75,2 cm-es 18mm-es rétegeltlemezből kell egy kört kivágnom. A kör kell, nem ami körülötte megmarad. Az ilyen köröket úgy szoktam kivágni, hogy a kézi marógépet használom, mint egy körzőt. De mindig gondban voltam a folyamat vége felé, mert ugye a legvégén "kiesik" a kör a marógéppel és a talpával együtt. Na ezt a részt hogy csináljam, ha nincs akkora hungarocell lapom, amire felfektetném. Csak a levegőben "lógna" munkadarab.
Csodállak, hogy 4-5 éves korodra ennyi mindent tudtál alkotni. A kommunikációd, a másokhoz való hozzáállásod, a fellengzős stílusod és a kéretlen, de állandó dicsekvésed alapján maximum óvodásnak tippellek. Sírnivaló az egész, amit itt művelsz.
Valószínűleg úgy hiszed, hogy a fórumozók tátott szájjal csodálják a munkásságodat és csupán az irigység miatt nem borulnak le előtted, de nekem elhiheted, hogy ez még csak köszönőviszonyban sincs a valósággal. Én - ugyan több éve olvasom ezt a topikot - a senkinél is senkibb, a legkezdőbbnél is kezdőbb vagyok, a fűrész (legyen az japán, vagy nyugati) sírva menekül előlem, ha kézbe akarom fogni, de ha te lennél minta egy profira, akkor inkább örökre elfelejteném a famunkákat, ahogy van.
Ez a topik egy üdítő kivétel a neten, itt a legtöbb ember normálisan és segítőkészen viszonyul a többiekhez és az esetleges nézetkülönbségeket is sikerül kulturáltan elintézni. Akár kezdőkről, gyakorlott amatőrökről, vagy (fél)profikról van szó. Annyira illesz ide, mint óvodás kezébe a láncfűrész, olyan vagy, mint egy építészmérnök, aki a játszótereken szétrugdalja a gyerekek homokvárát, kioktatva őket, hogy mennyire nem konyítanak a statikához.
Volt már 300 projekted, ezt az összes nickeddel elmesélted, miért nem csinálsz egy 301.-et is és örülsz annak, ahelyett, hogy teljesen tartalmatlan módon fecsérled itt az idődet?
A probléma abban leledzik, hogy egy HOBBY fórumban azt kéri számon a törzsközönségtől, hogy ők nem végzett asztalosok, és kijelenti, hogy semmit sem tudnak a szakmáról. Érzed az iróniát nem?
Az pedig, hogy ezt olyan tenyérbemászó stílusban adja elő amilyenben, az csak még jobban ront a helyzeten. És kontrasztképpen elég régóta vannak itt nagy tudású asztalos és restaurátor mesterek, akik normálisan tudnak segíteni ha kell, és közben nem azzal kérkednek, hogy ők mekkora nagy ászok. Nem nevezem meg őket mert csak nekik esne, és azt nem akarom.
A tudását nem vitatja senki, nincs is itt senkinek baja azzal. Egyedül azzal van, ahogyan közli a közlendőit, és amiatt, hogy pl. ilyeneket nyilatkozik: "amit a mai napig meg tudok ismételni kizárólag kézzel mert géppel minden hülye tud barkácsolni."
Én azért megvédeném ezt a múltkori restaurátor csávót. Végül is ő egy asztalos szakember akinek az iskolai végzettsége is meg van. A tudása elég magas szintű és igaznak tűnik. Restaurátor témában pedig elég jól begyakorolta magát ez hozzáértőknek nem kétséges. És bizony igaz lehet, hogy vannak témakörök amire igaz lehet, hogy nem ért a publikum hozzá.A japán fűrészről alkotott véleménye miatt , szerintem lehurrogni nem érdemes, hiszen szíve joga.
Az nagyon rendben van, hogy a sokszori gyakorlati tapasztalatodból ítélkezel. Ha eljönne az az idő amikor a japánfűrészek használatából is szereznél sokszori gyakorlati tapasztalatot akkor talán árnyaltabb lenne a véleményed. eddig nekem az jön le a véleményedből, hogy eleve fenntartásaid vannak és még látni sem akarod a szerszámaid között ezt az eszközt.
Megértelek, és hogy hozzak más területről példát, sokan sokféle nyelven programoznak, és mindegyik nagyon jó, de én assemblerben tanultam meg, és azóta is azt használom. A többit lusta vagyok megtanulni.
Az alteregóm volt, csak ő képes ilyen munkákra vetemedni gyenge pillanataiban, hogy inkább valami mást keresne a kihívás helyett. Van vele baszkodás rendesen, hogy a méretek stimmeljenek. Amikor megláttam először az öreg videóját és zsinóros furdancsát én is nekiestem furdancsot meg szorobánt kópiázni.
Ha már még fent vagyok, eredetileg ollós csapokhoz a csaprés-sliccelés kivágásához használták a kézzel dolgozó ajtó ablakot gyártó műhelyekben ( gyorsabb mint kivésni ) a 90 előtti tankönyvemben még benne van. Csaprés kivágó vagy sliccelő fűrésznek nevezik.
Basszák meg a japók,hát nem ragályosak találtam még szorobánt, mert ha az öreg mesterke tud akkor én miért nem? furcsa ez a világ nemigaz. egyik sincs összeragasztva csak a feszültségtől áll mint Katiba a gyerek
Ha már keretes fűrész kicsit belepofáznék. Váltófogast tegyetek bele ha már gyárit akartok, vagy reszeljétek át kézzel szabálytalan fogosztásúra, hogy a csúscok ne mindig ugyanabba az árokba ugorjanak. Ha valaki kipróbálja megtapasztalhatja, hogy ég és föld ugyanis ugyanolyan sebességgel egyenletesen vajpuhán fog szaladni. ( DE AZ M FOGAZAT A KIRÁLY persze nem durva daraboláshoz, csak hát azt kézzel ki kell reszelni ) Van egy amcsi asztalos fütykös ő készít fűrészeket is ( és ráadásul ő is fordítva csapoz ) jó drágán de klasszikus váltófogazatút 0,5-ös lapvastagságtól akinek van rá pénze ki ne hagyja.
A probléma abban áll, hogy itt sokan félreértelmezik a mondanivalómat. Ha ismernél személyesen tudnád, hogy a nagyképűséggel hadilábon állok rám nem jellemző. Én a sokszori gyakorlati tapasztalatomból ítélkezem, aki nekem a szakmát tanította még géphasználatot sem engedett és nem azért mert nem ment hanem az általatok ismert Japán módi miatt. Ő nem engedhette meg magának, hogy lejárassa a műhelyét és a tekintélyét kutyaütő faszokkal akik a vizsgájuk után csak sepregetni tudtak. Mint itt már korábban írtam szerencsém volt, de keményen megfizettem az árát kizárólag kézimunkával, mindig is keményen fogalmaztam a szakmámban meglehet ez is közrejátszik az előzmények miatt.
Ez egy speciálisan erre a célra kitalált, átlósan 90 fokban meghajlított, viszonylag apró fogú fűrészlap. Valahol van fotóm is róla - persze most nem találom...
A virágláda lassan csak meg száradt olyan koszos volt, hogy mosásra szorult.Év közbeni féléves szakvizsgám volt, az anyagot kizárólag vastagolva kellet vinni. A darabolás ez utáni gyalulás csapozás volt a lényegi része 3 óra alatt, keretes fűrész volt megengedve duplagyalu, vésők, kalapács, sáskaláb,strejmodli,centi, derékszög, vonalzó, bazár bezár. Japófűrésszel nem tudom így kifűrészelni, hacsak előtte meg igazítom a srengjét de nem foglalkozom a témával mert van jobb fűrészem annál.
Biztos volt olyan tanítód/mestered/mentorod akinek ittad a szavait, próbáld meg Őket felidézni vajon ŐK hogyan "kommunikálnák" azt amire válaszolni szeretnél.
Próbálj meg NE arra az "emberre" gondolni akinek az összes argumentuma az volt, hogy tehülyevagyfiam vagy fejbebaszottakalapácsnyéllel vagy az őfarkaakkorisnagyobb.
Úgy gondolom mindannyian találkoztunk mindkettővel és rajtunk áll mikor melyik interperszonális formulát használjuk...
Amúgy is nehezebb (legalább is nekem) a párbeszéd írott formában - mert nem látom a partner reakcióit - és ha olyan hangulatom van felbaszom magam és egy olyan választ adnék, hogy kő kövön nem maradna.
De sokszor volt már ilyen de mikorra megírtam a választ addigra el is párolgott az agyhugykövem így átfogalmaztam a levelem és ha valami nem volt tiszta kérdeztem...
Ha tartalommal töltöd meg a hsz-aidat az mindenkinek nagy segítség lesz és Te is több leszel ettől.
Tudod, valami szerencsétlen azt mondta "jobb adni mint kapni"
Ezzel a mai már-már OFF-ba átcsapó gondolataimat be is fejeztem, Kedves Gyermekeim!
És még de több mint 300 van, javítások komplett munkák, vitrinek sokasága , posztamenssek, írókomódok, Copf tálaló teljesen önálló munka, poliplábas Biedermeier kerekasztal dió és külön cseresznye furnéros, komódok stb. Ja a gyalukat és a plexi számológépet is venge gombokkal MERT ÉLVEZEM! és szeretek hazudozni vagy nem?
Pedig összetéveszthetetlen a stílusa. :// Vérig van sértve, mert méltóztatott ide tolni az armorarcát és nem esett senki hasra a végtelen nagy tudásától. Ami lehet valós, csak ezzel a hozzáállással örökre troll marad, bármilyen nevet is vesz fel.
Mérhetetlen örömmel tölt el, hogy a nokedli, hobbi fanyűvővel mint én megosztod ilyen pompázatos műveidet.
Csak remélni tudom, hogy a többi BÚTORASZTALOS is elismeri a tevékenységedet - mindenféle szakmai féltékenység nélkül - és nem csak egy hobbistáknak létrehozott fórumon lehet ezekkel a végeredményekkel elkápráztatni mert ezek többet érnek.
n+1 évesen talán javasolhatnám, hogy a tanításra is feküdj rá, ahhoz is kell gyakorlás, alázat, hogy át tudd adni amit szeretnél és így nem veszik el az tudás aminek birtokában vagy.
Alig várom a beszámolódat az aktuális vagy következő munkádról amelyről egy kicsit bővebben is írsz. Volt-e valami nehézség a pácolással vagy milyen lakkot használtál esetleg ha valaki elakad a tervezésben segíts neki.
Naaagyon szokni kell :) Lehet ám gyorsan repetyára törni, főleg egy drágább, egész pengét edzett példányt. Olvastam itt pl, hogy nem érdemes kezdőként ilyen "profiknak edzett" pengén gyakorolni. Olcsóbb, inkább csak "fogedzett", cserélhetős pengés példányokat érdemes preferálni.
Meg érdemes szeggel, de tűszeggel sem összeismertetni, mert a keményre edzett fogak hamar törnek.
Azért kezdetben sikerült párszor C betűre hajtani a pengét, főleg a hosszú pengés ryobát. De törni még szerencsére nem.
Szóval időnként én is elcsábultam hol kisvakondos Tajima Magnumra, vagy szintén vakondos Tajima ("kataba") fűrészre. Meg a kedvenc helyemről (BJaca, ha jót akarsz a pénztárcádnak, itt nem töltesz sok időt, mert .... meglátod miért :D) "ryoba" típusú Kijima fűrészre. Nem hülyeség az a kétféle fog egy pengén. Meg egy kicsi "dozuki" fűrészre. Ez utóbbival (is!) csodafinom vágásokat lehet produkálni.
Csak tényleg az van hogy - meg kell szokni, tanulni velük vágni. De ha az megvan, nagy örömöket tud okozni.
Nincs is ezzel gond, majd a tapasztalat eldönti, vásárlás után , én csak úgy írogatom a gondolataim, természetesen nem kell készpénznek venni mert miért? Tessék
Ha már keretes fűrész volt emlegetve ....ettől a videótól a mai napig a tarkómig szalad a szemöldököm. Volt már párszor itt linkelve, de hátha még valaki nem:
Még anno talán RFeri tett említést Klausz Feri bácsiról, irigylem is őt azért, hogy élőben is láthatta. Valami gyalukés élezést (is) demózott.
Aztán linkelte be valaki ezt a fecskefarkazást keretes fűrésszel. OK, ez valami spéci csavart penge a keretben...
...de van egy érzésem, hogy ha kezembe kapnék egy ilyet akkor 1000 vágás után sem tudnék ilyen illesztést produkálni :D Fizikai képtelenségnek vagy hollywoodi trükknek tűnik, ahogy befordul vele vízszintes irányba ... De nem az.
140x200 cm-es ugyanilyen pallókeretes saját készítésű ágyam van már 12 éve. Az ágyrács 48x65 mm-es gyalult fenyő anyagból készült, pont az ágykeretbe passzoló, és a belül felcsavarozott 20x20-as tartóperemig belecsúszó, csapolt és ragasztott rácskeret, 40 centinként ugyanilyen keresztlécekkel. A rács tetejére rakva 2 db 100x140 cm-es 6 mm-es OSB lap, 15 cm-enként 20 mm-es lyukakkal perforálva a szellőzéshez. Eddig nem nyekkent meg és nem fülledt be a szivacsbetét sem, pedig kb 250 kg terhelést is kapott már párszor.
Mivel az ágyrács és az OSB is külön kivehető és szimmetrikus, így minden nagytakarítás alkalmával átfordítjuk, ezért nem "teknősödik" ki az ágy közepe...
Elég sok mindenben. Japán fűrész húzásra vág, illesztő tolásra. Illesztőnek merev a lapja, japánnak hajlékony (egy nagyon vékony lemez). Ebből adódik, hogy csak húzásra lesz teljesen egyenes, ezzel feszíted ki. Teljesen más, szokni kell, de kezes jószág, ha már tudod használni.
Én a gyakorlatban hiszek, már bánom mikor egy napot szántam különböző faanyagok csapozások vágására kereszt és hosszirányban egyaránt japóval, szembe állítva a klasszikussal és az általam leghasznosabbnak ítélt fűrészek között, és azt nem vettem videóra, hogy bizonyosságot mutassak. Ugyanolyan lapvastagság mellet 0,5mm a japó imbolyog oldalirányban a köszörülése miatt stabilan nem lehet a vonal felét tisztán egyenesen végigvágni. 3,5x3,5 fecskefark fogakat szépen tisztán nem lehet vele kifűrészelni szabad kézből, pontosan az élezése miatt. Egyébként a fordított húzó fűrész fűrészelés annak fogai nem új keletű, az erdészetben és hajóácsoláskor alkalmazták a kétkezes m fogazatú húzófűrész mellett csak elfelejtették vagy száz éve, innen az eredete amit sok száz éve átadtak a keleti kereskedőúton. Annyit azért elárulok, hogy az M fogazatú illesztőfűrész a legjobb és ugyanolyan gyors mint a ferdén élezett japó, persze ilyet boltban nem veszel én is magamnak készítettem hossz és keresztirányra egyaránt váltás nélkül. Ugyanolyan hatékony nem tépi ki a szálakat és tiszta egyenes a vágáskép oda vissza egyaránt. Sok gyakorlás sok tapasztalat
> megér pár ezer forintot, hogy csak úgy lógjon a szerszámos falon egy ilyen fűrész
Ezt megmosolyogtam. Saját magamból kiindulva nem csak "párezer" forint lóg a szerszámos falon, mert épp olyan napom volt, vagy csak mert elindult a vezérhangya :)
93-ban még Japánról is csak a 2. világháborúról volt ismeretünk nemhogy a fűrészükről.
Na jó a VHS-ből tudtuk, hogy vannak szamurájok, meg nindzsák talán pár osztálytársunk dzsúdózott is. ;-)
Isten áldja a kezed minden munkáját amivel örömöt okozol másoknak és persze magadnak is. Ha megtisztelsz engem, bennünket és feltöltesz bármi "munkádat" az mindenkinek tanulságul szolgálhat és egy újabb párbeszéd kezdődhet...
Az egyik olvtárs kérdezett valamit amire mindenki elmondta a saját tapasztalatát és ennyi, nem több!
Az a szép, hogy a döntés nem a válaszadók kezében van hanem a kérdezőében majd Ő eldönti, hogy megveszi/kipróbálja-e majd azután lehet tetszik/nem tetszik neki vagy az is lehet hogy tök hülye és egy gépet vesz és azzal barkácsol.
Bocsi, hogy én is hozzá szólok, de lehet, hogy ezt a japánfűrészes dolgot nem jól látod. szerény véleményem szerint , még itt ezen a fórumon is többen vagyunk akiknek megér pár ezer forintot, hogy csak úgy lógjon a szerszámos falon egy ilyen fűrész, még akkor is ha csak néha kell. Nagy tisztelője vagyok a japán asztalos mestereknek, a türelem amit tőlük megtanultam segített elsajátítani ennek a fűrésznek a használatát és a nem sorozat vágásokhoz nagy kedvvel használom. ( 5 doboz cigi árából már lehet itthon is kapni)
A léc szvsz nem lesz elég, csak a nagyon sűrűn teszed (ezt nem írtad, hogy mi a szándék.)
Amennyiben mégis fenyőlécet akarsz, akkor dobd ki azokat, aminek legalább a fél keresztmetszetét átéri csomó. (így már nem is annyira egyszerű).
Milyen lesz a matrac? Ha "sima" egy rétegű vagy legalábbis vékony (10-15 cm) matrac, akkor megfontolandó a rugózni képes ágyrács. A bramac léc nem lesz az.
Ha a matrac 20-30 cm vastag, önállóan rugózni képes, akkor jó a merev aljzat.
Szerintem várok 3 hetet, akkor lesz a szülinapom :) Majd a böngészőben mindig nyitvahagyom a közepes árfekvésűeket, úgyis az én pénzemből veszi az asszony!
Én már csináltam, 180 széles, és középen is van egy gerenda. Bramac léc legyezőkoronggal simára csiszolva, 5 centis közökkel. De sima léc is bőven elég lett volna, csak ez maradt a tetőből, ott meg hasonló fesztávon 40 centis közökkel elbírt, ha középreálltam cserepezéskor :) Fatelepen fütyül rajta a rigó, úgyhogy inkább száraz helyről vedd!
Fokozzuk ezt még pár vesszővel a megfelelő helyeken, mert ez még így is egy katyvasz:
"Kipróbáltam már nem egyet, pár másodperccel ad többet, nem fölösleges pénzkidobás[,] és ráadásul hasonlóan árazott[,] mint a minőségi nyugati társai. De ha majd esetleg veszel[,] te is megtapasztalod, és sokszor még jobb[,] mint a klasszikus Európai. Mai fejjel csak azért, hogy lógjon[,] alkalmankénti bohóckodásra biztosan vennék egyet. Ha napi szinten kellene folyamatosan csapozni egyebek megélhetés szakma, (ezt itt hirtelen nem tudtam lekövetni:csapozni egyebek megélhetés szakma) akkor sem kerülném el, bár gépekkel gyorsabb, de adódhatnak olyan helyzetek, amikor jól jön a kézi fűrész. ;-)"
Dobok már fel ide egy képet egy virágládáról ami nincs összeragasztva és borotvára köszörült keretes fűrészel készítettem 93-ban, amit a mai napig meg tudok ismételni kizárólag kézzel mert géppel minden hülye tud barkácsolni. Ha ezt meg tudod csinálni húzó csoda japóval vagy bárki itt hasonló pontossággal, akkor kapsz tőlem egy jókívánságot karácsonyra. nemsokára felteszem.
Kipróbáltam már nem egyet, pár másodperccel ad többet, nem fölösleges pénzkidobás és ráadásul hasonlóan árazott mint a minőségi nyugati társai. De ha majd esetleg veszel te is megtapasztalod, és sokszor még jobb mint a klasszikus Európai. Mai fejjel csak azért, hogy lógjon alkalmankénti bohóckodásra biztosan vennék egyet. Ha napi szinten kellene folyamatosan csapozni egyebek megélhetés szakma, (ezt itt hirtelen nem tudtam lekövetni:csapozni egyebek megélhetés szakma) akkor sem kerülném el, bár gépekkel gyorsabb, de adódhatnak olyan helyzetek, amikor jól jön a kézi fűrész. ;-)
A Bramac lécből gyalulás után megmarad 2,5 cm vastagság, az megfelelő.
Én 15 cm széles deszkát vennék, hosszába elvágnám, így egy kicsivel izmosabb, 7 cm körüli szélességű léceket tudnék használni.
Próbálj meg minél csomómentesebb anyagot találni, illetve úgy darabolni a szálakat, hogy a csomók kiessenek, mert ott a legtörékenyebb.
A legyártott lécek közül azokat, amelyikben mégis maradt hiba, tedd a fejvégre a párna alatti részre, ott a legkisebb a terhelés. (normál használati szokások mellett :D)
A lécek között kb azokkal azonos szélességű réseket hagyj, hogy lefelé szellőzhessen a matrac.
Na megelőztél :) Sínnel együtt mininális a szorulás/kiugrás veszélye.
Persze balf**Jóska (én) ki tudta így is ugrasztani. De csak mert lusta voltam átmenni a jó végére, és tolás helyett húztam, ráadásul nem pont szemből, kicsit átlósan. Azonkívül hogy kicsit megkarcolta a sínt, meg kihagyott 2-3 ütemet a szívem - baj nem lett belőle. Azóta viszont több a tisztelet :)
Fokt89: nem baj ha megméri valaki, de - a lényeg hogy a fognál ne legyen szélesebb, lapnál kicsit vastagabb szokott lenni. Ha "belevaló" a lapod, akkor kizártnak tartom hogy ütközzön pl a Schepach hasítóékével. Milyen a lapod paramétere? Fog-/lapvastagság. Nekem pl a GTS10-ben 2.2 (? 2.3) mm az ék, ez a legtöbb és leggyakoribb lapokhoz (2/3.2) megfelel.
Így visszanézve rövid de tartalmas pályafutásomra, az első fűrészem egy 3 darabos cserélhető lapokat tartalmazó piros műanyag nyelű fűrész volt olyan 800 pénzért. kb. 3 hónappal később - rengeteg anyázás után - vettem egy kéknyelű 400 mm-es fűrészt amit használtam egy darabig, illetve azóta is nagyon jó vele EPS lapot vágni, csak ne morzsálna annyira.
Kb. 3 évvel ezelőtt elkezdtem egy tetőcserét, oldal tető és terasz építését és vettem egy qrva jó 450-es bevonatos fűrészt. Imádtam... nagy segítség volt (na meg vagy 11 db ezres).
Ezen felbátorodva vettem egy szintén nem kispályás (nekem) illesztőfűrészt vagy 8000 pénzért. Ez a fűrész sem rossz de nem okoz nagy örömöt a tevékenység vele...mintha mindig akadna egy kicsit.
Egyszer csak maradt pár Leva (4-5 ezer Ft-nyi) amit egy bolgár Bauhausban elszórtam egy kétoldalas "kakamaki" japán fűrészre.
Este videós okítások majd alig vártam, hogy kipróbálhassam...
Lehet nem vagyok jó a toló-fűrészelésben de ez egy másik világra nyitott ajtót...
Soha nem mértem az időt, soha nem hasonlítottam össze a vágásképeket, anyag használatot de, hogy mindig vigyorogtam vágás közben az biztos. Mi kell egy hobbistának ennél több az én koromban ;-)
Ha olyan kedvem van "unplugged"-ben nyomom.
Már alig várom a születésnapi ajándékra irányuló családi kérdést, na mit szeretnél? Hát egy Silky Ryoba vagy Ryoga jól jönne...
Szóval BJaca, ha van 6 kilód vágjál bele de lehet Magolini lesz igaza ;-))
"ez a hsz nem a húzófűrészeket hivatott támogatni (bár megérdemelnék), szigorúan csak a saját tapasztalatról szól" ;-)
A sínen lévő gumi nagyobb mint a fűrészlap, bele lóg a vágási nyomba, az elő vágásnál vágod méretre. A hasító ék mérete izgalmasabb, ha vékony lapot teszel fel elakadhat.
Merülőfűrész vásárláson töröm a fejem, lenne is egy jobb minőségű (CMT) megmaradt lapom hozzá.
A kérdésem az lenne, hogy a fűrészlap paramétereinek meg kell egyeznie a gépen lévővel? Értem itt a lap és fog vastagságát?
(nem ismerem a merülőfűrészeket, de ha jól gondolom a fog széle megegyezik a vezetősín szélével, tehát ha vékonyabb lapot tennék rá úgy már mellévág valamivel?)
Kipróbáltam már nem egyet csak pár másodperccel ad többet, fölösleges pénzkidobás és ráadásul irreálisan túlárazott. De ha majd esetleg veszel te is megtapasztalod, és sokszor még rosszabb mint a klasszikus Európai. Mai fejjel csak azért, hogy fölöslegesen lógjon alkalmankénti bohóckodásra biztosan nem vennék egyet sem. Ha napi szinten kellene folyamatosan csapozni egyebek megélhetés szakma, akkor meg messze elkerülném.
Pedig jó dolog az az ereszcsatorna, hidd el. A kifolyója a keringtetett víz szűrőjének a visszafolyója is lehet a kertitörpés sziklakertbe rejtve, a kishíd mellett. :P
Nem vagyok nagy kézi fűrészes de mióta megvettem (talán valami barkácsáruházban) a többit alig használom pedig azok sem az 1x használatos kategóriába tartoznak.
Remélem bírni fogják, bár az előttem szólók válaszai nem nagyon töltenek el bizalommal...
Az biztos, hogy a háttámla vasalat ami a dönthetőségért felel elég lötyögős, ami zavaró a székek ki-be húzásakor/tolásakor, illetve amikor az ember helyezkedik benne. Recseg-ropog rendesen.
A kezelés az még hátra van. Állítólag azt meghálálják.
Egyre többször futok bele a Japán fűrészbe. Ez tényleg egy olyan nagyon jó valami? És ha igen, akkor van belőle olyan márka, ami nem túl drága, de mégsem fogok csalódni benne?
Az a baj, hogy a 40mm-ből senki nem fog tudni 2x20-at vágni, mert fizikai képtelenség. A fűrészlap vastagság + gyalulás miatt mindenképp 20mm alatti lesz a végső vastagság. (17-18-at talán ki lehet hozni belőle)
Én keresnék valakit, akinek van akkora szallagfürésze, hogy vezetö mellett hoszában tud belöle vagni 21-22 mm-es szeleteket. Azután ezeket a szeleteket gyalulnam/gyalultatnám. Gondolom asztalosmühelyek jópénzért hajlandóak rá.
Van valahol ahol ezt el tudják vágni, vagy le kell gyalulni 20mm-ig?
Kéne egy tipp hol csinálják ezt meg "bérmunkában" Óbuda-Üröm-Pilisborosjenő térségében sajnos ezt házi szerszámokkal nem tudom vállalni se ekkora vastagolóm, se egyengetőm nincs.
Pontosabban a PVC, ha csak tetőméretű és le van ragasztva-szegelve, szétrágni nem tudja, de szétkapirgálni esetleg. Nem kell lelógnia semerre, eleve nagyobb a tető.
Ezzel csinálnám elsőként, ha nem válik be akkor jöhet a bádogos.
Egy hetet sem adok a madzagoknak ha kilógnak falamerre. :) Láncot meg nem kéne.
Szerintem rém egyszerű a történet, egy darab gömbvasat bele kell süllyeszteni az egyik oldalfalba, könnyen kiemelhetően, mint a kocsik motorháztetőjénél. A tetőbe pedig egy szemescsavart. Felnyitáskor beakasztják, lecsukáskor a "falban" van a kitámasztó.
Tudni kell, hogy ezen a lapostetőkön ugrálni fog a kutya, főleg ha ketrecekben lesznek bezárva. Tehát trapézlemez vagy bármi hasonló kizárva. Legjobb a pvc lenne, de ezt szétrágják. Utána a méretre szabott, "megfordított tálca" horganyzott lemez. Semmi extra csepegtető és hasonlók nem kellenek, fesd le a kuyaház oldalát olajfestékkel, vagy ami jó az osb-re.
Másik ötlet még esetleg a gumilap. Mi csináltunk cégnél dupla kutyaboxot S-Max-ok puttonyába, annak az aljába került rozsdamentes tálca (lefolyóval), arra egy rétegelt falap, ráragasztva vastag gumilap, körben acél L-profilokkal lecsavarozva. Ennek 2 éve, nem jött reklamáció, gyanítom működik :) De lehet ez tetőnek már kicsit túlzás :)
Vagy ha van ismerősöd, aki hozzájut bányákban használatos futószalag darabhoz, az is bitang anyag.
Azért a PVC-nél biztosan tartósabb minden szempontból, gyanítom nem véletlen, hogy 10-ből 7 gyártó ezt teszi fel fedésnek (ez a szám csak gyenge sacc a google képtalálatok alapján).
Körbe szépen legyeged, akkor nem tudja felkaparni a szélét, közepét meg nem fogja megkezdeni.
Párszáz forintos teleszkóp nem játszik? Az minden ellen is véd, felnyílást segíti, megállít, lecsapódást gátolja. Csak egy jó forgáspontot kell meghatározni. :)
Ezek a faanyagok a mi klímánkon úgy kiszáradnak, tönkremennek pár év alatt, hogy egyszercsak szilánkosan törik. Mintha felrobbanna. Ekkor tölgyből csinálsz pótalkatrészt, pácolod és használod tovább. És megdöbbensz, hogy egyetlen tölgy léctől mennyivel nehezebb lett a szék.
Ez a szék mondjuk 10 kg csupán , és vadi új volt amelyiken ültem . Megnézem egy év múlva milyen állapotban lesz . tehát a projekt egy évvel elhalasztva . :D
Szerintem se vedd meg, nekünk pont ilyenünk van. Tény, hogy túl sok törődést nem kapott, de olyan állapotban is van (igazándiból csak azért van meg még, hogy majd esetleg némi faanyagot kinyerjek belőle). Teljesen beszürkült, a vasalatok nehézkesek, a szék maga is másfél mázsa.
Generátoros: nyitott állapotban szeretném megakadályozni a le/hátracsapódást, hogy ne szakadjanak ki a zsanérok. A tepsit (ha az lesz), lecsavarozom.
D_fecó: igen, tudom milyen élesek a lemez szélei (ne kérdezzétek, honnan...). Ezért a gondozók és az állatok érdekében hozzáférhető helyen nem akarok szabad élt hagyni. Ha lemeztepsit csináltatok visszahajtott élekkel, akkor csak a sarkokra kell megoldás. Kb mint az asztal sarkára a kisgyerekeknek a lefejelésvédő. :D
Varga Roland: a kátránypapírt/zsindelyt sem tartom kevésbé sérülékenynek, mint a PVC-t. Előbbi az UV-t legalább bírja, de a kutyákat nem nagyon...
A felnyitáshoz valami olyasmi vasalat lenne jó, mint a Trabant motorháztetejének a kitámasztója, ha emlékeztek rá. Persze túlbonyolítani sem akarom, már így is túlzás a békazár meg a szokliláb is, de volt itthon, legalább felhasználtam őket... :)
A fotó alapján azt gondoltam, hogy a tető hátra csapódása megoldott a békazárak használatával. Ezért azt hittem, hogy a horganylemez tepsit akarod rögzíteni.
Nálunk sima trapézlemez került a burkuskutya óljára, 'lindab' csavarokkal odafércelve. A sarkoknál és az éleknél természetéből kifolyólag balesetveszélyes. És fáj, ha lefejeli az ember... :/
Vastag lazúrt is lehet használni pár esetet kivéve, ha betartod a gyártói előírást. Sadolin vastag pl nálam bizonyított, jól bírta a kinti körülményeket éveken át. Most már fedett helyen van, de nincs gondja.
A sok egyéb meló miatt csak ezen a hétvégén tudtam nagyjából a végére érni a kisméretű kutyaházaknak, amiket a helyi menhelynek kezdtem el készíteni hetekkel ezelőtt. Igazából már csak egy keményfa "koptató keret" és a téli időszakra felszerelhető hőfüggőny hiányzik a nyílásokról.
Kérek szépen ötleteket, mivel borítsam a tetejüket. A felső lap 12-es OSB körben fenyőléccel felvastagítva 30 mm-re.
Felmerült a tekercses PVC padló, ami nem is volna drága, de ettől tartósabb megoldást keresnék (UV, kutya...).
Most arra hajlok, hogy bádogosnál hajtatok horganyzott/festett síklemezből egy tepsit, aminek az élei vissza vannak hajtva csepegtetőnek, ezt borítom rá felülről. Örök élet... Azt viszont nem tudom, a sarkoknál hogy oldanám meg, hogy ne legyen balesetveszélyes... esetleg rákérdezek, ha megforrasztják, mennyire kell éles szélekre számítani...
Ezen kívül arra is kérnék ötleteket, hogyan oldjam meg a tető le/hátracsapódásának megakadályozását.
Ha találsz ebben az árban, akkor oszd meg velünk is, mert amiket én találtam, azok ehhez az árhoz képest 3-5x-ös szorzóval dolgoznak... (már azok a fajták, amik ránézésre nem fognak szétesni 2 hónap után és valóban teak-ből vannak)
Nekem van hasonló, és nem vagyok nagy véleménnyel róla. Ha teak lenne akkor talán megérné ezt az árat, de ez nem teak hanem valami gyorsan növő trópusi fa ami ilyen vörösesbarnára van páccal kenve és nekem már kettő is eltört belőle. Egynek a lába adta meg magát, egynek az ülőlapban egy elem - pedig mindannyian 80 kiló alatt vagyunk. A vasalata is inkább csak vas csavarok meg műanyag közdarabok, egy idő után nyeklik hiába húzod utána.
Keress rendes teakfa széket, ebben az árban szerintem már azt is kapsz.
Lehet félreérthetően fogalmaztam elnézést kérek . Öten vagyunk a családban tehát 500 euró környéki lenne az 5 szék . Ha csak egy kellene nem gondolkoznék a megvételén.
Szép lett , tetszik a tetőrészen a gerendák szarufák illesztése. A homokozót mikor nem használják takard le méretre szabott ponyvával . Macskák szeretik a dolgukat benne elvégezni.
Magamnak már csak azért is a dw-t venném, de én hülye vagyok (sokkal jobban tetszik az a mechanika, mint a sima lehajtós, nekem jobban kézre áll) . xd viszont van dwe576, bőven elég nekem, sín is van mellé, ezzel jól elvagyok, nagyon ritkán van használva, nem kell nekem merülő.
Mostanában sok asztalos munkám nincs, egyszerűen nincs rá idő.
Ma végre majdnem befejeztem a terasz árnyékolását, holnap kapott matrac alá folytatom a keretet, ami felhajtható lesz, köré készül korlát körbe és lesz gyerkőcnek dühöngő, álá járóka belőle a teraszra, terasz miatt lesz felhajtható:)
Nemsoká csinálok zsalugátereket, kelleni fog új ablak elé. Ennél viszont lehet lesz bőven vas is, hogy ne feszuljon meg ha fa mozogni kezdene, no meg több fény maradjon a kis ablak miatt. Itt még van agyalás.
A kapex is elmászik ha forszírozod. 1 hete vett 2 srác és épp ezt nézték, ugyanúgy elmászik, mint nekem a dws774. Ismerve a gépet normálisan függőben nyomva nincs gond, eldöntve neccesebb a dolog sajnos :)
Borovi fenyő spaletta, kültéren. Egy fekete címert szeretnék ráfesteni, valamint az egészet milesi xgtvel kezelni.
Mi lenne a jó sorrend??
Alapból azt képzelem, hogy fekete akrillal megrajzolom a címert, és után a lazúrral telibekenem. Az akrilrol meg még frissen visszatörlöm, ha kell. Van jobb módszer?
A viaszos lazúron tuti nem áll meg semmi festék, ezért rajzolnék alá.
Köszönöm a gyors válaszokat. Közben néztem egy szállítási költséget, 15 kilóra és egy saccolt "lapraszerelt" méretre. Hát, úgy 75 000 forintnál kezdődik... azt hiszem, megvárom, amíg valamelyik itthoni kölkömnél is lesz unoka :)
Annyit tudok hogy ez a szék colos anyagból és tölgyfából készítve 11 kiló. Szerintem egy bölcsőhöz több anyag kell, még akkor is talán ha mondjuk az alját nem tömör, táblásított anyagból, hanem mondjuk 8-10mm-es rétegelt lemezből csinálnád.
Nekem is az a tippem, hogy "jobban jártok" ha ők vesznek ott valamit a kiskölöknek. Kérdés persze mennyit ér az érzelmi töltet, hogy nagypapó bölcsőjében alszik el :)
Van valakinek egy jó bölcső-terve (vagy netes forrása a tervhez), amit meg tudna osztani velem? A jelek szerint nagypapa leszek, és lehet, hogy készítenék egyet. A feltételes mód azért van, mert Kanada nyugati partjára kellene eljuttatni, és nem vagyok biztos benne, hogy megéri (mármint érzelmileg mindenképpen megéri, de félek, hogy nevetségesen sokba kerülne). Amúgy nagyjából mennyi a súlya egy keményfából készült bölcsőnek?
De hogy valami hasznosnak tűnőt is mondjak: EZ a videó ma jött szembe velem a neten. Munkapad, fenyőből, csavarokkal és ragasztóval, csapolás nélkül... Szentségtörés :) A hozzászólások alapján Angliában kifejezetten népszerű volt, és még ma is sokan használják.
És arra gondoltam, hogy ha már majd kísérletezek vele akkor nem az anyagvastagságot növelem, hanem nem 4-5 mm vastag laposvasból hanem 2-3 mm-es C45-ös vagy hasonló acélból legyen az összekötő elem amit az alak megformálása után meg is lehet edzeni. A C45 azért nem egy elérhetetlenül drága dolog, ráadásul ezek elég kicsi darabok.
"hogy a szokásos "egy darab egyenes rúd" egyenes összekötő helyett itt ferde hatásvonalú elemet alkalmaznak az ollóhoz."
Látod ezért szép ez a fórumozás. Hogy nem jön le belőle feltétlenül, ki mire gondol (szexi = én is arra a "C" betűs erőkarra gondoltam). Tudtam én hogy ez fogott meg, enniyre már "ismerlek" :)
Nem maga az olló elv fogott meg benne, hasonló önszorító eszközöket a darutechnikában már jó régen alkalmaznak. :)
Ami nekem gépészeti szemmel nézve ebben feltűnt az az apró szépség, hogy a szokásos "egy darab egyenes rúd" egyenes összekötő helyett itt ferde hatásvonalú elemet alkalmaznak az ollóhoz. És az is ezekkel az íves összekötésekkel milyen szépen van kivitelezve. A szépség mondjuk csak múlandó hiúság, viszont a megtört kar gyakorlati haszna, hogy a lapok síkját előidéző erő úgy kb. a kétszerese lehet annak mintha csak simán egyenesen össze lenne kötve ( csak saccolás, lehet hogy kisebb, de az is lehet, hogy sokkal nagyobb) miközben a ragasztásra fordítandó erő ugyanannyi marad.
Nekem is 9911-em van, már majdnem 16 éve. Tökéletesen működik, párszor szétszedtem a teljes tisztításhoz. Az egyetlen sarkalatos pontja a fordulatszámszabályozó, azt viszonylag gyakran érdemes tisztogatni/kifújni belőle a faport, mert később be tud ragadni egy állásba, ha sokáig nincs takarítva.
Rengeteget használtam és használom is, a késezéshez azóta építettem egy nagy szalagcsiszt, de a fás-asztalos melókhoz gyakran előveszem most is.
Több hátrányát is látom a korábban linkelt verzióhoz képest:
- ugyanúgy ki kell fúrni a fölső zártszelvényeket is, ez a korábbinál nem szükséges
- kialalkításából adódóan mindig a beállítot vastagság közepét nyomja. Ez ellehetetleníti mókolás nélkül a minimális magasságnál kisebb tábla készítését, ami a másiknál "alátét" használatával simán megoldható, mert annak nagyon alacsonyan van az orsója.
Előnyét annyit látok, hogy talán nem próbálja annyira "karikába" hajlítani a rendszert ha szorítja az anyagot az ember, mivel ez nem terpeszt szét.
Amúgy tetszik, nem rossz ötlet, szépen kulturáltan lehet állítani.
A szerkezeti felépítésről beszéltem. :P Ez elvileg bármilyen méretben elkészíthető, akár 10 méteres és 15 centis gerendához való darabban is. Ráadásul valahol a közepén van 2 méteres rúddal is ez a "kicsi".
Ha visszaolvasod én nem a 100-as szalagszélességet ajánlottam, hanem a 76x533-at, ami árban közelebb áll/hat/ a jelenlegi elképzelésedhez de hosszabb felfekvést biztosít. Nagyobb munkáknál ez előnyt jelent minőségben és mennyiségben. Persze a kicsivel is lehet szépen dolgozni és ha nejeddel közös játékszer lesz, akkor talán mégis maradj az eredeti 9910-es elképzelésnél. Neki jobb lesz ezt a kicsit használni és te is elboldogulsz ezzel a géppel. Aztán majd idővel ha civakodtok rajta vesztek egy nagyobbat is mellé. :)
(Az enyémet csak a márka elnyűhetetlensége miatt hoztam fel példának. Évekkel ezelőtt egy barátomtól kaptam, aki németben vette egy aukción és nem akartam megbántani, hogy visszautasítom az ajándékát... :D)
Ezért néztem ki ezt a 9911-et. A 9910-től a fordulatszám szabályozásban különbözik, az meg arra lesz jó nálam, hogy a nejem kisebb kézimunkákhoz tudja majd használni.
9404-et is meg fogom nézni, de az csak használtan jöhet szóba.
Nekem ilyen van, egy 20 éves Skil helyett vettem, ez pont akkora szalagokkal megy. Még nem régi, de teszi a dolgát, meg lehet venni. Én szeretem, hogy ilyen kicsi és könnyű, de nem mindenkinek ilyen az igénye.
Az is kérdés, mekkora ajándékos kereted van. A 9404-et szokták még dicsérni (a 9402 helyett meg ma már 9403 van szerintem). Annak sokkal nagyobb a felülete a szalagméret miatt, ezért sokkal termelékenyebb. Ezt segíti a súlya is (4,7kg, a 9911 meg 2,6!), biztosan nem kell rányomni a deszkára, de cipelni nehezebb. :) Fémből van a géptest, ezért állítólag örökélet+1 nap kihordási ideje. A 9911 műanyag, de én a műanyag Skilt is használtam vagy 20 évig. A Makita még csak pár hónapos nálam.
Viszont a 9404 ára is arányos a súlyával és a méretével a 9911-hez képest.
Kb. ezek a szempontok, amik felmerülnek, a döntés a tied.
Csiszolóban szerintem jó a Makita és ez is jó kis gép lehet, DE inkább olyat keress közöttük, ami nagyobb felületen fekszik fel - mondjuk 76x533-as csiszolószalag megy rá. Szebben lehet vele csiszolni és ritkábban kell szalagot cserélni...
Én egy 9402-est nyúzok már pár éve (ő meg engem a súlya miatt) és kapott már hideget-meleget parkettacsiszolástól a baltaélezésig de jól teljesít, pedig már használtan kaptam.
Aranyos kis gép, tapasztalatom nincs vele. Az, hogy keményfát csiszolnál vele egy dolog. Kis-teljesítményű, a helyén kell tudni használni. Szabályozható-fordulat, számomra előny. Makita elég sokáig ad hozzá alkatrész, ami egy másik nagyon fontos szempont számomra.
A vicc az, hogy amikor felkerestem őket és megrendeltem, akkor tökre örültem,
mert a kezembe nyomtak egy kb. 50x50 centis 30mm vastagságú tömbösített darabot,
hogy erről lenne itt nagyba szó. :)
Nagyon meggyőző darab volt.
Na mindegy, ezt el kell engedni úgy gondolom és újratervezés következik.
A vas már meg van.
Még az is egy megoldás lehet, hogy veszek egy kész ajtót, azt lógatom fel.
Ott "csak" olyan problémák merülnek fel, hogy a hossza rövid, így az ajtónyílás "plafonját" kicsit lejjebb hozom ytonggal vagy gipszkartonos megoldással. Illetve a zár és a betét helye ki van alakítva ezt eltüntetni...
Erre jutottan én is. Ezek többségében bronz, vagy sárgaréz befogók, ha abban egyszer is megforog a szerszám szára, el lehet dobni a patront. Nagyon kicsi a méretkülönbség a még jó és a használhatatlan között. És ott van még a szárak méretszórása... :// Vettem hozzá tokmányt, abból még nem jött ki egyszer sem. :)
Semmi probléma nincs ezzel. Vannak ezek a gyorsan pörgő, apró kis csiszolók, Dremel a legismertebb gyártó. Ilyennél már volt nem is egyszer, hogy úgy eldobta a befogott, rendesen megszorított kis csiszoló vagy vágó fejet, tengellyel együtt, hogy csak lestem ... Pedig, nem erőltettem, feszítettem a munka közben. Ezeket a pillanatokat nehéz feledni - szerencsére egyik repülő szerszám sem talált el.
Talán másképpen kellett volna megfogalmaznom. Ezt a rettegést nem konkrétan rád értem. Talán 1hete volt itt erről szó, akkor volt nagy para vélemény (is) róla.
Igazad van, a 6.25 mm az a kopott változat lehet :) Korábban már írtam, hogy a 'nem tudás bátorrá tesz', de ennek ellenkezője is igaz lehet. Nos, ez következett be. Leírtam, szerintem egy csepp szégyellnivaló nincs benne. Sajnos, az ismereteim korlátozottak, és minél inkább próbálkozom a tágítással, annál inkább érzem a terjedelmi korlátait. Gépészeti ismereteim erősen nullához símuló görbével lennének ábrázolhatók - ennek ellenére azért rettegésről szó sincs. Előnyös is lehet, mert így sokszor érezhetem át az újdonság varázsát :)
No igen, nem árt ebben a "szakmában" pár évet előre gondolkodni.. Az asztallapom sem vetemedett, pedig azt jósolták itt, csak annak az anyaga előtte 20évet száradt tetőszerkezetként :))
Közben azon törpöltem, ha ennyire használhatatlan a fából készült ajtó, akkor miért is alkalmazzák világszerte milliószámra.......... Szerintem nem kicsit van ez a vetemedés túlparázva. Persze nem árt megfelelő anyagot használni, tegnap kivágott fából tényleg nem tudni mi lesz a végeredmény.
Amúgy marhára nem értem ezt a szűkítőtől való rettegést. Ha az kilazulna, akkor a szűkítő nélküli szerszám is mindig kilazulna. Ez egy nagyon régen alkalmazott és elfogadott jól működő megoldás, nem csak a faiparban.
Korábban rendeltem pár 6mm-es és 6.25 mm-es szárú felsőmaró marófejet - felső ill. felső-alsó csapággyal. Eljött a pillanat a teszthez: egy cipőtároló állványt készítek, és laminált padlóból lesz a polcocskák alja, hogy a talpakról esetleg lehulló szemét ne az alatta levő cipőkben landoljon. A padlólapokat hármasával összeillesztettem és ragasztottam, majd egy felső csapágyas maróval ledolgoztam a kiálló szegélyeket. Kicsit tartottam a befogástól, mert 8-as patronba illesztett, felhasított csövecske volt a 8-6.25 konverter, de baj nélkül, kilazulás mentesen sikeredett a művelet.
Úgy szoktam hogy felcsíkozom gyalulok ragasztom gyalulok csiszolok.
Hát még akkor gondolkozok de egyébként a bajom ott van hogy mi lenne ha ez a palló kisebb lenne mondjuk csak úgy 20 cm akkor az egybe kivágás lehetetlen lenne. De egyébként értem mit mondasz és igazad is van hogy idő stb. + a drága ragasztó is megy bele ami megint nem kevés.
A szín a megrendelő kívánsága volt, de a minta, és a technikai része az saját megoldás.
Nem is akar elvetemedni...
Egyszer fogja a 4mm-es rétegelt-lemez hátulról, de az alsó, és a felső fejelőléc is sokat tesz az ügy érdekében... Az is nútféderesen van megcsinálva.
Részben épített konyha, az alsó rész ytong oldalakkal bír, az kapott egy elejerámát, és arra vannak felfűzve az ajtók.
A pult tető eredeti gránit kő.
Én ajánlottam, mivel szerintem optimálisabb ilyen helyre mint a posztformingolt hagyományos konyhai munkapult. Plusz kb 75 cm mély volt a mérete, mivel ekkora ytong falakat építettek be...
Ehh.. sosem kérdezik a szakembert, csak csinálnak valamit ami jólesik...
Ecsetelve, semmi fakszni. Max az, hogy a barna alap frissen vissza van törölve száraz puha ronggyal (mint a hagyományos pácolásnál), hogy homogén legyen a felület.
A fedő réteg gyorsan szárad, és mind a kettő vízbázisú.
De tényleg érdekelne, akár ekkora oldalelemmel is, hogy miért jönne ki kevesebb faanyagból (aka: miért veszítenél kevesebb faanyagot) ha táblásítanál.
- A táblásítást hogy csinálod? Gyalulsz, felcsíkozod(vagy fordítva, kinek milye van), összeragasztod, majd gyalulod és/vagy csiszolod,. Felteszed rá a sablont, kivágod ... stb.
- A nem táblásításnál meg: gyalulsz és/vagy csiszolsz, ráteszed a sablont, kivágod .. stb.
Most akkor melyiknél veszik el kevesebb faanyag? A táblásításnál mikor felcsíkozod, 0mm széles fűrészlappal csíkozol fel? :) Az az oldallap ugyanúgy tehető fel egy táblásított anyagra, mint a deszkára rögtön. Ugyanannyi fog leesni is. Hol nyersz a táblásítással - én még mindig nem vágom..... én csak a veszteséget látom, minimum a felcsíkozásnál keletkezettet. Az időről meg a plusz ragasztóról most ne is beszéljünk.
Amúgy láttam a képet, meg azt is hogy jó vaskos az az "oldallap". Szerintem indokolatlanul vastag. Persze ez stílus és ízlés kérdése, azon meg nem vitatkozunk, abba nem akarok beleszólni. De nem gondokozol egy "újratervezésen"? Egy karcsúbbá tételen? Nemcsak azért, hogy jobban kijöjj a faanyagból. De sztem lehetne olyan oldalelemet csinálni, amikor még bőven kijössz 2 db egymás mellett a 30 centis deszkán, és még mindig nem szakad össze a szék. Vagy japán szumózók ülnek majd rajta? :D
De ettől még tartom, hogy a tablásítással ennél a történetnél többet veszítesz, mint nyersz. Igazából - azzal csak veszítesz. Időt mindenképpen, de sztem anyagot is, még ha nem is sokat.
úgy kell rátedd, hogy arra figyelsz hol, melyik szál megy végig. az a jó, ha a két vége között végigmegy, a csavarok nem akarnak darabot letörni belőle.
ha a szélére teszed, a másikat háttal jól rá tudod tolni, nem is lesz sok hulladékod.
a cél az, hogy frankó széked legyen, én arra fókuszálnék mitől lesz frankó. nem az a cél, hogy ne legyen hulladék. a leeső darabokból majd készül más, vagy megy a bogrács alá.
Pont ezt akartam mondani. Nekem az előző lakásban a konyhafront volt 18 mm-es 3 rétegű rétegelt lemezből, a deszkaminta bemarva. Azért jó a 3 rétegű, mivel maráskor nem éred el a középső réteget, azaz nem látszanak a csíkok (max az élén, de ott se feltűnő zebraminta van).
Mondjuk azt sem értem, hogy miért táblásított anyagot használnának betétnek, a melléképületek ajtajaihoz soha nem használtak táblásított anyagot. Ha van már egy keret ,akkor a betétet el lehet készíteni hajópadlóból. Nem szárad szét, és nem vetemedik, jellegében meg hozza amit kell. Ezt még lehet öltöztetni cicomázni mindenféle ál kötőkkel és hevederekkel ízlés szerint.
Vagy a lapot gyalult 32-es borovi deszkákból, idegen csappal a spórolás miatt, vésett hevederrel.
Tehát egy " fatelep" ca. 50-ért készített volna neked egy betétes beltéri ajtólapot boroviból? 15! centis frízekkel( azt is ragasztani kell). Egyengetés, ragasztás, egyengetés, vastagolás, csapfészkek, nútolás stb.
Szerinted mennyi ennek a reális ára? Mennyi az anyag és a munka? Mennyi idő alatt készíthetik el?
Hali, valami kezi (gyemantcsiszolo?) reszelot tudnatok ehhez ajanlani? Ha elmegy az éle akkor mar kezd egetni es a kínai gyemantreszelo csak nevében lehet az. Koszi
2 egyszerű ötletem van, mivel 1-et már csináltam beltérre (értem, hogy ide nem való, de nekem van és tetszik) és nemsokára készül a melléképületre kintre.
Beltérre a legegyszerűbb, ha veszel nagy méretű rétegelt lemez táblát. Ezt méretre szabva rá tudsz ragasztani körbe szintén rétegelt lemezből egy olyan mintájú keretet amilyet szeretnél.
Én felsőmaróval martam bele csíkokat mintha deszkából lenne illesztve, de ez ízlés kérdése.
Kintre én félek a rétegelttől, ezért oda hajópadlóból fogom csinálni, körbe ragasztva deszka kerettel. A vetemedésen én is agyalok, de van már ötletem. Viszont beltérben ez téged nem érint, szóval a hajópadló+deszka keret is alternatíva.
Elég komoly ez a hengercsiszoló a Google Drive-odon, minden elismerésem - ezt meg én nem tudnám így legyártani, legalábbis fából biztosan nem. Inkább flexelnék, varrnék egész nap, elszórnék tízezreket zártszelvényre, majd végül már nem tudnám mozgatni, amit hegesztettem. Pont ma kaptam 3 db 400x500x20 acéllemezt, egykor valami tárgyasztalok voltak... és egyszer újra azok lesznek. :D
Az asztalos, akivel korábban ezeket csináltattam, kézzel tolta.
@Pacman:
Nem mellőztem ezt a témakört sem, egy 1,5 kW-os hosszú tengelyű ventilátormotorból gyártok épp 150x2000 szalaggal élcsiszolót. Egyelőre a váza van kész.
Minden esélyed megvan arra, hogy ekkora homogén tábla utólag vetemedjen. Sőt, szinte semmi esélyed, hogy ne vetemedjen.
A keretes megoldás is esetleg csak akkor nem fog, ha rétegragasztott "fríz" anyagból van a keret (vagy olyan szinten válogatott minőségű, egyenes szálú anyagból, ami szvsz nem létezik).
A nagy fa ajtók sem kizárólag esztétikai okból vannak betétesre készítve, ez arra is válasz, hogy a fa utólag zsugorodik ! (ekkora táblánál egy cm-es nagyságrend) illetve, hogy vetemedik. Ezt így kell elfogadni, vagy más megoldást választani. Pl. rétegelt lemez táblára 5-10 mm vastag szeleteket ragasztva imitálni a tiszta fa felületet. Az csak keveset (?) fog vetemedni.
"...egy spirálkéssel gyalult felületet. Közel tökéletes akkor is, ha fordul a szál"
Mint látod elég komoly gépben van neki a gondolom komoly spiráltengely. Szerintem a gépébe való spiráltengely többe kerülhet önmagában, mint az én kombigépem :D
Érdeklődj nála, milyen fáknál nem olyan tökéletes az eredmény.
"Gitároséknál" (youtube videókon) láttam azért, hogy a kontakt(dob)csiszoló jó barát. Inkább építs egyet a spiráltengelyes egyengető helyett, jó móka :) Csináltunk itt már többen is, de pl Kiss Győző (aka hobbiasztalos.blog.hu fórumtárs), meg én tuti. Ő mostanság áll át a gépi előtolós asztalra, a videón még a kézi előtolós edition van.
Főleg ha csak ilyen fél vagy kevesebb mint fél miliméter levétele a cél. A 711 dolláros spiráltengely árából én bőven kihoztam az enyémet, úgy hogy a motort (2.2kW, 1f, 1400 rpm) én vadiújan vettem, 83 ropiért (most kicsit drágább úgy látom). A maradék alkatrész (faanyag, csapágyak, tengely, továbbítószalag, ablaktörlkő motor, stb) nem volt annyi, sőt. Így volt 120-130e környéke a vége. Meg egy kis idő :) De ez nem fog anyagot szaggatni. Jó, nem olyan szapora mint a gyalulás, de .. látod, méregdrága spirállal sincs mindig kiszakadásmentesség. És ha a motort nem újonnan veszed, bőven 100e alatt tudsz maradni.
Segítséget szeretnék kérni. Pajta ajtót szeretnék egy beltéri szobába. 1000x2060 a szükséges méret.
Táblásított 30-as borovi fenyőt választottam. Nagy nehezen találtam egy fatelepet, amelyik elvállalta emberi áron (28.000 Ft). De aztán egy hét múlva már azt mondták telefonon, hogy vetemedni fog. Átbeszéltük. Megegyeztünk egy 150 széles, 40-es vastag keretben, amibe bemarnak és beeresztenek szintén táblásított 18 mm-es fenyőt. Ezzel is kiegyeztem volna.
Ma felhívtak, hogy a fatelep asztalosa szerint ez nem jó, vetemedni fog ez is és nincs kedvük 3x dolgozni (még egyszer sem dolgoztak, nem is értem a 3-mat...), mert visszaviszem és reklamálok.
Kicsit megdöbbentem és rosszul is esett, azt mondták, hogy saját felelősségre és garancia nélkül megcsinálják.
Megkérdeztem, hogy úgy hozzávetőlegesen annak milyen ára lenne, gyakorlatilag direkt mondtak egy olyan árat, hogy eszembe se jusson megcsináltatni. Majdnem duplájára jönne ki, mint a 30-as borovi tábla.
Nagyjából ez a sztorim.
Mit javasoltok? Miből lehetne emberi áron pajtaajtót csinálni? Valakinek van ebben tapasztalata?
Tényleg elvetemedik egy lógatott tábla kerettel és keret nélkül is?
Meg se kísérlek mindre reagálni; a simítás azt takarja, hogy főleg gitárok készítésével kíséretezünk, és kedvező lenne még egyszer, egy utolsó, sekély fogással levenni a kiszakadásokat, illetve sokszor kell 5-6 mm vastag keményfa alkatrészeket előállítani, amit a vastagolón végső keresztmetszetre hozni elég nehézkes. Így az utolsó néhányszor fél millit egyengetéssel választanám le. (Kontaktcsiszolóm, élcsiszolóm, etc egyelőre nincs.)
Egy before-after kép az abrikterről (kombinált gyalugépről). Teljesen fellelt állapotban, az asztalok lapjába kalapált 1,5 mm egyenetlenséggel vettem át a gépet. Elég sok munka volt vele, de végül sikerült megcsinálni.
Mivel veszik el kevesebb anyag akkor ha táblásítasz? Szerintem pont hogy több, hiszen fel is kell csíkoznod, és a láb alakja így is, úgy is ugyanaz, ugyanúgy tudod feltenni egy táblásított anyagra mint az "egybe" fára. Csak éppen még táblásítasz is, a csíkozás miatt elveszik a fűrészelés miatt kieső anyag. Sokkal több szenvedés van a táblásítással, ragasztással.
Vagy valamit nagyon benézek .. segítsetek, mit? Nem férne rá egymás mellé a 32 centis deszkára a két káb egymás mellé? Ekkor, esetleg el tudom képzelni hogy megéri táblásítani, de akkor sem biztos, számolgatnom kéne.
Mindegy, táblásíts :) Kintre D4-et szoktak javallani. A felületkezelés vs D3 és D4-es kérdésen agyalok még, hogy ez miért kérdés. Hiszen a ragasztás nem a felületen lesz. Táblásítás után még gyalulsz/csiszolsz, a ragasztás "nem látszik", sztem ez nem fog beleszólni semmibe a felületkezelés terén.
Erre egyszerű a válaszom mivel az elejében én is erre gondoltam de megjött az anyag borovi fenyő
és gyönyörű szép és hát ez a képen olyan 32 cm körül volt ha most én ebből kivágom azt a lábat rengeteg anyag meg kárba és azt nem szeretném mert én a fát szeretem teljes egészében kihasználni már amennyire lehetséges és így a hulladék minimalizálása miatt döntöttem a táblásítás mellett.
Bocs hogy nem a kérdésre válaszolok, illetve hogy kérdésre kérdéssel: de minek táblásítanál? Nem kapsz a környékeden 10-15 cm (ránézésre attól szélesebb nemigen kellene ahhoz az alkatrészhez) széles, mondjuk colos deszkát? Vagy pallót? Tölgyet, akácot ..? Az a darab sír azért hogy egy darabból vágd ki. És ránézve az egész székre, kb ragasztás nélkül meg lehetne úszni, és ha meg lehet, akkor miért ne úsznád ...? :)
Kolléganőm kerti székét (ami amúgy nem kertben, de kint van, egy panellakás erkélyén), annak a lábát is egy darabból metszettem ki. Illetve igazából nem lett volna szükség, de az ülőke és háttámla vízszintes leceit csavarozás előtt ragasztottam is, D3-mal. Még nem panaszkodott hogy szétesett volna. De ragasztás nélkül sem esne szét.
és a bekarikázott íves résszel kapcsolatban úgy döntöttem hogy kitáblásítom de nem tudom eldönteni hogy d3 vagy d4 legyen a ragasztó d4 essel ezelőtt még sosem dolgoztam csak d3 assal. A kérdésem hogy a d4 felületkezhetőség terén ugyanolyan mint a d3? Valamint mivel ez kültérre megy kell-e szerintetek a d4 vagy elég lesz a d3 is?
Múltkor a szomszéddal kissé ittasan azon tanakodtunk, hogy mivel lehetne pénzt keresni túl sok kemény munka nélkül. Mondtam neki, hogy csináljunk gyomfelismerős jutalom falatka automatát és idomítsuk be a kutyáját arra, hogy ha hoz egy gyomot, akkor kap egy falatkát. Csak mondjuk a kukoricát kell felismernie hogy azt ne bántsa, minden mást hozhat... Aztán bérbe adhatjuk a blökit kukoricatábla gyomlálásra. :-)))
Aztán rájöttünk , hogy ez is meg van oldva sokkal jobb emberi munkaerővel... tulképpen ők is szinte falatkáért robotolnak és elég könnyen be is taníthatók :-/
"Ha a hülyebogaram azt hinné, hogy ezzel sokat lehet keresni.."
AZ biztos hogy lehetséges vele a pénzkeresés. Ha nem lennék olyan amilyen, már rég visszakerestem volna a kistesó (3018) árát, annyi ledes órát martam, meg annyi díszdobozra lézergravíroiztam, meg ... na.
"Sörért".
De gyalutengelyt nem fogsz sem ezen, de a még nagyobb (6040)-es tesón sem gyártani. Egyszerűen: nem annyira masszív a szerkezet, hogy fémet munkálj vele, ennek okán (is) nem tudsz olyan erős motort beletenni, a 3040-esnek is kicsi még a Z tengely max munkatartománya , hogy "értelmes" átmérőjű gyalutengelyt esztergálj vele, így ezek eredményeképpen a szükségesés elérhetőpontosság között is lenne némi diffi, 99%-os eséllyel.